PDA

View Full Version : Aansluiten meerdere speakercabinets op Multitone



pol2711
28 oktober 2006, 13:10
Ik weet het maar ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan nog steeds geem simpel antwoord vinden. Ik heb een koch multitone waarop 1x16, 2x8 en 2x4 ohm aansluitigen op zitten

ik gebruik een aansluiting van 8 ohm voor mijn marshall 1936 cabinet. lijkt me geen probleem, alles doet het waanzinnig goed.
heb ook nog wat losse boxen van 8 ohm liggen. sluit de andere aan op de 8 ohm en gaat ook goed.
nu heb ik er nog een. kan ik die 1936 op de 16 ohm aansluiten en die andere twee op de 8 ohm aansluitingen tegelijkertijd? Of is het óf 16 óf 8 óf 4? De handleiding van de multitone is daar niet duidelijk over. en ik ben ook niet zo'n
'R = U / I ofwel Weerstand = Spanning / Stroom ofwel Ohm = Volt / Ampère (Wet van Ohm)/ P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt'-figuur als je begrijpt wat ik bedoel
dank!

Slowhand41
28 oktober 2006, 14:35
De handleiding is daar inderdaad niet zo helder in, daarom heb ik ze ooit eens gemaild met de vraag hoe het nou precies in zijn werk gaat met de verschillende aansluitingen.

1. Je kunt alleen of de 16 ohm, of de 8 ohm, of de 4 ohm aansluitingen gebruiken.
2. Let op dat bij de 3 verschillende impedanties de aangesloten speakers ook daadwerkelijk de juiste waarde hebben. D.w.z. de dubbele aansluitingen bij 8 en 4 ohm staan parallel geschakeld.

Je kunt bijv. 1 speakerkast van 8 ohm in één van de 8 ohm aansluitingen prikken. Heb je 2 kasten van 8 ohm verhuis je naar de 4 ohm aansluitingen, ze staan immers parallel dus de totale "load" wordt dan 4 ohm.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk genoeg heb uitgelegd.

Succes, Hans

pol2711
28 oktober 2006, 14:42
Hé Slowhand, dank voor je uitleg. Helder. Heb ik het dus altij fout gedaan: heb 2 kasten (één ls) van 8 ohm en die heb ik altijd aangesloten aan de twee 8 ohm uitgangen. ik overigens nooit problemen daarmee gehad. Wat gebeurt er dan als je dit blijft doen?

Slowhand41
28 oktober 2006, 20:44
Wat er zou kunnen gebeuren...., tsja, ik ga daar niet teveel op in, de meningen zijn daarover verdeeld wat wel en niet kan.
(Zoek maar eens op dit forum met de keywords "speaker mismatch" en je zult zien wat een leesvoer het oplevert!)
Feit is dat je het best af bent met een juiste match van speakerload op de amp. Het kan geen kwaad om een keertje een mismatch te hebben bij laag volume maar het is veiliger om het niet te doen. Immers de fabrikant heeft de amp zo ontworpen dus lijkt het me logisch dan ook zo te gebruiken.

Groet, Hans

pol2711
28 oktober 2006, 21:47
hoi hoi Slowhand. Heb gedaan wat je zei en het 'regende' ohm verhalen. Na een half uur lezen nog geen antwoord kunnen vinden. Speakers doormeten, parallel en serieel zetten. Ik kan het nu allemaal hih. Maaruhhhhh
ik heb een multitone met twee 8 ohm ls uitgangen waarop ik een kast van 8 ohm op elke uitgang heb. ik zou die twee ls dus op de twee 4 ohm uitgangen moeten zetten? ergens is het logisch maar ik denk dat hele volksstammen die twee 8 ohm uitgangen gebruiken net zoals ik dus altijd gedaan heb. die logica ken ik wel: stekkertje staat 8 ohm op en achter in de versterker zit een gaatje waar 8 ohm op staat. goh heb er nog een, warempel nog een gaatje met 8 ohm...... je hebt techneuten die ook gitaar spelen en andersom. je hebt ook mensen die gitaar spelen en niet zo technisch zijn.

pol2711
28 oktober 2006, 21:51
... net nieuwe voor en eindbuizen bij dolf koch gehaald en er in gezet. kostte wel een paar centen maar dan heb je ook wat. nu wil ik die eindbuizen halveren (op twee pitten draaien dus). Dolf vertelde dat ik dan ook mijn 8 ohm ls op de 4 ohm uitgang moest zetten. maw als ik dan op twee pitten wil draaien en twee cabs wil gebruiken dan moeten die cabs 2 ohm zijn. bestaan die wel?

Toaster
28 oktober 2006, 22:19
je zet je 2 x 8 = 4 dan op je oorspronkelijke 8 ohm uitgang als ik het hele ohm verhaal goed begrijp.

M.a.w. je versterker impedantie verandert door het trekken van 2 buizen. Niet je speakerkasten.

op twee pitten draaien levert naar mijn mening niet zo heel veel op bij deze moderne bak.

Toaster
28 oktober 2006, 22:22
je kan beter 1 cab misschien rewiren zodat de 2x16 ohm speakers die erin zitten niet als 8 ohm staan maar 16 ohm...

heb je dus een extra gaatje over op je versterker.


er zit nu wel wat drank in mijn lichaam dus ik weet niet of dit logisch klinkt ;)

Baker
29 oktober 2006, 13:27
hoi hoi Slowhand. Heb gedaan wat je zei en het 'regende' ohm verhalen. Na een half uur lezen nog geen antwoord kunnen vinden. Speakers doormeten, parallel en serieel zetten. Ik kan het nu allemaal hih. Maaruhhhhh
ik heb een multitone met twee 8 ohm ls uitgangen waarop ik een kast van 8 ohm op elke uitgang heb. ik zou die twee ls dus op de twee 4 ohm uitgangen moeten zetten? ergens is het logisch maar ik denk dat hele volksstammen die twee 8 ohm uitgangen gebruiken net zoals ik dus altijd gedaan heb. die logica ken ik wel: stekkertje staat 8 ohm op en achter in de versterker zit een gaatje waar 8 ohm op staat. goh heb er nog een, warempel nog een gaatje met 8 ohm...... je hebt techneuten die ook gitaar spelen en andersom. je hebt ook mensen die gitaar spelen en niet zo technisch zijn.

Ik doe het ook zo: twee 8 ohm cabinetten gaan in de 4 ohm aansluitingen.
Ik vraag me wel altijd af waarvoor die 8 ohm aansluitingen dan zijn.
Om twee 16 ohm 4x12 kasten op aan te sluiten?
Ik speel niet in Iron maiden ofzo...

orangekurty
30 oktober 2006, 12:19
Ik doe het ook zo: twee 8 ohm cabinetten gaan in de 4 ohm aansluitingen.
Ik vraag me wel altijd af waarvoor die 8 ohm aansluitingen dan zijn.
Om twee 16 ohm 4x12 kasten op aan te sluiten?
Ik speel niet in Iron maiden ofzo...

Jah inderdaad om twee 16 ohm kasten op aan te sluiten.. overigens over dat buizen eruit trekken-> als je dus je twee buizen eruit trekt.. neem dan wel de buitenste twee, niet zomaar aan 1 kant.. dat was't ;)

overigens klinkt 100watt toch veel mooier dan 50 watt :p hehe...

pol2711
30 oktober 2006, 13:09
en als je dan die schakeloptie van 100 naar 50% schakelt dan heb je 25 Watt?