PDA

View Full Version : Beste kwaliteit opname, voor het minste geld



JimiDylan
29 oktober 2006, 13:27
Heeft iemand enig idee, hoe ik voor het minste geld, en de meeste kwaliteit op kan nemen? Ik speel zelf akoustisch (met elektrische ingang wel) en zing. Wat heb ik er dan voor nodig om fatsoenlijk op te kunnen nemen, voor zo min mogelijk geld?

Mr.Bluesbreaker
29 oktober 2006, 13:39
In de FAQ hierboven heb je ongeveer 90% van de informatie die je nodig bent.
Je wilt dus alleen zang en akoestische gitaar opnemen? Wat heb je zelf al?

Je zou kunnen volstaan met: (ga er van uit dat je een geschikte pc hebt)
-1 redelijke condensatormicrofoon (bv. Behringer B1/MXL/Studioprojects, 150 eur. gemiddeld)
-1 eenvoudige mixer met fantoomvoeding (eur. 75/100)
-microfoonkabel + standaard (eur 40/60)

Ik heb het nog niet over een leuke geluidskaart. Je kan je standaard on baord kaart nemen bij pc opname, hierover meer in de FAQ.
Natuurlijk kun je ook met een SM58 van Shure als microfoon starten, maar je haalt lang niet de kwaliteit van een condensator, zeker niet voor zang.
Denk toch aan een budget van minimaal 250 euro als je alles nieuw wilt hebben.

bert k
29 oktober 2006, 13:51
En bedenk dat een microfoon mooier klinkt dan een element voor akoestisch gitaar

bass blom
29 oktober 2006, 15:23
en als je beiden opneemt wordt het nog meer feest :D

Han S
29 oktober 2006, 15:24
en als je beiden opneemt wordt het nog meer feest :D

Maar als je dat tegelijk wilt doen heb je weer een ander probleem. :D

bert k
29 oktober 2006, 23:07
en als je beiden opneemt wordt het nog meer feest :D
Lijkt me niet. Ik heb ooit een opname van mijn gitaar gemaakt idd met een mooie mic ervoor en op een ander spoor het ingebouwde element (K&K, prima ding) en uiteindelijk is het element niet gebruikt. Het voegde niks toe.

Frits van Mourik
30 oktober 2006, 00:17
Element en mic gaan vaak prima samen.
Maar zang & akoestische gitaar tegelijk, dat kan nogal problematisch zijn.
Ik vermoed, dat Han dat ook bedoelt...

Ic3gl0vE
30 oktober 2006, 00:39
t. bone mic, pre-amp (is zo'n art tube wat?) en dan nog een geluidsinterface waar opname software bij zit en je moet voor minder dan 200 euro klaar kunnen zijn.

bert k
30 oktober 2006, 00:42
Element en mic gaan vaak prima samen.
Maar zang & akoestische gitaar tegelijk, dat kan nogal problematisch zijn.
Ik vermoed, dat Han dat ook bedoelt...
O wacht effe... natuurlijk :)

Han S
30 oktober 2006, 00:43
Frits spreekt uit ervaring. Als je gitaar en zang tegelijk opneemt en de stem is hard, heb je een behoorlijk probleem.

De gitaar zal wat bloeden in de zangmicrofoon en dat hoeft geen probleem te zijn, maar de harde stem komt ook binnen op de gitaarmicrofoon en daar wil je nog wel eens wat EQ op zetten.

En dan heb je een naar zanggeluid, dus je zoekt naar oplossingen. Een ribbon heeft een mooie off axis response, maar zal voor de 12 fret een beetje te donker klinken. Een SDC is mooi, maar erg gevoelig, een LDC zal kleuren en een minder mooie OAR hebben en is bovendien zo gevoelig dat je het gras hoort groeien.

Een Beyer M201 is kraakhelder, hyper richtinggevoelig en heeft zoals alle Beyers een uitstekende OAR, dus die dan voor de gitaar, maar dan moet je hem wel hebben en goedkoop is hij niet.

Ik heb oplossingen gezien voor dit probleem waarvan je de tranen in de ogen schieten. Zo heeft James Taylor wel opgenomen met een plexiglazen schot op borsthoogte.

Maar de mooiste oplossing vond ik op een Amerikaans forum: een microfoon in fig 8 is aan de zijkant zo goed als doof, richt die zijkant op de neus van de zanger en de voorkant op de gitaar.

Verklarende woordenlijst:

OAR= Off Axis Response ( hoe de overspraak zal klinken)
SDC= Small Diaphragm Condenser (klein membraan condensatormicrofoon)
LDC= Juist!

bass blom
30 oktober 2006, 09:19
Verklarende woordenlijst: :D geweldig han!

amon
30 oktober 2006, 16:55
Hmm, had ik hier net een mooi verhaaldje getypt, loopt mn computer vast, hoog tijd dat ik mn eigen pc hierheen sleep....

Maargoed, nog maar een keer proberen.

Het makkelijkst is voor een goed gescheiden geluid om je gitaar en zang apart op te nemen natuurlijk, ik weet niet of je daar problemen mee hebt, want over het algemeen gaat het beter/mooier als het tegelijk opgenomen kan worden.
Als je een goede mic kiest voor gitaar en zang, heb je er ook maar 1tje nodig als je het toch apart opneemt. Oftewel, wat wil je zelf?

Nu moet je dus nog spullen hebben. Ik zou je aanraden marktplaats erbij te betrekken en op zoek te gaan naar een interface. Die moet je vanaf 100 euro wel kunnen vinden.

Ik heb zelf een EMU 1820 interface, kost je misshcien 250 euro ofzo 2dehands (ik kocht hem in een emulator X paket, dus met ook andere zooi erbij).
Verder heb ik laatst ook nog een digi001 gekocht incl ProTools 6.4, deze gebruik ik eigenlijk alleen zodat ik PT kan draaien, en die EMU om mee op te nemen (betere preamps & converters). Een opnameprogramma Adobe Audition, Cool Edit Pro, Cubase valt wel aan te komen ( :sssh: ), PT is moet je toch wel iets van hardware hebben, bijvoorbeeld een mbox (zou je ook naar kunnen kijken) of digi001, maar ook met een M-Audio geluidskaartje dat je koopt voor 50 euro 2dehands kun je PT M-Powered al draaien...

Anyway, ga marktplaatsen en zoek een leuke interface, ik weet niet hoeveel je te besteden hebt...

Dan nog een microfoon (of 2) natuurlijk. Microfoons 2dehands kopen is al wat riskanter dan een interface. Je weet tenslotte niet hoe ermee omgegaan is, als de eigenaar hem een aantal keer fijn op de grond heeft laten vallen zal hij nooit meer hetzelfde klinken. Voor microfoons zou ik aanraden om bij de verkoper langs te gaan (een interface zou je nog wel op kunnen laten sturen evt) en vragen of je hem mag horen.
Ik zou voor je gitaar voor een fijne condenser micorfoon gaan, SE maakt ze niet al te duur (hoewel ik die wel wat schel vind), maar ook Rode maakt ze niet al te duur een NT1 moet je ook wel voor 100 euro ergens kunnen zien te scharellen. Die NT1 is btw ook prima voor zang.