PDA

View Full Version : Combinatie Heritage G12M en G12H



Tristan
31 oktober 2006, 00:43
Nou, vandaag was het dus zover...
Ik ben bij Chris langsgeweest en heb van mijn Marshall 2061CX 2x12 cabje de G12H anniversaries laten vervangen door:
Bovenin: Celestion Heritage G12M20
Onderin: Celestion Heritage G12H30 low resonance

Bij Chris hebben we even een before and after testje gedaan en dat was een hele verbetering moet ik zeggen...
Algemeen een vettere en bredere sound met nog meer dynamiek en detail, bovendien is dat schelle en krasserige hoog wat ik met de andere speakers had nu echt helemaal weg...

Wat betreft de combinatie vind ik het tot nu erg lekker klinken, het volume verschil tussen de G12M en de G12H is ook niet echt te merken, ik denk ook omdat de G12H onderin zit zodat deze meer richting je voeten blaast...
Ik moet nog kijken wat het doet als je een eindje van je amp verwijderd bent...

De G12M geeft wel extra midden aan de sound merk ik, ik merk ook dat het midden en het laag nu nog een beetje stijf is t.o.v. Mitch zijn kast met G12M's die ik pas geprobeerd heb, maar ik weet zeker dat dat goed komt...
Hmm, ik denk dat ik erg gelukkig ga worden met deze combi, een aanrader...

Ik heb vanavond ook even gerepeteerd, maar ik heb de hele tijd mijn oordoppen ingehad dus ik kan voor de rest nog niet zoveel commentaar geven, morgen zal ik verder gaan testen...

Mitch
31 oktober 2006, 08:47
Gefeliciteerd ! Met wat k gehoord heb denk ik dat je absoluut de juiste keuze speaker keuze gemaakt hebt. En inderdaad, G12H onderin, dan is de M wat meer 'in your face' (letterlijk dan :D ). Goed plan !

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 10:35
Hoi Tristan!

Was je nog op tijd in A'dam?

Vond het zelf ook zeer mooi klinken en het volume-verschil tussen beide speakers (H is ruim 2 x luider door het hogere rendement) werd door de specifieke plaatsing (behoorlijk) gecompenseerd. Beetje onder het motto: hoe hoger de speaker hoe luider.

Wat helemaal bijzonder was: verschil in de richting v/d speaker-kabel was duidelijk hoor- en voelbaar. 't Lijkt raar maar 't heeft impact op het hoog, vetheid en ook de dynamiek.

Sprak net nog iemand die 'n 20 Watter uit '73 heeft (model onbekend) en hoop die amp 'n keer te mogen bekijken aan de binnenkant.

Als ik nog 'n leuk chassistje op de kop kan tikken ga ik met het 2061-ontwerp aan de gang.

De speakers van Mitch moeten al wat ingespeeld zijn geraakt dus rock gewoon even 'n paar weken flink door voor meer soepelheid en warmte. :)

Mitch
31 oktober 2006, 11:29
Ja, ze spetterden duidelijk meer in het hoog en het leefde wat minder. Dat wordt elke week beter...

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 11:40
Ja, ze spetterden duidelijk meer in het hoog en het leefde wat minder. Dat wordt elke week beter...

Ok!
Ben benieuwd wanneer ze meer in de buurt van m'n 2 oude M20s komen.

Anyway: inspelen en/of de generator/etc.-trukendoos is belangrijk met nieuwe speakers.

Ik denk dat 'n 80 Watt 4x12" met 2 x M20 bovenin en 2 x H30 onderin ook zeer gaaf is.

Tristan
31 oktober 2006, 12:02
@Chris en Mitch:
Ik was nog redelijk op tijd in Amsterdam, een half uurtje later...

Echt een goede tip van jullie om de G12H onderin te doen, dat werkt erg goed...

Ik vond het zelf ook heel vreemd de eerste keer dat ik de speakerkabel omdraaide, maar als ik hem de ene kant op gebruik dan cruncht de Marshall met de Strat nog niet eens als ik hem halverwege zet, terwijl als ik hem de andere kant op gebruik de amp eerder staat te crunchen...

Haha, Chris, jij gaat ook al aan de 2061x dus?
Ja, het is wel een goed ding toch, tot nu toe is er niemand geweest die het geen gave amp vond...
Die trafo lijkt me ook zeer okee, het is dan wel geen Mercury Magnetics, maar de trafo doet zeker wat hij moet doen, het geluid is strak, dynamisch, schoont mooi op, rijk en warm, warmer dan die 1959 handwired...

Ook leuk om te vertellen, de man bij wie ik hem kocht (Frans van Jukebox)
heeft zelf een oude JTM45 en hij zei dat hij deze amp nog lekkerder vond klinken, ik ken hem en als hij dat zegt dan meent hij dat ook, het was geen verkooppraatje, ik had de amp immers al gekocht...

Ik ga de komende tijd gewoon alles lekker inspelen, ik heb er wel vertrouwen in dat de speakers nog beter zullen gaan klinken, maar ik ben nu al zeer blij met het verschil in klank...

Een 4x12 met 2xG12M20 bovenin en 2xG12H30 onderin lijkt me ook supervet, ik durf wel te stellen dat dat lekkerder zal zijn dan kruislings...

heavy-metal-thunder
31 oktober 2006, 12:11
@ Tristan : heb je die JTM45 gehoord (en gekocht?)? Hoe klinkt dat? Ik heb namelijk een versterker die de sound van de JTM45 heel erg goed zou moeten kopiëren (op ebay gekocht van een Duitse tech), maar omdat ik zelf nog nooit een echte JTM45 heb geprobeerd weet ik dat niet. Mijn versterker klinkt wel goed, warmer dan mijn JMP1987, gaat sneller in overdrive... Heel goed met een strat, maar met een Les Paul vind ik hem net wat minder strak in de bassen.

Michael AE
31 oktober 2006, 12:15
Wat mij voornamelijk opviel gisteren, was dat hij clean nu meer sprankel leek te hebben en hij een stuk minder krasserig klonk. Ook sprak het middengebied me een stuk meer aan.

Zit sterk te twijfelen of er niet nog een Boggie 4x12 met G12h's/G12m's aan de collectie toegevoegd moet worden.

Tristan
31 oktober 2006, 13:38
Hee Michael,

Dat het krasserige weg is viel mij ook al op, dat was ook mijn verwachting, maar die extra sprankel waar jij het over hebt is waarschijnlijk de dynamiek die nog groter geworden is met de speakerwissel...

Het middengebied en het laag zal in de loop van de tijd nog lekkerder en soepeler gaan klinken, een beetje zoals Mitch zijn kast verwacht ik, dan krijgt het geluid nog meer diepte...
Ik vond het nu al veel meer diepte en detail geven...

Lijkt me waanzinnig, een Bogner 4x12 met Heritage G12H's onderin en Heritage G12M's bovenin...
Dat is echt kamerbreed volgens mij... :D
Een Bogner 4x12 met alleen Heritage G12M's lijkt me ook erg mooi, alleen Heritage G12H's weet ik niet, ik vind een G12H op zichzelf toch net een beetje te harsh klinken, dat werkt volgens mij met sommige amps niet zo lekker, dus dan heb je ook een minder veelzijdige 4x12...

Ik ben benieuwd wat mijn cabje met de Matchless of Bad Cat zal doen, ik denk dat dat ook wel een mooie combinatie is...

Tristan
31 oktober 2006, 13:52
@ Tristan : heb je die JTM45 gehoord (en gekocht?)? Hoe klinkt dat? Ik heb namelijk een versterker die de sound van de JTM45 heel erg goed zou moeten kopiëren (op ebay gekocht van een Duitse tech), maar omdat ik zelf nog nooit een echte JTM45 heb geprobeerd weet ik dat niet. Mijn versterker klinkt wel goed, warmer dan mijn JMP1987, gaat sneller in overdrive... Heel goed met een strat, maar met een Les Paul vind ik hem net wat minder strak in de bassen.

Ik heb zelf nog nooit een echte oude JTM45 gehoord, wel een oude Plexi, een paar JMP's en een paar JCM800's...

Er zitten een hoop verschillen tussen JTM45's en Marshalls onderling, dus echt een duidelijk antwoord kan je niet geven op je vraag...
Als je zeker wil weten of het echt een origineel JTM45 circuit is met de juiste onderdelen dan kan je hem wel langs een tech brengen, die kan eventueel ook de amp wat strakker in het laag laten klinken...
Chris Winsemius van hier op het forum is daar een hele goede in, vooral met dat laag e.d. is hij veel bezig... :D
Pm of mail hem even zou ik zeggen, hij heeft in dit topic ook gepost...
(www.cmwamps.com)

Ernst Fliek is ook een goede tech en Marshall man...
(www.ernstamps.com)

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 14:52
@ Tristan : heb je die JTM45 gehoord (en gekocht?)? Hoe klinkt dat? Ik heb namelijk een versterker die de sound van de JTM45 heel erg goed zou moeten kopiëren (op ebay gekocht van een Duitse tech), maar omdat ik zelf nog nooit een echte JTM45 heb geprobeerd weet ik dat niet. Mijn versterker klinkt wel goed, warmer dan mijn JMP1987, gaat sneller in overdrive... Heel goed met een strat, maar met een Les Paul vind ik hem net wat minder strak in de bassen.

Hoi HMT

(Wat was je echte naam ook al weer, dan kan je laatste mail even zoeken en eindelijk eens :) beantwoorden).

'n Standaard JTM45 gaat iets later scheuren dan 'n eind jaren 60 1987.

Bij 'n stock JTM45 zie ik de meesten de bas helemaal terugdraaien bij scheur en humbuckers en zelfs dan is ie niet zo strak als 'n 1987.

Tristan
31 oktober 2006, 17:14
Ik heb weer even getest...

Het klinkt erg mooi, heel warm, heel natuurlijk...
Het krasserige is er inderdaad af, maar het laag blijft nog steeds genoeg staan, een heel gebalanceerd geluid en nu klinken alle standjes op mijn Strat ook te gek, erg lekker...
Bij het Bass kanaal moet ik nu op lager volume wel de tone knop bijna helemaal opengooien om genoeg definitie te krijgen, maar dat werkt erg goed, aan de andere kant kan ik nu meer van de tonecontrol van het Lead kanaal gebruiken en wat meer crunch erin draaien, dus dat is positief...
Clean vind ik de amp gejumpered niet veel toevoegen aan het Lead kanaal, dus op lage volumes (tot een derde ongeveer) zal ik denk ik voornamelijk kiezen voor het Lead kanaal en voor sommige dingen met de Strat het Bass kanaal...
Ik ben benieuwd wat de speakers gaan doen met crunch...

Ik heb ook een paar rondjes om de amp heen gelopen en heb in alle posities geluisterd, ook verder van de cab verwijderd en het valt me op dat het echt 1 geluid is, je hoort de G12H niet harder als je dichtbij of juist ver van de kast af staat, erg mooi...
Er zit nu nog een heel klein beetje iets neuzigs in het midden van de G12M, maar ik denk dat dat wel opener gaat klinken naar verloop van tijd...
Wat me nu vooral opvalt is dat het laag erg mooi is geworden, voller en dikker en het blijft nog steeds staan, het blijft heel lang doorgaan nadat ik een akkoord heb gespeeld...
Dat staan deed het laag met de andere speakers ook wel, misschien zelfs wel meer, maar die karakteristiek blijft nu wel duidelijk overeind, iets wat met twee G12M's waarschijnlijk minder het geval was geweest...

Het geheel mag allemaal nog wat soepeler worden, het midden uit de G12M wat smoother en wat meer sprankel erin van de G12H...

Het valt me nu trouwens op dat ik de speakerkabel nu de andere kant op echt prefereer, veel meer dynamiek, het laag is ook lekkerder, blijft nog meer staan...
Eerst prefereerde ik de speakerkabel de andere kant op omdat dan het hoog van de oude speakers wat getemperd werd, maar nu is dat niet meer nodig...

diengeman
12 januari 2008, 22:14
Zit er in de 2061cx dan niet standaard de 55Hz speakers?

Deze schijnen toch veel beter te klinken dan de 75Hz speakers?

Waarom plaatsen ze die er dan niet meteen al in? De prijs is dacht ik hetzelfde.

Of produceren 2 55Hz speakers geen goede sound in deze kast? Te weinig hoog oid?

Ik zit er ook over te denken om een 2061cx te kopen, maar als ik dan beide speakers moet vervangen, gaat het nogal veel kosten.
Ik heb nog wel 2 reissue G12M25 speakers liggen en ook nog 2 nieuwe celestion Blue Alnico's.
Klinken deze goed in deze kast?

Ik zit er ook over te denken om de 2061x head te kopen.
Of heel misschien de handwired Vox AC30HH head. Maar dat is weer een hele andere amp en niet goed te oversturen voor bluesrock en hardrock.

maestro_nl
13 januari 2008, 09:23
Greenbacks zit een bepaalde vetheid/verzadiging/compressie in de sound.
G12H30 klinkt thuis wat dozeriger en krasseriger, maar in de band prikt de sound goed door in de mix.
De mix G12M/G12H is een klassiek beproefde combi.

diengeman
13 januari 2008, 09:50
Maar zit er in de kast de 55 HZ G12H30 speakers of de 75Hz G12H30 speakers?
Of kan je hieruit kiezen?

En klinken de 75 Hz speakers ook goed of zijn de 55Hz gewoon veel beter geschikt voor deze kast in combinatie met een 2061x head, om eenzelfde sound te krijgen als m'n jmp 2203 met 4 greenbacks of m'n '74 superlead met 4 greenbacks?

Ik wil dus een heel dynamisch, superdirect, warm, helder, sprankelend, rauw, ronkend overstuurd en vol geluid (acdc (slag en solo), led zeppelin (beginslag en solo in who lotta love) hebben op cafe geluidsniveau en kleine zaaltjes.

Zit ik dan met de 75Hz speakers goed of moet ik dan de 55Hz speakers erbij kopen?

Ik vind de Jmp met 1960AX kast echt supergoed klinken, maar deze moet eigenlijk net wat te hard dan mogelijk is in cafe's en vaak ook op grote podiums voor een goed direct, vol en laag geluid.
Is de 2061x met de 2061cx hier een alternatief voor? Of klinkt die niet vol, rauw en overstuurd genoeg op dit volume?

In de band waar ik hem vooral voor wil gebruiken, is hij vooral als doel voor solo's maar af en toe een lekkere superdirecte slag. Wel met erg veel laag in de sound zoals.

Nielsje
13 januari 2008, 12:50
Leuk onderwerp, interessant!

Maar ik ben nog niet zo lang wakker en ik ben heel goedgelovig:

Wat voor speakerkabel gebruiken jullie nou, en beinvloed het je geluid nou?!
Mijn 'ervaring' met kabels (in de letterlijke zin) zegt dat het geen kont uitmaakt.. Maar ja, ik heb het nooit geprobeerd om te draaien, juist omdat ik denk dat het geen kont uitmaakt.

Ik ben benieuwd :)

Mitch
13 januari 2008, 13:40
Oud onderwerp, interessant ! :D (Wel opletten hè Nielsje ;) )

Diengemans, het is me niet helemaal duidelijk in je vorige post: gaat je vraag ouver de sound nou over de kast of over de amp of de combinatie van beide ?

Nielsje
13 januari 2008, 15:17
Grrrr.... :sneaky:

Maar nu weet ik nog steeds niets over speakerskabels..

Chris verkoopt ze ook niet specifiek op z'n site..
"speakerkabels voor extra vet en strak laag"

diengeman
13 januari 2008, 16:43
He Mitch,

Bedankt voor je reactie

Het gaat in de eerste plaats over de sound van de verschillende speakers en dan vooral gericht op de kast.

Als extra punt gaat het over als je deze speakers aansluit op de 2061x head.

Ik ben erg benieuwd of er in de G12H30 heritage speakers een groot verschil in sound is tussen de 55 Hz en de 75 Hz. En wat dat verschil dan precies is.

En als de 55Hz beter klinken en deze de 2061x head meer als een verschrikkelijk warm overstuurde 100 watt superlead of jmp2203 laat klinken, waarom ze dan niet meteen 55Hz speakers in de 2061cx kast hebben gedaan. Want zoals ik begrijp komt deze kast alleen voor met de 75Hz speakers.

future2future
13 januari 2008, 17:26
Goed om te lezen, ik ben ook van plan om binnenkort is te gaan experimenteren met andere speakers.

Ik gebruik de evidence siren speakerkabel, en je hoort echt heel veel verschil.

Mitch
13 januari 2008, 17:29
Hmm, ik kan niet veel van je vragen beantwoorden ben ik bang.
Eén ding: standaard zaten in de 2061 kast G12H anniversaries, da's weer een andere speaker dan de Heritage. De meningen lopen uiteen over die speaker. Tristan vond ze erg krasserig in het hoog, maar ik ken anderen die ze weer prima vinden. Smaak hè...
Afijn, het exacte sound verschil tussen de 55Hz en 75Hz versies heb ik geen ervaring mee.

Een mix van oude H's en M's heb ik wel gehoord in de 4x12 van forumlid 1959SLP onder het geweld van 100W en dat was een supersound. Voor mij toen een ear- én eye opener ;)

@Nielsje:een ander soort speakerkabel kan best verschil maken, vooral in het waargenomen laag maar ook de totale dynamiek. Ook de richting waarin je de kabel gebruikt maakt een subtiel verschil, maar daar is al eens een ellenlang topic over geweest, die bijna de vormen aannam van een vete tussen sceptici en mensen die het ook daadwerkelijk hadden geprobeerd. Gebruik de zoekfunctie en laat die discussie as-je-blieft rusten :sssh:

Nielsje
13 januari 2008, 17:35
Dank :) ik zal eens zoeken..

Chris Winsemius
13 januari 2008, 17:52
Grrrr.... :sneaky:

Maar nu weet ik nog steeds niets over speakerskabels..

Chris verkoopt ze ook niet specifiek op z'n site..
"speakerkabels voor extra vet en strak laag"

(Hopelijk komt dit niet als spam over, staan wel op m'n hopeloos gedateerde website :))
Met goeie gear zijn de verschillen tussen kabels nog beter/goed hoorbaar. Ik was k*tkabels helemaal zat (qua constructie en "tone") en vind deze kabels zelf erg lekker.

Als je speakerkabels vergelijkt vallen dingen als definitie, strakheid en zelfs "vetheid" op imho.

OT:
M20s zijn erg lekker icm met EL84-versterkers imho.
Verschil H30/75Hz en H30/55Hz (nieuwe dan);
eerste wordt in China gemaakt, is ok, de tweede wordt in Engeland gemaakt en ik vind 'm dynamischer en wat transparanter.

diengeman
13 januari 2008, 19:45
Ah bedankt.
Dat is al een gedeelte beantwoord van wat ik me afvroeg.
Ik hoor het 't liefst ook van de mensen die het zelf met hun eigen oren getest of gehoord hebben. Dus dank je.

Maar zit er in de nieuwe 2061cx wel gewoon de heritage G12H30 toch?
Dus de veel betere serie volgens velen in vergelijking met de reisue 70th anniversary.

En is deze 2061cx alleen verkrijgbaar met de 75Hz G12H30 heritage?
Klinkt deze 75Hz ook veel krasseriger dan de 55Hz?
Kan je die heritage G12H30 75Hz dan zo een beetje vergelijken met de G12M25 van de classic serie die ook gewoon in de nieuwe 1960AX kasten zitten?
Ik begrijp dat deze G12H30 wel wat harer gaat en cleaner blijft op hetzelfde volume en een tikkeltje strakker laag heeft dan de G12M25.

maestro_nl
13 januari 2008, 19:48
G12M en G12H lijken in de verste verte niet op elkaar qua sound.
G12-65 ligt wel dicht bij de G12M. Wordt ook beetje als high output Greenback gezien.

Mitch
13 januari 2008, 20:15
Maar zit er in de nieuwe 2061cx wel gewoon de heritage G12H30 toch?
Dus de veel betere serie volgens velen in vergelijking met de reisue 70th anniversary.


Hoe vaak ga je deze vraag nog stellen ? :confused:


Nou, vandaag was het dus zover...
Ik ben bij Chris langsgeweest en heb van mijn Marshall 2061CX 2x12 cabje de G12H anniversaries laten vervangen door:
Bovenin: Celestion Heritage G12M20
Onderin: Celestion Heritage G12H30 low resonance


Eén ding: standaard zaten in de 2061 kast G12H anniversaries, da's weer een andere speaker dan de Heritage.

Dit alles dus over de cab die Tristan heeft.
Ik heb nog even gegoogled maar over de huidige cabs wordt alleen gemeld dat er reissue H30's in zitten. Of dat Anniversaries zijn wordt niet vermeld.
En een H en M zijn inderdaad totaal verschillend. Een H is luider (effeiciënter), meer laag en een M heeft een mooier hoog en mid naar mijn smaak. Laat ik het zo zeggen: ik heb een H (55Hz) in een open back 1x12 en die is zo ongeveer even 'aanwezig' als mijn closed back 2x12 met M's. Alles Heritage trouwens, van de huidige chinezen ben ik qua klank niet zo enthousiast.

diengeman
13 januari 2008, 20:37
Ik probeerde de vraag duidelijker te stellen omdat hij waarschijlijk anders overkwam dan ik bedoelde. Maar blijkbaar is dat niet gelukt.

Ik doelde als laatste op het verschil in sound tussen de heritage G12H30 75Hz en de gewone classic serie G12M25. En dus niet het verschil tussen deze G12M25 en de heritage G12H30 55Hz!! Want dat begrijp ik wel dat er daar o.a. meer laag in zit.

Het verschil in geluid tussen de 75Hz en de 55Hz, beiden heritage G12H30 was me nog steeds niet duidelijk. Ik begrijp wel dat de 55Hz een veel lager bereik heeft, dus dat hij lagere tonen aan kan. Maar klinken ze dan in de midden en hoge tonen en noten ongeveer gelijk?
Of zijn het totaal verschillende speakers met een heel andere sound?

Maar laat anders maar zitten. Ik probeer het wel ergens te testen. Dan kan ik misschien m'n classic G12M25 speakers, oude G12M25 speakers en m'n blue alnico's meenemen en ze in dezelfde speakerkast zetten om ze allemaal te vergelijken en dan kijken of het 't waard is om andere speakers te kopen.

Mitch
13 januari 2008, 20:44
Seriously, als je al oude M25's én Alnico Blues hebt, dan heb je toch alleen maar een kast nodig ? :) Prachtige dingen !
Het verschil in H's met low en high resonance peak... geen idee. De rest van de specifieke vragen, bijvoorbeeld wat er nu voor speakers in zitten moet je misschien eens bij een dealer voorleggen of een mailtje sturen naar Marshall zelf.

Tristan
14 januari 2008, 00:29
Pfoeh, een hele discussie hier... :D
Ik kan niet helemaal goed wijs uit je vragen diengeman, maar ik zal je proberen te zeggen wat ik ervan denk...

G12H anniversary, Chinees, 75hZ:
Op zich een mooie speaker, ik vind 'm iets krasserig in het hoog, de crunch wordt daardoor voor mijn gevoel wat minder mooi met de 2061x, minder warm en mooi midden maar het rockt wel lekker en prikt goed door de mix...

G12H Heritage, Engels, 55hZ:
Vond ik in eerste instantie mooier dan de gewone 75hZ variant maar daar ben ik een klein beetje op teruggekomen, ik vind 'm toch wel erg stug laag hebben, het is naar mijn idee zowiezo een vrij stug klinkende speaker...
Hij heeft wat minder last van dat krasserige in het hoog maar het stugge karakter spreekt mij toch niet zo aan...

G12M, reguliere serie, Chinees:
Mooie speaker, heel smooth en klinkt harstikke lekker met de 2061x...
Mist wel net iets ballen en laag naar mijn idee, een 4x12 met deze speakers geeft voor mijn gevoel bijvoorbeeld minder laag dan een 2x12 met G12H's...
Mooi, maar voor mij dus net iets te soft...

G12M Heritage, Engels:
Dit vind ik tot nu toe gewoon de mooiste speaker in combinatie met de 2061x, helderder dan de gewone G12M, meer laag, ook smooth genoeg en het geeft een mooie crunch...

Overigens gaat een 2061x je geen crunch op cafevolume geven hoor, vergeet dat maar, ik heb 'm op de meeste van mijn optredens op 3 staan en dan is 'ie geven reteclean, mooie sound hoor maar wel reteclean...
Je zou een PPIMV in kunnen laten bouwen (dat overweeg ik nu ook) of voor een clone kunnen gaan (Vernet, CMW, Ceriatone etc.) waar het al ingebouwd is...

Voor de nieuwsgierigen:
Ik heb inmiddels besloten om de G12H Heritage uit de cab te halen en hiervoor een tweede G12M Heritage te plaatsen, ik vind de G12H toch te veel de sound overheersen en het is niet helemaal wat ik zoek...
Dat het volume met twee G12M's een beetje omlaag gaat is voor mij een zeer plezierig bijkomend voordeel... :D

diengeman
14 januari 2008, 11:14
Ah super!!!!

Superinfo tristan!!!!

Ik trouwens eerst dat ze de volgende nieuwe G12H30 speakers hadden:

-70th anniversarry 75Hz
-heritage 55Hz
-heritage 75Hz

Ik dacht dat beide heritage speakers engelse waren, zoals ook bij de oudere voorkomt. Maar zoals ik nu uit jouw stukje lees, bestaat de heritage 75Hz niet eens. Dat maakt alles heel wat duidelijker en daarom was het voor mij zo onduidelijk.

Het schijnt wel dat de oude 55Hz G12H30 en de nieuw heritage G12H30 na goed inspelen exact hetzelfde klinkt toch? En de oude is een hele gewilde en zeer populair dacht ik. Maar dan is het misschien toch weer een kwestie van smaak zoals met alles en vind niet idereen die jaren 70 rock speelt de G12H30 zo goed.

Ik heb vele speakers gehad en getest, maar nog nooit de G12H30 55Hz helaas. En ik dacht dat dit nou juist de ultieme speaker is voor 70 jaren rock, maar dat heeft dus toch weer met smaak te maken.

Ik heb weleens oude G12-80 speakers gehad en die vond ik in een jcm800 4104 echt helelmaal te gek klinken. Ik heb daarna nooit meer zo een mooi geluid uit een 4104 of welke andere combo dan ook gehoord. Deze hadden een supersprankel, superdirect, erg warm en aanslaggevoelig. Als ik deze weer te pakken kan krijgen dan zou ik ze direct kopen. Maar helaas ben ik ze daarna nooit meer tegengekomen. De nieuwere serie hiervan, dus de classic lead heb ik ook gehad, maar die waren niet zo lekker. Best een mooie sound, maar heel stug en niet veel laag. Wel een hele mooie cleane sound en weer heel veel sprankel. Als je een oude G12-80 kan testen en kopen, dan moet je dat zeker eens proberen. Ik vond het superspeakers.

De nieuwe G12M25 speakers van mij vind ik ook heel lekker klinken in een 4 keer 12 1960AX kast, maar ze klinken niet heel diep en ze klinken een tikkeltje dof. Als je ze heel goed ingespeeld hebt, met veel laag erin gedraaid, dan vind ik dat ze dat pinnige hoog niet zo heel sterk hebben. Volgens mij heeft de manier van inspelen veel effect op de uiteindelijk sound van de speaker.

diengeman
14 januari 2008, 12:59
Wat vind je trouwens het verschil in sound tussen de grote Bogner 2 keer 12, kleine Bogner 2 keer 12 en de Marshall 2061cx met de G12M25 speakers? En ook het verschil tussen deze 3 cabs met de G12H30 speakers?

Welke van deze cabs klinkt het beste in jouw oren?

Of is er iemand anders die deze 3 of 2 van deze cabs heeft getest met bovenstaande speakers?

Tristan
14 januari 2008, 15:58
Haha, nu begrijp ik de verwarring ook wat beter, de Heritage 75hZ bestaat inderdaad niet... :D
Graag gedaan hoor, alles heeft met smaak te maken en ook met de amp/speaker combinatie natuurlijk...
Ik denk dat ik een G12H 75hZ lekkerder vind klinken dan de 55hZ variant...
Geen idee of een ingespeelde G12H Heritage 55hZ hetzelfde klinkt als een echte oude, die oude speakers verschillen ook allemaal weer van elkaar, waarschijnlijk komt dat ook door hoe ze ingespeeld zijn en hoe ze de tand des tijds hebben doorstaan en alles...
G12-80 speakers ken ik niet, nooit gehoord, dus daar kan ik verder weinig over zeggen...
De G12M25's kunnen inderdaad een beetje dof klinken, ze missen voor mijn gevoel soms wat dynamiek, ballen, helderheid in het hoog en ze hebben vrij weinig laag, toch vind ik het wel prettig klinkende speakers...

Wat betreft de cabs, de gewone Bogner 2x12 heb ik nooit gehoord maar de Big Size 2x12 klinkt gewoon erg goed, een van de beste cabs op de markt, maar hij is wel erg groot en zwaar...
Voor mij een reden om deze niet te kopen, ik heb 'm overigens alleen getest met Vintage 30's en een Vintage 30/Classic Lead combi, mooie cabs...
De 1x12 Cube vind ik ook fantastisch, heel anders van sound, wat gedefinieerder en heeft heel mooi fluwelig laag, stuwt en beukt wel wat minder in een (Rock) bandsituatie maar ik denk dat ze het in de studio en voor solo's en mooie gitaarpartijtjes het heel erg goed doen...
De Marshall cab zit er een beetje tussenin, klinkt wat viezer dan de 1x12 Cube, beukt wat meer, maar heeft bij lange na niet het laag van de Bogner 2x12...
Toch is het een fijne cab, die lekker klinkt in een bandsituatie en hij is lekker makkelijk in je eentje te tillen, ik ben er in ieder geval erg blij mee...

Mitch heeft een 3/4 4x12 met 2x12" speakers laten bouwen door Franc Vernet en die kast klinkt ook geweldig, net iets groter dan de Marshall, heeft misschien net iets meer laag, erg goed, misschien dat dat ook nog een tip voor je is...

Mitch
14 januari 2008, 19:39
2/3 zelfs als ik het goed heb. Standaard 1960 afmetingen en dan een derde eraf. Franc had het al eerder geprobeerd maar ook mijn kast klinkt prima. Diagonaal geplaatste speakers uiteraard. Ik vind het nog steeds 'best of both worlds': goed te dragen door zowel het foormaat als het gewicht, goeie sound, zowel dichtbij als op afstand. Je kan 'm eens mailen...

Chris Winsemius
14 januari 2008, 19:50
Ingespeelde Heritages komen behoorlijk in de buurt van oude (heb zowel oude M20s als 'n H30 hier nog liggen) maar die oude verschillen onderling (afgezien v/h aantal kilometers) vaak ook wat, zelfs hetzelfde type.

De reguliere H30 vond ik platter klinken ivm. de Heritage uitvoering, als of er 'n dekentje overheen ligt, de Heritage vond ik ook beter "kneedbaar"/dynamischer.

Maar net als bij amps/fx/gitaren: probeer gewoon zelf zoveel mogelijk uit.

diengeman
15 januari 2008, 12:01
En wat kost zo'n speakerkast van Franc Vernet zonder speakers?
Dan wil mijn blue alnico's erin zetten.

En heeft die kast ook zwaluwstaartverbinding? Dat heeft de Marshall 2061cx ook dacht ik.
En klinkt de kast van Franc minstens zo goed als de 2061cx?

diengeman
15 januari 2008, 12:05
Heeft Franc vernet ook een website?
Ik kan er namelijk geen vinden

jacky
15 januari 2008, 13:29
leve vriend google

http://www.vernetamps.com/

Mitch
15 januari 2008, 16:08
Het is altijd moeilijk oordelen over het verschil tussen kasten als je daar nog niet exact dezelfde speakers in hebt gehad, maar de kast lijkt wat voller en minder focussed dan de 2061 kast, maar goed... voor een echt goed vergelijk zouden Tristan en ik onze kastjes weer eens naast elkaar moeten hebben als zijn nieuwe (tweede ) Heritage M een beetje is ingespeeld.
Rest van de vragen moet je maar op Franc afvuren ;)