PDA

View Full Version : DIY Preamp?



Pagina's : [1] 2

hugo
28 oktober 2006, 18:35
Heeft iemand wel eens een preamp zelf in elkaar geknutseld, ik zie af en toe versterkers voor bij komen, maar geen preamps. Ik zit een beetje rond te kijken naar een nieuw project, wilde eerst een 18 watt kloon maken maar ik denk niet dat het geluid oplevert wat ik zoek. Ik heb een aantal preamps gehoord, vaak gebaseerd op de soldano X88R.

Volgens mij vallen de kosten wel mee. Olaf Krampe is bezig om een kit te maken al duurt het wel erg lang er is nog niks te zien op zijn site
http://www.duesentriebamps.com/. Madamp heeft een basspreamp maar weet iemand of er ook een kit is voor een gitaar preamp ala soldano x88?



Hugo

Negative K3 fan
28 oktober 2006, 19:09
kits van preamps heb ik nog niet van gehoord als je die van olaf krampe niet meerekend (die lijkt me trouwens wel erg vet).

verschil bij preamps tov normale amps is dat je in feite maar 1 (kleinere) trafo nodig hebt, je kunt geloof ik van die kleinere trafo's speciaal voor preamps bij tube town bestellen.

het schema van die soldano preamp heb ik wel eens gezien, die zal vast wel ergens op schematicheaven ofzo staan en anders neem je gewoon de slo100 en laat je de eindtrap weg en verzin je je eigen voeding.

veel succes!

welke poweramp ga je er trouwens bij geb ruiken?

hugo
28 oktober 2006, 19:49
De poweramp die ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik woensdag de kit van Madamp in oefenruimte gebruiken, eens kijken hoe hard 15 watt buizen nu echt is en of het clean ook clean blijft. Als deze sterk genoeg kan ik deze eventueel gebruiken. Ik heb trouwens deze forumsite gevonden:

http://sloclone.yesterdaysrevolt.com/index.php

Je moet wel even registreren maar er staat een hoop info over soldano klonen, ben er nu aan het rondleurken.

Jimwoud
14 november 2006, 18:33
Hey Hugo,

Ben je al wat verder, want een SLO preamp lijkt me ook wel heel erg vet.

Groeten Jim

hugo
15 november 2006, 09:45
Nee, weet nog niet precies wat ik wil, heb nu op sovtek buizenamp gekocht op de veiling, misschien dat ik die wat ga modden. Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw, meeste van die gasten bouwen zelf eigen printplaten e.d. dat is misschien net een stappie te ver, ik wacht nog maar even op Olaf Krampe, zijn duesentrieb preamp klonk echt heel erg goed, en de layout was ook nog wel te doen, zie http://www.thinlizzy.de/

Gr. Hugo

Negative K3 fan
15 november 2006, 10:00
is die sovtek PCB of PTP hugo??

erg leuke projectampjes natuurlijk.

hugo
15 november 2006, 10:07
Weet ik niet, heb de boel nog niet opengeschroefd, maar ik las op het internet ptp, en dat ze makkelijk te modden zijn

Jimwoud
15 november 2006, 16:44
Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw

Ja inderdaad, jammer dat er niet van die kits ala madamp zijn van een (SLO, X88 ) preamp.

Als iemand een site weet waar echt goed op staat hoe dat gebouwd wordt. gaarne posten!!!

gr Jim

Geronimo
15 november 2006, 22:32
...een SLO preamp lijkt me ook wel heel erg vet.

Groeten Jim

Is zeker vet! Ik hoef iig niets anders meer voorlopig!


...Die soldano preamp is trouwens niet echt een makkelijke bouw, meeste van die gasten bouwen zelf eigen printplaten e.d. dat is misschien net een stappie te ver...

Valt wel mee hoor! Ik zou wel die printplaten lekker vergeten, zelf maken is op zich leuk maar als je het verkloot ben je de sjaak en kan je de hele zooi zo in de vullisbak smijten want je past het niet zo efkes aan, je zal opnieuw moeten beginnen. Echt ik heb het geprobeerd en het suckt ass.
Neem zo'n schema iid van schematicheaven en probeer het ptp. Kijk goed op de vele slo gutshots die op internet rondzwerven hoe de draden op en van zo'n pcb lopen en probeer zoiets op een klemmenstrook na te maken. Hou de draden zo kort mogelijk, gebruik voor gevoelige draden afgeschermde draad (bijvoorbeeld de signaaldraad naar de gridstoppers, pak desnoods de gridstopper mee in dmv van een beetje krimpkous en alufolie), pas goed op je aarding en probeer de fysieke opbouw gelijk te krijgen met hoe het op het schema getekend is. Als je aan dat soort dingen houdt is succes verzekerd! (ik zag dat je al een versterkertje ptp gebouwd had dus dan moet dit ook wel lukken)

Check mijn sig, echt een scheurbeest. Een SLO kloon met een beetje rectoachtige aanpassingen (de mb recto is feitelijk een slo rip-off).

Ik loop ook met plannen rond voor een preamp gebaseerd op het soldano-ontwerp maar met een compleet losstaand clean kanaal a la fender of vox. De clean in de slo suckt namelijk bestwel.

Tot slot hier wat schema's. http://www.schematicheaven.com/post70s.htm

Succes!

Floris

hugo
16 november 2006, 10:52
Ik ga eens proberen of ik zo'n schema kan omzettten in een layout voor een terminal strip. Bij het bouwen van de Madamp heb ik hoofdzakelijk de lay-out gebruikt. De terminal strips worden ook gebruikt bij Madamp, en werkt prima. Als de layout klaar zal ik het posten,als jullie er dan naar willen kijken of er geen fouten in zijn zou top zijn.

Hugo

Jimwoud
18 november 2006, 15:04
Zowel Geronimo als Hugo, houd ons op de hoogte aub!!

Geronimo
18 november 2006, 19:11
Zowel Geronimo als Hugo, houd ons op de hoogte aub!!

Uiteraard! Maar mijn project laat nog wel even op zich wachten. Ik ga in mei volgend jaar verhuizen en dan heb ik weer ruimte om te hobbyen. Nu nog niet. Tevens moet ik dan eerst nog de nodige zooi verbouwen in het huis, dus het zal nog wel even duren.

hugo
19 november 2006, 12:41
Geronimo, ik hebt net even je kloon bekeken, ziet er indrukwekkend uit, behoorlijke spaghetti binnenin. De soundsamples klinken ook erg goed. Ik hoop vandaag tijd te hebben om een begin te maken met het schema om te zetten.

hugo
19 november 2006, 23:42
Ik heb de preamp omgezet, nu alleen nog de voeding, ik zal dan de boel eens posten, ik denk dat het morgen wel klaar is.

Jimwoud
20 november 2006, 10:36
Goede zaak, ben benieuwd,

Gr Jim

hugo
20 november 2006, 12:34
De eerste versie is klaar, alleen moeten de schakeling voor het schakelen (snappie) nog worden gedaan, moet even kijken hoe ik dat ga aansluiten, ik denk dat een veroboard makkelijker is dan een terminal board.. De foto is niet helemaal duidelijk als iemand een duidelijke versie kan ik ook wel een PDF-mailen.

Het is wel een zooitje geworden, dus van de week eens kijken of ik het wat netter kan rangschikken. Ik krijg waarschijnlijk ook de layout vaniemand van het SLO-forum die heeft al een X88r gebouwd dus ben daar ook erg benieuwd naar.

Link: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZBJOL68S

Hugo

Geronimo
21 november 2006, 21:39
Begint al ergens op te lijken! Als ik even de tijd heb zal ik het eens aandachtig bekijken. Handig dat je het op de computer gemaakt hebt. Ik deed het gewoon op een vel papier met een potlood en een gum. Hoe doe je dat? Toch niet met Paint ofzo?

Wat me meteen opvalt is dat je lange draden gaat gebruiken, en dat je bijna alle onderdelen op het board monteert.

Je moet je realiseren dat je een hi gain ontwerp gaat maken, wat heel andere eisen aan de opbouw stelt dan een lo- of mediumgain ontwerp.
Alles wat potentieel bijgeluiden gaat genereren of oppikken moet je vermijden, want elk geluidje, hoe klein ook, ga je versterken en dus horen. Ook heb je sneller last van oscillaties. Een higain ontwerp is hier veel gevoeliger voor. Een ander naar iets wat roet in het eten kan gooien is overspraak wat je geluid ook zwaar kan vernachelen. Met een goede fysieke opbouw kan je een hoop van deze ellende voorkomen. Er zijn een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden als je de layout gaat ontwerpen.

Ik zal er een paar voor je opnoemen. I've been there, en geloof me het suckt ongelooflijk ass om er zelf achter te komen, dus dan kan ik er beter even een paar beschrijven voor je. Misschien hebben anderen die dit lezen ook nog wat tips.


- Zo kort mogelijke draden tussen de onderdelen.

Elk draadje werk als een soort antenne. Het kan allerlei rommel uit de lucht (radiozenders, elektrische apparaten in de buurt) oppikken alsmede zelf zooi uitzenden. Andere draadjes in je systeem kunnen dat dan weer opvangen met overspraak en daardoor aantasting van je tone als gevolg. Hou je de draadjes kort, dan kunnen ze ook weinig oppikken.


- Plaatsing van de onderdelen.

Zorg er voor dat de onderdelen op de meest logische plaats in de layout zitten, en probeer daarbij het getekende schema zo veel als mogelijk in de werkelijkheid te benaderen. Dus als je een plekje voor een weerstand tekortkomt, niet het ding ergens achterin op een leeg plekkie zetten en met lange draden aansluiten, maar gewoon de hele zooi opschuiven. Probeer één kant op te werken. Vermijd dat de dingen fysiek in een rondje gaan lopen, want de kans is dan groot dat je signaal dat ook gaat doen, rondzingen. Volgens mij heb je dit allemaal al redelijk zo gedaan.

Ook heeft de plek van sommige onderdelen ten opzichte van elkaar erg veel invloed. Gridstoppers bijvoorbeeld, die samen met de capaciteit van de roosters een laagdoorlaatfilter vormen, moet je zo dicht mogelijk bij de roosters plaatsen anders generen ze zo veel herrie dat je ze beter kan weglaten. Je kan die dus het beste óp de buisvoeten solderen. Maak dan aan de andere kan een oogie zodat je daar de draad aan vast kan maken. Ik heb zelfs afgeschermde draad gebruikt en de weerstand mbv alufolie en krimpkous helemaal in de afscherming meegenomen om 'm echt stil te krijgen.

Met wat geavanceerd gepuzzel kan je de onderdelen ook zo plaatsen dat je daardoor de draden weer lekker kort kan maken. Hierdoor wordt punt 1 een gevolg wordt van punt 2. Dat scheelt weer.

Je kan ook een hoop andere weerstanden en bijvoorbeeld de kathodecondensatortjes op de buisvoeten zelf kwijt. Daardoor hou je op de boards weer plaats over voor onderdelen die nergens anders terecht kunnen. Ook zie je bijvoorbeeld in de SLO dat de buizen tussen de pots en het board zitten, en niet er achter zoals bij jou. Als je dat ook zo doet en bijvoorbeeld de steraardpunten op de buisvoeten zelf maakt (je hebt van die voeten met zo'n pieletje in het midden wat zich daar uitstekend voor leent) kan je alles nog korter en compacter houden wat de kans op narigheid als oscillaties, brom, piep & knetter stukken kleiner maakt.

Ook kan je bijvoorbeeld de 1meg weerstand bij de ingang bijvoorbeeld mooi op de jack solderen en kan je dus rechtsreeks van de ingang naar de 68k weerstand en het rooster van V1.


- Goed aardsysteem.

Ook erg belangrijk. Goede aarding voorkomt een hoop geëikel. Neem de tijd om het goed uit te denken. Een steraardsysteem is het makkelijkst. Een busaardsysteem zoals jij hebt getekend kan ook goed werken, maar je maakt er makkelijker fouten mee en problemen zijn moeilijker op te lossen. Je kan natuurlijk ook een tussensysteem maken. Dus kleine sterretjes aan een bus knopen. Zorg dat alles maar op één plek aan je chassis vast zit, zo voorkom je lussen door het chassis. Maar dat snap je natuurlijk al denk ik.

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik zal er als ik wat meer tijd heb wat gedetailleerder naar kijken. Misschien moet je het plaatje wat groter posten dan kan ik de tekst beter lezen.


- Gebruik afgeschermde draad.

Zoals eerder gezegd, maak gebruik van afgeschermde kabel voor kritische verbindingen zoals de ingang en die draden naar de gridstoppers en voor die onvermijdelijke lange draden die waar je niet omheen kan. Het maakt het geheel een stuk stiller.

Deze punten hebben bij mij erg goed gewerkt. Verder heb ik metaalfilmweerstanden gebruikt omdat die stiller zijn. Er zijn meningen dat ze minder 'klinken' maar aangezien ik mijn versterker nooit met andere typen heb uitgevoerd kan ik daar verder weinig over zeggen.

hugo
21 november 2006, 22:54
Nee ik gebruik open office draw, niet echt ideaal maar het werkt, bedankt al vast voor je advies ik zal van het weekend de lay-out nog eens doornemen, het is inderdaad erg rommlig. Het solderen op de buisvoetjes vond ik vrij lastig (bij de madamp) en probeerde het daarom zoveel mogelijk te vermijden. Maar als het ruis/brom/knetter opleverd dan moet dat veranderd worden, het is toch een high-gain bak, dus die zal daar sneller last van hebben. Ook staan de buizen staan nog niet in de juiste volgorde.

Ik ben ook nog niet uit of ik voor de 19" versie ga met dus de drie kanalen onder elkaar of naast elkaar zoals nu. Naast elkaar vind ik mooier en lijkt mij makkelijker met solderen. Maar heeft eigenlijk teveel nadelen, nee het wordt toch 19" ook maar meteen even aanpassen.

Die steraarde is ook een goede zit ook in de madamp, moet ook nog even de relais en optocouplers afmaken, maar goed dat het slecht weer is.

Thx

Hugo

hugo
21 november 2006, 23:43
Even een vraagje over de PT, in het schema van schematic heaven staat de hammond 269BX, deze heeft sec. 150-0-150, lijkt mij erg laag. In de PCB layout van de X88r op de SLO-forum staat de Hammond 270CX met sec. 275-0-275. De Madamp heeft sec. 230V. Ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om de spanning in de preamp hoog te houden, wat raden jullie aan?

Thx

Hugo

Geronimo
22 november 2006, 00:23
Lees mijn vorige post nog een keertje. Ik heb er nog wat aan toegevoegd.


En idd, ik zou de kanalen onder elkaar maken. Naast elkaar gaat niks worden lijkt me.

En 550V lijkt me wat aan de hoge kant. Je komt nog wat hoger uit als je het hebt gelijkgericht, zo'n 600 V. Beetje te veel van het goede. Denk dat je beter voor die 300 V kan gaan.

hugo
24 november 2006, 12:49
Hoi Geronimo en andere,

Ben je opmerkingen aan het verwerken, nog een klein vraagje over de PT, als je gelijkricht moet je het toch vermenigvuldigen met wortel 2? Als ik de Hammond 369BX (zelfde als 269BX maar dan met ook een 220 V aansluiting) en gebruik de twee 150 Volt aansluitingen en die gelijkricht krijg ik dan de volgende spanning:?

300 x wortel 2 - 1,4 = 420 Volt?

De 1,4 volt is eigenlijk te verwaarlozen bij deze spanningen. Ik denk dat de andere trafo's de 0 en b.v. 270 aansluiting pakken en die gelijkrichten.

Klopt dit?

Thx

Hugo

hugo
24 november 2006, 23:25
Ik heb de lay-out verder afgemaakt, nu nog een BOM maken en dan bestellen!! Het blijven veel draden maar het is een stuk overzichtelijker en zoveel mogelijk onderdelen op de buisvoetjes gemonteerd, op Geronimo aanraden. Verder zit de schakeling van de kanalen er nu ook in, potmeters onder elkaar, en wat andere kleine aanpasingen.

Link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=D6QKV6MU

Het is niet heel duidelijk maar kan geen hogere jpeg exporteren.

Mzl

hugo
25 november 2006, 17:43
Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

Thx

Hugo

hugo
25 november 2006, 18:05
Nog een vraagje

Welke potmeters moet je gebruiken voor welke functie, bij Madamp gebruiken ze
Treble Lin
Bass Log
Mid Lin
Volume Log
Preamp/Gain Log

Kan ik deze typen ook gebruiken voor de X88R?

Negative K3 fan
25 november 2006, 18:08
Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

Thx

Hugo

meestal als er geen eenhuid wordt gegeven gaat het om microFarads... omhet te controleren kun je het schema van jouw preamp vergelijkenm et andere schema's waar die info wel op staat.

daarnaast zou je bij bepaalde condensatoren aan hun functie moeten kunnen afleiden welke eenheid erbij hoort

Geronimo
25 november 2006, 22:24
Hoi Geronimo en andere,

Ben je opmerkingen aan het verwerken, nog een klein vraagje over de PT, als je gelijkricht moet je het toch vermenigvuldigen met wortel 2? Als ik de Hammond 369BX (zelfde als 269BX maar dan met ook een 220 V aansluiting) en gebruik de twee 150 Volt aansluitingen en die gelijkricht krijg ik dan de volgende spanning:?

300 x wortel 2 - 1,4 = 420 Volt?

De 1,4 volt is eigenlijk te verwaarlozen bij deze spanningen. Ik denk dat de andere trafo's de 0 en b.v. 270 aansluiting pakken en die gelijkrichten.

Klopt dit?

Thx

Hugo

Klopt idd. Hoog zat ook. Je ziet dat er elko's gebruikt zijn met een werkspanning van 450 V. Daar moet je dan ruim onder blijven, en die 420 is in dat opzicht perfect.


Ik heb de lay-out verder afgemaakt, nu nog een BOM maken en dan bestellen!! Het blijven veel draden maar het is een stuk overzichtelijker en zoveel mogelijk onderdelen op de buisvoetjes gemonteerd, op Geronimo aanraden. Verder zit de schakeling van de kanalen er nu ook in, potmeters onder elkaar, en wat andere kleine aanpasingen.

Link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=D6QKV6MU

Het is niet heel duidelijk maar kan geen hogere jpeg exporteren.

Mzl

Hmm. Die aarde in het midden van de buisvoeten moet je niet aan elkaar knopen zo, je moet ze per buis naar beneden trekken en op de juiste plek aan die bus (die dikke zwarte lijn onder de board) vastknopen. Alle aardes van elk segment in de versterker, feitelijk afgebakend door de koppelc's, moeten bij elkaar komen. Die punten die je dan krijgt kan je dan in de juiste volgorde aan de bus bevestigen. Nu heb je een onwijze afstand tussen sommige punten, waardoor stroompjes op hun weg naar het nulpunt op plaatsen komen waar ze helemaal niet mogen komen. Je moet het ahw zo zien; de weg van de aarde moet parallel lopen aan die van je signaal. Als je het andersom doet kan dat narigheid opleveren.
Ook zie ik dat je de gridstoppers (R2, R6, R14 en R26) nog steeds op de boards hebt. Het zou goed kunnen gaan zo, maar je kan ze denk toch beter op de voeten solderen. Dan is ie stiller.

Als ik de tijd vind wil ik misschien wel het een en ander omtekenen voor je, zodat je begrijpt wat ik bedoel.


Nog een vraagje, in het schema staan bij sommmige condensatoren niet de eenheid bijgegeven, betekent dit dat F i.p.v b.v. uF of pF? Of moet het gewoon uF zijn?

Thx

Hugo

Idd, het is uF. Meestal als er waarden als 0,0022 staat zal de eenheid nooit nano zijn, want 2 pico komt amper voor in dit soort schakelingen. En 0,0022 pico tsja...
Je kan er dus vanuit gaan dat het in micro's is. En idd wat Neg zegt, bij de ontbrekende eenheden zijn het bypass c'tjes voor wat extra hoog, en dat is altijd iets in de orde van enkele nF's.


Nog een vraagje

Welke potmeters moet je gebruiken voor welke functie, bij Madamp gebruiken ze
Treble Lin
Bass Log
Mid Lin
Volume Log
Preamp/Gain Log

Kan ik deze typen ook gebruiken voor de X88R?

Ja. Het is de Marshall manier, en dat is logisch want Soldano's ontwerpen zijn gebaseerd op Marshalls. En Gain is feitelijk hetzelfde als Volume en moet altijd Logaritmisch zijn, al zijn er sommige Fenders waarbij dat anders is.

Succes verder!

hugo
26 november 2006, 15:47
Aha bedankt voor je snelle reactie, ik moet de aarde bedrading even aanpassen, het doortrekken van de aarde op de buisvoetjes heb ik gekopieerd van de Madamp maar zal het aanpassen.

Gridstoppers moet ik even kijken of ik die nog op de buisvoetjes kwijt kan.

Condensatoren is nu duidelijk thanks, ook Neg. K3 fan.

Potmeters ook duidelijk had even gekeken in andere schema's en dit is inderdaad de meest voorkomende.

Als iemand een duidelijkere versie wil, kan ik een pdf mailen of open office draw bestand zodat je het kan wijzigen.

Hugo

hugo
27 november 2006, 15:51
Geronimo,

In een van je post staat dat je een keer preamp wilde bouwen met een beter clean mss is dat wat:


http://www.aznaur.spb.ru/azgschemes/slo-recto-twin.gif

Geronimo
27 november 2006, 16:29
Geronimo,

In een van je post staat dat je een keer preamp wilde bouwen met een beter clean mss is dat wat:


http://www.aznaur.spb.ru/azgschemes/slo-recto-twin.gif

Keun! Dat is wel tof idd. Hoe kom je daar nu weer aan?

En stuur die PDF maar even door, dan kan ik even kijken van de week.

Geronimo
27 november 2006, 16:36
Aha bedankt voor je snelle reactie, ik moet de aarde bedrading even aanpassen, het doortrekken van de aarde op de buisvoetjes heb ik gekopieerd van de Madamp maar zal het aanpassen.
Hugo

Het kan ook wel, maar je hebt nu a.h.w. twee aardsystemen naast elkaar. Dat gaat niet. Dan moet je of alle aardes naar die ene leiding bij de buisjes trekken, of alles aan die andere leiding onder je board, maar niet zo een beetje van allebei.

Maar als je dat ding effe opstuurt kijk ik er wel effe naar als ik tijd heb. Ben een beetje druk met werk.

hugo
27 november 2006, 16:37
Gevonden op het musikding forum, ging een topic over zal het even opzoeken:

http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=7664.0

mss moet je even regristreren om het topic te kunnen zien, en het is in het Duits , ze bouwen echt coole dingen daar.

BTW wat betekent Keun?

Als je email pm dan kan je de PDF even sturen,

Hugo

Geronimo
2 december 2006, 18:42
Haha 'keun' is Noortuks voor kicken, gaaf en soortgelijke termen.

Ik zal je ff PM'en voor mijn email. Sorry dat het zo lang heeft geduurd, het was een beetje druk van de week.

Geronimo
19 december 2006, 03:28
Het was wederom erg druk de afgelopen week, maar ik heb even naar je tekening gekeken. Even? Eigenlijk best lang toch wel. Ik kan eigenlijk alleen goed met Photoshop overweg dus dacht ik laat ik het maar zo effe doen, maar het schiet niet echt op. Maar goed het is redelijk gelukt. Het plaatje is alleen wat waziger geworden.

Jouw ontwerp:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R_lay-out_v2.pdf

Mijn aanpassingen:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R_lay-out_v3.pdf

In jouw ontwerp zaten nogal wat hiaten, zeker wat de aarding betreft. Je moet bijvoorbeeld niet zomaar alle aardes van alle volume- en gainpots van de afzonderlijke kanalen aan elkaar knopen, dat gaat niet goed werken. Ik heb het daarom in een steraardsysteem veranderd (al die groene meuk).
En blijkbaar heb je mijn vorige posts niet echt helemaal goed gelezen want mijn verhaal over de lange draden zie ik niet echt terug in je tekening. Ik heb het een en ander aangepast maar nog lang niet alles, de rest mag je zelf uitvogelen en daarna aanpassen. Ik heb de shit voor de 'bright' switches van het board gehaald en op de schakelaars zelf gemonteerd. Dat scheelt weer ruimte op je board en een meter of wat aan onnodige draden zodat je alles dichter op de plek kan zetten waar het hoort. Door soms inventief te zijn met soldeerpunten (of door het gewoon af te kijken in andere versterkers) kan je een hoop ruimte winnen. Want die optocouplers bijvoorbeeld moeten op de plek zitten waar ze in het schema staan, dus tussen de rest van de schakeling en niet ergens bij elkaar in een hoekje zoals je het had bedacht. De schakeldraden die het interne ledje voeden mogen wel door het hele apparaat lopen maar niet andersom met de signaalvoerende draden, zoals het nu zit. Ook is het niet koel dat ze dezelfde aarde hebben. Die moeten dus ook naar het goede punt waar ze bij horen. Ik heb dat nog niet veranderd, dat mag je zelf doen.
Ook zit het bij R22-C14-R24-R25-R26 niet erg flex en hetzelfde geldt voor C20-C21-R38-R39. Die kunnen veel dichter bij hun buis, die draden zijn veel te lang. De signaaldraden van de 3 kanalen moeten elkaar zo min mogelijk kruisen. Als dat onvermijdelijk is, scherm ze dan af dmv van coaxdraad, zoals ik al met een paar gedaan heb (die dikke groene shit).
Je kan wat extra ruimte maken op het board door die anodeweerstanden R22 en R36 tussen de buis en het board te bevestigen zoals ik bij V1 gedaan heb. Als je dat nu zo overal doet creeer je nog meer ruimte en kan je de hele handel nog verder opschuiven.
En als je dan nog niet genoeg ruimte hebt zet dan de buizen wat verder uit elkaar.
Verder zou ik die condensatoren van de eq's die je nu zo zwevend hebt getekend juist wel op het board doen, aangezien die best lomp kunnen zijn als je bijvoorbeeld voor orange drops kiest. Tenzij je een steuntje maakt natuurlijk... maarja dan heb je weer lelijke schroefjes in je frontje...

Oke misschien kan je nu aan de hand van deze veranderingen en suggesties een nieuwe schets maken? Dan gaan we net zolang door tot we alle onvolkomendheden eruit hebben gehaald.

Succes alvast!

Floris

PS bekijk alles even aandachtig. Het is al laat nu en het kan zijn dat ik zelf ook ergens fouten heb gemaakt.

hugo
25 december 2006, 00:20
Ik ben bezig de aanpassingen te verwerken, is nog aardig wat werk maar volgens mij lukt het wel aardig. Heb de volgorde van de buizen veranderd aangepast waardoor de draden wat korter worden, en heb terminal strips bij de buisvoeten geplaatst waardoor het wat makkelijker is om de componenten dicht bij de buis te plaatsen.

Heb nog wel een vraagje kan ik het signaal van C2 naar alle bright switches doorlussen. Dus van C2 naar SW1, van SW1 naar SW2, van SW2 naar SW3?

Floris ik heb ook nog een vraagje over je aanpassing, je zet A tussen R3 en C2, maar dan staan ze parallel i.p.v. in serie, klopt dit?

Thx,

Hugo

Geronimo
26 december 2006, 15:19
Ik ben bezig de aanpassingen te verwerken, is nog aardig wat werk maar volgens mij lukt het wel aardig. Heb de volgorde van de buizen veranderd aangepast waardoor de draden wat korter worden, en heb terminal strips bij de buisvoeten geplaatst waardoor het wat makkelijker is om de componenten dicht bij de buis te plaatsen.

Is een oplossing, maar het hoeft niet als je een beetje inventief met de beschikbare soldeerpunten omgaat. Het resultaat wordt het mooist als je zo weinig mogelijk ondersteunende onderdelen gebruikt.


Heb nog wel een vraagje kan ik het signaal van C2 naar alle bright switches doorlussen. Dus van C2 naar SW1, van SW1 naar SW2, van SW2 naar SW3?

Uiteraard. Good thinking. Van SW1 naar SW2 kan idd, alleen zit je bij SW3 met die R33 nog in serie met dat filter. Je zou die natuurlijk tussen SW1 en SW2 kunnen zetten! Als je nou zo doorgaat wordt het een strak versterkertje!


Floris ik heb ook nog een vraagje over je aanpassing, je zet A tussen R3 en C2, maar dan staan ze parallel i.p.v. in serie, klopt dit?

Thx,

Hugo

Nee inderdaad ik zie dat ik daar een foutje heb gemaakt. Goed opgelet. Die condensator moet idd op pootje 6 van die v1. Je zou hem tussen pootje zes en waar nu R33 zit kunnen solderen. Scheelt ook weer een plekkie op je board.

Zo te zien gaat het wel lukken zo. Vrolijk kerstfeest!

hugo
26 december 2006, 21:52
Ik heb de boel weer aangepast, ik heb alles wat dichter bij de buizen geplaatst, de terminal strips werken denk ik wel handig, ik heb ze allemaal als 6 punts getekent maar de meeste zullen minder zijn. De draden naar de buizen zijn een stuk korter door de volgorde van de buizen te veranderen, de kanaaldraden kruizen elkaar ook niet meer bij de buizen, wel bij de potmeters maar dat is wel op te lossen door de draden netjes bij elkaar te trekken. Ik heb de condensatoren tussen de potmeters nog even zo gelaten moet even kijken als ik ze binnen heb hoe groot ze zijn, ik heb nu zat ruimte op het board dus kan ze daar eventueel bij plaatsen. De kleuren zijn als volgt:
Rood = lead kanaal
Cyaan = crunch kanaal
Paars = clean kanaal
Blauw = in en out signaal (alles tot C2 en na optocouples)
Groen = aarde
Bruin = Power

Hier kan je de afbeelding zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO

Ik heb de optocouplers opnieuw gerangschikt, dus laatste drie zitten nog steeds bij elkaar maar dit is in het schema ook zo, kan ze eventueel wat verder uit elkaar plaatsen, helpt dat?

Ik heb ook nog een vraagje over de filament bedrading deze heb ik nu achter wegen gelaten, is het belangrijk om de volgorde van de buisnummers aan te houden dus eerst V1 en dan van V1 naar V2 etc, of maakt dit niet zoveel uit?

Ik zal het morgen nog even doorheen lopen, of er geen foutjes zijn ingeslopen.
Floris ik heb je de nieuwe PDF gestuurd.

Fijne dagen all,

Hugo

Geronimo
28 december 2006, 14:12
Ik heb de boel weer aangepast, ik heb alles wat dichter bij de buizen geplaatst, de terminal strips werken denk ik wel handig, ik heb ze allemaal als 6 punts getekent maar de meeste zullen minder zijn.

Hmm, ja persoonlijk vind ik het niks die extra soldeerpunten. Kan me ook voorstellen dat je een 19" behuizing gebruikt en de buizen daar dan horizontaal inlegt, waarbij die soldeerklemmen in de weg komen te zitten. Tevens heb je zat ruimte op de huidige klemmenstrook. Hoeveel punten hebben die klemmenstroken? Heb je er bewust zo twee getekend omdat de werkelijke ook zo groot zijn? Zo niet dan kan je natuurlijk gewoon 1 lange gebruiken.


De draden naar de buizen zijn een stuk korter door de volgorde van de buizen te veranderen, de kanaaldraden kruizen elkaar ook niet meer bij de buizen, wel bij de potmeters maar dat is wel op te lossen door de draden netjes bij elkaar te trekken. Ik heb de condensatoren tussen de potmeters nog even zo gelaten moet even kijken als ik ze binnen heb hoe groot ze zijn, ik heb nu zat ruimte op het board dus kan ze daar eventueel bij plaatsen.

Die draden in het begin zullen hopelijk geen probleem zijn. Anders is het een idee om die ook afgeschermd uit te voeren, dan is het zeker geen probleem. Die condensatoren zullen niet zo groot zijn dus ik zou die gewoon nu meteen al op het board plaatsen.


Ik heb de optocouplers opnieuw gerangschikt, dus laatste drie zitten nog steeds bij elkaar maar dit is in het schema ook zo, kan ze eventueel wat verder uit elkaar plaatsen, helpt dat?

Nee het zit inderdaad goed zo. Het ging ook om die andere voor in de schakeling, die zitten nu wel redelijk. En ik ben toch echt niet zo gecharmeerd van die soldeersteuntjes, weg ermee.


Ik heb ook nog een vraagje over de filament bedrading deze heb ik nu achter wegen gelaten, is het belangrijk om de volgorde van de buisnummers aan te houden dus eerst V1 en dan van V1 naar V2 etc, of maakt dit niet zoveel uit?

Ja het is wel het beste als je de goede volgorde aanhoudt ivm met koppeling via de gloeidraden. Zegt die Aiken daar niks over in het schema?



Floris ik heb je de nieuwe PDF gestuurd.

Koel. Als ik tijd heb zal ik er even aandachtig naar kijken en nog het een en ander aanpassen. Het is bijvoorbeeld ook beter om die laatste filtercondensatoren van de voeding wat dichter bij te halen en nog wat van die kleine dingen.


Fijne dagen all,

Hugo

Jij ook!

hugo
4 januari 2007, 17:40
He Geronimo, beetje late reactie,

[QUOTE=Geronimo]Hmm, ja persoonlijk vind ik het niks die extra soldeerpunten. Kan me ook voorstellen dat je een 19" behuizing gebruikt en de buizen daar dan horizontaal inlegt, waarbij die soldeerklemmen in de weg komen te zitten. Tevens heb je zat ruimte op de huidige klemmenstrook. Hoeveel punten hebben die klemmenstroken? Heb je er bewust zo twee getekend omdat de werkelijke ook zo groot zijn? Zo niet dan kan je natuurlijk gewoon 1 lange gebruiken.

Ze zijn eigenlijk 1 gaatje te lang, bij musikding zijn deze wel het langst, maar als ik de bouwwerkjes van Olaf Krampe zie moeten ze ook in langere versie's bestaan. Ik ben volgende skien (of boswandelingen maken, er ligt nog niet echt veel sneeuw) en daarna ga ik de boel opnieuw ordenen.



Die draden in het begin zullen hopelijk geen probleem zijn. Anders is het een idee om die ook afgeschermd uit te voeren, dan is het zeker geen probleem. Die condensatoren zullen niet zo groot zijn dus ik zou die gewoon nu meteen al op het board plaatsen.

Oke die condensatoren komen op het board.


Ja het is wel het beste als je de goede volgorde aanhoudt ivm met koppeling via de gloeidraden. Zegt die Aiken daar niks over in het schema?

Ja de volgorde stond ook aangegeven, wordt een beetje een zooitje met de filament draden maar moet lukken.

Nog een ander vraagje hoe heb jij het schakelen van de kanalen gemaakt in je kloon? Ik vind de manier van schakelen op de lay-out nogal omslachtig( opto-couplers diodes transistoren e.d.) , het zal waarschijnlijk stiller schakelen maar heb mijn twijfels of het gaat lukken om het zo te bouwen, is het ook mogelijk om het met een simpele drie-weg schakelaar oid te doen?

Thx,

Hugo

Geronimo
8 januari 2007, 18:40
He Geronimo, beetje late reactie,

Geeft niet, ik ben ook niet de snelste zoals je merkt, en het is altijd nog jouw project. Ik heb niet zo'n haast hehe.


Ze zijn eigenlijk 1 gaatje te lang, bij musikding zijn deze wel het langst, maar als ik de bouwwerkjes van Olaf Krampe zie moeten ze ook in langere versie's bestaan. Ik ben volgende skien (of boswandelingen maken, er ligt nog niet echt veel sneeuw) en daarna ga ik de boel opnieuw ordenen.

Oke. Ik ben op het moment even Illustrator aan het downloaden, daar kan ik net zo goed mee werken als Photoshop en ik kan dan denk ik jou PDF wel mee importeren zodat ik het een en ander makkelijk voor je aan kan passen dus dan kan ik je ermee helpen.


Ja de volgorde stond ook aangegeven, wordt een beetje een zooitje met de filament draden maar moet lukken.

Ik zou die volgorde aanhouden vanwege de koppeling die je kan krijgen met die gloeidraden. En bekijk de fysieke opstelling nog eens, misschien kan het logischer.


Nog een ander vraagje hoe heb jij het schakelen van de kanalen gemaakt in je kloon? Ik vind de manier van schakelen op de lay-out nogal omslachtig( opto-couplers diodes transistoren e.d.) , het zal waarschijnlijk stiller schakelen maar heb mijn twijfels of het gaat lukken om het zo te bouwen, is het ook mogelijk om het met een simpele drie-weg schakelaar oid te doen?

Het heeft idd te maken met het geruisloos schakelen. Ik heb het met relais gedaan, maar daar zit een fet schakelingetje bij om het klikken en ploppen te muten, wat het geheel bijna net zo ingewikkeld maakt. Punt is wel dat relais goedkoper zijn en er zijn meningen dat relais het signaal minder vernachelen, omdat je een 'echte' koppeling maakt. Een LDR houdt een weerstand ook als ie 'aan' is, waardoor ie het geluid zou beinvloeden. Maar ik betwijfel of je het daadwerkelijk hoort hoor.
Als je aan die LDR's kan komen kan je het best doen zo denk ik, gewoon goed het schema nabouwen, dan gaat het vast goedkomen.
Je kan ook zelf wat bedenken maar je zal ongeveer op zo'n zelfde schakeling uitkomen. Als het ene kanaal actief is moet je de anderen namelijk muten omdat je anders overspraak kan krijgen met faseverschillen en dergelijke erin wat je tone gaat verkloten.
Ik zou voor de makkelijke weg kiezen en het schema aanhouden.

SimonS
22 januari 2007, 19:02
Hey Hugo! Zijn er nog vorderingen wat betreft de preamp, of staat het project in de ijskast? Ben benieuwd! grtz simon

hugo
24 januari 2007, 12:29
Nee het project staat niet in de ijskast, Geronimo heeft de laatste versie verbeterd en die moet nog licht worden aangepast, maar heb weinig tijd om er even diep in te duiken, maar ik binnenkort beginnen met de bouw

bentium
24 januari 2007, 13:00
Nee het project staat niet in de ijskast, Geronimo heeft de laatste versie verbeterd en die moet nog ligt worden aangepast, maar heb weinig tijd om er even diep in te duiken, maar ik binnenkort beginnen met de bouw
kun je de laatste versie van het schema eens posten aub :)

Geronimo
25 januari 2007, 01:34
Hier is ie:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R lay-out v3.2.pdf

Er moet nog wel even naar de voeding gekeken worden, en het schakelgedeelte alsmede nog wat kleine zaken. Maar het is een tijdrovend klusje en ben van nature lui, dus daarom schiet het niet echt op. Als ik binnenkort tijd heb verander ik nog wat kleine dingen en lopen we het geheel nog even door (dus misschien kunnen jullie hier wat meekijken en bijdehand doen wat betreft fouten of stommigheden, want daar is dit forum immers voor) en dan kan ie gaan beginnen met bouwen.

hugo
26 januari 2007, 23:20
Ik heb de drie kanalen gecheckt, volgens mij zitten er nog 2 kleine foutjes in, C23 en C24 zijn omgedraaid en moet er geen geisoleerde kabel gebruikt worden voor kanaal 2, van VR6 U2 pin 2?

Ik kan niet wachten om te beginnen, ik wacht nog even op een betaling en dan ga ik de onderdelen bestellen. De voeding en het schakelen moeten we nog even doornemen. Ik kan even geen nieuwe versie uploaden omdat ik de pdf niet kan aanpassen. Geronimo kan je mij een psd of eps oid sturen, dan kan ik de tekst aanpassen en de ontkoppelfilters op de juiste plek plaatsen. Ik vind trouwens echt fantastisch dat je dit allemaal doet, ik ken je niet persoonlijk en je hebt er veel tijd in gestopt want de laatste versie was aardig verbouwd, ik waardeer het zeer.

Geronimo
27 januari 2007, 14:20
Ik heb de drie kanalen gecheckt, volgens mij zitten er nog 2 kleine foutjes in, C23 en C24 zijn omgedraaid en moet er geen geisoleerde kabel gebruikt worden voor kanaal 2, van VR6 U2 pin 2?

C23 en 24 maakt niet uit, ze hebben dezelfde waarde en komen van hetzelfde punt dus dan kan je ze zonder problemen verwisselen. En idd voor kanaal twee kunnen we ook beter afgeschermde kabel gebruiken.


Ik kan niet wachten om te beginnen, ik wacht nog even op een betaling en dan ga ik de onderdelen bestellen. De voeding en het schakelen moeten we nog even doornemen. Ik kan even geen nieuwe versie uploaden omdat ik de pdf niet kan aanpassen. Geronimo kan je mij een psd of eps oid sturen, dan kan ik de tekst aanpassen en de ontkoppelfilters op de juiste plek plaatsen. Ik vind trouwens echt fantastisch dat je dit allemaal doet, ik ken je niet persoonlijk en je hebt er veel tijd in gestopt want de laatste versie was aardig verbouwd, ik waardeer het zeer.

Volgens mij heb ik die naar je opgestuurd toch? Een Pdf? Anders gebruik je de bovenstaande link.
En ja ik ken je totaal niet maar dat hoeft ook niet ik vind het leuk dat je je aan zoiets waagt hier. Je bent een van de weinigen, en anders dan de meesten hier die roepen dat je met wat simpelers moet beginnen help ik je graag. Ik heb hetzelfde gehad met mijn versterker en dat is uiteindelijk ook gelukt.
En ik heb hier zelf ook wat aan want ik wil zelf ook zoiets gaan bouwen dus dan is het toch handig om het voorbereidende werk samen met iemand anders te doen? Tevens is het mijn hobby maar heb ik nu de ruimte en tijd niet voor een echt project en dus blijf ik zo op afstand nog een beetje bezig.

hugo
27 januari 2007, 21:06
Ja je hebt inderdaad een pdf gestuurd maar in open office ben ik de objecten kwijt, het is zeg maar 1 plaatje dus kan ik niks aanpassen. Als je het als photoshop bestand oid kan sturen, gebruik jouw versie als basis en kan ik de tekst en andere aanpasiingen doen in open office, kan eventueel ook illustrator proberen maar dat ken ik niet.

Fijn weekend,

Hugo

Geronimo
1 februari 2007, 03:40
Ik heb de laatste dingen aangepast, behalve het schakelgedeelte. De versterker is in ieder geval goed, als je het zo bouwt moet het goed gaan.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R lay-out v3.3.pdf

Probleem is alleen dat de substeraardpunten op de buisvoeten zo wel erg druk worden met al die draden. Maar als ik afwijk van de steraardfilosofie om het aantal draden op die buisvoeten kleiner te maken moet ik de hele zooi weer omleggen, ik kan niet zomaar wat van die groene draden bij elkaar gooien, want dat wordt het een stuk ranziger en weet ik niet zeker of het nog gaat werken. Zoals het nu zit zit het het best en ben ik er bijna 100% zeker van dat het dan goed gaat. Daarom is het zaak om buisvoeten te vinden zoals deze...

http://www.tech-systems-labs.com/TUBE%201%20FINAL.JPG

...en dan maar niet al te dikke aarddraden te gebruiken. Maar ja niet al te dun natuurlijk.

Ik vraag me ook af weet iemand dat hier misschien een software programma om makkelijk van deze layouts te maken? Illustrator schiet ook niet erg op namelijk.

Geronimo
1 februari 2007, 17:11
Het gaat niet werken zo al die aarddraden. Ik ga het aardschema toch nog even doorlopen.

SimonS
1 februari 2007, 17:39
wat ga je veranderen dan, maak je er een busaarde van? of ga je de "subaardepunten" (waar de aarden van de versterkeronderdelen die bij elkaar horen bij elkaar komen, nu op buisvoet) verplaatsen van de buis af?

Geronimo
1 februari 2007, 21:32
wat ga je veranderen dan, maak je er een busaarde van? of ga je de "subaardepunten" (waar de aarden van de versterkeronderdelen die bij elkaar horen bij elkaar komen, nu op buisvoet) verplaatsen van de buis af?

Het laatste inderdaad. Ik deel die substerren op die buisvoeten in tweeën en laat de ene helft op de buisvoet en de andere helft verhuist terug naar het board. Die punten voeg ik weer bij elkaar bij de filterelco's en die gaan dan naar het eindaardpunt.
Lijkt mij de beste oplossing... Als ik er een busaarde van zou maken komt het er op neer dat ik weer helemaal overnieuw moet beginnen, en daar heb ik niet zo'n zin in.

hugo
2 februari 2007, 00:24
Ik heb net even de pdf bekeken, ziet er weer goed uit, de tekst is ook weer normaal. Ik moet misschien toch maar even illustrator downloaden, want jij bent nu al het werk aan het doen. Die buisvoeten heb ik een stuk groter getekend dan dat ze in werkelijkheid zijn, dus dat wordt inderdaad misschien een beetje te druk. Misschien kunnen we een terminal strip gebruiken met 6 punten, die we elk gebruiken als afzonderlijke aarde punt?

Ik zag ook dat je de gelijkrichter heb vervangen door diodes, welke moet ik daarvoor gebruiken, in slo100 zitten uf5408 deze lijken mij bruikbaar, fast recovery, 1000V en 3 A, als deze eigenschappen kloppen, kan ik eventueel ook een andere halen bij stuut en bruin (den haag) .De uf5408 zijn niet zo makkelijk leverbaar in Nederland.

Het sloclone forum is inderdaad erg handig, check het regelmatig, iemand had een opmerking geplaatst dat C15 1 uf moet zijn i.p.v. 0.1 uF, lijkt mij wel logisch aangezien alle andere condesatoren in combinatie met 1,8 K weerstand ook 1uF.

Er is ook een post op het sloclone forum van iemand die MS-visio gebruikte voor layouts zag erg netjes uit, hij heeft de libary van de parts online gezet.

Geronimo
3 februari 2007, 02:07
Ik heb net even de pdf bekeken, ziet er weer goed uit, de tekst is ook weer normaal. Ik moet misschien toch maar even illustrator downloaden, want jij bent nu al het werk aan het doen. Die buisvoeten heb ik een stuk groter getekend dan dat ze in werkelijkheid zijn, dus dat wordt inderdaad misschien een beetje te druk. Misschien kunnen we een terminal strip gebruiken met 6 punten, die we elk gebruiken als afzonderlijke aarde punt?

Ik heb het een en ander al weer opgelost. Ik stuur zo snel mogelijk een pdf.


Ik zag ook dat je de gelijkrichter heb vervangen door diodes, welke moet ik daarvoor gebruiken, in slo100 zitten uf5408 deze lijken mij bruikbaar, fast recovery, 1000V en 3 A, als deze eigenschappen kloppen, kan ik eventueel ook een andere halen bij stuut en bruin (den haag) .De uf5408 zijn niet zo makkelijk leverbaar in Nederland.

Inderdaad fast recovery type gebruiken. Het schijnt er stiller van te worden. Check de site van Randall Aiken (www.aikenamps.com)


Het sloclone forum is inderdaad erg handig, check het regelmatig, iemand had een opmerking geplaatst dat C15 1 uf moet zijn i.p.v. 0.1 uF, lijkt mij wel logisch aangezien alle andere condesatoren in combinatie met 1,8 K weerstand ook 1uF.

Klopt inderdaad, dat had ik nog niet eens gezien dat er een foutje in zat. Ik wist inderdaad al dat het 1uF most zijn.


Er is ook een post op het sloclone forum van iemand die MS-visio gebruikte voor layouts zag erg netjes uit, hij heeft de libary van de parts online gezet.

Hmm, dat moet ik maar eens checken dan.

Geronimo
4 februari 2007, 20:37
Allright. Hier is de laatste versie, met een fysiek werkbaarder aardgebeuren. Ik heb geprobeerd om maximaal 5 draden op de buisvoeten samen te laten komen. Ik hoop wel dat het zo in de breedte nog in een 19" behuizing past. Ook kan een probleem kan zijn dat de 22uF ontkoppel-C's te dik zijn om netjes in het geheel te passen. Wordt misschien een beetje proppen :) (of je neemt wat langere afstandbussen en hang je ze onder het board ofzo).

http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R%20lay-out%20v3.3.1.pdf

Bij het Lead kanaal heb ik expres wat ruimte overgelaten voor eventueel wat extra onderdelen voor een Dual Recto achtige aanpassing van de toonregeling, voor als het scheurkanaal je niet bevalt. Punt is alleen dat er dan wel nog een potmeter bij moet.

Verder heb ik nog niet naar het schakelgebeuren gekeken. Misschien mooi een taak voor jou Hugo? Ik vond een gratis programmaatje hier wat misschien wel handig is daarvoor:

http://www.storm-software.co.yu/diy/index.php?project=software

En het schakelingetje in het voetpedaal moet ook nog getekend worden.

Als dat gaat lukken kan je gaan bouwen denk ik!

Negative K3 fan
4 februari 2007, 20:55
Bij het Lead kanaal heb ik expres wat ruimte overgelaten voor eventueel wat extra onderdelen voor een Dual Recto achtige aanpassing van de toonregeling, voor als het scheurkanaal je niet bevalt. Punt is alleen dat er dan wel nog een potmeter bij moet.

hey floris, bij mijn amp heeft die potmeter niet bijster veel effect op de sound, je zou hem ook gewoon schakelbaar kunnen maken met een vaste weerstand...

Geronimo
4 februari 2007, 23:22
hey floris, bij mijn amp heeft die potmeter niet bijster veel effect op de sound, je zou hem ook gewoon schakelbaar kunnen maken met een vaste weerstand...

Is idd ook een optie, mooi voor als je je frontpaneel layout niet wilt opfukken. De potmeter heeft iid niet erg veel effect maar toch wel een subtiel beetje. Soms geeft dat kleine pisbeetje net dat ene effect wat nodig is en dus vind ik hem zeker wel bruikbaar.

hugo
5 februari 2007, 09:19
Oke cool, als het goed is krijg ik vandaag een betaling en kunnen de onderdelen worden bestelt. Het programma heb ik gedownload en ga vanochtend proberen om het schakelgebeuren in het programma te zetten.

Wat voor verschil geeft de potmeter?

hugo
5 februari 2007, 12:47
Ik heb het schakel gedeelte opnieuw getekend maar dan met DIY-layout, ziet er een stuk duidelijker uit.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO

Volgens het schema moet ik HS212 gebruiken, dit relais schakelt met 5 Volt, bij musikding hebben ze alleen een 6 Volt relais, kan ik deze ook gebruiken? Ik weet niet zeker of ik het relais goed heb aangesloten, ik wil dit relais gebruiken:

http://www.musikding.de/product_info.php?products_id=503

Ik heb de volgende pinnummers gebruikt om het relais overeen te laten komen met het schema, klopt dit?

http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO

SimonS
5 februari 2007, 17:42
heren, wat zijn jullie (voornaamste) suppliers van onderdelen? Ik heb nogal schrale behandeling gehad bij Musikding (die me echter wel bijna alles in 1x konden leveren) dus ben op zoek naar andere.

(voor de duidelijkheid, ik heb vandaag de laatste dingetjes gedaan aan mn X88r preamp, jammer dat ik dit topic niet eerder had gezien, ik heb mn inspiratie van sloclone forum af gehaald, wat nu trouwens wordt gepest door spam)

Ik heb een combi kunnen maken van bestellingen bij Newtone, Pollin (duitsland, 2He rackbehuizingen) en Tubetown. Zijn er verder nog alternatieven die me alle (of zoveel mogeljik) onderdelen in 1x kunnen leveren?

Ik laat mn pre btw schakelen met relais, ben benieuwd of 't gaat werken zonder veel bijgeluiden...

SimonS
5 februari 2007, 17:46
Volgens het schema moet ik HS212 gebruiken, dit relais schakelt met 5 Volt, bij musikding hebben ze alleen een 6 Volt relais, kan ik deze ook gebruiken?
moet geen probleem zijn.

SimonS
5 februari 2007, 19:45
oh en een toevoeging op mn vraag hierboven:

Welke trafo gebruik jij, Hugo?

hugo
5 februari 2007, 20:25
Hoi Simon, ik ben van plan alles bij musikding te bestellen, ze hebben redelijke prijzen en bijna alles wat ik nodig heb. Wat was jouw schrale ervaring?

De trafo moet ik nog uitzoeken maar ik denk dat een amplimo XA 261 wordt, voor goedkopere oplossing kan je ook hier kijken:
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm

Ik wil de DC spanning rond de 400 Volt hebben, iets hoger dan normaal, maar heb op meerdere sites gelezen dat een hogere spanning wat meer headroom geeft.

Ga je een turretboard gebruiken of een PCB?

SimonS
5 februari 2007, 21:11
met terminal strips (dus zoals een turretboard).

over muziekding: ik had wat mailkontact met de eigenaar van de webshop (o.a. over een aantal onderdelen die hij niet online had staan maar wel kon leveren en over manieren van betaling met Paypal) en nu krijg ik al een week geen antwoord meer terug...tja...

*edit, de DC spanning bij de Soldano is toch ongeveer 150*2*1,4=420 Volt? Tenminste, dat haal ik uit het schema van schematicheaven, Dan is de 400V die jij wilt juist minder en dus minder headroom

(of zie ik iets over t hoofd?)

Geronimo
5 februari 2007, 21:44
Ik zelf ben van plan 'm ook te bouwen maar nu nog niet aangezien ik nu geen ruimte heb daarvoor. Zelf heb ik nog wat trafo's liggen uit wat ouwe Philips meuk en ik was van plan die ervoor te gebruiken. De rest van de onderdelen bestel ik het liefst alijd bij Conrad vanwege de betrouwbaarheid en de prijs. Verder haal ik dingen bij Radio Twente (buisvoeten e.d.) en Stuut & Bruin (gekke transistors e.d.) in Den Haag, en De Groot in leiden heeft ook erg veel (de gangbare moderne rommel, veel keus daarin) en de baco in ijmuiden wil ook nog wel eens wat hebben.
Ik ben niet zo'n fan van die duitse buizenpostorderbedrijven want ik hoor zo vaak van die negatieve verhalen. Als ik echt iets zou zoeken wat ik nergens anders kan vinden zou ik het bij FNS Tubetech in Renkum halen of anders bij Nico V. (en wat is dat toch waarom is ie gebanned eigenlijk??)

En Hugo je zou toch een Hammond 369BX gebruiken? Of kan je die niet vinden? Die leek mij er perfect voor met zijn 150 0 150.

En nog even over die potmeter; het is een filtertje wat het geluid wat 'moderner' maakt, de slo schakeling heeft erg veel mid en dat wordt erdoor wat platgeslagen waardoor ie iets meer 'metal' ipv 'hardrock' klinkt. Die potmeter fungeert als een soort extra treble knop in het bereik hoger dan de originele trebleknop. Recto's hebben in de 'red' scheurstand geen terugkoppeling in de eindtrap en hij heeft dus ook geen als zodanige daarin dienende 'prescence' knop. Dat doet die extra potmeter in de toontrap dus, en die heet dus ook 'prescence'.
Het ontbreken van de negatieve terugkoppeling heeft een bak extra basgeweld en wat extra vervorming tot gevolg en samen met dat filtertje geeft dat die karakteristieke, gescoopde rectosound. Ik hou er wel van. Tubescreamer ervoor en gaan, bonecrushing donder & beuken.

En Simon waarom heb je dat niet eerder verteld? Dan had je ons een handje kunnen helpen, en wij jou! Doet ie het goed en heb je misschien wat pics ervan? Ik ben benieuwd!

Greetz. Floris

SimonS
5 februari 2007, 21:51
he Floris, ik ben bang dat je me verkeerd begreep: ik ben in de ontwerp fase, nog geen enkel component gesoldeerd oid. Was het maar zo'n feest dat ik 'm al afhad...

Hopelijk, als het financieel meezit en mn orders snel worden verwerkt, ga ik over 2/3 weken beginnen.

Geronimo
5 februari 2007, 22:24
Oh oke! Ik dacht dat je 'm al af had joh. Maar hoe heb jij het ontworpen? Ben nog steeds benieuwd hoe jij de volgorde en de aarding gedaan hebt enzo. Misschien wil je een screenshotje posten?

Gr Floris

hugo
5 februari 2007, 22:34
Cool worden er binnenkort twee gebouwd, kunnen we wat van elkaar leren/helpen. Die toonregeling klinkt wel cool, ben dol op donder en beuken. Ik ga proberen alles bij Musikding te bestellen, ik hoop dat het lukt een aantal onderdelen hebben ze niet maar die haal ik wel bij Stuut en Bruin oid, ik woon in Den Haag dus loop er zo naar toe.

Over de trafo, ik twijfel nog een beetje tussen een ringkern of een "gewone"? Die moet ik toch apart bestellen dus daar wacht ik nog wel even mee. En simon je hebt gelijk 420 DC is de bedoeling.

hugo
5 februari 2007, 22:35
Oh oke! Ik dacht dat je 'm al af had joh. Maar hoe heb jij het ontworpen? Ben nog steeds benieuwd hoe jij de volgorde en de aarding gedaan hebt enzo. Misschien wil je een screenshotje posten?

Gr Floris

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Geronimo
5 februari 2007, 22:37
Ik raad je ook Radio Twente in Den Haag aan, daar hebben ze een hoop oldschool rommel voor weinig.

hugo
5 februari 2007, 22:40
Ja ken de zaak kom er ook regelmatig, aardige lui ook, mss hebben zij nog wel een mooi trafotje, ik zal van de week eens langswippen.

SimonS
5 februari 2007, 23:02
hey ik heb mn layout met potlood, pen en papier gemaakt. zou dan even moeten scannen, wordt morgen oid.

SimonS
6 februari 2007, 09:42
heren, wat zijn jullie (voornaamste) suppliers van onderdelen? Ik heb nogal schrale behandeling gehad bij Musikding (die me echter wel bijna alles in 1x konden leveren) dus ben op zoek naar andere.
ik heb vandaag eindelijk via de mail een (gedeeltelijk) antwoord gekregen op mijn nog openstaande vragen...dus t wordt waarschijnlijk musikding. scheelt toch flink in geld...

Geronimo
6 februari 2007, 13:26
hey ik heb mn layout met potlood, pen en papier gemaakt. zou dan even moeten scannen, wordt morgen oid.

Leuk ik ben benieuwd. Wat vind je van onze layout?

SimonS
6 februari 2007, 14:45
ik heb een apart HV board (met gelijkrichting, filtering, A,B,C,D,E spanning en filament ref. spanning). Verder heb ik de aardig iets anders: aarde van C4,C5,C6 en C7 (filtering van A,B,C,E) gaan bij mij apart naar hun respectievelijke preamp aarde punt. Verder heb ik een aarde van de buisvoeten naar resp. preamp aarde punt. vandaar (de werkelijke steraarden) gaat alles naar het steraardepunt nabij de input.

Hopelijk is het niet te criptisch... Ow trouwens en mn board heeft een iets andere layout, mn buisvolgorde is V1,V4,V3,V2,V5,V6 (hoewel V4 en V3 uiteraard omgedraaid kunnen worden). nummering is trouwens volgens sloclone forum schema. Verder heb ik een paar aanpassingen op dat schema: geen optocouplers maar relais, en op een paar plaatsen de V1a en V1b omgedraaid.

wat betreft jullie layout, ziet er prima uit. erg leuk dat jullie er een soort joint venture van hebben gemaakt :) Ik vind sommige buisvoeten nog wel een beetje druk bezet (m.n. V5) en vind ik een apart HV board handiger, omdat je anders evt. problemen krijgt qua breedte. rechts 3 ledjes klopt niet (maar volgens mij is schakeldeel nog niet klaar ofwel?)

Ik denk dat je vooral qua formaat een probleempje hebt: binnenbreedte van een 19" behuizing is maar 438 mm (Conrad. kan verschillen)

hugo
6 februari 2007, 15:07
Ik heb een opzet gemaakt voor het schakelgedeelte, kan je hier vinden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO

Ik moet er wel bij zeggen dat dit voor mij allemaal nieuw is, ik heb 1 keer een kitje in elkaar gebakken. Dus ik heb geen idee of het schakelprintje zo goed is. Wat is er mis met de Ledjes trouwens?

De inbouwruimte heb ik niet echt rekening mee gehouden. maar ik krijg het er wel in denk ik, beetje aanpassen mss. Met name de buisvoeten zijn een stuk groter getekend dat ze in werkelijkheid zijn. Kan je nog een afbeelding van je layout posten, lijkt mij wel handig en leerzaam om ze naast elkaar te leggen.

SimonS
6 februari 2007, 15:26
ik snap niet echt wat je pinout is van de relais :chicken: 't is wel groot opgezet.. ik denk dat dit wel de moeite waard is om op pcb te maken.

qua grootte, je hebt nu ongeveer 55 turrets/terminals qua breedte in gebruik. stel dat je de turrets/terminals op een onderlinge afstand van 1cm hebt, past dat natuurlijk niet. en als je die turrets dichter op elkaar zet (0,75 oid) wordt 't misschien wat krap.

Ik heb mn layout nog niet ingescand. ga 'm nog even overtrekken met pen. 't is allemaal in potlood en dat is niet zo fijn te scannen... 't is niet zo'n layout bestand als dat van jullie waar alle draden ingetekend zijn: ik heb bijv HV en HV-aardings draden weggelaten (lettercodering) en alle potmeters, overmits dat nogal nutteloos veel werk is en daar zijn niet vele methoden in qua wiring :)

laat maar zitten van die leds, klopt wel.

hugo
6 februari 2007, 16:18
Wat betreft de pinlayout van de relais, er zijn 8 contacten, 2 voor de spoel, 2 schakelaars en 4 contacten, volgens het schema van Aiken is de pinlayout als volgt:

1 en 2 spoel
3 en 6 schakelaars
4 en 8 rustcontacten
5 en 7 "aan" contacten

Deze layout komt niet overeen met de standaard pinlayout van het relais wat ik wil gebruiken, vandaar dat ik het heb aangepast, ik heb een afbeelding op mijnablum gezet (zie link hierboven). Een PCB zou mss makkelijker zijn maar ik heb nog nooit geetst, het lijkt ws groter dan het is.

Wat betreft de ruimte, heb je een goed punt. Moet ik nog even naar kijken, ik heb trouwens net een trafo gekocht bij Twente.

Geronimo
6 februari 2007, 17:08
Hmm ja we moeten eens kijken naar de breedte. Je zou ruimte kunnen winnen door 3d te gaan werken, dus ook in de hoogte ipv de lengte en de breedte. Het ligt eraan ook wat voor klemmenstroken je gaat gebruiken. Alle filter-ontkoppelcondensatoren op een kluitje vind ik zelf niks, die moeten zo dicht mogelijk bij de trap waar ze voor dienen, dan werken ze theoretisch het best. We zouden ervoor kunnen kiezen om deze onder het board te plaatsen, eventueel met hun eigen stukje board. Als je drie lagen pots krijgt heb je ruimte zat in de hoogte.

En maak je maar niet druk over die relais, haal gewoon eerst die relais en dan sluit je ze aan als je uit hebt gevonden wat die aansluitingen zijn.

En over buis 5, 5 draden moet wel gaan. Je kan bijvoorbeeld die katodecondensator weer aan de weerstanddraden solderen, dat scheelt iig een punt. In mijn versterker heb ik trouwens wel meer punten op het pieltje geplakt en dat gaat best. Check mijn sig.

SimonS
7 februari 2007, 00:55
ik weet niet precies of het zo'n groot effect heeft, die filter caps 15 cm verplaatsen? In 3D werken is in principe wel handig, hoogte zat!

ik heb even in dat layout freeware progje geknutseld, aangezien ik helemaal gek werd van mn scanner.

Ziehier mn HV board. A-E refereren aan schema, F-J zijn aardepunten die nog verwerkt worden in preamp board. de Vref zit hier ook in verwerkt.
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/HVboardtryout.gif

SimonS
7 februari 2007, 09:40
en hierbij een eerste versie van preamp board. Is nog niet af. en ik krijg die tube sockets niet op fatsoenlijke grootte, dus die mag je er bij fantaseren. dat doe ik wel in paint oid.

op buizen gemonteerd zijn:
V1: R2, R23
V4: R26, R29, R27
V3: R37, R39
V2: R6, R10
V5: C9, R16, R14, R15
V6: R45, R43, R44
(cursief betekent "niet naar gnd")

Wiring van relais had ik geen zin in, dat zie ik wel als ik ze heb. pots is allemaal 't zelfde.

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/mainboard1.gif

hugo
7 februari 2007, 21:17
Ik denk dat we inderdaad de hoogte in moeten gaan, ik heb de betaling binnen dus gooi vanavond de bestelling eruit, kan ik mss van het weekend al wat in elkaar bakken.

SimonS
7 februari 2007, 21:23
mijn betaling is al onderweg :)

hugo
7 februari 2007, 22:21
aha mijne nu ook!

Geronimo
9 februari 2007, 23:03
Ik heb eens zitten kijken en als je een standaard 19" behuizing neemt (Conrad binnenbreedte 438) red je het net als je geen enkel soldeerpuntje overslaat en de extra punten ook weglaat. Ik ben dan uitgegaan van zo'n standaard klemmenstrook met een oogjesafstand van 0,8 mm.

Maar er is volgens mij hier en daar nog wat winst te behalen. Ik zie dat Simon hier en daar componentjes schuin tussen twee punten heeft geplaatst en wij alles netjes recht op zijn plaats hebben geplaatst. Als we dat ook zo doen kunnen we nog een paar centimeters winst halen, mits we ook die dikke filterelko's met een tywrappie onder het board plaatsen waardoor er genoeg ruimte is om alle weerstandjes lekker bij elkaar te proppen zonder punten over te slaan. Tevens heeft ie het handig gedaan met die weerstandjes van de toonregeling.

Volgens mij gaat het helemaal goed komen! Ik zal het nog een keertje aanpassen. En Hugo heb je al over het schakelgedeelte wat ín het voetpedaal moet nagedacht?

hugo
10 februari 2007, 10:33
Het schakelgedeelte in de voetschakelaar staat voor vandaag op het menu.

De lengte van de strips zijn 250 mm, in de tekening zijn het er 26 dus we moeten er 1 onbenut blijven. Wat we ook kunnen doen is twee componenten die parallel zijn op 1 aansluiting zetten bijv. bij C16 en R30.

Ik heb trouwens ook smallere terminal strips besteld, voor de zekerheid.

Kan je mij nog een illustrator bestand sturen dan kan ik ook nog wat aanpassen.

Fijn weekend

Geronimo
10 februari 2007, 12:56
Het schakelgedeelte in de voetschakelaar staat voor vandaag op het menu.

De lengte van de strips zijn 250 mm, in de tekening zijn het er 26 dus we moeten er 1 onbenut blijven. Wat we ook kunnen doen is twee componenten die parallel zijn op 1 aansluiting zetten bijv. bij C16 en R30.

Ik heb trouwens ook smallere terminal strips besteld, voor de zekerheid.

Kan je mij nog een illustrator bestand sturen dan kan ik ook nog wat aanpassen.

Fijn weekend

Ok ik heb ze gezien die strips, de punten hebben een onderlinge afstand van 1 cm. Ik zou namelijk die van 8 mm niet gebruiken, die zijn wat minder stevig. Jammer, want 1 cm is ook wel een beetje lomp. Het beste zou zelf een turret-board kunnen maken, maar ja dan ben je weer even bezig.
Dus uitgaande van 1 cm en een behuizing-binnenmaat van 438 mm kunnen we dus met wat speling maximaal maar 42 punten gebruiken.

http://www.musikding.de/images/bp1.jpg

Als de buizen ook nog een beetje in de buurt van het board moeten zullen die dus eigenlijk ook in de volle lengte van de behuizing moeten komen. Misschien moeten we dan ook maar overwegen om de buizen rechtop te zetten als dat past in de hoogte. Stom dat we hier allemaal niet eerder aan hebben gedacht. Vervelende 19" behuizing ook...

Jij ook fijn weekend.

Geronimo
10 februari 2007, 18:40
http://home.casema.nl/hartm294/pics/X88R%20lay-out%20v3.4.pdf

Allright hier is ie; ik heb het kunnen reduceren tot 41 soldeerpunten, dan hou je in totaal dus ongeveer 38 mm over, gedeeld door twee is dat 19 mm aan beide kanten. Ruim voldoende denk ik.
Dit is voorlopig mijn laatste wijziging, want het is een rotwerkje al die zooi opschuiven.
We moeten nog wel even meten of de buizen er liggend inpassen want dat is afhankelijk van de transformator en de buisvoeten. Gebruik je wel van die voeten met een kraag en afschermhuls? Dat houdt brom van de trafo buiten.

Okee nu die schakelzooi nog even afmaken en dan kan je beginnen. Ik zou dat ook zo compact mogelijk houden.

Groetjes!

Edit: Hier nog wat werk van die maat van Peter Diezel, Olaf Krampe. Hij heeft ook zoiets gemaakt. http://www.thinlizzy.de/html/preamp.html

hugo
11 februari 2007, 13:10
Ah Cool, ik zal er nog even doorheen lopen, 19 mm lijkt mij zat. Ik wil de buizen plat plaatsen dan heb ik wat meer overzicht, ik verwacht niet dat het in 1 keer werkt dus een beetje overzicht heb ik dan wel nodig. De buisvoeten heb inderdaad een beschermhuls, ik verwacht volgende week de onderdelen binnen te hebben.

De site van Olaf ken ik inderdaad, hij heeft het schema ook iets aangepast, of eigenlijk Peter, en gebruikt alleen het lead en crunch kanaal.

Ik ben ook begonnen met de footswitch maar snap nog niet helemaal hoe dat werkt, en heb het nog niet netjes op een boardje kunnen plaatsen. Komt later wel, er komt een draaischakelaar op voor de verschillende kanalen, een voetschakelaar komt later wel. Het schakelgebeuren is volgens mij goed zo.

Wederom bedankt,

Hugo

AART
11 februari 2007, 14:15
Ziet er cool uit allemaal.
Lijkt me vet om te zien hoe jullie zo'n ding bouwen.

@ Geronimo: Jij hebt toch al eens een SLO/Recto/5150 kloon gemaakt?
Is het moeilijk om een single channel preamp te maken op basis van het Red kanaal op een recto? Of zijn daar moeilijk schema's van te vinden?

hugo
11 februari 2007, 15:15
Damn Floris,

Ben er net doorheen gelopen dat was inderdaad heel wat werk, top gedaan! Heb maar 1 foutje kunnen ontdekken (R9 naar OI1A pin3). Kan niet wachten om te beginnen, heb net nog even naar het clipje van Olaf geluisterd dan is 1 van de redenen dat ik graag een dergelijke preamp wil bouwen. Meeste clips van DIY spul klinkt toch een stuk minder vet, maar de clip van Olaf vind ik heel erg lekker klinken.

Aart, check hier eens
http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm

SimonS
12 februari 2007, 10:37
Wat betreft plaatsing van de filter caps (voor A,B,C,E), trafo en buizen:

Stel dat je alle componenten op een lange strip doet (zoals Hugo,Geronimo), heb je een probleem mbt plaatsing van buizen en trafo: de draden tussen buizen en board wil je zo kort mogelijk houden. krijg je door de buizen over de hele breedte van 't chassis te verdelen. Maar dan zitten er een aantal (1a2) dicht bij de trafo in de buurt. Is weer een nadeel. In hoeverre je dan nog wat aan het voordeel van de filtercaps dicht bij resp. gainstage vraag ik mij af.

Het lijkt mij voordeliger om een korter preamp board te hebben, met de 6 buizen op een rijtje in de ene hoek, en een ander board met de filtercaps en trafo in de andere hoek. Nadeel: filtercaps ver van preamp board. Voordeel: geen buizen/preampboard dicht bij trafo; korte draden buis-preamp board. (Dit is trouwens dezelfde manier als Olaf Krampe, zie link Geronimo)

Het ultieme zou zijn om in 3D te gaan werken, in de hoogte dus. Heeft zo zijn duidelijke ontwerp-nadelen.

@ Geronimo: wat betreft mijn pre-board layout: ik ben benieuwd in hoeverre het gaat passen :) Er is geen rekening gehouden met de grootte van de onderdelen (m.n. de caps) dus ik ben benieuwd. De verwachting is dat er tijdens de bouw nog genoeg gaat veranderen qua ontwerp/layout dus heel veel zorgen maak ik me er niet over.

Geronimo
12 februari 2007, 20:59
@ Hugo, idd één draadje vergeten bij die optocoupler. Volgens mij is dat schakelgebeuren niet zo moeilijk, het is een logisch schakelingetje om die drie kanalen schakelbaar te maken. Als je er op een trapt moet alles uit en die ene aan. Ik kijk er anders wel een keer naar want een voetpendaal is wel zo handig!

En Simon, je hebt gelijk dat buis 6 dichtbij de pt komt, maar buis 6 versterkt niet echt veel en buis 3 (bij mij op positie 5) van het clean kanaal ook niet superveel. Volgens mij gaat het wel goed zolang ie maar bij buis 1 en 2 uit de buurt blijft. Tevens moet je de buizen goed afschermen met kraag en huls anders pikken ze sowieso brom op, ook al staan ze er 30 centimeter vandaan.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/Parts-Layout.jpg

Misschien is het ook aan te raden de dradenhandel onder de buizen af te schermen door een tussenschot oid. (een hoog L-profiel misschien? Waar de buizen inhangen?)
Maar het verschil in lengte tussen jou en mijn board is maar acht centimeter nu en ik verwacht daar niet al te veel heibel door. Maar we zullen zien, misschien bromt het wel en scheelt het wel, maar ik denk het niet. Tevens is de laatste 6 centimeter van ons board gebruikt door die drie optocouplers en dus komt het er uiteindelijk op neer dat ons board maar 2 centimeter verder uitsteekt naar de pt dan die van jou. En idd lange draden is niet goed, maar buis zes en drie mogen van mij de langste hebben van allemaal dus er valt nog wel het een en ander te schipperen. Het is wel jammer dat er zo weinig keuze is in oogjesstrip, een iets smallere had een hoop gezeik gescheeld.

@ Aart, ja ik heb die kloon gemaakt ja. Moet nog steeds tolex op...
Een een singlechannel recto lijkt me wel te doen. Scheelt een hoop schakelgeneuzel.

aad
12 februari 2007, 23:31
Volgens mij is dat schakelgebeuren niet zo moeilijk, het is een logisch schakelingetje om die drie kanalen schakelbaar te maken. Als je er op een trapt moet alles uit en die ene aan. Ik kijk er anders wel een keer naar want een voetpendaal is wel zo handig!



http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86857

zoiets?

Geronimo
12 februari 2007, 23:47
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86857

zoiets?

Idd Aad ik heb jullie thread gevolgd. Alleen in het Randall Aiken schema zit al zo'n schakeling met een CD4081 en een CD4044 poort ic. http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_x88r.pdf

SimonS
13 februari 2007, 00:12
hm ik gebruik 37 "turrets" (zonder power board), G&H-board (;)) gebruikt ongeveer 55 in de pdf v3.3.1 en ongeveer 45 in je plaatje, mis ik iets? Snap daarom ook niet hoe je bij die (onderstaande gequote) berekening komt.:satisfie:


En Simon, je hebt gelijk dat buis 6 dichtbij de pt komt, maar buis 6 versterkt niet echt veel en buis 3 (bij mij op positie 5) van het clean kanaal ook niet superveel. Volgens mij gaat het wel goed zolang ie maar bij buis 1 en 2 uit de buurt blijft. Tevens moet je de buizen goed afschermen met kraag en huls anders pikken ze sowieso brom op, ook al staan ze er 30 centimeter vandaan.
Misschien is het ook aan te raden de dradenhandel onder de buizen af te schermen door een tussenschot oid. (een hoog L-profiel misschien? Waar de buizen inhangen?)
Maar het verschil in lengte tussen jou en mijn board is maar acht centimeter nu en ik verwacht daar niet al te veel heibel door. Maar we zullen zien, misschien bromt het wel en scheelt het wel, maar ik denk het niet. Tevens is de laatste 6 centimeter van ons board gebruikt door die drie optocouplers en dus komt het er uiteindelijk op neer dat ons board maar 2 centimeter verder uitsteekt naar de pt dan die van jou. En idd lange draden is niet goed, maar buis zes en drie mogen van mij de langste hebben van allemaal dus er valt nog wel het een en ander te schipperen.

Ik doelde ook meer op de afstand van de draden die tussen "rechter"buizen en board lopen dan op de buizen zelf, daarvoor zou idd afscherming daarvan wel nobel zijn. Ik snap niet waarom je zegt dat je board eigenlijk korter is omdat er 3 optocouplers aan het einde zitten. dat gaat immers ook deels signaal doorheen en maakt dus uit van de signaal keten. Je hebt helemaal gelijk dat er in genoemde buizen minder risico op oppikken van rommel is. maar toch :)

grtz Simon

aad
13 februari 2007, 00:25
Idd Aad ik heb jullie thread gevolgd. Alleen in het Randall Aiken schema zit al zo'n schakeling met een CD4081 en een CD4044 poort ic. http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_x88r.pdf

Die is nog simpeler mooi hoor!
Trouwens ik vind jullie hele project erg interessant. Ben inmiddels begonnen met tekenen voor mijn eigen versie. Denk daar nog over na. Weet nog niet precies. Heb voldoende sap voor een 2 kanaals met volledig toonregeling b.v.

Hier alvast een preview:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/18w/mijn18Watt.pdf

op 70% van de ware grootte.

Geronimo
13 februari 2007, 10:27
hm ik gebruik 37 "turrets" (zonder power board), G&H-board (;)) gebruikt ongeveer 55 in de pdf v3.3.1 en ongeveer 45 in je plaatje, mis ik iets? Snap daarom ook niet hoe je bij die (onderstaande gequote) berekening komt.:satisfie:

In de laatste gebruik ik er 41. Zoals in onderstaand plaatje. Mijn berekening was 41 minus de benodigde 8 voor de 4 RC filters...

http://home.casema.nl/hartm294/pics/Parts-Layout.jpg



Ik doelde ook meer op de afstand van de draden die tussen "rechter"buizen en board lopen dan op de buizen zelf, daarvoor zou idd afscherming daarvan wel nobel zijn. Ik snap niet waarom je zegt dat je board eigenlijk korter is omdat er 3 optocouplers aan het einde zitten. dat gaat immers ook deels signaal doorheen en maakt dus uit van de signaal keten. Je hebt helemaal gelijk dat er in genoemde buizen minder risico op oppikken van rommel is. maar toch :)

grtz Simon

Ja dat is ook waar. Ik ging er van uit dat de buizen het gevoeligst zijn. Ook omdat de buizen sowieso dichter bij de trafo liggen. Maar we zien wel, ik denk dat een paar centimeter meer of minder niet echt uit gaan maken.

@Aad netjes hoor, kijk je wel uit, die preamp niet de dicht bij de PT!

hugo
15 februari 2007, 08:34
Over de invloed van de trafo op de buizen, de buizen hebben sowieso een huls, maar ik kan ook een metalen doosje om de trafo plaatsen. In de originele X88R zit de trafo ook achter een "wandje", mss een soort kooi van faraday?

In de originele X88R staan de buizen rechtop, lijkt mij in het begin onhandig werken maar kan wel een mechaniekje klussen waardoor we eerst de buizen plat leggen en daarna omhoog kunnen zetten.

De onderdelen zijn verzonden dus ik hoop ze vandaag of morgen te ontvangen, en kunnen we eindelijk beginnen.

Geronimo
16 februari 2007, 01:07
Over de invloed van de trafo op de buizen, de buizen hebben sowieso een huls, maar ik kan ook een metalen doosje om de trafo plaatsen. In de originele X88R zit de trafo ook achter een "wandje", mss een soort kooi van faraday?

Is een goed plan. Zo'n tussenwandje is idd al goed genoeg denk ik.



In de originele X88R staan de buizen rechtop, lijkt mij in het begin onhandig werken maar kan wel een mechaniekje klussen waardoor we eerst de buizen plat leggen en daarna omhoog kunnen zetten.

Is ook een idee. Je kan ze ook eerst in hun profieltje plaatsen en dan alle draden en shit eraan monteren en dat dan in z'n geheel vastzetten en die draden dan op lengte knippen en aan het board solderen.

Succes!

Frits van Mourik
16 februari 2007, 01:20
Hier alvast een preview:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/18w/mijn18Watt.pdf

op 70% van de ware grootte.

Zie ik het goed: heb je in je ontwerp een Amroh UGT geprojecteerd?
Interessant! Heb hier zelf nog een U60U en een U73BN; moest ik toch ook
maar eens wat mee gaan doen... krijg weer de zelfprutskriebels.

SimonS
16 februari 2007, 10:59
ik was ook van plan om mn PT af te schermen. Faraday is een mooie vent :)

ik kreeg vandaag een mailtje dat mn order nu behandeld word, maw geld is binnen. hopelijk halverwege volgende week in huis!

Trouwens, mijn preamp krijgt een PT die een spanning levert van 250VAC, dus zo'n 350VAC na gelijkrichten. Lager dan een Soldano, maar daar kan ik niet wakker van liggen. De efffecten op het geluid zijn bij mijn weten enkel minder headroom. Verdere veranderingen qua sound bekend?

aad
16 februari 2007, 18:49
Zie ik het goed: heb je in je ontwerp een Amroh UGT geprojecteerd?
Interessant! Heb hier zelf nog een U60U en een U73BN; moest ik toch ook
maar eens wat mee gaan doen... krijg weer de zelfprutskriebels.

Ja dat zie je goed. Hij staat in spiegelbeeld in mij layout omdat-ie natuurlijk bovenop de behuizing komt en we kijken hier op de onder (binnen) kant :D.

Ik heb inmiddels mijn eigen topic hierover gestart dus....
Je hebt nog wel een PT nodig.

hugo
16 februari 2007, 20:00
Trouwens, mijn preamp krijgt een PT die een spanning levert van 250VAC, dus zo'n 350VAC na gelijkrichten. Lager dan een Soldano, maar daar kan ik niet wakker van liggen. De efffecten op het geluid zijn bij mijn weten enkel minder headroom. Verdere veranderingen qua sound bekend?

Volgens mij geeft het iets minder headroom, maar hoe groot het effect weet ik niet. Mijn bestelling is ook onderweg, kreeg woensdag een mailtje dat verstuurt was maar heb nog niks ontvangen, mss morgen.

Geronimo
20 februari 2007, 16:49
Hallo allemaal,

Ik heb de relais layout wat kleiner gemaakt en een printje ontworpen voor die logische shit voor in het voetpendaal, naar het ontwerp van Randall Aiken. Die IC'tjes op zo'n probeerprint zou dradenchaos geven dus heb ik maar een echte pcb van gemaakt. Met dank aan Fentemple voor zijn link naar die Newtone winkel, veel goeie shit voor weinig geld en handige tips voor zelf printjes maken met een huis tuin en keuken printer!


Het een en ander dient nog wel een paar keer gecheckt to worden op eventuele ontwerpfouten.

Relaismeuk: (oja de onderdelennummers komen niet overeen met het schema)

http://home.casema.nl/hartm294/pics/relay matrix.gif

Pedaal logic:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/switching logic.gif

PCB Layout: (bovenaanzicht, dus spiegelen voor koperkant)

http://home.casema.nl/hartm294/pics/Layout Top.gif

Je zou de hele zooi ook in de versterker kunnen bouwen, dan is het ook makkelijk MIDI schakelbaar te maken mbv een paar jacks ipv schakelaars.

Hier nog een keer de link naar het schema:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/soldano_x88r.pdf

Succes ermee allemaal!

Floris

aad
20 februari 2007, 17:04
Volgens mij is het gebruik van relais hier eigenlijk overbodig, maar ik kan me vergissen.
Je schakelt toch alleen een paar LEDjes?

Geronimo
20 februari 2007, 20:13
Ja ik heb daar ook al over zitten denken. Maar misschien vreten die VTL5C1's wel heel veel stroom ofzo wat die transistortjes 2n7000 niet trekken, ik bedoel ik denk dat Aiken het niet voor niks zo heeft gedaan. En dus doe ik het ook maar zo, lui als ik ben.

hugo
20 februari 2007, 22:55
Geronimo, you are the man, ziet er weer goed uit van het weekend zal ik het nog even doorlopen maar ik denk dat er weinig mis mee is. Heeft iemand die link naar de huis tuin en keuken printer voor het klussen van prints?

Ik hoop dat ik van het weekend eindelijk de onderdelen binnen heb, en dan kan het feest beginnen.
Simon heb jij eigenlijk al wat ontvangen? We hebben ongeveer tegelijk besteld.

sebastiaan88
21 februari 2007, 00:17
Jongens, wat ubersexy hoe jullie bezig zijn, en heerlijk zon topic zonder gezijk, Door jullie begin ik binnenkort ook aan die X88
Ik ga er lekker aan beginnen heb alle mogelijkheden bij de hand om er een mooi school project van te maken want doe electrotechniek, en ik kan zo pcbtjes en stuff maken op school

Jullie horen van me nu voor mezelf een samenvatting van alle goede dingen vinden uit dit topic:P

groeten sebas

aad
21 februari 2007, 00:41
Ja ik heb daar ook al over zitten denken. Maar misschien vreten die VTL5C1's wel heel veel stroom ofzo wat die transistortjes 2n7000 niet trekken, ik bedoel ik denk dat Aiken het niet voor niks zo heeft gedaan. En dus doe ik het ook maar zo, lui als ik ben.

Ik heb in ieder geval al gemeten aan een LDR met LED. Ik heb nu een of andere LDR gebruikt die ik nog had liggen. Die vond ik niet best. Ik had er nog een, die vond ik beter en die zit nu in mijn DOD compressor-clone, dus die ga ik niet gebruiken voor die test (althans niet zo 1,2 3).
Affijn, mijn bevindingen:
Met een LED van 3000mCa (ongeveer) haal ik bij 12mA ongeveer 68ohm aanweerstand. Dus de LED aangesloten met een 1K weerstand op 12voltDC. OK de drempelspanning van die LED moet er nog af (dus zo'n 10,4mA) maar toch. Dit is wel goed.
De uitweerstand heb ik net ook gemeten. die is ongeveer 10Mohm.....na een seconde of 15 wel te verstaan. Dat vind ik niet tof.
Zou graag weten hoe dat is bij zo'n VTL.
Er bestaan veel betere (snellere) LDR's (er zit er dus 1-tje in mijn compressor).

SimonS
21 februari 2007, 00:57
Simon heb jij eigenlijk al wat ontvangen? We hebben ongeveer tegelijk besteld.
nope helaas nog niet.

Geronimo
21 februari 2007, 02:08
Ik heb in ieder geval al gemeten aan een LDR met LED. Ik heb nu een of andere LDR gebruikt die ik nog had liggen. Die vond ik niet best. Ik had er nog een, die vond ik beter en die zit nu in mijn DOD compressor-clone, dus die ga ik niet gebruiken voor die test (althans niet zo 1,2 3).
Affijn, mijn bevindingen:
Met een LED van 3000mCa (ongeveer) haal ik bij 12mA ongeveer 68ohm aanweerstand. Dus de LED aangesloten met een 1K weerstand op 12voltDC. OK de drempelspanning van die LED moet er nog af (dus zo'n 10,4mA) maar toch. Dit is wel goed.
De uitweerstand heb ik net ook gemeten. die is ongeveer 10Mohm.....na een seconde of 15 wel te verstaan. Dat vind ik niet tof.
Zou graag weten hoe dat is bij zo'n VTL.
Er bestaan veel betere (snellere) LDR's (er zit er dus 1-tje in mijn compressor).

Het schiet idd niet echt op dat geknutsel met die ldr's, ik heb het ook geprobeerd en die van mij ging niet lager dan 1K en niet hoger dan 6 meg ofzo. Bij newtone-online.nl verkopen ze VTL5C1's voor 6 euro per stuk. Nog steeds best duur maar ja dan ben je ook gelijk klaar ook.

Heb wat kleine foutjes in bovenstaande pics gefixt, er misten wat soldeeroogjes en die torretjes zaten verkeerdom.

Ik heb er net zelf even eentje geetst met die laserprintertechniek. Het is een hoop gekloot (het was vier keer mislukt om het patroon van het papier op het koper te krijgen maar uiteindelijk is het goed gegaan) maar het werkt wel.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/ets.jpg

De handleiding staat op www.newtone-online.nl.

hugo
22 februari 2007, 22:58
Ziet er cool uit die PCB, ga ik ook proberen, als het dan ook nog mogelijk is om het midi te maken is helemaal ideaal, 19" effectenbakje erboven en dan kan alles met een midiboard worden aangestuurd.

Ik heb ooit zelf een CNC-freesmachine gemaakt (2 eigenlijk), maar die staat nu bij een vriend. Zal hem binnenkort weer eens ophalen kan ik daar mooi de gaatjes mee boren.

Ik heb de onderdelen binnen maar het is helaas niet compleet, heb nog niet alles gecheckt, doe ik van het weekend. Zal ik meteen wat foto's posten, is nog weinig aan te zien, maar vind foto topics zelf altijd interresant dus zal flink wat foto's posten. Moet alleen even uitzoeken hoe ik dat moet doen.

Floris, is de Mesa mod hetzelfde als de Depth-mod? Ik heb op sloclone forum gelezen over de depth-mod, maar dat is een terugkoppeling van de uitgangstrafo, of is het iets anders? Ik zou het graag willen weten kunnen we die er meteen netje in verwerken.

Ik hoop van het weekend te kunnen beginnen met bakken, nu nog even een 19" behuizing bestellen.

Hugo

sebastiaan88
22 februari 2007, 23:19
Hee jongens, ik heb op wat duitse sites zitten snuffelen, en daar zijn er een stel die bouwen de CAE3+ en de X88R na, maar met midi, dus het is wel degelijk te doen, ik zelf denk dat ik de CAE3+ ga bouwen, zeker als ik begrijp dat ze erg op elkaar lijken, en wat betreft het schema dat ik nu heb is het niet veel moeilijker, het enige si, dat ik nog wat dingen mis zoals o.a die midi gebeuren, dus dan moet ik is snubikken bij die lui uit Germany,

Of raden jullie me toch aan de X88R te bouwen?

Groeten sebas

SimonS
23 februari 2007, 10:48
heb je 'n link van die duitsers? Ik weet niet hoe de informatie-voorziening en support voor 3+ is, ik weet wel dat die van de x88r is redelijk uitgebreid is met gecontroleerde schemas, layouts, pcbs, forum etc.

hugo
23 februari 2007, 11:20
Ik zou even afwachten totdat de X88r's hier gebouwd zijn, heb je een beetje idee wat je kan verwachten. Ik vond persoonlijk vooral de clips van de panther van Olaf Krampe mooi, dit is eigenlijk een x88r. Ik heb nog geen clips gehoord van de CAE, nu zeggen clips uiteraard niet alles.
Wat ook een interresante idee is, is de OD3 op het sloclone forum, eerste kanaal fender, tweede jcm800, en derde slo-lead.

sebastiaan88
23 februari 2007, 12:06
inderdaad, die clips vond ik ook mooi vooral de bovenste, dat warme volle geluid waar toch die harmonics lekker vliegen is echt het geluid dat ik zoek in een amp:)
maar omdat ik hoorde dat de SLO en X88R niet zon denderende clean hebben, en ik heb gehoord dat de CAE dat wel heeft dacht ik dat dat misschien wel leuk was, en ik was zowieso voor dit project al een fan van de CAE
maar ik denk dat ik inderdaad even op jullie wacht
Ik zal straks even die links opzoeken, dan stuur ik ze, ze waren van het SLOclone forum en van het http://www.tube-town.de/ttforum

Succes jongens

Ik heb zon ontzettende zin om er ook aan te beginnen,
en printjes enzo kan ik allemaal gratis op school maken, ook dubbelzijdig dus dat is het probleem niet in de kosten.:)
Trafotje was ook 57euro zag ik
Nou de rest is allemaal kleingoed

Geronimo
23 februari 2007, 15:21
Sebas, ik weet niet veel van die cea3+, maar ik geloof dat het een X88r is maar dan alles midi regelbaar, zoiets als de mesa triaxis. Lijkt me erg ingewikkeld met motorized pots en meer van dergelijke shit.
Wat ik bedoel met midi schakelbaar is dat als je de voetpedaalschakeling (die logische shit op het printje) ipv in het pedaal in de behuizing plaatst je simpel met momentcontacten de kanalen kan kiezen, en dat lijkt mij erg makkelijk met midi te fixen. (de FCB-10 bijvoorbeeld heeft van die jackconnectors waarmee je externe apparaten mee kan switchen en als je er daar drie van hebt kan je dus je x88r ermee schakelen).

En hugo die depth mod uit de slo100 kan natuurlijk niet in onze x88r omdat de x88r geen eindtrap en dus ook geen feedbackloop heeft.

Die mod is vergelijkbaar met de 'resonance' knop op de 5150. Waar ik het over had is een extra kill-hoog filter in de toonregeling, een soort mid scoop. Daardoor klinkt het meer metal ipv hardrock.

sebastiaan88
23 februari 2007, 23:05
Volgens mij heeft die CAE geen motorized pots enzo,
Maar is het ook gewoon switchen van kanalen en die ene extra toon regeling (TREBLE BASS LEVEL) helemaal rechts op het frontpanel.
Volgens mij, heeft die CAE geen geheugen functie, de X99 wel meen ik mij te herinneren. Maar het zou dus mooi zijn dat wanneer je één knop op je midicontroller indrukt je dus het kanaal en bijv effecten etc kunt regelen, ben nog niet zo thuis in midi, maar heb je dna niet een midithru nodig, en die zit op het orgineel ook niet van de CAE
Zou lukather dan alleen switchen van channel? en niet van effecten? ik kan het me niet voorstellen maar wie weet het beter?:P

Maarja dit zijn een beetje offtopic dingetjes, het belangrijkste is dat ik die cae/x88 gewoon wil bouwen lekker knutselen, wat info opdoen over midiswitchen en anders gewoon met een losse controller. Maar dat ik iig die preamp ga bouwen:)

groetjes sebas

hugo
24 februari 2007, 10:15
Even testen of het plaatsen van foto's werkt

http://img135.imageshack.us/img135/4740/p1010039vr3.jpg

http://img135.imageshack.us/img135/2518/p1010038rs6.jpg

hugo
24 februari 2007, 10:20
ah het werkt, order van Musikding was bijna compleet miste alleen wat terminal strips. De condensatoren zijn wel lomp groot, zeker als ze op de buisvoeten moeten. Hij heeft verder de verkeerde optocouplers gestuurd, VTL5C4/2 i.p.v VTL5C1. Ga nu even naar radio twente voor wat elco en dan ga ik beginnen met de terminal strip.

@ FLoris Het is mij duidelijk dat de depth-mod niet gaat werken in een preamp, vroeg mij meer af wat de mesa mod dan wel was.

Geronimo
24 februari 2007, 14:05
Mooi je hebt je meuk in huis zo te zien! En maak je maar niet druk over die condensatoren, dat zijn de koppelcondensatoren en die gaan niet op de buisvoeten. Er gaan alleen wat kleine elkotje's op dus dat komt wel goed.

En volgens mij zijn die VTL5C4/2's ook te gebruiken, alleen zit je met een extra draad die je niet gebruikt. De ON en OFF R zijn respectievelijk lager en hoger dan bij de 5C1. Hier een datasheet met ook een hoop extra informatie wat betreft toepassingen en shit. Interessant.

http://www.datasheetarchive.com/datasheet.php?article=3511246

@ Sebas ik heb hier een link met doe-het-zelf midi interfaces, waarmee je je x88R midi-schakelbaar zou kunnen maken. Vervang (of voeg erbij toe) de logische voetpendaal-schakeling door zo'n controller en je kan je kanalen schakelen met control changes. Ingewikkelde shit allemaal, je moet van die microcontrollers gaan programmeren enzo. Maar dat staat ook allemaal op die site. Ook boeiend.

http://tomscarff.tripod.com/

Succes ermee allemaal!

sebastiaan88
24 februari 2007, 14:16
Aaa dankje geronimo,
Ik ga binnen kort een lijstje maken met wat ik nodig heb, en dan ga ik ook is wat spul bestellen denk ik:)

Succes jongens, en cool die fotos, ik hou van fotos vooral als ej een project ziet vorderen

hugo
24 februari 2007, 20:29
Midi zou wel ideaal zijn maar lijkt mij voorlopig iets voor later, eerst maar eens de boel werkend krijgen. Ik ben vandaag begonnen aan het eerste terminalboard, alleen de optocouplers moeten er nog in, wacht nog even op een reactie van klaus (Musikding). Als hij nieuwe stuurt dan gebruik ik meteen de goede.

Quote "Mooi je hebt je meuk in huis zo te zien! En maak je maar niet druk over die condensatoren, dat zijn de koppelcondensatoren en die gaan niet op de buisvoeten. Er gaan alleen wat kleine elkotje's op dus dat komt wel goed."

Ik dacht dat alleen op het powerboard elco's zaten, ik heb MPP condensatoren besteld voor de 1 uF condensatoren. Die zijn aardig groot, het is de grootste condensator op het board naast de meest rechtse elco. Er stond geen polariteit op het schema, dus dan lijkt het mij geen elco, of zie ik dit verkeerd. Heb trouwens de elco bij stuut en bruin gehaald, 9 elco's en een paar schakelaartjes 30 euro! Koop ik volgende keer ook online.

Ik baal er wel vanaf dat ik maar 1 terminal strip heb i.p.v. drie, kan nu niet echt verder. Hier iig een foto

http://img441.imageshack.us/img441/7418/p1010040nq4.jpg

http://img253.imageshack.us/img253/5162/p101003811jz5.jpg

sebastiaan88
24 februari 2007, 22:02
ZO inderdaad balen man,
Maarja er is iig work in progress:)
je hebt een beginnetje, kan niet wachten tot ik zelf ga beginnen

Geronimo
25 februari 2007, 16:40
Ziet er goed uit al! Jammer van die terminal strips, dat suckt dat ie die vergeten is. En voor die 1Uf kathodecondensatortjes kan je dus ook elektrolyten gebruiken, dat maakt niet zo veel uit. Er staat ook maar een klein spanninkje over van een paar volt dus je kan daarvoor een klein type nemen, 1uF 50 V is voldoende daarvoor en die zijn maar een centimeter lang ofzo.
Film typen werken ook idd, maar die hoeven dus geen hoge spanning aan te kunnen en aangezien ze geen signaal overbrengen hoeft het ook niet per se zo'n dikke polypropyleen te zijn, en carbonaattype of polyester doet het ook best en die zijn ook stukken kleiner.

En ja Stuut & Bruin zijn best duur idd, ik bestel dat soort dingen ook online idd. Toch goedkoper. Stuut & Bruin is handig voor veel halfgeleiders. Ze hebben echt superveel soorten.

Succes!

sebastiaan88
28 februari 2007, 14:47
Hee jongens,
is het nou met deze preamp trafotjes hetzelfde verhaal als bij output trafos,
dus dat ze invloed hebben op de geluidskwaliteit, toch niet zo erg lijkt mij?

En zo ja, die hammond zie ik dat je ze voor ong 57 euro wel kan kopen,

wat zijn dan duurdere betere trafos met betrekking op de geluidskwaliteit

Groeten Sebas

En hugo en de rest vordert het al een beetje? of nog geen tijd gehad verder te gaan

SimonS
28 februari 2007, 15:04
hier geen bijzondere vorderingen: musikding heeft geld binnen, maar daar gebeurt verder nog niets. Mn 19" behuizing (van www.pollin.de (http://www.pollin.de)) is gisteren op de post gedaan (DHL). Die zal hier wel snel arriveren.

Daarom ga ik eerst maar alle gaten (pots,schakelaars bright&on/off&standby&channel, 220VAC input, in/out jack) in het chassis boren, en een L-profiel klussen waarop de buizen (horizontaal) worden gemonteerd.

Hugo, al verder gekomen?

hugo
28 februari 2007, 15:30
Ik heb de meeste spullen van musikding binnen, wacht nu nog even op de terminal strips, hij had er te weinig gestuurd. Ik heb geprobeerd een bestelling bij pollin te plaatsen maar is niet helemaal gelukt, ik heb ze al gemaild maar nog niks gehoord, even afwachten nog. Ik ga van het weekend de tekening maken voor het voorpaneel. Maak ik van aluminium en dan polijsten oid, lijkt mij wel mooi, mss wordt het ook iets anders het is nog maar een ideetje.

Simon ga je trouwens een 2he of een 3he gebruiken. Ik ga 3he gebruiken, 2he is het origineel maar dat wordt mij teveel geprop en die paar centimeter maakt voor mij niet uit.

Ik hoop van het weekend de terminal strips af te maken, moet ik ze wel op tijd hebben uiteraard, en anders tekeningen maken, kan ik die volgende week even klussen, dat wordt dan:

Voorpaneel
Ophanging voor de buisvoeten
Afscherming trafo

@sebastiaan
Volgens mij maakt de ingangstrafo niet zoveel uit, zolang die maar voldoende spanning en stroom levert en een beetje stabiel is maar dat zullen de meeste wel zijn, Hammond lijkt mij prima. De uitgangstrafo is de laatste stap in de poweramp en die is wel erg belangrijk voor de sound. Ik heb trouwens mijn trafo bij radio twente (den haag) gekocht was 50 euro.

SimonS
28 februari 2007, 15:41
mn chassis is 2HE

sebastiaan88
28 februari 2007, 18:32
ja jongens ik zou eigenlijk wachten op jullie,
maar het gaat zo kriebelen ik ga van de week een lijstje maken met wat ik nodig heb, mensen die deze luie jongen kunnen helpen hierbij? of die een lijst hebben van alle onderdelen die je zowieso nodig hebt, want ik moet nu een lijst gaan maken alles wat op de tekening staat, en ik zie hier een switching systeem zweven en daar weer wat anders, ik wil het allemaal erin hebben dus vergeet natuurlijk standaard de helft te bestellen

SUCCES JONGENS

SimonS
28 februari 2007, 19:34
je wilt 'n partslist, maar wat ga je maken dan, de CAE of de Soldano? van de Soldano heb ik nog wel een partslist (geen idee of die volledig correct is omdat ik 't nog niet in huis heb en dus niets heb gemaakt.)

hugo
1 maart 2007, 17:47
De nieuwe zending is binnen, dus kan van het weekend de terminal strips afmaken.

@sebastiaan Ik heb ook nog wel een partlist maar die is ook niet helemaal compleet, als je wil hebben pm dan even je mailadres. Maar ik denk dat je net zo snel bent met het schema.

Ik vond dit trouwens nog op het sloclone forum, mss handig voor het toekomstige midi-gebeuren.

http://www.jimkim.de/html/guitar01_01.htm

@geronimo, wat was er mis met het schakelprintje wat ik had geklust, ik snap jouw versie niet helemaal.

Ik zal van het weekend de vorderingen weer posten.

sebastiaan88
1 maart 2007, 18:51
Aaaa lekker hugo, zet zo veel mogelijk aan de kant en ga weer verder:P
ben benieuwDtD
Btw SimonS en Hugo jullie hebben een PM

SUCCEEEES

SimonS
1 maart 2007, 19:10
he, je hebt al een mail terug.

aad
2 maart 2007, 22:38
Wat ik nog mis hier is welke EL84's erin gaan komen.
Ik wil zelf gaan bestellen, maar heb geen idee.
Sovtec? JJ? Shugang?
De recensie van de JJ klinkt als muziek in mijn oren (bij Tone-fact.)
"romige oversturing en een helder hoog"
Toch?

Geronimo
3 maart 2007, 01:48
De nieuwe zending is binnen, dus kan van het weekend de terminal strips afmaken.

@sebastiaan Ik heb ook nog wel een partlist maar die is ook niet helemaal compleet, als je wil hebben pm dan even je mailadres. Maar ik denk dat je net zo snel bent met het schema.

Ik vond dit trouwens nog op het sloclone forum, mss handig voor het toekomstige midi-gebeuren.

http://www.jimkim.de/html/guitar01_01.htm

@geronimo, wat was er mis met het schakelprintje wat ik had geklust, ik snap jouw versie niet helemaal.

Ik zal van het weekend de vorderingen weer posten.

Relaxed die site van die jimkim! Aan midi implementatie ideeen geen gebrek. Maar laten we die versterkers idd maar eerst eens aan de gang krijgen.

En er was niks mis met jou klus, al was ie alleen wat groot qua opzet. Ik heb het wat compacter proberen te maken. Verder hoef je er niets aan te snappen want het is precies hetzelfde schakelingetje.

hugo
3 maart 2007, 18:34
Even een kort vraagje, kan ik voor de gelijkrichting ook de 1N4007 diode's gebruiken? De MUR1100E zijn niet zo makkelijk te krijgen, enige verschil is dat de MUR1100E ultra fast en de 1N4007 gewoon normaal,

Thanks,

Hugo

aad
3 maart 2007, 20:34
Even een kort vraagje, kan ik voor de gelijkrichting ook de 1N4007 diode's gebruiken? De MUR1100E zijn niet zo makkelijk te krijgen, enige verschil is dat de MUR1100E ultra fast en de 1N4007 gewoon normaal,

Thanks,

Hugo

Ja kan je best doen. Alleen heb je iets meer kans op schakelruis van de 1N4007 dan bij de MUR1100E.
Altrnatief kan ook zijn bijv. de BYW29/x00 waarbij de x voor de spanning staat. Dus bijv. BYW29/400 = 400Volt.
Dit is echter wel een TO220-AC behuizing (iets anders/lastiger te monteren).

Frits van Mourik
3 maart 2007, 23:37
Als je bang bent voor diodeschakelspikes zet je parallel aan iedere diode een kleine (keramische) condensator, bv. 4.7nF/1000VDC.
Ook een keramische condensator over iedere voedingselko helpt aardig tegen voedingsruis & maakt je amp ietsje HF-stabieler.
Hier en daar wordt aangeraden een waarde van 1/100ste van de elko;
ik hou het op 22nF/1000VDC, gewoon omdat ik er daar een berg van heb liggen...werrukt bèst!

Geronimo
4 maart 2007, 18:36
Bij stuut en bruin hebben ze ook MUR460, 4A 600V. Moet wel gaan ook denk ik.

hugo
5 maart 2007, 08:19
Oke ga ik die van de week wel even halen, preamp board is klaar, en powerboard ook grotendeels. Zal van de week weer wat foto's posten.

sebastiaan88
5 maart 2007, 22:24
Yes! Goed Bezig Hugo

hugo
6 maart 2007, 12:47
as promised

het eenzame board

http://img221.imageshack.us/img221/8449/p10100405vj1.jpg

Compleet

http://img297.imageshack.us/img297/7125/p10100385hq5.jpg

http://img297.imageshack.us/img297/1589/p10100395df0.jpg

Ga volgende week op vakantie dus hou even een kleine stop en ga daarna weer verder.

SimonS
6 maart 2007, 14:01
mn troep is vandaag op de post gegaan, dus volgende week beginnen! heb mn chassis dit weekend btw ontvangen en ben nu een knoppen layout aant brouwen.

Geronimo
7 maart 2007, 01:26
Ziet er goed uit. En laat toch maar zitten die MUR460's, waarschijnlijk is 600V niet genoeg. Ik heb ergens gelezen dat het twee keer zo hoog moet zijn als de gewenste spanning. Het zal wel gaan, maar hoe, dat weet ik niet precies dus misschien moet je maar het zekere voor het onzekere nemen en wat anders kiezen. Veel plezier op vakantie.

hugo
7 maart 2007, 01:36
Ik dacht dat ik een nachtuil was, ik ga na de vakantie nog wel even op zoek naar de juiste diode's. Thx voor je reactie.

Geronimo
7 maart 2007, 02:08
Haha, neehoor, ik slaap het liefst 's ochtends.

Ik heb even zitten zoeken, bij stuut en bruin hebben ze ook BYR29-800, 800 Volt, dat is al iets beter, en ze hebben ook de MUR880, ook 800 V. Allebei wel in zo'n TO-220 behuizing, dat is iets minder. Ze zijn moeilijk te vinden die krengen.

Als je nou echt die MUR1100's wil hebben willen ze die vast wel voor je bestellen.

Ik heb trouwens het voetpedaal schakelingetje getest en het werkt goed. Ik heb twee foutjes uit het PCB gehaald en die geupdate, ook die hier online staan. Er zit trouwens ook een aarddraad van het schakelgedeelte naar de steraarde in ons ontwerp en die moet eruit. Het schakelgedeelte heeft een zwevende aarde.

SimonS
10 maart 2007, 17:18
mijn troep is binnen, en ik heb het preamp board nu in elkaar zitten.

sebastiaan88
10 maart 2007, 18:47
maak hem gelijk ff af simon:P

en ff vanavond gelijk soundclipje opnemen(A) hahaha:P

Geronimo
11 maart 2007, 14:03
Mooi zo. Heb je wat foto's?

SimonS
12 maart 2007, 09:40
geen foto's. zal eens kijken of ik de digi-cam van mn huisgenoot kan lenen deze week...

SimonS
12 maart 2007, 09:41
dr valt trouwens ook nog niet zo veel te zien dus ach...

SimonS
12 maart 2007, 23:09
wat 'n fokking korte pootjes zitten er op de Wima MKS4 caps (coupling en tonestack Middle/Bass) zeg... mn pre board is compleet ex de relais. Die ga ik aan de onderkant van 't pre-board monteren. ik heb afstandsbouten van 2,5 cm dus daar is ruimte zat.

Trouwens radiale elco's besteld (musikding heeft geen axiaal). ziet er niet zo elegant uit allemaal maar goed. gaat om het idee. Nog een 47uF elco verkeerd om gesoldeerd. uiteraard alles gedubbelcheckt dus is allemaal weer correct :)

Morgen ga ik even naar Kok onderdelen (in Leiden) om wat 10k/5W, 1k/5W weerstanden, een 7805 en nog een on/off en standby schakelaar te halen. En ik ga daar nog een cd4044 en cd4081 bestellen.

Is de BS160 trouwens een goede vervanging voor de 2n7000? nogal een bitch om die in NL te vinden... ik lees online ook dat er een 2n7000 is vervangen door een BS107.

SimonS
13 maart 2007, 15:59
Is de BS160 trouwens een goede vervanging voor de 2n7000? nogal een bitch om die in NL te vinden... ik lees online ook dat er een 2n7000 is vervangen door een BS107.
bump voor deze vraag!

aad
13 maart 2007, 20:55
bump voor deze vraag!

BS107 lijkt mij prima. Ids=250mA. 200V, dat is zeker genoeg :D.
Bovendien ook TTL/Cmos compatible, dus je kunt deze rechtstreeks aan je Cmos poorten hangen zonder weerstanden.
Oh ja: threshold voltage = 1-3V maar ja dat bleek eigenlijk al uit TTL/Cmos compatible.

Geronimo
14 maart 2007, 12:07
bump voor deze vraag!

Die 2N7000's zijn te krijgen bij Stuut & Bruin in Den Haag. Ze hebben ze op voorraad.

Jimwoud
14 maart 2007, 13:37
Ik ben echt benieuwd naar jullie preamps. Ik ben zelf ook echt heel erg fan van de Soldano high-gain sound, maar heb geen geld(en vind het zonde omdat ik nu nog weinig live speel) om een echte Soldano amp/ preamp te kopen. Dus misschien ga ik me er ook wel aan wagen om er een te bouwen, maar wacht eerst heel laf jullie bouwsels af.

ps. weten jullie nog andere alternatieven om een Soldano(achtige) high-gain sound te krijgen buiten modelling om?

sebastiaan88
18 maart 2007, 21:05
Heee jongens,
Nog vorderingen:P
ieder weekend hoop ik op iemand die weer wat bijgemaakt heeft,
ik weet dat een aantal van jullie het nogal druk hebben gehad.

Ik hoop snel wat te zien jongens

SUCCES!

Groeten sebas

hugo
19 maart 2007, 23:10
He Guys,

Ik ben weer terug maar heb het te druk om verder te werken aan de preamp, over twee weken is het als het goed is weer wat rustiger zodat we de boel kunnen afmaken.

Hugo

SimonS
19 maart 2007, 23:54
vorderingen van mijn kant:

- alle boards gesoldeerd
- PT geinstalleerd
- complete chassis geboord (front&rearplate, onderkant)
(erg pokkewerk omdat 't staal is en ik op mn studentenkamer geen kolomboor, heb 't vant weekend bij mn ouders gedaan)
- buizenhouder gefixt.
- face&rear plate gespoten (vandaag) in ferrari-rood :)

Morgen weinig tijd, waarschijnlijk alle stroomconnecties aansluiten: on/off- en standby schakelaars; Zekeringen; PT (primair en secundair) voltages checken.

Woensdag/donderdag heaters, potmeters/switches op frontplate. Dan eerste run om te checken of de heaters 't doen. Daarna alle hoog voltage wiring (A,B,C,D,E). Dan de aarde-bedrading. Daarna alle signaalwiring.

en dán...

ja dán!

de eerste echte test :)

SimonS
19 maart 2007, 23:55
kben trouwens net klaar met wat gaten boren+troep opzuigen. de buren zullen blij met me zijn :) En net nadat ik mn laatste gat heb geboord mn boortje gebroken. over timing gesproken...

SimonS
20 maart 2007, 10:43
ik wil nu de relais installeren (relais ipv optocouplers). maar nu loop ik ergens tegen aan. misschien ligt het aan mn duffe bui, maar ik snap even iets niet:

clean: (opto)led brandt van OI5A
chrunch: (opto)led brandt van OI4A,OI2A
lead: (opto)led brandt van OI1A,OI3A

OI3A, OI4A en OI5A snap ik wel. als je 't kanaal selecteerd, kan er stroom lopen door de resp. led, waardoor de weerstand laag wordt, en het signaal vanuit de tonestack door kan gaan.

Maar, OI1A en OI2A, daar raak ik de weg kwijt. Als je bijv. lead selecteert: kan er stroom lopen door OI1A led, weerstand laag. Dan wordt toch al 't signaal weg gegooid naar aarde?

Geronimo
20 maart 2007, 11:33
Als je goéd naar de relais kijkt zie je dat OI1A en OI2A juist branden als die kanalen waar ze in zitten niet gebruikt worden. De relais hebben wisselkontakten waarbij er twee kontakt maken als ie uit is en waarbij er twee kontakt maken als ze aan staan. Dus als de kanalen uit staan wordt idd het signaal naar aarde gebruikt en zijn ze stil. Dit is nodig om de scheurkanalen op het moment dat je clean geselecteerd hebt te muten zodat je geen last krijgt van scheur wat je clean in lekt...

En laat eens wat foto's zien dan joh

En ik hoop voor je dat die relais geen bijgeluiden gaan maken tijdens het schakelen. Dat is namelijk de reden dat die optokoppelaars uberhaupt gebruikt worden. Relais maken herrie. Je kan dat ook wel weer fixen maar dat is weer extra gerommel. Ik zag dat je vtl5c1's bij newtoneonline kon bestellen voor 5 euro per stuk ofzo.

SimonS
20 maart 2007, 12:19
ok dankje, duidelijk een niet zo helder moment vanochtend.

helaas, geen foto's momenteel. Als 't meezit heb ik volgende week een digitale camera geleend oid. nu alleen maar een gare webcam. daar ga ik 't niet een mee proberen.

wat betreft bijgeluiden: we zien het wel. als het niet bevalt, zie ik wel wat ik doe. ik ben niet van plan een compleet rack aan te schaffen. de preamp is alleen voor thuisgebruik dus een pop is daar niet een groot probleem.

Geronimo
20 maart 2007, 13:04
Ik ken het, ik ben ook geen ochtendmens hehe.

Ik had in mijn kloon ook last van klikkende relais en het is wat irritant maar op lage volumes idd niet echt erg. Het punt is als je het op oefenruimte-niveau zet dat het dan geen klikjes maar knallen worden, wat naast dat het erg irritant is ook je speakers kan mollen.

In mijn kloon, wat oorspronkelijk een 5150 was, heb ik ook relais gebruikt, zoals peavey het ontworpen had.
Peavey heeft in de 5150 een klein schakelingetje gestopt wat het signaal mute op het moment dat je schakelt, wat het klikken verhelpt. In het begin werkte dat bij mij niet waardoor het schakelen erg luidruchtig ging.
Als je er toch last van hebt kunnen we proberen dat er bij jou in te bouwen.

SimonS
28 maart 2007, 13:41
ik heb mn kanaalschakeling omgebouw om te gebruiken met SPDT relais. op deze manier heb ik de extra 3 relais (DPDT) niet nodig.

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/switchingcircuitSimon.jpg

en dit is de layout:
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/switchingcircuitlayout.gif
is hier commentaar op?

Geronimo
29 maart 2007, 13:45
Lijkt mij dat het wel werkt. Goeie oplossing. Alleen waarom heb je die led weerstanden zo groot gemaakt? Nu loopt er maar 1,5 milliampere ofzo door die leds dus dan branden ze niet echt denk ik. Volgens mij moeten die weerstanden voor een rode led bij 5v iets van 150 Ohm zijn ofzo.

SimonS
29 maart 2007, 13:56
low current (2mA) leds.

heb zojuist 't hoog voltage gedeelte gewired en getest. ok opzienbarende resultaten:

EURO-socket: 224 VAC
on/off switch: 224 VAC
PT primair: 224 VAC
PT secundair: 285 VAC
na gelijkrichter: 255 VDC / 568 VAC

pff slaat nergens op toch?

SimonS
29 maart 2007, 13:58
btw, mn PT heeft secundair de volgende wikkelingen:

8-9: 230V (0,12A)
11-12: 20V (0,12A)
13-14: 6,3V (4A)

hij is als volgt gewired: 9 en 11 aan elkaar. 8 en 12 naar gelijkrichter. ik krijg trouwens wel gewoon 6,8 volt op 13-14.

Kaboemba
29 maart 2007, 15:33
Als je echt een uitdaging zoekt, bij ada staan alle schema's en mods online.

Maar dat lijkt mij iets te veel van het goede.

aad
29 maart 2007, 22:21
low current (2mA) leds.

heb zojuist 't hoog voltage gedeelte gewired en getest. ok opzienbarende resultaten:

EURO-socket: 224 VAC
on/off switch: 224 VAC
PT primair: 224 VAC
PT secundair: 285 VAC
na gelijkrichter: 255 VDC / 568 VAC

pff slaat nergens op toch?

Nee dat "na gelijkrichter: 255 VDC / 568 VAC begrijp ik bijv. niet.
Als je bedraad hebt zoals in je volgende post: dwz: de 20VAC aan de 230VAC (beiden dus 120mA) zou je secundair moeten meten 250VAC en na gelijkrichter 350VDC.

Dat je primair 224VAC meet maakt mij niet zo veel uit.

SimonS
30 maart 2007, 00:23
juist, de door jou genoemde voltages leken mij ook logisch (secundair: (230+20)x1,4). Primair voltage even aangegeven om te laten zien dat die wel oke is.

maar op de een of andere manier klopt 't na de gelijkrichting totaal niet meer! sowieso is de gelijkspanning is veelste laag...

SimonS
30 maart 2007, 00:25
Nee dat "na gelijkrichter: 255 VDC / 568 VAC begrijp ik bijv. niet.
als ik meet op de + en de - van mn gelijkrichter (4 maal 1n4007) krijg ik op mn DMM die twee waarden. ik vond de gelijkspanning al zo merkwaardig dat ik 'm ook heb nagemeten in wisselspanning, en daar kwam die 568V dus uit...

Geronimo
30 maart 2007, 01:08
Zijn dit onbelaste waarden of hangt de rest van de schakeling al achter de gelijkrichter?

SimonS
30 maart 2007, 09:07
dit is onbelast

aad
30 maart 2007, 19:20
Zijn dit onbelaste waarden of hangt de rest van de schakeling al achter de gelijkrichter?

Belast of niet belast, ik ben toch heel nieuwsgierig waar die 568V vandaan komt.
Normaal gesproken staat in onbelastte toestand idd 250x1,4=350VDC op de secundaire kant ven de brugcel/gelijkrichter. Althans als er een elco aan hangt, dan laadt de elco zich op tot de topwaarde van de dubbele halve sinus :D. Dan spreek je idd van onbelast.
Let wel dat is de topwaarde. je kunt dus niet hoger komen dan die 350V ook niet in de AC stand. Dus er gaat ergens iets niet goed.

Geronimo
31 maart 2007, 16:49
Vreemd dat het niet werkt idd, zo'n voeding is een van de simpelste schakelingen. Wat kan je daar nou verkeerd aan doen? Misschien zijn die dioden kapot ofzo?

En die 580 v daar zou ik me niet druk om maken, dat is misschien een afwijking van de meter.

SimonS
1 april 2007, 21:41
bedankt voor het meedenken, mensen.

meest logische is om de gelijkrichter opnieuw te solderen. Dan weer opnieuw meten.

sebastiaan88
1 april 2007, 22:38
Hee simon,
mn vader zegt dat je niet op elke willekeurige multimeter zoiets kan meten,
Je kan het beste op een oscilloscoop kijken maar die heb je waarschijnlijk niet ter beschikking, maar lijkt me vrij onlogisch dat jij het verkeerd hebt aangesloten als ik je zo hoorde over je kennis,

Succes, ik moet binnenkort echt mijn spul gaan bestellen, en eigenwijs als ik ben, wil ik toch de CAE3+ gaan bouwen,

Groeten sebas

sebastiaan88
4 april 2007, 12:28
Hee jongens,
Ik wil dus de CAE3+ gaan bouwen ipv de X88
Ik denk er zelf over om de trafo: 370BX van hammond te kopen

Primair universeel
Secundair 270-0-270 2A kan hij leveren. kost zon 70 euro

Wat denken jullie ervan na de gelijkrichting zou dat dus zon 380V opleveren right? mooi spanning?

Groeten sebas

aad
4 april 2007, 12:52
Hee jongens,
Ik wil dus de CAE3+ gaan bouwen ipv de X88
Ik denk er zelf over om de trafo: 370BX van hammond te kopen

Primair universeel
Secundair 270-0-270 2A kan hij leveren. kost zon 70 euro

Wat denken jullie ervan na de gelijkrichting zou dat dus zon 380V opleveren right? mooi spanning?

Groeten sebas

1080watt?

beetje veel.

sebastiaan88
4 april 2007, 14:03
Hee bedankt voor je reactie
maar hoe kom je aan 1080watt?

http://www.hammondmfg.com/300series.htm het gaat om de 379BX,
55 VA

DC current secundair 50mA,

Filament #1 5V CT @ 2A
(VAC)

Filament #2 6.3V CT @ 2A
(VAC)

de 269BX die de meeste andere gebruiken in de X88 op andere forums heeft hetvolgende

38VA

Voltage secundair
150-0-150

DC current secundair 75mA

6.3 V@2A

Ik las ook hier op het forum dat die 150V een beetje laag zou zijn want na de gelijkrichting zou het dan op zon 210V uitkomen, ik heb dus even verder zitten kijken en kwam eigenlijk op die 370BX uit hierdoor, raad je het me af? of heb je andere suggesties, of vind je het een overbodige luxe,

iig bedankt voor je reactie

SimonS
5 april 2007, 01:48
Secundair 270-0-270 2A kan hij leveren. kost zon 70 euro

je zegt dat hij secundair 270-0-270 2A kan leveren. simpele rekensom:

P=U*I
P=(270*2)*2
P=1080 W
beetje veel he ;) Die 2A is waarschijnlijk van de gloeistroom.

hugo
5 april 2007, 17:25
Zo eindelijk weer tijd om verder te gaan met de preamp, van het weekend het powerboard afmaken. En daarna verder met de behuizing, die moet nog wel eerst binnen komen.

Hoe is het met je voeding Simon, al opgelost?

Heb intussen ook een Marshall JCM900 proberen te fixen, maar zelf als die het doet blijft er een zeer matig geluid uit komen, de Madamp A15Mk1 klinkt een stuk beter. Als de preamp af is eens kijken hoe dat door de marshall klinkt, en daarna die waarschijnlijk ombouwen tot een 50 watt SLO. Damn nog veel te doen.

sebastiaan88
5 april 2007, 23:34
Hugo je bent echt brilliant, en simon sorry had maar 1 x 275 genomen:$

maaruh ik ga dus tot dat ik wat extra geld heb mn JCM900 eindtrap gebruiken voor de pre;) ben benieuwert

Groeten sebas

Geronimo
6 april 2007, 00:22
Bij die 150-0-150 heb je met een bruggelijkrichter in totaal dus 300v ter beschikking, wat uiteindelijk zo'n 420v dc oplevert.

Je kan ook die andere van 250-0-250 nemen en één helft nemen met een bruggelijkrichter, of beide helften met die center-tap en twee dioden wat uiteindelijk zo'n 350v dc oplevert.

sebastiaan88
6 april 2007, 12:39
Aa ok, ja nogmaals, ik wil de CAE3+ nabouwen, en die heeft 2,1 A nodig want 7 buisjes, en in het schema gebruiken ze zelf ook iets van 250 voor de gelijkrichter secundair. Het is tevens ook een toroid ringkern trafo, geeft minder strooivelden dus minder ruis etc geloof ik, maar ik heb nog geen goeie ringkern kunnen vinden, ik heb hier een voorbeeldje, http://www.toroid.com/standard_transformers/rectifier_transformers/DataSheets/205.5076.pdf

Maarja deze heeft weer heel weinig stroom

:(

groeten sebas

sebastiaan88
6 april 2007, 12:40
Aa ok, ja nogmaals, ik wil de CAE3+ nabouwen, en die heeft 2,1 A nodig want 7 buisjes, en in het schema gebruiken ze zelf ook iets van 250 voor de gelijkrichter secundair. Het is tevens ook een toroid ringkern trafo, geeft minder strooivelden dus minder ruis etc geloof ik, maar ik heb nog geen goeie ringkern kunnen vinden, ik heb hier een voorbeeldje, http://www.toroid.com/standard_transformers/rectifier_transformers/DataSheets/205.5076.pdf

Maarja deze heeft weer heel weinig stroom en geen 230v primair

:(

groeten sebas

hugo
6 april 2007, 13:17
je kan even kijken op amplino.nl zij hebben ringkerntrafo's voor buizenversterkers.
Succes

hugo
6 april 2007, 14:36
Mis ik weer net een weerstandje irritant is dat, haal ik van de week wel even, maar op dat na zijn de terminal strips klaar. Nu even wachten op het 19" behuizing, die had ik eerder moeten bestellen, mss kan ik van de week de ophanging voor de buizen klussen, als ik weer wat vorderingen maak post ik weer wat foto's

Fijn pasen!!

sebastiaan88
6 april 2007, 22:56
Hee jongens, lekker dat je weer iets verder bent gekomen hugo, bedankt nog jij ook een fijn pasen, en de rest ook natuurlijk.

SUCCES ALLEMAAL

Geronimo
7 april 2007, 19:51
Aa ok, ja nogmaals, ik wil de CAE3+ nabouwen, en die heeft 2,1 A nodig want 7 buisjes, en in het schema gebruiken ze zelf ook iets van 250 voor de gelijkrichter secundair. Het is tevens ook een toroid ringkern trafo, geeft minder strooivelden dus minder ruis etc geloof ik, maar ik heb nog geen goeie ringkern kunnen vinden, ik heb hier een voorbeeldje, http://www.toroid.com/standard_transformers/rectifier_transformers/DataSheets/205.5076.pdf

Maarja deze heeft weer heel weinig stroom en geen 230v primair

:(

groeten sebas

Die extra 100mA zal heus niet zoveel uitmaken denk ik hoor. Het zijn vaak nominale waarden.

En die trafo die je laat zien is voor 120 v, dus daar heb je sowieso niks aan.

sebastiaan88
8 april 2007, 02:00
jup khad het gezien, beetje jammer,
maarja lets search;;

Ik heb amplimo ff gemailt even afwachten maar

Succes met de bouw

SimonS
10 april 2007, 23:32
plaatjes:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1509.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1510.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1511.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1512.jpg

SimonS
10 april 2007, 23:33
de werkbank van een verstrooide student:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1513.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1514.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1515.jpg

SimonS
10 april 2007, 23:34
meer van dit soort shit:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1516.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1517.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1519.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/Preamp/DSCN1520.jpg

sebastiaan88
10 april 2007, 23:36
Zo lekker Simon,
Jij heb je best zitten doen,

Wat moet je allemaal nog?
Kan niet wachten tot ik kan beginnen:)

Groetjes sebas

SUCCES JONGENS!

Geronimo
12 april 2007, 12:42
Zo dat schiet al aardig op! Waarom heb je die MKS4 polycarbonaat dingen gebruikt? Je had voor iets meer geld bij conrad ook die MKS10 polypropyleen dingen kunnen bestellen, die zijn iets beter.

SimonS
12 april 2007, 13:07
leverancier had deze alleen.

SimonS
12 april 2007, 13:07
(en ik wilde alles zoveel mogelijk bij 1 leverancier vandaan halen: musikding)

hugo
12 april 2007, 17:15
Wow simon dat schiet al lekker op, ziet er goed uit ook, succes!

sebastiaan88
24 april 2007, 23:10
Hee dames, en heren(A)

Nog vorderingen?
Ik zag dat simon lekker aan het opschieten was..



Groeten sebas

hugo
2 mei 2007, 21:45
Helaas nog steeds erg druk, ik heb de behuizing bestelt maar is nog niet binnen, wacht er nog even op, dan kijken hoe alles erin moet passen, heb trouwens ook gekozen voor een 2HE is toch wat strakker.

Van de zomer heb ik meer tijd en dat moet het af, wil in de zomer ook een SLO maken, tenzij het geluid van de X88R erg tegenvalt maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Plannen genoeg alleen te weinig tijd.

Maar als er vorderingen worden gemaakt hou ik jullie uiteraard op de hoogte.

Mzl Hugo

Geronimo
3 mei 2007, 11:12
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld bij Nico, Conrad en Newtone.

Daarna gaat het jammergenoeg even in een doos, want eerst moet ik mijn nieuwe huis verbouwen. Uiteraard komt daar een hobbyhok met Werkbank in. Mét bankschroef en uiteraard een aparte groep (elektra doe ik uiteraard zelf), zodat ik mijn vriendin niet geregeld in het donker zet :)

http://home.casema.nl/hartm294/pics/Huissie 048.jpg

hugo
4 mei 2007, 16:52
Cool dat je ook gaat beginnen, tenminste, als ik de huidige staat van je werkhok zie zal dat nog wel even duren, maar de kamer heeft voldoende potentie, lekker ruim, zonlicht ook altijd prettig.

Succes met de verbouwing

Geronimo
4 mei 2007, 20:57
Haha! Nee jammergenoeg wordt dit de woonkamer. Ik heb nog geen foto's van het hobbyhok, ik had de foto erbij gedaan als indicatie van de algehele staat van het huis.

Ik hoop over een maand of twee klaar te zijn.

Squier4ever
4 mei 2007, 23:40
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld bij Nico, Conrad en Newtone.

Daarna gaat het jammergenoeg even in een doos, want eerst moet ik mijn nieuwe huis verbouwen. Uiteraard komt daar een hobbyhok met Werkbank in. Mét bankschroef en uiteraard een aparte groep (elektra doe ik uiteraard zelf), zodat ik mijn vriendin niet geregeld in het donker zet :)

http://home.casema.nl/hartm294/pics/Huissie%20048.jpg

jaren 70? iig iets ouders......

Geronimo
5 mei 2007, 02:56
Het huis is uit 1890 en het interieur uit de 70's inderdaad. En die gore tegels waarschijnlijk uit de fifties... :)

Geronimo
8 mei 2007, 18:17
Nah, de meeste van de onderdelen zijn binnen. Ik ben nog het een en ander vergeten maar dat komt wel.

Ook blijken de filterelko's te groot en de klemmenstroken iets te klein, zodat ik toch ook genoodzaakt ben om de voeding-ontkoppelfilters op een apart board te monteren.

Ik zal de tekening gedeeltelijk aan moeten passen.

Wordt vervolgd.

SimonS
9 mei 2007, 11:10
bij mij nog steeds geen vorderingen: druk en even geen zin om te bouwen...

Jimwoud
11 juni 2007, 13:31
Ook even lekker bumpen...



Jongens hoe gaat het hier??

sebastiaan88
11 juni 2007, 21:33
Hehehe ik durfde niet jim,
maar idd jongens we zetten jullie onder druk..
Al vorderingen

hugo
11 juni 2007, 22:24
Ik zou graag weer verder willen maar heb het veel te druk, behuizing is binnen, en ben al een beetje bezig met alu voor de hardware aan de binnenkant, maar heb te weinig tijd. Nog een paar weken en dan is de studie klaar en dan ga ik weer verder, hou jullie uiteraard op de hoogte.

Geronimo
14 juni 2007, 01:29
De onderdelen liggen nog even te wachten in een doos...

Maar ik kan, om het spannend te houden, nog wel een update geven van mien huus, en dan met name het elektrische gedeelte om het nog een beetje on topic te houden.

Ik ben net klaar met de elektrische installatie. Wat een gekloot zeg, MTS is al weer tien jaar geleden, alle boekies natuurlijk uitgeleend en ik wil geen gepruts, ik wil het wel volgens de regels en netjes dus ja het duurde allemaal wat langer dan gedacht.
Groepenkast met tien groepen gëinstalleerd, waarvan één alamat (=zekeringautomaat met geintegreerde aardlekschakelaar) helemaal dedicated voor mijn prutshoek.
Dus mocht ik een optater krijgen dan gaat alleen bij mij de prik eraf en zit niet het hele huis in het donker hehe :).

Hier dus de Bron van het Leven voor menig zelfbouw project, de X88R als eerste, De Drievoudige Werkbank-WCD:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/IMG_2740.jpg

En hier een prent van de pijpelarij vanuit de meterkast (origineel kwam er 1 zielig buisje de huiskamer in):

http://home.casema.nl/hartm294/pics/IMG_2720.jpg

Ik ben inmiddels al wel wat verder, het stucplaat voor het verlaagde plafond gaat er eerdaags in en de hele zooi is al geisoleerd. Al met al loop ik wel al weer twee weken achter op mijn originele plan.
Dus de versterkert, tsja dat zal wel pas augustus of september worden helaas.

Maar het komt af en ik hou jullie op de hoogte. Vermaak je voorlopig maar met wat buizenpedaaltjes :D

hugo
25 juni 2007, 20:14
Vandaag eindelijk weer wat kunnen doen aan de preamp, heb de behuizing geboord, rack voor de tubes gemaakt en de voorplaat gemaakt. Volgende week weer verder, achterplaat afmaken, dan alles monteren en solderen.
Het schakelgedeelte moet ik nog maken. Ik zal volgende keer weer wat foto's posten.

Heeft iemand een idee hoe de voorplaat te bedrukken, ik heb de stalen plaat vervangen door aluminium. Misschien dat ik deze nog ga hoog polijsten, maar wat is de makkelijste manier om de tekst aan te brengen. Ik zat zelf te denken aan een A4 sheetje te printen, deze op maat te knippen en dan blanke lak erover, maarja of dat echt goed blijft zitten weet ik niet.
Een andere optie die ik heb gelezen is gelijk aan de stap voor het etsen, dus met een laserprinter op fotopapier printen en dan overzetten. Iemand hier ervaring mee of een ander wereldidee?

Hugo

sebastiaan88
25 juni 2007, 21:37
Lekker bezig hugo,
Ik heb gisteren vd week een mesa 50/50 aangeschaft voor de bouw van mn cae3+se clone

hugo
25 juni 2007, 22:31
Heb je van de cae3+se al een layout?

sebastiaan88
25 juni 2007, 22:40
Kheb alles wat ik nodig heb behalve de componenten:P

hugo
25 juni 2007, 23:43
Kan je de lay-out eens posten ben wel benieuwd.

Geronimo
26 juni 2007, 01:29
Vandaag eindelijk weer wat kunnen doen aan de preamp, heb de behuizing geboord, rack voor de tubes gemaakt en de voorplaat gemaakt. Volgende week weer verder, achterplaat afmaken, dan alles monteren en solderen.
Het schakelgedeelte moet ik nog maken. Ik zal volgende keer weer wat foto's posten.

Heeft iemand een idee hoe de voorplaat te bedrukken, ik heb de stalen plaat vervangen door aluminium. Misschien dat ik deze nog ga hoog polijsten, maar wat is de makkelijste manier om de tekst aan te brengen. Ik zat zelf te denken aan een A4 sheetje te printen, deze op maat te knippen en dan blanke lak erover, maarja of dat echt goed blijft zitten weet ik niet.
Een andere optie die ik heb gelezen is gelijk aan de stap voor het etsen, dus met een laserprinter op fotopapier printen en dan overzetten. Iemand hier ervaring mee of een ander wereldidee?

Hugo

Ik heb geen ervaring met bedrukken maar als het een losse plaat is kan je het dan niet zeefdrukken? Of als dat teveel gedoe is kan je de letters misschein bij een stickermaker uit laten plotten en dan de leftovers zegmaar de vellen waar die letters uitkomen meevragen en die plakken en dat dan spuiten ofzo.
Maar doet ie het al en klinkt het oke? Dat lijkt me in dit stadium belangrijker, ik zou me nu niet zo druk maken over het uiterlijk.

Johannes
26 juni 2007, 02:25
Ik heb es een blank aluminium pedaaltje bedrukt op de volgende manier:

- print je ontwerp met een lazerprinter uit (in spiegelbeeld) op fotopapier.
- leg het resultaat ondersteboven whatever je wil bedrukken.
- pak een strijkijzer (in een oven kan wellicht ook? nooit geprobeerd) en smelt de toner op het te bedrukken voorwerp.

Hoe lang, hoe heet, soort papier printkwaliteit enz enz, moet je ff mee klooien voordat het goed lukt. Het resultaat is (in mijn geval) errug strak, en niet te onderscheiden profi zeefdruk. De opdruk wordt helaas niet dik (reliëf) en is natuurlijk niet hoogglans, ook zit je vast aan de kleur zwart. Goedkoop is het wel en hele dunne lijntjes en complexe ontwerpen zijn mogelijk.

hugo
26 juni 2007, 18:53
Nee hij doet het nog niet, ik ben nog niet eens begonnen met het bedraden, dat gaat als eerst gebeuren, ben gewoon benieuwd hoe je zoiets strak kan labelen, ik ga de toner-fotopapier truuk eens proberen.

Hugo

Geronimo
28 juni 2007, 01:22
Gaat dat niet makkelijk loslaten dan?

Misschien moet je het dan met blanke lak bedekken ofzo.

hugo
28 juni 2007, 07:08
Ja blanke lak lijkt mij ook een vereiste, hoop alleen niet dat de toner dan gaat lopen, we proberen volgende week wel wat, heb de buisvoetjes inmiddels gesoldeerd kon het toch niet laten om er wat aan te doen, next de filament.

G.G.
28 juni 2007, 08:19
Ja blanke lak lijkt mij ook een vereiste, hoop alleen niet dat de toner dan gaat lopen, we proberen volgende week wel wat, heb de buisvoetjes inmiddels gesoldeerd kon het toch niet laten om er wat aan te doen, next de filament.

Heb voor mijn RTD buizen preampje gewoon plakplastic (boekenkaften) gebruikt in de printer. Dan een dag laten liggen (NIET AANKOMEN!) en dan een aantal lagen blanke lak. Werkte redelijk goed, alleen de print is niet superstrak omdat de toner slecht in het materiaal trekt.

Maak de lettertjes niet te klein anders lopen de lege ruimtes in bijv de letter "e" "a'' "b" etc vol.

hugo
30 juni 2007, 14:33
wat foto's van de voortgang
http://img100.imageshack.us/img100/6109/p1010056ih6.jpg

http://img261.imageshack.us/img261/6012/p1010060ek2.jpg

Volgende week weer verder,

Fijn weekend!

Johannes
30 juni 2007, 19:39
Gaat dat niet makkelijk loslaten dan?

Misschien moet je het dan met blanke lak bedekken ofzo.


Klinkt misschien gek, maar het zit muurvast, echt no way eraf te krassen. Ik gok dat als je het op een spiegelglad oppervlak doet, het dan wel makkelijker los komt, maar dat heb ik nooit gerprobeerd. Mijn pedaal, waar het dus nog steeds perfect op zit, is gepolijst alu, niet spiegelglad, maar alles behalve ruw.

Geronimo
2 juli 2007, 22:28
Ziet er goed uit Hugo! Zorg je er wel voor dat je de voedingdraden naar de schakelaar twist en zo ver mogelijk boven in de hoek van de behuizing propt, zo ver mogelijk verwijderd van die laatste opto's. Hetzelfde geld uiteraard voor de trafo. Misschien moet je die ook shielden, zoals in het origineel:

http://home.c2i.net/rhaakons/More%20Real%20X88R%20Internals.jpg

Succes!

Hier nog de mods van Olaf Krampe, misschien heb je er wat aan als ie niet klinkt...

http://www.thinlizzy.de/preamp/panther.gif

hugo
4 juli 2007, 18:08
Ik heb wel alvast gaten geboord voor de afscherming van de trafo, moet alleen nog even een plaatje vouwen maar dat komt later wel, eerst de bedrading af, thx voor het advies van het twisten van de draad, ik neem het mee. Ik mis alleen nog wat spullen dus moet nog even wachten op een nieuwe zending van Musikding en dan snel weer verder.

hugo
9 juli 2007, 23:59
Vandaag de potmeters verbonden, hierna het tuberack aan het preampboard, maar dat zal pas volgende week ergens worden.

http://img404.imageshack.us/img404/5599/p1010069ym7.jpg

SimonS
15 juli 2007, 16:09
mooi bezig Hugo. Wat mijn vorderingen betreft: Ik heb mijn preamp board leeggehaald, en ga 'm opbouwen op een turretboard. vind 't terminalstrip niet netjes+stevig. Moet de boel wel zonder twijfels buitenshuis durven te slepen.
Tevens een radicale omgooi van het door mij gebruikte schema! Het leadkanaal blijft (ongewijzigd), de clean gaat weg, een semi-chrunch kanaal komt terug :) Reden hiervoor zijn een ander project.

Deze zomer komt eerst dus een ander project, in samenwerking en parallel met Ibanez Rulez. De Soldano preamp zal dus nog even moeten wachten tot na/eind van de vakantie ;)

Ibanez RuleZ
15 juli 2007, 20:48
van dat project gaan de mensen hier ook wel op de hoogte gehouden worden... details blijven echter nog even "achter gesloten deuren". verslag volgt in due time.

Harrald

SimonS
15 juli 2007, 23:06
van dat project gaan de mensen hier ook wel op de hoogte gehouden worden... details blijven echter nog even "achter gesloten deuren". verslag volgt in due time.

Harrald
Inderdaad.

Ergens deze zomer gaan we er aan werken, over paar weken waarschijnlijk. Ik kan in ieder geval verzekeren dat 't een mooi project wordt dat ík in ieder geval nog nooit iemand heb zien doen :)

Maar goed, eerst maar eens 2 weken naar Slowakije, iig 1 week 30-35 graden :cooler: daaaag ;)

Ibanez RuleZ
15 juli 2007, 23:20
ETA voor de onderdelen is ergens deze week. Simon is weg de komende 2 weken, ik vanaf aanstaande zaterdag 1 week, daarna gaan we aan de slag.

een mooi project is het zeker... om ff mensen lekker te maken...








zeg ik helemaal niets meer

H.

hugo
15 juli 2007, 23:57
Ik ben benieuwd, wordt het ook een preamp?

In ieder geval succes, ik heb vandaag de draden aan de buisvoeten gemonteerd, ziet er op het moment niet uit, morgen de draden aan het preamp board verbinden en dan schiet het al aardig op.

Ibanez RuleZ
16 juli 2007, 09:37
de post zou in een verkeerd topic staan als dat niet het geval was ;)

H.

Geronimo
18 juli 2007, 15:41
Vertel vertel!

hugo
18 juli 2007, 16:53
Ik ben ook wel benieuwd, zal wel iets high gain worden neem ik aan, maar wat is er cooler dan X88R, een op Diezel Herbert gebaseerde preamp?

MSNL
18 juli 2007, 18:27
Hoi Huge,

ben ook benieuwd jouw preamp. Hoe ver ben je?
Ik heb een Soldano X99 (deze is grotendeels vergelijkbaar) en ben benieuwd hoe jouw zelfbouw klinkt in vergelijking met die van mij. Misschien kunnen we ze een keer vergelijken?

groet

MSNL

AART
19 juli 2007, 00:13
de post zou in een verkeerd topic staan als dat niet het geval was ;)

H.


3 kanaals:

1: Soldano SLO
2: Mesa/Boogie Mark IIC+ channel
3: Mesa/Boogie Recto?

midi switchable en ook alle kanalen mengbaar?

Zou gaaf zijn
:D :lp:

bentium
19 juli 2007, 02:47
1: Soldano SLO
3: Mesa/Boogie Recto?
zou beetje onozel zijn he :)
beide preamps zijn nagenoeg dezelfde

hugo
19 juli 2007, 06:53
@MSNL, ik ben nog niet klaar, de bedrading is klaar op het voedingsgedeelte na, moet de achterplaat nog maken en de switching, gaat zeker nog wel een maandje duren, als het werkt kunnen we wel een keer afspreken.

Gr. Hugo

hugo
19 juli 2007, 06:58
en dat toch maar een fototje van de laatste stand van zaken, bij de volgende amp ga ik de draden op de buizenvoetjes wel allemaal isoleren met krimpkous, ze maken geen contact maar scheelt niet veel, ook massieve kern draad is minder geschikt hiervoor.

http://img232.imageshack.us/img232/3713/p1010082rg0.jpg

AART
19 juli 2007, 12:19
zou beetje onozel zijn he :)
beide preamps zijn nagenoeg dezelfde

Ik vind de ssound toch behoorlijk verschillen. Soldano is scherper, rauwer. Meer marshall.
Recto is boomy, iets losser, net iets meer saturated sound.

bentium
19 juli 2007, 14:51
dat komt toch grotendeels door de gebruikte eindtrap? soldano heeft toch el34 en (de meeste) recto's 6L6

hugo
19 juli 2007, 17:37
soldano gebruikt ook 6l6

sebastiaan88
19 juli 2007, 18:50
Leuk zon discussie:)
maar vind de bouw veel interessanter

Ibanez RuleZ
19 juli 2007, 23:40
@aart

nog 2 weekjes geduld denk ik, dan komt er wel een draadje met onze progress. natuurlijk gaan we allereerst zorgen dat alles min of meer werkt voor we met het project naar buiten komen. nu spelen we nog voor J.K. Rowling en maken we mensen alleen bekend met het feit dat er een projectje aankomt. kan al wel verklappen dat simon op vakantie is, ik overmorgen een week wegben, maar de behuizing al binnen is... btw gehaald bij thomann... 44 euri en dan heb je wel een alu voorplaat.



Ik ben ook wel benieuwd, zal wel iets high gain worden neem ik aan, maar wat is er cooler dan X88R, een op Diezel Herbert gebaseerde preamp?

tja, de x88 is een cool project, no doubt about it. er zijn echter ook andere mogelijkheden, dingen waar je niet zo vlot aan denkt wellicht. wat dat betreft is Simon de creatieveling die met dit idee kwam... maak ik mensen al nieuwsgierig?

Harrald

Geronimo
21 juli 2007, 23:16
Flauw hoor, net als JK Rowling.

En @ Bentium; de recto preamp is idd nagenoeg zoals de SLO, duidelijk een ripoff maar ze klinken wel degelijk erg verschillend.

Er zitten een paar toevoegingen in de recto preamp (wat extra filtertjes)waardoor ie anders klinkt. Je zou die toevoegingen idd schakelbaar kunnen maken.
De eindbuizen zijn niet echt de oorzaak, Soldano gebruikt 5881's wat eigenlijk een soort 6L6-en zijn. Wel heeft de recto geen feedback in de eindtrap in de scheurmodus en de slo altijd waardoor een recto veel meer bas produceerd en daardoor wat lomper en bruter klinkt dan de slo.

@ Hugo; Ziet er goed uit man!

hugo
23 juli 2007, 22:04
Ben het schakelgebeuren aan het bekijken, wat ik alleen niet begrijp is de functie van de optocoupler OI1A en OI2A, voor respectievelijk het lead en crunch kanaal. Waarom moeten er 2 gebruikt worden ipv 1 aan het einde zoals bij het clean kanaal?

Thx Hugo

Geronimo
24 juli 2007, 12:03
Die zitten daar om die kanalen stil te houden als je het cleane kanaal hebt geselecteerd anders krijg je last van overspraak.
Ik had ze in mijn SLO ook eens weggelaten en toen hoorde ik het scheurkanaal zachtjes door het clean piepen, erg vervelend. Nu mute je het signaal voordat het gaat scheuren en dan kan het ook niet het clean verstieren.
Het cleane kanaal heeft het niet nodig omdat dat signaal zo klein is ten opzichte van het overdive kanaal dat eventuele overspraak nauwelijks opvalt.