PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar? En welk Tremolo systeem?



_Slash_
30 oktober 2006, 19:19
Hallo beste gitaarkenners,

binnenkort wil ik een nieuwe gitaar kopen.
Ik schaf een nieuwe gitaar aan, omdat ik een goede gitaar wil hebben met een goedwerkende tremolo. Ik heb al heel wat bekeken en ben eruit dat het waarschijnlijk een Ibanez wordt of een Washburn.

Ik ben geïnteresseerd in de volgende gitaren:

- Ibanez JS1000
- Ibanez JEM555
- Ibanez S2170FW Prestige

Washburn gitaren heb ik nog niet kunnen proberen.

Ik heb allen bovenstaande al goed bespeeld in de muziekwinkel.
Maar nu wil ik weten wat jullie ervaringen zijn met tremolosystemen?
Ik wil dus echt een goede gitaar hebben met een goed tremolo systeem.

De JS1000 en de JEM555 hebben allebei een Edge Pro bridge, de S2170FW heeft een ZR Tremolo. Zie de website van Ibanez voor details. (http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html)

Ik speel graag Joe Satriani, Steve Vai, Extreme (Nuno Bettencourt), hardrock voornamelijk, maar ook rustige bluesjes.
Mijn tremolo moet dus lekker kunnen gillen :D
Dus mijn vragen:

- Wat zijn jullie ervaringen met deze gitaren?
- Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde tremolo systemen (Floyd Rose, Edge Pro, Sat Pro, ZR Tremolo e.a)
- Hebben jullie eventueel (andere) aanbevelingen?

Dankjulliewel :)

G.G.
30 oktober 2006, 19:27
Washburn N4? Lekker gitaartje, fijne hals, prima tremelo en een lekkere sound.

+ hij wordt alleen maar mooier als ie ouder wordt door de ongelakte geoliede body

strat 91
30 oktober 2006, 21:10
ik heb de n2 en bevalt me prima.
Breed inzetbaar + een coil split en een goed functionerende floyd rose.
De N4 heeft een stuk betere elementen nog een een stephens cut away voor betere fret acces.

Ik heb helaas weinig ervaring met de ibanez gitaren.
Ik heb wel op wat ibaneze gespeeld maar ik vondt een wat dikker hals toch lekkerder en ben voor de washburn gegaan.Maar das puur smaak.

Gegroet strat 91

iwamoto
30 oktober 2006, 21:23
maargoed dat er hier ook ibanez spelers zijn, nou, de gewone trem van ibanez is een heerlijk floyd rose kopie, overigens zijn de nieuwe edge pro's zoals op de prestige erg lekker en erg stevig, de ZR heb ik nooit versterkt kunnen testen, maar schijnbaar scharniert deze heeeel lekker, dus het is maar kijken wat je doet knaap :D

Trocar
31 oktober 2006, 00:02
Ik zou in ieder geval niet gaan voor de Jem555. Dat is toch wel een beetje een aftreksel van de echte Jem. Halve tree-inlay, andere frets, en niet een Edge Pro maar een Edge Pro II (het is dan ook geen prestige model). Je betaalt er best wat voor en dan kun je (mijns inziens) beter spul krijgen.

iwamoto
31 oktober 2006, 00:45
Ik zou in ieder geval niet gaan voor de Jem555. Dat is toch wel een beetje een aftreksel van de echte Jem. Halve tree-inlay, andere frets, en niet een Edge Pro maar een Edge Pro II (het is dan ook geen prestige model). Je betaalt er best wat voor en dan kun je (mijns inziens) beter spul krijgen.
de JEM555 is echt maar een kwart van wat mijn RG is...en die is niet eens ECHT prestige (maar wel net zo goed als n echte prestige kwa tone), echt waar, die 555, daar krijgt zelfs steve vai nog een slappe van!

_Slash_
31 oktober 2006, 16:12
Ik weet dat de Edge Pro een goeie Floyd Rose kopie is:

Volgens Wikipedia:
"The Ibanez Edge tremolo is widely considered to be the best licensed variation, and many even consider it equal or better than the Original Floyd Rose."
Vandaag nog even langs de muziekwinkel geweest, resultaat:
De JEM555 vind ik toch niet zo lekker spelen als de andere gitaren. En met enkele adviesen van jullie erbij: deze gitaar vervalt waarschijnlijk..

Ik heb over de Washburn N modellen zitten nadenken.
Ik heb al vele goede reacties gelezen over deze reeks en zeker over de N4..
Van andere modellen weet ik weinig.

Het wordt waarschijnlijk een van deze drie:

- Ibanez JS1000
- Washburn N4
- Ibanez S2170FW Prestige

In ieder geval allen bedankt! :)
Zijn er nog verdere opmerkingen/aanbevelingen? Dan hoor ik ze graag!

AART
31 oktober 2006, 16:21
Test eens een prestige RG in die prijsklasse.

Ongeveer gelijk aan de JEMS qua specs maar je betaalt niet meer voor de letters JEM.

Ik heb er een hoop gehad en het zijn echt stuk voor stuk geweldige gitaren.

Probeer de RG3120, RG2620 en 2570 eens.
Als je het geld hebt zou je ook eens kunnen kijken naar de RGT2020, die hebben en neck thru hals en spelen echt ontzettend lekker.

urezna
31 oktober 2006, 16:43
Als je overweegt strakke hardrock/metal te spelen, zou ik de S-serie niet onbespeeld aanschaffen. deze ligt door de afwijkende vorm van de body wat anders "onder je hand" dan bijv een RG, en dan bedoel ik met name dat de body onder je rechteronderarm daar niet is afgerond. De body zorgt ervoor dat je rechterhand wat anders op de body ligt dan je mogelijk gewend bent. het is niet vervelend hoor, ik heb zelf een ook S-serie, maar als ik snelle strakke stukken moet spelen, pak ik toch liever mn RG. Ik vermoed dat de JS meer in lijn ligt met de RG. De S is een hele fijne gitaar, maar voelt dus wel duidelijk anders aan.

ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar die ZR tremolo....
Ik denk dat je verder geen slechte gitaren in gedachten hebt!

Outrage
31 oktober 2006, 17:28
Ik ken een technicus die de zr tremolo heeft uitgetest en zegt dat dat een heel goede trem is. En als die tremolo bij zijn spel stabiel blijft, dan moet het al een hele goeie zijn.

Trocar
31 oktober 2006, 18:23
Als je overweegt strakke hardrock/metal te spelen, zou ik de S-serie niet onbespeeld aanschaffen. deze ligt door de afwijkende vorm van de body wat anders "onder je hand" dan bijv een RG, en dan bedoel ik met name dat de body onder je rechteronderarm daar niet is afgerond. De body zorgt ervoor dat je rechterhand wat anders op de body ligt dan je mogelijk gewend bent. het is niet vervelend hoor, ik heb zelf een ook S-serie, maar als ik snelle strakke stukken moet spelen, pak ik toch liever mn RG. Ik vermoed dat de JS meer in lijn ligt met de RG. De S is een hele fijne gitaar, maar voelt dus wel duidelijk anders aan.



Sorry, maar ik vind dit een raar verhaal. De body van de S-serie niet afgerond onder je arm? Die body is juist helemaal afgerond, dat is het kenmerk van de S-serie!
De 'feel' is wel wat anders, maar dat je 'misschien beter voor een RG kunt gaan' als je strakke metal wilt spelen, met het voorgaande als argument, wil ik graag tegenspreken.
Verder denk ik dat de JS meer op een S lijkt dan een RG; vooral als je kijkt naar de body-vorm en het aantal frets.

Kaïn
31 oktober 2006, 18:29
Muah, een S serie kan je net zo goed snelheid op maken hoor ;) Kijk maar naar Herman van Dragonforce. Gaat best vlug;)

Van de gitaren die je noemt is de ZR trem het beste mijns inziens van de drie. Die dingen zijn gewoon echt hardstikke goed. Speelt zeer soepel en je krijgt het echt niet vals. I really tried, but failed.
Voor de rest zou ik zeggen ga een middagje naar de feedback ofzo en pak ze van de muur!
Succes ermee.

kiem
31 oktober 2006, 18:35
edge pro's en original floyd rose tremolos zijn allebij erg goed.

naar mijn ervaring is de originele floyd rose beter als t om stemstabiliteit gaat (al doet de egde pro t absoluut enit slecht), maar de edge pro heeft kwa truukjes die je ermee kan uithalen net iets meer bereik.

zolang t geen licensed by floydrose trremolos zijn is t in princiepe goed.

Zino Z
31 oktober 2006, 22:06
edge pro's en original floyd rose tremolos zijn allebij erg goed.

naar mijn ervaring is de originele floyd rose beter als t om stemstabiliteit gaat (al doet de egde pro t absoluut enit slecht), maar de edge pro heeft kwa truukjes die je ermee kan uithalen net iets meer bereik.

zolang t geen licensed by floydrose trremolos zijn is t in princiepe goed.

edge pro is toch licenced by floyd rose? Dat moet haast wel anders mag Ibanez het systeem niet eens gebruiken. Toch?

Voor de rest vind ik zelf de JS erg mooi van vorm en fijn spelen. Ook is het handig dat er al een coil-tap opzit... (en niet alleen omdat ik Satch fan ben)

iwamoto
31 oktober 2006, 22:17
Als je het geld hebt zou je ook eens kunnen kijken naar de RGT2020, die hebben en neck thru hals en spelen echt ontzettend lekker.
die heb ik bij feedback utrecht getest, ik kan niet meer geven als 2 duimen omhoog, maar dat is niet genoeg, ook nog 2 voeten omhoog, shit, nog meer, euhm, nou, ik krijg toch een stijve van dat ding, mag die ook nog omhoog, zoooo heerlijk is die gitaar, en die klank, hmmmmmm, veel up! (maar wel duur, anders stond ie hier al)

mike80sguy
31 oktober 2006, 22:23
edge pro is toch licenced by floyd rose? Dat moet haast wel anders mag Ibanez het systeem niet eens gebruiken. Toch?

Voor de rest vind ik zelf de JS erg mooi van vorm en fijn spelen. Ook is het handig dat er al een coil-tap opzit... (en niet alleen omdat ik Satch fan ben)

als ik me niet vergis heb ik een Edge Toplok III en die is idd licenced by... niks mis mee al zijn die nieuwere van Ibanez ook erg sjiek.

Een goedkopere RGT, de RGT42 heeft overigens ook een necktrhu een prima trem en speelt ook als een dijk.

Ritch
31 oktober 2006, 22:42
@ topicstarter: Check ook even www.ibanezrules.com (http://www.ibanezrules.com), Rich, de eigenaar van al die mooie Ibanezjes heeft ook nog wel het een en ander aan te merken op de nieuwe tremolo systemen van Ibanez. Hij heeft ook een goede handleiding voor een goede trem-setup op z'n site!
Dit is ook een ERG informatieve site om veel over de verschillende Ibanez tremolo's te weten te komen: http://www.jemsite.com/news/edge2003/index.htm

AART
31 oktober 2006, 22:44
als ik me niet vergis heb ik een Edge Toplok III en die is idd licenced by... niks mis mee al zijn die nieuwere van Ibanez ook erg sjiek.

Een goedkopere RGT, de RGT42 heeft overigens ook een necktrhu een prima trem en speelt ook als een dijk.

Mwa, de edge III is gemaakt volgens hetzelfde ontwerp, alleen met zachter staal.

De trem op een prestige Ibanez zal jaren/decennia meegaan.
Die op de koreanen en indonesiers echter slijt sneller en zal na 3/4 jaar intensief hengelen toch wat slijtage op de mesjes gaan vertonen.

Ik zelf gebruik de hengel echter niet zoveel, ik heb ze vooral om de stemvastheid en dan maakt het niet heel erg veel uit, maar edge pro of lo pro edge zal altijd mij voorkeur hebben.

AART
31 oktober 2006, 22:45
die heb ik bij feedback utrecht getest, ik kan niet meer geven als 2 duimen omhoog, maar dat is niet genoeg, ook nog 2 voeten omhoog, shit, nog meer, euhm, nou, ik krijg toch een stijve van dat ding, mag die ook nog omhoog, zoooo heerlijk is die gitaar, en die klank, hmmmmmm, veel up! (maar wel duur, anders stond ie hier al)

Die dingen zijn idd meesterlijk.
Ik speel zelf op een RGT3020 en die gaat nooit meer weg. :strat:

iwamoto
31 oktober 2006, 22:59
Mwa, de edge III is gemaakt volgens hetzelfde ontwerp, alleen met zachter staal.

De trem op een prestige Ibanez zal jaren/decennia meegaan.
Die op de koreanen en indonesiers echter slijt sneller en zal na 3/4 jaar intensief hengelen toch wat slijtage op de mesjes gaan vertonen.

Ik zelf gebruik de hengel echter niet zoveel, ik heb ze vooral om de stemvastheid en dan maakt het niet heel erg veel uit, maar edge pro of lo pro edge zal altijd mij voorkeur hebben.
die van mij is al 15, en gaat nog steeds perfect mee, still perfectly in tune :D

_Slash_
1 november 2006, 19:51
@ topicstarter: Check ook even www.ibanezrules.com (http://www.ibanezrules.com), Rich, de eigenaar van al die mooie Ibanezjes heeft ook nog wel het een en ander aan te merken op de nieuwe tremolo systemen van Ibanez. Hij heeft ook een goede handleiding voor een goede trem-setup op z'n site!
Dit is ook een ERG informatieve site om veel over de verschillende Ibanez tremolo's te weten te komen: http://www.jemsite.com/news/edge2003/index.htm
Hier staat inderdaad nogal wat info op..bedankt.

@Kaïn: ik heb al heel wat daagjes bij Feedback gezeten, erg verhelderend ;)
Dat zullen zeker niet de laatste zijn geweest.

@iwamoto, AART: Die mooie RG modellen zijn inderdaad ook erg lekker, alleen vind ik ze niet zo mooi als de gitaren die ik in gedachten heb :D
Smaken verschillen ;)

kiem
1 november 2006, 21:33
edge pro is toch licenced by floyd rose? Dat moet haast wel anders mag Ibanez het systeem niet eens gebruiken. Toch?oh kan wel, bij een edge pro staat er alleen ibanez op, en op een edge lo-pro staat licensed by floydrose op, en die edge lo pro zijn ZWAARKUT!!

deze zijn ALLEMAAL kut (er zitten dr een paar bij waar ook ibanez opstaat, maar dit zijn ook licensed). http://www.jemsite.com/jem/trems.htm

dit is een EDGE PRO, er staat bij deze trems ibanez op, en nergens staat licensed by floydrose (tenzij t op de onderkant staat, maar t staat dr niet leesbaar op vanaf de buitenkant) http://www.fancymusic.com/reviews/tremolos/02.jpg die is niet kut ;)


nogmaals, ik spreek uit ervaring over deze tremolo's!!!

hoitos
1 november 2006, 21:46
Hey,

Onze gitarist in men ene band heeft een Ibanez ( weet niet precies welke [ rond de €600 ) en de andere gitarist een Jackson (ook rond de €600) nu is er toch wel een serieus verschil ivm de tremolo. De tremolo's van Ibanez zijn niet slecht maar in vergelijking met de Jacksons vind ik ze persoonlijk nogal zwak. Jackson gebruikt een systeem waarbij je je tremolo helemaal naar beneden kunt drukken zonder ( of toch zeer weinig) te ontstemmen, bij Ibanez onstemt ze veel rapper en het gaat ook veel moeilijker. Dus als je een deftige tremolo wilt zou ik een Jackson kopen. Ik ga nu volgende week men Jackson KE3 Kelly gaan ophalen :D Kzie het helemaal zitten lol :D

kiem
1 november 2006, 22:36
Hey,

Onze gitarist in men ene band heeft een Ibanez ( weet niet precies welke [ rond de €600 ) en de andere gitarist een Jackson (ook rond de €600) nu is er toch wel een serieus verschil ivm de tremolo. De tremolo's van Ibanez zijn niet slecht maar in vergelijking met de Jacksons vind ik ze persoonlijk nogal zwak. Jackson gebruikt een systeem waarbij je je tremolo helemaal naar beneden kunt drukken zonder ( of toch zeer weinig) te ontstemmen, bij Ibanez onstemt ze veel rapper en het gaat ook veel moeilijker. Dus als je een deftige tremolo wilt zou ik een Jackson kopen. Ik ga nu volgende week men Jackson KE3 Kelly gaan ophalen :D Kzie het helemaal zitten lol :Dgast, je hebt kennelijk geen flauw benul welke tremolo waarop zit, dus hoe kan je nou zeggen dat jackson betere tremolos heeft.

DarknessAwaits
1 november 2006, 23:00
Hoitos heeft niet helemaal ongelijk waarschijnlijk. Juist omdat hij wellicht niet weet over welke type trem hij het heeft kan hij het beste objectief oordelen; degene die het beste resultaat levert is de beste.

Nu hoeft dat helaas niet altijd hetzelfde te zijn. Mijn Ibz RG2550 prestige met Edge Pro kreeg ik destijds niet stemvast, maar die van mijn RG7620 is zo solide als een huis. De trem op de (koreaanse) Jackson van m'n maat is ook steengoed.

Ik ben er dus niet echt een expert in, maar voor zover ik het kan beoordelen blijft het niet geheel consistent en zal je altijd te maken kunnen krijgen met exemplarische tekorkomingen. Gewoon heel goed testen dus!

kiem
1 november 2006, 23:08
Hoitos heeft niet helemaal ongelijk waarschijnlijk. Juist omdat hij wellicht niet weet over welke type trem hij het heeft kan hij het beste objectief oordelen; degene die het beste resultaat levert is de beste.

Nu hoeft dat helaas niet altijd hetzelfde te zijn. Mijn Ibz RG2550 prestige met Edge Pro kreeg ik destijds niet stemvast, maar die van mijn RG7620 is zo solide als een huis. De trem op de (koreaanse) Jackson van m'n maat is ook steengoed.

Ik ben er dus niet echt een expert in, maar voor zover ik het kan beoordelen blijft het niet geheel consistent en zal je altijd te maken kunnen krijgen met exemplarische tekorkomingen. Gewoon heel goed testen dus!heb je helemaal gelijk in,

maar hij weet niet welk type gitaar hij t over heeft, dus kan zijn dat ie t over een ibanez met een edge pro heeft, een ibanez van 600 euro zegt geen moer, maar mischien heeft ie t wel over een ibanez met een soort strat achtige tremolo, die je dus totaal niet kan vergelijken met een floating trem zoals een floyd of edge. of een oud mdoel met een lo-pro edge, die ook behoorlijk slecht zijn.

nu moetik zeggen dat die jackson trems idd so slecht nog niet zijn, dr zijn veel slechtere licensed floyds.

mja t word nooit een egte floyd, en om nogmaals op een zinnetje trug te komen uit ene ander epost van mij.

originele floyds zijn t aller stemvast van allemaal, en een edge pro is net wat beter kwa trukjes die je ermee kan uithalen, maar dus weer ietsjes minder stemvast.

Trocar
1 november 2006, 23:34
maar hij weet niet welk type gitaar hij t over heeft, dus kan zijn dat ie t over een ibanez met een edge pro heeft, een ibanez van 600 euro zegt geen moer, maar mischien heeft ie t wel over een ibanez met een soort strat achtige tremolo, die je dus totaal niet kan vergelijken met een floating trem zoals een floyd of edge.


DarknessAwaits zegt zelf ook al wel dat je ook moet/kunt letten op exemplarische tekortkomingen/verschillen. Je leest wel vaker dat iemand naar een gitaarwinkel is gegaan en 3 a 4 exemplaren van dezelfde gitaar heeft geprobeerd en daar er 1 uit gekozen heeft, omdat die de beste feel/klank/mojo/whatever had.

Zino Z
2 november 2006, 15:45
Mwa, de edge III is gemaakt volgens hetzelfde ontwerp, alleen met zachter staal.

De trem op een prestige Ibanez zal jaren/decennia meegaan.
Die op de koreanen en indonesiers echter slijt sneller en zal na 3/4 jaar intensief hengelen toch wat slijtage op de mesjes gaan vertonen.

Ik zelf gebruik de hengel echter niet zoveel, ik heb ze vooral om de stemvastheid en dan maakt het niet heel erg veel uit, maar edge pro of lo pro edge zal altijd mij voorkeur hebben.

Maar de Edge Toplok III en de Edge III zijn wel anders hoor ;) , De Edge toplok III is al vrij oud en zit onder andere op mijn Ibbi en op de oudere JEM's.
JEM met toplok III (http://www.ibanezregister.com/Gallery/jem/gal-jem777vdy.htm)

Op de nieuwe, goedkopere RG's zit een Edge III en die schijnt inderdaad niet zo geweldig te zijn. http://www.onstage.metallus.it/FotoProdotto/1588.jpg

_Slash_
3 november 2006, 20:06
Hey,

Onze gitarist in men ene band heeft een Ibanez ( weet niet precies welke [ rond de €600 ) en de andere gitarist een Jackson (ook rond de €600) nu is er toch wel een serieus verschil ivm de tremolo. De tremolo's van Ibanez zijn niet slecht maar in vergelijking met de Jacksons vind ik ze persoonlijk nogal zwak. Jackson gebruikt een systeem waarbij je je tremolo helemaal naar beneden kunt drukken zonder ( of toch zeer weinig) te ontstemmen, bij Ibanez onstemt ze veel rapper en het gaat ook veel moeilijker. Dus als je een deftige tremolo wilt zou ik een Jackson kopen. Ik ga nu volgende week men Jackson KE3 Kelly gaan ophalen :D Kzie het helemaal zitten lol :D
Bedankt, maar ik denk dat er wel een verschil zit tussen de gitaren waar ik over denk en deze 2 ;)
Een verschil van zo'n €1000,- ...
Dan denk ik dat er wel een goede trem op zit, zoals door de meeste hier bevestigen ;)


Ik ben er dus niet echt een expert in, maar voor zover ik het kan beoordelen blijft het niet geheel consistent en zal je altijd te maken kunnen krijgen met exemplarische tekorkomingen. Gewoon heel goed testen dus!
Inderdaad. Heel veel testen en uitproberen kost de meeste tijd.
Daarom ga ik dat ook goed doen, maar met de aanbevelingen en info van jullie wil ik al wat dingen uitsluiten en voor zover is dat al aardig gelukt!