PDA

View Full Version : Makkelijke tabs



hveen14
29 oktober 2006, 17:41
Ik zoek makkelijke tabs, ik ben een beginner en ik snap al die dingen op het internet niet...

ik zoek iets met schemas, dus zoiets

BIJV.

8/8 - | D | A | D | A |
4/8 - | D | C | D | A |
4/8 - | D | A | D | A |
4/8 - | D | C | D | A |

WAAR TE VINDEN ik zoek zulke schemas..

het liefst van

Nirvana - Come as you are


en nog wat makkelijken, ik zoek ook makkelijke liedjes om te spelen met schemas..
ik ken de akkoorden E, Em, D, A, G, C, Am, C6

kiem
29 oktober 2006, 19:08
schema's zijn gene tabs, snap je tabs niet?? t is vrij simpel en je kan t binnen no time leren, je hoeft alleen te kunnen tellen in principe.

als je wil kan ik je wel uitleggen hoe tabs werken, tabs is de makkelijkste manieren van liedjes leren (vindik).

verder kan ik je niet helpen

kiem
30 oktober 2006, 17:08
naar aanleiding van je pm, ik dacht ik post t hier ok maar ff voor andere mensen.
He hoe kan je dat dan lezen. Ik snap er dus geen hol van en natuurlijk kan ik tellentis vrij makkelijk.

je leest een tab altijd van links naar recht, zoals je de meeste dingen lees neemik aan

e------------------
b------------------
g------------------
d------------------
a------------------
e------------------

dit stellen de snaren van je gitaar voor, de onderste streep is je dikste snaar... leg je gitaar voor de lol es op je schoot met de snaren naar boven, dan zal je zien dat je dikste snaar onder is (als je t vergelijkt met de strepen). de letters, eadgbe, stellen natuurlijk de stemming van de snaar voor, en op de meeste tabs word er ook aangegeven in welke stemming het lied geschreven is.

----------------------
----------------------
----------------------
----------------------
----------------------
1--2--3--4-----------

de nummertjes op een tab stellen de frets voor.

0 is ene lossesnaar, 1 is je eerste fret, 5 je 5e fret, enz, vandaar dat ik zei dat je moet kunnen tellen

--------------3---------
--------------5---------
--------------4---------
--------------5---------
3--5--6--- ---3---------
1--3--4-----------------

als noten onderelkaar staat (zoals hierboven) dan moet je ze tegelijk spelen, een akkoord dus.

verder zul je op tab welleens andere symbolen tegen komen zoals / \ ~ end datsoort dingen, meestal staat er bovenaan de tab wel een uitleg met wat deze symbolen betekenen.

als je nogmeer vragen heb dan hoor ik t wel

GibsonSG
31 oktober 2006, 19:57
Ik zoek makkelijke tabs, ik ben een beginner en ik snap al die dingen op het internet niet...

ik zoek iets met schemas, dus zoiets

BIJV.

8/8 - | D | A | D | A |
4/8 - | D | C | D | A |
4/8 - | D | A | D | A |
4/8 - | D | C | D | A |

WAAR TE VINDEN ik zoek zulke schemas..

het liefst van

Nirvana - Come as you are


en nog wat makkelijken, ik zoek ook makkelijke liedjes om te spelen met schemas..
ik ken de akkoorden E, Em, D, A, G, C, Am, C6

Ik weet niet zeker hoor, maar bij het intro van come as you are zitten toch helemaal geen akkoorden? Of speel ik het gewoon verkeerd :chicken:

prs
31 oktober 2006, 20:14
Lees ook de FAO eens door! Daar vind je een hoop informatie over het lezen van tabs.

wbz
31 oktober 2006, 22:30
Ik weet niet zeker hoor, maar bij het intro van come as you are zitten toch helemaal geen akkoorden? Of speel ik het gewoon verkeerd :chicken:


in het intro idd niet nee, daarna komt een paar keer F#m E5