PDA

View Full Version : mijn smaak VS de smaak van de rest



de_bink
27 oktober 2006, 17:39
Voordat ik begin ik ben 15, net begonnen met gitaarspelen (2 maanden), en luister zoals veel van mijn leeftijdgenoten naar:
System of A Down
KoRn
POD
Disturbed
etc... (NU-metal zoals ze dat noemen, maar zelf vind ik die genres niets, ik bedoel als Linkin Park Nu-metal is :stop: )

Ik ben begonnen met elektrisch gitaarspelen vanwege deze soort bands, maar de nummers zijn niet allemaal even uitdagend, ik ben sindsdien in aanraking gekomen met de "oude generatie" daarmee bedoel ik Metallica, Black Sabbath, etc...

Deze nummers zijn geweldig om te spelen 8-) , maar nu komt het! Ik vind het niets om te luisteren:

de zang/tekst is poep in de meeste gevallen (ik bedoel die zanger van AC/DC dat is een geweldige band maar ik vind het niets)
het gaat meer om solo met 1000BPM dan om simpele muziek

ik ben bang dat ik nu de volle laag ga krijgen van de "oudere generatie, en metalheads" en dat ik het zwarte schaap van dit forum word.

maar toch, wat vinden jullie hiervan?

JER00N
27 oktober 2006, 18:48
Tja een gemiddeld nummer van Metallica (oude Metallica dan) is een stuk gaver en leuker om te spelen dan het gemiddelde nu-metal (ja, die bands van jou zijn ook nu-metal :P) -drie-akkoorden-met-de-distortion-op-11.

Daardoor zal je die muziek ook wel meer gaan waarderen. Ik merk zelf ook dat je een nummer steeds meer gaat waarderen als je hem aan het leren/spelen bent.

Pun
27 oktober 2006, 19:01
Luister eens naar wat jaren 90 muziek:
Rage Against The Machine
Soundgarden
Nirvana
Alice In Chains
Mudhoney

Misschien dat je dat iets vindt, zijn in ieder geval waarschijnlijk wel verschillende van de grootste invloeden op de nieuwe bands die jij noemt, en zitten een beetje op de middle ground tussen hen en de oudere bands (als je het zo kunt noemen).

Harry
28 oktober 2006, 10:39
zo snel wordt je niet het zwarte schaap. Dan zul je je toch iets extremer moeten gedragen dan te melden wat je muzieksmaak is.

Zelf hou ik vooral van muziek waar de gitaar niet per se in de hoofdrol staat, zoals bij de J.Geilsband en Southside Johnny & the Asbury Jukes. Zitten gewoon gitaristen bij die hun ding doen zonder allerlei gefreak, en hun muziek klinkt gewoon ontzettend lekker, wat mij betreft.

meul
28 oktober 2006, 11:21
Jouw muziek smaak zal nog 1000 keer veranderen. dat hoort ook bij muzikale ontwikkeling. Onthoud gewoon maar dat wanneer je wat ouder word, een eigen mening en een eigen gezicht je afzonderen van het gemiddelde. in de kunst is dit 90% van je succes.

Tho
28 oktober 2006, 11:53
Jou leeftijd (bij mij begon mijn muzieksmaak zich al te ontwikkelen in groep 6) luisterde ik ook naar die bands. Nu is het enkel nog jeugdsentiment als ik het hoor. Het zal inderdaad nog veel veranderen

savecracker85
28 oktober 2006, 18:38
Nu-metal is toch ook allang weer op retour?
Toen ik 15 was luisterde ik er ook na, toen was Nu-metal ook echt "hot"... Is dat nu nog steeds zo dan? want ik ben al 6 jaar geen 15 meer :p
Maar ik kan je vertellen, het is allemaal goed gekomen ;)

Paultje-k
28 oktober 2006, 20:04
ga effe echte metal luisteren joh ;)

begin maar bij de standards:
Black Sabbath (ben je al gaan luisteren! goedzo.. mijn all time favourite band)
Judas Priest
Iron Maiden

en nu het leukste:
ik ben niet oud.. ik ben maar 2 jaartjes ouder.. (word wel volgende maand 18 :sssh: )

Hiddie
29 oktober 2006, 07:30
Jou leeftijd (bij mij begon mijn muzieksmaak zich al te ontwikkelen in groep 6) luisterde ik ook naar die bands. Nu is het enkel nog jeugdsentiment als ik het hoor. Het zal inderdaad nog veel veranderen

Ik sinds ik al kleuter was joh.
------------------------------


Je gaat hier dus echt niet uitgelachen worden ofzo omdat je je muzieksmaak even neerzet hoor.

Zoals Jeroon zegt. Het metal van de jaren 90 en nu is makkelijker te spelen dan dat de oudere dingen als Black Sabbath, Metallica enz.

Maar wat je niet leuk vind moet je ook niet gaan doen. Als je Metallica en dergelijke echt oersaai vindt (wat ik niet kan geloven) dan moet je het niet gaan spelen.

Je muzieksmaak gaat toch nog wel een paar keertjes veranderen. Probeer eens andere (rock)genres. Of wat rustigere dingen.

Veel spelen, verschillende dingen luisteren en als je het dan nog niet waardeert probeer je weer wat anders.

Vetzak
29 oktober 2006, 15:12
Vetzak age 6: Deep Purple, dankzij de cassette die vastzat in de radio van mijn vaders badkamerblauwe Opel Ascona
Vetzak age 10: AC/DC, dankzij het singletje van Whole lotta Rosie met Dog eat Dog op de B-kant, in het platenrek van moeder
Vetzak age 12: Guns 'n' Roses, zweert bovenstaande groepen af
Vetzak age 14: Sex Pistols, The Exploited, Sham 69, UK Subs... zweert GNR af
Vetzak age 18: The Pogues, zweert de punk af
Vetzak age 20: Motörhead, rakelt AC/DC terug op en behoudt The Pogues. Zweert bij dit triumviraat.
Vetzak age 21: Het triumviraat blijft overeind doch anderen sijpelen de interessesfeer binnen.
Vetzak age 23: Als Vetzak gedronken heeft, en dat is elke dag zo, kan hij zijn mond niet houden over hoe geweldig The Pogues, AC/DC, Motörhead, Stray Cats, The Agitators, Guns'n'Roses, The Tragically Hip, Iggy Pop, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Los Lobos, Bob Dylan, Willy Willy & the Voodoo band, Howlin' Wolf, Black label Society, Dr. Feelgood, Chuck Berry, Monster Magnet, Stevie Ray Vaughan, Elvis en nog vele anderen zijn. Omdat het te vermoeiend is zichzelf als punker, hardrocker, rockabillykat, folkie en bluesfreak te beschrijven houdt hij het maar op rock&rollfanaticus.

Ik denk dat dat wel een redelijk standaard programma is voor de meesten, mits eigen invulling van groepen.

Hiddie
29 oktober 2006, 16:48
Vetzak age 6: Deep Purple, dankzij de cassette die vastzat in de radio van mijn vaders badkamerblauwe Opel Ascona
Vetzak age 10: AC/DC, dankzij het singletje van Whole lotta Rosie met Dog eat Dog op de B-kant, in het platenrek van moeder
Vetzak age 12: Guns 'n' Roses, zweert bovenstaande groepen af
Vetzak age 14: Sex Pistols, The Exploited, Sham 69, UK Subs... zweert GNR af
Vetzak age 18: The Pogues, zweert de punk af
Vetzak age 20: Motörhead, rakelt AC/DC terug op en behoudt The Pogues. Zweert bij dit triumviraat.
Vetzak age 21: Het triumviraat blijft overeind doch anderen sijpelen de interessesfeer binnen.
Vetzak age 23: Als Vetzak gedronken heeft, en dat is elke dag zo, kan hij zijn mond niet houden over hoe geweldig The Pogues, AC/DC, Motörhead, Stray Cats, The Agitators, Guns'n'Roses, The Tragically Hip, Iggy Pop, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Los Lobos, Bob Dylan, Willy Willy & the Voodoo band, Howlin' Wolf, Black label Society, Dr. Feelgood, Chuck Berry, Monster Magnet, Stevie Ray Vaughan, Elvis en nog vele anderen zijn. Omdat het te vermoeiend is zichzelf als punker, hardrocker, rockabillykat, folkie en bluesfreak te beschrijven houdt hij het maar op rock&rollfanaticus.

Ik denk dat dat wel een redelijk standaard programma is voor de meesten, mits eigen invulling van groepen.


Totaal anders voor mij.

Eerst Metallica en Queen eigenlijk al sinds mijn geboorte. Dan komen er rustigere dingen bij. Klassieke muziek, meer rock en rock en rock. En nu luister ik enorm veel dingen: Alle rocke genres, het oude echte metal, klassiek, Blues, Jazz en Pop, Disco en dergelijke ook soms

Me Interesse is alleen maar gegroeit. Maar mijn smaak is nooit echt verandert. Ik blijf en zal altijd rock het meest blijven luisteren.

Neals
30 oktober 2006, 16:09
Wat vetzak zegt kan ik me heel erg goed in vinden :D

Op 8 jarige leeftijd had ik een paar bandjes met Blue Oyster Cult en The Dubliners, eerste kende ik niet bij naam, andere 2 wel. Hier kwamen weer namen als Steve Miller en Bryan Adams bij, en iets later ook Gun's n Roses.
Op 12 jarige leeftijd was het NIET COOL om naar rock te luistere, dit duurde echter 2 jaar lang, voor ik via The Prodigy weer bij The Offspring uitkwam, en begon met nu-metal (korn) en (post)grunge zoals Silverchair en Soundgarden.
Als 17 tot 20 jarig mannetje begon ik me zwaar te interreseren voor Metal, SLAYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYUR was een kreet die ik vaak brulde op een show of in de klas. Toen begon inderdaad het keerpunt, ondergrondse punkklanken zag ik de eenvoud in, en mijn hoop als gitarist, en komt er een fase dat je niet meer weet wat je imago is omdat je eigenlijk zoveel muziek kan waarderen.

Merk ook dat als je ouder wordt de conformiteit aan de groep er niet meer toe doet, en als je als 20+ers die neiging wel hebt, ben je in mijn ogen een zielepoot.

Lambird
4 november 2006, 09:31
tja jonger dan 12 moest ik nog niks hebben van muziek en daarna luisterde ik ook NU-metal en punk rock en sommige van die groepen vindt ik nog steeds wel wat hebben hoor.
De overgang bij mij van Nu-metal en andere genres kwam na het luisteren van californication van RHCP en de hardere heavy metal zoals iron maiden,Hammerfall en manowar. en toen begon ik vrijwel alles te luisteren vooral de goeie muziek uit mijn.. ehh moeders tijd zoals Black sabbath, Beatles,deep purple,led zeppelin enzovoort.
Nu (en ik ben nog steeds 15) luister ik vanalles.