PDA

View Full Version : Tonepots ontkoppelen?



Kim Wilson
30 oktober 2006, 14:13
Ik heb dus een strat, en ik vraag me af waarom er tonepots inzitten. Ik gebruik ze iig niet.

Scheelt het veel in geluid als ik ze er tussenuit haal? Ik laat ze wel gewoon zitten, omdat het er niet uitziet als ik ze eruit haal, maar ik zit er hard aan te denken om ze onderhuids gewoon te ontkoppelen. Of iemand moet met een goeie reden komen om tonepots te gebruiken...

G.G.
30 oktober 2006, 14:49
Ik heb dus een strat, en ik vraag me af waarom er tonepots inzitten. Ik gebruik ze iig niet.

Scheelt het veel in geluid als ik ze er tussenuit haal? Ik laat ze wel gewoon zitten, omdat het er niet uitziet als ik ze eruit haal, maar ik zit er hard aan te denken om ze onderhuids gewoon te ontkoppelen. Of iemand moet met een goeie reden komen om tonepots te gebruiken...

Ook als ze helemaal open staan beinvloeiden ze je geluid (weet niet meer precies wat er veranderd als je ze loskoppelt), dus als het geluid je bevalt, niets aan veranderen en gewoon vastgesoldeerd laten (zeker als je ze toch niet v erwijderd van de slagplaat.

Fred-LP
30 oktober 2006, 14:50
Da's wel grappig want op mijn Epi LP maakt het wel degelijk een heel verschil in geluid al staan ze meestal wel helemaal open. Een enkel keertje draai in de (meestal nek) iets terug om een iets vetter geluid te krijgen.

Ik zou voor je vraag 's contact opnemen met een winkel die parts verkoopt en/of zelf gitaren bouwt maar volgens mij is de weerstandwaarde de maximale waarde en kun je ze gewoon doorlussen. Maar aan de andere kant, waarom zou je het uberhaupt doen?

Groeten,

Fred

Kim Wilson
30 oktober 2006, 14:54
Ik hoop een beter geluid te krijgen. Ik weet wat ze doen, maar ik doe er niks mee. De vraag is dus, krijg ik een beter geluid (lees: meer tone) als ik ze er tussenuit haal?

piezo
30 oktober 2006, 15:03
Je krijgt een beetje meer output en helderheid als je ze er tussenuit laat. Gewoon de draadjes op de tonepots lossolderen, of van 1 van de pots een schakelpot maken, zodat je ze naar wens wel of niet kunt gebruiken.

De onderste "no load" tonepot van USA Fenders (die met een klikje) schakelt de pot er ook tussenuit trouwens.

Kim Wilson
30 oktober 2006, 15:09
Je krijgt een beetje meer output en helderheid als je ze er tussenuit laat. Gewoon de draadjes op de tonepots lossolderen, of van 1 van de pots een schakelpot maken, zodat je ze naar wens wel of niet kunt gebruiken.

De onderste "no load" tonepot van USA Fenders (die met een klikje) schakelt de pot er ook tussenuit trouwens.
Dus als ik ze gewoon lossoldeer, of rigoreus doorknip, is het al goed? Want wat meer helderheid is niet gek.

piezo
30 oktober 2006, 15:43
Ja, maar als je eindjes draad laat zitten zorg dan wel dat ze niet contact met iets anders kunnen maken. Isolatietape laat altijd los dus gebruik krimpkousjes of soldeer de draadjes er helemaal tussenuit. Condensator kun je laten zitten.

Overigens ben ik van mening dat te weinig gitaristen de moeite nemen de mogelijkheden van potmeters goed te verkennen en benutten.

Kim Wilson
30 oktober 2006, 15:54
Ja, maar als je eindjes draad laat zitten zorg dan wel dat ze niet contact met iets anders kunnen maken. Isolatietape laat altijd los dus gebruik krimpkousjes of soldeer de draadjes er helemaal tussenuit. Condensator kun je laten zitten.

Overigens ben ik van mening dat te weinig gitaristen de moeite nemen de mogelijkheden van potmeters goed te verkennen en benutten.
Het nut van tonepots heb ik nog nooit begrepen. Die van de volumepot wel. Daar heb ik laatst ook een treble bleed mod op gesoldeerd, en dat werkt fantastisch. Ook heb ik de trem nog een stukje vaster gezet en tissues tussen de tremveren gedrukt. Het wordt steeds beter, maar ik wil het maximale uit de gitaar halen. Ik wil hem binnenkort ook nog shielden, en dan wil ik dus gelijk die pots er tussenuit hebben, als dat tenminste enige winst oplevert. Vandaar mijn vraag. :)

piezo
30 oktober 2006, 16:01
Het nut van tonepots heb ik nog nooit begrepen. Dat bedoel ik dus, je hebt niet de moeite genomen te ontdekken wat je er allemaal mee kunt.

Kim Wilson
30 oktober 2006, 16:06
Jawel, ik heb zeker wel de moeite genomen, maar ik kan er niks mee. Ik vind het helemaal niks als ik de toonknop terug draai. Ik heb het wel zeker geprobeerd, net als de volumeknop. Met volume kan ik wel wat, met de toonknoppen niet. Het is mijn geluid niet.

Heb jij tips hoe ik mijn tonepots zou kunnen gebruiken dan? In welke situatie zou ik die dingen kunnen gebruiken? Ik zou me alleen kunnen voorstellen dat je hem op het brugelement zou kunnen gebruiken, maar net daar zit ie niet op. Dacht ik... Maar dat weet ik niet zeker, omdat ik ook het brugelement nooit gebruik...

Noctiis
30 oktober 2006, 16:23
ik wil mijn tonepots ook van mijn strat loskoppelen, maar de aardedraad zit toevallig op 1 van deze tonepots vast. kan ik die aardedraad gewoon op de volumeknop/ergens anders solderen?

piezo
30 oktober 2006, 16:27
Hoeft niet, alleen de draadjes van je schakelaar naar de tonepots verwijderen is voldoende. Tenzij je de pots niet alleen uit gebruik wilt nemen maar echt wilt verwijderen. Dan moet je die aardedraad (van de brug neem ik aan dat je bedoelt) gewoon op de volume pot vastsolderen.

Noctiis
30 oktober 2006, 18:12
Gracias, ik ga het meteen proberen :)

edit: Als ik de aardedraad op mijn volumepot wil solderen, mag die dan ook gewoon op het stapeltje draden wat daar weer op zit worden gesoldeerd?
Of moet de aardedraad daadwerkelijk contact met de volumepot maken? (ik ging er vanuit dat de soldeertin alles zou geleiden, maar ik begon nu toch weer te twijfelen, ik wil liever geen schok krijgen, haha)

Als ik soldeertin te kort kom, kan het dan kwaad om wat meer te kopen en erop te 'smeren'?

no 1 hops
30 oktober 2006, 19:08
je kan ook omgaan naar master volume (met je treble bleed)
masters tone
en de derde als blend knop voor de brug pickup.
daarmee kun je dan de brugpup ook met de neckpup combineren.
verder is er een bepaalde berekening die de weerstand berekend van de drie pots bijelkaar. die de pickups zien.
dat veranderen verandert de freq.
(neem bv de goedkope ceramische pups die 3 x 500Kohm gebruiken omdat ze anders te scherp worden, en de normale waarde van 3 x 250Kohm )

piezo
30 oktober 2006, 19:34
edit: Als ik de aardedraad op mijn volumepot wil solderen, mag die dan ook gewoon op het stapeltje draden wat daar weer op zit worden gesoldeerd?
Of moet de aardedraad daadwerkelijk contact met de volumepot maken? (ik ging er vanuit dat de soldeertin alles zou geleiden, maar ik begon nu toch weer te twijfelen, ik wil liever geen schok krijgen, haha)

Als ik soldeertin te kort kom, kan het dan kwaad om wat meer te kopen en erop te 'smeren'?Normaal gesproken zit er genoeg soldeertin op om er een draadje bij te plakken. Druk de nieuwe draad er stevig op met iets wat niet een groot stuk metaal is (dus geen metalen tang of zo, maar bijvoorbeeld een stokje). Daarna de soldeerbout erbij, tot de tin goed vloeibaar is, soldeerbout weg en even vasthouden met het stokje tot de soldeertin hard èn glanzend is. Liefst geen 15 Watt boutje gebruiken, maar iets van 30 Watt, anders gaat er teveel warmte verloren aan het huis van de pot en wordt het prutswerk.

piezo
30 oktober 2006, 19:40
(neem bv de goedkope ceramische pups die 3 x 500Kohm gebruiken omdat ze anders te scherp worden, en de normale waarde van 3 x 250Kohm )Sinds wanneer worden pots met een grotere waarde gebruikt om het aandeel aan hoge frequenties te vermínderen? Of jouw bron deugt niet of je hebt iets niet helemaal begrepen.

no 1 hops
31 oktober 2006, 06:26
Sinds wanneer worden pots met een grotere waarde gebruikt om het aandeel aan hoge frequenties te vermínderen? Of jouw bron deugt niet of je hebt iets niet helemaal begrepen.je hebt gelijk.
heb een antwoord dat ik ooit kreeg over een vraag mbt ceramische squier pups (daar zaten 500Kohm pots in en dat begreep ik niet) verkeerd begrepen.
fred dons antwoorde toen dat er normaal ook 250Kohms in horen (en vooral bij ceramische pickups) maken die ze wat minder schel.

ik las het dus als maakten die 500Kohm die erin zaten ze wat minder schel.

Rinze
31 oktober 2006, 11:07
Bij een humbucker gebruikt men meestal 500 k pots, bij single coils 250 k. Een potmeter beinvloed het geluid inderdaad ook als ie helemaal open staat, hij "belast" het signaal. Wanneer je de toonpots eruit haalt wordt het geluid helderder maar ook wat "harder" in het hoog. Uitproberen, dus. Je kunt over dit soort zaken goede info vinden op www.rockinger.com of www.kinman.com. Ik denk dat mensen die veel met hun tonepots werken de versterker ook wat anders instellen.

piezo
31 oktober 2006, 11:24
Bij een humbucker gebruikt men meestal 500 k pots, bij single coils 250 k. Een potmeter beinvloed het geluid inderdaad ook als ie helemaal open staat, hij "belast" het signaal. Wanneer je de toonpots eruit haalt wordt het geluid helderder maar ook wat "harder" in het hoog. Uitproberen, dus. Je kunt over dit soort zaken goede info vinden op www.rockinger.com of www.kinman.com. Ik denk dat mensen die veel met hun tonepots werken de versterker ook wat anders instellen.Goed stukje, Rinze. Dat laatste klopt ook, en niet alleen bij gebruik van de tone- maar ook de volumepots leer je een versterker anders in te stellen.

Voor de leergierigen: voor het gemak kun je Rinze's "belasting" lezen als "weerstand". Aangezien een pot van 250 of 500 kOhm een lagere weerstand heeft dan de ingang van een versterker (1 M Ohm), zal een deel van het signaal via de overbekende "weg van de minste weerstand" ;) - de pots dus - afvloeien naar aarde, de hoge frequenties wat gemakkelijker dan de lage.

En voor Kim Wilson, als je de tonepots ertussenuit haalt EN ook nog een "treble bleed" op je volumepot hebt, kun je wel eens te weinig klankregelmogelijkheid overhouden. Van het teruglopen van het hoog bij ietsje dichtdraaien van de volumepot kun je namelijk ook gebrúik maken.