PDA

View Full Version : Demping in box



vinni
29 oktober 2006, 15:56
Hoi,

Ben een cab aan het bouwen.

Een oversized 2X12 zeg maar 70X70X40.
De baffle komt er een beetje schuin in.

Open back 1/3.....

Is het nog zinvol hier demping in aan te brengen?
Zo ja....waar te koop en welk spul?

Vinni

matto
29 oktober 2006, 20:02
Ik zou mooi massief grenen voor de kast nemen en dan de hele boel lekker laten resoneren en helemaal niets dempen.
Een akoestische gitaar zit ook niet vol met glaswol.:roll:

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 20:04
gitaarspeakers is heel erg subjectief, de enige die kan bepalen of het zinvol is ben jij zelf. Je zou kunnen experimenteren met verschillende soorten materiaal en verschillende maten van demping.

vinni
29 oktober 2006, 20:08
Hmm ja....
Een beetje experimenteren kan zeker geen kwaad.
En zoveel kost dat nou ook weer niet. (paar plaatjes hout)

Enne....stel dat ik dat dempingsmateriaal nou wel wil.
Waar is dat dan te koop?

Vinni

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 20:23
hangt er vanaf wat voor dempingsmateriaal, ik heb ooit gewoon een stuk glaswol gebruikt...

Rinze
5 november 2006, 13:51
Demping is meer iets voor hifi, voor gitaarcabinetten wordt het eigenlijk nooit gebruikt. Voor bas weer wel. Met de demping haal je bepaalde frequenties en resonanties weg, normaal gesproken is dat bij een goed gebouwde gitaarkast niet nodig, maar je kunt het altijd proberen met gewoon schuimruber o.i.d. Ik heb een London City-kast gehad , 4 maal 12 inch, die altijd dun klonk in het laag. Bleek toch aan de complete matras in het binnenste te liggen.

gerwin
6 november 2006, 18:47
Ik ben ook eens even aan het experimeteren geweest met een 1936 cab, eerst met steenwol daarna glaswol en toch kom ik tot de ontdekking dat het zonder demping beter klinkt. Maar ja das smaak mischien

Slowhand41
7 november 2006, 00:19
Hoi,

Ben een cab aan het bouwen.

Een oversized 2X12 zeg maar 70X70X40.
De baffle komt er een beetje schuin in.

Open back 1/3.....

Is het nog zinvol hier demping in aan te brengen?
Zo ja....waar te koop en welk spul?

Vinni

In een open kast heeft demping ook niet zoveel effect, dus doe maar gewoon zonder.......

Groet, Hans