PDA

View Full Version : probleem epiphone les paul



Casseman
27 oktober 2006, 12:29
Hallo.
Ik heb een Epiphone Les Paul standard.
Nu is er de laatste tijd een probleem met de gitaar.
Als ik de hoge e indruk op de 12e fret dan klinkt hij bijna een halve noot lager als dat hij hoort te klinken.
Hoe moet ik dit oplossen?

(ik hoop dat jullie het zo begrijpen)

Groeten
Casper

strat 91
27 oktober 2006, 12:39
je gitaar moet ff opnieuw ge intoneert worden.
kan je meestal gewoon bij je gitaarboer laten doen.

gegroet strat 91

Casseman
27 oktober 2006, 12:39
Ehm, stemmen? Of begrijp ik de vraag nou helemaal verkeerd?

nee, ik bedoel dat als ikde hoge e los aansla dat hij gewoon goed staat, maar als ik op 12e fret speel dan is het net geen octaaf hoger als de losse e.

groeten
Casper

Tho
27 oktober 2006, 12:47
nee, ik bedoel dat als ikde hoge e los aansla dat hij gewoon goed staat, maar als ik op 12e fret speel dan is het net geen octaaf hoger als de losse e.

groeten
Casper

Zoals strat 91 al zegt.. de intonatie is verkeerd. Je kan makkelijk op internet vinden hoe je dat zelf kan doen

LaurentB
27 oktober 2006, 13:05
Hallo.
Ik heb een Epiphone Les Paul standard.
Nu is er de laatste tijd een probleem met de gitaar.
Als ik de hoge e indruk op de 12e fret dan klinkt hij bijna een halve noot lager als dat hij hoort te klinken.
Hoe moet ik dit oplossen?

(ik hoop dat jullie het zo begrijpen)

Groeten
Casper

Dat kun je bijstellen met die kleine zadeltjes waarover je snaar loopt bij de brug (daar zit een schroefje aan de achterkant waarmee je dat kunt doen). Als hij te laag klinkt als-ie ingedrukt is moet de snaar 'korter' worden, en dat zadeltje dus naar voren gedraaid worden. Als-ie te hoog is bij indrukken moet de snaar langer worden, door het zadeltje naar achteren te schroeven.Je kunt dit overigens het beste controleren door de flageolet op de 12e positie te vergelijken met de toon als je de snaar indrukt op de 12e positie.

Casseman
27 oktober 2006, 13:56
Dat kun je bijstellen met die kleine zadeltjes waarover je snaar loopt bij de brug (daar zit een schroefje aan de achterkant waarmee je dat kunt doen). Als hij te laag klinkt als-ie ingedrukt is moet de snaar 'korter' worden, en dat zadeltje dus naar voren gedraaid worden. Als-ie te hoog is bij indrukken moet de snaar langer worden, door het zadeltje naar achteren te schroeven.Je kunt dit overigens het beste controleren door de flageolet op de 12e positie te vergelijken met de toon als je de snaar indrukt op de 12e positie.

Hey bedankt man, het heeft geholpen!

Groetn
Casper

Wizz
27 oktober 2006, 19:18
Moet je wel nieuwe snaren gebruiken. Slechte intonatie wordt meestal door (zwaar)verouderde snaren veroorzaakt.

Wizz

LaurentB
27 oktober 2006, 20:08
Moet je wel nieuwe snaren gebruiken. Slechte intonatie wordt meestal door (zwaar)verouderde snaren veroorzaakt.

Wizz

Ja, of als je van snaardikte wisselt.