PDA

View Full Version : Hum bij P90 pick up



strat58
28 oktober 2006, 00:22
Hoi heb ik eindelijk mijn droom gitaar te pakken zeg een Gibson Les Paul Junior met 1 P90 element alleen als ik hem gebruik met mijn TS9 dan hoor je een duidelijk hum als je niet speelt, is er iemand die ook een gitaar met P90 elementen heeft en weet wat ik moet doen ?
Alvastt bedankt voor jullie moeite.
Peace Strat58

Ibanez RuleZ
28 oktober 2006, 00:42
een P90 is een enkelspoels element, dus dat kan je verwachten, dat ie gaat hummen.

shielden is een optie, zorgen dat je niet in de buurt van stralingsbronnen staat als je speelt een tweede.

wen dr maar aan; gaaf geluid comes at a cost. ik heb het ook met mijn strat met quarterpounder; supergaaf geluid, alleen die hum he.

Harrald

Dirkdewaard
28 oktober 2006, 01:29
Humm = rock and roll

STW
28 oktober 2006, 02:20
idd stralingsbronnen (tl-buis, monitor) uitzetten
je zou een noisegate kunnen gebruiken, zelf ben ik daar niet zo'n fan van omdat je die hum dan wel hoort als je speelt
shielding kan ook helpen

Agent_Smith
28 oktober 2006, 09:29
Ik heb er vrijwel geen last van met mijn LP GT. Sorry, maar dus eigenlijk geen idee hoe je het kan oplossen.

Agent_Smith
28 oktober 2006, 09:30
Oja BTW: showen die LP!! :)

Danny Drug
28 oktober 2006, 09:58
yep heb het ook met me fender telecaster met een soapy...

is alleen vervelend als er een monitor aanstaat dichtbij.. voor de rest is het prima... :cooler:

DaveItUp
28 oktober 2006, 10:06
Ik vind t niet storend opzich. Gewoon een goede plek op t podium uitkiezen. Doe ik sowieso altijd wel eff bij soundcheck, plekje zoeken waar de feedback het best controleerbaar is :) Geld voor thuis natuurlijk.

strat58
28 oktober 2006, 10:45
Deze is het dus ik heb hem bij Max guitars gekocht in Den Haag.
Aardige mensen en goed afgesteld en dat is ook best wel wat waard.
Gibson Custom shop gitaren zijn dus echt erg goed. :)
Peace Strat58


http://img89.imageshack.us/img89/923/lpjuniocssmall2rp1.th.jpg (http://img89.imageshack.us/my.php?image=lpjuniocssmall2rp1.jpg)

E-J
28 oktober 2006, 11:40
Hmm...ik heb twee P90 pickups in humbuckervorm in mijn Richwood zitten...en die produceren niet tot nauwelijks hum... maargoed het ligt natuurlijk wel een beetje aan de pickups.

Zit de stekker van je versterker in een geaard stopcontact, speel je toevallig in de buurt van een computer die aanstaat? Zo niet...dan zou ik hem laten shielden :)

Prachtgitaar trouwens... !

zoon van Piet
28 oktober 2006, 11:42
de p90 is een ontwerp uit de dertiger of veertiger jaren. absoluut niet berekend op de huidige wattages, geluidsniveau's of alomtegenwoordige elektrische stralingsbanen.
Dat is kut, natuurlijk. Maar dat is ook precies wat m zo leuk maakt...

Snaar'n Bennie
28 oktober 2006, 12:07
Deze is het dus ik heb hem bij Max guitars gekocht in Den Haag.
Aardige mensen en goed afgesteld en dat is ook best wel wat waard.
Gibson Custom shop gitaren zijn dus echt erg goed. :)
Peace Strat58


http://img89.imageshack.us/img89/923/lpjuniocssmall2rp1.th.jpg (http://img89.imageshack.us/my.php?image=lpjuniocssmall2rp1.jpg)

Ik houd niet zo van Les Paul's. Maar deze vind ik wel vet. Lerkker simpel en eenvoudig. Geef'm maar aan mij.

Realeigo
28 oktober 2006, 12:37
BIj mij is het op het moment ook LP junior > Standard :P

hansoonk
28 oktober 2006, 13:36
de p90 is een ontwerp uit de dertiger of veertiger jaren. absoluut niet berekend op de huidige wattages, geluidsniveau's of alomtegenwoordige elektrische stralingsbanen.
Dat is kut, natuurlijk. Maar dat is ook precies wat m zo leuk maakt...

Er is wel meer dat een P-90 leuk maakt. bijvoorbeeld het geluid dat-ie produceert.

Ik heb een '70's Gibson met P-90's en die ruist wel wat, maar niet meer dan bijvoorbeeld mijn Telecaster. De ruis vind ik zelf wel acceptabel. Maar dat toch heel persoonlijk, want Gibson heeft niet voor niks de humbucker ontwikkeld en later bijvoorbeeld de P-100.

Ik zou de ruis van jouw gitaar eens vergelijken met de ruis van een andere P-90 gitaar of een single-coil. Krijg je een wat beter gevoel of het ruisniveau 'normaal' is.

zoon van Piet
28 oktober 2006, 13:44
maar het gaat TS niet om ruis, maar brom.. vergeleken met een strat heeft de P90 meer bijgeluiden en brom. Hij is meestal aanzienlijk microfonischer.

Dat is leuk klinkt was me duidelijk, ik speel ook op een jr. De lofi-kwaliteiten bepalen voor een groot deel de charme van het element. Maar het gaat hier niet om het geluid. Het gaat nu ff over de hum..
vervangen door de 100 is ws geen optie, want die past dus niet in de meeste juniors (de 100 is dieper).

Agent_Smith
28 oktober 2006, 16:12
vervangen door de 100 is ws geen optie, want die past dus niet in de meeste juniors (de 100 is dieper).

En klinkt ook niet half zo lekker als een P90.

zoon van Piet
28 oktober 2006, 17:01
En klinkt ook niet half zo lekker als een P90.
100% mee eens....

strat58
28 oktober 2006, 17:46
Hoi hoe is volume bij jullie gitaren als je clean speelt ?
Is dat dat dan ook zo zacht ?
Robbert(Max) vertelde mij dat hij een seymour duncan pick-up booster erbij gebruikt is dat misschien een optie. En dat shielden wat schermen ze dan af ?
Weet jullie dat ? Veel vragen over de P90.
Alvast bedankt.
Peace Strat58

Danny Drug
28 oktober 2006, 17:52
Ik houd niet zo van Les Paul's. Maar deze vind ik wel vet. Lerkker simpel en eenvoudig. Geef'm maar aan mij.

sorry maar les pauls met p90 lijken op iets uit de catalogus van intertoys..

humbuckers moeten in een les paul klaar.....

Realeigo
28 oktober 2006, 17:55
p-90's zijn altijd nog groter dan humbuckers :P, dus ga maar weer lekker met je humbuckers spelen...

Danny Drug
28 oktober 2006, 18:15
size doenst matter....

strat58
28 oktober 2006, 18:21
Hoi juist daarom heb ik een gitaar met P90 genomen, heb al 2 Les Pauls met humbuckers en mijn andere gitaren hebben ok humbuckers, single coil en zelfs lipstick elementen. Trouwens een P90 doet mij wel een beetje denken aan een lipstick element.
Peace Strat58

zoon van Piet
28 oktober 2006, 18:43
P90 doet denken aan lipstick? dat snap ik niet... ik kan de lipstick nog wel enigszins in verband brengen met een fender pu.. maar een p90 is aanzienlijk vetter en dikker, harder en donkerder - en de lipstick doet bijna niet ana hum..
Maar dat was toen ik een ouwe dano had om te vergelijken. Helaas verkocht. wellicht zijn de lipsticks van nu niet zoals die van toen?

en p90's zijn De Originele Pickups van de LP - die humbuckers kwamen pas later...

strat58
28 oktober 2006, 19:17
P90 doet denken aan lipstick? dat snap ik niet... ik kan de lipstick nog wel enigszins in verband brengen met een fender pu.. maar een p90 is aanzienlijk vetter en dikker, harder en donkerder - en de lipstick doet bijna niet ana hum..
Maar dat was toen ik een ouwe dano had om te vergelijken. Helaas verkocht. wellicht zijn de lipsticks van nu niet zoals die van toen?

en p90's zijn De Originele Pickups van de LP - die humbuckers kwamen pas later...

Hoi dus de P90 pick up moet wel harder zijn dan bv een single coil van Fender.
Er komt bijna geen output uit bv TS9 met humbucker op drive 4 met P90 drive 9 of bijna open.
Weet je misschien of dit normaal is ?
Peace Strat58

zoon van Piet
28 oktober 2006, 19:26
Hoi dus de P90 pick up moet wel harder zijn dan bv een single coil van Fender.
Ja, zeker wel -hoewel er tegenwoordig heel wat superhotte fenderpu's gemaakt worden..


Er komt bijna geen output uit bv TS9 met humbucker op drive 4 met P90 drive 9 of bijna open.
Weet je misschien of dit normaal is ?
Peace Strat58
Als ik het goed begrijp moet je bij omswitchen/ompluggen van humbucker naar P90 de drive aanzienlijk verhogen, dus? Dat is moeilijk te beoordelen, de HB kan ook superhot zijn, bv - en driveinstellingen op de Ts zeggen weinig. Maar de output van een gezonde P90 komt aardig in de buurt van een normale humbucker.

renier
29 oktober 2006, 02:04
Hoi heb ik eindelijk mijn droom gitaar te pakken zeg een Gibson Les Paul Junior met 1 P90 element alleen als ik hem gebruik met mijn TS9 dan hoor je een duidelijk hum als je niet speelt, is er iemand die ook een gitaar met P90 elementen heeft en weet wat ik moet doen ?
Alvastt bedankt voor jullie moeite.
Peace Strat58

ermee leren leven. P90= single coil = hum.

such is life pussycat.

strat58
29 oktober 2006, 03:17
Ja, zeker wel -hoewel er tegenwoordig heel wat superhotte fenderpu's gemaakt worden..


Als ik het goed begrijp moet je bij omswitchen/ompluggen van humbucker naar P90 de drive aanzienlijk verhogen, dus? Dat is moeilijk te beoordelen, de HB kan ook superhot zijn, bv - en driveinstellingen op de Ts zeggen weinig. Maar de output van een gezonde P90 komt aardig in de buurt van een normale humbucker.

Hoi nou ik vind dat hij erg zacht klinkt, zal eens kijken of de potmeter wel in orde is want hij gaat veel te zacht. Volgens mij gaat mijn Fender uit 1973 nog harder en dat is niet normaal voor. Zal eens kijken of ik een vervanger kan vinden.
Peace Strat58

no 1 hops
29 oktober 2006, 05:23
brom is toch meestal iets van een contactprobleem?
leg met je hand maar eens een verbinding tussen de twee polen van de jackplug in plaats van de jack in de gitaar te stoppen en je versterker bromt.
dus lijkt mij dat je even de draden nakijkt of er niet ergens kortsluiting word gemaakt.
lage output kan ook een slechte soldering zijn of een draad die bijna geen contact meer maakt.
verder potmeters die verkankert zijn.
trouwens, dat lijkt mij toch ook een service vraag richting de winkel.
shielden is altijd goed, want niet alleen de pickups maar alle electronica in de gitaar is gevoelig voor opvangen van stoorzenders.
ooit radio rusland opgevangen.
versterkervoortrap vol open, distortion ervoor en daar was de rus dus

Agent_Smith
29 oktober 2006, 10:12
Als ik het zo hoor klinkt het idd meer als een technisch probleem. Bedrading etc even nazien.

strat58
29 oktober 2006, 11:41
brom is toch meestal iets van een contactprobleem?
leg met je hand maar eens een verbinding tussen de twee polen van de jackplug in plaats van de jack in de gitaar te stoppen en je versterker bromt.
dus lijkt mij dat je even de draden nakijkt of er niet ergens kortsluiting word gemaakt.
lage output kan ook een slechte soldering zijn of een draad die bijna geen contact meer maakt.
verder potmeters die verkankert zijn.
trouwens, dat lijkt mij toch ook een service vraag richting de winkel.
shielden is altijd goed, want niet alleen de pickups maar alle electronica in de gitaar is gevoelig voor opvangen van stoorzenders.
ooit radio rusland opgevangen.
versterkervoortrap vol open, distortion ervoor en daar was de rus dus

Hoi ik zat net te lezen op Harmony central en daar hebben ze het over de output van bijna een humbucker maar zeker harder als een strat pick up.
Ga toch eens bellen met een Gibsom importeur, Max zei dat het normaal was maar n adie recensies te hebben gelezen ben ik niet zo zeker meer van.
Bedankt voor al jullie hulp.
Peace Strat58