PDA

View Full Version : Welke mic???



knepman
29 oktober 2006, 10:43
Beste mede forumisten,

Het lijkt me erg leuk om in de oefenruimte de nummers en riffjes die wij bedenken op te kunnen nemen, o.a. om aan vrienden te laten horen, myspace enz. Het hoeft dus niet van de aller hoogste kwaliteit te zijn, maar wel enigzins goed klinken.

Het gaat om drum, bas, gitaar en zang. Ik beschik over een toneport UX2 (2 mic uitgangen met fantoom power). Deze wilde ik dan ook gaan gebruiken om mee op te nemen. Nu zit ik alleen nog met de mic....

Na lang zoeken, o.a. op dit forum, zit ik te denken aan een: T-bone SC400 (http://www.thomann.de/thoiw7_the_tbone_sc400_grossmembranmikro_prodinfo. html#fpix) of een superlux HO8 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SHO8).

Omdat ik opzich vrij weinig verstand heb van microfoons en zo, zou ik graag wat feedback willen hebben over deze 2 mics van mensen die er ervaring meehebben. En heb ik aan 1 microfoon genoeg, om heb ik er twee nodig?

Alvast bedankt,

Knepman

Roman
29 oktober 2006, 12:51
Dit zijn grootmembraan condensator mics van een Z merk (ik wil het niet eens een B merk noemen). Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou geschikt is. Voor ruimtelijke opnames heb je natuurlijk wel 2 van die mics nodig (stereo).

Voor overheads van drums, akoestische gitaar en zang zijn ze geschikt (althans, qua functie). Voor jou doeleinde zou ik meer voor een stereo paired setje gaan. Dat 2 kleine condensator mics die aan elkaar gematched zijn. Een tweeling mic zeg maar. Kijk eens bij Behringer als je voor budget gaat. de C2 heb je voor 70 euro (dan heb je dus 2 mics). Ik heb ze eens getest en waren zo slecht nog niet. Zeker voor de prijs zijn ze geweldig.
http://www.behringer.com/C-2/index.cfm?lang=ENG

Zelfde geldt voor Beyer Dynamic Opus mics. Budget maar okay.
(ik kon ff niet zo snel vinden, maar di's ook leuk: http://www.beyerdynamic.com/cms/Recording_studio.74.0.html?&L=1&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][showUID]=166&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=74&cHash=bc69c557bf)

Verder heeft AKG ook een budget line.
http://www.akg.com/products/powerslave,mynodeid,186,id,278,pid,278,_language,E N.html
http://www.akg.com/products/powerslave,mynodeid,186,id,216,pid,216,_language,E N.html

Han S
29 oktober 2006, 13:18
In jouw geval lijken me die C2's het meest geschikt. Koop er zo'n beugeltje bij waar je twee microfoons op kunt zetten en zet die mics onder een hoek van 110 graden met de kapseltjes 17 cm uit elkaar (de ORTF plaatsing).

Ga daarmee in de oefenruimte opnamen maken, zet ze een beetje hoog en verbaas je over de stereo image.

knepman
29 oktober 2006, 15:59
Bedankt voor de reactie's, ik heb ook ff gegoogled op de c2's en het viel me op dat er wel goede reactie op waren... Ik ben er erg benieuwd naar

armageddon
29 oktober 2006, 16:08
In jouw geval lijken me die C2's het meest geschikt. Koop er zo'n beugeltje bij waar je twee microfoons op kunt zetten en zet die mics onder een hoek van 110 graden met de kapseltjes 17 cm uit elkaar (de ORTF plaatsing).

Ga daarmee in de oefenruimte opnamen maken, zet ze een beetje hoog en verbaas je over de stereo image.

Zou je die ORTF plaatsing ook kunnen gebruiken bij een 4x12 cab? Dus als je enkel een stereo opname wil maken van enkel de gitaar?

Han S
29 oktober 2006, 16:18
Dat kan hoor, je zult een heel realistiche stereo opname krijgen, maar plaatsing en ruimte waarin zijn cruciaal.

bert k
29 oktober 2006, 23:04
Hm, ik heb daar toch mijn twijfels bij. Een gitaarcab levert nou niet echt een stereobeeld; in principe komt uit alle vier de speakers hetzelfde. Dat is dus gewoon mono oftewel 1 kanaal. Een ander verhaal wordt het als je verschillende speakers gebruikt of je hebt de cab stereo geschakeld. In dit geval zou ik de speakers close miken en later in de mix het stereobeeld bepalen.

Ic3gl0vE
30 oktober 2006, 00:48
Ik heb ook die SC400, hij klinkt echt mooier dan die schelle behringer dingen hoor. Niks Z-merk. Zoek eens wat reviews of ga eens luisteren voor je iets afkraakt.

Han S
30 oktober 2006, 00:51
Hm, ik heb daar toch mijn twijfels bij. Een gitaarcab levert nou niet echt een stereobeeld; in principe komt uit alle vier de speakers hetzelfde. Dat is dus gewoon mono oftewel 1 kanaal. Een ander verhaal wordt het als je verschillende speakers gebruikt of je hebt de cab stereo geschakeld. In dit geval zou ik de speakers close miken en later in de mix het stereobeeld bepalen.

Als je een goed klinkende ruimte hebt en je vindt het geluid zoals je dat op een bepaalde plek ervaart heel erg goed, dan heeft het zeker zin om daar een stereopaartje neer te poten. Is toch een heel ander geluid dan close miking en misschien vind je het wel veel mooier. ORTF kan griezelig echt klinken.

En als je toch sporen genoeg hebt, 128 of zo. :D

armageddon
30 oktober 2006, 09:11
Dat kan hoor, je zult een heel realistiche stereo opname krijgen, maar plaatsing en ruimte waarin zijn cruciaal.

Maar voor die prijs van die Behringer dingen kan het natuurlijk geen kwaad eens lekker te experimenteren :)

bert k
30 oktober 2006, 16:43
Als je een goed klinkende ruimte hebt en je vindt het geluid zoals je dat op een bepaalde plek ervaart heel erg goed, dan heeft het zeker zin om daar een stereopaartje neer te poten. Is toch een heel ander geluid dan close miking en misschien vind je het wel veel mooier. ORTF kan griezelig echt klinken.

En als je toch sporen genoeg hebt, 128 of zo. :D
In dat geval, ja graag! Maar dan zie ik dat stereopaar toch als aanvulling op 1 of 2 close mikes.
Zou je, om de klank van de ruimte mooi te vangen, wel met ORTF werken? Wat dacht je van AB met twee omni's?

amon
30 oktober 2006, 17:02
daar krijg je waarschijnlijk meer problemen mee in de vorm van phase shift.

Blumlein techniek is trouwens ook een mooie oplossing...


@Han: waarom ORTF en niet NOS, geeft ORTF een beter/wijder stereobeeld? Trouwens misschien een domme vraag omdat bij de ander de hoek 90 graden is, maar misschien zit er nog een andere achterliggende gedachte achter?

Han S
30 oktober 2006, 17:38
Bij XY zitten de kapsels recht boven elkaar en de hoek is 90 graden. Dit geeft met de meeste cardioids nauwelijks een stereobeeld wat ik de moeite waard vind, het werkt alleen met hypercardioids.

AB met omni's heb ik nooit mooi gevonden en het werkt alleen in een grote en goed klinkende ruimte. Het voordeel van omni's is wel de vaak betere laagweergave omdat het proximity effect ontbreekt.

DIN is 90 graden en de mics 20 cm uit elkaar en dat werkt goed met overheads in een jazzband, als je wat hoog boven de drums kan.

NOS is 90 graden en de mics 30 cm uit elkaar en dat is met de meeste cardioids net ff te ver uit elkaar, gat in het midden en fase issues.

ORTF is 17 cm uit elkaar en 110 graden en dat werkt prima met de overheads wat dichter op de drums en in de meeste ruimten klinkt dat prima als room mics.

Het hangt ook wel van de richtinggevoeligheid van de mics af hoe iets in stereo zal klinken.

Als ik in een kerk of zo moet opnemen probeer ik altijd eerst ORTF met twee C451/CK1 mics of twee Neumann KM184's. Maar ook met een paar SP B1's in ORTF voor het Hammond/Leslie orgel klinkt geweldig, dat geluid loopt als een olievlek door de mix.

Onze oren staan ook ongeveer 15 tot 19 cm uit elkaar en de hoek ligt ook rond de 110 graden. Ik heb al die opstellingen uitvoerig geprobeerd in de buitenlucht en als je een koptelefoon opzet is het net of je buiten zit. Dat noem ik een realistische stereo image.

MS (Mid Side) is een plaatsing van een cardioid en een fig 8 er zo dicht mogelijk achter of boven met de gevoelige kanten opzij gericht. Die fig 8 mic breng je naar twee kanalen op het mengpaneel en zet er één 180 graden uit fase. Je voegt deze twee kanalen naar smaak bij de Mid microfoon en zo maak je het stereobeeld zo breed als je maar wilt. Als je dat mono afspeelt valt die S mic helemaal weg vanwege de fasefout die er in zit.

Blumlein is twee fig 8 mics haaks op elkaar en dat werkt ook heel goed, mits de ruimte goed klinkt. Ook heel leuk om een koortje of blaaskwartet op te nemen, alles rondom dat paartje zetten.

Bij grote orkestopnamen wordt nog steeds de Decca tree gebruikt. Dit is een opstelling van drie omni's waarbij er twee op 2m uit elkaar staan en de derde in het midden op 1.25 m uit de as van die twee anderen. Dat werkt het beste met drie Neumann M50's. Dit zijn knotsen van microfoons, maar niettemin zijn het SDC's, dus klein membraan en het bizondere is dat deze mics rondomgevoelig zijn, maar naarmate de frequentie van het geluid toeneemt, neemt de richtinggevoeligheid van de mic ook toe.
Bij de Decca tree opstelling worden vaak ook nog twee flankmics gebruikt dus het is handig als je er vijf hebt. Helaas worden ze niet meer gemaakt en ze waren gruwelijk duur, ik dacht 13.000 gulden.

Zo, dat waren de meeste stereo plaatsingen, probeer het maar eens uit. Zet een paartje in de tuin en luister met aandacht naar de stereo image. Je zult versteld staan van ORTF.