PDA

View Full Version : Koch Multitone + pedalen... ervaringen ?



Dude
27 oktober 2006, 19:02
Jaja



waarschijnlijk gaan jullie had om mij lachen


maar tot ongeveer een uur geleden was ik ECHT in de veronderstelling dat overdrive/dist pedalen niet iets waren voor 'meerkanaals' versterkers. Tot nu toe gebruikte ik dat dus ook niet, met zowel mijn marshall tsl als nu met de multitone was het altijd clean kanaal, slag kanaal en solo kanaal (en eq om iets meer door de mix te prikken als ik dat wilde)

Ik heb net echter effe mijn ouwe stof vergarende tubescreamer gepakt en effe wat zitten pielen... ging verdimme een wereld voor me open zeg...

instant 2 kanalen extra :cooler: het crunch kanaal (2, koch noemt het anders geloof ik) was tot nu toe prima door de band prikkend, maar miste wat gain/drive en als ik dat er wel in draaide moest het dmv harder volume..

anyway,... ik krijg met die tubescreamer (veel level en drive bijna dicht) een geweldig transparant geluid zoals ik dat ook op mijn jcm800 gewend ben..

man.. klinkt dom, maar ik was er simpelweg niet opgekomen aangezien ik al behoorlijk tevreden was met de basis sound van de koch...


goed.. mijn vraag, wie speelt de multitone met welke pedalen !

Ritch
27 oktober 2006, 19:38
Ik gebruik een Mig*boost van ons aller Speeddemon! Ik gebruik hem alleen voor de solo's, om deze er wat meer uit te laten springen. En geloof het of niet, maar het geluid word zelf nog net wat ronder/voller en ik hoor meer punch! Ik gebruik ook een RMC-3, niks geen probleem. Multitones happen erg goed pedalen IMO :)

dml
28 oktober 2006, 08:28
Powertone II combo met Voodoo Lab MicroVibe, MI Audio Blue Boy Deluxe en MI Audio Tube Zone tussen gitaar en versterker. Oh ja, en een Silvermachine mk II wah.

Mitch
28 oktober 2006, 11:02
Even een binnenpretje hoor, een hele tijd terug had je een tone-vraag maar toen had je nog zoiets van: nee, voor mij geen pedalen. Fijn dat je nu bekeerd bent ;)
Met een Multitone zou ik wel goed zoeken. In mijn ervaring met Kochs heb ik gemerkt dat een hoop fuzzes of overdrives er slecht mee combineren. Zeker de Twintone van Droffie (waar is -ie trouwens ?) op de Pedalendag in 't ouwe Melody Line gaf zeer duidelijk te kennen als een slordig dichtgevouwen kartonnen doos te klinken met een hoop drives. Speedy's MiG Boost was inderdaad één van de uitzonderingen. Ook de Multitone van Lacrymosa op Pedalendag 2 was niet echt makkelijk.
Ga dus zeker niet blind iets kopen !
Denk dat goeie clean boosts als de Catalinbreads goed zullen werken en drive pedalen met weinig gain/compressie. Te veel compressie en je Koch klinkt snel dozig, da's mijn ervaring. Als Schiedammer zou ik zeggen: test de Subdecay Liquid Sunshine eens bij De Gier. Ik heb al plenty trapdozen, maar als ik er één te kort kwam zou ik 't wel weten...

Dude
28 oktober 2006, 12:06
hahaha ja sorry...

maar goed, vanavond maar eens live proberen dus, zometeen eerst mn gitaartjes ophalen, zijn klaar na een service beurtje woehoeeeeeeeii gaat lekker spelen zeg !



goed... nou laat het wel weten, en die liquid drive is me iets te duur haha 150 ponden in engeland ? damn !

pol2711
28 oktober 2006, 13:03
grappig om te lezen, same hear end here. ik geef meer dan 1000 euro uit aan een multitone waarvan ik dacht dat daar alles in zou zitten wat ik wilde hebben. ik was er ook super tevreden mee hoor. sluit ik voor de grap zo'n nieuwe yamaha stompbox (jawel, de goedkoopste!) aan en vind zo'n bluesdriverachtig iets. wist niet wat ik hoorde. mijn ogen uitgewreven en alles maar weer ff opnieuw aangesloten. je gaat echt twijfelen of je die multitone niet altijd verkeerd hebt aangesloten hahaha. ik heb nu echt een waanzinnig soort brittish rockgeluid waar iedereen bewondenswaardig over is. Je begrijpt dat de voetschakelaar van koch nu in de kast opgborgen is.

Bruce
28 oktober 2006, 15:33
grappig om te lezen, same hear end here. ik geef meer dan 1000 euro uit aan een multitone waarvan ik dacht dat daar alles in zou zitten wat ik wilde hebben. ik was er ook super tevreden mee hoor. sluit ik voor de grap zo'n nieuwe yamaha stompbox (jawel, de goedkoopste!) aan en vind zo'n bluesdriverachtig iets. wist niet wat ik hoorde. mijn ogen uitgewreven en alles maar weer ff opnieuw aangesloten. je gaat echt twijfelen of je die multitone niet altijd verkeerd hebt aangesloten hahaha. ik heb nu echt een waanzinnig soort brittish rockgeluid waar iedereen bewondenswaardig over is. Je begrijpt dat de voetschakelaar van koch nu in de kast opgborgen is.
Oké, even voor de zekerheid..
Begrijp ik het goed dat je nu alles over een Yamaha (digitale eff.processor)
op je clean kanaal van je Koch Multitone speelt, en de overige 2 kanalen
niet meer gebruikt??

pol2711
28 oktober 2006, 16:00
en allemaal maar onderzoeken en niet geloven. digital fx over een buizenbak is 1 x rommel te veel en dat kan helamaal niet en je verkracht het warme buizengeluid en je zult wel geen headroom hebben en en en....
allemaal bullocks!
neemt nietr weg dat smaak is heel persoonlijk en ik iedereen is zijn/haar waarde laat. ik heb een tigtal versterkers gehad en die punch en ballen die ik op het podium wilde hebben en maar niet vond vond ik in die multitone (wel de eerste serie, de wat oudere). dacht dat met die Yamaha die puch en ballen als sneeuw voor de zon zou verdwijnen. nix is minder waar Bruce. Ben nu met een digitch rp 2000 aant knoeien (parallel aansluiten waardoor de voortrap van de koch wordt overgeslagen). gebruik dus alleen de eindtrap van de koch. woesndag gaan we weer oefenen, ik ben zóó benieuwd.
op de slaapkamer klinkt het al lekker maar dan doen al die valvestate dingetjes ook. op het podium moet dat ding gewoon lekker vet brittish klinken.
maw wil je die yamaha een x proberen dan kun je 'm wel een keertje lenen hoor. woon in utrecht

Bruce
29 oktober 2006, 10:24
Tja, als het goed klinkt is het goed ja,
maar wacht eerst even af of je geluid met een optreden overeind blijft.

Let me know!

Dude
29 oktober 2006, 12:25
Moet eerlijk zeggen dat het me live tegen viel,

maar als ik heel eerlijk ben is dit ook de 10e gig met die multitone waarbij ik door de hele gig heen aan de knoppen blijf draaien, ik krijg dat 3e kanaal maar niet goed en strak door de mix zonder dat je de hele eerste en tweede rij mensen voor je wegblaast.


Wat heb ik geprobeert,

1 Master op 2 a 3 en volume kanaal 3 volluit.

2 Master op 7 a 8 en volume kanaal 3 net voor halverwege.

3 Master op 4 en volume kanaal 5.

(1 en 2 en 3 hebben ongeveer zelfde totaal volume)

Wat het beste werkt voor kanaal 3 in de bandmix is het kanaal volume open zoals bij 1, nadeel is dan dat wanneer je cleans of kanaal 2 wil gebruiken deze weer te hard gaan,...

snappen jullie het nog ?

Kanaal 2 knalt dwars door de mix heen, maar om lekker te klinken moet deze (kanaal volume) ook vrij ver open staan, nadeel is alleen dat die op de een of andere manier harder klinkt dan kanaal 3, dus ik kan ze niet beide volluit zetten op de kanaal volumes omdat 2, 3 dan voorbij knalt, of 3 wegvalt als je daarheen schakelt vannuit 2.

Iemand ??? Ik had er gister tijdens het spelen serieus de balen van en wilde dat ding eigenlijk meteen weer verkopen (terwijl die echt een HEEL geil geluid heeft)

arjanb01
29 oktober 2006, 12:57
Moet eerlijk zeggen dat het me live tegen viel,

maar als ik heel eerlijk ben is dit ook de 10e gig met die multitone waarbij ik door de hele gig heen aan de knoppen blijf draaien, ik krijg dat 3e kanaal maar niet goed en strak door de mix zonder dat je de hele eerste en tweede rij mensen voor je wegblaast.


Wat heb ik geprobeert,

1 Master op 2 a 3 en volume kanaal 3 volluit.

2 Master op 7 a 8 en volume kanaal 3 net voor halverwege.

3 Master op 4 en volume kanaal 5.

(1 en 2 en 3 hebben ongeveer zelfde totaal volume)

Wat het beste werkt voor kanaal 3 in de bandmix is het kanaal volume open zoals bij 1, nadeel is dan dat wanneer je cleans of kanaal 2 wil gebruiken deze weer te hard gaan,...

snappen jullie het nog ?

Kanaal 2 knalt dwars door de mix heen, maar om lekker te klinken moet deze (kanaal volume) ook vrij ver open staan, nadeel is alleen dat die op de een of andere manier harder klinkt dan kanaal 3, dus ik kan ze niet beide volluit zetten op de kanaal volumes omdat 2, 3 dan voorbij knalt, of 3 wegvalt als je daarheen schakelt vannuit 2.

Iemand ??? Ik had er gister tijdens het spelen serieus de balen van en wilde dat ding eigenlijk meteen weer verkopen (terwijl die echt een HEEL geil geluid heeft)

Ruilen tegen mijn koch studiotone???? Hahahaha, dacht het niet.... 2 kanalen plus een boost op 2e kanaal en geen mix problemen, of balansproblemen !
Nee, zonder gekheid, het probleem wat je schetst is hier vaker voorbijgekomen.
Gebruik het 3e kanaal als rythm kanaal, dus voor de heavy slagjes en het 2e kanaal als lead kanaal. Klaar ben je. Dus je moet net omgekeerd denken dan wat je zou denken bij een 3 kanaals amp. Dolf Koch gebruikt die kanalen op die manier ook en dat werkt prima.
Dus kanaal 2 op goed lead volume en kanaal 3 op lekker slag volume. Heb je ook geen last dat het cleane kanaal te zacht/te hard klinkt.
Hoop dat je hier wat mee kunt ! Succes met tweaken. En niet verkopen daar krijg je echt spijt van.

Baker
29 oktober 2006, 13:18
Moet eerlijk zeggen dat het me live tegen viel,

maar als ik heel eerlijk ben is dit ook de 10e gig met die multitone waarbij ik door de hele gig heen aan de knoppen blijf draaien, ik krijg dat 3e kanaal maar niet goed en strak door de mix zonder dat je de hele eerste en tweede rij mensen voor je wegblaast.


Wat heb ik geprobeert,

1 Master op 2 a 3 en volume kanaal 3 volluit.

2 Master op 7 a 8 en volume kanaal 3 net voor halverwege.

3 Master op 4 en volume kanaal 5.

(1 en 2 en 3 hebben ongeveer zelfde totaal volume)

Wat het beste werkt voor kanaal 3 in de bandmix is het kanaal volume open zoals bij 1, nadeel is dan dat wanneer je cleans of kanaal 2 wil gebruiken deze weer te hard gaan,...

snappen jullie het nog ?

Kanaal 2 knalt dwars door de mix heen, maar om lekker te klinken moet deze (kanaal volume) ook vrij ver open staan, nadeel is alleen dat die op de een of andere manier harder klinkt dan kanaal 3, dus ik kan ze niet beide volluit zetten op de kanaal volumes omdat 2, 3 dan voorbij knalt, of 3 wegvalt als je daarheen schakelt vannuit 2.

Iemand ??? Ik had er gister tijdens het spelen serieus de balen van en wilde dat ding eigenlijk meteen weer verkopen (terwijl die echt een HEEL geil geluid heeft)

Ik herken het probleem wel hoor.
Het heeft bij mij ook erg lang geduurd voordat ik het derde kanaal onder de knie had. Maar ik heb nog wel een suggestie:

Het gaat bij mij een stuk beter sinds ik de amp op 50% schakel dmv de triode switch! Ik heb de 50W versie dus dan hou ik maar 25 watt over!

Voor het derde kanaal heb ik dan volgende instellingen:
(De schaal is toch 1-10? maw 5=50%=knop staat op 12 uur)

Volume 6
Gain 6
Master op 5

Presence op 5
Bas op 3
mid op 8
Treble op 3

een redelijk extreme eq dus, erg weinig bas eb treb, veel mid, maar het klinkt wel! Dit levert een erg bruikbare lead op.
Als ik echt een vette solo moet trekken dan trap ik de volume switch erbij in. (=master op 100%)
En oh ja, Vergeet niet de reverb goed open te zetten (net iets voor 50%)

Laatst zo opgetreden in een discotheek achtige kroeg. De amp met de soundcheck ingesteld en daarna niet meer aangeraakt!

en voor de record, de rest van de config:
-les paul
-50 wat combo met 2 jensen speakers
-extra 2x12 cabinet

Dude
29 oktober 2006, 13:31
Bedankt voor de hulp tot nu toe,


gio wat zijn jou instellingen ?

schizo910
29 oktober 2006, 13:32
Ik gebruik de fuzz van Speedy en die klinkt super over de Koch. Verder had ik een Tech 21XXL, erg lekker pedaal ,maar met mate te gebruiken over de Koch. Ik heb nu de Metal Muff van EHX maar die heb ik nog niet vol kunnen testen over de multitone. Alleen even op laag volume en ook daar valt wat mee te doen verwacht ik, alleen zitten er zoveel geluidsmogelijkheden in dat pedaal dat het wel een behoorlijke zoektocht zal worden.
Vroegah, had ik ook een TS9 maar ik kon niet met dat ding overweg in combi met de versterker die ik toen had ik meen dat ik toen over een JCM900 (4100) speelde. Misschien toch eens een gaan proberen in combi met de Multitone? :)

(huh, daar gebeurde iets raars :o)

schizo910
29 oktober 2006, 13:44
Wat Arjanb01 zegt is waar, het 3e kanaal benaderen als slag is een goede! Ik ben geen techneut en weet ook niet waar het precies in zit, maar Dolf benadert sommige dingen echt heel technisch, zo brandt het letje van de boost juist als hij uit is en wil je een boost dan gaat het ledje uit. Heeft temaken met wat er in de versterker gebeurt... weet ik het. Maar voor een a-technische klojo als ik is het onlogisch. Het zijn top versterkers ik wil nooit meer iets anders, maar je moet het niet vergelijken of benaderen als een andere amp.

@ Dude: Mijn instellingen. Grofweg dat verandert natuurlijk wel eens, maar ik ga meestal uit van deze setting en draai dan totdat ik de instelling heb waar alle gitaren tot hun rechtkomen.

Pre Channel
Bass: 12 uur
Mid : 1 uur (half 2)
Treble: 11 uur
Drive: 2 uur (half 3)

Post Channel
Gain: 1-2 uur
Presence: 2 uur
Bass: 12 uur
Mid: 12 - 2 uur (dat verschilt dus heel erg per zaal)
Treb: 11 uur

Reverb: 9 uur

En tsja die volumes is dus iedere keer weer anders. Maar ik ga eerst op zoek naar een slag volume die ongeveer gelijk is op alle kanalen en dan naar de boost op vooral kanaal 2 omdat ik hem daar het meest gebruik.

Verder heb ik de damping altijd op LO gehad, maar merkte wat volume drops (?!?!) en nu hij op HIGH staat ben ik dat volledig kwijt en klinkt de amp lekkerder.

EDIT: moet ik er ook nog even bij vertellen dat ik geen standaard multitone heb. In zoverre dat er een powersoak ingebouwd zit en er wat kleine afwijkingen zitten in de amp. Onze toenmalige bassist (werknemer bij Koch) heeft de amp in elkaar gezet...

Dude
29 oktober 2006, 14:01
Thanks gio


ik heb trouwens gister je tip toegepast ;) zie arm

http://img171.imageshack.us/img171/3631/20061029zinniz0022jh4.jpg

Mitch
29 oktober 2006, 20:37
hahaha ja sorry...
maar goed, vanavond maar eens live proberen dus, zometeen eerst mn gitaartjes ophalen, zijn klaar na een service beurtje woehoeeeeeeeii gaat lekker spelen zeg !

goed... nou laat het wel weten, en die liquid drive is me iets te duur haha 150 ponden in engeland ? damn !

Huh ? De Liquid Sunshine is 149E. Voor een goed pedaal een normale prijs tegenwoordig. Kijk, als je voor het achtvoudige een drie kanaals amp koopt waar je er maar twee van kan gebruiken, ben je alsnog goedkoop uit als het pedaal je een goede derde sound geeft :D

pol2711
7 november 2006, 16:12
....zoals ik al eerder schreef zou ik gaan knoeien met de rp2000 van digitech. 2e hands via marktplaats gekoch en ....... wat een bagger over die koch. jeetje, zeldzaam slecht fx digitaal gesnerp in mij oren gekregen. ik heb 'm maar weer teruggeplaats op marktplaats en mijn yamaha er weer tussengezet. omg...wat een verschil..... zo'n warm, breed, donker, brittish rockgeluid uit die yamaha tegen die digitale fluittonen.
'je zult 'm wel verkeerd getweaked hebben'. Niet dus, van alles geporbeerd, elk eq stapje, elke drivestapje icm delay/reverb etc. het bleef een gejank. maw ik denk dat de digitech's niet prettig samen kunnen werken met koch om de een of andere diepliggend etechnische manier.
duhus..iemand nog een digitech rp2000? in meer dan goede staat! heb je ene koch? uhh...zou het niet doen (o;

dml
8 november 2006, 09:17
Hmmmm, ik heb een flinke tijd gespeeld met een Koch KC50 dlx en Digitech 2112 in een W-D-W-setup waarbij ik zowel de preamp van de Koch als van 2112 afwisselend gebruikte en dat klonk prima.