PDA

View Full Version : Ervaring met een veelzijdige buizenbak?



Ibanez44
11 december 2002, 20:50
Mijn plan is binnenkort een buizenversterker te kopen. Maar...... omdat ik in een coverband zit moet deze versterker wel veelzijdig zijn. Mooi clean maar ook een lekker scheurgeluid. Verder niet te veel poespas want voor de effecten heb ik een GT6. Ik weet dat geluid heel persoonlijk is maar hoor graag jullie ervaring.

BLOK182
11 december 2002, 21:17
Naja mijn Boogie is best veelzijdig, al moet het geluid je wel bevallen en moet je er ff mee pielen wil je een mooie sound vinden. Verder is een Koch Twintone / Multitone ook best veelzijdig, maar ik weet niet hoeveel je uit wilt geven? Of wil je een combo of een top?

signsofzodiac
11 december 2002, 21:48
Wil je een combo of een top?

Combo: Engl Souvereign. 4 kanaals, midi-schakelbaar, 6 sounds oproepbaar. Super!

Top: Engl Savage of Savage SE. Idem als de combo. SE heeft nog een aantal extra lekkere opties zoals reverb en 12 (!) oproepbare sounds die allemaal bruikbaar zijn!

Oftewel: naar een gitaarboer en proberen maar. Met Engl zit je qua sound en veelzijdigheid altijd goed!

BLOK182
11 december 2002, 21:53
Mochten bovenstaanden te prijzig zijn, een Engl Screamer is ook een lekkere combo met 4 kanalen.

BLOK182
11 december 2002, 21:54
Oh ja hij kost zo'n 900 pleuro in Duitsland meen ik, of 1000, kan ook.

Dude
11 december 2002, 22:08
----censored----

ik heb een coole marshall te koop

Nocki
11 december 2002, 22:45
tja een boogie studio of een mark of een dc zijn leuke amps... voor veel soorten en stylen worden ze gebruikt van santana tot metallica maar ook voor jazz en funk...

Nocki

Lacrymosa
11 december 2002, 22:52
Op 2002-12-11 22:45, schreef Nocki:
tja een boogie studio of een mark of een dc zijn leuke amps... voor veel soorten en stylen worden ze gebruikt van santana tot metallica maar ook voor jazz en funk...

Nocki


Santana speelt toch op een Koch?

Dat wil ik je bij deze dus ook aanraden
een Koch Multitone, beste amp voor de prijs die je er voor betaald (is op zich nog steeds 1600 euro)
maar dan heb je 3 kanalen waar je echt alle kanten mee uit kan

CheerS!!

Ibanez RuleZ
11 december 2002, 23:10
sinds wanneer speelt hij dan op Koch? voor zover ik weet gebruikt hij mesa mk3 voor overstuurd geluid en Marshall versterkers voor clean.

harrald

pimmetje
12 december 2002, 02:35
Ik heb wel 'ns gelezen dat de lead van Santana direct naar een Koch MultiTone input gaat. Deze MultiTone zou dan verscholen achter z'n Mesa's staan.

Ik weet niet in hoeverre 't klopt... en ik heb ook geen idee wat er verder met 't geluid allemaal wordt gedaan voordat 't weer uit een speaker komt.

Maakt verder niet zoveel uit hiervoor: Koch MultiTone en TwinTone zijn idd hele flexibele bakken. De MultiTone natuurlijk helemaal door dat extra kanaal.

Jeee
12 december 2002, 10:58
Mooi clean, maar ook een lekker scheurgeluid?
Al eens een Marshall uit de JCM2000 serie geprobeerd? Of de Marshall 6100, die is echt supergoed!

Rutger
12 december 2002, 11:14
k Zou de Engl doen als ik jou was. Veelzijdig, mooi clean en veel scheur.

LordRiffenstein
12 december 2002, 12:11
Tegenwoordig is er heel veel keuze in versterkers met 3 kanalen of meer. Om te weten wat jij het beste vindt is de enige oplossing, zelf proberen.

Engl heeft een aantal modellen die 4 kanalen hebben en van clean tot zware scheur gaan maar je kan ook naar Diezel gaan of Brunetti of Bogner of Hughes & Kettner of Framus of VHT of... Alles hangt een beetje van je smaak en budget af.

Wil je wat versterkers proberen ga dan eens naar Jukebox in Boekel en/of naar Beyer's Music in Bochum, dan heb je ongeveer alle top modellen gezien.

Greetzzz,

Yoeri

Rwin
12 december 2002, 21:13
het valt me op dat veel mensen 8 kanalen al veelzijdig vinden... en dan ook nog voor een coverband!

ik vind 8 kanalen voor een gespecificeerde band nog maar net te doen.
maar goed voor een coverband bedenk ik dit:

3 verschillende cleane geluiden. (bv RHCP achtig clean, Metallica clean, BB-king clean)

1 Akoestisch achtige (neem nou avril lavang-weetikveel, in dat nummer zit EN elec EN akoestisch. als beetje coverband wil je dan toch wel 90 % hetzelfde geluid)

3/4 half drive (zoals rustige gedeeltes in bv live, 3 doors down, puddle of mud, tool etc. en een marshall halfdrive klinkt heeeeel anders dan een mesa halfdrive en heeeel anders dan een soldano halfdrive)

3/4 full overdrive (zie hierboven alleen in de refreinen zullen we maar zeggen.)

boosts voor de solo?

fx is voor ander apparaat neem ik aan...

goed, en dan ben je hier dus beperkt tot een x aantal... als je dan ook nog lenny kravitz doet (welk coverband heeft geen enkel nummer van kravitz??) dan moet je dus een fender en een marshall combinatie maken... of net welke amp er het mest op lijkt... maar meestal zijn dat hele gekke instellingen op je kanaal...

Conclusie:
Ik vind 1 (analoge) versterker (tenzij ie triAxis heet) geen VEELZIJDIGE versterker...

Rwin

Jeee
13 december 2002, 08:45
Maar zooo veelzijdig hoeft ie niet te zijn.
Hij heeft toch al een GT-6!?
Volgens mij heeft ie dan zelfs genoeg aan 2 kanalen, clean-distortion.
De andere geluiden kan je met wat geduld wel bereiken met de GT-6.

signsofzodiac
13 december 2002, 15:31
Nee Rwin, maar het gaat dan ook om de KLANK :wink:

Rwin
13 december 2002, 16:50
shoot me for READING.

Veelzijdig vraagt die jongen om.
"Maar...... omdat ik in een coverband zit moet deze versterker wel veelzijdig zijn. Mooi clean maar ook een lekker scheurgeluid"

nou ja, als 2 bij die jongen veelzijdig is...

:smile:

Ic3gl0vE
13 december 2002, 16:55
beste mensen, coveren is NIET hetzelfde als kopiëren...
dus
je moet covers gewoon met je eigen geluid spelen, das veel vetter

P
14 december 2002, 20:58
Ik weet dat er je je van deze post waarschijnlijk nks gaat aantrekken, maar toch zeg ik et nog es een keer: Probeer eens een Trace Elliot Speedtwin....

Lacrymosa
15 december 2002, 00:06
Probeer gewoon een Koch Multitone
Dan wil je nooit meer wat anders

CheerS!!

Simon
24 december 2002, 18:59
Ik zeg Triaxis!! tenminste als je budget dat toelaat. :grin:
Dit is een mooi midi gestuurd volledig buizen preamp van Mesa. Ik wil er zelf ook een gaan kopen.

Lucky
24 december 2002, 20:19
Op 2002-12-15 00:06, schreef Lacrymosa:
Probeer gewoon een Koch Multitone
Dan wil je nooit meer wat anders

CheerS!!


Ik heb er toevallig eentje te koop staan...met een op maat gemaakte flightcase...4 maanden oud....

sorry

qwerty
24 december 2002, 20:51
in antwoord op Rwin: 8 kanalen niet genoeg?!
dat klinkt alsof de techniek met leuke sounds verhuld dient te worden.
3 of 4 kanalen is al ruim voldoende.
je hebt nl ook nog zoiets als gitaar tone en volume....

gebruik zelf een 1 kanaals met een ts naar volle tevredenheid.......

:B :B :B :B

Rwin
24 december 2002, 21:01
@ qwerty

en jij speelt....? blues zeker.

ik heb niet gezegd dat 8 niet genoeg is. wel dat 2 te weinig is.

er zijn trouwens geen tops met 8 kanalen.
wel met 4 kanalen en op alles een boost. maar daar verandert je geluid niet mee. tis hetzelfde geluid alleen harder :razz: ja doeiiii da kan de gt6 ook wel.

ik bedoel probeer eens een sound ala...

- Bush (soldano | jcm 800)
- Slipknot (3 triplerectifiers in serie achteralkaar ofzo?)
- Blof (fender | vox | marshall)
- Eigen muziek (ligt eraan wat voor een stijl)
- Eric Johnson (weetikveel...)

...met 4 kanalen te doen. even alle FX en Boosts achter gelaten.

en dan te bedenken dat ze voor deze jongen die in een coverband zit 2 kanalen al veel vinden. :razz:

maar 8 is te doen hoor :grin: zeker :grin:
Rwin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rwin op 2002-12-24 21:04 ]</font>

sash
24 december 2002, 21:11
Op 2002-12-24 21:01, schreef Rwin:

en jij speelt....? blues zeker.




Tis daar mis mee dan?

Rwin
25 december 2002, 00:58
Op 2002-12-24 21:11, schreef sash:


Op 2002-12-24 21:01, schreef Rwin:

en jij speelt....? blues zeker.


Tis daar mis mee dan?


helemaal niks...

maar dan heb aan 2 kanalen en een ts genoeg.

en omdat totaal niemand hier leest... de topicsstarter zit in een COVERBAND

Rwin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rwin op 2002-12-25 01:00 ]</font>

LordRiffenstein
25 december 2002, 09:42
Op 2002-12-24 21:01, schreef Rwin:
ik heb niet gezegd dat 8 niet genoeg is. wel dat 2 te weinig is.

er zijn trouwens geen tops met 8 kanalen.
wel met 4 kanalen en op alles een boost. maar daar verandert je geluid niet mee. tis hetzelfde geluid alleen harder ja doeiiii da kan de gt6 ook wel.

ik bedoel probeer eens een sound ala...

- Bush (soldano | jcm 800)
- Slipknot (3 triplerectifiers in serie achteralkaar ofzo?)
- Blof (fender | vox | marshall)
- Eigen muziek (ligt eraan wat voor een stijl)
- Eric Johnson (weetikveel...)

...met 4 kanalen te doen. even alle FX en Boosts achter gelaten.

en dan te bedenken dat ze voor deze jongen die in een coverband zit 2 kanalen al veel vinden. maar 8 is te doen hoor

Rwin


Je vindt dus je of een rack of een Vetta of iets dergelijks moet hebben om in een coverband te spelen. Je opsomming van verschillende klanken is wel leuk en klopt ook wel maar hoeveel mensen gaan het verschil tussen Fender-clean en Vox-clean herkennen tijdens een optreden en hoeveel mensen kennen het verschil tussen Soldano-scheur en Mesa-scheur?

Als je kijkt naar een versterker als de Engl Savage. Hij heeft 4 aparte kanalen. Voor het 3de en 4de kanaal heb je een rough/smooth setting die de klank behoorlijk verandert. Je hebt 2 presence schakelingen, weer andere klanken en 2 master volumes dus altijs een solo boost. Als je bv een GT-6 gebruikt met de Savage kan je met het handig spelen met de overdrives van de GT-6 en de EQ HEEL veel klanken maken.

Deze discussie is leuk maar in het publiek is er geen hond geïnteresseerd in hoeveel klankjes je hebt, het perfect kopiëren van de klank van de cd interesseert niemand, de mensen wil FUN en zuipen en wijven(of mannen).

Ik wil maar zeggen, met een versterker met 3 kanalen en wat degelijk programmeerwerk met een GT-6 haal je alle mogelijke types van klanken uit je spullen. Als je dan ook nog eens 2 gitaren gebruikt heb je weer wat extra klanken.

Rwin, ik begrijp je wel maar enkel muzikanten interesseren zich hiervoor. als het goed klinkt en je voelt je er goed bij, SPELEN!!!

Greetzzz,

Yoeri

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: LordRiffenstein op 2002-12-25 09:44 ]</font>

niels5150
25 december 2002, 10:01
neem een engl thunder 50 top of combo, zeer veelzijdig en niet te 'heavy metal' mooi clean, en schitterende crunch! 850 euro! voor de combo. It's a steal!!

freddynl
26 december 2002, 01:41
mm... jullie hebben er een niet genoemd.. :grin:

CYBER TWIN

Ik heb er kort geleden een geprobeerd van een kennis en ik moet zeggen dat ik zeer verbaast was over de vele instel mogelijkheden. (ik had ze nog nooit gezien en/of gehoord.)

Voor vele soorten geluid zou deze in aanmerking kunnen komen.

Negative K3 fan
26 december 2002, 02:03
nu je het zegt, vaak als je iets op forums over modellinge/digitale amps ziet staan lees je nooit wat over de cyber serie van fender, of heeft niemand daar ooit op gespeeld?

pimmetje
26 december 2002, 09:08
Ik heb 1x zo'n digitale fender uitgeprobeerd. Na enige tijd flink lol te hebben gehad met de "uit zichzelf" draaiende knoppen bij het instellen van een andere amp, heb ik ook nog wat geluid geprobeerd.

Er kwamen goed wat verschillende amps uit, maar 't was natuurlijk wel op de fenders gebaseerd. Ik ben zelf niet de persoon voor 100 geluiden uit 1 doosje, dus ben ik niet de juiste persoon om dat te gaan testen.

Het enige wat mij enorm opviel, is dat het lekker klonk totdat ik direct daarna een simpel buizenbakkie pakte. Ik vond 'm veel beter klinken dan de meeste na-aap amps. Toen ik echter weer ff in een echte buizenbak inprikte, wist ik wel dat DAT gewoon nog echt mist aan 't geluid van die digi-bakken.

Ibanez44
29 december 2002, 15:40
Bedankt voor al de reacties. Wordt wel moeilijk, ieder heeft zo z'n eigen mening. Koch en Engl hoor ik toch veel.
Heb wel eens een tip gehad over een Fender Hot Rod. Ook niet zo duur maar heeft wel veel in huis. Ervaringen?

paulusdeBKB
29 december 2002, 23:11
Fender HotRod Deville: heb ik! Prima versterker! Ik heb een 4x10" uitvoering en die is zó LUID, da's niet te geloven. Daarnaast klinkt hij enorm 'levend' en responsief. Ik ben het met anderen op deze forums eens op de volgende punten, die ik mezelf met enige regelmaat voorhoud:
1. Modelling amps klinken waanzinnig, totdat je ze 1 op 1 vergelijkt met een buizenbak. Buizen is toch gaver, niets aan te doen.
2. Veelzijdigheid kent geen tijd: Versterkers zijn niet inherent veelzijdig. Goeie gitaristen wel! Laat je niet op de kast jagen door andere gitaristen over 28 verschillende sounds: pure onzin. Zit zelf ook in een coverband en kan prima uit de voeten met de hotrod, tubescreamer, vox wah, en wat effectjes. Als de geluiden die je gebruikt maar goed zijn, dan kan niemand het ene bal schelen of je de sounds precies van de plaat naäapt. Je bent toch geen toetsenist? Steek die tijd liever in gitaar studeren, heb je veel meer aan! Meer in het algemeen: modelling amps en multieffecten lijden aan hetzelfde euvel als veel synthesizers en, nog erger, keyboards ten opzichte van piano's: met 300 verschillende presets blijf je 'geluidjes checken'. Maar ze inspireren vaak geen van alle tot spelen. Als iemand een synthesizer heeft staan dan blijf ik lekker van dat ding af. Maar wanneer ze een Rhodes of een echte piano hebben, kan ik het niet laten om er toch even op te pielen. Die vibe moet een versterker ook hebben.

Eko
30 december 2002, 23:37
Ik heb zelf de ervaring dat een hoop mogenlijkheden hebben niet altijd perfect werkt.Hoe wil je in vredesnaam op een podium ,slecht verlicht, onder stress alles perfect bedienen? Mijn ervaring is dat er bijna altijd te weinig ruimte is om perfect te kunnen spelen. Ik houdt het al een tijd bij een buizenamp en een pedalboard met slechts enkele effecten.Tuner/noisegate/chorus/tubescreamer/compressor,sustainer.
Door verschillende gitaren te gebruiken breidt je het aantal varianten enorm uit.
Al eerder opgemerkt: het hoeft niet 100% exact te lijken. Leer het nummer echter wel perfect te spelen.

niels5150
1 januari 2003, 22:16
Op 2002-12-11 23:10, schreef Ibanez RuleZ:
sinds wanneer speelt hij dan op Koch? voor zover ik weet gebruikt hij mesa mk3 voor overstuurd geluid en Marshall versterkers voor clean.

harrald


hij zou de eerste mens op aarde zijn die speciaal voor het clean een marshall neerzet. Als hij dat doet is het wel een sukkel die santana zeg

Rectifier
1 januari 2003, 23:05
Alhoewel, de 1e Marshalls waren kopieen van de Fender Bassman, dus die hoeven nog nie zo slecht te klinken clean.

Maar verder geef ik je gelijk. Marshall heeft niet de mooiste cleane sound.

McCloud
3 januari 2003, 13:51
Dat is maar net waar je van houd. Het is mij nog nooit gelukt om een gave funky clean sound (RHCP, Hendrix, etc.) uit een andere versterker dan een Marshall te halen. Geef mij maar zo'n glassy JTM45 clean sound, gewoonweg briljant (zeker met een Strat).

En over een veelzijdige versterker. Er zijn er zoveel. Ligt er maar net aan wat je mooi vind. Zoals ik al zei, ik vind Marshall clean en crunch super. Ik speel daarom ook over een Marshall 6100 (30th Anniversary, EL34 versie). 3 kanaals, volledig buizen, MIDI switching. Erg veelzijdig. Ze zijn alleen wat moeilijk te vinden.