PDA

View Full Version : De goedkoopste speakerkast ooit!!!



Javaca
29 oktober 2006, 13:43
Dit is de goedkoopste speakerkast ooit...

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Speakerkast%20212/DSC01178.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Speakerkast%20212/DSC01180.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Speakerkast%20212/DSC01191.jpg


De kosten:
Speakers - Gratis (werk bij plaatselijke rommelmarkt)
Mdf - Gratis (afvalbak bij plaatselijke fineerfabriek)
Jack - gesloopt uit oude radio

Hij moet nog afgewerkt en verstevigd worden...


http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/Speakerkast%20212/DSC01192.jpg

Vonk
29 oktober 2006, 13:48
Je bent nog niet klaar he, afwerking kost het meeste geld.

En nog belangrijker, hoe zal het geheel klinken?

Javaca
29 oktober 2006, 14:12
Dit ding wordt met 1 doel gebouwd:
TAKKEHERRIE

Het ding komt permanent in een gaar oefenkot te staan. Het is niet de bedoeling er iets serieus mee te doen behalve het produceren van een flinke dosis herrie.

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 14:55
die speakers zien eruit alsof ze al doorbranden als je er naar schreeuwt...

bert k
29 oktober 2006, 15:16
Dat zie jij aan de buitenkant?

Kim Wilson
29 oktober 2006, 15:30
Nou ja, ik raak ook niet echt onder de indruk. Moet je die magneetjes zien...

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 15:55
Dat zie jij aan de buitenkant?

ik voel het aan mn wateren...

B_2_the_a
29 oktober 2006, 17:09
op z'n javaca's :P

Dude
29 oktober 2006, 17:31
dunne baffle en dikke bovenplaat ?

vreemd !

maar goed, het hou je weer een daggie fan de straaat o nie soms !!

jacky
29 oktober 2006, 19:49
Prima toch voor een 30 wat ampje als een tremolux oid

Tja MDF ........niet echt toon hout en die speakers komen volgens mij uit een orgel

matto
29 oktober 2006, 19:58
ik voel het aan mn wateren...

Met je wichelroede? of met een magnetische pick up:)?

Javaca
29 oktober 2006, 21:46
Het is voor een 15 of 25 w transistorbakkie

Shadowrider38
29 oktober 2006, 21:51
Prima toch voor een 30 wat ampje als een tremolux oid

Tja MDF ........niet echt toon hout en die speakers komen volgens mij uit een orgel

MDF is anders goed "hout" om een luidspreker te maken.
Kom je maar eens naar mijn zelfbouw luisteren.

B_2_the_a
30 oktober 2006, 07:23
wow heb jij een luidspreker van mdf gemaakt?


FOOTOOO

AART
30 oktober 2006, 07:53
MDF kan wel, maar berkenplex is IMO beter, maar MDF kan wel hoor.

Enige grote nadeel van MDF is dat het snel scheurt/breekt, het blijft veredeld karton.

De Baffle van de meeste kasten is ook MDF, omdat het redelijk stug is en niet gaat resoneren als een gek.

B_2_the_a
30 oktober 2006, 08:44
speaker kast is wel wat anders dan een luidspreker ;)

Henk F.
15 december 2006, 20:16
Complimenten voor deze kast. Klein vraagje. Wat voor bevestigingsset heb je gebruikt om de speakers aan de baffle te zetten?

Mvg

Henk

Lennert
15 december 2006, 20:27
Complimenten voor deze kast. Klein vraagje. Wat voor bevestigingsset heb je gebruikt om de speakers aan de baffle te zetten?

Mvg

Henk

Wat dacht je van 4 schroefjes?

zeppo
17 december 2006, 19:04
MDF kan wel, maar berkenplex is IMO beter, maar MDF kan wel hoor.

Enige grote nadeel van MDF is dat het snel scheurt/breekt, het blijft veredeld karton.

De Baffle van de meeste kasten is ook MDF, omdat het redelijk stug is en niet gaat resoneren als een gek.
MDF is vooral takkezwaar ....

GunMetalBlue
17 december 2006, 19:39
Kun je de achterkant is op foto zetten? Lekker kabeltjes kijken :D

Han S
17 december 2006, 22:24
Nou ja, ik raak ook niet echt onder de indruk. Moet je die magneetjes zien...

Die speakers ken ik wel, kwam je vroeger in veel gitaarversterkers tegen. Ze zijn er ook met een grotere magneet en een hoger rendement, dus als je takkenherrie wilt maken is dat de weg.

Overigens zegt de grootte van een magneet niets over de sterkte er van en dat is toch echt bepalend. Maar ik ben met je eens dat hoog rendement speakers gewoonlijk een grote magneet hebben, wat dan weer te maken heeft met de grootte van de coil.

B_2_the_a
18 december 2006, 06:53
Het is voor een 15 of 25 w transistorbakkie

Hier vraag ik me nou af:
WAAROM?


15 of 25 watt transistorbakkie is echt niet hard genoeg, ook niet met die brooddoos van je!

dude, get a real amp

outside
18 december 2006, 13:17
Hier vraag ik me nou af:
WAAROM?


15 of 25 watt transistorbakkie is echt niet hard genoeg, ook niet met die brooddoos van je!

dude, get a real amp

Waarom zijn jullie allemaal zo negatief? Prijs/kwaliteit is dit de beste kast die ik ooit gezien heb :). Wat maakt het nu uit of hij niet super klinkt, de voldoening van zelf iets te maken en dan het te horen werken is toch al super groot en je leert er heel wat mee om later een "echte" cab te maken. Er is trouwens nix mis met mdf, veel combo's worden hiervan gemaakt en die zijn daarom niet noodzakelijk slecht! En dat mdf zwaarder is zou mij ook sterk verbazen, toen ik mijn cab (van berkenmultiplex en mdf baffle) maakte heb ik er niet zo op gelet maar ik dacht toch wel dat berkenmultiplex zwaarder was hoor.

B_2_the_a
18 december 2006, 13:29
tis een hobby van me om alles wat jan doet af te zeiken :P is hij gewend... zeker na vorig schooljaar..

daarnaast is een 15/25 watt transistorbakje niet genoeg voor in ene repetitiekot

Han S
18 december 2006, 13:52
tis een hobby van me om alles wat jan doet af te zeiken :P is hij gewend... zeker na vorig schooljaar..

daarnaast is een 15/25 watt transistorbakje niet genoeg voor in ene repetitiekot

Met een hoogrendement speaker er aan haal je 115 dB met 25 watt en daar word je gegarandeerd doof van. :D En met 50 watt haal je dan 118 dB.

B_2_the_a
18 december 2006, 14:03
hmm

ach speel liever over degelijke shit

hugo123
18 december 2006, 19:46
Hoe sluit je die boxen dsan aan op een versterker? ik weet niet wat voor een vesterker jij hebt, maar mijn versterker heeft geen uitgang voor meer speakers.

kun je dan ook eigenlijk in de hoodfteloon uitgang een stereo jack pluggen en die dan bij de speakere kast in de input jack stoppen?




ik wil er namelijk zelf ook een bouwen.


hugo

hugo123
18 december 2006, 19:51
Met een hoogrendement speaker er aan haal je 115 dB met 25 watt en daar word je gegarandeerd doof van. :D En met 50 watt haal je dan 118 dB.
hoe durr zijn die speakers gemmidelt. (liefst het goedkoopst) en waar kan ik ze kopen?



hugo

Han S
19 december 2006, 01:08
hoe durr zijn die speakers gemmidelt. (liefst het goedkoopst) en waar kan ik ze kopen?



hugo

Hugo, een Celestion G12 heeft al een vrij hoog rendement en een geluid wat gitaristen wel mooi vinden en die is niet zo duur.

Een hoog rendement PA speaker heeft een rendement van tenminste 100 dB/w/m wat wil zeggen dat hij met één watt al meer dan 100dB aan geluid maakt op een meter afstand.

Maar je moet rekenen op zo'n 300 euro voor een goede PA speaker en dan heb ik het over een 12 of 15 inch speaker.

Je moet rekenen dat je bij elke verdubbeling van het vermogen een toename van 3dB aan geluidsdruk krijgt. 10 watt geeft 10dB bovenop het rendement van de speaker, 20 watt 13 dB en 40 watt dus 16 dB, 80 watt 19 dB en 160 watt 22 dB.

Kun je het nog volgen? De formule is eenvoudig: 10 Log P + rendement speaker= SPL (SPL betekent Sound Pressure Level)

Als je nu een speaker hebt met een rendement van 100dB/w/m en je hebt een versterker van 100 watt, dan haal je dus 120 dB op een meter.

Pak je zakjapanner, toets 100 in en druk op Log, je krijgt nu het getal 2. En tien maal twee is twintig weet je nog?

Toets nu eens 1000 in en druk op Log, je krijgt nu 3. Dat betekent dus dat je met 1000 watt maar 10 dB harder gaat dan met 100 watt.

Wat kun je daar van leren? Dat een hoog rendement speaker meer oplevert dan veel vermogen en bovendien minder kost.

Lees het nog maar een keer goed. Een goedkoop speakertje zal niet zo hard gaan. Hi fi speakers hebben een rendement van tussen 80 en 90 dB/w/m.

B_2_the_a
19 december 2006, 08:38
hoe zit dat dan met buizen ?

Een buizen 25 watter is "harder" dan een transistor 25 watter

Han S
19 december 2006, 11:30
hoe zit dat dan met buizen ?

Een buizen 25 watter is "harder" dan een transistor 25 watter

Nee hoor, dat is gelul, 25 watt is 25 watt en geen 30, natuurwetten.

Maar een buizenversterker genereert een heel ander soort vervorming waardoor we het mogelijk als harder ervaren.

Ik moest een keer het geluid regelen in een circus waar een metalband een concert deed. Na afloop kwam er een vrouw naar me toe en die zei: wat was dat hard meneer. Ik zeg: heb je een piep in je oor dan? Zij: nou je het zegt, nee, helemaal niet. Het leek keihard vanwege een bepaalde compressie, maar gemiddeld was het helemaal niet zo hard en er zaten ook geen harde pieken in.

Het is niet altijd hoe het lijkt.

Kim Wilson
19 december 2006, 11:39
Dat ervaar ik niet als prettig. Ik heb liever dat het wel hard is maar niet heel hard klinkt. Dat is namelijk erg vermoeiend.

B_2_the_a
19 december 2006, 16:24
hard maakt me niet uit (tot een bepaalde grens)

maar het frequentie gebied kan ik me aan ergeren, te harde bassen of te veel hoog... blegh

bert k
19 december 2006, 18:13
Ik stond eens op een openluchtfestival met een 15 Watt buizenbakkie. In het publiek stond vriend Piezo te gebaren dat ik veel te hard stond... :)

Chris Winsemius
19 december 2006, 18:22
Ik stond eens op een openluchtfestival met een 15 Watt buizenbakkie. In het publiek stond vriend Piezo te gebaren dat ik veel te hard stond... :)

Foei toch!

Had je geen 14 Watter mee kunnen nemen?

GEINTJE!

B_2_the_a
19 december 2006, 18:37
Ik stond eens op een openluchtfestival met een 15 Watt buizenbakkie. In het publiek stond vriend Piezo te gebaren dat ik veel te hard stond... :)


dat is de schuld van de geluidsman, niet van jou ;)

hugo123
19 december 2006, 18:50
Hugo, een Celestion G12 heeft al een vrij hoog rendement en een geluid wat gitaristen wel mooi vinden en die is niet zo duur.

Een hoog rendement PA speaker heeft een rendement van tenminste 100 dB/w/m wat wil zeggen dat hij met één watt al meer dan 100dB aan geluid maakt op een meter afstand.

Maar je moet rekenen op zo'n 300 euro voor een goede PA speaker en dan heb ik het over een 12 of 15 inch speaker.

Je moet rekenen dat je bij elke verdubbeling van het vermogen een toename van 3dB aan geluidsdruk krijgt. 10 watt geeft 10dB bovenop het rendement van de speaker, 20 watt 13 dB en 40 watt dus 16 dB, 80 watt 19 dB en 160 watt 22 dB.

Kun je het nog volgen? De formule is eenvoudig: 10 Log P + rendement speaker= SPL (SPL betekent Sound Pressure Level)

Als je nu een speaker hebt met een rendement van 100dB/w/m en je hebt een versterker van 100 watt, dan haal je dus 120 dB op een meter.

Pak je zakjapanner, toets 100 in en druk op Log, je krijgt nu het getal 2. En tien maal twee is twintig weet je nog?

Toets nu eens 1000 in en druk op Log, je krijgt nu 3. Dat betekent dus dat je met 1000 watt maar 10 dB harder gaat dan met 100 watt.

Wat kun je daar van leren? Dat een hoog rendement speaker meer oplevert dan veel vermogen en bovendien minder kost.

Lees het nog maar een keer goed. Een goedkoop speakertje zal niet zo hard gaan. Hi fi speakers hebben een rendement van tussen 80 en 90 dB/w/m.

ik weet dat ik zeur, maar zijn ze nioet nog goedkoper te krijgen.
ik heb haast geen geld meer.

bert k
19 december 2006, 21:04
dat is de schuld van de geluidsman, niet van jou ;)
Nee, het was echt mijn kassie. PA deed helaas niks met de instrumenten. Was maar een klein festival... :)

schwalbe
19 december 2006, 21:49
Nee hoor, dat is gelul, 25 watt is 25 watt en geen 30, natuurwetten.

Maar een buizenversterker genereert een heel ander soort vervorming waardoor we het mogelijk als harder ervaren.


Han, ik durf je haast niet tegen te spreken maar het zit anders:
- versterkervermogen wordt opgegeven bij een bepaald percentage THD, ik geloof 1%.
- Bij transistorversterkers stijgt de vervorming na een bepaald punt exponentieel. Voorbeeldje: de versterker die bij 1 % THD 25 watt produceert heeft al 75 % THD bij 30 watt.
- Bij buizenversterkers neemt de vervorming lineair toe: de versterker die bij 1% THD 25 watt produceert heeft bij 30 watt nog maar 25% THD.

Met andere woorden: een 25 watt buizenversterker kan er bij maximale gain wel 40 watt uitgooien, terwijl 25 watt bij een transistorbak ook echt maximaal 25 watt betekent. De cijfervoorbeeldjes zijn trouwens slechts ter illustratie, de cijfers heb ik uit mn duim gezogen.

Kortom: Watten zijn inderdaad watten, maar buizenbakken produceren er meer van dan je zou denken.

Robin.ke
19 december 2006, 22:11
hoe zit dat dan met buizen ?

Een buizen 25 watter is "harder" dan een transistor 25 watter

Als een transistorversterker zijn maximale vermogen (RMS) bereikt heeft, kapt als het ware de sinustoppen van het geluidssignaal af. Hij gaat dan hoorbaar (niet mooi) vervormen.
Een buizenversterker kapt de sinus niet af, maar rond het signaal als het ware netjes af. Daardoor blijft het geluid ver boven het RMS vermogen van de versterker nog goed "aanhoorbaar".

Han S
21 december 2006, 11:34
Ja mooi, maar we gaan uit van een vermogen van 25 watt, je zit vast aan de wet van ohm en die van James Watt.

Als je een bepaalde speaker belast met 25 watt zal die een bepaalde geluidsdruk leveren, of dat nou met buizen of solid state gebeurt, hij gaat niet harder met buizen want het vermogen blijft 25 watt.

Maar het buizengeluid is niet hetzelfde als dat transistorgeluid, er zitten namelijk in een buizengeluid veel even harmonischen, terwijl een tarnsistor meer oneven harmonischen genereert dan een buis.

En dat ervaren we anders, maar het vaste uitgangspunt is die 25 watt.

Ik ben het met je eens dat een 100 watt buizenbak voor het gehoor onwijs hard kan gaan, maar denk er om dat een Marshall VS 8100 met zijn 100 watt in een 4*12 ook belachelijk tekeer gaat hoor, blaast je broek van je reet. :D

Thijssie
21 december 2006, 14:23
Volgens mij zit het niet zo zeer in de buizen- en/of transistortechniek maar in de verschillen van het ontwerp en in de verschillen van kwaliteit van de componenten.

Ik heb het altijd een beetje vreemd gevonden dat er zo enorm veel verschillende versterkers allemaal 100w zijn. Dat is natuurlijk gewoon "commerciele bullshit" omdat 100w een mooi getal is, maar in werkelijkheid zal de ene "100watter" maar 80 en de andere 120w, of nog extremer verschil in vermogen, leveren.

Wat Han zegt, klopt; 25w blijft altijd 25w, je ervaart buizen alleen veel harder.
Dat er daarnaast nog versterkers zijn waarvan de fabrikant op geeft dat ze 100w vermogen leveren maar in de praktijk meer leveren, lijkt me een ander verhaal....

bert k
21 december 2006, 14:40
Ik den dat de belangrijkste factor de luidspreker is. De ene speaker heeft een veel hoger rendement dan de andere. En dat verhaal wat ik vertelde over mijn 18 watt bakkie op een openluchtfestival was dus over een 4 x 12, dat gaat altijd harder dan een enkele speaker.

Nobler
8 januari 2007, 17:19
Heeft ook te maken met het aan- of afwezigheid van bescheidenheid bij de producent. Een goede fabrikant zal een versterker die echt wel 120 watt levert liever op de markt brengen als een 100 watter omdat hij dan zeker weet dat hij ook waar kan maken wat hij belooft, terwijl een producent van goedkope shit er geen bezwaar tegen zal maken om zijn 85 watts versterker de 'Bullshit 100' te noemen om een 100 watt versterker te suggereren.

The Mess
8 januari 2007, 20:09
Als een transistorversterker zijn maximale vermogen (RMS) bereikt heeft, kapt als het ware de sinustoppen van het geluidssignaal af. Hij gaat dan hoorbaar (niet mooi) vervormen.
Een buizenversterker kapt de sinus niet af, maar rond het signaal als het ware netjes af. Daardoor blijft het geluid ver boven het RMS vermogen van de versterker nog goed "aanhoorbaar".

Weet ik ook meteen waar die teringherrie uit mijn over de top gezette transistor vandaan kwam (A)