PDA

View Full Version : Mijn PRS project



Pagina's : 1 [2]

G.G.
3 november 2007, 16:00
Gefeliciteerd Branko.

fred dons
3 november 2007, 16:26
hartelijk gefelisieflapstaard!! doe maar rustig aan je zult je nachtrust wel nodig hebben ;)

superfly
3 november 2007, 16:49
Van harte met het ultieme zelfbouw project.
Guess what....... we willen foto's !!!!!!!!!!


Wim

hassent
3 november 2007, 16:50
Hey Branko,

Van Harte!!! Om in forum termen te blijven: FOTO's!!!! :D


En een goeie nachtrust gewenst voor de komende tijd.....:cooler:

renemeester
3 november 2007, 17:05
Gefeliciteerd met de kleine!

robostrat
3 november 2007, 17:57
Branko,

ook van deze zijde van harte gefeliciteerd !!!!

Als er weer geknutseld (o.a. solderen) roep je maar.....

groet aan iedereen

Robo

rinaldo
3 november 2007, 18:45
hey branko ook van deze kant van harte gefeliciteerd, zowel met de kleine als met het prachtige gitaartje, grote klasse man, respect. 8-)

oknarb180
4 november 2007, 23:51
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties!!! Grappig, al die kerels en babytalk....

Even OFF-toppic:
Hier een fotootje van de kleine man:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/BabyfotoNevanJonker1.jpg

En hier nog even de kleine man met z'n trotse broer en zus:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/NevanJohanSimonJonker.jpg

Zo, dat is het dan weer voor vandaag.
De volgende update wordt weer ON-toppic zal ik me weer even richten op m'n gitaar.

vr.gr.

Branko

superfly
5 november 2007, 00:20
Mooi(e) kindje(s) hoor, hoe heb je dat kuiltje in dat kinnetje gekregen?
bovenfreesje? :dance: ?

Wim

oknarb180
18 december 2007, 23:53
Hey allemaal,

Nou hier maar eens een update van m'n PRS project.
Allereerst kan ik jullie wel melden dat ik dit 1 van de spannendste momenten van het bouwen vind. Ook heb ik al ondervonden dat je het werk lakken en polijsten niet moet onderschatten. Verder moet ik jullie bekennen dat ik de hulp van Fred Dons heb ingeschakeld, want ik ben uitermate onervaren met zulks. Als je het leest lijkt het allemaal redelijk goed te doen en dat is het ook wel. Alleen ik ben iemand die graag eerst ziet hoe het moet om het daarna na te doen. Ik ben inmiddels al 1,5 jaar met deze gitaar bezig en vind het toch een beetje spannende gedachte 'm toch nog te verknallen.

Hierbij een poging tot een korte uitleg, duidelijk maar leerzaam.
De gitaar heeft gelakt en wel een week of 5-6 op zolder gestaan. Kortom, die was goed uitgehard. Na het licht opschuren van de top met korrel 2000 was de gitaar redelijk glad aan het worden waarna We zijn begonnen met polijsten. Nou ja, samen, ik hield de gitaar vast en keek af hoe het moet, en Fred liet zien hoe je een gitaar polijst. Vervolgens kreeg ik de vraag of ik wel regelmatig had geschuurd tussen de laklagen door, Uhh, niet dus, ik dacht als er genoeg lak op zit, dan worden de oneffenheden wel weg gepolijst. Niet dus! Er waren allemaal kleine putjes in de lak te zien die niet glad waren te polijsten. Fred wist te vertellen dat dat komt omdat de lak dan niet volledig goed uithard en er dan een soort kratertje ontstaat waardoor de lak toch uithard, alleen dan met en minder mooi resultaat en dit blijft laag na laag zichtbaar als je niet goed schuurt. Kortom, slecht spuitwerk dus!!! Verder was op 3 plekjes door de lak heen de stain beschadigd, waren allemaal scherpe randen. Toch te weinig lak denk ik. Maargoed, gelukkig had Fred de oplossing en de spullen om de stain bij te werken. Als straf kreeg ik van Fred de opdracht om de top van nog eens één laag te nevelen en daarna nog eens een laag of 4-5 op te zetten.

Kortom, na een erg leerzame dag en na het bespelen van de nodige gitaren ging ik geheel niet ontevreden naar huis. Want het resultaat was dat ik een idee heb gekregen hoe de gitaar er ongeveer uit komt te zien, en met dat aangezicht ben ik toch wel erg blij!!! Het was een bijna spiegel maar dan met kleine putjes erin.

Momenteel is de status: 1e laag geneveld en 2 lagen opgezet.
Verder vriest het nu (al 2 dagen) en durf ik het niet aan om te gaan spuiten in een ijskoud schuurtje. Helaas heb ik van dit alles geen foto's, dus jullie zullen het met mijn typekunsten moeten doen.

Ik hoop toch binnenkort ermee verder te kunnen want ik wil 'm toch zachtjesaan wel eens afmaken en horen hoe de gitaar gaat klinken.

tot zover...

vr.gr.

Branko

hassent
19 december 2007, 06:35
Ik hoop toch binnenkort ermee verder te kunnen want ik wil 'm toch zachtjesaan wel eens afmaken en horen hoe de gitaar gaat klinken.


mmm, anders wij wel. Kun je niet vast een sneak preview geven in de vorm van wat foto's?? Met wat voor lak spuit je 'm trouwens? Cellulose of Acryl?

charlotte
20 december 2007, 16:31
Hey Branko, :)

Ik loop een beetje achter, maar als nog van harte gefeliciteerd.
Misschien weer een toekomstige bouwer erbij ?

Veel geluk saampjes ,

groetjes Charlotte :lp:

-geert-
20 december 2007, 17:01
Ey branko!! Ook nog maar gefeliciteerd:D.
Lakken is idd niet zomaar wat !! Ik had precies hetzelfde bij het lakken, ik had ook een soort maanlandschap. Heb ook maar flink zitten schuren, ben opniew begonnen bijna vanaf nul. Maarja een mooie laklaag maakt het toch wel af!! En anders blijf je het ook altijd zien. Ik ben beniewd naar de fotos!!

grtz Geert

oknarb180
21 december 2007, 10:01
Hey allemaal,

Bedankt voor de reacties!


Ik ben beniewd naar de fotos!!


Sorry, folks, maar ik kan alleen een foto maken van de niet gepolijste maar pas gespoten top. Maar die staat er ook al op van de eerste keer lakken.
Verder, vanwege de vorst heb ik nog niet verder durven lakken.

vr.gr.

Branko

pasqual
21 december 2007, 19:08
een wijs besluit Branko; met een te lage temp. wordt het huilen en schuren.
het nadeel is: je wilt verder.....ff wachten, zo'n strenge winters hebben we hier doorgaans niet meer. ( zul je net zien: 2008, de strengste winter ooit, incl. elfsteden...)

groeten Pasqual.

oknarb180
17 januari 2008, 00:18
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeerd om de top op foto vast te leggen. Eerst de top met een beetje water en schuurpapier 600grid nat opgeschuurd. En daarna gespoten.

Dit is de foto van na het schuren en voor het lakken:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1196.jpg

En dit is de foto van na het lakken:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1198.jpg

Als het goed is kun je zien dat de top aanzienlijk meer glanst na het lakken.
Inmiddels is de lak wel ietwat dof uitgeslagen op een paar plekken, maar daar komt als het goed is bij het polijsten weer een bling-bling laklaag tevoorschijn.

vr.gr.

Branko

robostrat
17 januari 2008, 08:11
mooi hoor!
zitten we weer een beetje op hetzelfde niveau :)

AvU
17 januari 2008, 15:20
Zit er mooi uit!!! en gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Hoeveel lagen lak heb je er nu al opzitten? En hoeveel lagen denk je er op te doen?

mvg,

Arjan

oknarb180
25 maart 2008, 23:53
Hey allemaal,

Nou, het is al weer een tijdje geleden, maar hier dan eindelijk een update van m'n PRS-project. N voldoende uitharden van de lak, kon de gitaar worden gepolijst. Voor het polijsten van de top heb ik professionele hulp ingeroepen want dat vond ik toch wel erg spannend. Fred Dons heeft me laten zien hoe je een top polijst, en ik ben erg tevreden over het eindresultaat van de top.

Verder hebben we ook de kop gepolijst en hier gingen we door de lak heen. Geprobeerd bij te werken met dezelfde kleur ecoline, maar er zat toch nog te veel lak op dus dit pakte niet. Toen de beschadiging met een ander goedje bijgekleurd, is niet helemaal hetzelfde kleurtje, maar ik ben er tevreden over!

hier de foto's:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1335.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1333.jpg

Daarna heb ik me volledig op het schema van de pickups gestort. De bedrading gemonteerd en gesoldeerd. Tevens de hardware erop gezet.
Toen de pickups getest en het deed het allemaal. Hij heeft de volgende schakelmogelijkheden: als humbucker (serie, geloof ik) Bridge, Bridge + Neck, Neck. Door de Push/pull schakelaar in het volume uit te trekken schakelt ie hetzelfde als de humbucker, maar dan als single. Totaal dus 6 mogelijkheden.

hier een foto van de bedrading:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1337.jpg

Vervolgens heb ik de studs van de tremolo erin getikt. De tremolo geplaats, klauw gemonteerd en veren tussen gezet etc. Op de foto moet ik de aarde nog aan de klauw solderen, maar dat is inmiddels gebeurd.

Hier de foto van de klauw en veren:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1338.jpg

En dan hierna maar meteen de laatste update!

oknarb180
25 maart 2008, 23:56
Nou, dit is dan de laatste update, denk ik!

Tja, en dan komt het grote moment, de topnut, snaren erop, afstellen, intoneren, etc, etc. En dan vreselijk nieuwschierig of het 't doet en hoe het speelt. Ik kan je vertellen dat het een heel speciaal moment is om je zelf gebouwde gitaar voor het eerst te bespelen en te horen. Hij speelt iets zwaarder dan m’n Fender Malmsteen, maar dat komt mede doordat m’n Malmsteenstrat in Eb getuned staat en deze in E met een zelfde set snaren (D’addario set 0.095”) Ik heb 'm getest op een Marshall(etje) die je aan je riem kunt hangen, verder heb geen versterker. Dus een indruk van de sound zelf heb ik nog niet helemaal, maar de eerste indruk is goed en erg krachtig. Als laatste dan een foto van: "Mijn Zelfbouw PRS" met een hele tevreden en trotse bouwer en eigenaar.

Een zeer trots mijn persoontje!!!:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_1344.jpg

Conclusie:
In eerste instantie dacht ik foutloos een perfecte gitaar te bouwen. Nou dat is zeker niet helemaal gelukt. Hetgeen me het zwaarste viel was het lakken. De top van de gitaar is mooi geworden (special thanks to Fred Dons!!!), maar het Mahonie kan veel beter. Ik heb de voorbereidingen met de filler niet goed gedaan en heb met tussentijds schuren te makkelijk gedacht en daardoor is nu nog steeds een redelijk ruwe achterkant van de body te zien. Kortom, voor mij iets waar ik bij een volgend project aan ga werken om veel beter te doen. Overigens is dit de eerste lakklus die ik ooit heb gedaan!

Verder ben ik toch wel erg tevreden over de gitaar en wat ik zelf erg belangrijk vind, is dat ik de bespeelbaarheid van de gitaar eigenlijk erg prettig vind, veel beter dan ik had verwacht!

Als laatste wil ik jullie ook allemaal bedanken voor het delen van informatie, geven van tips en adviezen, etc. en op 1 juni a.s. mogen jullie ‘m allemaal bekijken op de meeting!!!

Tot dan en vriendelijke groeten,

Branko

barno
26 maart 2008, 00:57
proficiat met dit prachtige resultaat! Hij is echt schitterend geworden.

het enige dat ik niet zou gedaan hebben, is er een PRS logo opzetten. Eventueel wel een eigen logo met verwijzing naar prs.

G.G.
26 maart 2008, 05:59
Brako, hij is mooi geworden. Wil hem zeker een keer in het echt zien.

oknarb180
26 maart 2008, 07:10
proficiat met dit prachtige resultaat! Hij is echt schitterend geworden.

het enige dat ik niet zou gedaan hebben, is er een PRS logo opzetten. Eventueel wel een eigen logo met verwijzing naar prs.

Bedankt jongens!

Het PRS logo wordt nog vervangen door een maple plaatje, die heb ik inmiddels wel uitgezaagd, maar moet ik nog wat moois van maken en lakken etc. Dit plaatje had ik nog als voorbeeld voor het zelf te maken plaatje. Ik weet alleen niet of dat lukt voor de meeting.

vr.gr.

Branko

robostrat
26 maart 2008, 08:13
hey branko,

goed hoor! mooi geworden...

Kakihara
26 maart 2008, 08:18
Hey Branko

Gefeliciteerd man, 't is een echte schoonheid geworden !
Jammer dat ik hem niet in het echt kan zien. Misschien toch maar eens met de vrouw praten :sssh: ;)

no 1 hops
26 maart 2008, 08:46
pracht kleurtje, is een mooi instrument geworden

superfly
26 maart 2008, 09:37
Hey Branko,

Hij is prachtig geworden, gefeliciteerd!

Wim

Zjef
26 maart 2008, 10:22
Proficiat! Mijn vingers beginnen jeuken om ook aan zoiets te beginnen...

Fender75
26 maart 2008, 13:22
Schitterende gitaar, mijn complimenten!

hassent
26 maart 2008, 19:05
YEAHHH!!!!! There he is!! :cheerup:. En ook nog eens Branko in hoogst eigen persoon! Mooi man, echt super. Ik zou niet kunnen wachten om 'm op een fatsoenlijke amp uit te proberen. Als je omhoog zit kom je maar naar Zevenbergen. Kun je 'm op flink volume testen op een Marshall 6100 anniversary set :p .
Echt complimenten, ook de solderingen zien er prima uit. Maak morgen ff wat foto's bij daglicht, dan komt ie er waarschijnlijk nog mooier uit!

grizzly
26 maart 2008, 19:13
Mooi gedaan Branko,

Gefeliciteerd. Hij ziet er top uit. :rockon:

niekb
26 maart 2008, 21:51
Mooi werk!

Barkeepert
26 maart 2008, 22:53
Puik werk! Ik ben normaal niet zo van de PRS, maar ik moet zeggen dat ik deze toch wel erg mooi vind! Hij is lekker simpel en strak en een prachtige top!

oknarb180
27 maart 2008, 18:14
Hey allemaal!

Bedankt voor jullie leuke en positieve reacties!!!
Als ik het voor mekaar krijg, zal ik proberen en MP3-tje te plaatsen o.i.d.

vr.gr.

Branko

charlotte
27 maart 2008, 23:03
Hey Branko, :)

Schitterende gitaar geworden !
Zien we hem op de gitaarbouw meeting in Bunnik ? .

Veel plezier ermee.

groetjes Charlotte :lp:

Luke-wannabe
27 maart 2008, 23:38
Tegekke gitaar! Congrats!

KoenB
28 maart 2008, 16:22
Echt netjes! gaaf kleurtje ook!

Riky
28 maart 2008, 17:28
ik vind hem hel mooi! Hele moie kleur ook! fris en warm!!

veel plezier er mee!

oknarb180
10 juli 2008, 01:24
Hey allemaal,

Nou, eindelijk is het me gelukt om een stukkie film van de gitaar met een beetje geluid op te nemen. Alleen de kwaliteit van het geluid is niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Maar goed, het is voor een indruk van de sound van de gitaar en ik ben erg tevreden over de Dimarzio Evolutions in deze houtcombinatie.
zie en luister hier:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/th_BrankosPRSsolo.jpg (http://s173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/?action=view&current=BrankosPRSsolo.flv)

Hetgeen ik gebruik is eigenlijk alleen de bridge stand en de neck stand als humbucker, als je ze als single schakelt, dan klinkt ie wat dunner en helderder.
Verder is de soundclip opgenomen met een VOX AD30VT (dus niet de XL versie!!!).

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

vr.gr.


Branko

Gothra
10 juli 2008, 10:20
photobucket site maintenance=(

EDIT: nu doet ie het wel, mooi geluid idd, lekker shredden. Klinkt wel een beetje malmsteen achtig

hassent
10 juli 2008, 18:59
Nu snap ik dat scalloped board ook wat beter... en waar de inspiratie vandaan komt :seriousf:. Blijft super die Malmsteen, ik heb 'm op de MusicMesse dit jaar op 2 meter afstand mogen bekijken tijdens een besloten clinic, een half uur lang. Erg leuk, alleen toch wel een beetje een arrogante vent!
Klinkt goed, die evolutions. Wat voor preset op je Vox?

oknarb180
18 juli 2008, 08:55
Nu snap ik dat scalloped board ook wat beter... en waar de inspiratie vandaan komt :seriousf:. Blijft super die Malmsteen, ik heb 'm op de MusicMesse dit jaar op 2 meter afstand mogen bekijken tijdens een besloten clinic, een half uur lang. Erg leuk, alleen toch wel een beetje een arrogante vent!
Klinkt goed, die evolutions. Wat voor preset op je Vox?


Tja, ik zal het maar eerlijk zeggen, ik ben een beetje Malmsteen-fan.
Ik vind z'n speelstijl wel gaaf, af en toe ook wel een beetje te druk, maargoed....

De Preset is:
type Numetal, gain voluit, Treble 6-7, Middle 7-8, Bass 7-8, tenminste, daar staat ie nu nog op. En volgens mij heb ik er zo mee gespeeld de laatste keer. Het kan zijn dat 1 van m'n smurfen aan de knoppen heeft gezeten. Ik ga meestal af op wat ik lekker vind klinken en ik kijk dan niet zo naar de preset. Het verschilt nogal per versterker en net welke gitaar ik in m'n handen heb.

vr.gr.

Branko

oknarb180
8 september 2009, 00:41
Hey allemaal,

Dit project is nu al een tijdje afgerond, maar ik vind het nu wel eens tijd om nog eens m'n algehele mening over m'n 1e eigen gebouwde gitaar te geven.

De meeste bouwers geven aan dat de eerst gitaar niet helemaal is wat ze ervan hadden verwacht. Bij geldt dat natuurlijk ook. Maar op welk vlak? Bij het begin van de bouw dacht ik, doen we wel effe. Hetis geen effe, maar ik vind persoonlijk dat er een aardig leuk gitaartje uit geboren is. Goed, da's persoonlijk. Hetgeen me uiteindelijk tegen gevallen is, is de afwerking/lakken van het mahony van de body en de hals. Dat kan dus beter. De top is erg mooi geworden met dank aan Fred Dons voor de polijstlessen. Maar in tegenstelling tot wat bijna iedereen zegt, speelt deze gitaar gewoon fantastisch. Ik speel er regelmatig op en laat er zelfs m'n USA Fender Malmsteen voor staan. Ook omdat deze wat meer output heeft dan de Malmsteen. Maar de bespeelbaarheid compenseert zeker het minder mooi afgewerkte mahony. Ik ben er wel achter dat het echte mooie lakwerk vreselijk is om te doen en ook erg moeilijk om het gewenste resultaat te behalen.

Verder ben ik over de PU's redelijk tevreden. De Dimarzio Evolutions waren een gok maar klinken wel lekker. Toch ben ik er inmiddels achter dat ik de voorkeur geef aan Gibson Pickups. Recent een orriginele set Gibson Dirty Fingers en een Gibson 500T op de kop getikt. Klinken wel heel vet hoor!!! Kweet alleen nog niet waar ze in gaan.

Het totale gewicht van de gitaar is goed. Hi hangt ook prima in balans. Een beetje als een strat.

Mijn beoordeling:
bespeelbaarheid: 9
Sound: 8
afwerking: 7

Mvg

Branko

Kakihara
8 september 2009, 10:36
Hé Branko,

Welkom terug en leuk om te lezen dat je na meer dan een jaar nog altijd zo tevreden bent over je eerste zelfbouw !