PDA

View Full Version : Speakercabinet mono jack naar 2 monojacks



Lexvandoef
29 oktober 2006, 16:12
Hoi

Ik wil mijn jtm30 aansluiten op een 1936 cab. En als ik de interne speaker van de jtm30 nog wil gebruiken is het het beste om er een 16 ohms cabinet op aan te sluiten.

En de 1936 is 16 ohm, maar alleen als je hem stereo (beide jacks) gebruikt. Kan ik dan een kabel gebruiken die het mono signaal van mijn jtm30 opsplitst in 2 dezelfde monosignalen en die dan in de jacks stoppen zodat ik toch op 16 ohm zit. Dus een kabel met een mono jack naar 2 mono jacks.

Of trekt mijn versterker/cabinet dit niet?

Groeten Lex

Slowhand41
29 oktober 2006, 20:16
Dat gaat jammergenoeg niet werken want op de mono-plug welke je in de speakeroutput van de amp stopt ga je ze weer parallel zetten en krijg je alsnog een 8 ohm speakerload.
Je zou 1 speaker kunnen aansluiten maar da's natuurlijk niet de bedoeling......

Succes, Hans

Lexvandoef
29 oktober 2006, 20:27
Is er dan een manier om van die 8 ohm mono kast een 16 ohm mono kast te maken?

Kan ik hem dan rewiren met een 8 ohm weerstand in serie met de speakers?
In theorie kom je dan uit op 16 ohm :)

Klopt dit?

Kim Wilson
30 oktober 2006, 08:06
In theorie zou dat kunnen, maar dan moet je een 8 ohm weerstand hebben die zeker de helft van je vermogen kan verwerken. Dat schijnt in de praktijk vrij lastig te zijn.

Squier4ever
30 oktober 2006, 08:10
helpt het ook niet om de kast opnieuw te wiren?

Kim Wilson
30 oktober 2006, 08:11
Nee, met 4 maal 8 ohm speakers hou je een 8 ohm kist. Of 2 ohm, of 32 ohm, maar dat lijkt me niet wenselijk.

OldSkool
30 oktober 2006, 14:55
Een Marshall 1936 is een 2x12, dus niet 4 maal 8 Ohm. In dat geval kun je de speakers toch gewoon in serie zetten. Dan heb je 8 + 8 = 16 Ohm.

EDIT: mijn fout. Ik heb niet de standaard speakers in mijn cab zitten. Standaard zit er 2 x 16 Ohm in en daar gaat 't helaas niet mee lukken. Als je niet van kast wilt veranderen kun je dus wel kijken of je 2 leuke 8 Ohm speakers op de kop kan tikken en die in serie in je 1936 zetten.

Lexvandoef
30 oktober 2006, 18:41
Oke, denk dat ik dan maar op zoek ga naar 2 nieuwe speakers.

Is het trouwens heel erg schadelijk als ik hem wel aansluit?
Dat heb ik in het begin namelijk gedaan toen ik nog niet wist dat je het beste de impedantie kon matchen.

Geronimo
30 oktober 2006, 20:12
Het is niet zo erg, als je ze allemaal parallel schakeld krijg je 5,3 Ohm. Het is niet ideaal maar zet hem dan in ieder geval op de 8 ohm stand, dan kan er niet zoveel mis gaan behalve dat het niet het beste klinkt. Het probleem is dat je 3 dezelfde speakers totaal hebt, dan kom je nooit mooi uit.

Anders trek je toch gewoon die ene in de combo los en gebruik je alleen de 1936 kast.

Lexvandoef
31 oktober 2006, 12:32
Ja de speakers in mijn combo (2x10 versie) zou ik los kunnen gooien, maar die vind ik voor het hoog en mid mooi klinken, ik wilde met die 2x12 eigenlijk wat extra laag biij voegen.

Ik denk dat ik gewoon een ander cabinet koop.