PDA

View Full Version : akkoorden



jerzeyman
11 december 2002, 22:01
Ladder eigen akkoorden zijn toch de beginselen van de popmuziek ? Als je naar die toonladders kijkt, dan zie je dit in c Bv:

C majeur
D Mineur
e mineur
f mineur
g majeur
a mineur

Zou je nou met deze akkoorden een nummertje kunnen maken ? Werkt het zo, dat je als je kijkt naar de ladder eigenakkoorden. en een toonsoort uitzoekt BV C. Dat je met de akkoorden die in C toonladder staan, een nummer kan samenstellen ?. En als je er een solo bij wil maken ? moet je dan naar de grondtoon kijken ? of werkt dat zo niet ?

Ik hoop dat jullie me begrijpen. groeten jerzey.

dirkw83
11 december 2002, 23:37
ik snap het niet helemaal wat je bedoelt. Maar eh: C majeur bijvoorbeeld. Dat geeft: C D E F G A B C. Speel je als solo die noten, dan krijg je een solo in C majeur. Je kunt bij deze C akkoorden spelen die grotendeels corresponderen met die tonen.

Dat wordt dus:
Dm
Em
F(NIET MINEUR, dat levert een G#, majeur G)
G
Am
Bm

Maar ik kan het ook missen, aka: wat bedoel je precies???

pimmetje
12 december 2002, 02:46
Als ik 't goed begrijp, wil je gewoon de akkoorden uitzoeken die je bij een ladder kan verzinnen (zoals je hierboven deed voor C majeur) om vervolgens enkele of alle akkoorden van de gevonden reeks in een gekozen volgorde te zetten. Dat noem je dan een nummer.

Dat is een manier. Je weet tenminste zeker dat 't volledig in die specifieke toonsoort staat. Maar 't is denk ik wel een hele beperkte manier van muziek maken.

Je kan ook gewoon 'ns akkoorden gaan spelen en achteraf zien welke toonsoort(en)/toonladder(s) er op verschillende momenten het lekkerst over klinken voor de melodielijn of solo. Dat bepalen welke ladders 't lekkerst klinken moet eigenlijk gewoon op gehoor... al kan (moet) je de theorie wel als leidraad kunnen gebruiken. Je maakt op die manier zeg maar van een blinde gok een geschoolde gok.

Als je even verder zoekt in dit speeltechnieken- en theorie-forum, dan vind je al snel meer zaken over akkoorden-theorie, soleren, het uitzoeken van de toonsoort van een nummer, en weet ik veel wat meer.

Ik vind persoonlijk de vraag nu eigenlijk nog iets te vaag om echt goed gericht op in te kunnen gaan.

dirkw83
12 december 2002, 03:52
bovendien; als je veel speelt krijg je vanzelf gevoel voor wat wel en niet bij elkaar past.

moretel
13 december 2002, 14:52
Modal interchange.

Je kan voor variatie accoorden gebruiken uit de parallelle mineurschaal.
Tijdens soleren zul je wel van mode moeten veranderen.
Dit principe is ook goed om accoorden schema's te analyseren. Welke accoorden vallen in de majeur en welke erbuiten, en die er buiten vallen waar komen die vandaan.

Bij improvisaties wordt vaak op deze manier van toonladder gewisseld, stapsgewijs.

Onze slaggitarist maakt ook allemaal nummers met accoorden die niet "kunnen" , is dan leuk om met de theorie bij de hand het schema te analyseren en er verband in aan te brengen.

De grondtoon is het eerste accoord in de reeks.
Dus als je start met b.v. Cmaj7 dan kan je in alle ladder eigen accoorden met de Cmaj toonladder werken.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-13 14:55 ]</font>

taylor
13 december 2002, 22:55
[quote]
Op 2002-12-13 14:52, schreef moretel:
Modal interchange.


De grondtoon is het eerste accoord in de reeks.
Dus als je start met b.v. Cmaj7 dan kan je in alle ladder eigen accoorden met de Cmaj toonladder werken.

hmm zo werkt het niet helemaal elk akkoorden schema bestaat uit 1 bepaalde volgorde dat is dus de trap waar je in speelt.

maar dat is eigenlijk basis omdat je dan vast houd aan bv alleen alle noten van 1 cmaj/amin ladders(vb wat je gaf)

je kunt daar veel veder in gaan maar das een beetje moeilijk uitleggen zo.

Negative K3 fan
13 december 2002, 23:07
Je kunt ook helemaal buiten toonladders om gaan spelen, dus valse noten spelen.

hoofd
13 december 2002, 23:28
moet je het gewoon jazz noemen :razz:

Negative K3 fan
14 december 2002, 00:19
Op 2002-12-13 23:28, schreef mtlhead:
moet je het gewoon jazz noemen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">


of neo klassiek of experimenteel.

Anders Destium
14 december 2002, 00:22
Het mooie is dat natuurlijke tonen niet overeenkomen met de akkoorden/tonen die wij kennen. Heeft niemand zich hier ooit afgevraagd hoe het komt dat er tussen de B en C en E en F slechts een halve toon bevindt?

pimmetje
14 december 2002, 11:06
Omdat do-re-mi-etc nu eenmaal niet allemaal op de zelfde afstand van elkaar zitten en er tussen de B en C en E en F nu eenmaal geen extra tonen verzonnen hoefden te worden :grin:.

Er staat een verhaaltje op gitaarnet dat daarover wel 't een en ander duidelijk maakt:
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/kwinten.php3

Semafoor
16 december 2002, 16:43
Op 2002-12-11 22:01, schreef jerzeyman:
Ladder eigen akkoorden zijn toch de beginselen van de popmuziek ? Als je naar die toonladders kijkt, dan zie je dit in c Bv:

C majeur
D Mineur
e mineur
f mineur
g majeur
a mineur

Zou je nou met deze akkoorden een nummertje kunnen maken ? Werkt het zo, dat je als je kijkt naar de ladder eigenakkoorden. en een toonsoort uitzoekt BV C. Dat je met de akkoorden die in C toonladder staan, een nummer kan samenstellen ?. En als je er een solo bij wil maken ? moet je dan naar de grondtoon kijken ? of werkt dat zo niet ?

Ik hoop dat jullie me begrijpen. groeten jerzey.


Kort gezegd: ja, dit is een manier waarop je een nummer zou kunnen maken. En er zijn veel andere manieren...
Zoals al gezegd leg je jezelf wel een beperking op, maar om te jammen is het vrij leuk. Probeer maar eens iets zoals Dmin,Gmaj, Cmaj, Amin. Laat dat op een gegeven moment overlopen in een verwant schema...

dirkw83
17 december 2002, 20:28
Op 2002-12-14 00:22, schreef Anders Destium:
Het mooie is dat natuurlijke tonen niet overeenkomen met de akkoorden/tonen die wij kennen. Heeft niemand zich hier ooit afgevraagd hoe het komt dat er tussen de B en C en E en F slechts een halve toon bevindt?


Stel dat er een B# (Cb) zou bestaan en dat dat geen C was, dan zouden quasi alle toonladders niet meer kloppen denk ik.

Mac-F
17 december 2002, 20:50
Op 2002-12-14 00:19, schreef Negative K3 fan:


Op 2002-12-13 23:28, schreef mtlhead:
moet je het gewoon jazz noemen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">


of neo klassiek of experimenteel.


Of gewoon "beginnersfout"

Nocki
9 januari 2003, 23:03
je bedoelt denk ik de diatonische ladder.

A groot
B m7
c m
d
e
f m
g#dim
A
of niet???

Nocki


e
f m
g #

dirkw83
10 januari 2003, 02:31
a groot in C? Dacht het niet?!