PDA

View Full Version : Gitaar afstellen



Spitfire
28 oktober 2006, 11:08
Mijn nieuwe gitaar is niet helemaal goed afgesteld, dus ik ben van plan om dit vanmiddag even zelf te doen. Nou heb ik dit zelf nog nooit gedaan en ik heb volgens mij wel een goede beschrijving gevonden (http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm). Ik hoef alleen de actie af te stellen, de bolling van de hals is volgens mij wel goed en de intonatie ook. Is dit een beetje te doen?

Nou heb ik hier ook nog een setje .010 snaren liggen, die ik er graag op wil zetten (er zit nu .090 op). Kan dit zomaar?

sinneD
28 oktober 2006, 11:12
als je zwaarder setje snaren eropzet grote kans dat je dan de intonatie moet aanpassen, en als je met de snaarhoogte gaat spelen moet je ook de intonatie weer aanpassen

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2006, 11:12
De kracht op de hals wordt dan wel wat groter. Het eerste wat je waarschijnlijk merkt is dat je opnieuw moet intoneren. Zeker wanneer je van snaardikte verandert. Ook je topkam kan op 0.09 zijn uitgesneden. Kan zijn dat een set 0.10 dus net even te dik is voor je topkam. Als je geen geschikt materiaal hiervoor hebt, laat dit dan even door een tech bij een muziekzaak voor je uitvijlen. Klein klusje, hoop ellende voorkomen.
Van 0.09 naar 0.10 vind ik nooit zo'n punt. Er zijn mensen die bij hoog en laag beweren dat het slecht voor de hals is, en je dat meteen moet afstellen. Heb het bij tientallen gitaren gedaan en dat ging altijd goed. Met een stap van 0.09 naar 0.11 zou ik wel uitkijken.

Spitfire
28 oktober 2006, 11:22
topkam is goed uitgesneden, dat heb ik al gekeken. maar ik was dus ook bang dat ie spontaan zou kromtrekken (ofzo...) als ik er dikkere snaren opzet, maar dat valt dus wel mee.

en intonatie en zadelhoogte is goed af te stellen voor een beginner? en is die beschrijving een beetje goed?

hansoonk
28 oktober 2006, 11:30
Ik zou er eerst andere snaren opzetten voordat je hem afstelt. het maakt waarschijnlijk niet veel uit, maar dat kleine beetje dat het uitmaakt pak je dan toch mee.

Voor het afstellen zelf hoef je niet bang te zijn. Als je het voorzichtig doet kan er niets misgaan en het is allemaal omkeerbaar. Het kost de eerste keren wel veel tijd, dus geduld is een schone zaak. Ik zou er een aantal dagen achter elkaar een minuutje of tien aan besteden:
- controleren of de halskromming goed is;
- snaarspanning eraf;
- de halspen 1/6-1/4 slag aandraaien;
- snaarspaning er op/stemmen;
- de snaren bij de brug iets naar beneden doen,
- controleren of je in geen enkele positie te veel buzz hoort. Anders weer iets naar boven.
- eventueel intoneren

Als je dit een aantal dagen herhaalt heb je na een dag of wat een goede gitaar en je bouwt ervaring op, zodat je het de volgende keer sneller kunt/durft.

drap
28 oktober 2006, 11:41
Mijn nieuwe gitaar is niet helemaal goed afgesteld, dus ik ben van plan om dit vanmiddag even zelf te doen. Nou heb ik dit zelf nog nooit gedaan en ik heb volgens mij wel een goede beschrijving gevonden (http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm). Ik hoef alleen de actie af te stellen, de bolling van de hals is volgens mij wel goed en de intonatie ook. Is dit een beetje te doen?

Nou heb ik hier ook nog een setje .010 snaren liggen, die ik er graag op wil zetten (er zit nu .090 op). Kan dit zomaar?

Ah, de site van Don Hofstee. Ik weet niet of je uit Groningen komt of omgeving, maar ik raad het je zeer wel aan om es bij Muziekhuis Westerhaven langs te gaan voor een afstelbeurtje. Don weet absoluut waaar hij het over heeft. Deze man heeft ook al mijn gitaren afgesteld en naar volle tevredenheid. Wat bij hem een groot pluspunt is, is dat je er zelf bij bent en dat je qua actie van je snaren elke keer zelf even moet proberen of het lekker is afgesteld.

Spitfire
28 oktober 2006, 13:47
alles gedaan, klinkt wel beter, maar nu heb ik het idee dat de snaren veel te strak staan (wat dus niet echt lekker speelt). dus, vetter geluid of speelgemak?

Gearjunkie
28 oktober 2006, 16:17
Zo groot is dat verschil toch niet????
Of heb je heavy-bottoms?

Noid
28 oktober 2006, 22:10
alles gedaan, klinkt wel beter, maar nu heb ik het idee dat de snaren veel te strak staan (wat dus niet echt lekker speelt). dus, vetter geluid of speelgemak?
Komt omdat je over gestapt ben van .09 naar .10. Dikkere snaren hebben meer spanning nodig om dezelfde toonhoogte weer te geven. Is een kwestie van even wennen.

Spitfire
28 oktober 2006, 22:32
noem me dom, maar ik heb het setje .010 weer vervangen door een nieuw setje .009, speelt toch fijner. en dat allemaal op 1 dag.

maar toch bedankt

Noid
28 oktober 2006, 23:17
noem me dom, maar ik heb het setje .010 weer vervangen door een nieuw setje .009, speelt toch fijner. en dat allemaal op 1 dag.

maar toch bedankt
Waarom zouden we je dom noemen, je doet maar wat je leuk vind :D

ff serieus: waarom wilde je .10 proberen?

Spitfire
28 oktober 2006, 23:33
omdat ikzelf vond dat hij vrij licht speelde (vergeleken met mijn vorige gitaar), dat vond ik opzich wel prettig, maar ik wou opzich ook wel wat dikker geluid. alleen vond ik dus achteraf daarbij de snaren veels te strak staan (zeker voor de aanslag), dus ik ben toch weer teruggegaan naar .009
wel een nieuw setje, want volgens mij was dat setje dat er nog opzat minstens een jaar oud (zaten erop toen ik de gitaar kocht, 3 hoge snaren waren vrijwel compleet grijs/zwart van de oxidatie). klinkt nu wel wat helderder en ik glijd makkelijker met mijn rechterhand over de snaren