PDA

View Full Version : Vette nieuwe Les Paul



Squier4ever
28 oktober 2006, 15:25
http://www.gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/LesPaul/Les%20Paul%20BFG/

http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/LPBGLDDB1_.jpg

http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/LPBGGTDB1_.jpg

http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/LPBGHCGM1_Horiz.jpg

ziet er cool uit, benieuwd naar de prijs. zag namelijk dat de LP GT, dat nieuwe model ook haast 3300€ kost :o

mcannegieter
28 oktober 2006, 15:46
Wat een supervette gitaar!!!! Die houten volume en tone knoppen zijn echt apart.

glacius
28 oktober 2006, 15:47
ziet er zeker vet uit!! maar waarom nou zonder pickupring ?

mdb
28 oktober 2006, 15:52
mwah, tgeit:) ik mis de slagplaat!

Squier4ever
28 oktober 2006, 15:52
weet niet, maar zelfs zonder ziet ie er wel aardig rock 'n roll uit!
zo'n ring is ook niet moeilijk te bevestigen...

Squier4ever
28 oktober 2006, 15:54
mwah, tgeit:) ik mis de slagplaat!

limbo?
ik zeg dat nl ook altijd :-P

Axelll
28 oktober 2006, 15:55
Fancy topje, gaat niet goedkoop worden me dunkt.

Squier4ever
28 oktober 2006, 15:58
vrees het ook, hoewel er bij staat dat het een slimmed-down versie is, dus minder luxe....

iwamoto
28 oktober 2006, 16:05
die "gele" zou ik serieus overwegen te kopen :eek:, ik ga echt teveel met orpheo om :D

Squier4ever
28 oktober 2006, 16:07
ik vind die zwarte echt vet, een van de weinige gitaren die echt vet zijn int zwart, verder alleen een LP custom BB.

iwamoto
28 oktober 2006, 16:08
—all at a great price. Destined to be a classic.
dat belooft wat, wie weet, binnenkort iwa met een les paul in huis :seriousf:
ik vind bijv ook de kleur/materiaal van de brug erg vet gekozen

BLOK182
28 oktober 2006, 16:15
Gaaf ding! Vind vooral de combi p90/humbucker erg gaaf! A la Tremonti back in the days:-)

Squier4ever
28 oktober 2006, 16:25
helaas is er verder nog niets over te vinden, kan iig geen richtprijs of wat dan ook vinden....

GAS

Danny Drug
28 oktober 2006, 16:57
prs?.............

iwamoto
28 oktober 2006, 16:59
prs?.............
ik vind van niet, prs'en spreken me ook minder aan als deze knaap!

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2006, 17:27
Interesting..... toch vind ik de klassieke zwarte of de wijnrode mooier.
-Niet dat ik deze niet zou willen hebben-

GibsonDC
28 oktober 2006, 17:59
ziet er zeker vet uit!! maar waarom nou zonder pickupring ?
en zonder truss rod cover:)

Squier4ever
28 oktober 2006, 18:19
toch vind ik em vet

schwalbe
28 oktober 2006, 18:29
en zonder truss rod cover:)

En zonder positie-markeringen....

Ik vind het trouwens helemaal niks.

iwamoto
28 oktober 2006, 18:30
hoe dik zou de body zijn, en hoe zwaar? ik hoop echt heel licht en vrij dun :D

Squier4ever
28 oktober 2006, 18:31
niks ervan, juist heel dik en loodzwaar. dat is tenminste rock en roll
anders lijkt het wel een ibanez en that makes me throw up, vind het echt een lelijk woord, ibanez

Axelll
28 oktober 2006, 18:32
Juist niet. Ik heb de melodymaker getest en de body voelde goedkoop aan omdat ie zo dun was. Had wel een lekker geluid maar die miste body zeg maar.
Ik hoop dat deze zon lekker zware les paul body heeft dan vind ik hem wel interessant. Nieuwe knopjes tussrod plaatje derop knallen en gaan!

iwamoto
28 oktober 2006, 18:37
niks ervan, juist heel dik en loodzwaar. dat is tenminste rock en roll
anders lijkt het wel een ibanez en that makes me throw up, vind het echt een lelijk woord, ibanez
het liefste laat ik ibanez op mn hele lichaam tatoeëren!!!

daarom hoop ik op kleine body :p

Axelll
28 oktober 2006, 18:37
Oja dat van mij was naar Burkamoto bedoeld.

Squier4ever
28 oktober 2006, 18:39
dat had ik door....
als je ibanez op je laat tatoeëren hoop ik dat er een virus in je inkt zit :D:D

BLOK182
28 oktober 2006, 18:41
Die nieuwe LP heeft al lege ruimtes voor weight-reduction, staat op de site:(

iwamoto
28 oktober 2006, 18:49
Oja dat van mij was naar Burkamoto bedoeld.
beetje respect voor de naam he, ik vraag toch ook niet "nou, aan die debiele post te zien, gebruik je net zoveel coke als die andere axel, die rose knaap?"

Tho
28 oktober 2006, 18:57
beetje respect voor de naam he, ik vraag toch ook niet "nou, aan die debiele post te zien, gebruik je net zoveel coke als die andere axel, die rose knaap?"

Iwa, had tim je al verteld van die Ibanez bij KeesDee? misschien wel nuttige info :)

iwamoto
28 oktober 2006, 18:58
Iwa, had tim je al verteld van die Ibanez bij KeesDee? misschien wel nuttige info :)
die is linkshandig :p en een 6 snaar, of moet zijn dat ie nog niet op de site staat? :p

Tho
28 oktober 2006, 18:59
die is linkshandig :p en een 6 snaar, of moet zijn dat ie nog niet op de site staat? :p

Nee hij staat niet op de site. Net nieuw binnen. hij is rechtshandig, 7snarig en zwart..

schwalbe
28 oktober 2006, 19:02
Nee hij staat niet op de site. Net nieuw binnen. hij is rechtshandig, 7snarig en zwart..

Dat was die nieuwe LP ook, maar die 7e snaar hebben ze wegbezuinigd.

Tho
28 oktober 2006, 19:09
Dat was die nieuwe LP ook, maar die 7e snaar hebben ze wegbezuinigd.

Ik niet begrijp... :???:

Squier4ever
28 oktober 2006, 19:13
Ik lees net trouwens dat de mini-switch de pickup selector is en die andere is een kill-switch....

schizo910
28 oktober 2006, 19:15
Mag ik dan als enige zeggen dat ik hem buiten de tops, spuuglelijk vind
rare knoppen, maffe toggleswitch, afschuwlijke hardware of het ontbreken van wat hardware.

drap
28 oktober 2006, 19:26
Mag ik dan als enige zeggen dat ik hem buiten de tops, spuuglelijk vind
rare knoppen, maffe toggleswitch, afschuwlijke hardware of het ontbreken van wat hardware.

Je staat niet alleen Schiz, ik vind dat ding ook niet echt geweldig. Al was ie te koop voor E500,- en linkshandig, had ik 'm nog niet gekocht.

Tho
28 oktober 2006, 19:30
Je staat niet alleen Schiz, ik vind dat ding ook niet echt geweldig. Al was ie te koop voor E500,- en linkshandig, had ik 'm nog niet gekocht.

Gibsons zijn sowieso belachelijk overpriced. Heb eens wat onderzoek gedaan en de afwerking is ook vaak verschrikkelijk!

GibsonSG
28 oktober 2006, 19:56
Gibsons zijn sowieso belachelijk overpriced. Heb eens wat onderzoek gedaan en de afwerking is ook vaak verschrikkelijk!

Mijn SG vind ik wel mooi!:)

Orpheo
28 oktober 2006, 23:04
als ie nou binding had..... :cooler: maar ach... zo is ie ook supergaaf. maar toch... tis iets te uhm, modern voor mij. en ik heb al een gitaar met p90 :satisfie: en daar kan imo geen enkele andere gibson met p90's tegenop.

iwamoto
28 oktober 2006, 23:24
Mijn SG vind ik wel mooi!:)
ja, ik vind mijn RG ook mooi :) helaas is het een beetje off topic wat je zegt he, dus helaas, je gaat niet door voor de koel vries combo, maar marco, wat kan onze kandidaat nog winnen?

Orpheo
28 oktober 2006, 23:27
Gibsons zijn sowieso belachelijk overpriced. Heb eens wat onderzoek gedaan en de afwerking is ook vaak verschrikkelijk!


altijd hoor ik dat juist van mensen die gibson niet kunnen betalen. ik vind t echt goeie gitaren. ook voor dat geld. iedere gibson is zo anders, tis dus even zoeken. of wellicht loop ik gewoon tegen superlekkere lespauls aan... :satisfie:

iwamoto
28 oktober 2006, 23:29
als ie nou binding had..... :cooler: maar ach... zo is ie ook supergaaf. maar toch... tis iets te uhm, modern voor mij. en ik heb al een gitaar met p90 :satisfie: en daar kan imo geen enkele andere gibson met p90's tegenop.
gewoon bek dicht en kopen jij :p

drap
28 oktober 2006, 23:31
altijd hoor ik dat juist van mensen die gibson niet kunnen betalen. ik vind t echt goeie gitaren. ook voor dat geld. iedere gibson is zo anders, tis dus even zoeken. of wellicht loop ik gewoon tegen superlekkere lespauls aan... :satisfie:

Ik heb een tijdje terug een ES335 in handen gehad. Hij speelde slecht, hij klonk slecht en hij was echt erbarmelijk slecht afgewerkt. En dan te bedenken dat ie nieuw nog es teringduur is ook, temeer omdat het een lefty was en ook nog sunburst. Gibson maakt dus ook wel bagger hoor, echt niet alles is top van Gibson. En ik mag het zeggen, want ik heb een Gibson! :)

Orpheo
28 oktober 2006, 23:32
gewoon bek dicht en kopen jij :p

neuh, voor dit geld koop ik liever n andere :)

@ drap: tja. ik zal t zo zeggen: ik heb nooit een slechte gibson LP/ES bespeeld. NOOIT. wellicht moet ik eens wat harder zoeken naar een slechte :)

de enige gibsons die ik echt klote vond, waren marauders of S1's.

Anders Destium
29 oktober 2006, 00:09
Fanboy alert :roll:

Ik ben al jaren op zoek naar "mijn" LP, maar tot nog toe heb ik geen enkele het geld waard gevonden. Er was eigenlijk áltijd wel iets op aan te merken, mensen die durven te beweren dat ze nog nooit een slechte LP hebben bespeeld hebben óf op te weinig LPs gespeeld óf te weinig ervaring om gitaren fatsoenlijk te kunnen beoordelen. Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. Er gaat niets boven een goede LP, maar er is veel en veel te veel prut op de markt door de belabberde QC. Eigenlijk is Gibson het enige gitaarmerk waarin ik echt teleurgesteld ben, het zou zoveel beter (moeten) kunnen... De enige LPs die ik zou willen kopen zijn al bezet of waren IMO te duur voor wat ze boden. Ik mag er ook over oordelen zou ik zeggen omdat ik én Gibson heb gespeeld én genoeg geld heb om er te kopen ;)

Ik vind deze gitaren erg mooi, toch leuk dat Gibson het weer eens aandurft om een aanpassing te plegen. Ik ben benieuwd hoe deze combi zal gaan klinken, het ontbreken van inlays vind ik ook erg classy staan! Alleen jammer van de verschillende soorten pups, verder is de kleur van de bovenste flink gejat (http://www.willcuttguitars.com/images/110899-2.jpg). Als de gitaar een beetje fijn speelt en niet te veel kost ben ik best geïnteresseerd :)

drap
29 oktober 2006, 00:13
Ik heb ook es een linkshandige studio lp mogen vergelijken met destijds m'n Epi les paul custom met Seymour Duncan '59 (met dank aan Wout B). Eén keer raden welke er stukken beter klonk...

Mitch_mashinguard
29 oktober 2006, 01:03
Masterlijke nieuwe gibson. Vooral de trans black is kicke!

BaseSix
29 oktober 2006, 13:01
Fanboy alert :roll:

Ik ben al jaren op zoek naar "mijn" LP, maar tot nog toe heb ik geen enkele het geld waard gevonden. Er was eigenlijk áltijd wel iets op aan te merken, mensen die durven te beweren dat ze nog nooit een slechte LP hebben bespeeld hebben óf op te weinig LPs gespeeld óf te weinig ervaring om gitaren fatsoenlijk te kunnen beoordelen. Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. Er gaat niets boven een goede LP, maar er is veel en veel te veel prut op de markt door de belabberde QC. Eigenlijk is Gibson het enige gitaarmerk waarin ik echt teleurgesteld ben, het zou zoveel beter (moeten) kunnen... De enige LPs die ik zou willen kopen zijn al bezet of waren IMO te duur voor wat ze boden. Ik mag er ook over oordelen zou ik zeggen omdat ik én Gibson heb gespeeld én genoeg geld heb om er te kopen ;)

Ik vind deze gitaren erg mooi, toch leuk dat Gibson het weer eens aandurft om een aanpassing te plegen. Ik ben benieuwd hoe deze combi zal gaan klinken, het ontbreken van inlays vind ik ook erg classy staan! Alleen jammer van de verschillende soorten pups, verder is de kleur van de bovenste flink gejat (http://www.willcuttguitars.com/images/110899-2.jpg). Als de gitaar een beetje fijn speelt en niet te veel kost ben ik best geïnteresseerd :)

Ik ben dan wel serieus benieuwd wat je aan de LPs hebt op te merken. Ik heb nu toch al op een behoorlijk aantal gespeeld en bezit er zelf ook een aantal, maar een echt superslechte heb ik ook nog nooit ontdekt. Wel LPs die wat schoonheidsfoutjes hadden of die niet de klank hadden die ik zocht, maar echt grove nalatigheid heb ik in een winkel nog nooit gezien.

On topic: Vind de nieuwen wel iets hebben! Ze schreeuwen Rock'n Roll! :blast:

Tho
29 oktober 2006, 13:05
altijd hoor ik dat juist van mensen die gibson niet kunnen betalen. ik vind t echt goeie gitaren. ook voor dat geld. iedere gibson is zo anders, tis dus even zoeken. of wellicht loop ik gewoon tegen superlekkere lespauls aan... :satisfie:

Niet om te pochen, maar ik kan het dus wél betalen Orpeo. En ik kies er bewust niet voor, omdat het mijn sound niet is, dus ben ik voor de Jackson USA sl2ht gegaan die ik over 2 weken op ga halen.

schizo910
29 oktober 2006, 13:17
Ik ben al jaren op zoek naar "mijn" LP, maar tot nog toe heb ik geen enkele het geld waard gevonden. Er was eigenlijk áltijd wel iets op aan te merken, mensen die durven te beweren dat ze nog nooit een slechte LP hebben bespeeld hebben óf op te weinig LPs gespeeld óf te weinig ervaring om gitaren fatsoenlijk te kunnen beoordelen. Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. Er gaat niets boven een goede LP, maar er is veel en veel te veel prut op de markt door de belabberde QC. Eigenlijk is Gibson het enige gitaarmerk waarin ik echt teleurgesteld ben, het zou zoveel beter (moeten) kunnen... De enige LPs die ik zou willen kopen zijn al bezet of waren IMO te duur voor wat ze boden. Ik mag er ook over oordelen zou ik zeggen omdat ik én Gibson heb gespeeld én genoeg geld heb om er te kopen ;)


Ophouden nou! Straks ga ik je nog een sympathieke gozert vinden...

Anders Destium
29 oktober 2006, 13:19
Ik ben dan wel serieus benieuwd wat je aan de LPs hebt op te merken. Ik heb nu toch al op een behoorlijk aantal gespeeld en bezit er zelf ook een aantal, maar een echt superslechte heb ik ook nog nooit ontdekt. Wel LPs die wat schoonheidsfoutjes hadden of die niet de klank hadden die ik zocht, maar echt grove nalatigheid heb ik in een winkel nog nooit gezien.

On topic: Vind de nieuwen wel iets hebben! Ze schreeuwen Rock'n Roll! :blast:

Als je 2000 euro vraagt voor een gitaar dan vind ik dat je mag verwachten dat het fretwerk in orde is, de gitaar stemvast blijft en er geen duidelijke lakfouten te ontdekken zijn. Ik zeg nergens dat ze hele slechte gitaren maken, maar als je als gitarist zoveel geld betaalt voor een gitaar dan hoort die gitaar tiptop in orde te zijn. De discussie is verder al vaak genoeg gevoerd, het gaat nu om de mooie nieuwe serie ;)

jimihattricks
29 oktober 2006, 13:59
ligt dat nu aan mij of zien die tops er meganep uit..? zo'n rare flame heb ik iig nog nooit gezien...(?)

de humbucker - p90 combo vind ik dan persoonlijk wel erg lekker (heb m zelf ook op mn axe):

http://img154.imageshack.us/img154/9861/s5000113sv9.jpg

voor de rest vind ik bijv die nieuwe GT reeks heel erg cool, maar waarom nou weer zo duur? :(

achja, je kan nog altijd voor die richwood lp gaan natuurlijk :D

iwamoto
29 oktober 2006, 14:04
achja, je kan nog altijd voor die richwood lp gaan natuurlijk :D
kan je niet, ahem:
Gibson Guitar Company owns many different rights based on patents, trademarks and intellectual property.
Some products in our program might have led to confusion on whether these rights were fully respected
by our company. We hereby state that we never had/will have the intention to violate any rights of
Gibson Guitar Company and that we, to prevent any possible confusion, have deleted certain products from our program.

die honden uit tenesee dachten natuurlijk "shit, hun producten worden met de dag beter, daar moeten we een stokje voor steken, we hebben toch een monopoly status als het gaat om dure les pauls, hup, we branden ze af!"

jimihattricks
29 oktober 2006, 14:11
kan je niet, ahem:
Gibson Guitar Company owns many different rights based on patents, trademarks and intellectual property.
Some products in our program might have led to confusion on whether these rights were fully respected
by our company. We hereby state that we never had/will have the intention to violate any rights of
Gibson Guitar Company and that we, to prevent any possible confusion, have deleted certain products from our program.

die honden uit tenesee dachten natuurlijk "shit, hun producten worden met de dag beter, daar moeten we een stokje voor steken, we hebben toch een monopoly status als het gaat om dure les pauls, hup, we branden ze af!"

owja, ik was die richwood lp lawsuit alweer vergeten :)

ok, dan: je kan nog altijd voor een epiphone lp gaan

almarvk
29 oktober 2006, 14:29
Zien er wel grappig uit die Les Paul's, toch vind ik die knoppen wel een beetje vreemd/raar. Kweet niet of ik het mooi moet vinden.

De humbucker/P90 combi is echt geweldig. Dat heb ik nu ook op m'n RG en dat zorgt ervoor dat de gitaar super veelzijdig is. Dan kan je alle kanten er mee uit. Echt een aanrader!

iwamoto
29 oktober 2006, 14:31
Zien er wel grappig uit die Les Paul's, toch vind ik die knoppen wel een beetje vreemd/raar. Kweet niet of ik het mooi moet vinden.

De humbucker/P90 combi is echt geweldig. Dat heb ik nu ook op m'n RG en dat zorgt ervoor dat de gitaar super veelzijdig is. Dan kan je alle kanten er mee uit. Echt een aanrader!
ho ho almar, een P90...in mijn rg? dus een p90.....in mijn rg? nee dankje :p

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 14:37
op zich wel vet, maar die combinatie van een p90 en een zebra humbucker zonder mounting ring ziet er heel erg lelijk uit.

Squier4ever
29 oktober 2006, 17:08
het zijn geen flame tops, staat er bij de beschrijving, echter wel vet

BaseSix
29 oktober 2006, 23:32
Als je 2000 euro vraagt voor een gitaar dan vind ik dat je mag verwachten dat het fretwerk in orde is, de gitaar stemvast blijft en er geen duidelijke lakfouten te ontdekken zijn. Ik zeg nergens dat ze hele slechte gitaren maken, maar als je als gitarist zoveel geld betaalt voor een gitaar dan hoort die gitaar tiptop in orde te zijn. De discussie is verder al vaak genoeg gevoerd, het gaat nu om de mooie nieuwe serie ;)

Couldn't agree more. Lakfouten...tja, ik ben ietswat vergevensgezind als de gitaar me verder goed ligt, maar verder ben ik het helemaal met je eens. Een gitaar, en zeker voor dat geld, moet technisch 100% zijn. Wel gek dat je dan nog niet een goed exemplaar hebt kunnen vinden. Ik ben toch veel meer goede dan slechte tegen gekomen. Maar ieder zijn ding. Om de link dan maar weer te leggen naar het topic... Misschien dat één van deze nieuw serie iets voor je mag worden... ;-)

Orpheo
29 oktober 2006, 23:35
wat zijn lakfouten?

edit: wat bedoelen jullie ermee? ik zie bv nooit een gibson met druipers, met orange peel,, of met slecht geschraapte binding ofzo.

drap
30 oktober 2006, 05:32
wat zijn lakfouten?

edit: wat bedoelen jullie ermee? ik zie bv nooit een gibson met druipers, met orange peel,, of met slecht geschraapte binding ofzo.

Qua binding ben ik sowieso al twee slecht afgewerkte Gibsons tegengekomen en bij één (de ES335 waar ik het eerder over had) was zelfs het logo nog slordig gedaan en de binding langs de hals was om te huilen. Voor gitaren van een dergelijke prijs zou je dat helemaal niet hoeven te verwachten. Gibson is echt niet altijd guitarheaven. Ik denk dat je bij Fender minder inconsistentie tegenkomt dan bij Gibson.

Timmy
30 oktober 2006, 08:12
Over de klank is natuurlijk een klein beetje lastig te oordelen; maar de looks vallen me ernstig tegen; op de bronsachtige pickups na (tenminste, ik geloof dat ze niet zwart zijn, dat vind ik wel een vondst). Ik vind het inderdaad een behoorlijke rockgitaar, maar de houten knoppen ontnemen bij mij elk kijkplezier...

Een beetje een Gibson Greenpeace als je het mij vraagt :dontgeti:!

Squier4ever
30 oktober 2006, 08:40
knoppen zijn niet moeilijk te vervangen, maar mij staat het algehele idee van de gitaar gewoon aan...

Agent_Smith
30 oktober 2006, 08:53
Qua binding ben ik sowieso al twee slecht afgewerkte Gibsons tegengekomen en bij één (de ES335 waar ik het eerder over had) was zelfs het logo nog slordig gedaan en de binding langs de hals was om te huilen. Voor gitaren van een dergelijke prijs zou je dat helemaal niet hoeven te verwachten. Gibson is echt niet altijd guitarheaven. Ik denk dat je bij Fender minder inconsistentie tegenkomt dan bij Gibson.

Ik ben niet echt into 'nieuwere' LPs, maar ik heb zulke dingen ook nog nooit gezien of gehad. Er wordt hier altijd geroepen over slechte afwerking etc, maar ik heb dat echt nog nooit meegemaakt. Andere kant is dat ik eigenlijk vrijwel nooit in gitaarwinkels kom en daar de nieuwe Gibsons aandachtig bestudeer (óf ze hebben ze niet, óf ze hangen ver weg achter glas).
Nu ben ik sinds kort van mijn '70-'74-geloof afgestapt en een Premium Plus (2005) gekocht. Extra op zulke zaken gelet, omdat dat altijd geroepen wordt. Maar er valt gewoon helemaal niets op aan te merken.
Ik zal wel geluk hebben :)

drap
30 oktober 2006, 09:34
Ik ben niet echt into 'nieuwere' LPs, maar ik heb zulke dingen ook nog nooit gezien of gehad. Er wordt hier altijd geroepen over slechte afwerking etc, maar ik heb dat echt nog nooit meegemaakt. Andere kant is dat ik eigenlijk vrijwel nooit in gitaarwinkels kom en daar de nieuwe Gibsons aandachtig bestudeer (óf ze hebben ze niet, óf ze hangen ver weg achter glas).
Nu ben ik sinds kort van mijn '70-'74-geloof afgestapt en een Premium Plus (2005) gekocht. Extra op zulke zaken gelet, omdat dat altijd geroepen wordt. Maar er valt gewoon helemaal niets op aan te merken.
Ik zal wel geluk hebben :)

Oh nee, maar zo extreem als dat ik het bij die ES335 heb meegemaakt was ook wel heel uitzonderlijk hoor. Zo erg had ik het werkelijk nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij goedkopere merken. En ik heb es een keer een les paul gezien, nieuw uit de winkel, die ik niet superieur vond afgewerkt. Vooral de verbinding van nek naar body vond ik slordig. Maar ik mag ook aannemen dat dit best uitzonderlijk was. Het is alleen wel zo dat ik dit soort gevallen bij Fender nog niet ben tegengekomen, ook niet op een Mexicaan of Japanner. En als ik dan de prijzen van Gibson afsteek tegen die van Fender, dan mag dit eigenlijk helemaal niet voorkomen. Gibson gaat er immers toch zo prat op dat ze zo mooi zijn gebouwd, in tegenstelling tot de wat primitiever gebouwde Fenders.

Overigens heb ik opzich niks tegen Gibson hoor, ik heb er zelf ook één. Een goeie Gibson is wat mij betreft een prachtgitaar.

Orpheo
30 oktober 2006, 09:45
ik moet wel even mijn eigen standpunt nuanceren. ik zei zelden slechte gibsons die na 2002 gemaakt zijn. daarvoor heb je wel heel veel lemons. de QC na 2002 is echt wel omhoog gegaan. of wellicht moet ik eens zaken instappen waar het personeel veel minder selectief is. bij sacksioni, NL muziek of max guitars (mijn vaste toko's) heb ik in ieder geval nooit een slechte (nieuwe) gibson gezien.

ze zijn er dus vast wel. maar nog niet gezien.

Squier4ever
30 oktober 2006, 10:33
dat is zeker waar, een beetje fatsoenlijke gitaarwinkel stuurt die dingen gewoon terug als ze niet bevallen/ niet goed zijn

Orpheo
14 november 2006, 00:19
prijs is bekend. tussen de 1100 en 1300 EURO. dus niet DOLLAR. EURO. zie de site van musik schmidt.

even googlen, en je weet een hoop!

voor de les paul freaks onder ons: er zijn weer 2 nieuwe les pauls bij! een classic met flamed maple top (werd eens tijd!) en een classic met custombinding, ebben toets, headstock van een SG standard, en trapezoid inleg. VERDOMD mooi dingetje! allemaal onder de 2000 euro moeten ze worden (naar de roddels). zal wel zo zijn, want de BFG zat rond de 1500 euro was de schatting.

oh oh oh Orpheo gaat volgend jaar bijna iedere maand een nieuwe BFG kopen ;)

AgileGhost
14 november 2006, 16:30
Wat een oerlelijke dingen.

Dit is dus de reden waarom ik niet zo van Gibson hou: Naar mijn mening zijn vooral die nieuwere modellen echt te basic voor zo'n prijskaartje. Zeker als je ziet wat voor kwaliteit veel koreaanse moddelen bieden voor een veel lagere prijs.

Orpheo
14 november 2006, 17:38
Wat een oerlelijke dingen.

Dit is dus de reden waarom ik niet zo van Gibson hou: Naar mijn mening zijn vooral die nieuwere modellen echt te basic voor zo'n prijskaartje. Zeker als je ziet wat voor kwaliteit veel koreaanse moddelen bieden voor een veel lagere prijs.

ghehe maar een koreaan van zeg, 600/700 euro klinkt gewoon ruk.

Luke-wannabe
14 november 2006, 17:40
Wat een oerlelijke dingen.

Dit is dus de reden waarom ik niet zo van Gibson hou: Naar mijn mening zijn vooral die nieuwere modellen echt te basic voor zo'n prijskaartje. Zeker als je ziet wat voor kwaliteit veel koreaanse moddelen bieden voor een veel lagere prijs.
+1 Budget gitaartjes zijn zeeeeer OK

Danny Drug
14 november 2006, 17:48
ghehe maar een koreaan van zeg, 600/700 euro klinkt gewoon ruk.

nee hoor... goed zoeken .. dan vind je een juweeltje en hoef je niet 3000 euro uit de kast te trekken..

maar ja.. als je zo geil bent op dat logootje op je kop... tja..

Orpheo
14 november 2006, 17:56
+1 Budget gitaartjes zijn zeeeeer OK

voor het geld ja. maar jullie brengen t alsof een koreaanse epi of dean net zo goed klinkt als een USA gibson of USA dean. even als vorobeeld. bij je geliefde 7enders is dat zo ja. die klinken toch allemaal hetzelfde, maar bij de wat betere, mooiere, duurdere gitaren is dat echt niet zo. ze zijn bang for the buck, maar dat is voor mij NET niet goed genoeg. en dat heeft NIKS met het logo of merk te maken. als epi net zo goed was als gibson had ik t zo gekocht. ik gas nog steeds op een epi casino '61.

marter544
14 november 2006, 17:58
ghehe maar een koreaan van zeg, 600/700 euro klinkt gewoon ruk.

Tjeez, wat voor zeikert ben je dan.. Denk je serieus dat elke koreaan van rond de 600/700 euro ruk klinkt? Sorry hoor, maar dat is gewoon grote onzin... We hebben niet allemaal een 2000+ euro Gibson nodig hoor, of meerdere.

Dirkdewaard
14 november 2006, 18:24
Tjeez, wat voor zeikert ben je dan.. Denk je serieus dat elke koreaan van rond de 600/700 euro ruk klinkt? Sorry hoor, maar dat is gewoon grote onzin... We hebben niet allemaal een 2000+ euro Gibson nodig hoor, of meerdere.

Iedereen heeft een 2000+ euro Gibson nodig. Alleen de 3000+ Gibsons zijn beter :D

Orpheo
14 november 2006, 18:39
Tjeez, wat voor zeikert ben je dan.. Denk je serieus dat elke koreaan van rond de 600/700 euro ruk klinkt? Sorry hoor, maar dat is gewoon grote onzin... We hebben niet allemaal een 2000+ euro Gibson nodig hoor, of meerdere.

tuurlijk niet. ik zeg ook dat ze goed klinken voor t geld. maar zoals de heren hiervoor t brachten was 't dat een 600/700 euro aziaat even goed is als een 1500+++ USA. is dus NIET zo. een koreaan mist per definitie gewoon de complexiteit en diepgang die een USA wel heeft. en zelfs binnen USA's zijn er verschillen.

AgileGhost
14 november 2006, 18:46
een koreaan mist per definitie gewoon de complexiteit en diepgang die een USA wel heeft.

Goed, maak dit eens hard. Ik zeg namelijk dat het gelul is.

BLOK182
14 november 2006, 18:52
Het mist denk ik de emotionele diepgang. En ja, ik heb zelf ook het idee dat ik meer mojo vibe heb met mijn 35 jaar oude Gibson dan wanneer ik een nieuwe Epiphone vastheb, hoewel dat ook gewoon goede gitaren zijn over het algemeen!

Orpheo
14 november 2006, 18:53
Goed, maak dit eens hard. Ik zeg namelijk dat het gelul is.

goed. geef mij EEN koreaan waar ik m'n zuur verdiende centen aan zou willen spenderen, en ik trek mijn woorden direct terug, en dan open ik ook een topic waar ik publiekelijk zeg dat ik fout zit/zat.Van gretsch tot ibanez en van epi tot dean; ik heb nog NOOIT een fijne koreaan getest. nog nooit eentje waarvan ik zeg: ja, DIE wil ik hebben. er was altijd wat aan te merken op de gitaar. niet eens qua afwerking. wel qua tone. t was altijd doods. weinig leven. geen diepgang. dat is gewoon het effect van brak hout.

ik heb de oh zo geroemde '79 serie van dean eens flink getest. diverse exemplaren. ML's en z's. ze hadden allemaal het waar ik t nu over heb; geen karakter. Ik heb zo ook de dean custom en de caddy's getest. OLP's (die waren nog het minst slecht) ibanezzen, van jems tot artcore. ze hadden allemaal geen karakter.

BLOK182
14 november 2006, 18:56
Ik denk toch dat het tussen de oren zit. En nee, dat hoeft niet per se slecht te zijn hoor:-)

AgileGhost
14 november 2006, 19:03
t was altijd doods. weinig leven. geen diepgang. dat is gewoon het effect van brak hout.


Je bedoelt dat er niet zorgvuldig met (het drogen van) het hout wordt omgesprongen? En doods, is dat dof?

Ik weet gewoon dat mijn 200-dollar Agile qua toon niet overtroffen gaat worden door wat voor peperdure decadente gibson plank dan ook. De helft van je geld gaat toch naar promotie.

Dirkdewaard
14 november 2006, 19:12
Mijn Les Paul was ook 200 Dollar en er zat nog een koffer bij ook!!*

Deze gitaar is echt SUPER, hij is mooi, resonant en kwalitatief vooruitstrevend. Een echte "gouden" gitaar.

Beter dan welke gitaar die ik ooit in mijn handen heb gehad.











(*natuurlijk was dit in 1953 :D )

JimiDylan
14 november 2006, 19:41
heb je m ook nog steeds?

Dirkdewaard
14 november 2006, 19:44
Ja, helaas ben ik niet de eerste eigenaar. Ik heb er iets meer voor moeten betalen. ;)

marter544
14 november 2006, 20:00
Heb je ook een foto?:o *1953 goldtop.. kwijl*

Dirkdewaard
14 november 2006, 20:15
Dat is meer wat voor een ander onderwerp.

(Zie: "post je les paul" ofzo, pagina 22, foto + brug verhaal)

vulvasonic
14 november 2006, 20:58
http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/LPBGHCGM1_Horiz.jpg

ziet er cool uit, benieuwd naar de prijs. zag namelijk dat de LP GT, dat nieuwe model ook haast 3300€ kost :o

Dit doet me net iets teveel denken aan een zalmfiletje....... :nervous:

Orpheo
14 november 2006, 23:26
Je bedoelt dat er niet zorgvuldig met (het drogen van) het hout wordt omgesprongen? En doods, is dat dof?

Ik weet gewoon dat mijn 200-dollar Agile qua toon niet overtroffen gaat worden door wat voor peperdure decadente gibson plank dan ook. De helft van je geld gaat toch naar promotie.

nee dat niet eens. het is gewoon dat t hout van een goedkope gitaar, goedkoop is, en dus de complexiteit mist van 'n goed (en DUS duur) stuk hout.

ik ben geen fan van agile. tis beter dan epi, zeker bang for the buck, maar om nu te zeggen dat 't marginaal scheelt met een gitaar van 2000+ euro gaat mij echt te ver. tuurlijk, agile, dean korea, epi, OLP en ik vergeet vast nog wat merken, maken goeie gitaren in Korea, maar ze missen voor mij allemaal de power, kracht, energie, ballen en complexiteit die een dure gitaar wel heeft. Het voelt allemaal aan als speelgoed. Het is allemaal 't net niet, met pickups kom je een eind, maar the real thing is vaak toch echt, the real thing. in looks en tone.

Luke-wannabe
14 november 2006, 23:34
For the record: Ik zei niet dat een Epiphone ofzo beter is dan een Gibson. Ik denk alleen dat het weinig scheelt.
Speelde pas wel op een vette Gibson SG. Zo'n nieuwe. Zo'n Menace. Erg goed gitaartje.

Orpheo
14 november 2006, 23:46
For the record: Ik zei niet dat een Epiphone ofzo beter is dan een Gibson. Ik denk alleen dat het weinig scheelt.
Speelde pas wel op een vette Gibson SG. Zo'n nieuwe. Zo'n Menace. Erg goed gitaartje.

weet ik. en ik zeg dat het een verschil is als hemel en aarde, water en vuur. als 't echt zo weinig zou schelen, zou ik me niet kapot sparen/werken voor gibsons, maar had ik hier al 15 epi's liggen ipv 4 gibsons :)

Luke-wannabe
14 november 2006, 23:54
OK :D :blast: Meningen verschillen.

Anders Destium
15 november 2006, 00:07
Tja, als mensen het gaan hebben over complexiteit van gitaren zou je verwachten dat ze zelf ook complexe stukken zouden kunnen spelen. Maar bij Orpheo.... :confused:

Orpheo
15 november 2006, 00:08
Tja, als mensen het gaan hebben over complexiteit van gitaren zou je verwachten dat ze zelf ook complexe stukken zouden kunnen spelen. Maar bij Orpheo.... :confused:

je hebt me nooit horen spelen kerel...

Helter Skelter
15 november 2006, 00:11
je hebt me nooit horen spelen kerel...

laat eens wat horen dan! :)

Orpheo
15 november 2006, 00:12
laat eens wat horen dan! :)

waarom zou ik? ik heb echt wel betere dingen te doen dan jullie feteren met wat clips. daarnaast; ik heb geen mic of opname-apparatuur hier.

Negative K3 fan
15 november 2006, 09:52
nee dat niet eens. het is gewoon dat t hout van een goedkope gitaar, goedkoop is, en dus de complexiteit mist van 'n goed (en DUS duur) stuk hout.

oei, mag ik het daarmee oneens zijn??

duur staat per definitie voor kwaliteit?? bij gibson? van tegenwoordig? laat me niet lachen.

BLOK182
15 november 2006, 09:56
Vind die gitaar toch wel erg gaaf, als ik er nog eens zo naar kijk. Erg jammer dat er zo'n kutband als Skullkin aan verbonden is!

bat
15 november 2006, 10:09
Edit.

Bij voetballen maakt het niet uit hoe de wedstrijd verloopt, uiteindelijk wint Duitsland met een doelpunt in de verlenging.

Bij Orpheo maakt het niet uit hoe de discussie verloopt, uiteindelijk is de Gibson Les Paul toch wel de beste gitaar ter wereld.

Danny Drug
15 november 2006, 10:28
oei, mag ik het daarmee oneens zijn??

duur staat per definitie voor kwaliteit?? bij gibson? van tegenwoordig? laat me niet lachen.

idd!!

teren op oude roem?

almarvk
15 november 2006, 10:34
Edit.

Bij voetballen maakt het niet uit hoe de wedstrijd verloopt, uiteindelijk wint Duitsland met een doelpunt in de verlenging.

Bij Orpheo maakt het niet uit hoe de discussie verloopt, uiteindelijk is de Gibson Les Paul toch wel de beste gitaar ter wereld.

Maar das logisch!

Dirkdewaard
15 november 2006, 10:44
Edit.

Bij voetballen maakt het niet uit hoe de wedstrijd verloopt, uiteindelijk wint Duitsland met een doelpunt in de verlenging.

Bij Orpheo maakt het niet uit hoe de discussie verloopt, uiteindelijk is de Gibson Les Paul toch wel de beste gitaar ter wereld.

Maar een Gibson Les Paul is de beste gitaar van de wereld! :D

Ach iedereen zijn mening, volgens mij gaat het er Orpheo alleen om dat dat alle Epiphone of wat dan ook eigenaren op hun pikkie worden getrapt.

en dat lukt aardig.

Ik geloof dat er best wel een goede Epiphone bij zit, ergens.... :D

Orpheo
15 november 2006, 11:36
oei, mag ik het daarmee oneens zijn??

duur staat per definitie voor kwaliteit?? bij gibson? van tegenwoordig? laat me niet lachen.

er staat duur stuk HOUT. niet per definitie gibson!


guys, t gaat er mij niet om om op tenen te trappen ofzo. ik wil alleen maar zeggen dat een gitaar van 600/700 euro echt niet zo goed is als een gitaar van 2000 euro, en ook niet 'bijna' zo goed. het is gewoon een goeie gitaar VOOR HET GELD, maar hoe beter t wordt, hoe duurder t wordt. al snel word een gitaar goed, rond 1000 euro (iets meer) heb je al een topgitaar. maar om er een echt GOEIE van te maken, moet je gewoon meer betalen! en t maakt niet uit of t gibson,dean, BC Rich, jackson of hamer is. Esp, anderson en PRS mag ook ;) t gaat mij er alleen maar om dat een gitaar van 600/700 euro niet de complexiteit heeft van een dure. en waarom is ie duur? kwaliteit. en daar betaal je voor.

Kim Wilson
15 november 2006, 11:41
Een gitaar van € 2000+ kan ook erg slecht zijn. Als je goed geselecteerd (dus duur) hout op een verkeerde manier in elkaar lijmt, of je laat bij de afwerking een groot aantal steken vallen, heb je een hele dure kutgitaar, die misschien zelfs slechter kan zijn dan een gitaar van een mindere kwaliteit hout.

Het is wel zo dat een goeie gitaar van een goeie dure kwaliteit hout beter is dan een goeie gitaar van een mindere kwaliteit hout.

Negative K3 fan
15 november 2006, 12:28
er staat duur stuk HOUT. niet per definitie gibson!


guys, t gaat er mij niet om om op tenen te trappen ofzo. ik wil alleen maar zeggen dat een gitaar van 600/700 euro echt niet zo goed is als een gitaar van 2000 euro, en ook niet 'bijna' zo goed. het is gewoon een goeie gitaar VOOR HET GELD, maar hoe beter t wordt, hoe duurder t wordt. al snel word een gitaar goed, rond 1000 euro (iets meer) heb je al een topgitaar. maar om er een echt GOEIE van te maken, moet je gewoon meer betalen! en t maakt niet uit of t gibson,dean, BC Rich, jackson of hamer is. Esp, anderson en PRS mag ook ;) t gaat mij er alleen maar om dat een gitaar van 600/700 euro niet de complexiteit heeft van een dure. en waarom is ie duur? kwaliteit. en daar betaal je voor.

edit: alles weg, waarom zou ik in godesnaam met orpheo moeten discussieren over wat goed zou moeten zijn

DaveItUp
15 november 2006, 12:48
Een duurdere gitaar is niet per definitie beter en zo stel je t wel. Dat klopt gewoon niet.

LostHighway
15 november 2006, 15:26
Nu niet om op een eindeloze discussie van goed / beter / best uit te draaien, want ik ben ook wel van mening dat kwaliteit altijd zijn prijs zal hebben, maar er spelen nu eenmaal veel factoren mee in zo'n dingen.
Een Les Paul bijvoorbeeld heeft set neck, aparte top, carved top, gevlamd hout.
Is dit béter dan een Tele welke weinig meer is dan een stuk essen met een hals op geschroefd?
Niet per se, wel anders, maar beter?
Toch kost die Les Paul een stuk meer, tsjah, productiekosten spelen nu eenmaal een grote rol in de prijsbepaling..
En instrumenten zijn zo subjectief, de een heeft een 10 000+ EUR setup nodig om zich lekker te voelen, een triple neck met 30 frets en 20 snaren, door 50 pedaaltjes een een rack van 2 meter naar verschillende tops en cabs, de ander speelt tevreden over een London City Strat met een Epi Valve Jr..
Wat zeggen ze ook alweer over gustibus et coloribus?

Danny Drug
15 november 2006, 15:27
Nu niet om op een eindeloze discussie van goed / beter / best uit te draaien, want ik ben ook wel van mening dat kwaliteit altijd zijn prijs zal hebben, maar er spelen nu eenmaal veel factoren mee in zo'n dingen.
Een Les Paul bijvoorbeeld heeft set neck, aparte top, carved top, gevlamd hout.
Is dit béter dan een Tele welke weinig meer is dan een stuk essen met een hals op geschroefd?
Niet per se, wel anders, maar beter?
Toch kost die Les Paul een stuk meer, tsjah, productiekosten spelen nu eenmaal een grote rol in de prijsbepaling..
En instrumenten zijn zo subjectief, de een heeft een 10 000+ EUR setup nodig om zich lekker te voelen, een triple neck met 30 frets en 20 snaren, door 50 pedaaltjes een een rack van 2 meter naar verschillende tops en cabs, de ander speelt tevreden over een London City Strat met een Epi Valve Jr..
Wat zeggen ze ook alweer over gustibus et coloribus?


haha inderdaad

gustibus et coloribus non disputandum

AgileGhost
15 november 2006, 15:28
en waarom is ie duur? kwaliteit. en daar betaal je voor.

Bij gibson betaal je ook nog voor hun gigantische advertentiebudget en wellicht ook jihad-sponsoring. Maar nu herhaal ik mezelf.

Plus dat mensen, en mensen als jij in het bijzonder, vooral betaal voor het merkje op de headstock.

Kim Wilson
15 november 2006, 15:35
Een Gibson met een beroerde afwerking is wel duur, maar niet goed. M.a.w., niet elke dure gitaar is goed.

Dirkdewaard
15 november 2006, 15:47
Plus dat mensen, en mensen als jij in het bijzonder, vooral betaal voor het merkje op de headstock.

Wat wel handig is als je hem door wilt verkopen, ik betaal ook voor het Gibson logo'tje. Vooral een oude logo's :D

Tristan
15 november 2006, 20:58
Een Gibson met een beroerde afwerking is wel duur, maar niet goed. M.a.w., niet elke dure gitaar is goed.

De afwerking zorgt er niet voor dat een gitaar lekkerder klinkt...
Gibsons zijn over het algemeen redelijk matig afgewerkt als je het vergelijkt met de betere boutique merken, maar ze hebben wel een hele karakteristieke klank...
Het is alleen jammer dat Gibsons en Fenders over het algemeen zo wisselvallig zijn van kwaliteit, want als je een goede hebt dan kan je mijns inziens wat betreft klank, karakter, ballen en dynamiek vrijwel geen beter instrument vinden...
Nog een nadeel van Gibsons is dat ze heel gevoelig zijn voor veranderingen in welke zin dan ook...
Ik heb zelf een ES335 en de ene dag is het echt hemels om op die gitaar te spelen, maar de volgende dag kan het net zo goed helemaal ruk zijn...
Ik heb echt een haat/liefde verhouding met die gitaar, maar daardoor is ze wel heel speciaal voor me, ook omdat het mijn eerste gitaar is waar een lekker geluid in zit...
Het gekke is dat ze het op het podium tot nu toe nog nooit heeft laten afweten, iedere keer is het weer spannend, maar het is toch iedere keer weer lekker...

Een voordeel van Fenders en vooral Gibsons is dat ze in de loop der jaren vrijwel nooit minder waard worden, als je een vijf of tiental jaren wacht dan zijn ze tweedehands soms zelfs meer waard dan de nieuwprijs...

Orpheo
15 november 2006, 21:35
goed. ik zal het nuanceren. een 600/700 euro gitaar die GOED is, is even goed als een gitaar van 2000 euro die slecht is, of beter. maar eentje van 2000 euro die GOED is, daar kan een gitaar van 600/700 euro bij lange na niet tegenop. ook niet met nieuwe elementen.

Mitch
15 november 2006, 21:56
Gaaf ding! Vind vooral de combi p90/humbucker erg gaaf! A la Tremonti back in the days:-)

Goh, de 12e reactie gaat pas niet over de looks maar over de pickup-keuze :confused:
Ik speel er nu twee jaar mee, P90 bij de hals en humbucker bij de brug en ik vind het echt de ideale rock-opstelling. Vooral de middenpositie kan erg interessant zijn. Ben benieuwd hoe dat op deze LP gaat uitpakken.

EDIT: ik zie dat ik een off topic discussie verstoor ? :D
Ach, ik moet eerlijk gezegd ook wel eens lachen om gasten die bijv. alleen maar Richwood gitaren of GFS pickups ophemelen "omdat ze zo goed en goedkoop zijn''. Hartstikke leuk natuurlijk en een godsgeschenk dat voor een redelijke prijs nu betere gitaren te koop zijn dan vroeger, maar ik word er ook altijd een beetje droevig om als diezelfde knakkers dan vinden dat iedere duurdere gitaar 'het niet waard' of ronduit 'slecht' is. Dan vraag ik me ook wel eens af of het op veel meer dan een vooroordeel gebaseerd is.
En op zich heeft Orph wel een punt in zijn redenering, hij vergeet alleen een paar dingen: de prijs wordt ook mede bepaald door het merk op zich, de uitstraling... je betaalt niet alleen voor de kwaliteit. Daarnaast zijn er ook veel middelmatige Gibsons, die inderdaad hun vraagprijs niet waard zijn. En ook zijn er bij Koreaanse gitaren (trouwens... alsof Korea een 3e wereldland is zeg...) absolute uitschieters naar boven.
Prijs zegt niet alles, het geeft wel en indicatie. Maar prijs heeft zeker niet alleen met kwaliteit te maken.

Tristan
15 november 2006, 22:27
Ik denk ook dat de combinatie P90 in de hals en humbucker in de brug voor Rock een erg lekkere combinatie is, een halshumbucker is voor veel dingen (vooral rhythm partijen) een beetje vol en dof, maar voor sommige leads kan je er wel een mooie woman tone uithalen...
Bovendien geldt hier ook weer dat des te beter de gitaar is des te opener zij klinkt en des te bruikbaarder de halshumbucker is, de meeste Les Pauls en Gibsons klinken echter te dof en dan is zo'n halshumbucker gewoon onbruikbaar...

BaseSix
15 november 2006, 22:31
Goh, de 12e reactie gaat pas niet over de looks maar over de pickup-keuze :confused:
Ik speel er nu twee jaar mee, P90 bij de hals en humbucker bij de brug en ik vind het echt de ideale rock-opstelling. Vooral de middenpositie kan erg interessant zijn. Ben benieuwd hoe dat op deze LP gaat uitpakken.

EDIT: ik zie dat ik een off topic discussie verstoor ? :D
Ach, ik moet eerlijk gezegd ook wel eens lachen om gasten die bijv. alleen maar Richwood gitaren of GFS pickups ophemelen "omdat ze zo goed en goedkoop zijn''. Hartstikke leuk natuurlijk en een godsgeschenk dat voor een redelijke prijs nu betere gitaren te koop zijn dan vroeger, maar ik word er ook altijd een beetje droevig om als diezelfde knakkers dan vinden dat iedere duurdere gitaar 'het niet waard' of ronduit 'slecht' is. Dan vraag ik me ook wel eens af of het op veel meer dan een vooroordeel gebaseerd is.
En op zich heeft Orph wel een punt in zijn redenering, hij vergeet alleen een paar dingen: de prijs wordt ook mede bepaald door het merk op zich, de uitstraling... je betaalt niet alleen voor de kwaliteit. Daarnaast zijn er ook veel middelmatige Gibsons, die inderdaad hun vraagprijs niet waard zijn. En ook zijn er bij Koreaanse gitaren (trouwens... alsof Korea een 3e wereldland is zeg...) absolute uitschieters naar boven.
Prijs zegt niet alles, het geeft wel en indicatie. Maar prijs heeft zeker niet alleen met kwaliteit te maken.


Een man naar mijn hart! Tenminste, met deze uitspraken ;)

Ik ben ook echt serieus wel eens benieuwd naar wat mensen concreet "niet goed afgewerkt vinden" en wat deze gitaar dan SLECHT maakt. Zoals ik in een ander topic al aangegeven vind heb ik ook mijn opmerkingen en denk ik ook dat het bij Gibson soms beter kan, maar slechte gitaren heb ik nog niet gezien van ze. Let wel, slecht is niet afhankelijk van iest subjectiefs als klank.

Mitch
15 november 2006, 22:50
In het echte leven ben ik ook ontzettend lief :seriousf:

Ach ja, wat is slecht ? Stel dat een gitaar netjes speelt en goed klinkt, maar je vindt 'm spuuglelijk: dan vind je iedere prijs te hoog, hahaha !
Prijs zegt niet alles, maar mijn Jap Tele kostte ongeveer een kwart van mijn custom De Gier en toch ben ik er hartstikke gek op. Heeft zijn beperkingen, maar ik heb al meerdere Teles (USA Standards, Amerikaanse custommade relics...) gehoord die het dubbele kostten en duidelijk minder lekker speelden of klonken.
Met LP's hangt het ook erg af over wat voor versterker je het allemaal gooit. Ik weet een hoop versterkers waar een redelijke LP toch al gauw te modderig kan gaan klinken.

Tristan heeft overigens absoluut een punt: hoe beter de gitaar, hoe opener deze klinkt en hoe bruikbaarder vaak de hals humbucker/P90. Fijne gozer ;)

Tristan
15 november 2006, 23:02
Jij hebt ook gelijk (en bent ook een fijne gozer :) ), er zijn weinig amps die een halshumbucker aankunnen, wat mij betreft ook een goede test om te kijken of een amp en speaker combinatie gewoon goed is of geweldig...