PDA

View Full Version : Hoe speelt een Gibson Explorer Korina? (Haarguitars)



Whis[p]er
30 oktober 2006, 14:31
Ik had een vraag over de Explorer, hoe speelt zo'n gitaar nou...
Ik ben zelf linkshandig en wil hem dus bestellen bij " Haar " guitars..
maar ik heb zo'n ding nog nooit bespeeld :strat:
Ik zou graag wat willen weten over hoe het mensen bevalt of misschien weet jij iemand die een gitaar heeft, enige ervaring ?
bedankt !!

almarvk
30 oktober 2006, 14:32
Uhm, misschien moet je er gewoon op gaan spelen? Lijkt me een behoorlijke investering en dan bestel je 'm maar gewoon zonder er ooit op te hebben gespeeld? :???:

Whis[p]er
30 oktober 2006, 14:35
Ja daarom vraag ik het nu ook aan mensen die er wel ervaring mee hebben ! :dance:

Whis[p]er
30 oktober 2006, 14:35
Nee maar ik vind het gewoon een prachtige gitaar, en ik ben nou eenmaal niet in het voordeel omdat ik linkshandig ben .... :(

almarvk
30 oktober 2006, 14:45
Waarom zou je niet in het voordeel zijn? Jij bent diegene die 'm wilt hebben.

De tip wordt hier al veel te vaak gegeven: Ga 'm uit proberen!!!! Wat maakt het uit wat wij hierover zeggen? Pietje zegt dat ie geweldig is, Jantje zeikt 'm volledig af en de rest weet er niets zinnigs over te zeggen. Dus; probeer 'm uit!!!!

Veekeren
30 oktober 2006, 14:55
Waarom zou je niet in het voordeel zijn? Jij bent diegene die 'm wilt hebben.

De tip wordt hier al veel te vaak gegeven: Ga 'm uit proberen!!!! Wat maakt het uit wat wij hierover zeggen? Pietje zegt dat ie geweldig is, Jantje zeikt 'm volledig af en de rest weet er niets zinnigs over te zeggen. Dus; probeer 'm uit!!!!

Laat ik bij voorbaat zeggen geen verstand te hebben van hoe makkelijk het is linkshandige gitaren te testen. Maar volgens mij wil de topicstarter zeggen hem niet te kunnen testen omdat hij linkshandig is. Als dat echt zo is, dan heeft hij weinig aan de tip hem te gaan testen...

almarvk
30 oktober 2006, 14:57
Maar hij kan 'm wel kopen maar niet testen? :???: :nervous:

Veekeren
30 oktober 2006, 15:03
Maar hij kan 'm wel kopen maar niet testen? :???: :nervous:

Ja ik weet ook niet precies hoe het zit, maar ik kan me voorstellen dat zo'n winkel zegt dat ze hem wel willen bestellen maar dat hij hem dan ook moet kopen... Tis niet iets wat je alle dagen verkoopt, een linkshandige Explorer.

almarvk
30 oktober 2006, 15:04
Je bent niet verplicht 't dan te kopen.

Misschien dan maar een zaak zoeken die 'm wel heeft?

Josdevos
30 oktober 2006, 15:06
Wel, als je een Korina Explorer wil kopen bij Haarguitars moet hij eerst gebouwd worden natuurlijk. :)
Ik zou een paar setneck (rechtse wsch) Haars eens grondig gaan bekijken/voelen/wsch rechtse modellen alvorens te beslissen of je hem wil laten maken.
Vd Haar is natuurlijk wel vooral gekend om z'n Fenderachtigen, maar ik dacht dat ik ooit al eens een Korina Explorer op z'n site gezien had...

Zal iig topkwaliteit zijn! No worries. Een Gibson Explorer in Korina zal niet makkelijk te vinden zijn voor een aanvaardbare prijs...

Veekeren
30 oktober 2006, 15:08
Je bent niet verplicht 't dan te kopen.

Misschien dan maar een zaak zoeken die 'm wel heeft?

Ik weet niet hoe het wettelijk zit... maar als je een aanbetaling doet en zegt dat je wilt dat ze voor JOU een gitaar bestellen, kan ik me voorstellen dat je verplicht bent hem te kopen. En als je als klant duidelijk maakt dat je wel wilt dat ze hem bestellen, maar je niet zeker weet dat je hem wilt, kan ik me weer voorstellen dat een winkel daar geen zin in heeft.

Helaas verwacht ik dat er zeer weinig winkels zullen zijn met een linkshandige explorer. Maar das wederom iets waar ik ook niet zeker van ben :D Valt altijd te proberen...

Edit: was me er niet van bewust dat Haar hem dan ook daadwerkelijk zou moeten bouwen... Ja dan zit vooraf testen er sowieso niet in natuurlijk :D

strat58
30 oktober 2006, 15:18
Hoi ik heb in verleden 2 witte Gibson Explorers(1980) gehad en heb er nu dank zij een ruil met mijn Strats weer een, alleen nu heb ik een limlted edition uit 1993 naturel finesh. De reden waarom ik weer een Explorer heb gekocht is omdat ze zo ontzettend makkelijk spelen, je moet wel wennen aan de achtekant die steekt uit maar daar kun je makkelijk je arm opleggen. IK zou zeer zeker er een gaan uitprobren desnods bij de importeur want het is wel wennen. Ook de hals van mijn 2 witte hadden hele brede halsen en die waren bijhoorlijk dik en dat vond ik op de duur toch niet zo fijn en deze heeft een slankere neck en is niet zo dik. Zo maar een kopen zonder proberen raad ik af.
Peace Strat58

telesmettie
1 november 2006, 18:13
hai, ik ben eerlijk gezegd nogal een Haar fan (tele daar gekocht)
hij maakt idd veel fender achtigen maar hij maakt evengoed
les paul achtigen ook. (wat betreft de korina explorer heeft ie idd ook al gebouwd.)
Maak gewoon eens een afspraak en ga eens een kijkje nemen.
vertel Erik gewoon wat je wil en wat je verwacht van de gitaar.
Meestal heeft hij wel wat " test materiaal " in huis zodat je de verschillende halzen al eens kan voelen. belangerijk is dat je hem ook vertelt welke stijl
muziek je wil spelen.ik ben indertijd vanuit Belgie daar een paar maal naartoe gereden en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Voor die prijs had ik bij
Fender nooit dezelfde kwaliteit gekocht. De prof players waarvan ik weet dat ze daar een gekocht hebben zijn ook 100% tevreden.
Een afspraak kost niets , het kan je alleen een pak verder helpen in uw zoektocht. succes ermee

drap
1 november 2006, 18:21
Maar hij kan 'm wel kopen maar niet testen? :???: :nervous:

Er is echt niet één zaak (of ik heb 'm nog niet ontdekt) die één linkshandige gitaar bestelt, enkel om te testen. Bestellen is helaas wel kopen in het geval van een linkshandige gitaar.... Eerlijk he?

fred dons
2 november 2006, 07:57
Ik heb een korina explorer (en dan echt korina, niet dat epi basswood met een fineerlaagje korina) en naast een mahonie explorer zal je opvallen dat hij niet alleen lichter in gewicht is maar ook "opener" klinkt
Ik heb ook een elzen explorer (naast mijn mahonie esp expl) en die zit qua geluid er een beetje tussen in

Erik kan verschillende neck profielen maken, ik zou dus eerst voor mijzelf proberen uit te zoeken wat voor neck je precies wilt en met die gegevens een afspraak bij Erik te maken

ruezzz
2 november 2006, 08:08
Ik heb zelf naast een Gibson Les Paul een Epiphone Explorer en die is al geweldig. Heb alle electronica door Gibson spul laten vervangen en klaar is kees. Ik zag pas later dat Van de Haar ze nu ook maakt, zal ongetwijfeld helemaal dik in orde zijn.
Enige minpuntje van het speelcomfort is dat bij staand spelen de gitaar geen lekkere balans heeft, hij heeft de neiging voorover te gaan hangen (kopzwaar). Maar misschien heeft Van de Haar daar iets tegen gevonden?

fred dons
2 november 2006, 08:50
dat komt voornamelijk omdat de epi versie een esdoorn/rosewood neck heeft die wat zwaarder is dan een korina nek, mijn elzen explorer heeft ook een zware nek en ook de neiging om voorover te duiken

jw009
2 november 2006, 10:17
wat heel belangrijk is voor de bespeelbaarheid van een explorer vind ik zelf de neck, ik heb een epiphone, warmoth en nu een ltd (pre lawsuit) explorer. En de ltd speel echt zoveel beter dan de epi, en ietsje beter dan de warmoth.
Probeer eerst eens wat halzen uit op andere gitaren dan kom je al een heel eind. De body heb ik geen enkel probleem mee, dat speel heerlijk.

ps. Persoonlijk zou ik de vorm van een esp explorer (pre lawsuit) aanhouden welke ik mooier vind ook de headstock verscheeld ietsje.

jorrit
2 november 2006, 10:34
Enige minpuntje van het speelcomfort is dat bij staand spelen de gitaar geen lekkere balans heeft, hij heeft de neiging voorover te gaan hangen (kopzwaar). Maar misschien heeft Van de Haar daar iets tegen gevonden?

gewoon de knop waar je je strap (waarom kan ik het nl. woord ff niet vinden?) aan vast maakt achter je hals monteren ipv. op de bovenste "punt"
heb ik ook gedaan met mn epi expl. werkt prima.

omni
2 november 2006, 14:35
Ik heb ook een tijdje een gibson explorer gehad (nog steeds spijt van dat ik die heb verkocht). Explorers zijn in mijn optiek 1 van de meeste makkelijk spelende modellen. Zowel staand als zittend. Die van mij had absoluut geen last van topzwaar zijn. Maar dat was dan wel mahonie. De enige reden dat ik hem destijds weg heb gedaan is dat ze niet erg mobiel zijn. Er zat een koffer bij die het formaat van een deur had en met al die uitstekende punten zit je snel ergens tegenaan. Je ziet dan ook veel explorers met lakschade.

habberdoedas
2 november 2006, 14:59
Heb zelf een Epi Korina Explorer die ik naar mijn smaak heb aangepast zoals nieuwe electronica en elementen en een goede vlakbeurt van het fretwerk. Ook ik moet toegeven dat het in het begin wel ff wennen is. Zeker die grote punt die achter uitsteekt en de nogal dikke en platte hals. Maar net zo als andere fans van deze gitaar....hij is mooi en naar mate van tijd begin je er aan te wennen. Ik heb hem nu zo'n 3 jaar in m'n bezit en ik speel er vaak op. Tis mijn tweede gitaar geworden en met optredens gaat hij ook altijd mee lekekr de blitz maken met dat ding. Heb vroeger ook een Flying V gehad maar dat beviel me echt niet, de vorm was wel gaaf maar als je ging zitten was het een crime om dat ding op je knie te laten rusten. Maar daar waren zo ook niet voor gemaakt. Mijn droom is ooit een echte ouwe Explorer op de kop te tikken van het merk Hamer........maar die zijn zeldzaam en behoorlijk prijzig...... dream on.

Philippe
2 november 2006, 16:55
Je ziet dan ook veel explorers met lakschade.

Dat is juist mooi man! Vooral als ze wit zijn met lakschade. Kijk maar eens naar de oude explorers van James Hetfield.

http://free.pages.at/eetfuk/EET%20FUK.jpg

omni
2 november 2006, 17:40
Begrijp me niet verkeert. ik hou ook wel van een beetje relic, maar ik houd niet van die momenten waarop het ontstaat. Zeker als het door zoiets niet 'rock' is als een deurpost of een muziekstandaard ;-)

Danny Drug
2 november 2006, 18:06
explorers zijn hands down de mooiste gitaren allertijden...

http://www.guitarsatbmusic.com.au/esp/readersrigs/images/sean106alcon_eetfuk/eetfuk_1.jpg

helaas is gibson nu bezig met die vervelende lijn met die te grote krasplaat en maakt esp ze nu alleen nog met die vieze punten..

ik ben ook weer heel erg op zoek naar een epi explorer... GAS

Philippe
2 november 2006, 23:49
Die slagplaat kan er ook af he :dance:

Danny Drug
3 november 2006, 06:24
http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/DSXRMEBCH1.jpg

zit daaronder dan weer gitaar? of heb ik dan gaten?

AgileGhost
14 november 2006, 16:16
Ik heb zelf ook een linkshandige explorer, van ebay.com gehaald (uit amerika dus). Het is een Agile Ghost, krijgt hele goeie recensies op harmony-central. Veel beter dan Epiphone.


Maar goed, zoals je hebt kunnen lezen is een explorer zowel zittend als staand zeer goed bespeelbaar.

Mocht je op zoek zijn naar een betaalbare linkshandige explorer: Er staat op dit moment zowel een esp ex-100 als een kramer (zoektermen: "left esp" en "left kramer") op ebay.com . Beide zullen wel voor +- 300 dollar te krijgen zijn. Stukken goedkoper dan een haar dus :)
Ook op rondomusic.net kun je linkshandige explorers krijgen, varierend in prijs van 15-300 dollar.

Succes,
Pieter

Danny Drug
14 november 2006, 16:39
helaas zijn die explorers ook weer niet zo heel mooi

http://www.rondomusic.net/photos/electric/ghostiiibk2aleft.jpg


lijken wel kleiner.. of ben ik nou scheel?

AgileGhost
14 november 2006, 16:45
Die je nu net laat zien is de Ghost III... de tweede was ook al bagger. Ik vermoed dat Gibson met een "lawsuit" heeft gedreigd. De Ghost I (die ik heb) is de "gewone" explorer vorm. Ik zit alleen ff te kijken hoe ik hier een plaatje kan uploaden :)

AgileGhost
14 november 2006, 16:46
aha.
http://frozennorth.mine.nu/index.php?set_albumName=album06&id=IMG_1274&name=Gallery&include=view_photo.php

Dit ben ik met een originele Ghost. Hoe laat je een plaatje direct verschijnen?

Danny Drug
14 november 2006, 16:50
aha.
http://frozennorth.mine.nu/albums/album06/IMG_1274.sized.jpg

Dit ben ik met een originele Ghost. Hoe laat je een plaatje direct verschijnen?

die is wel een absoluut mooie gitaar... wit.. block inlay.. ik wil hem ook in het wit. alleen vind ik die vintage white van gibson zo mooi... maar heb geen gibsoncentjes

AgileGhost
14 november 2006, 16:53
kwestie van deze gitaar een jaar of 20 bewaren :)

Danny Drug
14 november 2006, 16:54
kwestie van deze gitaar een jaar of 20 bewaren :)

aah de goedkope maar tijd kostende oplossing... ja.. idd.. helaas maakt epiphone geen witte :(

misschien toch maar een keer kijken of lakken mij makkelijk afgaat