PDA

View Full Version : Wat is de naam van deze ladder?



Mr.Bluesbreaker
30 oktober 2006, 23:14
Ligt op het puntje van mijn tong, wie helpt mij even?

ziet er zo uit: (klinkt als...arabisch/balkan volksmuziek)

---------------------
---------------------
-------------4-5-----
-----2-3-5-6---------
-3-4-----------------

Oftewel G ......xxx?

G-Ab-B-C-D-Eb-Gb-G?

of

G-G#-B-C-D-D#-F#-G

Hm, de notatie is mij ook nog even vaag.

MartijnMichel
31 oktober 2006, 08:35
G - Ab - B - C - D - Eb - F# - G

Deze ladder wordt vaak gebruikt over een G b9 b13 akkoord in een 2-5-1 verbinding naar Cm.
Gealtereerde toonladder in G.

peter_heijnen
31 oktober 2006, 09:16
G - Ab - B - C - D - Eb - F# - G

Deze ladder wordt vaak gebruikt over een G b9 b13 akkoord in een 2-5-1 verbinding naar Cm.
Gealtereerde toonladder in G.

De septime in G7 is f, dus niet f#. Wellicht dat je die f# kunt vertalen als leidtoon. Je kunt die f# dan alleen als doorgaande noot naar g gebruiken (Tenzij je een statische grote 7 mooi vind in dominant 7 :)).

Klinkt idd balkan/arabisch/zigeuner achtig, geen idee hoe ie heet.

Jimi Hendrix
31 oktober 2006, 09:32
vanaf C is 't zigeunermineur:
C-D-Eb-F#-G-Ab-B

oftewel: harmonisch mineur met een overmatige kwart....

de 'gealtereerde ladder' zou zijn: (vanaf G)
G-Ab-Bb-Cb(=B)-Db-Eb-F (Ab melodisch mineur vanaf de G gespeeld)

-=JEROEN=-
31 oktober 2006, 12:10
http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

peter_heijnen
31 oktober 2006, 12:21
http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

Leuk en handig.

taylor
31 oktober 2006, 12:41
D,E,F,A,B is Dkumoi? haha wat the fuck is D kumoi?

wel geinig hoor.

peter_heijnen
31 oktober 2006, 13:01
D,E,F,A,B is Dkumoi? haha wat the fuck is D kumoi?

wel geinig hoor.

Pentatonisch/oosters, wellicht japans.

Mr.Bluesbreaker
31 oktober 2006, 13:23
Bedankt mannen, die site is ook wel makkelijk.
Deze ladder wordt trouwens gebruikt tijdens een stuk uit "Belly Dancer" van Joe Satriani. Ik heb beide gitaarpartijen opgezocht en uitgeschreven met behulp van deze ladder. Laat ik het maar zigeuner/bizantijnse/arabische wazigheid noemen. Weet niet of het exact klopt, maar het klinkt zoals in het eggie.

Interessante passage was dat, in tabs:

De eerste gitaarpartij:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------
-12-13-12-0-10-0-12-0-8-10-8-0-7-0-8-0-5-7-5-0-4-5-4-0-1-4-1---------------------------------
------------------------------------------------------------------3-s-5--------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweede gitaarpartij:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
-16-17-16-0-13-0-16-0-12-13-12-0-10-0-12-0-8-10-8-0-7-8-7-0-5-7-5---4------------------------
----------------------------------------------------------------------------7----------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Het stuk zit op ongeveer 1:05. De eerste gitaarpartij wordt 2 keer herhaald, de derde keer heb je partij 1+2 en de 4e keer alleen partij 1.
Leuk is om alles aan te slaan, en wanneer je het sneller speelt alles met pull off en hammer on te doen.

-=JEROEN=-
31 oktober 2006, 15:14
over welke akkoorden wordt dit gespeeld?

Mr.Bluesbreaker
31 oktober 2006, 16:18
De bas legt alleen een accent op de toon G, wanneer beide gitaren de eerste noot van de partij spelen.

wytz
31 oktober 2006, 20:38
octotonisch ?

Tristan
31 oktober 2006, 21:02
De ladder waar je het over hebt is zigeuner majeur volgens mij, dat is een variant van zigeuner mineur...
Ik hoor mensen ook weleens spreken van Joodse ladder of iets dergelijks, zoals in Hava Naguila en in dat surfnummer van Dick Dale...

G Ab B C D Eb F# G = C D Eb F# G Ab B C

Dus is het de vijfde trap van C zigeuner mineur, wat op zichzelf weer een variant is op C harmonisch mineur waarbij de vierde toon overmatig is...
De vijfde trap van C harmonisch mineur is phrygisch dominant en als je daarvan het septiem verhoogd dan krijg je de ladder waar je het hier over hebt...

De klinkende akkoorden op de ladder zouden zijn:
G B D F# = G / Gmaj7
Ab C Eb G = Abmi / Abmimaj7
B D F# Ab = Bmi / B Hardverminderd (deze benaming weet ik niet 100% zeker)
C Eb G B = Cmi / Cmimaj7
D F# Ab C = Dmajb5 / D7b5 (deze benaming weet ik niet 100% zeker)
Eb G B D = Eb Overmatig / Ebmaj7#5
F# Ab C Eb = F# Dubbelverminderd (deze benaming weet ik niet 100% zeker)

Negative K3 fan
31 oktober 2006, 21:21
heerlijk al dat theoretische gedoe :D

ik heb het nummer even opgezocht en er zit inderdaad zo'n oosters geluidje aan, in Opeth's closure hoor je datzelfde ook een paar keer terug, inclusief bijpassende drumpartij, best leuk voor een death metal band :D :

http://www.youtube.com/watch?v=DyaOo_CImvc