PDA

View Full Version : Hulp nodig met London City



Agent_Smith
29 oktober 2006, 14:32
Ik heb een probleem met mijn 100watt London City top (zo'n oude DEA100).
Er komt slechts heel zacht, slecht geluid uit. Nu kan ik goed schema's lezen etc, maar ben theoretisch niet zo best op dit gebied. Ik heb de versterker dus opgemaakt en geheel nagelopen met het schema (standaard LC / Marshall-ish 100 4-holer).
Nu doet het volgende zich voor. Als ik signaal maak (bijv. met mijn vinger (jaja, ik waar wel en niet kan)) ergens in het signaalpad dan heb ik zeer luid en helder signaal. Dus vooraan op de inputs, ja zelfs tot vlak vóór de PI.
Zo heb ik dus even de volledige preamp gepasseerd en een inputjack meteen voor de koppelcondensator voor de PI gesoldeerd. Resultaat: hard en duidelijk signaal. Plug ik nu in die jack een gitaar in, dan is meteen zo goed als al het signaal weg en hoor je slechts heel in de verte wat vervormd geluid.
Ik zit te denken aan een massaprobleem, maar ik zie het zelf niet.
Iemand een idee of ook wel eens zoiets gehad?

bert k
29 oktober 2006, 14:42
Geen idee, maar heeft je gitaar niet te weinig output om op dat punt in te prikken?


Vaag idee: al een andere gitaar geprobeerd?

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 14:56
Vaag idee: al een andere gitaar geprobeerd?

ja dat zou je denken

overigens zit er niet voor niets een preamp in je versterker, geen wonder dat er nauwelijks geluid uit komt als je je gitaar voor de PI inplugt.

Franc
29 oktober 2006, 14:58
Nog een keer: je hebt een jack op de ingang van de PI gesoldeerd?
Je schrijft dat je dan een hard en duidelijk signaal hebt, maar van wat dan? niet een gitaar?

Op zich heeft je gitaar genoeg signaal om op dat punt in te prikken alleen zal je er alleen clean uit kunnen halen. Je hebt niet toevallig een preampje dat je op dat punt zou kunnen inprikken?

Agent_Smith
29 oktober 2006, 15:03
Nee, nee, dat is het niet. De gitaar is geen probleem.
En een 100w buizen eindtrap heeft power genoeg om een redelijk fatsoenlijk gitaarvolume te produceren. Denk ook aan een return van een fx-loop (ook al zit daar meestal nog een triode voor).
Het punt is dat ik een structureel (massa-)probleem heb over de gehele signaalweg. En om dus secties uit te sluiten heb ik het gitaarsignaal op andere punten in de signaalweg ingevoerd. Maar het lijkt dus in de powersection of eindtrap te zitten. Helaas zie ik het dus niet...

Franc
29 oktober 2006, 15:05
Heb je alles voor de PI ff losgehaald?

Agent_Smith
29 oktober 2006, 15:09
Nog een keer: je hebt een jack op de ingang van de PI gesoldeerd?
Je schrijft dat je dan een hard en duidelijk signaal hebt, maar van wat dan? niet een gitaar?

Op zich heeft je gitaar genoeg signaal om op dat punt in te prikken alleen zal je er alleen clean uit kunnen halen. Je hebt niet toevallig een preampje dat je op dat punt zou kunnen inprikken?

ja idd Franc. Op de koppencondensator voor de PI een input gemaakt (uiteraard puur voor testdoeleinden). Het signaal is dan idd niet van een gitaar maar bijv mijn vinger of iets metaals (ik weet het, dit is natuurlijk niet de manier, maar ik zou even geen andere optie weten). Zodra er dus eigenlijk een gitaar ingeplugd wordt (dus een soort stroomkring maakt) onstaat het probleem en blijft er niets van het signaal over. Er moet dus iets met een massa ofzo zijn lijkt me, toch?

Dat idee van een preampje ervoor is goed trouwens! Mijn gewone combootje heeft een preamp-out. Ga ik proberen!

Agent_Smith
29 oktober 2006, 15:09
Heb je alles voor de PI ff losgehaald?

Qua signaalpad bedoel je?

Franc
29 oktober 2006, 15:10
Je zou ook nog een MP3 spelertje kunnen aansluiten ofzo op die PI

Franc
29 oktober 2006, 15:11
Qua signaalpad bedoel je?

Ja. Als je ergens een fout in je preamp zou hebben qua aarding, blijft dat doorwerken als dat aangesloten blijft zitten, dus ingan van de PI loshalen van de rest en er dan een input opzetten.

Frits van Mourik
29 oktober 2006, 16:43
Heb je niet gewoon per ongeluk die input verkeerd aangesloten?
Is mij wel eens gebeurd; stond het signaal op het open schakelcontact-
keek er overheen&zocht me rot!

Agent_Smith
29 oktober 2006, 19:50
Mensen, mijn dank is groot! Het probleem is opgelost.
Ook na het inpluggen van een goede externe signaalbron (oude drumcomputer) was het probleem nog hetzelfde.
Na een poosje nauwkeurig meten en diverse boeken/schema's geraadpleegd te hebben kwam ik tot de conclusie dat de B+ veel te laag was. De allereerste weerstand in de voedingslijn na de gelijkrichter bleek de boosdoener! Okee, ik had natuurlijk meteen als eerste moeten gaan meten, maar ja, ik heb ook maar een hobbyist...
In ieder geval wapperen de broekspijpjes weer van alle London City powerrr!!

matto
29 oktober 2006, 19:56
Storingzoeken blijft lastig, je begint achteraf bezien altijd op het verkeerde punt in de schakeling:sneaky:

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 20:06
ja precies als je dat probleem hebt denk jeniet als eerste aan weerstanden in de voeding...

was deze gewoon doorgebrand? dat is eventueel wel verdacht want het gebeurt niet zomaar...

Agent_Smith
29 oktober 2006, 21:17
ja precies als je dat probleem hebt denk jeniet als eerste aan weerstanden in de voeding...

was deze gewoon doorgebrand? dat is eventueel wel verdacht want het gebeurt niet zomaar...

Ik denk dat-ie gewoon verlopen was ofzo. Vervangen door een nieuwe en de spanning was meteen weer sky-high.
Ik had eigenlijk geen idee dat een te lage spanning zulke symptomen tot gevolg kon hebben. Weer wat geleerd dit weekend :)

Frits van Mourik
29 oktober 2006, 23:25
En wij ook; ik iig wel!:satisfie: