PDA

View Full Version : Lesmethode



stratestic
28 oktober 2006, 17:19
Ik heb een vraagje over lessen. Ik heb namelijk zelf les, ongeveer 1 1/2 jaar maar heb het idee dat ik niets leer. Ja, af en toe eens iets nieuws maar er zit geen structuur in. Ik ben natuurlijk wel verder gekomen in die tijd maar het meeste van wat ik nu kan komt eigenlijk van wat ikzelf heb gevonden en uitgezocht. De lessen hadden eigenlijk niet echt een toegevoegde waarde.
Hoe gaat dat bij jullie gebruiken jullie een lesboek of komt je leraar met oefeningen en nummers?

tom123
10 november 2006, 23:42
Mijn leraar komt altijd met nummer en oefeningen aan.
maar misschien ligt het gewoon aan je leraar dat je niks meer bijleerd :P

Pais
11 november 2006, 00:56
Ik heb altijd lol in mn lessen, ik kijk er iedere keer wel naar uit. Ik heb nu 8 lessen gehad met een naar mijn gevoel logische opbouw. Iedere keer kom ik terug met nieuwe ideeen, nieuwe motivatie en ga er het liefst diezelfde avond nog mee aan de slag.
Als je niets meer leert, kun je je afvragen waar dat door komt. Misschien ben je ook zelf een weinig innovatieve leerling en is je leraar meer het coachende type. In dat geval is het een slechte combinatie en kun je beter op zoek gaan naar iemand met wat meer innitiatief in het programma. Een leerling die het liefst zelf veel onderneemt en daar ondersteuning bij wilt, heeft meer baat bij een leraar met coachende rol.
Het lijkt me ook wel dat het belangrijk is dat het een beetje klikt. Ik leer altijd makkelijker van iemand die ik graag mag (ook al zou dat niet zo moeten zijn, je komt immers gewoon voor de muziek).

Kun je het niet bespreken met je leraar? Wie weet heeft hij wel gewoon het idee dat het je zelf hard genoeg gaat en wil hij je niet 'overloaden' met nieuwe info en inzichten, terwijl jij juist wel het gevoel hebt dingen te willen ondernemen.

Anders gewoon wat anders zoeken. Als je al anderhalf jaar les hebt, en al die tijd het idee gehad hebt dat je er niet uit haalt wat erin zit, dan vind ik dat je al veel te ver bent gegaan.

hoofd
12 november 2006, 21:49
Misschien moet je gewoon stoppen met les en een tijdje zelf wat aan gaan kloten, een bandje opzetten, optreden, weetikveel. Als je daarna zelf weet wat je wilt leren kan je een leraar zoeken en je lessen focussen op een punt.

Don Capo
17 november 2006, 08:37
INderdaad, wanneer je het gevoel hebt dat je niet verder komt doet je leraar gewoon wat fout, kappen met die zooi, lekker plezier maken en als je er zin in hebt weer eens les nemen bij iemand die je wel wat bij leert!

dr.distortion
30 november 2006, 16:05
ik kan me mijn eerste gitaarleraar nog goed herinneren. Met twee tegelijk les, half uur en echt aandacht aan mijn "ding" was ongeveer 5 min. De rest ging naar mijn medeleerling die nooit oefende, reeds ver over de 50 was en alleen maar rolling stones wilde spelen maar daar nooit een zuivere noot op wist aan te slaan. Na drie lessen en enter sandman en master of puppets had ik het wel gezien en ging op zoek naar een andere gitaarleraar.
Op een tuinfeest / jamsessie van een operazanger leerde ik een gozer kennen die in verschillende bands speelde, conservatorium gedaan had en gitaarles gaf. Hij hield van precies dezelfde muziek als ik en dat was in zijn leslokaal ook goed te zien :)
Geloof me...hoe de leraar het brengt...of er een goede klik is tussen leraar en leerling...een wereld van verschil

johantipker
1 december 2006, 12:28
Gewoon ff andere docent checken, probeer er desnoods een paar uit!

Een goed contakt tussen docent en leerling is belangrijk, open, eerlijk en stimulerend en motiverend.

Een goede gitaardocent heeft de contaktuele gaven om met heel veel mensen een goeie klik te hebben. Verder moet een docent snel doorhebben op welke manier leerlingen dingen evt verkeerd oppikken, niet doorgronden, te veel navelstaren op 1 ding.... kortom waar de fouten in het gitaarspel nog zitten....

en dan moet de goede man cq vrouw ook nog met adequate adviezen komen die het liefst snel resultaat opleveren.

een stuk studiebegeleiding van hoe oefen je thuis... is ook belangrijk, als mede doelen te stellen, die te behalen... etc etc..

stratestic
2 december 2006, 15:44
Bedankt voor de opmerkingen ik ga nu weer een lesboek gebruiken zodat dat voor structuur zorgt in de techniek en in de lessen. Ik heb namelijk goed bedacht wat ik allemaal wil leren en ga me nu eerst op les richten op de techniek waardoor ik zelf weer verder kan met het spelen van nummers. Ik oefen daardoor thuis wat ik op les leer en heb voor mijzelf doelen gesteld die ik zelf probeer te bereiken. Daarmee denk ik dat ik weer een stuk verder kan komen.