PDA

View Full Version : "Recept 1x12" wat heb ik nodig?



Realeigo
28 oktober 2006, 17:53
- MDF o.i.d. voor de kast
- Een Speaker
- Grill Cloth/Tolex
- Bedrading (Watvoor?)
- ?

Ik wil dus een 1x12 maken voor op mn studeerkamertje en die wil ik graag zelfbouwen (en dan een buizen top kopen (Orange TT)) maar ik weet bij god niet wat ik precies moet hebben en hoe je te werk gaat. Heb al een klein beetje gegoogled maar ben niet veel wijzer geworden, misschien dat jullie het me beter kunnen uitleggen.

AART
28 oktober 2006, 18:08
18 mm berkenplex(echt beter dan MDF).

Tolex
Hoekjes
Schroeven
Handvat
Speakerdoek
Latjes(2 x 1,5 cm oid)
Schroeven
Bison Tix(tolexlijm)
Bison D3(houtlijm)
Speakerkabels
Speaker

BLOK182
28 oktober 2006, 18:36
En niet geheel onbelangrijk: rubber voetjes/dopjes op em op te zetten:-)

Realeigo
28 oktober 2006, 19:01
O....k

Hout, lijm en zo moet ik vast wel bij de Doe Het zelver kunnen kopen.
En ik denk dat ik de rest bij www.verelec.com ga bestellen, behalve dat ik geen speakerdraad kan vinden daar. (Iemand anders misschien wel?)

En oei, die tolex is duuuuur! Ik denk dat ik nog wel grill cloth ga kopen maar dan mn cab eens van een mooi likje verf ga voorzien!

Wat is een aardige maat voor een 1x12? 36x36x19 (HxBxD in CM)

En verder moet ik dus

- 1 speaker, (ik denk dat ik van iemand een Celestion g12t-75 ga overkopen)
- 1 a 2 meter Speaker Kabel
- 8 Hoekjes
- 4 Rubber dopjes
- Jack Plug
- 2 Handvaten (zijkant)

Hoe moet het bedraad worden? (iemand een tekening? als je op google 1x12 wiring diagram (in meerdere variaties geprobeerd) krijg je niet wat ik zoek)

Marco5150
28 oktober 2006, 19:31
Kijk hier eens:
http://www.award-session.com/award-session_projects.html

Staan een aantal bouwtekeningen op. Ook van een 1x12. Verder staat er ook een wiring diagram, maar aan een 1x12 valt niet echt veel aan te sluiten hoor.
Gewoon twee draden van de speaker naar een Jack aansluiting.

Franc
29 oktober 2006, 08:19
En oei, die tolex is duuuuur! Ik denk dat ik nog wel grill cloth ga kopen maar dan mn cab eens van een mooi likje verf ga voorzien!

Tube Town heeft heel voordelige tolex. 9.99 per meter:
http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p1556_Tolex-Tube-Town-Black.html

Echt mooier dan verven.

Realeigo
29 oktober 2006, 10:40
Wat is het beste voor speaker? 8 of 16 ohm? (celestion g12 t-75)

Vonk
29 oktober 2006, 10:51
http://www.sound-design.ch/tipstricks/guitarbox.html

Dit design heb ik gebouwd, en het klinkt retevet!
Ook ik vond de tolex duur, dus heb ik hem gewoon 2 grondlagen en 2 zwarte lagen verf gegeven. Ik sjouw er toch nooit mee, en het geluid klinkt er niet minder om.

De tolex wordt ook onder andere toegepast om resoneren tegen te gaan, maar het ontwerp is volgens mij sterk genoeg.

Oh ja, en cloth vond ik ook te duur ;) dus daar moet ik nog wat voor vinden.

Het ohmage moet je bepalen door te kijken wat je amp liefst heeft.

Dude
29 oktober 2006, 13:19
(ik denk dat ik van iemand een Celestion g12t-75 ga overkopen)


mail me nog maar even haha, we komen er wel uit ! ;)

groet van bart

Kim Wilson
29 oktober 2006, 15:42
Ik zou je kistje iig 45x45 cm maken buitenwerks. 36x36 wordt echt te krap.

Check ook mijn bouwverslag (staat in mijn sig) en dat van anderen (zoekfunctie), daar kun je echt heel veel tips uit halen.

Oh, en voor speakerkabel kun je wel bij de bouwmarkt terecht. Gewoon de rood-zwarte 2x2,5 mm2. Pluggen en de female jack aansluiting kun je wel bij de elektrozaak halen.

Dude
29 oktober 2006, 15:56
je kan hem zo klein maken als je zelf wil hoor.. als de speaker er maar in past. Zal vast wel invloed hebben op het geluid. In mijn optiek en met mijn ervaring is de diepte meer van belang. Een diepe kleine kast klinkt lekkerder dan een breede ondiepe kast.

Kim Wilson
29 oktober 2006, 16:00
Ja, maar zoals ik ze bouw, moet ik minimaal 45 cm buitenwerks hebben. De speaker is 31 cm, dan komen er twee latjes bij van 44 mm, is dus 9 cm. Dan nog 2 x 18mm van het multiplex, is bijna 45 cm.

Hij kan idd wel kleiner, maar dat gaat ten koste van de stevigheid.

Minda
29 oktober 2006, 19:25
Mijn kassie is 30 x 40 x 50 cm buitenwerks. 30 diep, 40 hoog en 50 breed. Met een grote opening in de achterzijde, dus de inhoud is niet echt relevant.