PDA

View Full Version : Actieve Elementen



TAI
30 oktober 2006, 18:43
Ik ben er aan het denken om actieve elementen in mijn elektrische gitaar te gooien omdat ik toch het allerliefst metal :metal: speel. Ik zat te denken aan emg's, nu is mijn vraag welke modellen zal ik gaan halen tegen de tijd dat ik het geld heb en, (heel belangrijk) past dat dan ook in iedere gitaar :???: en dan heb ik het vooral over de 9v batterij......
ik heb een humbucker in de brug en dan vanaf de brug richting hals nog 2 singlecoils
o ja, is dat soldeerwerk heel moeilijk of moet ik dat laten doen, ik ben geen komplete dwaas op dat gebied, maar misschienzijn er extra's aan verbonden of zo..... :dance:

alvast bedankt ;)

Mvg,

TAI

no 1 hops
30 oktober 2006, 19:00
waarom aktief?
gewoon een setje van bill lawrence
l500L of de XL bij de brug en twee l280 voor de single coil (zijn noisless)
geen batterij, geen muziekale brij.

TAI
30 oktober 2006, 19:31
omdat aktief heerst :seriousf: :p

vasnd
30 oktober 2006, 23:50
ik weet niet welke gitaar je hebt maar bij een normale strat moet je misschien een andere slagplaat pakken ( als je naar 2 humbuckers wilt bv ), en de body moet goed uitgefreesd zijn. Ook moet je een plek zoeken voor de batterij.

Om het geluid te vergelijken en om zo iets te uit te zoeken moet je vergelijkbare modellen als jou gitaar pakken met verschillende elementen.

Maar aangezien je er nog geen geld voor hebt neem ik aan dat je versterker ook niet zeer goed zal zijn dus zal je het verschil niet echt merken.

Solderen valt wel te doen, gewoon huis tuin en keuken niveau

renier
31 oktober 2006, 00:02
omdat aktief heerst :seriousf: :p

is dat ervaring, of hear-say?

het is beyond me waarom mensen nog de moeite nemen om hunhele gitaar te gaan ombouwen, lelijke emg's erin pleuren en 3 keer in de maand staan te klooien met lege batterijen omdat ze de kabel vergeten uit de gitaar te trekken.

toegegeven, ik ben geen hi-gain liefhebber, maar zelfs dan zijn er nog genoeg alternatieven, waarvan bill lawrence de bekenste is.

maar goed, ieder zijn feestje.

Plagiato
31 oktober 2006, 00:07
Wat voor gitaar heb je?
Een gitaar met een warme sound kun je een EMG-81 inzetten...
Een gitaar met een fellere sound de 85
Voor clean klinkt de 81 waardeloos en het is eigenlijk een beter hals element dan brug, in de hals brand ie echt met lekkere scheur.
Bovendien zit er meer chunk in een 85...

Ik zou zeggen een 85 in de brug en een 81 of 60 in de hals, een 60 als je er ook een fatsoenlijk clean geluid uit wilt halen.
Bedenk wel dat de EMG's beduidend beter klinken als je ze op 18v ipv 9v wired.

En nee, actief ruled niet, het is de dood van de dynamiek...
Maar best leuk als je alleen hardcore/metalcore/grind of extreme black speelt...

kiem
31 oktober 2006, 00:09
aktief heerst totaal niet, maar voor metal is t soms wel lekker, t heeft veel output en t scheurt ok wel, t heeft alleen totaal geen dynamiek en karakter.

persoonlijk vind ik ze net zo inispiratieloos klinken als 99% van de metalbands outthere. en ik ben een metalfan ;)

en met passieve elementen kan je gemakkelijk net zoveel output vinden, en tog ene lekekrder geluid krijgen.

ik spreek wel uit ervaring voordat iemand weer gaat lopen bitchen, dr zijn namelijk teveel koters die roepen dat actieve de shit zijn alleen omdat zij ze hebben en niet beter weten :D

EDIT:

als je ze tog wilt, neem dan een emg 81 in de brug, geen diee of je veel op t nek element speelt, maar persoonlijk vondik de 85 en de 81 slecht klinken in de neck positie.

Plagiato
31 oktober 2006, 00:13
Ik speel trouwens ook veel metal..., maar niet meer actief :D :seriousf:

no 1 hops
31 oktober 2006, 05:58
Ik speel trouwens ook veel metal..., maar niet meer actief :D :seriousf:
die is leuk ;-)
maar voor de snelle jellen
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2252.topi c

pol
31 oktober 2006, 08:57
het seymour duncan livewire dave mustaine setje klinkt ook erg goed vind ik.
actief, maar dan zonder dat steriele van de emg's.
bakken output, weinig ruis, en veel ballen en definitie.

de bill lawrence heb ik ook gehad, da's ook een heel strakke en cleane pickup, heel gedetailleerd, ik vond em soms wat te propertjes klinken, een duncan JB bv, is wat vuiler en rauwer. Bij de lawrence had ik de neiging mijn gain wat meer open te zetten om toch maar wat meer korrel in het geluid te krijgen.

Solidkick
31 oktober 2006, 09:15
Een EMG 85 in de brug over een heet gestookte Marshall heerscht.
Ook met een Soldano niet te versmaeden.

a darker shade of grey
31 oktober 2006, 09:33
ik zeg EMG 81 (ik heb er zelf eentje in de brug)...het meest fantastische daaraan is die heerlijke heavy chugga chugga bij palmmutes....dat gaat dwars door je heen...

maar idd....clean kun je wel vergeten...ik heb ook nog een 85 in de neck...dus ik kan nauwelijks een clean geluid uit mn gitaar persen zonder dat het heel steriel klinkt, maar als je toch actieve pickups wilt heb je met clean weinig te maken, wil je wel clean hebben dan zeg ik dimarzio tonezone, naja succes bij je keuze.
:rockon:

TAI
31 oktober 2006, 11:37
Voor clean heb altijd nog mijn les paul, dus daar zit ik niet over in, en ik heb heb nu een vette zelfbouw liggen, ooit overgekocht en daar wil ik dus de elementen in kwijt. Nu wil ik das wel ff cker weten dat die batterij erin past, kan ik da makkelijk uitvogelen?
Want past hij niet, dan moet ik mosschien toch voor iets anders kijken.....

gerrekat
31 oktober 2006, 11:45
omdat aktief heerst :seriousf: :p


grapje zeker? ik speel zeker ookm metal, en ik heb zat gitaren met EMG's gehad maar uiteindelijk zijn ze er alelmaal uitgegaan. ze zjin onhandig, zelfs het kleinste voltageverval hoor je terug in je toon (dat is al na en week!). Ze missen de strakke punch van passieve elementen en zo kan ik nogwel even doorgaan. Als ik direct een passieve DiMarzio X2N naast een EMG 81 leg dan vind ik zelf dat ik meer output waarneem van de X2N dan van de 81, natuurlijk als je naar de specs kijkt is dat niet zo, maar wat je hoort en wat de specs zeggen kan duideljik anders zijn.

zonniewiw
31 oktober 2006, 13:11
tis natuurlijk smaak , maar ik heb in al men gitaren aktieve live wires zitten van SD

enige nadeel je moet 2 batterijen wegkrijgen want ze werken op 18 volt

maar hebeen een eeuwig durende sustain

no 1 hops
31 oktober 2006, 15:30
grapje zeker? ik speel zeker ookm metal, en ik heb zat gitaren met EMG's gehad maar uiteindelijk zijn ze er alelmaal uitgegaan. ze zjin onhandig, zelfs het kleinste voltageverval hoor je terug in je toon (dat is al na en week!). Ze missen de strakke punch van passieve elementen en zo kan ik nogwel even doorgaan. Als ik direct een passieve DiMarzio X2N naast een EMG 81 leg dan vind ik zelf dat ik meer output waarneem van de X2N dan van de 81, natuurlijk als je naar de specs kijkt is dat niet zo, maar wat je hoort en wat de specs zeggen kan duideljik anders zijn.wat heet, wat heerst?
specs zeggen inderdaad niks , want een andere speaker verandert je geluid al
reclame of een eigen mening durven hebben (en een eigen sound)
ben nog altijd blij met die L500XL die je mij verkocht hebt en die is clean ook schitterend.
daar hoef je echt geen batterijen voor

Rikkety
31 oktober 2006, 16:13
Zoals met alle dingen die met gitaren te maken hebben: eerst luisteren voordat je koopt.

Ik heb zelf een Jackson met emg 81/s/s en een Gibson met 500t en 498r
De Gibson heeft meer output (de 500 is de luidste pickup die gibson maakt) maar de EMG's hebben minder ruis en dus kun je de gain verder openzetten. Clean is de Gibson duidelijk beter, maar ik ben toch iemand die voornamelijk metal en hardcore speelt, dus dat interesseert me niet zo.

Het soldeerwerk is van kleuterschool niveau, en zon groot is zo'n 9 volt batterijtje niet, dat past er meestal wel in. En anders kun je altijd nog een extra vakje uit(laten-)fresen.

Lacrymosa
31 oktober 2006, 17:20
Waarom wordt er bij actief meteen uit gegaan van Metal?
David Gilmore? Steve Lukather? (schrijf je dat zo?)

Je kan net zo goed een mooie Alnico Pro2 in je gitaar stoppen met een afterburner van EMG. Ben je dan meteen metal?

Maar goed, weer ff ontopic:
Ik speel zelf dus WEL Metal, en ik heb een EMG81 in mn Charvel zitten en een TB-5 van SD in mn Ibanez.

Om nou te zeggen dat de 81 karakterloos is......nee.
Hij heeft alleen een heel hard karakter, en een behoorlijk hoog "IN YOUR FACE" gehalte, wat op zich best vet kan zijn.

darkfear
3 november 2006, 09:25
Ik heb zelf net 2 EMG elementen aangeschaft (model 81. en 60.). Ze komen in mijn Epiphone Les Paul Costum Plus. Ik ben van plan om ze dit weekend erin te zetten. Ik zal dan wel even posten wat ik ervan vind;)

Iceman
3 november 2006, 11:21
Wederom het aktief-passief gevecht.

Zelf ben ik zo wispelturig als het weer wat dit betreft.

-Passief: meer karakter dan aktief.
-Aktief: stil, geen (slechte aarde) brom en in your face.

Dat EMG's "strakker" zijn heeft te maken met het feit dat ze minder laag hebben tov passieve jongens.
Output mag geen isseu zijn omdat de hedendaagse amp genoeg gain hebben en passieve elementen tegenwoordig ook een megaoutput hebben.

Zelf ben ik nog zoekende naar "het passieve element" dat mijn EMG's kan vervangen. Laatst een JB geprobeerd, precies mooi laag en midden, maar een irritant tsjilpend hoog. Ik zou de BL 500XL moeten proberen.

Heb nu EMG85 in een gitaar, iets passiever dan een 81.

Verschil JB en 500 XL? (bas/mid/hoog verhouding)
Iemand?

no 1 hops
3 november 2006, 11:35
L500XL transparanter,neutraler en als het moet een telescherpclean, de serie/parallel is ook nog eens goed bruikbaar.
ik ken de JB niet, maar wat ik nu heb aan BL pickups heb en kan vergelijken met de eerste serie olp elementen, vroegere dimarzios dan kan ik zeggen dat ik verkocht ben.
maar ik denk dat gerrekat er meer ervaring mee heeft omdat hij zoveel andere pickups gebruikt heeft

heb nu de XL alleen op een erperimenteer slagplaat in een cort S2600.
serial/parallel en daaraanvast een BL Q filter met twee schakelmogelijkheden.

kleuren doe je met de versterker, en het is niet voor niks dat nuno flamengo aan het leren is.
de rechterhand techniek liep ver achter met zijn linkerhand techniek.
het zou mij niks verbazen dat de BL hem dat heeft doen merken want deze pickups laten dat duidelijk horen.
maar het is een haat liefde verhouding, of het een of het ander.
maar iceman, is de iceman ook een favoriet?
http://i56.photobucket.com/albums/g195/D_M_T/iceman6.jpg

gerrekat
3 november 2006, 11:59
Zoals met alle dingen die met gitaren te maken hebben: eerst luisteren voordat je koopt.

Ik heb zelf een Jackson met emg 81/s/s en een Gibson met 500t en 498r
De Gibson heeft meer output (de 500 is de luidste pickup die gibson maakt) maar de EMG's hebben minder ruis en dus kun je de gain verder openzetten. Clean is de Gibson duidelijk beter, maar ik ben toch iemand die voornamelijk metal en hardcore speelt, dus dat interesseert me niet zo.

Het soldeerwerk is van kleuterschool niveau, en zon groot is zo'n 9 volt batterijtje niet, dat past er meestal wel in. En anders kun je altijd nog een extra vakje uit(laten-)fresen.


geloof me de EMG's hebben meer output, of je het ook zo waarneemt is een tweede.

Iceman
3 november 2006, 12:37
L500XL transparanter,neutraler en als het moet een telescherpclean, de serie/parallel is ook nog eens goed bruikbaar.
ik ken de JB niet, maar wat ik nu heb aan BL pickups heb en kan vergelijken met de eerste serie olp elementen, vroegere dimarzios dan kan ik zeggen dat ik verkocht ben.
maar ik denk dat gerrekat er meer ervaring mee heeft omdat hij zoveel andere pickups gebruikt heeft

heb nu de XL alleen op een erperimenteer slagplaat in een cort S2600.
serial/parallel en daaraanvast een BL Q filter met twee schakelmogelijkheden.

kleuren doe je met de versterker, en het is niet voor niks dat nuno flamengo aan het leren is.
de rechterhand techniek liep ver achter met zijn linkerhand techniek.
het zou mij niks verbazen dat de BL hem dat heeft doen merken want deze pickups laten dat duidelijk horen.
maar het is een haat liefde verhouding, of het een of het ander.
maar iceman, is de iceman ook een favoriet?
http://i56.photobucket.com/albums/g195/D_M_T/iceman6.jpg



Ik heb ook de ic300 (net als die van jou) gehad, de ICB500 (basgitaar, zoek die maar eens op) en heb nu nog de ICJ100WZ (groen met sterren).

Dat telehoog, ik ben benieuwd of dat hetzelfde hoog is als dat van de JB.

BL's zijn erg mooi om te zien, King en Hanneman gebruikten ook de 500XL ten tijde van Reign In Blood en op die plaat hoor ik in ieder geval geen EMG's.
Heb nog een ReignInBlood demo waar het gitaargeluid hetzelfde is als op de cd.

Gerrekat, zeg eens wat zinnigs (verschil JB en BL)


Iemand in omgeving Zwolle met een 500XL equipte gitaar?

pol
3 november 2006, 14:28
Ik heb de jb en bill lawrence gehad in dezelfde gitaar, en de bill lawrence is duidelijk zuiverder van geluid, strakker in het lag, en minder vuil dan de JB.

maar ik vond de JB lekkerder klinken, zat wat meer korrel in, waar de bill lawrence een heel proper geluidje geeft, misschien wat steriel.

no 1 hops
3 november 2006, 15:57
ik heb geen iceman hoor, olp mm1, cort s2600 met allebei variaties op de l500 en enkelspoel noisless.
uiteindelijk is dat wat pol zegt weergeeft wat BL wil.
de gitaar moet een zuivere bron zijn en kleuring moet via effect/amp/speaker komen.
want juist die korrel/ amerikanen noemen dat sand krijg je er niet uit als die al in de pup zit.
zijn karakter is dominant.
de BL juist open, ik maak er met de gnx1 santana geluid mee en tele en veel ertussen in.
juist die gnx heeft het vermogen om van een cleane versterker via het pedaal over te gaan naar een andere high gain versterker en dat kun je dan ook prachtig horen.

hetzelfde geldt voor zijn kabel, sommigen horen ineens zoveel meer dan wanneer ze de toch wel bekende georg L kabel met plug gebruiken.


edit
kijk eens hier over verschil tussen JB en BL.
word vrij gedetaileert op ingegaan.
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2020.topi c

Iceman
4 november 2006, 02:05
Ik zal de JB eens proberen met een 250 potmeter ipv 500.

Vonk
4 november 2006, 11:51
Zijn er nog mensen die GFS gebruiken?
Ik ben van plan een Crusader in mijn LP te stoppen om thrash mee te spelen, en dan alleen in de brug positie, omdat ik erg tervreden ben over de neckpup.

De Crusader is passief en heeft 16.8K output. Leek me wel geschikt :blast:

no 1 hops
4 november 2006, 12:29
Zijn er nog mensen die GFS gebruiken?
Ik ben van plan een Crusader in mijn LP te stoppen om thrash mee te spelen, en dan alleen in de brug positie, omdat ik erg tervreden ben over de neckpup.

De Crusader is passief en heeft 16.8K output. Leek me wel geschikt :blast:
die 16.8 zegt op zich niet veel.
heb een single die tegen de 20 Kohm output heeft en toch klinkt als een single, maar dan zonder ruis

Vonk
4 november 2006, 13:34
Ik ben nog niet zo thuis in het elementengebeuren, maar het wordt wel vaak opgegeven alsof je ermee kan bepalen voor welk genre het geschikt is.

no 1 hops
4 november 2006, 14:15
Ik ben nog niet zo thuis in het elementengebeuren, maar het wordt wel vaak opgegeven alsof je ermee kan bepalen voor welk genre het geschikt is.ach vonk, ik sla ook nog zo vaak de plank mis.
maar dat van die singel is gewoon een humbuckerin single coil formaat, gevoiced als single maar dan zonder ruis (en trouwens ook nog voor bij de brug dus met wat extra pep)

Iceman
4 november 2006, 18:27
Jongens, output zegt niks.

De beste manier is om een vriendelijke plaatsgenoot uit te nodigen met zijn gitaren om verschillende elementen uit te proberen over jouw versterker.

darkfear
5 november 2006, 17:04
Zoals eerder gezegt heb ik mijn gitaar omgebouwd van passive elementen naar active. Er is een EMG 81 ingekomen met een EMG 60. en ik moet zeggen ze klinken fantastisch. Deze elementen nemen zoveel meer geluid op. Het klinkt veel voller en de noten blijven veel langer doorklinken. Ik zou zeker voor EMG's gaan als ik jou was. ik wil in iedergeval nooit meer terug.

Veel suc 6 ermee,
Darkfear