PDA

View Full Version : Problemen met de brug van mijn gitaar



Incremento
29 oktober 2006, 11:35
Hallo,

Ik ben beginnende gitarist en heb mijn snaren onlangs vervangen. Nu kom ik met een vervelend probleem te staan. Als ik mijn snaren stem op de juiste hoogte, dan komt mijn brug mee geplooid. Ik heb hieronder wat foto's bij gezet zo zien jullie beter wat het probleem is. Kan iemand mij helpen? Ik zie niet wat er fout gegaan is.

Greetz
Bert

http://img139.imageshack.us/img139/245/brug1ip8.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/4338/brug2zq5.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/4281/brugsj3.jpg

Slowhand41
29 oktober 2006, 11:59
Zo te zien is er wat mis met de veren welke aan de onderkant van de brug zitten. Heb je al aan de achterkant het afdekplaatje van de tremeloruimte verwijderd om daar de boel te inspecteren? Misschien ligt er een veer los?
Of heb je misschien een dikkere set snaren erop gezet?
Dan zou je er een extra veer bij kunnen zetten.

Greetz, Hans

Eko
29 oktober 2006, 16:37
Het kan zijn dat er inderdaad een dikkere set op hebt gezet. Of, je hebt je tuner niet goed staan. Als deze per ongeluk versteld is kun je te hoog staan i.p.v. normaal. Vergelijken met een andere gitaar wil nog wel een werken.
Als je in snaar dikte omhoog bent gegaan dan wil een extra veer nog wel eens helpen.

Incremento
29 oktober 2006, 18:21
Bedankt voor de hulp, ik zal een dezer dagen een veer halen. De snaren die nog op de gitaar zaten waren de standaard snaren en deze zullen waarschijnlijk dikker zijn. dat had ik al gemerkt maar was het niet zeker. Ik laat nog iets weten.

Gearjunkie
29 oktober 2006, 18:26
Ik vrees dat je veel te hoog gestemd hebt. Of je moet er wel heel dikke snaren op hebben gelegd.

Incremento
29 oktober 2006, 22:21
Ik vrees dat je veel te hoog gestemd hebt. Of je moet er wel heel dikke snaren op hebben gelegd.

Ik heb gestemd volgens mijn Cort stemtoestel. Zo eentje waar je hem via kabel verbind met je gitaar. En daar stemde ik hem net zoveel tot hij goed staat.

Morgen ga ik alvast naar de winkel en informeer even over één of twee extra veren.

Pun
30 oktober 2006, 01:16
Weet je zeker dat je niet een octaaf te hoog staat, want zelfs als ik maar 1 veer in m'n stratje heb dan blijft de brug nog beter zitten dan dat.

Op zich ook wel weer knap als je inderdaad 1 octaaf omhoog staat dat er geen snaren geknapt zijn :)

Voor dat je extra veren gaat halen, heb je al gekeken of de veren die er in zitten nog goed in de gaatjes zitten? En daarnaast kun je ze ook schuin weg erin doen: \|/. Zo komt er ook wat meer spanning op te staan, omdat de twee buitenste veren verder uitgerekt worden.

no 1 hops
30 oktober 2006, 06:20
1 haal de plaat op de achterkant weg.
2 kijk of de veren nog wel vastzitten, en hoeveel het zijn.
3 aan de anderekant van de veren zit een klauw met schroeven vast.
die schroeven kunnen losgeschoten zijn, dus vastdraaien.
ook kun je die klauw soms nog wat verder indraaien wat de spanning verhoogt en de brug naar beneden trekt.
4 krijg je de brug niet naar beneden met de veren die erin zitten, dan er 1 of twee bijhalen.
en als je de emopook toch niet gebruikt kan je natuurlijk ook de snaren losdraaien, tot de brug weer normaal staat en dan een houten blokje tussen de brug en body drukken.
snaren aandraaien en je hebt ook nog meer sustain

Incremento
30 oktober 2006, 14:49
1 haal de plaat op de achterkant weg.
2 kijk of de veren nog wel vastzitten, en hoeveel het zijn.
3 aan de anderekant van de veren zit een klauw met schroeven vast.
die schroeven kunnen losgeschoten zijn, dus vastdraaien.
ook kun je die klauw soms nog wat verder indraaien wat de spanning verhoogt en de brug naar beneden trekt.
4 krijg je de brug niet naar beneden met de veren die erin zitten, dan er 1 of twee bijhalen.
en als je de emopook toch niet gebruikt kan je natuurlijk ook de snaren losdraaien, tot de brug weer normaal staat en dan een houten blokje tussen de brug en body drukken.
snaren aandraaien en je hebt ook nog meer sustain

nummer 3 is de oorzaak, heb de schroeven nu opnieuw volledig ingeschroefd en alle snaren terug op de goeie hoogte gespannen. Worked like a charm.

Bedankt iedereen voor de hulp! :-)