PDA

View Full Version : kurt cobain gitaar



roelercoaster
28 oktober 2006, 11:21
Hoy,Ik heb deze boodschap al eens geplaatst maar deze was plots verdwenen dus doe ik het nu opnieuw. :)
Ik ben echt helemaal weg van een jagstang(kurt cobain)
Maar deze is nergens meer te verkrijgen de mustang en de jaguar zijn ook heel mooi maar ik ben op zoe kwaar je deze gitaren voor een eerlijke prijs nog zou kunnen krijgen. :gitarist:
Iemand een idee?
Greetz
Roeland

Samder
28 oktober 2006, 11:25
Wil je deze gitaar vanwege het geluid, of omdat kurt cobain op dit soort gitaren speelde...

Mustangs en Jagstangs zijn leuke gitaren voor het oog, maar qua geluid zijn ze minder..

Op het podium zijn ze onwijs onhandig, als je bijv. van element wilt verwisselen moet je gaan klooien met die schuifknopjes.. Ook als je lekker aan het rammen bent op de gitaar kom je met je arm tegen die schuifknopjes --> Ze breken af of je doet je arm pijn of je hebt plots geen geluid meer...

Als je moest kiezen tussen een Jaguar een mustang of een jagstang zou ik echt gaan voor een jaguar ( liefst nog een Jazzmaster) maarja..

Flipkoos
28 oktober 2006, 12:58
Er staan er op dit moment twee op marktplaats. Voor de ene wordt 500 euro gevraagd en de andere is ook 500 euro op geboden:

jagstang blauw (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/50084648-fender-jagstang-kurt-cobain-nirvana-nieuwstaat.html?return=eJwlikEKwjAQRe9SaJeJYxfChCB 6k0FLExOToTNgVby7KV299x%2BfEPAb8eAEAU7YyUTLLbigymh tqjwV86QlKWciFVOy3S%2BGA5%2FX7GG4i9fajxfox2vWJp%2F Im65NN753plfjg2ZRKnPbVWILx4E9dO73B%2B8EK0w%3D&df=1&fta=)

jagstang rood (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/57524463-fender-jagstang-in-sierra-red.html?return=eJwlikEKwjAQRe9SaJeJYxfChCB6k0FLEx OToTNgVby7KV299x%2BfEPAb8eAEAU7YyUTLLbigymhtqjwV86 QlKWciFVOy3S%2BGA5%2FX7GG4i9fajxfox2vWJp%2FIm65NN7 53plfjg2ZRKnPbVWILx4E9dO73B%2B8EK0w%3D&df=1&fta=)

Ik vind het persoonlijk wel mooie gitaren. Es een keer iets anders zeg maar. En volgens mij is rond de 500 euro niet te duur...toch?

Groetjes, Peter

roelercoaster
28 oktober 2006, 14:15
iedereen die een linkje weet waar je er een kunt vinden stuur maar hoor! :) :gitarist: :soul:

roelercoaster
28 oktober 2006, 14:18
ik wile hem eigenlijk grotendeels omdat kurt erop gespeeld heeft en i love grunge :rockon: :gitarist: !

Aimé
28 oktober 2006, 14:29
500 is inderdaad té duur. Ik heb de mijne gekocht voor 400....
Wat er gezegd wordt over "onhandig" klopt jammer genoeg wel...ik had een tijdje 2 stukken ducktape op men switches plakken, ervan uitgaand dat ik toch alleen de humbucker gebruikte. (al genoeg meegemaakt dat ik tijdens een harder stuk, ook harder begon te slaan, en toevallig een van de switches raakte, aargh! not done)

Aan een jagstang zou ik men geld niet uitgeven, neem dan eerder een mustang, of nog beter, een cyclone (vooral voor nirvana muziek dan). Iets langere mesuur dan een jag/mustang, geen vervelende switches, tremelo...(in Gent hangt er een Cyclone II, ziet er erg leuk ding uit)

Aimé
28 oktober 2006, 14:30
ik wile hem eigenlijk grotendeels omdat kurt erop gespeeld heeft en i love grunge :rockon: :gitarist: !

Kurt zelf heeft er nauwelijks op gespeeld en hij vond em kut :) hij wou verbeteringen naar Fender doorzenden maar das er nooit van gekomen

vulvasonic
28 oktober 2006, 14:35
Kurt speelde op alles, zolang er maar een vette humbucker op zat.

FruscianteFan
28 oktober 2006, 14:36
Is de Squier Jag-master geen optie? Normale toggle switch, twee humbuckers, gewone strat-achtige brug en de fameuze Jaguar (of Jazzmaster?) body :)

Samder
28 oktober 2006, 14:59
Is de Squier Jag-master geen optie? Normale toggle switch, twee humbuckers, gewone strat-achtige brug en de fameuze Jaguar (of Jazzmaster?) body :)

Die is inderdaag wel gaaf ja (Y)

roelercoaster
28 oktober 2006, 16:31
ik zou geen squier nemen-piepende elementen onhandige nek...

1vraagje
28 oktober 2006, 16:36
Uit de Vista serie dan, niet de nieuwe uit China :cooler: zijn 2e hands best wel te krijgen..

iwamoto
28 oktober 2006, 16:40
maar cobain zn gitaar piepte toch ook? en zn stem kraakte toch ook? en zn muziek was toch ook niet je van het? dus wat maakt die squier dan uit?

(persoonlijk haat ik grunge, dat simplistische misbruik van een instrument, aaargh!)

amon
28 oktober 2006, 16:49
Jagstangs vind ik de enige gitaar waarvan de lefty mooier is dan de normale...

Daarbij, Kurts jagstang was ook onderhanden genomen met ducktape en voor zover ik me kan herinneren had ie er ook een gewone toggle switch ingebouwd, zoeentje als in een LP.

roelercoaster
28 oktober 2006, 17:03
is de cyclone eigenlijk niet afgeleid van cobains zen gitaren? :)

Pun
28 oktober 2006, 17:10
Jagstangs vind ik de enige gitaar waarvan de lefty mooier is dan de normale...

Daarbij, Kurts jagstang was ook onderhanden genomen met ducktape en voor zover ik me kan herinneren had ie er ook een gewone toggle switch ingebouwd, zoeentje als in een LP.

Nee, dat is zijn Jaguar.

Op zijn Jagstang werd gelijk een andere brug en andere elementen gegooid.
http://www.kurtsequipment.com/guitarspage.htm#custom (en dan even naar beneden scrollen)

amon
28 oktober 2006, 17:18
ohja, natuurlijk, dat was idd zn jaguar...

roelercoaster
28 oktober 2006, 17:32
maar is die cyclone niet afgeleid van een jagstang?
En wat weten jullie van de mustang?

Aimé
28 oktober 2006, 17:40
tuurlek niet
Heb geen flauw idee waar de cyclone vandaan komt, maar de jagstang is in ieder geval een (cobainse) mix tussen een jaguar en een mustang

roelercoaster
28 oktober 2006, 20:11
de cyclone1 niet de 2 hé,ik vind dat die sterk lijkt op een jagstang hoor.ik vind het jammer dat de productie van de jagstang gestopt is.Weten jullie eigenlijk waarom?
Greetz
Roeland

Samder
28 oktober 2006, 20:37
En wat weten jullie van de mustang?

Mustangs zijn prachtige gitaren, het is leuk voor thuis om effe op te pakken en erop te spelen. Maar ik raad ze absoluut niet aan!!! Damn wat zijn die dingen onhandig op het podium. De brug begint na een paar weken te kraken en te trillen. Na een paar maanden beginnen die switches te kraken en moet je ze vervangen. Koop een strat of tele!!!! Daar krijg je (Meestal) geen spijt van!!

roelercoaster
28 oktober 2006, 20:49
ik vind een tele lelijke en een strat is zo gewoon,ik weet dat dit zeer grote kwaliteit gitaren zijn maar toch liever niet. :hippie:

DaveItUp
28 oktober 2006, 20:52
(persoonlijk haat ik grunge, dat simplistische misbruik van een instrument, aaargh!)

Kortzichtig gelul. Alsof het altijd maar rocketscience moet zijn...

Aimé
28 oktober 2006, 21:28
de cyclone1 niet de 2 hé,ik vind dat die sterk lijkt op een jagstang hoor.ik vind het jammer dat de productie van de jagstang gestopt is.Weten jullie eigenlijk waarom?
Greetz
Roeland

Oei sorry, op de fender site staat ie alvast niet meer, ik bedoelde de cyclone HH. Twee humbuckers, zwart en een 3-way-switch, ik dacht ook iets van een 400-500 euro.

roelercoaster
28 oktober 2006, 21:48
maar die cyclone 1 lijkt nu toch erg op een jagstang of een mustang.
(Op www.fender.com kan je de cyclone 1 nog steeds bekijken hoor)Ik vraag me eigenlijk af waarom de productie van de jagstang gestopt is weten jullie waarom?En ik vind toch dat de cycolne 1 erop lijkt. :)

roelercoaster
28 oktober 2006, 21:50
of de body lijkt allessinds (van een cyclone) op die van een jagstang.

drap
28 oktober 2006, 21:53
(persoonlijk haat ik grunge, dat simplistische misbruik van een instrument, aaargh!)

Iwa, er is meer dan alleen Nirvana. Als je nou es lekker gaat luisteren naar bijvoorbeeld Pearl Jam of Alice in Chains ga je je mening nog wel veranderen.

Aimé
28 oktober 2006, 22:05
of de body lijkt allessinds (van een cyclone) op die van een jagstang.

Das nu al de derde keer dat je dat zegt, maar ik vraag me af of dat eigenlijk iets uitmaakt? Waarom zeg je dat eigenlijk? (niet arrogant bedoelt, vraag het me gwn af)

roelercoaster
28 oktober 2006, 22:19
ik ben gewoon helemaal weg va nkurt cobain ik kan er niets aan doen alle muziek die hij maakt vind ik prachtig die muziek raakt mij en ik weet niet waarom hij is geen super zanger zijn gitaarwerk is ook niet top en toch vind ik hem geweldig en daarom ben ik ook zo op zoek naar zijn gitaar snap je? :)

roelercoaster
28 oktober 2006, 22:21
en alleszinds bedankt voor de info :)

Pat85
28 oktober 2006, 22:51
ik heb een jag-stang:

1. verwcht niet het nirvana geluid er gelijk uit te krijgen

de humbucker is niet de humbucker die de typische kurt sound heeft..daarvoor is de output te zwak. wil je puur de nirvana sound..koop een stratje (maakt niet uit wat voor merk) een ds, en voila een dun schreeuwerig distortiong eluid valt uit elke amp te toveren.

2. wees geintereseerd in ej gitaar en leer er mee omgaan.
de brug/tremolo wordt als zwak punt gezien van de jag-stang. MAAR dat is omdat idereen de kurtgitaar wilt en niet weet wat hij/zij in huis haalt. je hebt een zwevende brug, geen vaste TOM zoals teh kurdt1111!!!!! ga je als een gek whammy-en met het ding....dan ontstemt ie (zoals afgesteld vanuit de fabriek) als de nete....dikkere snaren erop, wat lagere actie, en subtiel gebruik van de floating vvibrato geeft geen probleem. (ik heb zelf de whammy bar erafgehaald, subtiele vibrato's zijn te maken door je hand op de tailpiece te leggen

3 mensuur.
wat vind je fijn spelen, een short scale neck, of een gewone standaard maat, niet iedereen kan met de neck overweg (ik vind het hemels spelen)

en er zijn nog meer punten...maar m'n bier wordt lauw, bij meer vragen, geef ik graag antwoord :)


editje:
sterk punt (algemeen erkend door de jag-stang owners) de single coil is erg goed :)

caliban
28 oktober 2006, 23:25
Iwa, er is meer dan alleen Nirvana. Als je nou es lekker gaat luisteren naar bijvoorbeeld Pearl Jam of Alice in Chains ga je je mening nog wel veranderen.
Je hebt groot gelijk. Maar het is nog niet omdat Nirvana simpele muziek maakt dat het ook slechte muziek is. Van mij mogen gitaarvirtuozen doen wat ze willen, in veel gevallen ga ik Nirvana nog altijd beter vinden. We vergeten precies soms dat muziek gaat om gevoelens en niet alleen om techniek. Als ik mag kiezen Satriani of Kurt Cobain, kies ik Kurt Cobain, want in mijn oren, kan Satriani misschien wel geweldig spelen, maar ik heb het gedacht dat Kurt Cobain met zijn hart muziek speelde en dat Satriani dat niet zo doet.
En Satriani is naar mijn mening dan nog een van de gitaarvirtuozen die niet volledige zonder gevoel speelt.

Trocar
28 oktober 2006, 23:31
Je hebt groot gelijk. Maar het is nog niet omdat Nirvana simpele muziek maakt dat het ook slechte muziek is. Van mij mogen gitaarvirtuozen doen wat ze willen, in veel gevallen ga ik Nirvana nog altijd beter vinden. We vergeten precies soms dat muziek gaat om gevoelens en niet alleen om techniek. Als ik mag kiezen Satriani of Kurt Cobain, kies ik Kurt Cobain, want in mijn oren, kan Satriani misschien wel geweldig spelen, maar ik heb het gedacht dat Kurt Cobain met zijn hart muziek speelde en dat Satriani dat niet zo doet.
En Satriani is naar mijn mening dan nog een van de gitaarvirtuozen die niet volledige zonder gevoel speelt.

Goh, ik ben het hier dan weer helemaal niet mee eens. Tsja, die mensen heb je ook...

Maaruh... het ging in dit topic om 'de gitaar van'.

iwamoto
28 oktober 2006, 23:32
Iwa, er is meer dan alleen Nirvana. Als je nou es lekker gaat luisteren naar bijvoorbeeld Pearl Jam of Alice in Chains ga je je mening nog wel veranderen.
oei, ik merk dat ik ietswat ongenuanceerd was, oke, laten we ffe opnieuw stellen
- ik heb een bloedhekel aan nirvana en soortgelijke muziek
- ik heb het niet zo op grunge, maar ik vind het ook niet heel erg
- ik heb een hekel aan kurt cobain idolisering, hoewel de mensen die het doen in mijn ogen dan weer geen eikels zijn ofzo, dus wees niet bang

drap
28 oktober 2006, 23:34
Dat ben ik dan ook niet, want ik ben dan één van die grunge liefhebbers die Cobain, nog Nirvana idoliseert. Zoals ik al zei, er is een hoop meer gemaakt dan Nirvana.

Aimé
28 oktober 2006, 23:38
en alleszinds bedankt voor de info :)

Wel om eerlijk te zijn: de jagstang was zeker en vast niet dé main gitaar van kurt cobain. En waarom hem nadoen? Beeld je in dat je een "opvolger" bent, met je eigen type gitaar...

Als ik kurt cobain hoor, dan denk ik aan
- mustang
- jurken & netkousen

go for it

Samder
29 oktober 2006, 08:20
Kurt cobain speelde ook gewoon op strat,, met een vette humbucker bij de brug.

http://imagecache2.allposters.com/images/pic/PYR/MPP0745-Kurt-Cobain-live-25~Kurt-Cobain-Posters.jpg

1vraagje
29 oktober 2006, 10:09
Idd waarom veel geld uitgeven aan een jagstang als je net zo goed een leuke humbucker in een strat stopt

DaveItUp
29 oktober 2006, 10:15
Vergeet de Univox Hiflyer(mosrite kopie) niet.

roelercoaster
29 oktober 2006, 11:17
ik weet dat hij een univox had maar hier weet ik eigenlijk niet veel van univox is ook niet zo bekend hé :) Weet er misschien iemand iets meer over univox en de univox van cobain gooi het in de groep! :gitarist: :hippie:

DaveItUp
29 oktober 2006, 12:37
Het is een kopie van een Mosrite MK3 of MK4(soort van omgekeerde strat body).

Jay75
29 oktober 2006, 13:31
500 is inderdaad té duur. Ik heb de mijne gekocht voor 400....
Wat er gezegd wordt over "onhandig" klopt jammer genoeg wel...ik had een tijdje 2 stukken ducktape op men switches plakken, ervan uitgaand dat ik toch alleen de humbucker gebruikte. (al genoeg meegemaakt dat ik tijdens een harder stuk, ook harder begon te slaan, en toevallig een van de switches raakte, aargh! not done)

Aan een jagstang zou ik men geld niet uitgeven, neem dan eerder een mustang, of nog beter, een cyclone (vooral voor nirvana muziek dan). Iets langere mesuur dan een jag/mustang, geen vervelende switches, tremelo...(in Gent hangt er een Cyclone II, ziet er erg leuk ding uit)

Zit er toevallig een zwarte hotrails in de brug? Bij mij is een tijd geleden een gitaar gestolen, rode met racingstripes en zat ook een pinup sticker op,

If so let me know!

Aimé
29 oktober 2006, 16:37
Ow! Das hard voor je :(

Neen, zoals ik eerder zei had ik me vergist en bedoelde ik een cyclone HH, een zwarte met 2 humbuckers, excuses ervoor :)

Joey Handsome
29 oktober 2006, 18:54
Ik hou zelf wel erg van Nirvana, maar ik zou niet echt begrijpen waarom je zo graag die sound zou willen hebben. Zo mooi is het namelijk niet. Wil je dan graag de livesound of die van de albums? Op Nevermind speelt ie namelijk op een strat en op In Utero op een tele. Die Tele was ie helemaal gek van in z'n laatste dagen. Ik denk dat je weinig aan die Jagstang hebt, behalve dan dat ie er killer uitziet. Zoals eerder al gezegd volstaat elke gitaar met humbuckers, een ds1 en je mid helemaal voluit.

Fuhgawz
29 oktober 2006, 19:31
ik weet dat hij een univox had maar hier weet ik eigenlijk niet veel van univox is ook niet zo bekend hé :) Weet er misschien iemand iets meer over univox en de univox van cobain gooi het in de groep! :gitarist: :hippie:

De betreffende Univox, genaamd Hi-Flyer, was een kopie van een Mosrite en in principe gewoon een cheapo gitaartje. Eastwood maakt hier vervolgens weer kopieen van. http://www.eastwoodguitars.com/GTRs/hi-flyer/hi-flyer_frm.htm
Zoals al gezegd, zoiets elke gitaar met een dikke humbucker in de brugpositie door een distortion pedaaltje (Boss DS) zal je de Nirvana sound bezorgen. Wil je toch iets wat er anders uitziet, zou je de HH Jaguar van Fender ook kunnen overwegen: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0259200306
Verder, de link is al eens genoemd in dit topic, maar volgens mij heb je niet de moeite genomen deze door te nemen, bestaat er een website helemaal over de apparatuur van Kurt; http://www.kurtsequipment.com/.

Pun
30 oktober 2006, 01:21
De betreffende Univox, genaamd Hi-Flyer, was een kopie van een Mosrite en in principe gewoon een cheapo gitaartje. Eastwood maakt hier vervolgens weer kopieen van. http://www.eastwoodguitars.com/GTRs/hi-flyer/hi-flyer_frm.htm
Zoals al gezegd, zoiets elke gitaar met een dikke humbucker in de brugpositie door een distortion pedaaltje (Boss DS) zal je de Nirvana sound bezorgen. Wil je toch iets wat er anders uitziet, zou je de HH Jaguar van Fender ook kunnen overwegen: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0259200306
Verder, de link is al eens genoemd in dit topic, maar volgens mij heb je niet de moeite genomen deze door te nemen, bestaat er een website helemaal over de apparatuur van Kurt; http://www.kurtsequipment.com/.

Hi-Flyer is dan wel een cheapo gitaartje, maar ze klinken verdomd vet :) Heb er hier eentje naast mij staan, wanneer ik onversterkt speel klinkt hij aardig nasaal, maar wanner ik hem inplug, lekker geluid joh. Ik heb dan wel een Phase 3 (met humbuckers), en geen P90's geen idee hoe hij klinkt met P90's.

En ja, kijk op kurtsequipment.com, kun je veel vinden over de aparatuur die hij heeft gebruikt.