PDA

View Full Version : Het 'jezelf aanleren van gitaarspelen'



Spitfire
29 oktober 2006, 21:05
Het zit als volgt in elkaar, ik heb een hele tijd (5 jaar) klassiek gitaar gespeelt waarmee ik ook op les zat (erg goede les overigens). Toen ben ik er zo'n 2/3 jaartjes tussenuit geweest, maar zoals het zovaak gaat met muzikanten die gestopt zijn, het gaat kriebelen in je handen. Nu heb ik dus net een nieuwe elektrische gitaar gekocht (heb nu net mijn 'beginnersset' vervangen door een toppie Blade), maar na een halfjaar maar wat zitten aanklooien (lees: alleen tabs leren) wil ik toch wat efficienter gaan werken. Ik ben niet van plan weer op les te gaan (geen tijd daarvoor), maar hebben jullie verder ideëen? Zou ik gewoon tabs door blijven leren en dan steeds moeilijkere gaan leren, zal ik theorie (akkoorden, toonladders, enz) gaan leren of hebben jullie betere ideëen? Ik wil namelijk wel een beetje progressie maken, mijn uiteindelijke 'doel' is om net zo goed te worden als de elektrisch gitarist uit mijn klas (die 6 jaar elektrisch speelt ofzo, ook op les, maar waarschijnlijk gaat me dat toch niet lukken, het is wel een mooi streven).

Mijn klassieke gitaar is ook weer van zolder, maar zoals jullie misschien weten is die helemaal krom getrokken. Waarschijnlijk zit een (goedkope) akoestische gitaar er wel in. Ik heb het gitaar-virus volgens mij weer een beetje te pakken...

-=JEROEN=-
29 oktober 2006, 21:18
zo goed worden als een ander vind ik geen goed streven

je kan nooit zo goed worden als een ander, omdat die ander anders is

en 'goed' is maar relatief, wat jij goed vind, vind ik misschien volkomen bagger

je kennis of techniek uitbreiden kan altijd natuurlijk, in de muziek ben je nooit uitgeleerd

de vraag is, wat weet en kan je al?

want dat bepaalt enigszins je volgende stap

hoe ver reikt je theorie kennis?

en je praktijk kennis? welke akkoorden, toonladders, progressies, modus, enz kan je spelen?

Spitfire
29 oktober 2006, 22:45
toen ik dat 'even goed worden als' typte wist ik al dat ik daar een negatieve reactie op zal gaan krijgen :roll:
ik bedoelde ook niet dat ik hem wil gaan imiteren (sterker nog, hij speelt voornamelijk funk, ik ben meer van de pop kant), alleen hij weet wel veel over theorie en kan goed improviseren.
ik ken een aantal toonladders en een aantal akkoorden (niet veel en akkoorden alleen de 'kampvuur' (heeft vast een andere naam) akkoorden) en ik weet niet wat progressies zijn en wat een modus is (weer iets dat ik kan gaan leren). maar wat raad je me aan, op ultimate-guitar.com (bijvoorbeeld) de theorie over die onderwerpen gaan lezen?

-=JEROEN=-
29 oktober 2006, 23:24
mijn advies: check mijn eerste 3 lessen 8-)

marcelca
30 oktober 2006, 05:29
Hi Spitfire

Ik speel nu een ruim een jaartje en heb het me volledig zelf aangeleerd, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van guitar pro hoofdzakelijk...
En ik speel 1 x in de week samen met een vriend van mij


simpel begonnen en ga natuurlik steeds moeilijker, nu pak ik wel is een nieuw nummer in guitar pro en kan hem redelijk snel al spelen, terwijl ik in het begin het niet voor mogelijk zou houden...

het streven om goed te worden heb ik ook, maar ja wat is idd goed, ik hoef voor mezelf geen conservatorium stukken te kunnen maar wil wel een lekker deuntje kunnen spelen..

ik probeer elke kant van gitaar spelen wel te leren, zo heb ik het gevoel veelzijdig te worden en merk ik ook wat ik het leukste vind..

volgorde hoe ik ben begonnen ( ongeveer )

basisakkoorden ( strum )Akoustisch ))
fingerpicking ( akoustisch )
tabs leren ( coveren van nummers )
Barre akoorden en schuifakkoorden
en ben nu veel bezig met scales ( ttonladders ) en rifjes leren



wat ik nu erg leuk vind is een cd gewoon aanzetten , uitzoeken in welke nootsoort deze word gespeelt en dan in deze scale meespelen, soleren( rifjes ed.... ) geweldig vind ik dit omdat je je eigen gevoel hier helemaal in kwijt kan....


en vooral oefenen, oefenen en oefenen, ik besteed er minimaal een uur per dag aan ( meestal is het meer ) , probeer samen te spelen met iemand of neem les, wees heel kritisch op jezelf, weet je iets niet kan je hier op het forum ook vragen stellen en vooral niet opgeven....


succes in ieder geval


en spifire je hebt een PB

sjoerd5
30 oktober 2006, 08:17
en spifire je hebt een PB

PM bedoel je ???

kleine correctie


OT

ik zit op les

leuke kerel is het maaar ik zit in een groepje en we zijn nu bijna 2 jaar
bezig, en na die 2 jaar zitten die gasten nog te pielen van: he god wat was ook al weer een G
haha ik leer er niks meer van maar het voordeel er van is dat ik daar lekker
de held uit kan hangen. (want ik schijn alles wel super snel te leren)

peter_heijnen
30 oktober 2006, 08:24
mijn uiteindelijke 'doel' is om net zo goed te worden als de elektrisch gitarist uit mijn klas

Prima streven omdat je een doel voor ogen hebt. Vraag hem anders of je een keer bij hem kan lessen, hij kan je vast veel nuttigs laten zien.

Ik ben zelf afgestudeerd gitarist en wil je uit ervaring en volle overtuiging het volgende aanraden: vergeet progressies en modi voorlopig. Dat zijn voornamelijk namen van onderdelen uit de muziek en van latere zorg. Ga je eerst op de muziek zelf richten, en dat doe je het best met je gevoel en je oren. De theorie komt altijd later als daar nog behoefte aan is. Tabs en/of notenschrift kunnen behulpzaam zijn, maar zijn nooit noodzakelijk!

Ik vind de tips van marcelca heel erg goed.

-=JEROEN=-
30 oktober 2006, 09:24
tja meningen verschillen, een goede theoretise basis kan je een heel eind op weg helpen, gehoor is iets wat jaren kan duren, theorie kan je in een paar dagen/weken onder de knie hebben

wat mij nog niet duidelijk is, waar wil je heen?

cover bandje? zelf nummers schrijven? solo of slag gitarist? enz

peter_heijnen
30 oktober 2006, 09:42
tja meningen verschillen, een goede theoretise basis kan je een heel eind op weg helpen, gehoor is iets wat jaren kan duren, theorie kan je in een paar dagen/weken onder de knie hebben


Sorry Jeroen, je zit fout!

Theorie kan idd behulpzaam zijn, maar moet dan ook ondersteunend zijn. Modi en progressies zijn van geen enkel belang noch nut voor een beginner.

Het gehoor komt op de allereerste plaats en kan het best zo goed mogelijk getraind worden. Die training duurt niet jaren maar je hele leven.

-=JEROEN=-
30 oktober 2006, 10:03
dat zeg ik, gamma

das jouw mening, modi en progressies kunnen juist heel erg nuttig zijn, hangt van de leerling af

maar ik heb niet gezegd dat hij dit moest gaan leren, ik heb gezegd, check mijn 1e drie lessen, waar ik de basis uitleg van toonladders en akkoorden

peter_heijnen
30 oktober 2006, 10:14
hangt van de leerling af

Een waar woord. Handel hier dan ook naar.

taylor
30 oktober 2006, 10:57
theorie heeft wel nut maar ik ben ook van mening dat een beginner daar ver weg van moet blijven het moet vooral te doen zijn en leuk zodat je speelplezier behoud dat is weer motivatie om verder te komen.

lessen moeten allround zijn dus van klassiek tot vette metal en niet denken in hokjes zo van wat wil je later doen slag,solo,covers dat is onzin.je kunt altijd later nog gaan focussen op een stijl.

Das Schaap
30 oktober 2006, 11:08
theorie heeft wel nut maar ik ben ook van mening dat een beginner daar ver weg van moet blijven het moet vooral te doen zijn en leuk zodat je speelplezier behoud dat is weer motivatie om verder te komen.

lessen moeten allround zijn dus van klassiek tot vette metal en niet denken in hokjes zo van wat wil je later doen slag,solo,covers dat is onzin.je kunt altijd later nog gaan focussen op een stijl.
Meeste mensen beginnen vaak met bepaalde stijl die ze leuk vinden om te luisteren en later pas met andere stijlen zodra er een basis is gevormd door lessen in die ene stijl (die je ook in andere stijlen kan vormen daar niet van).

Of zat je al te denken na die basis ?

En verder ben ik het eens met eerst leren spelen en dan de rest spelen.
Er is ook nog een verschil daarnaast tussen theorie weten en theorie echt begrijpen en kunnen toepassen. Ben ik een levend voorbeeld van. :cheerup:

taylor
30 oktober 2006, 11:24
Meeste mensen beginnen vaak met bepaalde stijl die ze leuk vinden om te luisteren en later pas met andere stijlen zodra er een basis is gevormd door lessen in die ene stijl (die je ook in andere stijlen kan vormen daar niet van).

Of zat je al te denken na die basis ?

En verder ben ik het eens met eerst leren spelen en dan de rest spelen.
Er is ook nog een verschil daarnaast tussen theorie weten en theorie echt begrijpen en kunnen toepassen. Ben ik een levend voorbeeld van. :cheerup:



er is een groot verschil tussen wat je leuk vind om te luisteren en spelen.

je kunt niks hebben met blues bv maar als je als beginner een bluesje krijgt en je kunt het spelen is het (vaak) wel heel leuk.

kiem
30 oktober 2006, 12:02
kheb niet t hele topic doorgelezen maar ik wil dit ff zegen :D

in princiepe heb ik mezelf ook alles zelf aangeleerd kwa gitaarspelen, voornamelijk van tabs leren/maken enzow, maar kheb tog jaar trug es een paar lessen genomen, alleen om te zorgen dat ik de techniek van o.a. aanslaan enzow goed deed, iets wat je jezelf verkeerd aanleert leer je heel moeilijk goed aan. meeste theory ben ik met tabben van nummers zelf uitgekomen, tis een soort grote puzzel die steeks verder in elkaar valt (zo lijkt t voor mij soms)


sry beetje nutteloze post

Bassbitch
30 oktober 2006, 12:44
Discussie over de discussie van het nut van theorie verwijderd. Kim Wilson en peter_heijnen (en taylor ook een beetje), hierbij een officiële waarschuwing. Graag ontopic blijven, dit soort discussies voeren jullie maar over de PM.



(voor sjoerd5: PB is nederlands voor PM, PB is Persoonlijk Bericht, PM is Personal Message)

sjoerd5
30 oktober 2006, 13:26
(voor sjoerd5: PB is nederlands voor PM, PB is Persoonlijk Bericht, PM is Personal Message)

ok bedankt

Guitarik
18 november 2006, 11:50
Ik wil namelijk wel een beetje progressie maken, mijn uiteindelijke 'doel' is om net zo goed te worden als de elektrisch gitarist uit mijn klas (die 6 jaar elektrisch speelt ofzo, ook op les, maar waarschijnlijk gaat me dat toch niet lukken, het is wel een mooi streven).


Ik heb alles me zelf aangeleerd. En meespelen met een CD is zeer effectief. Heel handig om jezelf nieuwe dingen te leren is ook een midi-tabprogramma (bijv Guitarpro of Powertab). En verder is het zeer leerzaam om met anderen samen te spelen. Misschien is die kerel uit je klas zelfs bereid een keer een middagje uitleg te geven of zo. En als je een beetje beter bent, om te jammen. Daar leerde ik nog het meest van.

Ik heb nu na 6 jaar eindelijk les en leer nu weer zeer veel bij. Kortom, probeer alle mogelijke manieren om wat bij te leren uit en je wordt steeds beter.