PDA

View Full Version : Wat voor een Tele is dit?



koon
27 oktober 2006, 13:08
Ik kocht dus pas deze tele, 2dehands.
Volgens de verkoper, die mij echt wel te vertrouwen lijkt, was het een usa standard tele.
Nu ik ken nog niet zo heeel veel van gitaren sinds ik nog vrij newbie ben, maar ik begon de dagen nadat ik hem gekocht had allemaal 'onvolmaaktheden' op te merken waarvan ik dacht dat ze bij een usa niet zouden voorkomen.
Dus begon ik te denken dat het misschien een highway 1 was, maar ik weet niet hoe ik het verschil kan zien aangezien ze toch beiden een Z- serienummer hebben.
Vandaar dat ik maar foto's getrokken heb en hier post of jullie mij meer kunnen vertellen.
(all info is welkom, niet enkel over het model, maar ook als je weet wat voor pickups het zijn enzo...)

http://img179.imageshack.us/img179/669/untitled1lk0.th.jpg (http://img179.imageshack.us/my.php?image=untitled1lk0.jpg)

Misschien nog een beetje uitleg erbij:

Bij "2" zie je dat het gat om het element in te steken blijkbaar iets te groot is uitgesneden zodat het vanonder het ijzeren plaatje komt piepen, is dat wel normaal zo?

Op "4" zie je dat het houten element precies een houten zijkant heeft, dat had ik nog nooit gezien, hoort daar misschien nog een plastiekje rond ofzo?

En zowel bij "5" als bij "9" zie je dat die onderdelen schuin staan. ok, bij "9" (kabelinput voor als het wat te wazig is :)) lijkt me dat niet zo erg, maar voor die pickup bij "5" is dat misschien niet zo normaal en goed...

Vandaar dat ik nogal wat onzeker ben, dus ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over mijn nieuwe aankoop.
Alvast bedankt

Orpheo
27 oktober 2006, 13:14
Ik kocht dus pas deze tele, 2dehands.
Volgens de verkoper, die mij echt wel te vertrouwen lijkt, was het een usa standard tele.
Nu ik ken nog niet zo heeel veel van gitaren sinds ik nog vrij newbie ben, maar ik begon de dagen nadat ik hem gekocht had allemaal 'onvolmaaktheden' op te merken waarvan ik dacht dat ze bij een usa niet zouden voorkomen.
Dus begon ik te denken dat het misschien een highway 1 was, maar ik weet niet hoe ik het verschil kan zien aangezien ze toch beiden een Z- serienummer hebben.
Vandaar dat ik maar foto's getrokken heb en hier post of jullie mij meer kunnen vertellen.
(all info is welkom, niet enkel over het model, maar ook als je weet wat voor pickups het zijn enzo...)

http://img179.imageshack.us/img179/669/untitled1lk0.th.jpg (http://img179.imageshack.us/my.php?image=untitled1lk0.jpg)

Misschien nog een beetje uitleg erbij:

Bij "2" zie je dat het gat om het element in te steken blijkbaar iets te groot is uitgesneden zodat het vanonder het ijzeren plaatje komt piepen, is dat wel normaal zo?

Op "4" zie je dat het houten element precies een houten zijkant heeft, dat had ik nog nooit gezien, hoort daar misschien nog een plastiekje rond ofzo?

En zowel bij "5" als bij "9" zie je dat die onderdelen schuin staan. ok, bij "9" (kabelinput voor als het wat te wazig is :)) lijkt me dat niet zo erg, maar voor die pickup bij "5" is dat misschien niet zo normaal en goed...

Vandaar dat ik nogal wat onzeker ben, dus ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over mijn nieuwe aankoop.
Alvast bedankt

2: hoe wil je anders je pup omhoog schroeven... geen probleem

4: is geen hout. is de windingen van het koper om de spoel.

5: hoort zo geen probleem.

9: idem

geen probleem. toffe gitaar. gewoon doen.

Harry
27 oktober 2006, 13:22
dat de fresing van het brugelement onder de brug uitsteekt lijkt me toch niet normaal....?

Snaar'n Bennie
27 oktober 2006, 13:23
Zat ook eerst aan een HW1 te denken maar die hebben volgens mij andere mechanieken. Er staat ook niks op het halsplaatje. Mischien wil dat niks zeggen hoor.

Ziet er op zich wel leuk uit. Als ie je bevalt is er toch niet veel aan de hand...?

Heb je er voor betaald dan?

plingploing
27 oktober 2006, 13:27
Bij plaatje 5:

Het lijkt of de hals met een dunner gedeelte 'op de body' ligt, of ligt dat aan de foto? Bij een Tele is de hals toch één blok dat verzonken ligt in een passende uitgesneden vorm in de body? Iemand?

koon
27 oktober 2006, 13:32
Ja nee op zich lijkt mij er ook geen probleem mee,
hij speelt echt veeeel beter (gemakkelijker en mooier) dan mijn vorige gitaar, wat natuurlijk wel moest, want mijn vorige was een stagg stratocaster :)

Maar ik vroeg het mij gewoon af, zelfs als het een highway zou zijn heb ik me nog niet miskocht denk ik want ik heb hem €550 betaald, wat mij toch wel een mooie prijs lijkt. (was wel zonder case, en heeft ook lakschade aan achterkant, maar dat boeit mij niet zo :)).

Snaar'n Bennie
27 oktober 2006, 13:35
Bij plaatje 5:

Het lijkt of de hals met een dunner gedeelte 'op de body' ligt, of ligt dat aan de foto? Bij een Tele is de hals toch één blok dat verzonken ligt in een passende uitgesneden vorm in de body? Iemand?

Dat noemt men in de volksmond 'schaduw'

Nee maar zonder gekheid. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de frezing groter is dan de hals. Komt wel vaker bij Fender voor. Heeft mijn Tele ook heel iets. Laatst zag ik nog een Charvel Eddie van Halen ART-Series van 3200 Euro en daar paste een pinpas tussen de hals en de insert! Is toch gewoon te gek voor zo'n bedrag!

Neals
27 oktober 2006, 13:40
Op de Headstock staat USA, en als ie goed klinkt en speelt, maakt het niet zo heel veel uit.

De dikte van de lak is eigenlijk de enigste herkeningspunt die mij te binnen schiet, zou veel over de echtheid kunnen veraden.

piezo
27 oktober 2006, 13:50
Waarschijnlijk een Highway, hoewel ik uit mijn hoofd niet weet of die een normaal "Z" nummer hebben. Het is in ieder geval geen USA "Standard" want die hebben een hele andere brug.
Bij zo'n "ashtray" brug is het vrij normaal dat het elementgat een beetje zichtbaar is, soms wat meer, soms wat minder.

Scheefstaande onderdelen kunnen bij USA Fenders ook wel voorkomen, zeker bij Highway modellen die gemiddeld toch wat minder secuur in elkaar gezet worden.

Oorzaken bij element:
1) slagplaatgat en elementgat zijn net niet lekker uitgelijnd. Kun je oplossen door één van beide gaten iets uit te vijlen (liefst het hout) of de schroefgaatjes van de slagplaat met buhulp van vulmiddel en boor wat te verplaatsen (een milimeter maar)
2) het elementkabeltje zit niet lekker, drukt bijvoorbeeld tegen het element omdat het niet goed doorgetrokken is.

Oorzaak bij output: het klemmetje zit scheef. Draai de output een eind of helemaal los met een pijpsleutel en tik met een kunststof hamer (en met beleid) de "ring" mooi naar binnen. Misschien moet je ook de schakelplaat loshalen om de jack bij het aandraaien vanaf de binnenkant tegen te kunnen houden.

Dat die hals (eigenlijk alleen de toets) uitsteekt boven de slagplaat is voor USA fenders met 22 frets hals normaal. Zodoende kunnen ze in dezelfde halsinzet zowel 21 frets als 22 frets halzen zetten. Gewoon fabricage slimmigheidje.

Debaser
27 oktober 2006, 14:54
Het lijkt me ook een highway hoor.
Een highway heeft een gewone "Z" hals.
+ die brug.

ik ben laatst ook op zoek geweest omdat ik twijfelde.
maar die lak op die gitaar is ook mat toch ?

koon
27 oktober 2006, 14:56
Ja die lak is mat.
+ het is echt een dun laagje, toch nog iets wat erop wijst dat het een highway is, niet?

Nuja, eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg.
Toen ik hem ging kopen dacht ik al dat het een highway was hoor.
Ik was eigenlijk ook gewoon op zoek naar een highway, en had hem voor dezelfde prijs ook wel gekocht :)
Ik ben er echt wel vrij zeker van dat het niet die man van marktplaats was hoor, het was echt wel een eerlijke kerel lijkt mij. Hij wist het gewoon zelf niet zo goed denk ik :)

In ieder geval, ik had hem meer gekocht met in het achterhoofd dat het een highway was, en even stilletjes gehoopt dat het toch een echte usa was ;)

Ach ja, ik heb er sowieso enkel maar aan gewonnen volgens mij :)
Ik heb er in ieder geval helemaal geen spijt van ofzo.

piezo
27 oktober 2006, 15:15
Ja.

34567890

Debaser
27 oktober 2006, 15:38
Wat heb je ervoor betaald ?

schizo910
27 oktober 2006, 15:45
Wat heb je ervoor betaald ?

lezen dude...

Debaser
27 oktober 2006, 16:28
stupid me :S

stumpy
27 oktober 2006, 16:55
Het is inderdaad een highway. De verkoper heeft hem constant aan mensen proberen te verkopen als een standaard, waaronder mij. Nadat ik hem er op had gewezen dat dit geen standard was, heeft hij met behoorlijk aggresief taalgebruik mij duidelijk gemaakt dat ik mijn mond moest en houden en wie mij om mijn mening had gevraagd. 5 Minuten later stond hij opnieuw te koop op marktplaats als een USA standard.

drap
27 oktober 2006, 17:09
Het is met zekerheid een Highway 1. Als je er E550,- voor neer hebt moeten leggen is dat dan wel wat aan de hoge kant voor een Highway. Een Highway is overigens gewoon een Amerikaanse Fender hoor. Gezien je het je af begon te vragen of het wel een USA made Fender is.

Het is in ieder geval zeker geen standard, gezien een standard geen vintage brug heeft, maar gewoon 6 zadeltjes. Ook de snaargeleider op de kop is des Highway en niet van een standard.

In die zin ben je dus eigenlijk verneukt. Maar een slechte gitaar is het zeker niet. Heeft ook her en der hele goeie recenties gekregen.

Debaser
27 oktober 2006, 19:34
het gebeurt wel vaker.

een highway voor een standard verkopen.
zo was er een kerel uit Culemborg die zijn tele
(zelfde als deze maar met RW toets)
als een standard voor deed.

" nee ik heb er E900,- voor betaald "

GibsonSG
27 oktober 2006, 20:05
Dus eigenlijk als je er nog niet veel van afweet altijd hier een topic beginnen om te vragen of het wel een goed gitaar is? :)