PDA

View Full Version : Serieuze vraag van Dila (echt!)



Dila
12 december 2002, 12:54
Ik heb met een paar vrienden een skaband opgericht, wij zijn nu met.. ff denken.. drums, bas, gitaar, toetsen, 2x sax, trompet en zang. ik vind het best moeilijk om een beetje intersante gitaarpartijen te bedenken, en de gitaar klinkt ook een beetje 'overbodig' met die toeters erbij. niet dat ik die weg wil hebben want ik vind toeters juist super leuk enzo, maar ik hoop dat iemand tips heeft om wat interesantere skapartijen te spelen dan alleen maar de backbeat.

Ray
12 december 2002, 13:27
luister eens naar Venus Hill :

http://www.venushill.net/

verwerken op prettige manier (metal) gitaar in hun ska,

of probeer eens wat blazerspartijen op je gitaar te spelen (zowiezo leerzaam)

Bins
12 december 2002, 13:48
Een studiegenootje van mij speelt in een ska-band (de Skatjes...don't ask). Ze oefenen 1 keer per week alleen met de "basis", dus drums, bas en gitaar. Dan heb je ff geen last van die blazers en is het mischien makkelijker om iets te verzinnen zonder dat je op de achtergrond wordt gedrukt.

Luister ook eens naar Voodoo Glow Skulls. Eddie is in mijn ogen een van de innovatiefste ska (core) gitaristen. Tis een beetje afwisseling tussen gewone ska-upstrokes en vette riffs, maar die riffs worden meestal ook begeleid door de blazers... Supervet.

Dila
12 december 2002, 14:48
danku, ik ga allebei de bands nu luisteren :smile:

StefanH
12 december 2002, 15:41
Thnx for the compliment Ray :smile:

StefanH
12 december 2002, 16:37
Dila ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook wel eens niet weet wat ik met die backbeat moet de hele tijd hoor :smile:
Ik weet niet wie bij jullie de nummers maakt, of dat ze 'gewoon' tijdens het repeteren gemaakt worden? Maar ik zie dat jullie wel een toetsenist hebben (hebben wij ook een tijd gehad voor hij zonodig terug naar Finland moest :wink:). Als je het backbeat gebeuren nou een beetje eerlijk verdeelt met de toetsen, dan heb je ook wat vrijheid op die manier natuurlijk.
Als je de boel traditioneel wilt aanpakken (eerste generatie ska), kun je lead stukjes afgedempt met wat reverb over de toetsen backbeat spelen bv.
Je kunt ook 'halveren' dus jij OF toetsen, speelt iedere offbeat, en de andere slaat er steeds eentje over.
Als je niet perse op de traditionele toer wilt, kun je natuurlijk alles doen wat je mooi vind (mits de band dat een beetje met je eens is natuurlijk ;p)

Ray
12 december 2002, 17:02
Ha die Stefan Hill,

laat me raden, je zag in je stats dat hier iemand vandaan kwam en ging meteen even kijken.....

Maar zeker, ik vind jullie ska zeer lekker!

StefanH
12 december 2002, 17:13
Klopt helemaal ja! (lang leve de nedstat):)
Heb je ons wel eens live gezien?

Kitaarhiero
12 december 2002, 21:11
Samen met toetsen tegelijk klinkt zo'n backbeat wel lekker vet. maar idd... er is meer...

Madness heeft hier en daar wat interessante gitaar partijen, zoals de arpeggio's op Bead&breakfast man.

Verder... Operation Ivy, Reel Big Fish en Rancid hebben ook "meer dan de backbeat" gitaarpartijen. dus... check die uit :razz:

alexgit
12 december 2002, 22:03
Funk maken met toeters!
Dus slagjes gewoon.
Heel clean en kleine solostukjes.
En ook de toeters solo'tjes geven.
Best cool hoor!

Dude
14 december 2002, 23:46
dila, schop je toetsenist eruit man, heb jij zelf wat meer vrijheid !

Dila
16 december 2002, 18:54
Op 2002-12-12 21:11, schreef Kitaarhiero:
Verder... Operation Ivy, Reel Big Fish en Rancid hebben ook "meer dan de backbeat" gitaarpartijen. dus... check die uit


die ken ik volgens mij al :wink:

Kitaarhiero
17 december 2002, 09:48
Dat is waar.
let dan ook wat beter op als je naar ze luisterd :wink: