PDA

View Full Version : Effe snel... speakerkabel = speakerkabel ?



Dude
27 oktober 2006, 16:08
heuuuj

ik zit al een tijdje te denken om mijn 1922 opnieuw te bedraden aangezien dat bij mn 1960 een lekker voordeel had,

nou vind ik net in mn auto vooraad spullen een metertje of 2 van dat kwaliteits caraudio speaker wire, tis een milimeter of 4 !! ja 4 mm koperdraad, je kent het wel zooi dunne draadjes bij elkaar en ik ga er dus van uit dat het beter is dan de standaard meuk die marshall in zn cabs bakt,

maar goed... aangezien ik echt een noobie ben op dat gebied, solderen is er wel ingeprakt op de mts maar van electronica weet ik niks...

is het wijsheid om dat spul er in te stoppen, is speakerkabel speakerkabel en geschikt voor gitaar versterking..

SimonS
27 oktober 2006, 16:09
als je hem maar goed-om erin doet :sssh:

Geronimo
27 oktober 2006, 16:27
Inderdaad. Je moet de kabel op een stuk piepschuim in de sloot leggen en de kant die het noorden op wijst moet je aan de speakerkant leggen en de andere aan de versterkerkant.

Anders gaat de kabel het mid-hoog afbuigen onder invloed van het aardmagnetisch veld. ;)

Tenzij de kabel uit Australië komt! Dan moet je het precies andersom doen omdat deze kabels in de fabriek natuurlijk precies andersom gemagnetiseerd zijn door de aarde!

Dude
27 oktober 2006, 16:29
oh ok. dan ga ik eerst maar even piepschuim kopen en dat proberen.....











AARGH

AART
27 oktober 2006, 16:58
Speakerkabel is Speakerkabel en als het 4 viekante mm is is het perfect voor gitaarspeakerkasten.

Schema's kan je btw vinden op de celestion site mocht je die nodig hebben.

Kim Wilson
27 oktober 2006, 17:46
Dat spul is uitermate geschikt. Ik wou dat ik nog een stukkie van dat spul had liggen...

Squier4ever
27 oktober 2006, 19:33
laat ff horen wat er van geworden is....
heb zelf ook een 1922 en ben benieuwd!

Negative K3 fan
28 oktober 2006, 12:51
nadeel van 4 millimeter voor gewone speakerkabel is dat het niet alleen kut te solderen is op jackplugs, maar ook dat het door de dikte zwaarder en onhandelbaarder wordt om hem vlak voor je solo om te draaien voor wat extra compressie en om je mids wat meer nadruk te geven.

taylor
28 oktober 2006, 13:00
voor me solo leg ik me snoer altijd ff recht een wereld van verschil in toon als die gekrult ligt,geleerd van eric johnson :)

jacky
28 oktober 2006, 14:11
eric hoort ook het verschil tussen batterijen ......en en en

Nocki
28 oktober 2006, 14:47
"Polderdenken" noemen ze dit.

AART
28 oktober 2006, 14:49
Ik heb kabels met bifidis essensis cultuur van mona voor mijn rack.

Maar voor een speakerkabel moet je echt een kabel met linksdraaiende essensis cultuur hebben, dat klinkt echt zo veel verser.

Unicron
28 oktober 2006, 14:57
nadeel van 4 millimeter voor gewone speakerkabel is dat het niet alleen kut te solderen is op jackplugs, maar ook dat het door de dikte zwaarder en onhandelbaarder wordt om hem vlak voor je solo om te draaien voor wat extra compressie en om je mids wat meer nadruk te geven.

Misschien kan je daarvoor een aparte looper in je systeem inbouwen heh?

jacky
28 oktober 2006, 15:23
Voor die korte stukjes is 2,5 meer dan genoeg durf zelf te stellen dat 1,5 nog genoeg is.

Werkt makkelijker klinkt [nuancerings mode on] in mijn oren nagenoeg gelijk of gelijk [nuancerings mode off]

Bij lange stukken speaker kabel (extern)kan je met 2,5 prima uit de voeten ga je naar grote systemen zeg pa met een heleboel watts kan je over wegen om dikker te gaan ivm warmte echter zet men daar gewoon de eindtrap dichter bij de speaker en gaat men met signaal kabel naar de einstrap

Ergo voor gewone gitaarboxen en eentopje met een kabeltje van een meter gewoon 1,5 kwadraat gebruiken geen centje pijn.

Bij meerdere cabinettten wel even op de polariteit letten (dus dat alles de zelfde kant opgaat )

Succes