PDA

View Full Version : De complete compressor competitie



LordRiffenstein
27 oktober 2006, 14:51
Het is natuurlijk geen competitie maar eerder een soort shootout, ik heb van www.gtrgear.com (http://www.gtrgear.com) een 5-tal compressors ontvangen om ze aan een grondige test te onderwerpen. De 5 compressors zijn:

FX engineering Mirage
Diamond Compressor
Vox Snake Charmer
Maxon RCP660 tube compressor
T-rex Compnova

En ik heb aan dat lijstje de Barber Tone Press en Teese/RMC FK1 toegevoegd.

De Barber is mijn eigen compressor dus die mag dienst doen als benchmark. Ik gebruik comp op clean, voor funky dingen en soms als soort booster. Ik hou niet van zwaar squished compressie als bv van een dynacomp maar meer het subtiele werk.

Vox Snake Charmer

De Vox is een tube-based compressor. Hij is erg groot en heeft een erg uitgebreide regeling. Aan de hand van de beschrijvingen van de verschillende controls ben ik aan het werk gegaan. Met de compressie in het LOW-standje (schakelaar) heb je eigenlijk al erg veel compressie. Ik probeerde eerst hetzelfde te bereiken als met mijn Barber maar de Vox heeft gewoon VEEL meer compressie. Hij is meer van het dynacomp type en gaat nog een stuk verder. Klinkt op zich wel goed, niet transparant maar als je een echt lekkere comp zoekt die mag pompen.

Maxon RCP660

Maxon is ook tube-based en ligt in het straatje van de Vox. Hij heeft minder compressie dan de Vox en kleurt de klank ook minder. Weer niet echt mijn ding en waar de Vox behoorlijk wat output heeft, komt de Maxon ook wat te kort. De attack van de Maxon vond ik wel beter en leuker spelen.

T-Rex Compnova

Toen ik mijn Barber kocht, was deze T-Rex samen met een andere Maxon comp bij mijn favorieten. De T-rex is een pak transparanter dan de 2 vorige in de test. Hij komt dicht in de buurt van mijn TonePress maar deze heeft de blend-control als groot voordeel. De T-Rex is gewoon een lekkere comp.

Teese/RMC FK1

De Teese ligt net als de Maxon en Vox meer in het Dynacomp gebied. Het grote verschil is echter dat de Teese super simpel in gebruik is. 2 controls en spelen. Ook hier weer veel comp en squish maar de Teese ligt me een pak beter. Is ook een stuk goedkoper en zou ik overwegen om erbij te nemen om gewoon de verschillende compressors te hebben. Beviel me erg goed, niet meteen wat ik zocht maar door zijn beperkte grote en de makkelijke controls is hij wel het overwegen waard.

Diamond Compressor

Met de Diamond zit je echt bij de transparante comps. De Diamond heeft naast comp en volume controls ook een EQ, op 12:00 staat deze neutraal. Voor cleane sounds is het lekker om de eq wat hoger de draaien. Hierdoor voeg je wat presence toe waardoor je clean wat brillianter klinkt. Dit werkt ook lekker met low gain om een soort SRV-blues sound te krijgen. In dit geval hou je best de comp laag en geef je wat meer volume om boost te verkrijgen. De Diamond is transparant maar moet niet subtiel, met de comp control ver voorbij 12:00 krijg je toch een behoorlijke compressie maar je attack blijft goed overeind. Zeker een aanrader!

FX Engineering Mirage

Ik had nog nooit gehoord van deze fabrikant en was dus erg benieuwd. Kleine behuizing en 2 controls (comp en level) maar ook 2 FELLE leds. Blauwe led geeft aan of uit weer, de rode led geeft de hoeveelheid van compressie aan. Leuk schouwspel maar ook erg handig om de comp goed in te stellen. De comp wordt beschreven als super transparant en je vraagt je soms echt af of hij wel aan staat. Je kan er een hele subtiele compressie uitkrijgen en kleurt de sound minimaal. Het speciale aan de Mirage is dat hij zelfs bij hoge compressie je attack nog altijd behoudt. De Mirage geeft je sound een soort smooth presence dat zowel met clean als gain werkt. Zelfs bij high gain doet hij zijn ding prima. Als booster vind ik de Mirage ook lekker klinken vanwege die smooth presence.

De hamvraag: Wat komt er in de plaats van mijn Barber??

Gebruik die Barber al goed 2 jaar en ben er uiterst tevreden over en dat blijft ook nu nog zo. Uit bovenstaande lijstje zou ik de FX Engineering Mirage er graag bijhebben maar dan misschien zelfs meer als booster. Mocht ik nu in de markt zijn voor een comp kiezen dan denk ik dat het tussen de Diamond en de Barber gaat waarbij de laatste een streepje voor heeft vanwege zijn blend en de eerste vanwege de EQ regeling. Tenslotte is er ook die Teese die gewoon goed en simpel is, zeker het overwegen waard als aanvulling op een van mijn 3 favorieten. Dus, Barber blijft en er komt ooit nog wel een comp of 2 bij :cooler: :soul:

Mitch
27 oktober 2006, 16:40
Prettige review (waarvoor dank) en als Tone Press-aholic een erg prettige uitkomst :D

fullorder
27 oktober 2006, 18:15
leuke review inderdaad! Ik heb de Diamond een keer gehoord bij Gvees en ik kan je bevindingen beamen, hele fijne comp.

Jorn69
27 oktober 2006, 19:09
nice review... Iemand toevallig ook ervaring met de Keeley compressor ?

Mitch
27 oktober 2006, 19:46
Ja. Ik vind 'm wat klassieker, minder flexibel als de Barber. Weinig ruis, maar heeft wel wat meer moeite met hogere output elementen/gitaren.
Voor een country-style squash met een strat/tele ideaal.

vinni
28 oktober 2006, 00:22
Die FK-1 heb ik ook getest.

Wat Riffie schrijft zijn ook mijn bevindingen.
Wel heeft de FK-1 intern een pot waarmee je de attack regelt.
De een vind het goed zo....de ander wat onhandig.

De rest helaas nooit getest/gehoord.

Had een Carl Martin Compressor (twee stuks eigenlijk)
Tja...die zijn super.

Ik zou die Diamond en Mirage wel eens willen vergelijken met een Carl Martin.

Bedankt voor de review Yoeri

Vinni