PDA

View Full Version : oordopjes



ben vanhoof
27 oktober 2006, 19:41
Ik speel al n jaartje in een hardrock/metal band, en krijg nogal dikwijls last van oorpijn. We hebben al nieuwe gitaarversterkers aangeschaft, en hierdoor is het al hard gebeterd. Zachter zetten heeft niet veel zin, want dan hoor je je gitaar bijna niet meer ten opzichte van de drum. Een hoofdtelefoon heb ik ook al eens gebruikt, maar die filtert blijkbaar enkel de hoge tonen dus hoor je bijna enkel drum en basgitaar.

Heeft er iemand ervaring met oordopjes, en zo ja, waar haal je die? Het mag ook niet te veel kosten. Liefst internetsites, ik ben een Belg... jaja

Pun
27 oktober 2006, 19:58
Bij de meeste muziekwinkels zullen ze wel hebben voor een euro of 20.

Ik heb ze alleen nog maar gebruikt bij concerten, en ja, ze dempen wel wat gelijker dan een zo'n bouw-gehoorbescherming, maar ook die oordopjes dempen het hoog meer dan de andere tonen.

De beste oordopjes zijn volgens mij de oordopjes die je laat maken bij een audicien, maar die zullen niet echt goedkoop zijn, maar waarschijnlijk wel volledig gelijkmatig dempen.

BamBuFan1
27 oktober 2006, 20:24
Ik speel al n jaartje in een hardrock/metal band, en krijg nogal dikwijls last van oorpijn. We hebben al nieuwe gitaarversterkers aangeschaft, en hierdoor is het al hard gebeterd. Zachter zetten heeft niet veel zin, want dan hoor je je gitaar bijna niet meer ten opzichte van de drum. Een hoofdtelefoon heb ik ook al eens gebruikt, maar die filtert blijkbaar enkel de hoge tonen dus hoor je bijna enkel drum en basgitaar.

Heeft er iemand ervaring met oordopjes, en zo ja, waar haal je die? Het mag ook niet te veel kosten. Liefst internetsites, ik ben een Belg... jaja

Voor zowel de motor als bandoefeningen gebruik ik universele Alpine dopjes voor verkeers/snurklawaai. In Nederland voor iets van €8 bij de Groene kruiswinkels o.a. in het ziekenhuis verkrijgbaar. Bij muziek (en motor-)zaken verkopen ze dezelfde doppen voor het driedubbele, met dezelfde filters alleen staat er dan - speciaal voor muziek- op de verpakking...

Squier4ever
27 oktober 2006, 20:54
mja die Alpine Musicsafe gevallen heb ik dus

Tristan
27 oktober 2006, 21:11
Als je last hebt van oorpijn, hoofdpijn en piepen in je oren en je nu al de versterker heel hard moet zetten omdat je anders de gitaar niet hoort dan zit er echt maar 1 ding op en dat is dure oordoppen laten maken...

De gewone Alpines, Doc Blablabla's en wat dan ook dempen het hoog te veel, waardoor je eigenlijk nog steeds geen reet hoort...
De enige echt goede bescherming geven eigenlijk alleen de op maat gemaakte doppen, omdat deze perfect passend zijn en al het geluid echt door het filter moet voordat het bij je oren komt...

Oh ja, check wel even of dat er filters van Exinore inzitten en dat de doppen zelf flexibel zijn, dat is veel comfortabeler voor je oren...
Een goed bedrijf waar je deze doppen aan kan laten meten is Elcea in Dongen...
Ze kosten ongeveer 160 euro, maar geloof me, het is de beste investering die je in je leven als muzikant doet en in jouw geval echt noodzakelijk als je niet binnen de kortste keren doof wil worden...

Mr.Bluesbreaker
27 oktober 2006, 21:46
+ 1 voor Exinore. Heb het meerdere keren gezegd, en het is het geld waard.
Ik heb op maat gemaakte doppen met 2 filters, 15 dB vlakke demping en 25 dB voor als het echt hard gaat.

Ook een tijd lang met Alpine's van pak em beet 25 euro gespeeld. Je houdt het vervelende probleem dat ze niet VLAK dempen, het hoog komt er relatief gezien minder goed door dan het mid en laag. Voor een gitarist dus niet echt tof.
Je zet alles zo snoeihard dat je weer demping over je demping nodig hebt, of jezelf niet goed hoort.

Je wilt er het liefst niet teveel geld aan uitgeven. De doppen die ik heb zijn inderdaad en euro of 170. Als je over 10 jaar een gehoorapparaat moet aanschaffen, kost je het een stuk meer. En het staat niet echt rock n roll.

polysix
28 oktober 2006, 14:15
Bij de betere muziekzaak hebben ze wel doppen liggen. Speciaal voor muziek, ze dempen bepaalde tonen wel een beetje maar je hoort genoeg om goed door te spelen mits alles juist versterkt is.

ben vanhoof
28 oktober 2006, 16:56
bedankt allemaal voor de reacties. Waarschijnlijk ga ik wel oortjes van alpina halen, die van 20€. Lijkt me wel n goeie aankoop.
Tegenwoordig speel ik op mn combo precies steeds tegen een hoger volume, terwijl de muziek precies even hard klinkt. Ofwel ben ik potdoof aan het worden, ofwel wordt mn versterker wat stiller. Ik hoop dat 2e!!

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2006, 17:30
Alpine's beschermen in ieder geval wel, dus daar doe je sowieso goed aan.
Als je nog wat langer zal blijven spelen (en niet stiekem een akoestisch folktrio opricht) dan zul je toch merken dat je jezelf tekort doet wanneer je (semi) prof wordt.

Edit: wat nog niet genoemd is, de optie in-earmonitoring.
Veel over geschreven, zoek maar eens met de functie. Er zitten ook een hele berg nadelen aan, voor de stevigere rockstijlen is dat de overdrivegitaar matig klinkt hiermee. Wel de moeite waard om je eens in te verdiepen.

Hempo
29 oktober 2006, 13:20
@ topicstarter.

Je MOET gewoon dure oordingen aanschaffen, anders gaat je gehoor kapot. Als je wekelijks repeteert met band, dan gaat je gehoor er gewoon een keer aan.

Misschien per persoon verschillend, maar heb nu ongeveer 2 jaar lang een piep in mijn rechteroor, en dat is niet echt fijn natuurlijk. Ik heb een jaar zonder gehoorbescherming gerepeteerd, en dat ging denk ik op een volume van een gemiddelde band.

1. oren kosten meer dan 200 euro...
2. die dure oordoppen veranderen nauwelijks de klankkleur
3. de oordoppen werken pas als het te hard wordt

Ooit eens het aantal dB´s op een gemiddeld tot groter optreden, daar werd 110 dB gemeten. Drie uur lang gestaan, niet echt lekker :)

Han S
29 oktober 2006, 13:30
Welke oorbescherming je ook koopt en hoe duur dat ook is, remember dat gehoortoestellen 20 keer zo duur zullen zijn en die heb je op termijn gegarandeerd nodig.

Het is dus altijd een meer dan goede investering en dan laten we de ongemakken van doofheid even buiten beschouwing.

ben vanhoof
29 oktober 2006, 16:10
heeft iemand ervaring of deskundige uitleg over deze? Ik heb ze gevonden op de site van musicstore in de afdeling drum. Ikzelf speel gitaar, dus zouden deze filters niet te veel van de hoge tonen wegnemen? Echt meer geld ga ik er momenteel nog niet aan geven, ik ben maar een arm studentje.

http://www.musicstorekoeln.de/nl/global/0_0_G_0_DRU0007568-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Han S
29 oktober 2006, 16:27
Er is in off topic een tijdje geleden een hele discussie geweest dacht ik, dus even op de zoekknop drukken.

Hempo
29 oktober 2006, 23:14
@ben,
het is IETs, maar dat is het dan ook wel. Deze dingen lijken me helemaal niks, omdat het wel filtert, maar je hoort ook gewoon niks meer. Dofheid etc. Goede oordoppen filteren dus vlak, zonder dat er een andere kleur in t geluid komt.

Mr.Bluesbreaker
6 november 2006, 21:19
Wat? Wat zeg je? Huh?
Kun je wat harder typen?

Probeer eens met google te zoeken naar een artikel over decibellen. Er is veel geschreven over de tijd wat je oren maximaal kunnen hebben qua geluid uitgedrukt in decibel, en vaak zie je voorbeelden van hoeveel dat nou is.

Neem Hempo zijn quote, 110 dB op een live optreden. Als je dat 10 minuten doet dan gaat je gehoor al ernstig naar zn mallemoer. Ik kan het weten want ik heb met hem teveel van die herrieoptredens gespeeld.
Zonder doppen, want dat vond ik toen niet rock n roll. En ik had toen ook alpine's waar ik niet mee kon spelen, dus dan maar zonder.

Rinze
14 november 2006, 10:20
De beste oplossing lijkt me toch zachter spelen, je kunt om de drummer eventueel wat schermen plaatsen. Een andere oplossing is om bij het oefenen zacht te spelen, dan hoor je tenminste ook wat je doet, aan het eind kun je dan nog even blazen voor het echte gevoel. Mijn ervaring is ook dat als je jezelf echt goed hoort, je te hard staat. De rest hoort zichzelf dan minder, gaat harder spelen, jij hoort jezelf weer niet, gaat harder spelen, een soort wapenwedloop in decibellen. Ik weet dat muzikanten vaak moeite hebben met zacht spelen, maar vind dat eigenlijk erg kinderachtig.

Vroeger (Opa vertelt) speelde ik in een luide band, we speelden op het podium van het Viadukt in Groningen zo hard dat op een gegeven moment een punkband uit de oefenhokken kwam klagen dat ze zichzelf niet goed hoorden. Bij een repetitie moest je minstens ieder half uur een pilsje drinken om de koppijn voor te blijven. (O ja: drankgebruik verergert de schade.) Toen ik voorstelde om wat zachter te gaan spelen zei de drummer: "dan doe je toch oordopjes in, ik krijg anders mijn geluid niet". Te gek voor woorden.

Ik ben nu 43 en al een tiental jaren "achtergronddoof": in een rumoerige omgeving heb ik erg veel moeite om mensen te verstaan. Gelukkig kan ik verder alles nog vrij goed horen, bij een test kwam mijn gehoor er nog goed vanaf (?). Een hoop vrienden uit oude tijden zijn er minder aan toe, tinnitus en zo. Dan heb je dus voortdurend rare geluiden in je oren, en bij lawaai ook nog eens pijn.

Je oren, moet je het als muzikant toch mee doen. Voor de goede orde: ik was nooit een hele luide gitarist, mij werd zelfs regelmatig gevraagd of ik wat harder kon. Ook op het podium met PA is zachter spelen een genot: de mix wordt er veel gemakkelijk en het geluid beter van.

Zo, na deze stichtelijke woorden ga ik maar weer eens flink wat drugs gebruiken ofzo :D

Kim Wilson
14 november 2006, 10:38
Plus één voor het zachter spelen. Hoe harder je met z'n allen speelt, hoe minder je hoort. Het wordt een grote ongedefinieerde brei. Zachter spelen heeft echt meerdere voordelen. Zo zal je publiek in kleinere gelegenheden niet weglopen bijvoorbeeld. Maar je hoort zelf ook veel beter wat je doet, en belangrijker, wat de rest doet. Ik vind het iig erg prettig dat we niet zo hard spelen.

Geef die drummer gewoon een schop onder zijn hol en zeg hem dat ie wel een beetje minder hard kan slaan. En geef hem een setje 7A stokken. :)

JimiDylan
14 november 2006, 10:50
ik douw gewoon wc papier in me oren, dat werkt perfect :D :blast:

Magic Bean
14 november 2006, 11:30
ik douw gewoon wc papier in me oren, dat werkt perfect

Totdat je het niet meer eruit krijgt ;)

Rinze
14 november 2006, 15:23
gewoon doortrekken

Vonk
15 november 2006, 22:28
Of Crofty gebruiken :chicken:

Baker
29 december 2006, 23:49
Plus één voor het zachter spelen. Hoe harder je met z'n allen speelt, hoe minder je hoort. Het wordt een grote ongedefinieerde brei. Zachter spelen heeft echt meerdere voordelen. Zo zal je publiek in kleinere gelegenheden niet weglopen bijvoorbeeld. Maar je hoort zelf ook veel beter wat je doet, en belangrijker, wat de rest doet. Ik vind het iig erg prettig dat we niet zo hard spelen.

Geef die drummer gewoon een schop onder zijn hol en zeg hem dat ie wel een beetje minder hard kan slaan. En geef hem een setje 7A stokken. :)

Toch ben ik het daar maar gedeeltelijk mee eens.
Een beetje rockband (en ook een bluesband) mag best wat volume hebben. Ook klinken buizenversterkers gewoon echt lekkerder als je ze lekker opendraait.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het hoeft voor mij echt niet snoeihard te gaan. er moet wel ruimte zijn voor een goede dynamiek. Maar een rockband op huiskamer volume, voor ons werk het in ieder geval niet. ( we hebben het echt wel geprobeerd)

Wat wel werkt zijn mijn exinore op maat oordoppen. 175 euro lijkt veel, maar is altijd nog goedkoper dan een gehoorapparaat. Als je er 1 keer aan gewend bent wil je niet meer zonder.

Kim Wilson
30 december 2006, 09:44
Toch ben ik het daar maar gedeeltelijk mee eens.
Een beetje rockband (en ook een bluesband) mag best wat volume hebben. Ook klinken buizenversterkers gewoon echt lekkerder als je ze lekker opendraait.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het hoeft voor mij echt niet snoeihard te gaan. er moet wel ruimte zijn voor een goede dynamiek. Maar een rockband op huiskamer volume, voor ons werk het in ieder geval niet. ( we hebben het echt wel geprobeerd)

...
Ja, dit klopt ook. En ik merk ook dat het harder gaat als de zaal groter is. Want dan kan het geluid ook weg, en hou je dus langer je dynamiek. Maar het kan soms ook een oplossing zijn om een iets minder lompe versterker te kopen. Het is nogal een verschil of je een 30 of 120 watt amp los draait.

FruscianteFan
30 december 2006, 12:33
Toch ben ik het daar maar gedeeltelijk mee eens.
Een beetje rockband (en ook een bluesband) mag best wat volume hebben. Ook klinken buizenversterkers gewoon echt lekkerder als je ze lekker opendraait.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het hoeft voor mij echt niet snoeihard te gaan. er moet wel ruimte zijn voor een goede dynamiek. Maar een rockband op huiskamer volume, voor ons werk het in ieder geval niet. ( we hebben het echt wel geprobeerd)Ik weet niet hoe hard Kim Wilson met zijn band gaat, maar het moet inderdaad niet te hard. Ook niet te zacht.

Toen ik een keer in Staddijk (Nijmegen) een of ander hardcore punkbandje aanschouwde, was het niet te horen wat ze speelden. Gewoon omdat ze snoeihard stonden.

Bij Radiohead in Amsterdam (mei dit jaar) viel het me op dat ze helemaal niet hard stonden. Erg prettig, behalve bij Pyramid Song: ik hoorde perfect wat er gebeurde, alleen voelde ik het niet.

Dus ik wil het wel kunnen voelen, maar ook nog ruim kunnen horen :)

WICKED
1 januari 2007, 18:47
ff een vraagje... ik heb nogal gevoelige oren, maak je dan sneller kans op gehoorbeschadiging? en ik speel af en toe ook samen met een drummer, niet super hard ofzo maar ik krijg wel snel last van piepjes en oorpijn. Alleen spelen we niet zo vaak. Ook krijg ik bij harde muziek op feesten enzo ook een paar dagen later nog oorpijn terwijl dat bij anderen dan al over is. Zijn die goedkopere oordopjes dan niet een optie voor die feesten en voor af en toe samen spelen of kan ik beter gelijk die dure aanschaffen?

Baker
1 januari 2007, 20:23
ff een vraagje... ik heb nogal gevoelige oren, maak je dan sneller kans op gehoorbeschadiging? en ik speel af en toe ook samen met een drummer, niet super hard ofzo maar ik krijg wel snel last van piepjes en oorpijn. Alleen spelen we niet zo vaak. Ook krijg ik bij harde muziek op feesten enzo ook een paar dagen later nog oorpijn terwijl dat bij anderen dan al over is. Zijn die goedkopere oordopjes dan niet een optie voor die feesten en voor af en toe samen spelen of kan ik beter gelijk die dure aanschaffen?

Wees verstandig, en schaf die duurdere exinore oordoppen aan.
Werkt perfect. En ja, ik gebruik ze ook als ik naar (tent) feesten ga.

Heerlijk om daarna in je bed te liggen ZONDER die schadelijke piep.

Makor1966
1 januari 2007, 20:24
Op maat gemaakte zijn altijd beter, sluiten je gehoorgang helemaal af, zitten goede filters in, en die kun je ook met vlakke demping speciaal voor muzikanten krijgen, kosten ongeveer €175. Maar je kunt beter goedkopere standaard dopjes hebben dan helemaal geen dopjes. Zeker als je toch al een paar dagen last blijft houden van piepjes zou ik m'n oren even laten testen, gewoon even binnenlopen bij zo'n zaak voor een testje. Een paar oordopjes nu is altijd nog beter dan een gehoorapparaat over een tijdje....

Fumi SG
1 januari 2007, 21:17
ff een vraagje... ik heb nogal gevoelige oren, maak je dan sneller kans op gehoorbeschadiging? en ik speel af en toe ook samen met een drummer, niet super hard ofzo maar ik krijg wel snel last van piepjes en oorpijn. Alleen spelen we niet zo vaak. Ook krijg ik bij harde muziek op feesten enzo ook een paar dagen later nog oorpijn terwijl dat bij anderen dan al over is. Zijn die goedkopere oordopjes dan niet een optie voor die feesten en voor af en toe samen spelen of kan ik beter gelijk die dure aanschaffen?

Ik heb zelf ook die dure Exinores en ik wil ook niet meer anders. Ik gebruik ze ook altijd met uitgaan enzo, voor concerten en natuurlijk voor optredens en bandrepetities. Ik ben dan ook erg druk met muziek en gebruik ze vaak. Ik kan me voorstellen dat als je maar af en toe repeteert of uitgaat je die dure een beetje té duur vindt. Ik zou dan ook zeggen, koop gewoon die Alpine Musicsafes. Ze dempen niet geheel vlak, maar ze dempen wel genoeg om gehoorbeschadiging te verminderen. Als je die dingen echt veel gebruikt, zoals ik, zou ik echter die dure aanraden. Puur omdat die alles zo mooi vlak dempen en net wat lekkerder zitten.

WICKED
1 januari 2007, 21:20
oke bedankt!

Primitive
15 januari 2007, 17:40
het is al vast wel gezegt:
koop de opmaat gemaakte oordoppen ik heb een hele tijd zonder gespeeld maar heb al de pech dat mijn oren niet al te best zijn maar die oordoppen zijn zo fijn, gebruik ze nu ook vaak als ik uitga enz.
Ze kosten wel een boel geld maar alles beter dan de gehoortoestellen later.

Fingerpick
27 januari 2007, 14:41
Ik gebruik in-ears van Shure model E2C, (ong) 90,00 euro.
Je maakt jou eigen monitor mix en geluidsvolume en hebt daardoor vééél confort en een geluidsniveau op jou maat. Best is dat jou medemuzikanten ook,zo'n "oortjes" hebben : geen lawaai meer voor de buren behalve de drums.
Een wereld van verschil en ... veilig voor je oren!

heavy-metal-thunder
28 januari 2007, 19:58
ik moet me er ook dringend aanschaffen. Wat ik me afvraag, klinkt het met die exinore hetzelfde als zonder, maar dan juist wat stiller? Of krijg je toch een ander gitaargeluid, omdat niet alle frequenties exact hetzelfde worden gedempt???

Azrael
28 januari 2007, 20:20
ik moet me er ook dringend aanschaffen. Wat ik me afvraag, klinkt het met die exinore hetzelfde als zonder, maar dan juist wat stiller? Of krijg je toch een ander gitaargeluid, omdat niet alle frequenties exact hetzelfde worden gedempt???

Helemaal hetzelfde bestaat niet maar het komt dicht in de buurt. En alles klinkt nog prima! :D

Geloof me...voor die 170 euro ga je er erg lang plezier van hebben en je oren zijn je dankbaar. Het is zo fijn om ze te hebben. Als ik thuis viool speel gaan ze ook in. Veel te hard anders.

heavy-metal-thunder
28 januari 2007, 21:05
Helemaal hetzelfde bestaat niet maar het komt dicht in de buurt. En alles klinkt nog prima! :D

Geloof me...voor die 170 euro ga je er erg lang plezier van hebben en je oren zijn je dankbaar. Het is zo fijn om ze te hebben. Als ik thuis viool speel gaan ze ook in. Veel te hard anders.

welke filter zit er bij jou in? 35 dB(A) als je viool speelt :)

serieus, ik ken iemand en die heeft de 25 dB(A), maar hij gebruikt ze niet om op te treden. Nog iemand de 15 db(A) maar gebruikt ze enkel voor repetitie. Ik zou precies de 9 db(A) willen, oké, 15 of 25 decibels minder is veiliger, maar als je ze niet indoet, heb je er ook niet veel bescherming van. Trouwens, als het zo veel te luid is, dan heeft het publiek er ook niet veel aan.

Azrael
28 januari 2007, 21:14
Ik heb de 15 versie. Das echt wel voldoende voor viool ;)
De 15 heeft de meest vlakke demping van de 3 varianten en is genoeg. 25 zou ik overkill vinden over het algemeen. Soms in de oefenruimte zou ik wel 25 willen hebben omdat de drummer nogal van raggen houdt (ik heb daar een pokke hekel aan maar dan moet ik maar niet in een rockband zitten hehe) , maar met 15 valt het goed te doen. Helemaal op safe echter zou je met 25 zitten. Misschien dat ik ooit ook de 25 versie aanschaf. Kan ik gewoon wisselen wanneer ik dat wil.

Fumi SG
1 februari 2007, 23:10
Ik heb zelf ook de 15 dB Exinores en ze bevallen prima! Ik doe ze tegenwoordig eigenlijk overal in, met optredens, repetities, uitgaan, met alles. Het is inderdaad niet precíes hetzelfde als zonder oordoppen maar het komt heel dicht in de buurt en ik vind het met oordoppen zelfs fijner luisteren! Alles klinkt veel rustiger, het is alsof je een hoop dingen duidelijker verstaat.

Azrael
2 februari 2007, 01:57
Alles klinkt veel rustiger, het is alsof je een hoop dingen duidelijker verstaat.

Wat ook gewoon het geval is ;)

Flint Stone
6 maart 2007, 17:04
Ik heb ze nu ook die -15 dB filters. Deze hebben de meest gelijkmatige demping (bijna rechte frequentiekarakterisitiek), maar het vette laag van de bas (notabene mijn eigen bas) kappen ze kennelijk steil af. Om mezelf goed te horen, moesten bass en volume zover open, dat de bas voor de anderen niet meer in verhouding was met de rest van de band.

Zang, gitaar en drums klinken goed, maar dan een stuk zachter. Hetzelfde effect als er iemand van achter glas tegen je aan staat te schreeuwen; wat je ziet komt niet overeen met wat je hoort. Dat went wel, maar tussen de bedrijven door moet je andersom weer wennen of de dopjes uit doen en steeds weer erin en eruit is best wel lastig.

Toch ben ik er wel blij mee hoor; als gehoorbescherming doen ze hun werk goed en op de lange termijn gaan ze hun geld zeker op brengen (hele lange termijn, want ze zijn best wel duur).:satisfie:

Fumi SG
6 maart 2007, 21:18
'Ze zijn best wel duur'... zelfs dat vind ik nog wel meevallen. Mijne kostten €125,- (eigenlijk niks, ik heb ze via m'n pa's werk weggeschreven), ik dacht in eerste instantie dat ze duurder waren dus dat viel me nog hard mee. Laatst ben ik ze heel even kwijt geweest en het eerste wat ik tegen ma zei: 'Ik laat me meteen nieuwe aanmeten als ik ze niet kan vinden! Ondanks dat ik ze niet nóg een keer weg kan laten schrijven':satisfie:

Nogmaals.. ze zijn het waard!

MaxR
6 maart 2007, 21:38
ik heb Comfoor Disco doppen van rond de 15/20 euro. filteren redelijk wat hoog eruit, maar ik ben allang blij dat ik geen piep meer in mn oor heb na een gig..

Flint Stone
7 maart 2007, 12:00
'Ze zijn best wel duur'... zelfs dat vind ik nog wel meevallen.

Ja ja, vergeleken met de prijs van een gitaar of alle ellende die je jezelf bespaart blablabla... Voor mij is € 170 gewoon een hele smak geld. :confused:

Bâh
7 maart 2007, 14:47
Hm, ik moet ook maar eens gaan kijken voor die dingen.
Wij repeteren 1 a 2x per week en elke keer kom ik weer met een piep of zelfs koppijn thuis.

Ik heb 1x van die goedkopere dingen geprobeerd van de muziekzaak, maar dat vond ik echt helemaal niks.

Moet ik gewoon bij zaken als 'beter horen' e.d. zijn voor die dingen?

Fumi SG
7 maart 2007, 18:32
Ja ja, vergeleken met de prijs van een gitaar of alle ellende die je jezelf bespaart blablabla... Voor mij is € 170 gewoon een hele smak geld. :confused:

Lees nou nog een keer mijn post, er staat echt geen €170,- en overweeg ze nou eens. Ze zijn het echt waard, en anders.. tjsah, je hebt jezelf te pakken.

Tessel
7 maart 2007, 20:26
Ik heb zelf van die dure dingen. Ik vergeet ze alleen altijd mee te nemen naar concerten, maar dat is mijn eigen probleem.

Het fijne van dure oordoppen is dat ze het geluid zo filteren dat het niet allemaal verloren gaat, zoals gebeurt wanneer je je oren volpropt met was of van die gele dingen. Ik heb deze doppen aangeschaft op aanraden en kosten van mijn vader, die heeft op jonge leeftijd een piep opgelopen en geloof me, daar ben je ook zuur mee.

Flint Stone
7 maart 2007, 22:16
Lees nou nog een keer mijn post, er staat echt geen €170,- en overweeg ze nou eens. Ze zijn het echt waard, en anders.. tjsah, je hebt jezelf te pakken.

:satisfie:
Goed. Ik heb je post nog eens gelezen : € 125 is geen € 170 maar naar mijn maatstaven is het nog steeds veel geld.

Ik heb de Exinore Flexcomforts. Bij de schoonenberg-winkel waren die € 170,- inclusief btw en verzekering tegen verlies en diefstal. Dat ze het echt waard zijn ben ik helemaal met je eens. En ondanks de genoemde minpuntjes zou ik ze ook aan iedereen aanraden.
:satisfie:

Lennert
7 maart 2007, 23:01
Hmm ik heb n soort van concert oordoppen via m'n pa z'n werk weten te bemachtigen. Ik ga nooit uit en repeteer nog heel weinig, maar bij een concert of sporadische repetitie heb ik ze wel altijd in! Deze dempen inderdaad niet vlak en bij een luid metal concert hoor je echt niet meer wat er gespeeld wordt, maar dat ligt meer aan die bands die zo nodig zo fockin luid en overspoeld met gain willen spelen dan aan die oordoppen.. want als je ze uit doet hoor je t nog steeds niet :D

Maar zo gauw als ik in een band ga en regelmatig repeteer twijfel ik er niet aan direct doppen op maat te laten maken, m'n oren zijn me erg veel waard!

Flint Stone
8 maart 2007, 00:07
Ik gebruik in-ears van Shure model E2C, (ong) 90,00 euro.
Je maakt jou eigen monitor mix en geluidsvolume en hebt daardoor vééél confort en een geluidsniveau op jou maat. Best is dat jou medemuzikanten ook,zo'n "oortjes" hebben : geen lawaai meer voor de buren behalve de drums.
Een wereld van verschil en ... veilig voor je oren!

:)
Bij ons spelen we alleen met optredens met zijn allen over de PA. Voor de repetities heb ik wel eens overwogen om met twee microfoons en een klein mengpaneeltje een eigen mixje te maken, maar dat vond ik zo’n gedoe. Hoe doe jij dat ? Of staan jullie ook in de oefenruimte allemaal over het mengpaneel ?

Davidian
8 maart 2007, 13:46
Als ik die gele krengen de hele avond in heb blijven mijn oren gevoelig en hoor ik nog steeds alles.

En liever een beetje kwaliteits verlies als een piep in me oor.

peter_heijnen
9 maart 2007, 09:06
Ik heb me ooit zo'n duur setje doppen laten aanmeten, maar vond ze toen vreselijk. Ik ben ze toen tamelijk snel kwijtgeraakt, was er nauwelijks rouwig om en heb daarna "gewoon" weer "lekker zonder" gespeeld. Tegenwoordig speel ik NOODGEDWONGEN door LAWAAIDOOFHEID en TINITUS met alpines, en die bevallen wonderwel beter dan wat ik me nog van de maatdoppen kan herinneren.

Helaas gaat er niets boven spelen/muziek luisteren zonder doppen en als je dat zelf PER SÉ wilt blijven doen, kun je de opgelopen schade nog wel BEPERKEN (en dus niet verhelpen!!!) door je oren na afloop wat RUST te geven door bijv in de auto naar huis doppen in te doen. Niet gezellig als je niet in je eentje reist, maar.....BETER DAN NIETS!

ben vanhoof
9 maart 2007, 16:08
Ik heb zonet earprotex exm-ms dopjes aangeschaft. Eens effen getest met mn cd speler, de gitaarversterker en het praten, en ze dempen goed. Het hoog wordt iets harder gedempt dan het lage, wat juist voor een volle klank zorgt op hoog volume. Ik vind ze geslaagd!!
Met die gele dingen hoorde je veel te veel bas, geen gitaar en geen zang. Ook praten ging niet. Mss koop ik later nog van die duurdere, kzal nog zien.

Mitch
11 maart 2007, 14:12
Helaas gaat er niets boven spelen/muziek luisteren zonder doppen en als je dat wilt blijven doen kun je de opgelopen schade nog wel beperken door je oren na afloop wat rust te geven door bijv in de auto naar huis doppen in te doen. Niet gezellig als je niet in je eentje reist, maar.....

Que ? Eerst je oren blootstellen aan teveel geluid en dan in stilte oordoppen indoen ? Da's hetzelfde als eerst in je auto een heroïnehoer neuken en dan na afloop thuis een condoom omdoen. 't Is echt niet dat je dan je opgelopen SOA weer sneller kwijtraakt.
Het zou kunnen dat je voor je idee de piep-na-het-spelen wat eerder kwijt bent, maar dat heeft niets me de bewerkstelligde schade te maken.


Ik heb zelf lange tijd met Alpines gewerkt, blijft behelpen. Mijn linker gehoorgang heeft een erg afwijkende vorm, daar vallen zelfs de flexibele Alpines na een paar keer met mijn hoofd bewegen uit. Tijdje getwijfeld of ik in-ear zou gaan, maar heb vandaag besloten toch liever voor floormonitor + op maat gemaakte demping te gaan, is wat mij betreft voor meer bands inzetbaar. Ik post hier later mijn bevindingen wel.

heavy-metal-thunder
13 maart 2007, 17:09
Ik heb me net oordoppen laten aanmeten van Elacin, de ER 15.

Gaat me 125 euro kosten en dat lijkt me een heel mooie prijs want volgens ik hoor en zie, zou't op sommige plaatsen wel een 170 euro kunnen zijn.

Omdat het mss nuttig kan zijn voor potentiële kopers, geef ik direct het adres van de Audiologe:

Greet van Lierde
Brilstraat 7
9340 Lede
België
0032 53 80 54 54
email: greet.vanlierde@skynet.be

heavy-metal-thunder
13 maart 2007, 17:38
Ik heb me net oordoppen laten aanmeten van Elacin, de ER 15.

Gaat me 125 euro kosten en dat lijkt me een heel mooie prijs want volgens ik hoor en zie, zou't op sommige plaatsen wel een 170 euro kunnen zijn.

Omdat het mss nuttig kan zijn voor potentiële kopers, geef ik direct het adres van de Audiologe:

Greet van Lierde
Brilstraat 7
9340 Lede
België
0032 53 80 54 54
email: greet.vanlierde@skynet.be

edit 1: Elacin en Exinore is hetzelfde (het 1 is de producent en de andere de merknaam, of zoiets)
edit 2: prijzen zouden binnenkort omhoog gaan.

gorgasm
13 maart 2007, 21:45
ja ik hbe me er nooit in verdiept maar ze lijken me zeker de moeite waard, hoelang moet je wachten tot ze klaar zijn?
en HMT welke type heb je besteld?

+ welke heb je wanneer nodig?

heavy-metal-thunder
17 maart 2007, 17:54
Ik heb de ER15 gekocht, ik moet hierop een 2 à 3 weken wachten. De demping is - 15 dB(A). Ik kan de dempingfilter veranderen in -9 dB(A) of sterkere demping van vb. - 25 dB(A). Maar volgens ik gezien en gelezen heb, dempen de -9-filters een minder vlakke demping dan -15 dB(A) en 25 demping lijkt me toch wat te veel. ALs je zo veel moet wegfilteren gaat je je geluid imo te veel dempen en bovenal, als je 25 moet dempen, dan ben je veel te luid aan 't spelen. Je mag je publiek niet wegblazen, hé!!!

heavy-metal-thunder
17 maart 2007, 18:07
"Welke heb je wanneer nodig?"

Algemeen wordt aanvaard dat een geluidsdrukniveau van 80 dB(A) veilig is om een hele loopbaan lang, 8u/dag, 5dagen/week aan blootgesteld te worden. Maar, een stijging van het geluidsdrukniveau met 3 dB(A), halveert de veilige verblijfstijd: aan 86 dB(A) mag een gemiddelde persoon gedurende 2u per dag worden blootgesteld. En vanaf hogere geluidsniveau's, ik dacht boven 90 dB(A) kan al vrij snel blijvende gehoorschade ontstaan.

Als ik me niet vergis, zou in een Vlaamse dicotheek maar 90 dB(a) mogen geproduceerd worden (op eender welke plaats waar het publiek zich kan bevinden). Ik heb ooit een geluidsmeting gaan doen in de beroemde/beruchte discotheek La Roca en dan zaten we bijna constant boven 100 dB(A).
Hoeveel een optreden juist is, hangt een beetje af van allerlei omstandigheden, maar ik denk dat je zeker niet onder 90 dB(A) blijft, ik schat eerder gemiddeld naar de 100.

Om te besluiten: als je met je band speelt aan 100 dB(A), dan bescherm je jezelf voldoende met filters van - 15 dB(A).

toch nog een kleine aanvulling: geluid neemt af met 3 dB(A) per afstandsverdubbeling. Dwz, als je op een afstand van 1 m 100 dB(A) hebt, dan is dat in principe op 2 m afstand nog 97 en op 4 m afstand nog 93 dB(A).

Vonk
17 maart 2007, 22:36
Que ? Eerst je oren blootstellen aan teveel geluid en dan in stilte oordoppen indoen ? Da's hetzelfde als eerst in je auto een heroïnehoer neuken en dan na afloop thuis een condoom omdoen. 't Is echt niet dat je dan je opgelopen SOA weer sneller kwijtraakt.
Het zou kunnen dat je voor je idee de piep-na-het-spelen wat eerder kwijt bent, maar dat heeft niets me de bewerkstelligde schade te maken.

Dat was inderdaad achterlijk advies... Ik hoop niet dat mensen in keiharde muziek gaan staan omdat ze denken dat ze het met absolute stilte achteraf kunnen verhelpen.

Flint Stone
19 maart 2007, 01:10
Dat was inderdaad achterlijk advies... Ik hoop niet dat mensen in keiharde muziek gaan staan omdat ze denken dat ze het met absolute stilte achteraf kunnen verhelpen.

Zo selectief als Mitch het citeert heeft Peter Heijen het toch niet geschreven ? En om dan de kromme vergelijking te gaan quoten om het oorspronkelijke advies te diskwalificeren........... Ik begrijp de bezorgheid en de goede bedoelingen wel, maar misschien moeten jullie even terug naar de rest van het oorspronkelijke bericht :

< quote >Tegenwoordig speel ik noodgedwongen door lawaaidoofheid en tinitus met alpines en die bevallen wonderwel beter dan wat ik me nog van de maatdoppen kan herinneren <quote>

Mitch
19 maart 2007, 12:37
Nou nee hoor, niks selectief quoten. De informatie in deze alinea is, in tegenstelling tot wat ik gewend ben van een forumlid dat ik hoog heb zitten, niet juist.


Helaas gaat er niets boven spelen/muziek luisteren zonder doppen en als je dat wilt blijven doen kun je de opgelopen schade nog wel beperken door je oren na afloop wat rust te geven door bijv in de auto naar huis doppen in te doen. Niet gezellig als je niet in je eentje reist, maar.....


Met mijn vergelijking wil ik alleen maar waarschuwen, niet Peter te kakken zetten of zo. Verre van dat.

Flint Stone
19 maart 2007, 17:21
Ik heb me ooit zo'n duur setje doppen laten aanmeten, maar vond ze toen vreselijk. Ik ben ze toen tamelijk snel kwijtgeraakt, was er nauwelijks rouwig om en heb daarna "gewoon" weer "lekker zonder" gespeeld. Tegenwoordig speel ik noodgedwongen door lawaaidoofheid en tinitus met alpines en die bevallen wonderwel beter dan wat ik me nog van de maatdoppen kan herinneren.

Helaas gaat er niets boven spelen/muziek luisteren zonder doppen en als je dat wilt blijven doen kun je de opgelopen schade nog wel beperken door je oren na afloop wat rust te geven door bijv in de auto naar huis doppen in te doen. Niet gezellig als je niet in je eentje reist, maar.....

Kijk: dit is een niet selectieve quote. Iemand die geen bezwaar heeft tegen lawaaidoofheid en tinitus zou er een advies in kunnen lezen om geen doppies te gebruiken, maar volgens mij druipt de waarschuwing er zo wel van af. Maar goed, herhaling is de kracht van ... ofzoiets. :listen:

Baker
20 maart 2007, 17:06
ik heb de exinore -15 db

ik denk dat als je ze nu zou aanschaffen dat deze je toch beter zouden bevallen. Op maat gemaakt sluit beter af en zit prettiger. Bovendien laten de speciale filters een bepaalde freq reeks wél door.

Mijn ervaring is dat als je er eenmaal aanbegint, het even duurt voordat je er aan gewend bent. Maar op een gegeven moment lukt dat. Ik kies er trouwens voor om ze ALTIJD in te doen. Dan zit je ook niet te hannesen met dan wel in en dan niet in, en dat je steeds moet wennen. Ik heb ze altijd in. (dat wil zeggen, met repetities, optredens, concert bezoek en feesttent bezoek).
Ik ben daar nu helemaal aan gewend en omdat ik ze ALTIJD in heb weet ik ook niet beter meer.

ben vanhoof
20 maart 2007, 23:02
Mijn oordopjes (alpina musicsafe) zijn niet slecht, maar dempen in mn ogen te hard (25dB). De demping op zich is wel goed, maar 25dB is voor repetitie gewoon te veel. Voor een optreden kan het mss wel goed zijn

Damage Inc.
21 maart 2007, 12:32
WAT ZEI JIJ?!


Ik heb dan ook die Alpine MusicSafes.
Maar ik vind dingen in m'n oren erg vervelend, ze passen het geluid ook best aan.
En ookal staat in de beschrijving dat je jezelf niet hoort enzo, die bassen door geleiding of wat dan ook, maar dat hoor je nog steeds.
Misschien iets minder, maar toch wel, het helpt wel als je ze een beetje terug trekt, dan kun je ook wat beter horen.
Ik gebruik ze vooral voor concerten die altijd zo schel klinken... maar ook voor repetities ja...

Maar begin niet over mijn gehoor, want dat is een lang verhaal... waar een heleboel muziek in voorkomt... en vuurwerk... :S , verschillende keren...

Maar ik zal toch wel doof worden en Parkinson krijgen van al dat extreme geheadbang.


- Damage Incorporated...

The Mess
21 maart 2007, 18:43
Mijn oordopjes (alpina musicsafe) zijn niet slecht, maar dempen in mn ogen te hard (25dB). De demping op zich is wel goed, maar 25dB is voor repetitie gewoon te veel. Voor een optreden kan het mss wel goed zijn

Dan speel je gewoon te zacht :D

(Ok, even serieus: er zitten bij mijn weten twee filters bij met verschillende dempingswaarden. Heb je daar niet wat aan?)

peter_heijnen
22 maart 2007, 11:12
Que ? Eerst je oren blootstellen aan teveel geluid en dan in stilte oordoppen indoen ? Da's hetzelfde als eerst in je auto een heroïnehoer neuken en dan na afloop thuis een condoom omdoen. 't Is echt niet dat je dan je opgelopen SOA weer sneller kwijtraakt.
Het zou kunnen dat je voor je idee de piep-na-het-spelen wat eerder kwijt bent, maar dat heeft niets me de bewerkstelligde schade te maken.
Bewerkstelligde schade is definitief en onherstelbaar. Als je oren zojuist zijn blootgesteld aan lawaai, zijn ze verzwakt en daarmee extra vatbaar voor NOG MEER schade. Rust is de ENIGE manier om je oren weer in hun normale, uitgeruste, doen te krijgen (wat vooral -en helaas- niet betekent dat rust enige opgelopen beschadigingen nog zou kunnen verhelpen!). Auto's zijn nog steeds verre van stil (ook de stille...), dus doppen in de auto zijn dan (en eigenlijk altijd.....) een goede manier om niet NOG MEER schade aan te richten als je zojuist in de herrie hebt gestaan. Voor alle duidelijkheid: BEPERKEN IS NIET VERHELPEN .

En om de vergelijking van de soa-hoer met mijn post enigszins kloppend te maken: "als je zonder condoom bij een hoer bent geweest, doe je thuis een condoom om om daar niet nog meer schade aan te richten". Dat zul je toch hopelijk me me eens zijn? :)

Anyway, ik zal mijn post aanpassen in een poging iedere schijn van verheerlijking van geluidsgeweld uit te sluiten, want dat was zeker niet mijn bedoeling. Excuses daarvoor.

peter_heijnen
22 maart 2007, 11:20
Ik hoop niet dat mensen in keiharde muziek gaan staan omdat ze denken dat ze het met absolute stilte achteraf kunnen verhelpen.
Dat hoop ik ook niet.

Mitch
22 maart 2007, 17:05
Auto-lawaai, daar heb je zeker een punt. Afijn, goed dat 't even verhelderd is, je bedoelde het anders dan het overkwam. En ja, die SOA thuis uit laten breken is inderdaad geen goed idee :D

ben vanhoof
22 maart 2007, 18:11
Dan speel je gewoon te zacht :D

(Ok, even serieus: er zitten bij mijn weten twee filters bij met verschillende dempingswaarden. Heb je daar niet wat aan?)

Ik gebruik nu de minst sterke, en ze dempen iets te hard vind ik. Harder zette is idd wel een optie, maar de rest van de band gebruikt niets van oordopjes dus die klagen dan weeral...

The Mess
22 maart 2007, 22:13
Ik gebruik nu de minst sterke, en ze dempen iets te hard vind ik. Harder zette is idd wel een optie, maar de rest van de band gebruikt niets van oordopjes dus die klagen dan weeral...

Tsja, misschien aan de duurdere doppen maar?
(Ik gebruik zelf de meest dempende filters, die andere heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, maar ik durf het ook bijna niet :D)