View Full Version : DIY Preamp?
@aart
nog 2 weekjes geduld denk ik, dan komt er wel een draadje met onze progress. natuurlijk gaan we allereerst zorgen dat alles min of meer werkt voor we met het project naar buiten komen. nu spelen we nog voor J.K. Rowling en maken we mensen alleen bekend met het feit dat er een projectje aankomt. kan al wel verklappen dat simon op vakantie is, ik overmorgen een week wegben, maar de behuizing al binnen is... btw gehaald bij thomann... 44 euri en dan heb je wel een alu voorplaat.
tja, de x88 is een cool project, no doubt about it. er zijn echter ook andere mogelijkheden, dingen waar je niet zo vlot aan denkt wellicht. wat dat betreft is Simon de creatieveling die met dit idee kwam... maak ik mensen al nieuwsgierig?
Harrald
Ik ben zeker nieuwsgierig, maar het wordt niet groot, 1he behuizing maar...(€44 bij thomann?)
Die zitten daar om die kanalen stil te houden als je het cleane kanaal hebt geselecteerd anders krijg je last van overspraak.
Ik had ze in mijn SLO ook eens weggelaten en toen hoorde ik het scheurkanaal zachtjes door het clean piepen, erg vervelend. Nu mute je het signaal voordat het gaat scheuren en dan kan het ook niet het clean verstieren.
Het cleane kanaal heeft het niet nodig omdat dat signaal zo klein is ten opzichte van het overdive kanaal dat eventuele overspraak nauwelijks opvalt.
Ow oke thanx
SimonS
25 juli 2007, 12:03
zo, ik ben weer terug.
@aart, tis 2 HE
@hugo, lekker he die bedrading! keep up the good work
@allen, ik stel voor de x88r cloning praktijken hier te blijven bespreken en andere meuk komt nog wel. sorry dat er enigszins werd ge-topic-hijacked (oid) :)
Ik ben wel erg benieuwd als die vergelijking tussen Hugo z'n clone en de x99 preamp van MSNL daadwerkelijk plaatsvind!!
Ibanez RuleZ
30 juli 2007, 19:20
ik ben voor ;-).... sorry voor de kaping
Harrald
AART
1 augustus 2007, 13:10
Waar blijft de info over jullie preamp Harald en Simon?
Ibanez RuleZ
1 augustus 2007, 17:23
we hebben nooit gezegd wanneer er info komt. ik zei alleen wanneer we gingen beginnen ;).
we zijn wat voorzichtig met de info, eerst het zaakje werkend krijgen denk ik voor we gaan beginnen met posten. dan is er gelijk een mooie fotorapportage beschikbaar. we zijn al wel begonnen, dat kan ik wel verklappen. er zal nog een nieuw topic worden geopend.
Harrald
AART
1 augustus 2007, 23:31
we hebben nooit gezegd wanneer er info komt. ik zei alleen wanneer we gingen beginnen ;).
we zijn wat voorzichtig met de info, eerst het zaakje werkend krijgen denk ik voor we gaan beginnen met posten. dan is er gelijk een mooie fotorapportage beschikbaar. we zijn al wel begonnen, dat kan ik wel verklappen. er zal nog een nieuw topic worden geopend.
Harrald
Haha, sorry, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig. Simon heeft me al een beeetje ingelicht. Ik zal proberen geduldig te zijn :harmony:
hugo
6 augustus 2007, 22:26
Even een zeer kleine update helaas, nog niet heel veel kunnen doen de laatste tijd, van het schakelgebeuren heb ik een PCB-ontwerp gemaakt. Ik wil het graag een keer proberen om een PCB te klussen en snapte weinig van het ontwerp van floris.
Daarnaast heb ik ook nog wat cools gekocht voor het volgende project:
http://img69.imageshack.us/img69/125/p1010089lj4.jpg
Scheelt een hoop gedoe!!
sebastiaan88
6 augustus 2007, 23:56
Hee huug, waar heb je die gekocht, die wil ik ook nog wel een keer bouwen.
Of heb je ze bij smashguitars vant slocloneforum?
Groeten sebas
Ibanez RuleZ
7 augustus 2007, 00:12
VET :p
Harrald
Geronimo
7 augustus 2007, 12:07
Hee huug, waar heb je die gekocht, die wil ik ook nog wel een keer bouwen.
Of heb je ze bij smashguitars vant slocloneforum?
Groeten sebas
Schiet nou maar eerst eens op met die CAE+ van je, je bent nog nergens aan begonnen! Daar ben je nog wel even zoet mee, geloof me.
@Hugo; er was weinig aan te snappen. Gewoon namaken, als het niet werkt mag je me uitschelden :D
Het was maar een poging die versie van jou wat compacter te maken. Met een PCB zou het nog efficienter kunnen, maar is wel veel meer werk.
sebastiaan88
7 augustus 2007, 13:52
HAhahaha,
Wraf geronimo... fijn dat er dominante mensen op dit forum zitten zodat ik het niet laat sluren, maar deze week gaat de bestelling eruit, ik heb gisteren met mn vader alles even door zitten nemen, en er zijn dingen dat ik zoiets heb van WOW, maar mn pa zegt aajoh eitje,
We'll see, binnenkort even mn originele CAE3+ trafo ophalen:D:D:D
Ibanez RuleZ
7 augustus 2007, 14:05
hoe ga je de componenten monteren? zoals dat hier veel werd gedaan op van die strips, eyeletboard of turretboard?
Harrald
SimonS
7 augustus 2007, 17:01
wow Hugo, wat een immens brede banen op je SLOClone PCB!
sebastiaan88
7 augustus 2007, 17:38
Het signaal pad iig op turret, op het Tubetown forum is DR. Norres klaar, hij moet nog wat kleine dingetjes modden, en ik hou me grotendeels vast aan zijn schema, alleen hij gebruikt 6,3V gloeidraad, en ik ga 12,6V gebruiken, ik heb met Meneer Suhr gemailt en die gebruikt 12.6 in de CAE vertelde hij mij, Dus zal die trafo waarschijnlijk die tap hebben, maar ik ga binnenkort een Topic hierover openen, zodat dit een beetje X88r clonetopic blijft
SimonS
7 augustus 2007, 17:52
alleen hij gebruikt 6,3V anode, en ik ga 12,6V gebruiken,
weet wat je roept...
sebastiaan88
7 augustus 2007, 23:19
Ooo sorry, bedoel gloeidraad :$ stomme fout
Geronimo
8 augustus 2007, 16:15
HAhahaha,
Wraf geronimo... fijn dat er dominante mensen op dit forum zitten zodat ik het niet laat sluren, maar deze week gaat de bestelling eruit, ik heb gisteren met mn vader alles even door zitten nemen, en er zijn dingen dat ik zoiets heb van WOW, maar mn pa zegt aajoh eitje,
We'll see, binnenkort even mn originele CAE3+ trafo ophalen:D:D:D
Idd! Opschieten! (ik moet eigenlijk niet lullen want ik heb ook al jaren niets meer gemaakt, maar ik zeg ook niet dat ik van alles ga bouwen)
Maar ik weet niet wat jou pa doet maar het zal nog best wel een klus worden.
hugo
19 augustus 2007, 13:35
Eindelijk weer wat gedaan, heb toch maar besloten om Floris zijn versie voor het schakelen te bouwen, zo'n PCB is wel cool, maar moet nog zoveel doen, en snap toch niet hoe die hele preamp werkt kan het schakelen er ook wel bij. Floris, ik heb bij je schema een aantal aansluitingen geplaatst, kloppen die zo?
http://img237.imageshack.us/img237/7766/switchboardprefboardst1.jpg
en zo ziet het eruit in real-life, had alleen 1 2n7000 tekort, maar die haal ik van de week wel
http://img525.imageshack.us/img525/1347/p1010096oj5.jpg
http://img525.imageshack.us/img525/7774/p1010099cn6.jpg
Nu moet ik nog de achterplaat afmaken (dat wordt dinsdag) en dan de trafo aansluiten en het schakelgebeuren, en dan waarschijnlijk eindeloos opzoek gaan naar de fouten.
Geronimo
19 augustus 2007, 17:02
Ja klopt helemaal! Relaxed dat je het erbij hebt gezet, ik was er te lui voor.
Alleen R 2, 4 en 6 moeten ook 180 zijn, omdat je geloof ik allemaal VTL5C1's gebruikt en niet die TLP227 dingen als ik het goed heb toch?
En werkt het eigenlijk goed? Ik heb het nog niet gebouwd en dus nog niet getest.
En wat een fokking huge elko's heb je daar, hadden ze geen kleinere?
Ziet er netjes uit verder.
sebastiaan88
19 augustus 2007, 18:24
Nou peeps bijna alles is binnen van mn CAE3+se soort van amp.
Ben vanavond begonnen met wat tekenwerk voor het turretboardboorplan. Ik zit even met wat vragen over het schakelen. Ik zie hier dus ook relais/opto's maar ik hoorde op het tubetown duitse forum dat vtl5c1's snel voor overspraak zorgen en dat je beter AQY's kan gebruiken (geen idee wat het verschil is) mensen die mij hier wat uitleg over kunnen geven want ik snap dat gedeelte nog niet helemaal
Groeten sebas
hugo
19 augustus 2007, 18:39
ja ik heb alleen VTL5C1 gebruikt, shit dat had ik zelf ook wel kunnen zien, pas ik nog wel even aan.
Die elco zijn inderdaad een tikkie oversized, radio twente had alleen 35 Volt, had eigenlijk 16 volt moeten hebben, maar wil het nu gaan afronden dus dan maar tie-rappie eromheen.
Testen gaat nog niet ik zou ten eerste niet eens weten hoe en ten tweede mis ik nog een transistor, maar ik verwacht deze week het zover te hebben dat we kunnen testen.
Geronimo
20 augustus 2007, 12:14
ja ik heb alleen VTL5C1 gebruikt, shit dat had ik zelf ook wel kunnen zien, pas ik nog wel even aan.
Haha tsja je kan niet alles hebben he...
Die elco zijn inderdaad een tikkie oversized, radio twente had alleen 35 Volt, had eigenlijk 16 volt moeten hebben, maar wil het nu gaan afronden dus dan maar tie-rappie eromheen.
Het boeit ook verder niet zoveel, het viel me alleen op.
Testen gaat nog niet ik zou ten eerste niet eens weten hoe en ten tweede mis ik nog een transistor, maar ik verwacht deze week het zover te hebben dat we kunnen testen.
Gewoon spanning erop, 6,3 V, en dan die schakelaar omhalen en dan even meten met een MM.
Je kan er ook even wat ledjes aanvast knopen ipv de meter.
Het kan namelijk zijn dat de spanning te laag is voor dat IC. Het verschil moet namelijk minimaal 2 volt zijn.
@ Sebas; ik weet niet wat AQY's zijn. Maar overspraak kan je altijd krijgen, ook als je bijvoorbeeld relaitjes gebruikt. Je moet goed opletten hoe je je versterker bouwt, waar je draden liggen en dergelijke dingen.
Er zitten in het originele ontwerp ook extra optocouplers om het lekken van het ene kanaal in het andere tegen te gaan.
Ik zou gewoon eerst eens proberen het goed na te bouwen, en als je dan problemen tegen komt los je het dan gewoon op.
Ik heb ook geen schema van jou amp, dus ik kan je ook niet verder uitleggen hoe het werkt. Je zal misschien zelf eens proberen uit te puzzelen hoe het werkt.
hugo
25 augustus 2007, 09:56
Ik heb de weerstanden in de schakelprint vervangen, wacht alleen nog op een 2n7000, die is vrij lastig te krijgen, maar volgende week moet hij binnnenkomen, de achterplaat is ook klaar, maar moet wel de transformator verschuiven. Moet je voor de powerswitch een DPST of kan ik ook een SPST gebruiken?
Fijn weekend,
Hugo
Negative K3 fan
25 augustus 2007, 14:26
ik gebruik in mijn eigen amps meestal DPST, maar in heel veel versterkers worden gewoon SPST schakelaars gebruikt, kan prima.
SimonS
25 augustus 2007, 16:42
Ik heb de weerstanden in de schakelprint vervangen, wacht alleen nog op een 2n7000, die is vrij lastig te krijgen, maar volgende week moet hij binnnenkomen, de achterplaat is ook klaar, maar moet wel de transformator verschuiven. Moet je voor de powerswitch een DPST of kan ik ook een SPST gebruiken?
Fijn weekend,
Hugo
kun je die niet vervangen voor een andere uit die serie? Zelfde specs behalve max spanning/stroom(? ) (dácht ik!)?
hugo
25 augustus 2007, 18:35
@Negk3fan, thx gebruiken we de huidige
@Simon, zou goed kunnen, maar ben al niet zo expert dus neem lievere het zekere voor het onzekere, radio fortuin bestelt ze nu komen volgende week binnen en kosten iets van 60 cent ofzo, is ook prima.
hugo
13 september 2007, 12:12
Ga vandaag weer eens lekker solderen, de schakelprint is klaar moet alleen nog verbonden worden met de leds en de optocouplers. Bij aansluiten moeten de draden naar de + pool van de leds en de optocouplers (pootje 2). Ik neem aan dat alle negatieve contacten van de optocouplers en ledjes verbonden moeten en teruggebracht worden naar de negatieve pool van het switching board. Klopt dit?
Er staat ook op het schema duidelijk bij dat de "floating" ground van het switching board niet verbonden moet worden met de signal ground, dat is dan de ster-ground.
Als dat gebeurt is kan na een grondige check worden begonnen met spanningmeting.
hugo
13 september 2007, 17:52
Ik heb alle pootjes van de negatieve pool van de led-kant van de optocouplers verbonden, buizen erin en er komt geluid uit, maar alleen het crunch kanaal doet het en veel te zacht, ik heb in de effects-loop van een 15 watt buizenamp (A15mk1) gestopt en het is zachtjes hoorbaar met de gain en volume op 11.
Ik verwacht dat het probleem in de schakelprint zit, ik hoor wel de relais uitschakelen als ik de spanning eraf haal maar er branden geen ledjes, en het schakelen doet ook niks (geen verandering van geluid of led), ga nu even wat eten er dan vanavond nog eens rustig naar kijken.
Spanning is trouwens iets lager dan verwacht 400V i.p.v. 420 V. heb nog niet de trafo wisselspanning gemeten waarschijnlijk is die ook iets lager dan 300 V.
Nog even wat foto's, toch altijd leuk, het is nog zooitje binnenin, zodra alles werkt wordt alles vasgezet en met elkaar verbonden.
http://img212.imageshack.us/img212/3305/p1010116fl3.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/4373/p1010120sy5.jpg
Als iemand suggesties waar ik moet gaan zoeken, hoor/lees ik het graag.
Thx,
Hugo
hugo
13 september 2007, 23:00
Ben al iets verder maar in welke richting is de vraag, ik krijg 2 ledjes brandend en het crunch kanaal doet het redelijk op volume, ik denk dat het probleem in de schakelprint zit, is het mogelijk met een losse voeding die 5 volt levert de opto aan en uit te zetten?
Geronimo
14 september 2007, 09:41
Het probleem zit idd in het switchgebeuren. Kijk er nog even goed naar. Ik heb het relaisboard nog niet gebouwd en getest en dus zou er wel eens een foutje in kunnen zitten.
Als dit tot nu toe het enige is valt het wel mee! Gefeliciteerd alvast! Leuk.
Ik heb mijn relaisding nog even nagelopen en volgens mij zitten er geen fouten in. Ik zie dat je 6V relais hebt gebruikt, misschien is dat het probleem en werkt het wel alleen willen de relais niet aantrekken. Je zou kunnen proberen de relais te voeden mat de spanning die uit de eerste elko komt, dus de spanning wat op de input van de spanningsregelaar staat, en niet wat op de uitgang staat zoals nu. Als het goed is is die spanning wat hoger, een volt of 7.
Als de relais het doen zou ik even kijken of de opto's het doen door de spanning over de leds van de opto's te meten om te kijken of de volgorde goed is.
Daarna zou ik ook even (met de buizen eruit of de hoogspanning even los) de weerstand van de uitgangen van de opto's meten, kijken of dat allemaal een beetje werkt. Is het allemaal oke, dan weer het geluid testen.
Ik ben benieuwd en wens je veel succes!
hugo
14 september 2007, 10:18
De relais werken volgens mij wel goed, ik hoor ze schakelen behalve bij het crunch kanaal. Ik zal het schakelboard even helemaal nalopen, ik heb 2 kleine aanpassingen gedaan, de 2n7000's omgedraaid, en de aarde van de schakelprint verbonden met de pootjes van opto.
Ik meet een spanning ongeveer 1,8 volt over poot 1 en 2, klopt dit?
Ik ga je andere suggesties nu proberen
hugo
14 september 2007, 12:20
Ik heb nog wat kleine aanpassingen gemaakt, bij het voeding gedeelte heb ik de wisselspanning uit de travo direct op de MUR1100 aangesloten, de andere 2 diodes zorgde ervoor dat de spanning alleen maar zakte, meet nu een spanning van 400V gelijkstroom, nog steeds iets lager dan verwacht (420) maar aardig in de buurt.
Optocoupler 1 was niet goed verbonden, pootje 3 verbonden aan r9 i.p.v pootje 4.
Bij het switchen heb ik nog steeds de volgende problemen:
Lead: led lead brand, opto 2 en 3 aan, de rest dicht, luid signaal maar heb het idee dat er nog wat distortion mist het is wel duidelijk vervormd maar niet echt metal, meer stevige rock sound. De andere kanalen komen volgende week, er komt in ieder geval geluid uit en klinkt zeker niet onaardig beter dan Madamp maar volgens mij mist er nog iets.
Geronimo
14 september 2007, 22:51
Hmm, ja het is moeilijk bepalen vanaf hier wat eraan zou mankeren. Mijn SLO klonk ook niet echt metal, wel zwaar overstuurd maar er zat een hoop mid in, het was meer 80's hardrock leadsound.
Ik zou het eigenlijk moeten horen om te begrijpen wat je bedoeld. Het zou aan die spanning kunnen liggen, maar ik weet niet hoe hoog die in het origineel is. Maar dan nog, als die spanning wat verschilt zou ie wel gewoon redelijk moeten klinken.
Maar aan je reactie te merken klinkt ie nog niet echt goed...
Maar de klank is iets voor op de laatste plaats, je moet er eerst voor zorgen dat ie het naar behoren doet, dat alles goed is aangesloten is en dat het werkt. Het schakelgebeuren dient eerst gefixt te worden, zodat dat iig niet meer voor problemen kan zorgen.
Die kathodes van die opto's moeten idd aan die zwevende aarde. En die 1,8V is goed. Dan staat de opto aan.
Je kan nu even alles langlopen, je weet dat bijvoorbeeld in de cleanstand OI4A, OI2A en OI1A aan moeten staan, en de rest uit. In de crunch stand staat OI4A en OI1A aan en de rest uit en in de lead stand OI2 en OI3 aan en de rest uit. Je moet ze dus even allemaal meten om te kijken of ze ook echt uit zijn, misschien zit er wel een draadje niet goed, maar dat valt niet op omdat er geen licht uitkomt.
Die relais kunnen geluid maken maar het niet goed doen.
Je moet het echt even nameten zodat je er zeker van bent dat alles het goed doet, je moet alle andere mogelijkheden uitsluiten.
Ik zou ook even de aan en uit weerstand van de opto-cellen meten als ik jou was, om eventuele halfgare opto's eruit te halen. Ik heb namelijk ook gezien dat het geen originele VACTEC's zijn, maar imitatie. Ik zou niet weten of dat wat uitmaakt hoor maar je weet maar nooit. Meten=weten!
En als je er niet uitkomt, of je hebt alles gefixt en je denkt dat het schakelgebeuren toch je geluid vernacheld, kan je natuurlijk even de opto's bypassen en de connecties hard vast solderen om te kijken of er dan iets veranderd in het geluid.
En je hoe heb je nu die gelijkrichter aangesloten dan? Met maar twee dioden? Heb je een trafo met een middenaftakking dan gaat dat wel, anders niet. En hoeveel zakt de spanning door de dioden dan? In principe hebben ze een spanningsval van 0,7 v dus dat zou je amper moeten merken.
hugo
22 september 2007, 14:37
En je hoe heb je nu die gelijkrichter aangesloten dan? Met maar twee dioden? Heb je een trafo met een middenaftakking dan gaat dat wel, anders niet. En hoeveel zakt de spanning door de dioden dan? In principe hebben ze een spanningsval van 0,7 v dus dat zou je amper moeten merken.
Ik heb de 2 1n5368B eruit gelaten dus de wisselspanning rechtstreeks op de mur1100e aangesloten, ik weet niet wat voor diodes het zijn maar zorgde voor een aardige spanningval. In het schema staat ook dat je ze kan weglaten als je spanning niet te hoog is.
Over het geluid raak ik steeds meer tevreden het is niet zo heftig als ik verwacht had, maar toch zeer geschikt voor soleren, en het geluid blijft helder, zodra ik wat kan opnemen zal ik het doen. Ik heb naast de clips van Olaf ook nog nooit een X88r gehoord. Als iemand clips weet, hoor ik het graag.
Het is ook een droog geluid geen booster, geen effecten en door de effect loop van een Madamp, kan natuurlijk allemaal beter maar dat komt later wel.
Het schakelen werkt nog steeds niet goed, als ik bijvoorbeeld 17K meet is de opto dan voldoende gesloten lijkt mij namelijk vrij weinig, ik meet de volgende waarden
1A 2a 3A 4a 5a
Lead 200+ 0.1 0.2 17 21
Crunch 0.3 200+ 12 0.3 0.2
Clean 0.1 0.1 200+ 200+ 200+
Ik had de multimeter op 200K staan dus alles boven de 200k is 200+. Nu kloppen er aan aantal waarden niet zoals 5a moet open staan in de clean stand, ik ga er vanavond nog eens rustig naar het schakelschema kijken. Maar is een waarde van 12k voldoende om een opto als gesloten te zien?
hugo
22 september 2007, 21:08
Yess!!!!!!!!!
Hij doet het, in de schakelprint miste een onderbreking tussen het clean en crunch relais (e8 of e9). Alle kanalen werken nu dus goed. Ik was ook nog een verbinding vergeten waardoor het cleane het kanaal het eerst niet deed maar alles werkt nu top!!
Floris onwijs bedankt voor al je hulp zonder jouw was dit project nooit gelukt, aangezien ik een behoorlijke leek bent. Ik vind het erg bijzonder dat je zoveel tijd in dit project hebt gestopt zonder dat je mij ook maar kent, echt cool.
Andere die geholpen hebben uiteraard ook bedankt. Ik moet even een kabeltje regelen zodat ik wat opnames kan maken, en zal dan uiteraard wat clips posten.
Ik ben erg blij ook dat ik ervoor heb gekozen om meteen te maken wat ik wil, i.p.v. een simpelere amp, want na veel tijd en moeite toch niet helemaal is wat je wil. Er moet nog een hoop gebeuren voordat echt klaar is.
Damn, ik ga weer verder spelen
SimonS
22 september 2007, 22:26
erg tof hoor! Gefeliciteerd natuurlijk, het is weer eens bewezen dat dit ook kan ipv een Champje!
Ik ben echt benieuwd naar de clips!
Geronimo
22 september 2007, 23:13
Gefeliciteerd! Goed gevonden. Was je zelf wat vergeten of was het een foutje in mijn layout?
En geen dank hoor, het is het waard geweest. Je bent dan wel een erg handige leek moet ik zeggen. Je pikt alles snel op, ik hoefde niet alles zes keer uit te leggen en dan blijft het leuk om te doen. Tevens heb ik zelf geen tijd en ruimte op het moment om wat te maken dus dit was een leuk alternatief.
En het einde van mijn huis-verbouwproject is in zicht dus dan kan ik zelf weer wat gaan maken. De plannen voor zo'n dergelijke versterker voor een maat van mij lagen er al en de onderdelen zijn ook al binnen, nu de ruimte en tijd nog.
Dankzij mijn hulp aan jou kan ik het ding straks in een weekje in elkaar prakken, dus ik heb er zelf ook zeker wat aan gehad!
Veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar het geluid. Schroom niet om het ding te perfectioneren door te blijven prutsen, ik denk namelijk niet dat ie al perfect klinkt. Volgens mij had je JJ's toch? Je kan bijvoorbeeld Electro Harmonix buizen in het lead kanaal stoppen, dat zal ie al een stuk bruter klinken denk ik. In mijn amp klonk het nergens naar die JJ's.
Maar verder geen last van brom of andere bijgeluiden?
hugo
23 september 2007, 10:09
dubbelpost
hugo
23 september 2007, 10:09
Gefeliciteerd! Goed gevonden. Was je zelf wat vergeten of was het een foutje in mijn layout?
Foutje in de lay-out er miste gewoon een onderbreking.
Veel plezier ermee, ik ben benieuwd naar het geluid. Schroom niet om het ding te perfectioneren door te blijven prutsen, ik denk namelijk niet dat ie al perfect klinkt. Volgens mij had je JJ's toch? Je kan bijvoorbeeld Electro Harmonix buizen in het lead kanaal stoppen, dat zal ie al een stuk bruter klinken denk ik. In mijn amp klonk het nergens naar die JJ's.
Maar verder geen last van brom of andere bijgeluiden?
Ik gebruik ecc83s van JJ, ik zal eens opzoek naar andere buisjes, in ander topic was iemand erg tevreden over NOS-siemens buis. Ik vind het geluid ietswat droog, mag is organischer, meer Gary Moore achtig, suggesties zijn uiteraard altijd welkom.
Verder heb je nog de aanpassingen van Peter Diezel op Olaf zijn Panther.
Niet echt last van brom of bijgeluiden eigenlijk, ga nog wel een wandje plaatsen bij de trafo voor de zekerheid, en heb ook nog niet op vol volume kunnen spelen.
sebastiaan88
23 september 2007, 12:18
ik hoop snel wat te horen! heb je em bestickert?
Geronimo
23 september 2007, 12:39
Foutje in de lay-out er miste gewoon een onderbreking.
Aha idd ik zie het, stom, nooit gezien.
Ik gebruik ecc83s van JJ, ik zal eens opzoek naar andere buisjes, in ander topic was iemand erg tevreden over NOS-siemens buis. Ik vind het geluid ietswat droog, mag is organischer, meer Gary Moore achtig, suggesties zijn uiteraard altijd welkom.
Verder heb je nog de aanpassingen van Peter Diezel op Olaf zijn Panther.
Haha ja NOS siemens zijn zo'n beetje de heilige graal, erg zeldzaam en als je ze wilt kopen heel erg duur. Je ziet ze gaan voor 300 dollar per stuk!
Misschien dat je kans hebt er eentje tegen het lijf te lopen op een rommelmarkt ofzo.
Niet echt last van brom of bijgeluiden eigenlijk, ga nog wel een wandje plaatsen bij de trafo voor de zekerheid, en heb ook nog niet op vol volume kunnen spelen.
Dat is mooi. Idd een goede test, een goede dikke eindtrap erachter en die voluit zetten en kijken wat je hoort.
Maar hoe dan ook veel plezier ermee!
Jimwoud
23 september 2007, 13:07
Hey Hugo, gefeliciteerd met je preamp!! Nu clips en foto's!!!
hugo
5 oktober 2007, 21:07
Ik probeer clips te maken maar op een of andere manier krijg ik een heel zacht geluid zal wel ergens een instelling verkeerd hebben staan maar kom er nog niet achter, foto's zal binnenkort weer maken
Nog een vraagje ik vind het crunch kanaal te braaf, het lead klinkt nu super heb r12 verlaag naar 10K en ben erg tevreden over het geluid, alleen crunch mist nog wat gain, als ik de twee kanalen met elkaar vergelijk zie ik een aantal verschillen, kan ik de weerstanden van het crunch kanaal aanpassen naar het leadkanaal om meer distortion te krijgen b.v.
R26 eruit 0 ohm
r24 => 470 ohm
r25 => 1M ohm
Of zijn hier betere manieren voor?
Hugo
Geronimo
7 oktober 2007, 13:33
R12 10K gemaakt? Dan heb je nu minder overdrive of niet? Waarschijnlijk is ie nu wat getemder, maar wat strakker zeker.
EDIT: Je krijgt idd juist meer gain.
Wat het crunch kanaal betreft; R26 zou ik laten zitten, dat is een laagdoorlaatfilter om oscillaties te voorkomen. Houd dus ook wat hoog tegen maar dat ligt volgens mij buiten het hoorbare bereik of iig hoog dus meer gain krijg je er niet van als je die verwijdert.
R24&25 veranderen in 470K&1M is wel een idee. Het werkt als een vaste volumeregelaar. Je zou er ook een potmeter in de plaats kunnen doen om de beste verhouding op te kunnen zoeken.
Je kan ook over R23 een elkootje kunnen zetten net zoals in het lead kanaal om de gain van U1 te verhogen.
Je kan de gainpot bypassen met een 1n condensator, net als het lead kanaal, voor meer hoog. Dan krijg je wat meer edge.
Je kan wat rommelen met de koppelcondensator c14. Hogere waarde = meer bas, een lagere waarde minder bas en dus iets ieler maar wel strakker.
Je kan ook al dit soort dingen combineren om het ideale geluid te creeren.
Vind het nog steeds stoer van je dat ie het (bijna dan) in 1 keer doet, zonder bijgeluiden en andere narigheid.
Heb je 'm al op hoger volume geprobeerd? Of in een bandsituatie?
Ibanez RuleZ
7 oktober 2007, 14:39
hmms, ik had dit nog niet gezien (dat ie af was). goed werk!!
H.
hugo
8 oktober 2007, 14:46
ik heb nog even wat geprobeerd en ik heb een elko over r23 gezet en dit geeft net een wat dikkere sound, precies wat ik nodig heb, ben er nu erg tevreden over, alleen doet het cleane kanaal en het lead het niet meer, dus dat ga ik nu weer fixen.
Dan de boel netjes afmaken aan de binnenkant, schroeven borgen, en de belettering op de frontplaat afmaken.
Ik gebruik een FCB1010 als controller, daar zit de mogelijkheid in om ook twee kanalen aan te sturen d.m.v. 2 relais, ik moet daar nog wat voor verzinnen dat het mogelijk is om de 3 kanalen van de preamp mee te kunnen schakelen. Ik heb een peavey classic eindversterker van een MSNL gekocht, nu nog even sparen voor een intellifex en dan heb ik een redelijk compleet rackie, iig meer genoeg voor mijn coverband, en kan ik alles aansturen met 1 midicontroller (mss nog een wah erbij)
Zodra de boel netjes dichtzit ga ik het eens proberen in de bandsituatie de boel ligt nu nog steeds open mijn bureau. Ik zal ook eens proberen wat clippies te maken als de andere twee kanalen het weer doen.
Ibanez RuleZ
8 oktober 2007, 15:04
anders kan je gewoon een Nobels MS4 switcher gebruiken, die heb ik ook in mn rack hangen en dat werkt ook prima. heb je ook geen dikke kabels nodig vanaf je midicontroller.
harrald
hugo
15 oktober 2007, 14:41
Ik heb geprobeerd wat clippies te maken, maar het is niet echt een succes, komt grotendeels omdat ik niet echt goed kan spelen en ik absoluut niks weet van opnemen, maar misschien heb je toch een beetje idee. Hier staan ze iedergeval
http://www.soundclick.com/bands/pageartist.cfm?bandID=644878
Opgenomen met:
Washburn N1 met BL500 pickups
X88r clone
Stagg kabeltje
Peavey classic
Fame vintage 30 2x12"
Crappy mic naar de laptop
Soundrecorder van windows (daarom zijn alle clippies precies 1 minuut)
Ach het gaat om het idee, misschien maak ik nog wel een keer betere.
sebastiaan88
15 oktober 2007, 16:57
Vet hoor:D
hugo
15 oktober 2007, 19:03
Vet hoor:D
Hoe staat het eigenlijk met jouw preamp? Nog vorderingen?
hugo
15 oktober 2007, 20:50
Ik wil een Behringer FCB1010 gebruiken om de preamp te laten schakelen van kanalen, er zitten twee relais in het midiboard, ik moet drie kanalen kunnen schakelen. Zou dit kunnen met het volgende schematje?
http://img80.imageshack.us/img80/9094/relaisopzetxg3.jpg
Ik wil de +5V pakken van het schakelboard, levert deze voldoende stroom? Vergeet ik nog wat, het lijkt mij wel mooi als je bij het sluiten van beide switchen niet twee kanalen aanzet maar weet niet hoe ik dat kan oplossen, niet echt noodzakelijk ook.
Geronimo
16 oktober 2007, 01:40
Genoeg stroom voor twee extra relaitjes? Denk dat het wel gaat.
Je schakelingetje is iig goed, ik zat ook aan iets dergelijks te denken omdat je van plan was die FCB te gaan gebruiken. Je zegt dat als beide relais aan staan dat het lead en crunch kanaal tegelijk aanstaan, maar volgens mij is dat niet zo en blijft de crunch uit. Ik neem wel aan dat die twee x-jes betekenen dat die twee met een draadje aan elkaar zitten, als dat idd zo is werkt het gewoon.
Maar het is niet echt praktisch zo he met die twee schakelaars. Tenminste, als je ze ook zo fysiek moet intrappen, de een uit en de ander aan.
Maar kan je die FCB niet programmeren? Dat je bijvoorbeeld onder knop 1 SW1 open SW 2 open, met knop 2 SW1 dicht SW2 open, en onder knop drie SW1 open en SW2 dicht. Als dat kan ben je klaar.
Als het niet kan moet je een midi schakelingetje fixen maar dan moet je eproms programmeren en shit.
hugo
16 oktober 2007, 08:55
Thx Floris,
Het werkt vrij makkelijk, onder elke knop programmeer welk midikanaal je wilt aansturen en of je sw1 en sw2 aan of uit wil, zo kan je dus presets maken met een preamp en een midi aangestuurd effectunit.
Wat vond je van de clips?
Gr. Hugo
sebastiaan88
16 oktober 2007, 09:44
Hee hugo, bedankt voor je interesse, ik ben naast school/werk/stage bezig om 3 losse prints te maken, 1 switching met midi, 1 powersection, en 1printplaat waar ik het overige op maak (de potmeters etc).
Als dit werkt ga ik een losse print maken met het signaal pad. Ik heb nu de mogelijkheid om prints te maken vandaar. Ik hoop snel wat meer te kunnen laten zien
Als deze prints werken kan het heel snel vorderen. Het grootste probleem is nu tijd
Geronimo
16 oktober 2007, 10:16
Thx Floris,
Wat vond je van de clips?
Gr. Hugo
Oja, het klonk verbazingwekkend goed. Geen bijgeluiden en troep en de clean is ook mooi. Vind de opnamen zelf ook goed gelukt. Wat voor mic heb je gebruikt?
Het crunch kanaal leek alleen niet helemaal oke. Lijkt een beetje op fart-out, daar moet je nog even naar kijken.
hugo
17 oktober 2007, 10:25
Thx Floris, de mic was een shure c606, het crunch kanaal mag inderdaad wat beter maar heb geen idee hoe het in het origineel klinkt heb nog nooit over iets van soldano gespeeld. Ik ga er van de week nog even goed naar kijken.
Hugo
hugo
5 januari 2008, 23:07
Ik speel nu een aantal maanden over de preamp en bevalt nog steeds erg goed, hij ligt nog wel steeds open. Ik heb een vraagje over een toggleswitch: ik wil een een toggle switch met 3 posities gebruiken om de kanalen te kiezen, maar na flink wat zoeken is het mijn nog steeds niet duidelijk of dit uberhaupt kan met een toggleswitch en zoja welke ik dan moet hebben.
Mij lijkt het logisch, maar weet niet of die gemaakt worden, is een toggle switch met 6 terminals die in elke stand er twee kortsluit, is dit een on/on/on?
Thx Hugo
Geronimo
9 januari 2008, 16:45
Ik speel nu een aantal maanden over de preamp en bevalt nog steeds erg goed, hij ligt nog wel steeds open. Ik heb een vraagje over een toggleswitch: ik wil een een toggle switch met 3 posities gebruiken om de kanalen te kiezen, maar na flink wat zoeken is het mijn nog steeds niet duidelijk of dit uberhaupt kan met een toggleswitch en zoja welke ik dan moet hebben.
Mij lijkt het logisch, maar weet niet of die gemaakt worden, is een toggle switch met 6 terminals die in elke stand er twee kortsluit, is dit een on/on/on?
Thx Hugo
Idd zoiets moet je hebben, een Double Pole Double Throw (DPDT) Center On switch. Je kan ze overal krijgen (Stuut&Bruin, Radio Twente). Het is gewoon zo een dpdt switch en die blijft in het midden staan, je moet dan twee contactjes door verbinden.
Welke?
Kijk hier:
http://www.1728.com/guitar3.htm
(halverwege ergens, je moet ff naar beneden scrollen)
Groetjes!
hugo
12 januari 2008, 11:37
He Floris,
Thx voor je reactie, verder alles goed, heb je nog bouwplannen voor een preamp?
Ik ga binnenkort beginnen aan de ombouw van JCM900 naar SLO, heb PCB van het sloclone forum, blijft verslavend dat zelfbouwen.
Fijn weekend.
Geronimo
22 januari 2008, 11:32
Alstu. Ik moet nog steeds beginnen aan mijn preamp, maar ik ben nog met mijn huis bezig. Ik woon er al, maar er moet nog een hoop gebeuren en dat schiet niet erg meer op, heb ff geen zin meer nu, wordt soms een beetje moe van deze ouwe gribus.
Maar uiteindelijk komt het er wel van. Ik heb al een plek voor een werkbankje gereserveerd.
Succes met je SLO, ben je al begonnen? Zou leuk zijn als je er een verslagje van bijhoudt hier.
hugo
22 januari 2008, 13:11
Oke, verbouwen is inderdaad vermoeiend, heb zelf altijd ook grote plannen, maar als je dan eenmaal begint valt het altijd tegen. Succes met je verbouwing, ik zal regelmatig wat posten betreffende SLO.
Gr.Hugo
Kamiess
23 januari 2008, 22:42
Donders wat een handige mensen hier.
Toevallig iemand bij die een 1 kanaals pre-amp kan maken voor clean(lichtelijke crunch erin)??????
Het liefst ook nog 19"maar das niet het belangrijkste
hugo
24 januari 2008, 09:09
Er zijn denk ik genoeg mensen die dat kunnen, waaronder jijzelf ook, er zijn genoeg schema's, layouts en dergelijke te vinden. Op Ax84 hebben ze veel simpele schema's/layout's staan, als je een beetje kan solderen moet het lukken om een 1 kanaals preamp te maken, je kan ook kijken naar complete kitjes zoals van Madamp oid. Good Luck
Jimwoud
24 januari 2008, 09:24
Oke, verbouwen is inderdaad vermoeiend, heb zelf altijd ook grote plannen, maar als je dan eenmaal begint valt het altijd tegen. Succes met je verbouwing, ik zal regelmatig wat posten betreffende SLO.
Gr.Hugo
Hey Hugo,
Ik zie je nieuwe topic graag tegemoet. Succes alvast,
gr jim
hugo
27 januari 2008, 21:57
Ik ben bezig om een klein relais printje te maken, waarmee ik met behulp van de FCB1010 (midi-board) de preamp kan schakelen. De FCB heeft twee relais switchen die je onder elke preset aan of uit kan zetten. Dus ik heb het volgende geklust:
http://img100.imageshack.us/img100/5556/relaisboardsj2.gif
De rode draad is de centerdraad als die verbonden wordt met 1 van de andere 3 wordt dat kanaal actief. Ik kan nu alleen clean en lead schakelen, dit komt volgens mij omdat beide relais schakelen als 1 van de 2 switchen verbonden is. Ik kan mij voortstellen dat via de aarde beide relais worden voorzien van spanning. Hoe kan ik dit voorkomen?
Moet ik de jumper van de spoel van het relais naar de aarde vervangen door een diode, zou dit helpen?
hugo
27 januari 2008, 22:36
Ik heb het probleem gevonden, de switchen waren kortgesloten door de aarde, van de week even kunststof ringentjes draaien en die er tussen zetten, het werkt nu, dan kan in die eindelijk in elkaar.