PDA

View Full Version : 'Hendrix' Marshall oefenhokniveau?



Dylan61
27 oktober 2006, 20:04
Ik kom er nog steeds niet uit, er zijn zoveel Marshall types en zou het graag terug brengen naar een model of drie om te testen.

Welke Marschall met Master volume is geschikt voor Hendrix clean met flink Blues randje, dus bruikbaar op oefenhok niveau.

DaveItUp
28 oktober 2006, 10:10
Ik heb gewoon een superlead in de oefenruimte. Gaat prima. Zit wel een master op, daardoor iets bruikbaarder en dus goed te doen.

Ik zou zeggen een 2203/2204 of een 1959/1987 met ppimv of attenuator.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 10:21
Gisteren hier de Marshall 2061X van Tristan getest met originele en met nieuwe Heritage speakers. Hoewel we hem op laag volume hebben geprobeerd moet mijn inziens met 'n leuke Strat de Hendrix-met-'n-randje-sound goed mogelijk zijn.

2204/2203 op de lo-input en dan de preamp helemaal open en de master instellen op gewenst volume.

SuperLead, SuperBass of LondonCity achtigen met 'n goeie MV d'r in.

Succes!!!

Dylan61
31 oktober 2006, 18:36
Dat is een handwired, weer iets om naar uit te kijken na mijn 13e maand..

Weten jullie iets van Weber kits, die zijn ook handwired, (je moet ze zelf in elkaar zetten).

https://taweber.powweb.com/store/kits_60b.htm

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 18:46
Dat is een handwired, weer iets om naar uit te kijken na mijn 13e maand..

Weten jullie iets van Weber kits, die zijn ook handwired, (je moet ze zelf in elkaar zetten).

https://taweber.powweb.com/store/kits_60b.htm

HW 2061X is ok.

WeberKits: sommige onderdelen zijn ok maar andere totale m**k......
En...
als eerste zelfbouw is 'n 20/50 Watter "even doorbijten" :)

Tristan
31 oktober 2006, 19:32
@Dylan61:
Die Marshall 2061X Handwired waar Chris het over heeft is mijn amp...
Als je de Hendrix sound zoekt maar dan op redelijk volume dan heb je aan deze versterker echt een hele goede koop mijns inziens...
De amp gaat echt nog behoorlijk hard hoor, hard genoeg om zonder PA boven een stevige drummer uit te komen...

Ik zou wat betreft Marshall deze typen overwegen:
Marshall 2061X Handwired top (nieuw, 1500 euro)
Marshall JMP 2204 50 watt top (vintage, geen reissue)
Marshall JCM800 2204 50 watt top (vintage, geen reissue)
Marshall JMP 1987 50 watt top met ingebouwde master volume (vintage, geen reissue)
Marshall JCM800 1987 50 watt top met ingebouwde master volume (vintage, geen reissue)

Dus grofweg gezegd zou ik gaan voor een 18 of 20 watter zonder master volume, een 50 watter met master volume, of een 50 watter waarbij je de master volume door een goede tech laat inbouwen...

Ik weet niet wat je budget is, maar als 1500 euro boven je budget ligt dan kan je ook even kijken naar een Ceriatone 18 watt of 18 watt TMB top, die vind ik ook erg goed klinken...

Wat betreft de nieuwe Marshalls is de 2061X absoluut het meeste waar voor je geld, zeker voor wat jij zoekt, een vintage reissue JTM45 of 1987X kost over het algemeen zelfs meer dan de 2061X en die klinken stock absoluut een stuk minder vind ik...

Tsja, je betaalt aardig wat geld voor zo'n Marshall Handwired, maar uiteindelijk betaalt het zich wel weer terug in de tweedehandswaarde...
Ik heb mijn amp tweedehands gekocht inclusief 2x12 cab voor 1800 euro terwijl de nieuwprijs ongeveer 2200 euro is, dus de tweedehandswaarde is behoorlijk sterk, bovendien zie ik de prijs van deze amps alweer langzaam stijgen, dus ik zou er niet gek van staan te kijken als ik over een paar jaar mijn amp voor de originele verkoopprijs zou kunnen doorverkopen, niet dat ik dat ooit zou willen... :D
Het is echt een beest van een amp...

DaveItUp
1 november 2006, 19:03
Ik ga duidelijk nog voor een 18watter van ceriatone als ik weer eens geld heb.

Tristan
1 november 2006, 19:37
Goede trafo erin, Mercury Magnetics ofzo?
Ik denk dat je dan een heel eind in de buurt van de 2061x kan komen voor minder pegels...

Dylan61
2 november 2006, 11:49
Die Ceriatone kits lijken mij helemaal te gek om zelf te maken maar
hier een soundfile van een Ceriatone 18watt TMB met Strat clean:

http://www.18watt.com/files/cleanstrattmbg12h30rodent1000.mp3

Ik zoek meer dit geluid, gespeeld op een Marshall Jubilee uit '87 op een Strat clean:

http://www.shelleygrund.com/MP3/wind.mp3

Warmer voller, ronder, zoals..het laatste geluids fragment dus.

ewout
2 november 2006, 15:30
Ligt er natuurlijk aan wat voor stratocaster je gebruikt, wat voor speakers eraan hangen en wat voor eq instellingen... maar volgens mij kun je het geluid van die tweede sample ook erg goed benaderen met de 2061x of die ceriatone. Ze hebben in ieder geval genoeg headroom, bass en warmte in het geluid om dat te kunnen. De keren dat ik de ceriatone en de 2061x gehoord heb klonk het ook beduidend meer als dat tweede sample dan als dat eerste sample.

Tristan
2 november 2006, 16:02
Die sound moet zeker wel lukken, zelfs met de stock speakers, maar zoals ewout zegt doen de speakers ook echt een hoop...
Ik heb nu andere speakers in mijn kastje gehangen en het geluid is daardoor echt warmer geworden...

Dylan61
3 november 2006, 15:00
Ik kreeg de pm dat een JTM45 heel dicht in de buurt komt, maar deze is misschien wat te heftig voor een oefenruimte, standje 4-5..?

Dacht dat ik een keer iemand uit Brabant had gezien die een JTM45 kit leverde, maar verder heb ik dus de keuze uit Weber en Ceriatone Kit's.

Bij Weber heb je voor ongeveer dezelfde prijs een cabinet erbij +10% korting deze maand t.o.v Ceriatone.

Iemand wel eens bij deze firma's besteld, kun je iets over de kwaliteit zeggen?

Chris Winsemius
3 november 2006, 17:08
JTM45 moet zeker ok zijn, afhankelijk v/d maker/fabrikant en de onderdelen. Waarschijnlijk is het handig om 'n goeie mv door 'n tech er in te laten zetten ivm crunch en volume.

Van Weber en Ceriatone gebruik ik zelf nooit hun trafo's. Andere onderdelen/produkten van hun zijn ok, bij Weber zijn de verzendkosten zeer hoog.

Frusciante
3 november 2006, 17:31
wat me opviel is dat het tweede geluidsfragment wel met reverb is opgenomen, waarschijnlijk een stompbox of misschien een quadroverb oid want ik meen me te herrineren dat een silver jubilee geen on board plate reverb heeft...
anyway een jtm breakt halverwege op (a la het origineel van the wind cries), misschien net iets te hard voor een oefenruimte maar gegarandeerd een natte broek. als je op het 2e geluidsfragement afgaat volstaat standje 3 ook aangezien ik geen beginnende oversturing hoor.en dan zou die wel prima in een oefenhok kunnen....waar je wel op moet letten bij bassman en jtm45 cercuits m.i. is dat de bass response (zeker met greenbacks) wel eens los is en een beetje gaat "flubberen" vanaf break up point....
succes

Dylan61
4 november 2006, 13:02
Een cab met een G12H en G12M lijkt mij een mooie combinatie, heb ik niet van mijzelf. Mijn G12H heeft geen problemen in het laag of met humbuckers.

Hier een link met een vintage JTM45, betreft geluid vind ik niet echt bijzonder klinken, wel met een Les Paul maar toch:

http://www1.gitarrebass.de/magazine/0607/midi/worl_keep_on_turning_480x360.mov

Nog even zoeken naar welke buizen en trafo's.

Tristan
4 november 2006, 13:42
Die sound klinkt niet slecht hoor, je hoort duidelijk dat het een hele directe en pure versterker is, bovendien zingt het geluid wel mooi als de gitarist de noten bend, helaas heeft hij de versterker echter net ietsje te schel afgesteld om echt die zoete toon te krijgen die je wel uit de combinatie JTM45 + Les Paul kan halen en die lelijke digitale galm helpt ook niet echt, die verknalt echt de sound...

G12H's hebben over het algemeen geen probleem met laag, daar zit genoeg van in en het is naar mijn ervaring ook strak genoeg...
Ik vind ze echter wel een beetje schel in het hoog, voornamelijk ook de gewone G12H's, vandaar dat ik ook de combinatie G12H onderin en G12M bovenin mijn 2x12 kastje heb, klinkt erg mooi, dit zijn wel de Heritage speakers, als je het geld hebt dan zou wat betreft nieuwe speakers die nemen, echt super...

JTM45's staan er wel om bekend dat ze wat geen flubberen in het laag als je ze flink laat crunchen, vooral ook i.c.m. G12M's en humbuckers...

Wat dat betreft zijn deze amps strakker, maar toch lekker warm:
Ceriatone 18 watt TMB, 18 watt
Marshall 2061X 20 watt
Marshall JMP 2204 50 watt
Marshall JMP 1987 50 watt met ingebouwde master volume
Marshall JCM800 2204 50 watt
Marshall JCM800 1987 50 watt met ingebouwde master volume

Wat betreft speakers lijken mij dan Heritage G12H's, een combinatie van Heritage G12M en Heritage G12H of een combinatie gewone Greenback G12M en gewone G12H het lekkerst...

Wat betreft trafo's voor die Ceriatone zou ik richting Mercury Magnetics kijken, dat is wel duur, maar dan weet je zeker dat je superspul hebt en ik denk dat je daarmee de amp naar een hoger niveau kan tillen (richting Marshall 2061x, misschien zelfs wel beter) dan met de gewone Ceriatone trafo's...

Dylan61
4 november 2006, 21:05
Ceriatone 18watt, moet je voor de gein eens luisteren:

http://www.acidplanet.com/artist.asp?PID=887873&t=4142