PDA

View Full Version : Boss GT-8 en live gebruik



Wimvds
27 oktober 2006, 08:43
Hallo,

Ik heb even wat advies nog, momenteel gebruik ik live deze setup

http://home.scarlet.be/~wv909915/livesetup.html

Met de A/B switch schakel ik tussen mijn acoustische versterker (bij gebruik Martin) en mijn Peavey versterker (bij gebruik Fender Stratocaster). Hier zit ook de Adrenalinn tussen waar ik een aantal patches van gebruik die ik selecteer met een Roland midi controller.

Op het podium heb ik dit allemaal voor me op de grond liggen, neemt wel wat plaats in en in kleine clubs is dat iets te veel rommel.

Nu dacht ik dit te vervangen door een Boss GT-8 en daar heb ik wat vraagjes over:

Kan de GT-8 zo ingesteld worden dat ik een patch kan maken die true bypass is en het signaal enkel doorstuurd naar de linker output (deze zou dan naar mij acoustische versterker gaan).

Bij gebruik van mijn Fender Stratocaster zou ik dan patches kunnen maken die naar de rechter output gaan (deze stuur ik dan naar mijn andere
versterker).

Is het dus mogelijk per patch een output te kiezen?

Ik heb vooral twijfels over de klank van mijn acoustische gitaar als ik deze door een GT-8 stuur (ook al zet ik alles af), iemand ervaring mee?

gr,
Wim

http://www.wendy-friends.be

sugarfish
27 oktober 2006, 09:07
Waarom A/B switch? Je kunt toch de Martin in de acoustisch versterker steken en de Fender in de Peavey, daarvoor is toch geen switch nodig?
A/B lijkt me meer om met 1 gitaar tussen versterkers of effecten te switchen.

GT8 is geen True Bypass.

Waarom wil je per gitaar een output gebruiken, je kunt toch voor iedere gitaar een patch samenstellen?
Je kunt geen output toewijzen op de wijze zoals jij vraagt.
Wat wel kan om 2 gitaren tegelijk op de GT8 aan te sluiten is de mogelijk om de "loop" van de GT8 te gebruiken. Je sluit de 2e gitaar dan aan op de "return" van de GT8.
Omdat je de effectschain kunt aanpassen in de GT8 kun je de "loop" plaatsen waar je wilt. Dus met of zonder verkleuring van effecten.

Maar als jij geen amps/effecten wilt gebruiken voor de acoustische lijkt het me geen toegevoegde waarde hebben om deze over de GT8 te laten lopen.

Bartvo
27 oktober 2006, 13:19
Ik heb een GT-pro, en hier zijn twee uitgangen aan met apparte volumeregeling. Ik gebruik dus ook 1 uitgang om electrisch te spelen en de andere voor de akoustische gitaar. Je kan hier dus per patch instellen welke uitgang gebruikt moet worden. Voor de bediening gebruik ik een FC200

harrie-beton
28 oktober 2006, 09:42
Wim,

Meningen verschillen maar hier is de mijne:
Ik zou het heel anders aanpakken. Een gt8 heeft modeling en kan aardig goed de klank van je Peavey gitaarversterker "nadoen". Ik zou de akoestische versterker en de peavey wegdoen en 1 power monitor aanschaffen. Dan de gitaren in de gt8 prikken en via patches je sounds kiezen.
Ik heb zelf een podxt en gebruik verschillende gitaren en ook akoestische allemaal over dezelfde versterker. Zelf speel ik in verschillende groepen met verschillende versterkers, soms direct de PA in. Mijn effectendoos maakt de geluiden, in principe hoeft het alleen "hard en rechtdoor" versterkt te worden.
bijkomend voordeel is thuis lekker zacht kunnen oefenen..
Het maken van de juiste patches die zowel op een hifi als een harde poweramp goed klinken is een klus maar niet onmogelijk.

Nu zeg ik niet dat modeling beter klinkt dan een gitaarversterker maar in een oefenruimte en club hoor je geen verschil.

Wimvds
28 oktober 2006, 12:39
Alvast bedankt voor het advies, ben er nog niet uit maar het gaat de goede richting uit.

Waarom A/B switch? Je kunt toch...

>Bij gebruik A/B switch hoef ik maar één tuner (en een kabel minder) te gebruiken. Als ik acoustisch speel is het A en Als ik elektrisch speel is het B. Simpel bij live gebruik.

Je kunt geen output toewijzen op de wijze zoals jij vraagt...
>Is het mogelijk om bij Loop (External Effects Loop) die Branch Out Mode te selecteren bij patches voor mijn acoustische gitaar? De send kan dan naar mijn acoustiche versterker. De outputs zet ik bij die patches op nul zodat enkel de send een signaal doorlaat. Bij gebruik patches voor elektrische gitaar doe ik het juist andersom.

Wat wel kan om 2 gitaren tegelijk op de GT8 aan te sluiten...
>Er moet maar één gitaar tegelijk gebruikt worden.

Maar als jij geen amps/effecten wilt gebruiken voor de acoustische...
>Ik heb wel een paar verschillende volumes nodig en af en toe wat reverb.

Ik heb een GT-pro, en hier zijn twee uitgangen aan...
>Een GT-pro is een dubbele GT-8. Is een optie maar dan moet er weer een 19"rack+controller mee en ik zou graag alles in één floorbakje hebben.

Ik zou het heel anders aanpakken. Een gt8 heeft modeling en kan aardig goed de klank van je Peavey gitaarversterker "nadoen". Ik zou de akoestische versterker en de peavey wegdoen en 1 power monitor aanschaffen. Dan de gitaren in de gt8 prikken en via patches je sounds kiezen...
>Is ook een oplossing. Onze pianist heeft een HK Lucas set en als daar mijn Adrenalinn op aansluit klint dat goed. Het maken van patches (modeling) is inderdaad een hoop werk maar daar heb ik geen schrik van. Ik blijf altijd wel iets missen bij dat digitale geweld maar het publiek hoort dat verschil niet.

Toch raar dat je bij die GT-8 een patch niet aan één uitgang kan toewijzen (Links of Rechts) bij die Adrenalinn gaat dat wel (je kan bv 25 links en 75 rechts ingeven zodat je ook een mix kan maken tussen je versterkers).

harrie-beton
28 oktober 2006, 23:30
Toch raar dat je bij die GT-8 een patch niet aan één uitgang kan toewijzen (Links of Rechts) bij die Adrenalinn gaat dat wel (je kan bv 25 links en 75 rechts ingeven zodat je ook een mix kan maken tussen je versterkers).





De GT8 pro kan dat wel zegt een poster hierboven.
Moet je wel je auto inruilen ...

Wimvds
31 oktober 2006, 07:31
Gisteren een GT-8 gaan halen (339 EUR bij Muziek&Visie Antwerpen-België). Nu de komende dagen wat patches maken zodat ik hem volgend weekend Live kan gebruiken.

Je kan dus een patch niet toewijzen naar de linker of rechteruitgang.

Maar er is een trukje:

kies bij een patch "Loop On" en daar "Mode Branch Out" het signaal wordt dan rechtsreeks naar de Send gestuurd (Return vervalt) perfect dus voor mijn acoustiche gitaar naar de acoustiche versterker te sturen (Roland AC-60).

De patches voor mijn elektrische gitaar gaan gewoon naar de normale output en zo naar mijn versterker (Peavey Classic-30).

Zo kan je dus toch per patch een versterker kiezen, ideaal voor Live gebruik.

Bedankt voor de reacties

http://www.wendy-friends.be

harrie-beton
31 oktober 2006, 14:00
Net GT-8 gekocht en meteen live testen?
Ik zou dan wel even overleggen met de geluidsman en even langer dan normaal soundchecken. Scheelt een hoop kinderziektes denk ik.

Wimvds
31 oktober 2006, 21:21
Net GT-8 gekocht en meteen live testen?
Ik zou dan wel even overleggen met de geluidsman en even langer dan normaal soundchecken. Scheelt een hoop kinderziektes denk ik.

>Zal wel meevallen, ik heb een aantal patches klaar (Clean JC-120, Vox Drive, Fuzz Solo, Auto Wah, Wah Solo en voor mijn acoustische een paar patches rechtstreeks naar de send (Branch Out, FX werkt dan niet). Morgen alles nog eens met het nodige volume testen en klaar is kees.

http://www.wendy-friends.be

Tronky
30 juli 2007, 11:35
ik heb sindskort ook die boss gt-8 en ik vroeg me af hoe je best opneemt naar pc.
dus welke kabel heb je nodig & pc-programma?

harrie-beton
30 juli 2007, 14:45
Ga eerst eens die gt8 instellen. Over opname zou ik me geen zorgen maken.. elke koperen kabel is goed als de stekkers maar zijn JACK naar mini jack - stereo.

Gratis programma en vrij krachtig is AUDICITY en echt multitrack met Adobe Audition. Cubase als je ook midi wilt gebruiken.

rjong999
30 juli 2007, 21:03
Ligt erg aan je soundcard. Ik heb een soundcard met S/P DIF in, en gebruik dus de S/P DIF output van de GT8. Daarnaast heb ik de soundcard in de loop van de GT8, zodat ik evt. ook het ongekleurde signaal op kan nemen om later te re-ampen, en dat werkt erg goed.