PDA

View Full Version : Alternatief voor Feedbackbuster?



Bruce
28 oktober 2006, 15:42
Ik heb een Takamine met een iets kleiner klankgat dan "normaal"
We gaan met de band een akoestiche set spelen,
en de Feedbackbuster die ik heb gekocht is te groot.

Wie heeft voor mij een creatieve maar degelijke oplossing om feedback
tegen te gaan?

Bvd

steph
28 oktober 2006, 16:41
Kwam vorige week iemand tegen die zijn buster vergeten was, en met een paar inkepingen een bierviltje gebruikte, wat dus ook voor 90% werkte!
Geweldig bedacht, maar kan me voorstellen dat je het dan mooi zwart afplakt.
Tis maar een idee, en kost niks.

piezo
28 oktober 2006, 20:14
Ik had het vanmiddag nog bij de hand in de oefenruimte. FB-buster vergeten. Geen nood, kledingstuk in de gitaar bracht redding. (Geleerd van Leo Kottke, die vroeger bij optredens altijd een broek in zijn gitaar had.)

Buzz
28 oktober 2006, 21:27
Beste Bruce,


Er zijn ook feedback-busters voor nylonsnarige gitaren. Die hebben een kleinere diameter. Wellicht past die in jouw klankgat.
Ik zou het eens even nagaan.

Succes,
Ray

kornelius
29 oktober 2006, 13:56
Ik had het vanmiddag nog bij de hand in de oefenruimte. FB-buster vergeten. Geen nood, kledingstuk in de gitaar bracht redding. (Geleerd van Leo Kottke, die vroeger bij optredens altijd een broek in zijn gitaar had.)

dit is wel lachen. Eerst eindeloos op zoek naar de juiste gitaar, houtsoort zus, massief zo, bracing dit, piezo dat, en dan hup een broek er in proppen. hatsikidee.

LaurentB
30 oktober 2006, 10:46
Ik had het vanmiddag nog bij de hand in de oefenruimte. FB-buster vergeten. Geen nood, kledingstuk in de gitaar bracht redding. (Geleerd van Leo Kottke, die vroeger bij optredens altijd een broek in zijn gitaar had.)

Wat een stuk gemakkelijker zit dan een gitaar in je broek.

gertdm
30 oktober 2006, 10:48
:) Broek erin, inderdaad, als de gitaar is ingeplugd. hoewel een stofdoek ook al wonderen doet.In wezen een oude truc die banjoisten hebben uitgevonden.

toch in zijn algemeenheid vraag ik me vaak af waarom er zoveel gitaristen met feedback-problemen kampen. Ik heb er nooit last van, ook niet toen ik in een band speelde.
wel is het zo dat aktieve piezo's er gevoeliger voor zijn dan passieve.
Nog een reden waarom ik altijd kies voor een eenvoudige Fishman matrix of Highlander of een duet systeem van Fishman, zonder volumeregelaar. Op je versterker moet je dan zoeken naar de afstelling tussen gain en master (of volume). Daarmee kun je veel sturen.Een PA en DI is dus al helemaal prettig.
Ook een volumepedaal kan helpen.

LaurentB
30 oktober 2006, 10:58
:) Broek erin, inderdaad, als de gitaar is ingeplugd. hoewel een stofdoek ook al wonderen doet.In wezen een oude truc die banjoisten hebben uitgevonden.

toch in zijn algemeenheid vraag ik me vaak af waarom er zoveel gitaristen met feedback-problemen kampen. Ik heb er nooit last van, ook niet toen ik in een band speelde.
(...)


Ik heb het ook maar één keer gehad in de band, maar dan ben je wel goed de sigaar want we kregen het maar niet weg. Daarom gebruik ik er voor de zekerheid toch altijd maar zo'n ding.

piezo
30 oktober 2006, 11:28
:) wel is het zo dat aktieve piezo's er gevoeliger voor zijn dan passieve.
Nog een reden waarom ik altijd kies voor een eenvoudige Fishman matrix of Highlander of een duet systeem van Fishman, zonder volumeregelaar.Volgens mij zijn de pickup systemen die jij noemt wel degelijk allemaal aktief, Gert. Dat er misschien geen regelmogelijkheden op zitten is iets anders, meestal zit de pre-amp dan in/bij de jack output.
Piëzo's zonder pre-amp zijn door hun hoge uitgangs impedantie en rare frequentierespons nauwelijks bruikbaar.

kornelius
30 oktober 2006, 11:33
Piëzo's zonder pre-amp zijn door hun hoge uitgangs impedantie en rare frequentierespons nauwelijks bruikbaar.

Wat de vraag oproept, beste Piezo, ben jij voorzien van een pre-amp? :)

piezo
30 oktober 2006, 11:41
:D

Als je goed gelezen hebt, heb ik ditmaal piëzo geschreven, met puntjes.

Evenzogoed is mijn respons ook wel eens raar, daar niet van. :)

gertdm
30 oktober 2006, 12:34
Het klopt dat ze een pre-amp hebben, maar mijn ervaring is wel dat de gitaren die ik had en waar een toon- en frequentieregelaar (de een nog uitgebreider dan de ander) op zat gevoeliger was voor feedback. Ik heb dat ervaren met een Seagull, 2 Furches en nu ook al met mijn Taylor 412 CE met expression-systeem. Vandaar dat ik die Taylor ook al weer ga verkopen, maar dat terzijde.
Al mijn andere gitaren waar ik de laatste jaren op heb gespeeld hadden een Fishman matrix zonder verdere toon- frequentieregelaars, respectievelijk L'arrivee OM, Guild , Taylor LKSM-12, Breedlove CM5 en Zwier GdM bariton (deze laatste dan met duet systeem) en nooit feedback.
Er moet dus een verband zijn....:) of t ligt aan mij, dat kan natuurlijk ook....

piezo
30 oktober 2006, 13:04
Dat verband zou er best kunnen zijn, als door de regelaars resonantie van het elektronische circuit een beetje verandert. Aan de andere kant is de feedback bij akoestische gitaren toch vooral een kwestie van akoestische terugkoppeling op de kast zelf.
Eigenlijk zou de proef eens op de som moeten worden genomen, met een soort van true bypass schakeling.

Ik heb zelf o.a. een Furch met Baggs RT systeem, mèt pre-amp kastje maar zònder regelaars, want ik wilde geen gaten in mijn gitaar en mijn ervaring is dat het geluid beter te regelen is op een mengtafel. Op die endpin zit in ieder geval wel een outputregelaar, maar of daar ook nog een opamp met passende impedanties bijzit, zodat ik het kastje zou kunnen bypassen, weet ik zo gauw niet meer.

De eerder genoemde gitaar met het kledingstuk er in was trouwens mijn 12-snarige Crafter, niet de Furch.

greencharlie
31 oktober 2006, 12:48
kleef er een stuk karton over