PDA

View Full Version : Vingerplectrums voor flamenco?



Alberto
30 oktober 2006, 12:57
Hallo allemaal ;) na zo een 8 jaar alleen maar klassiek gespeeld te hebben heb ik sinds vorig jaar een leraar die mij flamenco wil leren. Nu heb ik een hekel aan lange nagels en heb ik ook nooit met nagels gespeeld.
Bij klassieke muziek is het niet echt nodig maar bij flamenco hoor je het verschil wel degelijk.
Nu heb ik 1 vingerplectrum gekocht voor eens te proberen hoewel ik weet dat vingerplectrums normaal voor staalsnarige gitaren bedoeld zijn.
Mijn leraar gelooft er niet echt in maar misschien als ik voor elke vinger één koop dat het 'nagelgeluid' benadert wordt? Het klinkt sowieso scherper vind ik dus...
Iemand ervaring hiermee?

Grrtz.

Eko
30 oktober 2006, 13:12
Ik heb een stel normale plectrums gekocht. Deze waren van Dunlop. Het materiaal wijkt af van de normale gangbare types. Het benaderd het meest het geluid van nagels op snaren. Ik weet niet of ze ook in het model van jou keuze te krijgen zijn. Het materiaal heet Ultex.

kornelius
30 oktober 2006, 13:30
ik kan me echt niet voorstellen dat je de snelle rasguedos, klankkastkloptechnieken en ander flamencowerk met fingerplectrums kan doen. Leuk voor banjobluegrass maar niet voor flamenco. Ik heb twee jaar flamencoles gehad, op basis van die ervaring deze mening.

Don Capo
30 oktober 2006, 13:53
Hi,

Nee, geen optie. nagels laten groeien. Het gebruik van vingerplectrums is killing wanneer je picado of de al eerder genoemde rasguedos speelt.

Bovendien speel je niet met je nagels, dat is een misverstand. Je gebruikt je nagels anders dan bij klassiek of fingerpicking. De topjes van je vinger raken de snaren de nagels zijn voor het dempen, de rasguedos, Golpe (slaan op de kast met de ringvinger/pink) ook hier is het trouwens niet alleen de nagel maar ook je vinger.

PLus daarbij komt dat wanneer je doorgaat in de Flamenco, je echt de enige zal zijn die met plectrums speelt. Het is gewon not-done in de flamenco.

joesman
30 oktober 2006, 17:28
Bij klassieke muziek is het niet echt nodig maar bij flamenco hoor je het verschil wel degelijk.


Sorry maar zelfs bij klassiek is het verschil enorm en ik wil de eerste horen die mooie arpeggio's of een tremolo goed kan spelen zonder nagels.
Het is ook bij klassiek nooit alleen de nagel die aanslaat maar een combinatie van de nagel met de vingertop.

Alberto
30 oktober 2006, 18:23
Natuurlijk is het een combinatie van de twee. Eerst de vingertop en daarna de nagel die het afwerkt maar een goede tremolo (het juiste woord is trouwens vibrato) doe je niet met je rechterhand maar met je linkerhand. De hand waar nagels juist uit den boze zijn. En een beetje goede gitarist kan zeker mooi klassiek spel spelen zonder nagels. Dit om je reactie even te verbeteren.

Bedankt voor de reacties. Vingerplectrums zijn not done in de flamencowereld maar lange nagels not done voor mij dus zal ik toch eens goed moeten nadenken :p

Grrtz!

kornelius
30 oktober 2006, 21:42
over het al dan niet 'done' zijn van dingen zou ik me nog het minst zorgen maken. Als het je lukt met die plectrums ben ik erg benieuwd je te horen!

joesman
30 oktober 2006, 23:37
Een 'tremolo' in de klassieke gitaarmuziek is het snel herhalen van dezelfde noot met verschillende vingers in de rechterhand (p-a-m-i) en heeft dus niets met vibrato te maken! vb.Recuerdos de la alhambra

joesman
30 oktober 2006, 23:40
En qua toonvorming zal iedere professionele klassieke gitarist u weten te vertellen dat er een gigantisch groot verschil is ts met en zonder nagels spelen.
Het gaat hier om meer dan techniek maar vooral om klank! Met nagels geeft een veel helderder geluid.

greencharlie
31 oktober 2006, 12:46
Jij hebt iets als dit nodig:

http://www.elderly.com/brand/PK_alaska%20pik.html

kornelius
31 oktober 2006, 13:31
Jij hebt iets als dit nodig:

http://www.elderly.com/brand/PK_alaska%20pik.html

hee zulke kende ik niet. daarmee zou je het daadwerkelijk eens kunnen proberen.

Alberto
2 november 2006, 17:40
En hoe moet ik daar naar vragen in de winkel? Hoe noemen die dingen?

chris c
2 november 2006, 21:59
Ik heb die eens besteld bij Elderly. Werkt niet voor mij, niet vast genoeg. Bij een opwaartse beweging worden ze nog gesteund door de nagel maar bij een neerwaartse beweging komen ze los. Voor flamenco zal dat niet zo handig zijn vermoed ik...

gertdm
3 november 2006, 05:11
Je hebt nagels nodig als je gitaar speelt en zeker bij flamenco.

Nagels hoeven niet erg lang te zijn overigens. 1 mm boven de vingertop is al genoeg. En goed bijhouden voorkomt afbreken.

Wat me verbaast is dat niemand hier nog reageert op mijn eerdere (in een ander topic over nagels) advies over het gebruik van urticalcin van dr Vogel.
Dit is een natuurlijk kalkpreparaat dat van binnenuit versterkt. Het kost niet veel en kan bovendien alles behalve kwaad. En is op termijn misschien wel de oplossing voor veel mensen met broze nagels. Het wordt gemaakt van o.a. gemalen schelpen.
Een paar tabletjes per dag opkauwen.....het proberen waard en voorkomt misschien na enkele weken gebruik al het gedoe met kunstnagels en fingerpicks.

Don Capo
3 november 2006, 08:30
Ken ik helemaal niet Gert, hol vanmiddag gelijk even langs de drogist.

Even een kleine correctie, 1 mm boven de vingertop is prima voor flamenco voor je Wijs- en ringvinger, maar afhankelijk van met welke vinger je je Golpe doet (Ring- en/of pink) adviseer ik toch een langere nagel. Ook voor je duim zou ik in de flamencostijl kiezen voor langer dan 1 mm, ik meet ze niet op maar hou mijn duim altijd iets langer dan mijn andere vingers. Speelt erg prettig bij de azapua.

gertdm
3 november 2006, 09:42
Ken ik helemaal niet Gert, hol vanmiddag gelijk even langs de drogist.

Even een kleine correctie, 1 mm boven de vingertop is prima voor flamenco voor je Wijs- en ringvinger, maar afhankelijk van met welke vinger je je Golpe doet (Ring- en/of pink) adviseer ik toch een langere nagel. Ook voor je duim zou ik in de flamencostijl kiezen voor langer dan 1 mm, ik meet ze niet op maar hou mijn duim altijd iets langer dan mijn andere vingers. Speelt erg prettig bij de azapua.


Heb je gelijk in. voor Flamenco ligt t misschien iets anders.

Die urticalcin is echt t proberen waard. Kijk ook maar ns via google.
Puur natuurproduct. Je moet misschien even n paar weken geduld hebben maar dan zou je toch enig resultaat moeten zien.

Alberto
4 november 2006, 16:01
Ik heb er eens over nagedacht en ga ze toch laten groeien tot 1 mm boven de vingertop. Niet langer dan nodig.
Mijn vriendin gaat het waarschijnlijk niet mooi vinden maar ik heb toestemming gekregen :seriousf:
Zoals jullie al zeiden komt het mijn gitaarspel alleen maar ten goede.
Grrtz!