PDA

View Full Version : akkoorddiagram vraag



Pentatonic
30 oktober 2006, 15:10
ik heb een vraagje, het is moeilijk uit te leggen zonder blad, maar ik ga proberen het zo duidelijk mogelijk te maken.

Als je bv C7 bekijkt als akkoorddiagram, dan staat daar een VIII boven en dan weet ik dat mijn wijsvinger een barre moet leggen op de 8 ste fret.

Maar het akkoorddiagram voor G7 geeft aan dat het een open akkoord is, ook op de VIII (ik weet dat het ook gewoon standaard kan). Wat wil die VIII hier juist zeggen? ik dat waar de grondtoon ligt, of ligt op vak 8 de eerste toon van je akkoord en de andere tonen verder? is G7 op deze positie met andere woorden
X
6
8
7
8
X (en de VIII geeft aan waar de grondtoon ligt)

OF

X
8
10
9
10
X (en de VIII geeft aan waar je het akkoord begint te zetten)

ik hoop dat iedereen zo kan volgen om op m'n vraag te antwoorden. ik heb al op chordfinders gekeken, maar die kenden deze variant van G7 niet.

-=JEROEN=-
30 oktober 2006, 17:10
Ik weet niet wat de officiele methode is voor het aangeven van positie. Ik probeer meestal wel de grondtoon aan te geven, maar het gebeurt ook nog wel eens dat ik een andere toon aangeef met het positie cijfer, omdat dat nou eenmaal zo uitkomt.

In het geval van jouw G7, zit inderdaad de G op de 10e fret van de A-snaar, dus dat klinkt op zich wel logies.

Hier een stukje jazz theorie over het 7 akkoord:

Een G7 bestaat uit 4 tonen: g, b, d en f (1e, 3e, 5e en 7e toon van de G majeur ladder). Voor het gemak wordt de 5 vaak weggelaten, omdat deze nog weleens in de weg zit (en omdat je maar 4 vingers hebt en dat wordt dus lastig als je ook de 9, 11 of 13 erbij wilt spelen). De 1e, 3e en 7e toon zijn dus voldoende om een G7 akkoord te maken: x 10 9 10 x x of 3 x 3 4 x x

En vervolgens kan je dit akkoord kleuren door allerlei toevoegingen. In het volgende vb wordt de 5 gebruikt voor de kleuring:
G7 = 3x343x
G7-5 = 3x342x (of 7b5)
G7+5 = 3x344x (of 7#5)

Gmaj7 = 3x443x
Gmaj7-5 = 3x442x
Gmaj7+5 = 3x444x

Gm7 = 3x333x
Gm7-5 = 3x332x (half dim)
Gm7+5 = 3x334x
heb je hier wat aan?

Pentatonic
30 oktober 2006, 21:13
yep, dank je wel.

eigenlijk had ik het niet moeten vragen, had gewoon moeten kijken op welke fret de grondtoon zat.

maar bedankt :)