PDA

View Full Version : speakerkabel omdraaien maakt verschil!



Tristan
26 oktober 2006, 16:56
Vandaag heb ik na de voor mij ook ietwat vreemde constatering op de mini meeting dan toch weer even de proef op de som genomen en heb mijn Monster speakerkabel in allebei de richtingen getest en de sound vergeleken...
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om een Standard Monster Cable speaker kabel waarvan door de fabrikant niet gespecificeerd is dat deze richtingsgevoelig is...

Ik zet de amp aan en denk bij mezelf:
Hmm, dat klinkt lekker vandaag, lekkere soepele bass, lekker smooth en dik, niet schel, dat wordt vandaag lekker gitaarspelen...

Ik zet de amp uit draai de speakerkabel om en zet de amp weer aan en wat blijkt: meer volume, maar ook meer hoogmidden en overal een minder prettig geluid...

In situatie 1 lijkt het wel alsof ik op een amp met buizenrectifier speel t.o.v. situatie 2, om het verschil in klank nog wat duidelijker te omschrijven...

Ik heb de amp (non master volume) nog niet op hogere volumes getest, dus nog niet op crunch, ik ben benieuwd of ik dan dezelfde constatering maak, maar deze eerste bevindingen wilde ik jullie in ieder geval niet onthouden...

Ik zou zeggen, probeer het zelf eens en post hier je bevindingen... :)

Negative K3 fan
26 oktober 2006, 17:06
ik ga het sowieso proberen maar ik denk niet dat ik daar vandaag nog aantoe kom

LordRiffenstein
26 oktober 2006, 17:09
Klopt, gebruik zelf Evidence en heb al menigeen verstomd doen staan door de kabel om te keren, meestal denkt men dat je een andere kabel ingeplugd hebt.

Han S
26 oktober 2006, 18:42
Zit er in die kabel ergens een verdikking, waar electronische componenten in zitten? Of is het gewoon een kabel met aan beide kanten een (jack)plug?

In hi fi kringen zijn vele kabels met een bult waar wat in zit en natuurlijk heeft dat invloed op je geluid. Is het gewoon een kabel met twee pluggen dan moet het niets uitmaken, er gaat gewoon een wisselspanning overheen. Koper of zilver is niet gevoelig voor richting, diodes wel.

heavy-metal-thunder
26 oktober 2006, 18:51
ik zou HanS verhaal willen bijtreden, maar dan spreek ik 2 anderen tegen, zonder dat ik het zelf geprobeerd heb of gehoord heb.

Ik kan daar maar één ding op zeggen: blind-test. 2 mensen luisteren en 1 probeert de anderen in de maling te nemen.

AART
26 oktober 2006, 18:52
Ik ben het hier even met Han eens, maar ook omdat ik gewoon een achterhoekse nuchtere boer ben. :satisfie:


Maar als je het echt goed zou willen testen zou je eerst een gitaarstukje moeten opnemen met gitaar direct in recorder, zondar amp of effecten ertussen.

Daarna dat stukje door een amp afspelen met de ene keer de kabel de ene kant op en de andere keer de andere kant op.
Dat opnemen en dan door veel mensen laten beoordelen.
Eventueel een frequentiediagram van maken met pc.

Want als je het zo zelf test speel je elke keer net heel iets anders en je staat nooit precies op dezelfde plek voor de speaker.

Maarja, zolang ik het zelf niet gehoord heb blijf ik bij mijn achterhoekse nuchterheid en doe een dikke +1 bij Han.

Unicron
26 oktober 2006, 19:03
Kan het niet zo zijn, dat wanneer je een kabel urenlang op hoog volume gebruikt, de electronen in het koper een soort 'richting' krijgen? En dat wanneer je dan de kabel omdraait, hij even anders klinkt maar dat het effect na een tijdje spelen weer weg is?

Ibanez RuleZ
26 oktober 2006, 19:23
Kan het niet zo zijn, dat wanneer je een kabel urenlang op hoog volume gebruikt, de electronen in het koper een soort 'richting' krijgen? En dat wanneer je dan de kabel omdraait, hij even anders klinkt maar dat het effect na een tijdje spelen weer weg is?


Is het gewoon een kabel met twee pluggen dan moet het niets uitmaken, er gaat gewoon een wisselspanning overheen. Koper of zilver is niet gevoelig voor richting, diodes wel.

zoiets?

Harrald

Unicron
26 oktober 2006, 19:26
Ik bedoel een ander soort richting dan in de vergelijking met diodes. Meer zoiets als wanneer je iets magnetiseert...

Toaster
26 oktober 2006, 19:29
Grappig, een vriend van me heeft niks met gitaarversterkers en vindt al dat gedoe over buizen en weet ik veel wat onzin.

Hij is wel Hifi freak.

Komt hij mij vertellen dat hij het verschil kon horen in een test waarbij met een speakerkabel omdraaide......

Han S
26 oktober 2006, 19:32
In hi fi kringen is daar zo veel over gediscussieerd, electronen die van richting veranderen, kabels die zouden moeten 'inspelen' , steuntjes voor onder de luidsprekerkabels, houten knoppen van 450 euro per stuk voor op de versterker, sjoelschijven die je op de speakerkast moet plakken van 40 euro.

En dat is pas het begin, zal ik doorgaan?

Demagnetiseerapparaten voor CD's van 400 euro, demagnetiseer apparaten voor de vinylplaat van 2000 euro, interlinks (tulp/tulp snoertjes) van 60 cm voor 2000 euro, speakerkabels van 2*5 meter voor 45.000 euro (geen 0 teveel).

Spikes voor onder je boxen van 1100 euro en zo kan ik een half uur doorgaan.

En allemaal horen die mannen significante verschillen, tot er een blinde test wordt gehouden, dan kan niemand dat verschil aantonen.

Ik heb eens een CD speler 1000 uur continu laten spelen om het verschil tussen een ingespeelde en niet ingespeelde maar exact dezelfde interlink te kunnen aantonen. Die interlink kostte 170 euro en er was geen verschil meetbaar en ook 23 man konden het blind niet aantonen.

In de audio heet dat autosuggestie. Als een gitarist naar mj komt en zegt dat hij wat meer blauw in zijn geluid wil, dan draai ik soms aan een knopje van een kanaal op de mengtafel dat helemaal geen functie heeft op dat moment omdat dat kanaal gewoon niet aan staat. En meestal zeggen ze dan: perfect!

Autosuggestie, de menselijke hersenen laten zich heel makkelijk in de maling nemen. Hier heb je een voorbeeld:

http://www.3daudioinc.com/3db/attachment.php?attachmentid=292&stc=1&d=1153874343<br /><br />

Kijk nog eens goed, de horizontale lijnen zijn echt evenwijdig aan elkaar.

Anders Destium
26 oktober 2006, 19:43
Ik heb het op de meeting in Amsterdam (ook) met mijn eigen ogen gehoord, het is niet zo overduidelijk als verschillende voorbuisjes maar toch duidelijk merkbaar. Al moet ik erbij zeggen dat Michael, Tristan en Mitch altijd heel overtuigend kunnen uitleggen wat ik zou moeten horen :hippie:

Unicron
26 oktober 2006, 19:50
Het voorbeeld van Han met die lijnen heeft hier natuurlijk weinig mee te maken. Dit is geen optische illusie, ook geen auditieve, het gaat om een verschil tussen twee geluiden, niet om verwarring binnen hetzelfde beeld of geluid.

Han S
26 oktober 2006, 20:10
Het gaat om het feit dat onze hersenen makkelijk in de maling te nemen zijn.

Hier is een deal: we nemen een CD met 72 sinustonen tussen 20hz en 20khz (heb ik), we zetten een hi end hi fi versterker neer met een CD speler. We nemen een breedbandspeaker en zetten daar een dB meter voor. We richten een camera op die meter, want zelfs de veranderende reflecties op een lichaam dat iets van plek verandert, zijn significant, dat weet ik uit eigen ervaring.

We zetten die bewuste speakerkabel tussen de versterker en luidspreker en spelen die 72 tonen af waarbij we in een andere ruimte zijn als waar de luidspreker staat, er zijn geen mensen in die ruimte, alleen de apparatuur. We kijken via die camera naar de meter op een monitor en noteren bij elke toon hoe hard hij op de meter is. Die meter heeft een bereik dat nauwkeurig is tot een honderdste dB.

Als we alles hebben genoteerd veranderen we niets aan het volume van de versterker/luidspreker, we keren alleen de luidsprekerkabel om en herhalen de hele test.

Als er al een hoorbaar verschil zou zijn, moet dat zeker meetbaar zijn met een nauwkeurige dB meter.

Ik heb deze test al eens gedaan met interlinks en dat leverde geen meetbaar verschil.

Mitch
26 oktober 2006, 20:56
Met gitaarkabel heb ik 't nu zelf meerdere malen gehoord. Tot mijn eigen ontsteltenis, want in theorie leek het me pure flauwekul. Speakerkabel heb ik zondag 1x gehoord, was toch wel een redleijk verschil, zal het zelf ook nog eens gaan testen.
Maar 't moet gezegd, het is subtiel. Als verstokte bandspeler-met-doppen-in-want-die-bekkens-knallen-zo zou ik er niet direct wakker van liggen.

PeeVee
26 oktober 2006, 21:08
Hoi Han, ik heb vergelijkbare ervaring. Kennis van me is audiofiel, bouwt zelf boxen maar weet meer van het mechanische dan het electrische. Hij zit in een "luisterclubje" wat maandelijks bijeen komt om elkaars apparatuur te beluisteren, nieuwe amps, kabels of CD's te beluisteren etc. Ik had 'm wat theorie feitjes genoemd over kabels, connectors e.d. Ik heb hem voorgesteld om een testje te doen met zijn luisterclubje (waar één man bij zit die zelfs columns schrijft voor zo'n audiofielenblad). Ik had, heel demonstratief, speakerkabels gemaakt van wit (!!) 220V tweelingsnoer met goeie RCA connectors. Die kennis van me, had net nieuwe zeer dure snoeren gekocht, 100 Euro voor 2 kabels van een meter of drie, volgens geleverd door die "expert". We zouden eerst mijn goedkopie oplossing beluisteren, daarna het verschil met de hi-end kabels. Dat verschil was volgens het luister clubje overduidelijk te horen, definitie, boventonen, balans, verzadiging nou ik weet allemaal niet wat er voor lovende woorden kwamen voor de 2e set.

Je voelt 'm al komen natuurlijk, voor de tweede test had ik goedkopie kabels losgemaakt en... weer ingeplugd. De derde luistertest (na hun jubelwoorden) weer hetzelfde gedaan, het enige wat ik (gespeeld gefrustreerd) vroeg was "en nu?!... hoe vinden jullie het nu?...". Nou het was weer beduidend minder, een wereld van verschil! Ze zaten dus 3x naar dezelfde kabels te luisteren. Ik heb het eerlijk opgebiecht en ze namen het sportief op. Ze hebben daarna echt verschillende kabels beluisterd en meenden toen toch wel weer verschil te horen maar waren VEEL terughoudender dan bij de eerste sessie. Op een stukkie van 3 meter bij LF frequenties? Heb gaat er bij mij niet in. Een rotte kabel klinkt rot, maar goed is goed.

Nou als zij "het" wel horen als het er niet is, en "het" niet horen als het er wel is, dan dan hoor ik het zeker niet ;) Dat van die kabel omdraaien daar geloof ik nog veel minder van; wat zou de theorie daarachter zijn dan?

vinni
26 oktober 2006, 21:09
Gebruik zelf ook Evidence Audio.
Maar meer zoiest van....."Het is een goeie kabel dus daar mankeert het niet meer aan"....

Overigens geeft deze kabel wel beter het laag weer.
Daar hoef je echt geen blinddoek voor om te doen.

Tja...niet goedkoop....maar nou ook weer niet wereldschokkend duur.
Een avondje flink doorstappen en ik ben het ook kwijt.

Groet,
Vinni

hassent
26 oktober 2006, 21:11
Deze discussie is al eens in een ander draadje ter sprake gekomen.
Ik sluit me volledig bij Han S aan. Toen werd ook beweerd dat het verschil tussen 0,75mm2 en 2,5mm2 hoorbaar is. Ook dat valt zeer te betwisten.

Waarschijnlijk eindigd draadje in een welles/nietes tussen theoretici en mensen die zeggen het verschil weldegelijk te kunnen horen. Voor beide een onwrikbaar standpunt :seriousf: . Kort door de bocht zou ik zeggen.... slotje:cooler:

Geronimo
26 oktober 2006, 21:23
Ik geloof er ook geen bal van

Ik denk dat als er dan er echt een verschil in zit, het in de verschillen tussen de pluggen zit; de een past misschien beter in de ene jack dan de andere en daardoor hoor je misschien verschil.

Tristan
26 oktober 2006, 21:29
Jongens, het was geen vraag, het is een constatering van mijn kant...
Voor mij is het gewoon zo, ik zou zeggen probeer het zelf en post dan wat...
Het heeft niet veel zin om het over metingen te hebben en al helemaal niet om het over de hifiwereld te hebben, want dat is iets compleet anders...
Je zou zelfs kunnen stellen dat in 9 van de 10 gevallen wat werkt in de hifi wereld juist niet werkt in de muziek en gitaar wereld en vice versa...
Kijk alleen al naar het ontwerp van versterkers, dat is in de twee werelden al radicaal verschillend...

Over hifi gesproken, er zijn minstens twee verschillen die voor mij duidelijk waarneembaar waren...
Het eerste gaat over hoe je de stekker in het stopcontact steekt (met name van de versterker) en het tweede gaat over een soort houten plank die je tussen de versterker en bijvoorbeeld de cd speler zet...
In beide gevallen hoorde ik duidelijk een positief verschil in detail en openheid van het geluid...

Met gitaar heb je overigens nog een andere factor en dat is het feit hoe je het zelf ervaart als je op iets speelt...
Een voorbeeld, ik heb meerdere malen mensen op een gitaar horen spelen dat ik dacht dat klinkt als een goede gitaar, als ik echter zelf het instrument ter hand nam dan viel het instrument mij ongelofelijk tegen, vond ik het niet open genoeg klinken en dan hoorde ik ook duidelijk de voor mij niet lekkere akoestische resonantie terug in het versterkte geluid...

Je kan soms iets pas horen als je het al daadwerkelijk gehoord heb...
Nog een voorbeeld, de sound van Scott Henderson...
Eerst vond ik dat altijd wel te gek klinken, maar ik heb een aantal Suhr gitaren getest en een OD100 en dat vond ik echt helemaal niets en als ik nu naar Scott Henderson op cd luister dan hoor ik karakter van zowel de versterker als de gitaar duidelijk hierin terug en ik vind het nu dus ook minder mooi...
Ik weet vrijwel zeker dat dit geen meetbare verschijnselen zijn, maar je voelt en merkt het wel, het is een kwestie van waar je concentratie op dat moment ligt, van bewustzijn denk ik...

Wat geeft het of het meetbaar is en of dat je het hoort in een bandmix, als jij er beter van gaat spelen en het prettiger vind dan is dat toch alleen maar goed?
Ik ga ervan uit dat je als muzikant het hoogst haalbare wil halen en daarbij zijn speakerkabels en hoe je ze gebruikt dus wat mij betreft ook van belang en dat wilde ik met jullie delen...

Geronimo
26 oktober 2006, 21:34
Idd, bewustzijn. En als je denkt dat je verschil hoor hoeft dat nog niet echt zo te zijn. Je houdt jezelf voor de gek. Net zoals die audiofielen...

Ik heb ook dat ik ene keer mijn geluid het ultieme vind maar soms klinkt het ook weer voor geen meter, terwijl het exact hetzelfde staat... Het zit gewoon tussen je oren.

Wormaap
26 oktober 2006, 21:41
Hi-fi versterkers hebben meer met gitaarversterkers te maken dan je zou willen weten.
Hi-fi is veel geavanceerder dan gitaarwerk, eventuele verschillen zijn bij hi-fi duidelijker waarneembaar dan bij gitaarspul.
Daarbij zijn gitaar-buizenversterkers en hifi-buizenversterkers qua opbouw het zelfde, 'wij' maken alleen gebruik van clipping e.d. die in de hi-fi natuurlijk vermeden wordt :)

Overigens zou ik dit ook wel eens blind willen testen, want volgens mij is het totale nonsens. Ik schaar me dan ook bij Han :)

Zelf heb ik qua hi-fi ook wel een redelijk setje staan (Rega Mira3 naar 2x Amphion Argon) en speel ik daar met'n tulpkabel van 60 euro (Profigold PGA3000 2x 75cm) en pak'm beet 120 euro aan speakerkabel (Totem Tress, 2x 3.5 meter)
Die kabels kreeg ik gratis bij de set :)
Op de tulpkabels staat een pijltje om aan te geven hoe om hij moet zitten. Ik kan er alleen maar om lachen :)
Geluid is wisselspanning, en een kabel zonder extra electronica kan dus op geen enkele manier verschil kweken door hem om te draaien.

Psychoakoestiek is toch een mooi iets...

Han S
26 oktober 2006, 21:59
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen af te zeiken hoor en een wellus nietus spelletje moet het ook niet worden. Ik hoor ook verschil tussen een 2*0.75 speakerkabel en een 2*2.5 kabel, luisteren is mijn vak.

Een mooi verhaal: in engeland is een hi fi beurs en daar worden (oranje) kabels aangeprezen van 30.000 pond voor 10 meter en uiteraard klinkt dat fantastisch.

Lopen een paar bezoekers even verder de Tannoy stand binnen en zien dezelfde oranje kabels aan die speakers hangen. Zegt een van de bezoekers tegen de standhouder: die kabel klinkt wel fantastisch hé?

Standhouder:'hoe bedoelt u'? Bezoeker: 'nou, die kabel is wel erg duur, maar hij klinkt geweldig'. Standhouder: 'duur? dit is gewoon snoer uit de bouwmarkt, kost 3 pond voor 20 meter, gewoon voor de grasmaaier dus'.

Wat ik zelf heb geflikt, ik krijg een paar audiofielen in de studio en ik heb een paar IMF CM2's neergezet in de hoeken, dit zijn kleine transmissielijn speakertjes met een 16 cm woofertje en een audax tweetertje.

Ik heb daar zeker 30 meter lampensnoer tussen hangen naar de goedkope Pioneer versterker, de goedkoopste die ik toen kon vinden en dat snoer zit met verschillende jackpluggen aan elkaar, niet de meest ideale verbinding.

Dat kan volgens de audiofielen en natuurwetten dus niet goed klinken. Ik zet een CD op van Bjork met extreem sublaag er in en laat dat aan die gasten horen die geen idee hebben welke versterker er aan staat en welke snoeren er tussen zitten.

Zegt de meest kritische van die mannen: jezus, wat is dat laag strak man, geweldig. En idd trilde de vloer mee, kon je gewoon aan je voeten voelen. Die gasten hebben thuis een peperdure installatie met mega dure speakers en voor een vermogen aan bekabeling.

Dus ik zeg: die versterker is 2*100 watt en kostte nieuw geen 300 gulden. De speakers heb ik gekocht via marktplaats voor 70 euro en de bekabeling komt van een rol lampensnoer en er hangt minstens 50 meter van aan die speakers.

Echt, hun bek viel op de vloer van verbazing, zo'n geluid horen ze thuis niet en ik heb het voor een krats voor elkaar. Het geheim is de grote akoestisch goede ruimte.

Ik heb acht monitorsystemen en ik heb wel 80 meter Gamma 2*2.5 mm² speakerdraad in dat hok. Ik heb nog een eind dure v.d.Hul speakerdraad liggen, maar dat klinkt alleen minder goed dan die Gamma.

Wat een fantasties vak, audio. En audiofielen zijn vreselijk interessant, geweldig!

hassent
26 oktober 2006, 22:08
Leuk verhaal Han :seriousf:


Ik hoor ook verschil tussen een 2*0.75 speakerkabel en een 2*2.5 kabel, luisteren is mijn vak.
Maar dit vindt ik nu weer jammer van je....:satisfie: Toch niet op een 100W gitaar versterkertje he?

Han S
26 oktober 2006, 22:27
Leuk verhaal Han :seriousf:


Maar dit vindt ik nu weer jammer van je....:satisfie: Toch niet op een 100W gitaar versterkertje he?

Nee hoor, ik heb het over een Luxman A321 hi fi versterker en IMF RSPM speakers, die wel de meest gedetailleerde speakers zijn die ik tot nog toe heb gehoord. En daarmee hoor ik verschil tussen speakerkabels en ook sommige interlinks.

Die halve meter kabel tussen een JCM top en de 4*12 kast, daar hoor ik geen verschil mee. Bovendien is een Marshall als je hi fi normen hanteert een versterker van nul comma niks, de dempingsfactor van een buizenversterker is uberhaupt matig tot slecht.

schwalbe
26 oktober 2006, 22:28
Nou, gezien de dampingsfactor van buizenversterkers zo laag is denk ik dat je dat verschil in impedantie tussen de dikke en de dunne kabel bij de buizenbak juist eerder hoort dan op je stereo. En helemaal als je die buizenbak flink opentrekt en buiten het lineaire bereik (clean) komt. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat de technisch betere oplossing ook beter klinkt voor gitaar, maar verschil horen kan je zeker.

marter544
26 oktober 2006, 22:31
Ik geloof der vrij weinig van eigenlijk...

Mitch
26 oktober 2006, 22:46
Je kan soms iets pas horen als je het al daadwerkelijk gehoord heb...

Hier raak je een heel ander punt: dat van perceptie. Ruwweg de formule:
Perceptie = waarneming + ervaring
Ernstig off topic, maar ik blijf het te interessant om het niet te noemen. Dit is dus wat je geheugen met je doet, niks aanstellerij: pure neurofysiologie.

Je vindt Henderson een goede gitarist: zijn klank komt prettig over omdat -ie als 'positief' gelabeld staat. Heb je dan eenmaal de slechte ervaring met zijn spullen komt het label 'negatief' aan 'm te hangen. Je kunt dan nooit meer op dezelfde manier naar zijn muziek luisteren, of beter gezegd: je perceptie is blijvend veranderd. Nogmaals, da's geen flauw "het zit tussen je oren", nee, het zit letterlijk tussen je oren: je brein !
Zelfde als je een ontzettend lekker wijf ziet, met prachtige ogen en je ziet een ongelofelijk lelijke gozer haar vol op d'r bek pakken en je ziet haar verliefd kijken naar die engerd. Je kunt dan niet meer opgewonden raken van haar zwoele blik.
Nou ja, of je moet echt droog staan, but you catch my drift.

Niet direct gelinkt aan het kabelverhaal, maar wel ontzettend interessante materie die op dit niveau vaker meespeelt.

AART
26 oktober 2006, 22:48
@ Tristan:

Dat verschil zit idd tussen de oren.

Het kan ook nog iets biologisch zijn:

Als je hard geluid op je oren loslaat gaan deze vanzelf een soort demping in werking stellen, vooral op het laag en hoog gebied.

Wanneer je dan de amp heel even uitzet, wennen je oren weer an de stilte.
Als je dan weer begint te spelen lijkt alles duidelijker te klinken, maar in werkelijkheid is gewoon de demping van je oren minder.

Kabels zijn niet richtingsgevoelig, je kan het testen, maar de uitkomst lijkt me vrij voor de hand liggend.
Kijk de natuurkunde er maar op na.

Je kan trouwens wel zeggen dat jij dingen hoort die apparatuur niet oppikt, maar apparatuur is veel gevoeliger dan jouw gehoor en niet zo wisselend.

Han S
26 oktober 2006, 23:00
Nou, gezien de dampingsfactor van buizenversterkers zo laag is denk ik dat je dat verschil in impedantie tussen de dikke en de dunne kabel bij de buizenbak juist eerder hoort dan op je stereo. En helemaal als je die buizenbak flink opentrekt en buiten het lineaire bereik (clean) komt. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat de technisch betere oplossing ook beter klinkt voor gitaar, maar verschil horen kan je zeker.

De dempingsfactor, een luidspreker is een mechanish apparaat waar een gewonden spoel zich in een sterk magnetisch veld bevindt. Als die spoel stroom krijgt gaat hij bewegen en net als elke beweging houdt dat niet vanzelf op maar blijft net als een veer nog een tijdje nabewegen.

Op dat moment werkt die spoel in dat magnetisch veld als een dynamo en zal ook een electrische stroom genereren. Als je op dat moment de luidspreker kortsluit zal hij onmiddelijk vastlopen, een dynamo welke je kortsluit zal enorm zwaar gaan draaien.

De taak van de versterker is dus om die luidspreker van stroom te voorzien, maar als hij dat niet doet zal hij de speaker zoveel mogelijk kortsluiten om hem tegen te werken, te dempen dus net als een schokbreker.

De werking van dat dempen hangt voor een groot deel ook af van de weerstand van de kabel en de aansluitingen daarvan, 0 ohm is ideaal en omdat er een behoorlijk hoge stroom kan lopen moet die draad ook dik zijn, anders zet je een deel om in warmte.

In theorie zal een korte en dikke draad dus beter klinken (strakker laag) dan een lange dunne, maar in de praktijk werkt dat niet altijd zo, het is net seks. :D

grayfink
26 oktober 2006, 23:04
Ik sluit mij helemaal bij Aart en Han S. aan. Sinds kort ben ik ook aan de (budget) buis. Klinkt super, veel meer dynamiek/definitie dan in mijn Cubeje, die in vergelijking met mijn Valveking toch wel erg vlak klinkt. Mijn bandleden vinden het maar flauwekul. Het draait allemaal om perceptie.

grayfink
26 oktober 2006, 23:06
In theorie zal een korte en dikke draad dus beter klinken (strakker laag) dan een lange dunne, maar in de praktijk werkt dat niet altijd zo, het is net seks. :D

Mijn vrouw is een korte dikke, ik ben een lange dikke, toch gelukkig volledig compatible :seriousf:

Anders Destium
26 oktober 2006, 23:10
Wat mij zelf opvalt is dat Han binnen dit topic een heel ander soort benadering heeft mbt bewijs en bewijsvoering ten opzichte van zijn normale benadering, als het bijvoorbeeld gaat over politiek, autorijden en nog meer van dat soort dingen. Op die vlakken is bewijs door middel van getallen ondergeschikt aan zijn redenatie, en nu is het opeens andersom. Ideologisch gebruik van wetenschap? Nee hoor!

Mij zeggen alle getallen binnen dit topic helemaal niets, maar ik heb wel degelijk een verschil gehoord toen we op de meeting verschillende kabels hebben omgedraaid en ten opzichte van elkaar hebben getest. Laat mij maar domweg gelukkig in de Dapperstraat zijn ;)

Han S
26 oktober 2006, 23:20
Een wetenschappelijke benadering is de blinddoek voor en kijken of je dat verschil dan nog kan aantonen en dat zal in de praktijk zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn.

grayfink
26 oktober 2006, 23:39
Natuurlijk zul je verschil horen, ook met blinddoek. Als je maar een fractie harder of zachter aanslaat maakt dat verschil, als je een paar millimeter dichter bij de brug aanslaat, zal het scheller klinken. De tweede keer luisteren is je brein al geconditioneerd door de eerste keer. Elektronen weten niet of ze linksaf of rechtaf gaan. Alleen de perceptie veranderd.


Disclaimer: Dit is een persoonlijke mening, die ik niet presenteer als feit.

Han S
26 oktober 2006, 23:42
Natuurlijk zul je verschil horen, ook met blinddoek. Als je maar een fractie harder of zachter aanslaat maakt dat verschil, als je een paar millimeter dichter bij de brug aanslaat, zal het scheller klinken. De tweede keer luisteren is je brein al geconditioneerd door de eerste keer. Elektronen weten niet of ze linksaf of rechtaf gaan. Alleen de perceptie veranderd.


Disclaimer: Dit is een persoonlijke mening, die ik niet presenteer als feit.

Je hebt een zeer sterk punt! Je zult je gitaar met een DI moeten opnemen en die opname naar de gitaarversterker sturen, dan heb je steeds het zelfde signaal.

Tristan
27 oktober 2006, 00:04
Ik vind dit echt een onzindiscussie...
De meesten van jullie gaan er allemaal vanuit dat je niet weet hoe je zelf speelt en hoe de versterker op jouw spel reageert...
De hele feel veranderde gewoon bij het omdraaien van de speakerkabel...
Feel kan je volgens mij op alle fronten horen, dus maakt het niet uit hoe hard of zacht je aanslaat en waar, ik neem aan dat je zelf weet hoe je speelt en hoe dat klinkt door je amp...
Er was echt een duidelijk verschil in output, in het hoog, in het laag en ook in hoe de versterker aanvoelde...
Het is ook niet mijn bedoeling om hierover een discussie te houden met allerlei audiologische weetjes e.d, want dat is mijns inziens zinloos...
Ik zou zeggen, probeer het zelf en post je bevindingen en misschien clipjes hier...
Op de mini meeting was dit verschil al duidelijk te horen voor alle aanwezige mensen, want in eerste instantie wilde de Marshall bijna niet crunchen, in tweede instantie, dus met de speakerkabel omgedraait, kregen we er veel makkelijker een crunch uit...
Dat lijkt me een duidelijk verschil en nee, het gaat hier niet om een kabel met een bobbel of waar op een of andere wijze aangegeven staat dat hij richtingsgevoelig is...
Het gaat hier ook niet over welk merk speakerkabel men gebruikt, ik ben benieuwd naar de richtingsgevoeligheid van alle typen speakerkabels...

Negative K3 fan
27 oktober 2006, 00:53
de dempingsfactor van een buizenversterker is uberhaupt matig tot slecht.

maar dat klinkt wel fucking goed :D

ik denk persoonlijk dat het nog steeds te maken heeft met wishfull thinking, zoals han het zegt, het gaat nog altijd om een wisselspanning en om symmetrische snoeren

misschien dat het wel eens leuk is om te testen om te kijken wat meer verschil maakt, het omdraaien van een speakerkabel bij een aan 1 kant geaarde speaker uitgang of het omdraaien van een speakerkabel zonder geaarde uitgang (bij buizenamps met OT dus).

ik zal morgen de proef op de som nemen.


persooonlijk vind ik het trouwens vanuit theoretisch oogpunt volledig belachelijk dat de mate van 'crunch' (vervorming) afhankelijk is van de richting van de speakerkabel.

ik stel voor om tristan eens aan een zeer uitgebreide blindfold test te onderwerpen.

LordRiffenstein
27 oktober 2006, 08:34
Ok, ik heb het met mijn eigen oren gehoord:

Blindtest van een Monster gitaarkabel, deze test liep op een Amerikaans forum. Iemand speelde enkele cleane noten en draaide dan de kabel om en speelde opnieuw. Hij herhaalde dit 3 keer en had dus 6 afzonderlijke MP3s(!!!) en postte deze in willekeurige volgorde. Verschillende mensen konden duidelijk zeggen welke de opnames waren met de kabel in 1 richting en welke de andere.

Speakerkabel test die ik al een 5-tal keren thuis heb uitgevoerd met verschillende vrienden. Laat hun het verschil horen tussen mijn Evidence (3m) en een gewone speakerkabel. Ik zit achter de versterker, speel wat, verander de kabel enz. Tussenin draai ik voor de gein altijd de Evidence een keertje om en iedereen denkt dat het de andere kabel is.

Het probleem met deze tests is dat sommige mensen het gewoon niet horen. Dat is geen belediging maar is gewoon een feit, niet elke persoon hoort hetzelfde. Heb de speakerkabel-test ooit met 2 vrienden gedaan waarvan er eentje het niet hoorde en de andere wel. De eerste hoorde echt geen verschil tussen de kabels en de 2 hoorde het zelfs als ik de Evidence omkeerde. Dat levert dan helaas ellenlange discussies op.

Michael AE
27 oktober 2006, 08:59
Op de vorige meeting in Amsterdam hebben een aantal van ons de "kabel-omdraai" test gedaan, zoals Anders zei. Iedereen hoorde duidelijk verschil bij alle kabels. De vraag was toen al of ik niet anders speelde, of mijn plectrum had omgedraaid, of iets in die geest. Op een gegeven moment heeft iemand, terwijl ik door bleef spelen, de kabel omgedraaid. Iedereen in de ruimte hoorde direct verschil.

Als je zelf speelt voel of hoor je het zelfs nog beter. Ik merk altijd duidelijk verschil tussen de lage en hoge noten, niet zozeer het midden.

Of het nu tussen de oren zit of niet, het verschil is voor mij groot genoeg om mezelf nu hier belachelijk te maken, mocht het onzin blijken te zijn.

Ook hoorde iedereen op de mini-meeting duidelijk verschil toen Tristan zijn kabel omdraaide, terwijl sommigen niet eens doorhadden dat hij dat had gedaan.

Dit onderwerp heeft trouwens op het forum van www.hugeracksinc.com ook hele leuke discussies opgeleverd. De meesten gaven aan het wel te horen, maar leken toch een beetje terughoudend...

morris
27 oktober 2006, 09:21
Ik nodig iedereen uit om het een keer zelf te proberen met een EA kabel.
Ook ik was behoorlijk sceptisch en lacherig over alle dicussies omtrent richtingsgevoeligheid, maar uiteindelijk toch maar eens een Evidence Siren gekocht het verschil is er wel degelijk. Ik heb een gitaarsignaal ingespeeld en vervolgens gereampd om verschillen in speelwijze uit te sluiten. Vervolgens kabel omgedraaid. Het verschil is -zij het subtiel- wel hoorbaar! Of dit al dan niet wetenschappelijk aangetoond kan worden m.b.v. metingen e.d. boeit me niet zo. Het klinkt goed of beter, period.

0,02
Morris

peter_heijnen
27 oktober 2006, 10:27
Als er al een hoorbaar verschil zou zijn, moet dat zeker meetbaar zijn met een nauwkeurige dB meter.

Han, ik denk dat je je eigen oren met deze stelling te kort doet.

Geronimo
27 oktober 2006, 14:46
Maar als jullie dat zo duidelijk horen en anderen niet ligt het dan niet gewoon aan die kabels die jullie gebruiken? Misschien mankeert er wat aan de pluggen en is de een net effe anders dan de andere zoals ik al eerder heb geroepen.

Als het echt zo is wat jullie zeggen dan is daar toch gewoon een verklaring voor? Als die kabel exact symmetrisch is en je hoort toch verschil dan is dat gewoon onzin want dat kan gewoonweg niet. Een snoer is twee stukkies metaal, niks meer, niks minder.

Als je verschil hoort heb je gewoon een boutkabel, ook al is het een evidence of monster of weetikveel van 100 euro als ie dan de ene kant op kut klinkt en de andere lekker sorry maar dan mankeert er gewoon wat aan en ben je genaaid voor 100 euro.

Ik bedoel waarom hoor ik dan absoluut geen verschil met mijn zelfgemaakte neutrikpluggen-en-HEMA-tweelingsnoer? Juist ik heb 'm zelfgemaakt en daardoor weet ik dat alles gewoon goed zit.

Ik werk bij een tv station en daar zijn ze het hele editsysteem aan het vervangen: decks en servers en computers (analoge en digitale signalen) allemaal verbonden met kilometers kabel.
Het zou wat zijn als al die kabels 'richtingevoelig' zouden zijn.
Hebben ze hele shit geinstalleerd (kabelgoten met bossen kabel boven het plafond, je wil het niet weten) en dan 'Jaap, we hebben hier boutbeeld, draai jij die kabel eens efkes om?' Shit dat gaat toch helemaal nergens over? Als het al zo zou zijn dan hadden die kabels die ze trekken al vanuit de fabriek pijltjes op zich hebben van die kant uit->

Wat een onzin shit.

Wormaap
27 oktober 2006, 15:08
Om maar even een gewaardeerd lid van een ander forum (Tweakers.net, voor de geïnteresseerden) te quoten: "Sound is no VooDoo"
Veel mensen stellen zich té veel voor bij geluid, terwijl het in feite zo simpel is.
Electronen die door een kabel bewegen, daardoor een stroom opwekken in een spoel die een conus beweegt d.m.v. magnetisme, waardoor lucht gaat trillen.
Meer is er niet, geen magie, geen niks. Slechts natuurkunde.

Zojuist heb ik de tulp-interlink tussen mijn CD-speler en versterker op 1 kanaal omgedraaid. Damn, mijn muziek klinkt nu helemaal nergens meer naar, alle balans is weg!

Grapje ;)

Dit om aan te geven dat ik't echt zelf heb getest :P

peter_heijnen
27 oktober 2006, 15:51
Meer is er niet, geen magie, geen niks. Slechts natuurkunde.

Daarom maken natuurkundigen ook doorgaans de beste platen?

Ik zie dat je uit Geleen komt. Ik heb vroeger mijn natuurkundelessen aan de Rijksweg gehad aan het Albert Schweitzer Lyceum. Muziek heb ik in die lessen nooit geleerd.

morris
27 oktober 2006, 16:06
Daarom maken natuurkundigen ook doorgaans de beste platen?

Ik zie dat je uit Geleen komt. Ik heb vroeger mijn natuurkundelessen aan de Rijksweg gehad aan het Albert Schweitzer Lyceum. Muziek heb ik in die lessen nooit geleerd.

Hey da's toevallig! Ik ook! in welke periode zat jij daar?

OT: dit draadje kan gemakkelijk 40 pagina's gaan vullen met wikipedia wijsheden, maar feit blijft dat diegenen met oren, die het daadwerkelijk geprobeerd hebben met een goede EA/Monster-kabel, het verschil wel horen. En daar doet geen multimeter iets aan af. Of het vervolgens iets voor jou is, is vers 2!

Morris

Geronimo
27 oktober 2006, 16:21
Dan horen jullie dat toch lekker. Ik vraag me alleen af: wat hoor je dan?? De kabel? De pluggen? En waarom hoor ik het niet?? Als het zo zou zijn hadden alle kabels dat toch of niet?

Wormaap
27 oktober 2006, 16:24
Het vreemde is alleen dat degenen die het willen horen het horen, en de sceptici niet.
Ik zeg net zelf dat ik het heb geprobeerd en geen verschil hoorde. Heck, ik zat me af te vragen of ik nou toch niet iets anders hoorde in het rechterkanaal (had de rechterkabel omgewisseld) en toen ik de kabel terugstak kwam ik erachter dat ik perongeluk niet de rechter, maar de línker-interlink had omgewisseld (zijn 2 losse kabels dus hè :) )

Maar dan zullen mijn oren wel gewoon ruk zijn. Gelukkig weet ik dat dat niet zo is :)

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:24
Hey da's toevallig! Ik ook! in welke periode zat jij daar?

Leuk, en idd toevallig. Volgens mij was ik er klaar in '82 (...in die tijd maakten ze nog geen moderne versterkers), maar precies weet ik dat niet meer.

Ik had Natuurkunde van Annegarn en Muhlstaff. Haha, the poor bastards.

morris
27 oktober 2006, 16:31
Leuk, en idd toevallig. Volgens mij was ik er klaar in '82 (...in die tijd maakten ze nog geen moderne versterkers), maar precies weet ik dat niet meer.

Ik had Natuurkunde van Annegarn en Muhlstaff. Haha, the poor bastards.

Die heb ik ook nog gehad ja.. Muhlstaff met z'n stelletje gehaktballen hehe.. Ik was er klaar in 87 of 88 geloof ik.

Wormaap: heb je het met een EA speaker kabel geprobeerd?
Geronimo: idem eigenlijk... Vette amp heb je overigens, klinkt lekker. Zelf gebouwd?

Morris

Geronimo
27 oktober 2006, 16:40
Het vreemde is alleen dat degenen die het willen horen het horen, en de sceptici niet.
Ik zeg net zelf dat ik het heb geprobeerd en geen verschil hoorde. Heck, ik zat me af te vragen of ik nou toch niet iets anders hoorde in het rechterkanaal (had de rechterkabel omgewisseld) en toen ik de kabel terugstak kwam ik erachter dat ik perongeluk niet de rechter, maar de línker-interlink had omgewisseld (zijn 2 losse kabels dus hè :) )

Maar dan zullen mijn oren wel gewoon ruk zijn. Gelukkig weet ik dat dat niet zo is :)

Idd het zit gewoon tussen de oren. Maarja het is het zoveelste draadje alweer over die kabelfabels en het zijn toch altijd de technisch nadenkende figuren die sceptisch blijven en het zijn de mensen waarvoor elektrotechniek iets vaags is die er in blijven geloven.

bentium
27 oktober 2006, 16:40
ff mijn 2 cent:

kopermoleculen hangen op een symmetrische manier in een roostervorm aan elkaar, dus als je er electronen gaat doorsturen maakt het geen fluit uit als je ze links of rechts of boven of onder laat binnenkomen, de moleculen zitten op een identieke manier verbonden met elkaar, dus voor de kabelkant maakt het niets uit hoe hij verbonden is


wat wel iets kan uitmaken zijn de pluggen: de dikte bvb, als van een kabel de plug langs een kant iets dikker is als aan de andere kant, heeft deze beter contact. als deze dikkere kant aan de amp kant wordt in gestoken gaat er iets meer vermogen (nauwelijks merkbaar volgens mij) de kabel in, maar gaat niet al dit vermogen uit de kabel ,dus blijft ie in de kabel (met lichte verwarming tot gevolg). als je de dikke kant langs de speaker steekt, de amp houdt een beetje van het vermogen op zich(dus blijft hangen in trafo ed)

vergeet niet dat solderingen en soldeertin ook een groot verschil kan maken hoor!! vraag maar aan de menig diy'ers op dit forum wat 1 stom slecht contactje in je amp/pedaal verandert aan het totaal geluid van een amp/pedaal

ook de dikte van de kabel, afstand, gebruikt metaal, ... speelt allemaal natuurlijk rol (faseverschillen, .....)

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:41
Dan horen jullie dat toch lekker. Ik vraag me alleen af: wat hoor je dan?? De kabel? De pluggen? En waarom hoor ik het niet?? Als het zo zou zijn hadden alle kabels dat toch of niet?

Ik kan alleen voor mezelf praten en weet dat ik ca 15 jaar geleden monsterkabel hoorde en helemaal weg was van dat geluid tov mijn andere kabels.

Ik heb door die kabel toen fikse ruzie gehad met onze toenmalige lichtman: de kabel trok met zijn felle kleur veel teveel aandacht en verstoorde zijn lichtplan. Na een A/B vergelijk tussen mijn monster en andere kabels bond de lichtman alsnog in. Karin Bloemen was toen mijn baas en vond die kabel ook erg lelijk, maar ze hoorde ook het verschil.

Jaren daarna hoorde ik van een collega dat het mogelijk beter is als je je kabels steeds dezelfde signaalrichting geeft. Ik vond het geen moeite om mijn kabels te markeren en vanaf toen one way te gebruiken. Of die kabels beter klinken weet ik niet: ik draai ze nooit om en kan het dus niet vergelijken. Haha!

Het laatste wat iemand mij in dit opzicht vertelde, was dat dit alleen zou uitmaken bij audiokabel en niet bij speakerkabel. Ahaaa, nu wordt het dus echt pas heel leuk.

Anyway, ik gebruik mijn kabels one way only.

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:47
Ik was er klaar in 87 of 88 geloof ik.

Zat je er al in het jaar dat de halve school op de laatste schooldag van de laatstejaars was afgesloten? Dat was mijn eindexamenjaar.

morris
27 oktober 2006, 16:48
Idd het zit gewoon tussen de oren. Maarja het is het zoveelste draadje alweer over die kabelfabels en het zijn toch altijd de technisch nadenkende figuren die sceptisch blijven en het zijn de mensen waarvoor elektrotechniek iets vaags is die er in blijven geloven.

Misschien is het dat wel... Cornish gelooft er totaal niet in, maar gebruikt toch EA omdat Gilmoure dan meer betaalt... :)

Ik herhaal, wie van jullie heeft ZELF als eens een test met EA kabel gedaan?

Morris

bentium
27 oktober 2006, 16:48
nog iets vergeten

als de richting iets zou uitmaken, dan zouden ze dat ook doen bij UTP kabels bij netwerken, coaxkabels bij televisie, bij telefoonkabels, oh hell zelfs bij glasvezel


als jij je netwerkkabeltje van je pc andersom steekt, vertraagt je internet toch niet ;)

morris
27 oktober 2006, 16:50
Zat je er al in het jaar dat de halve school op de laatste schooldag van de laatstejaars was afgesloten? Dat was mijn eindexamenjaar.

Ja idd. toen hebben we de hele dag bier zitten zuipen in de kelder hehe. Toen was ik 2e of 3e jaars.
Volgens mij ken ik jou ook, de naam is me te bekend!

morris

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:51
als jij je netwerkkabeltje van je pc andersom steekt, vertraagt je internet toch niet ;)

Nooit geprobeerd, maar je brengt me op een idee. :)

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:53
Ja idd. toen hebben we de hele dag bier zitten zuipen in de kelder hehe. Toen was ik 2e of 3e jaars.
Volgens mij ken ik jou ook, de naam is me te bekend!

morris


Shit man, hoe kwam jij toen al in onze kelder? :)

morris
27 oktober 2006, 16:55
Shit man, hoe kwam jij toen al in onze kelder? :)

Ik kon goed tafelvoetballen en had altijd lekkere chicks bij me ;-)

Geronimo
27 oktober 2006, 16:56
Ik kan alleen voor mezelf praten en weet dat ik ca 15 jaar geleden monsterkabel hoorde en helemaal weg was van dat geluid tov mijn andere kabels.

Ik heb door die kabel toen fikse ruzie gehad met onze toenmalige lichtman: de kabel trok met zijn felle kleur veel teveel aandacht en verstoorde zijn lichtplan. Na een A/B vergelijk tussen mijn monster en andere kabels bond de lichtman alsnog in. Karin Bloemen was toen mijn baas en vond die kabel ook erg lelijk, maar ze hoorde ook het verschil.

Jaren daarna hoorde ik van een collega dat het mogelijk beter is als je je kabels steeds dezelfde signaalrichting geeft. Ik vond het geen moeite om mijn kabels te markeren en vanaf toen one way te gebruiken. Of die kabels beter klinken weet ik niet: ik draai ze nooit om en kan het dus niet vergelijken. Haha!

Het laatste wat iemand mij in dit opzicht vertelde, was dat dit alleen zou uitmaken bij audiokabel en niet bij speakerkabel. Ahaaa, nu wordt het dus echt pas heel leuk.

Anyway, ik gebruik mijn kabels one way only.

Jij hebt het over gitaarsnoeren. Daar zou het misschien nog wel eens hoorbaar kunnen zijn, alhoewel ik dat richtingsverhaal daar ook niet geloof.

Ik heb twee lange snoeren; een spectraflex, ook erg duur en schijnt ook een van de betere te zijn. En een zelfgemaakte merkloze kabel van de electroboer met neutrikpluggen. Ik hoor geen bal verschil, echt niet. Kan natuurlijk zijn dat die kabel van de elektrogast ook bet oke is natuurlijk.

Maar een speakerkabel? Twee dikke snoeren van nog niet eens een meter? Sorry maar dat hoor je echt niet.


ff mijn 2 cent:

kopermoleculen hangen op een symmetrische manier in een roostervorm aan elkaar, dus als je er electronen gaat doorsturen maakt het geen fluit uit als je ze links of rechts of boven of onder laat binnenkomen, de moleculen zitten op een identieke manier verbonden met elkaar, dus voor de kabelkant maakt het niets uit hoe hij verbonden is


wat wel iets kan uitmaken zijn de pluggen: de dikte bvb, als van een kabel de plug langs een kant iets dikker is als aan de andere kant, heeft deze beter contact. als deze dikkere kant aan de amp kant wordt in gestoken gaat er iets meer vermogen (nauwelijks merkbaar volgens mij) de kabel in, maar gaat niet al dit vermogen uit de kabel ,dus blijft ie in de kabel (met lichte verwarming tot gevolg). als je de dikke kant langs de speaker steekt, de amp houdt een beetje van het vermogen op zich(dus blijft hangen in trafo ed)

vergeet niet dat solderingen en soldeertin ook een groot verschil kan maken hoor!! vraag maar aan de menig diy'ers op dit forum wat 1 stom slecht contactje in je amp/pedaal verandert aan het totaal geluid van een amp/pedaal

ook de dikte van de kabel, afstand, gebruikt metaal, ... speelt allemaal natuurlijk rol (faseverschillen, .....)

Idd, dat denk ik dus ook.

peter_heijnen
27 oktober 2006, 17:12
Ik kon goed tafelvoetballen

Dan ken je me zeker! Ik was een klein net iets te dik indisch ventje en was de beste met tafelvoetballen! :)

Het ging in die tijd met tafelvoetbal eigenlijk altijd tussen Leon Peijs of mij. Ik vond hem iets beter, maar ik won altijd als we man tegen man speelden.

grayfink
27 oktober 2006, 17:14
Met die speakerkabels omdraaien is het een beetje hetzelfde als met God. Je moet er in geloven om er iets van waar te nemen.

Rectifier
27 oktober 2006, 17:15
Eh........
- moet ik nou straks de stroomkabels ook omdraaien......
- de snaren omdraaien en de baleindjes in de stemmechanieken plaatsen...
- de hele gitaar omdraaien omdat ie links beter klinkt dan rechts...
- zorgen dat ik ver uit de buurt van de bassist sta omdat zijn speakergolven
tegendraads aan mijn speakergolven werken.......

Woahhaaaaaaaaaaaaaaaa :D

Dus m.a.w. als je je speakerkabel niet omdraait heb je nu een kutsound :D

Hehehe

Josdevos
27 oktober 2006, 17:27
Jullie moeten de proef maar eens op de som nemen... Het verschil is niet reuzegroot maar is er. Het klinkt niet slecht, maar anders...

Ik vermoed dat het koper in sommige kabels gericht is...

Vovox hangt zelfs al vlagjes aan de jack waar de kabel in de speaker moet...

http://www.vovox.ch/neu/media/produkte/303/ls_speakon_303.jpg

morris
27 oktober 2006, 17:28
parels voor de zwijnen Jos...

Infidels!:)

AART
27 oktober 2006, 17:30
Jullie moeten de proef maar eens op de som nemen... Het verschil is niet reuzegroot maar is er. Het klinkt niet slecht, maar anders...

Ik vermoed dat het koper in sommige kabels gericht is...

Vovox hangt zelfs al vlagjes aan de jack waar de kabel in de speaker moet...

http://www.vovox.ch/neu/media/produkte/303/ls_speakon_303.jpg


Koper kan niet gericht zijn, tenzij jij een leuke nieuwe theorie hebt?

En die vovox heeft waarschijnlijk te maken met die driekabel manier(één kabel alleen vanaf output aarde als shielding, een extra mantel).

peter_heijnen
27 oktober 2006, 17:38
Vovox hangt zelfs al vlagjes aan de jack waar de kabel in de speaker moet...

Het merkje markeert bij Vovox idd de output. Ik heb een vovox gitaarkabel en ben daar heel erg blij mee. Klinkt heel anders dan de Spectraflex die ik vele jaren daarvoor gebruikte.

Zal ik hem voor de grap eens omdraaien.....

bentium
27 oktober 2006, 17:42
Ik vermoed dat het koper in sommige kabels gericht is...
de dag dat jij gericht koper uitvindt, meld je dat enkel aan mij, dan worden we samen stinkend rijk

AART
27 oktober 2006, 17:43
dan is het een leuke fabel benutten om veel geld te verdienen of een of ander mojo xx$$$ jomanda instraling, want gericht koper is onzin.

Kim Wilson
27 oktober 2006, 17:45
dan is het een leuke fabel benutten om veel geld te verdienen of een of ander mojo xx$$$ jomanda instraling, want gericht koper is onzin.
Gericht lood ken ik wel:
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/485608/2/istockphoto_485608_loaded_revolver_pointed_at_view er.jpg

Josdevos
27 oktober 2006, 17:52
Het is hier weeral lekker gitaar-zeik-net!
Jongens... Ik verkondig hier geen waarheid hé... Ga het voor jezelf proberen vind je het niets so be it, vind je het wel iets, dan is het ook maar zo!


Ik vermoed dat het koper in sommige kabels gericht is ofzo...

Ik weet alleen dat MIJN speakerkabel anders klinkt in de ene dan in de andere richting.

AART
27 oktober 2006, 18:05
Het is hier weeral lekker gitaar-zeik-net!
Jongens... Ik verkondig hier geen waarheid hé... Ga het voor jezelf proberen vind je het niets so be it, vind je het wel iets, dan is het ook maar zo!



Ik weet alleen dat MIJN speakerkabel anders klinkt in de ene dan in de andere richting.


Sorry, je hebt gelijk, beetje teveel ANW gedaan vandaag. :satisfie:

Vergeef me? :chicken:

AART
27 oktober 2006, 18:06
Gericht lood ken ik wel:
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/485608/2/istockphoto_485608_loaded_revolver_pointed_at_view er.jpg


Dat heet in het wilde weg schieten, dit is gericht lood:

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ground/images/m-82_020614_06.jpg

Josdevos
27 oktober 2006, 18:12
Ik weet ook niet of dat richten er iets mee te maken had, was maar een hersenspinsel van me, had nog niet verder nagedacht over de natuurkundige achtergrond ervan. Maar eerlijk gezegd, zou toch kunnen. In de materiaalkunde worden sommige metalen toch ook bewerkt, uitgerokken verwarmd etc. om een bepaalde (o.a. sterkte) eigenschap te bekomen...

M'n zelfgemaakte mogami gitaarkabel klinkt ook het beste de lettertjes mee imo dus ga jullie nog maar wat meer druk maken...

En ja mooie plaatjes jonges, vanwaar het ridiculiseren?

bentium
27 oktober 2006, 18:16
Ik weet ook niet of dat richten er iets mee te maken had, was maar een hersenspinsel van me, had nog niet verder nagedacht over de natuurkundige achtergrond ervan. Maar eerlijk gezegd, zou toch kunnen. In de materiaalkunde worden sommige metalen toch ook bewerkt, uitgerokken verwarmd etc. om een bepaalde (o.a. sterkte) eigenschap te bekomen...

M'n zelfgemaakte mogami gitaarkabel klinkt ook het beste de lettertjes mee imo dus ga jullie nog maar wat meer druk maken...

En ja mooie plaatjes jonges, vanwaar het ridiculiseren?ook mijn excuses joske, was niet als aanval bedoelt ofzo

maar als ze metaal smelten en uitrekken, herstelt het zich terug in een roostervorm :)

Josdevos
27 oktober 2006, 18:33
ook mijn excuses joske, was niet als aanval bedoelt ofzo

maar als ze metaal smelten en uitrekken, herstelt het zich terug in een roostervorm :)

No problem... Hmmmz, daar is iets van aan, ik herriner me terug flarden van de lessen materiaalkunde... Ik ga als ik meer tijd heb het eens uitspitten...

Wizz
27 oktober 2006, 19:12
Wat een totale bullshit, zeg.
Mijn anekdote : Ik speelde kontrabas in het Nationaal Jeugdorkest, een jaartje of twintig geleden. We voerden de 5e symphonie van Tjaikovski (kopen !) uit. Zit een passage in waarin de kontrabassen een "orgelpunt" (lang aangehouden noot) hebben, de lage (losse) E snaar. Vraagt de dirigent -een blazer- om meer vibrato. We keken elkaar aan, zo van : wat wil die man nou, vibrato op een losse snaar ? Maar we besluiten hem te foppen : We zwengelen woest met onze handjes heen en weer terwijl we de losse E nogmaals beroeren. Volgens de internationaal befaamde dirigent klonk het toen "sehr viel besser"...

Wizz

Han S
27 oktober 2006, 19:45
Het is allemaal niet zo belangrijk, maar je ziet deze discussies altijd gaan tussen alpha en beta mensen, tussen gelovigen en ongelovigen, tussen de gevoelsmensen en de wetenschappers.

In de medische wetenschap en ruimtevaart is er geen kabeldiscusie en niemand die op het idee komt om een draadje om te keren of 'in te spelen'.

Het hele electro akoestische gebeuren gaat via strikte natuurwetten waar je met geen mogelijkheid verschillende kanten mee uit kunt. De wet van Ohm klopt en Ampere had ook gelijk, kun je niet omheen. James Watt was ook bepaald niet achterlijk.

Anyway, we kunnen het altijd onderzoeken. Jullie komen naar de studio en we nemen een stuk gitaarmuziek op via een DI naar zowel digitaal als analoog.

Als dat eenmaal is opgenomen zal dat niet meer veranderen. We sturen dat signaal naar een gitaarversterker welke we rondom afschermen zodat je niet kunt zien of een LS kabel wel of niet wordt omgekeerd.

We merken de beide (jack)pluggen met een A en een B. Iemand gaat met een getuige achter dat spul staan en keert de kabel om of niet, de getuige houdt met notities bij welke plug in de amp en in de speakerkast zit.

Zo laten we 10 keer hetzelfde fragment horen en de luisterende partij noteert bij welke van die 10 keer hij/zij verschil meent te horen.

Dat is echt de enige manier om iets te bewijzen of te ontzenuwen.

Mij maakt het weinig uit, ik heb kilometers kabel in dat hok zitten en de microfoonkabels worden altijd in dezelfde richting gebruikt, om de simpele reden dat er aan een kant een male en aan de andere kant een female plug zit. :D

Geronimo
27 oktober 2006, 19:46
Ik weet ook niet of dat richten er iets mee te maken had, was maar een hersenspinsel van me, had nog niet verder nagedacht over de natuurkundige achtergrond ervan. Maar eerlijk gezegd, zou toch kunnen. In de materiaalkunde worden sommige metalen toch ook bewerkt, uitgerokken verwarmd etc. om een bepaalde (o.a. sterkte) eigenschap te bekomen...

M'n zelfgemaakte mogami gitaarkabel klinkt ook het beste de lettertjes mee imo dus ga jullie nog maar wat meer druk maken...

En ja mooie plaatjes jonges, vanwaar het ridiculiseren?


Een grapje was het, meer niet. Ik kon er iig wel om lachen haha!

Maar kom op zeg, waarom zou je het zo ver zoeken? Als het snoer op de ene manier daadwerkelijk echt beter klinkt kan dat toch aan de pluggen of de solderingen liggen, m.a.w. hij is niet symmetrisch? Een productiefoutje of zo?

Waarom gaan mensen het dat gelijk zoeken in 'gerichte koperionen' en weetikwat allemaal voor alchemistische onzin?

grayfink
27 oktober 2006, 20:11
Dat kan natuurlijk, dat een bepaalde plug slecht contact maakt, en andersom gekeerd beter contact. Over dat richting verhaal: Weten jullie dan niet het +/- principe, wat er aan de ene kant in komt, gaat er aan de andere kant weer uit. Elektronen (negatief geladen) gaan van - naar + dacht ik. Richting van de kabel is dus irrelevant.

piezo
27 oktober 2006, 20:19
Ik heb nooit iets gedaan aan kabels omdraaien en zo, dus ben wel erg benieuwd naar een eerlijke blindtest (dubbelblind dan liefst). Ik wil wel in het panel, Han. Iets voor een meeting bij jou?

Misschien kan ik nog wel iets aan de technische inhoud van de discussie toevoegen. Koperdraad wordt gemaakt door koper koud te trekken. Het lijkt me niet onmogelijk dat het rooster daardoor een "richting" krijgt.

Geronimo
27 oktober 2006, 20:23
ja maar een muzieksignaal is wisselspanning en dus stroomt het net zoveel de ene kant op als de andere dus dan nog maakt het niks uit

Han S
27 oktober 2006, 20:27
Ik heb nooit iets gedaan aan kabels omdraaien en zo, dus ben wel erg benieuwd naar een eerlijke blindtest (dubbelblind dan liefst). Ik wil wel in het panel, Han. Iets voor een meeting bij jou?



Is goed hoor, jullie komen maar.

piezo
27 oktober 2006, 20:44
ja maar een muzieksignaal is wisselspanning en dus stroomt het net zoveel de ene kant op als de andere dus dan nog maakt het niks uit
Als het een zuiver sinussignaal is niet, maar dat is een muzieksignaal doorgaans niet. Neem maar eens een gitaarsignaal op en bekijk de golfvorm in een wave editor of zo. Het positieve en negatieve deel van de golf zijn duidelijk verschillend. Als het zo is dat een koperdraad in één bepaalde richting gemakkelijker electronen geleidt dan in de andere zou dat een verandering van dat verschil tussen het positieve en negatieve deel van de golf kunnen hebben. Bijvoorbeeld in een verschillende hoogfrequente respons (de snelle golfjes gesuperponeerd op de trage) tussen het positieve en negatieve golfdeel. Ik weet het niet maar het zou kunnen.

Bij de gebruikelijke electromagnetische elementen van gitaren treedt ook nog een bepaald effect op waardoor de snaartrilling in de elektrische golfvorm niet in een juiste positief/negatief balans wordt weergegeven maar het voert te ver om daar nu op in te gaan.

AART
27 oktober 2006, 21:07
Ik heb nooit iets gedaan aan kabels omdraaien en zo, dus ben wel erg benieuwd naar een eerlijke blindtest (dubbelblind dan liefst). Ik wil wel in het panel, Han. Iets voor een meeting bij jou?

Misschien kan ik nog wel iets aan de technische inhoud van de discussie toevoegen. Koperdraad wordt gemaakt door koper koud te trekken. Het lijkt me niet onmogelijk dat het rooster daardoor een "richting" krijgt.


Ik weet niet of jij moleculen uit elkaar trekt bij koud trekken, maar dat lijkt me sterk, dat zou namelijk betekenen dat er een chemische reactie plaatsvind waardoor het geen cu meer zou zijn.

Richtinggevoelig geleidend koper bestaat niet.

Geronimo
27 oktober 2006, 21:10
En is het dan zo dat het signaal altijd meer positief is dan negatief? Of wisseld dat zodanig dat het uiteindelijk toch 50/50 is?

Maargoed, ik heb zelf nog nooit wat gehoord over richtinggevoeligheid in een geleider. Alleen halfgeleidende materialen hebben dergelijke eigenschappen.

De enigen die het er over hebben zijn idd zoals Han zegt mensen die met muziek bezig zijn. Muzikanten en muziekliefhebbers.

In elke andere hoek waar ze ook kabels gebruiken heb ik er nog nooit iets over gehoord. Zelfs in het radiogebeuren waar ze met frequenties werken die vele malen hoger zijn dan onze muziek en waarbij je het dus juist zou moeten merken heb ik er nog nooit iets over gehoord of gelezen.

Echt hoor volgens mij moeten we het ergens anders zoeken en niet in ionenroosters. Anders kan ik wel alle draadjes in mijn versterker een voor een om gaan draaien om te kijken wat het beste klinkt.

piezo
27 oktober 2006, 21:11
Ik weet niet of jij moleculen uit elkaar trekt bij koud trekken, maar dat lijkt me sterk, dat zou namelijk betekenen dat er een chemische reactie plaatsvind waardoor het geen cu meer zou zijn.Hoho, je vervormt niet de moleculen (atomen eigenlijk) zelf, maar wèl hun ruimtelijk verband, het róóster dus.

Geronimo
27 oktober 2006, 21:13
Ik weet niet of jij moleculen uit elkaar trekt bij koud trekken, maar dat lijkt me sterk, dat zou namelijk betekenen dat er een chemische reactie plaatsvind waardoor het geen cu meer zou zijn.

Richtinggevoelig geleidend koper bestaat niet.

Koper bestaat niet uit moleculen, de atomen van koper zitten als ionen (atomen met loslopende elektronen, daardoor is het materiaal geleidend) in een ionenrooster.

Mavo-scheikunde...


Maar volgens mij bestaat het ook niet, de ionen zitten daar en blijven daar en dan gaan de elektronen heus niet opeens makkelijker rechtsom dan linksom ofzo

Han S
27 oktober 2006, 21:13
Als het een zuiver sinussignaal is niet, maar dat is een muzieksignaal doorgaans niet. Neem maar eens een gitaarsignaal op en bekijk de golfvorm in een wave editor of zo. Het positieve en negatieve deel van de golf zijn duidelijk verschillend. Als het zo is dat een koperdraad in één bepaalde richting gemakkelijker electronen geleidt dan in de andere zou dat een verandering van dat verschil tussen het positieve en negatieve deel van de golf kunnen hebben. Bijvoorbeeld in een verschillende hoogfrequente respons (de snelle golfjes gesuperponeerd op de trage) tussen het positieve en negatieve golfdeel. Ik weet het niet maar het zou kunnen.

Bij de gebruikelijke electromagnetische elementen van gitaren treedt ook nog een bepaald effect op waardoor de snaartrilling in de elektrische golfvorm niet in een juiste positief/negatief balans wordt weergegeven maar het voert te ver om daar nu op in te gaan.

Maar de electronenbeweging die als gevolg van het trillen van de snaar in het magnetisch veld in de winding van dat element ontstaat, wordt via de gitaarkabel naar de versterker geleidt en dat is gewoon een koperen draad.

Het maakt volgens mijn geen biet uit hoe om die in de gitaar en versterker zit want die stroom gaat net zo snel heen en weer als de frequenties van de snaren.

Die versterker maakt daar een grotere en stroom van die er ook nog anders uitziet, maar weer gaat die via een koperen draad naar de luidspreker, welke op zijn beurt door zijn eigen beweging daar nog een stroom aan toevoegt.

En weer maakt het volgens mijn bescheiden mening niet uit hoe om dat draadje zit, want het is een simpel stukje koper, helemaal niets van voodoo aan.

Geronimo
27 oktober 2006, 21:15
Hoho, je vervormt niet de moleculen zelf, maar wèl hun ruimtelijk verband, het molecuulróóster dus.



niks moleculen en ook geen atomen, maar ionen in een ionenrooster!

piezo
27 oktober 2006, 21:35
niks moleculen en ook geen atomen, maar ionen in een ionenrooster!

Je had mijn edit nog niet gelezen.

AART
27 oktober 2006, 21:35
Koper bestaat niet uit moleculen, de atomen van koper zitten als ionen (atomen met loslopende elektronen, daardoor is het materiaal geleidend) in een ionenrooster.

Mavo-scheikunde...


Maar volgens mij bestaat het ook niet, de ionen zitten daar en blijven daar en dan gaan de elektronen heus niet opeens makkelijker rechtsom dan linksom ofzo


stupid stupid stupid, had ik moeten weten idd.
Maarja, ben ook E&M-er(slap excuss mode) :satisfie:

Daarbij maakt het geen fuck uit, zolang het in dat rooster zit blijft het cu en zal er weinig speciaals gebeuren.

Geronimo
27 oktober 2006, 21:58
Je had mijn edit nog niet gelezen.

Das waar. Maar je hebt het nog steeds over atomen, wat het ook niet meer zijn aangezien hun elektronen als dolle honden door de tuintjes van de buren rausen. Dan zijn het ionen.

Maar dat is mierenneukerij (of was het nou miereneukerij??) en daar zal ik mee ophouden. We snappen allemaal wat we bedoelen...

@Aart; het maakt iid ook geen reet uit want volgens mij heb je toch gelijk; richtinggevoeligheid van elektronen in een ionenrooster kan helemaal niet.

Kan misschien wel zo zijn dat het koper vervuilt is, net zoals in een halfgeleider... Maar dan nog het lijkt me erg onwaarschijnlijk.

bentium
27 oktober 2006, 22:44
Das waar. Maar je hebt het nog steeds over atomen, wat het ook niet meer zijn aangezien hun elektronen als dolle honden door de tuintjes van de buren rausen. Dan zijn het ionen.

Maar dat is mierenneukerij (of was het nou miereneukerij??) en daar zal ik mee ophouden. We snappen allemaal wat we bedoelen...

@Aart; het maakt iid ook geen reet uit want volgens mij heb je toch gelijk; richtinggevoeligheid van elektronen in een ionenrooster kan helemaal niet.

Kan misschien wel zo zijn dat het koper vervuilt is, net zoals in een halfgeleider... Maar dan nog het lijkt me erg onwaarschijnlijk.
na de lange wetenschappelijke uitleg kunnen we concluderen

het maakt geen reet uit :p

peter_heijnen
28 oktober 2006, 08:47
Wat een totale bullshit, zeg.
Mijn anekdote : Ik ......
.......Wizz


Ik heb vroeger een trucje uitgehaald met oom agent.

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar mss kun je in de discussie bij het onderwerp te blijven.

peter_heijnen
28 oktober 2006, 09:11
Anyway, we kunnen het altijd onderzoeken.

We merken de beide (jack)pluggen met een A en een B. Iemand gaat met een getuige achter dat spul staan en keert de kabel om of niet, de getuige houdt met notities bij welke plug in de amp en in de speakerkast zit.

Waar hebben we het over?

-Kan een kabel anders klinken als je hem omdraait?
-Gaat een kabel beter klinken als je hem steeds in een en dezelfde richting gebruikt, oftewel gaat een kabel slechter klinken als je dat niet doet?

Jouw bovenstaande werkwijze onderzoekt de eerste vraag.

Voor de tweede vraag heb je twee nieuwe identieke kabels nodig waarvan je de ene een bepaalde tijd in beide richtingen en de andere een zelfde tijd in slechts een richting gebruikt. Na die tijd kun je ze rustig A/B vergelijken. Het resultaat kun je ter controle opnemen.

Dan neem je de eenweg kabel, keert die om en luistert of er tijdens/door dat gebruik iets verandert.

Het hele onderzoek voor zowel gitaarkabel als speakerkabel uitvoeren. Soundsamples zijn mss wel leuk voor een volgende meeting?

Maarrrrr...., wil jij het gaan doen? Ik iig niet, ik vind het wel best zo. :)

Solidkick
28 oktober 2006, 11:30
Zo laten we 10 keer hetzelfde fragment horen en de luisterende partij noteert bij welke van die 10 keer hij/zij verschil meent te horen.


Ik zat idd aan een zelfde soort experiment (re-amping) te denken, alleen dan met een spectrum analyse om te kijken of er verschillen kunnen worden geconstateerd.

Negative K3 fan
28 oktober 2006, 13:13
ok adhv dit topic ben ik wat gaan rondsurfen en ik kwam op wikipedia uit...

daar stond een interessant feitje over de richting van kabels:
"Missing from most of these is the fact that the shield should be connected ONLY at the source end to prevent circulating currents in the shields! This fact is well established in circuits involving critical measurements."

elke coax kabel heeft een kern en een afscherming, vanuit het buizenamps bouwen weet ik dat binnen in de amp die afscherming maar aan 1 kant (die van de bron) verbonden moet zijn om de kans op groundloops en dergelijke te minimaliseren.

Het zou dus zo kunnen zijn dat de richtinggevoelige gitaarsnoeren de shield aan 1 kant hebben gesoldeerd aan de plug en dat het dus een verschil kan maken als je die kabel omdraait.

Maar dit gaat dus niet op voor speakerkabels of 'normale' gitaarsnoeren.

schwalbe
28 oktober 2006, 14:00
Ik heb niet alle posts gelezen, maar kan het niet zijn dat de versterker zelf reageert op het wisselproces i.p.v. de kabel? iets met restspanning ergens in de amp (eindrafo?) die telkens vrijkomt na het wisselen? Ik ben niet zo vreselijk technisch maar ik kan me daar in ieder geval meer bij voorstellen dan bij richtingsgevoelige kabels.

Negative K3 fan
28 oktober 2006, 14:45
je bedoelt de demping, maar als de kabels symetrisch zouden zijn, heeft het omdraaien van de kabel daar absoluut geen invloed op.

schwalbe
28 oktober 2006, 15:37
je bedoelt de demping, maar als de kabels symetrisch zouden zijn, heeft het omdraaien van de kabel daar absoluut geen invloed op.

Nee, bedoel ik niet.

Negative K3 fan
28 oktober 2006, 18:05
Nee, bedoel ik niet.

nee sorry, dat is de verkeerde term. Maar mijn argument bblijft hetzelfde, als de kabel symmetrisch is, maakt het niets uit.

birt
28 oktober 2006, 18:49
is er nu nog niemand op het idee gekomen bij jullie volgende meeting een aantal speakerkabels te verzamelen en dan met een toongenerator en scope of spectrumanalizer gewoon te KIJKEN wat het verschil is (als dat er zou zijn, wat ik betwijfel). Dan kan je meteen eens checken wat het verschil is als je je kabel niet omkeert maar de plug bijvoorbeeld een kwartslag draait, het lijkt mij logisch dat je daar makkelijker een verschil kan hebben omdat je met een drukcontact zit tussen de jack en de plug.

"ik heb dat gehoord" en "ik heb dat niet gehoord" zijn geen bewijskrachtige elementen, "ik ben er honderd procent zeker van" ook niet. Een printje van een scope daarentegen...

j.augustus
28 oktober 2006, 19:27
Als je een 4x12 kast met goed dunaderig (met dikke kerndraden)uitrust hoor je verschil en zelfs met een dB meter zie je het.Of je 2x12 kast of 1x12.de fabrikant van speakerkabinetten levert bijna aoltijd rommel.dat is ook het gehiem van de Bogner kastjes

Wat ik gemerkt heb dat het meer verschil maakt van dag tot dag als je je versterker aanzet.De oplading gaat anders.

Volgens mij is de profiteur de maker en handelaar in dergelijke snoeren.Ontstoorde netsnoeren van tig duizend.Moet je kijken in de muren waar de elektriciteit uitkomt.

Wormaap
28 oktober 2006, 20:02
is er nu nog niemand op het idee gekomen bij jullie volgende meeting een aantal speakerkabels te verzamelen en dan met een toongenerator en scope of spectrumanalizer gewoon te KIJKEN wat het verschil is (als dat er zou zijn, wat ik betwijfel). Dan kan je meteen eens checken wat het verschil is als je je kabel niet omkeert maar de plug bijvoorbeeld een kwartslag draait, het lijkt mij logisch dat je daar makkelijker een verschil kan hebben omdat je met een drukcontact zit tussen de jack en de plug.

"ik heb dat gehoord" en "ik heb dat niet gehoord" zijn geen bewijskrachtige elementen, "ik ben er honderd procent zeker van" ook niet. Een printje van een scope daarentegen...
Je kan meten wat je wil, er zullen altijd mensen blijven die beweren dat ze verschil horen.
Dat is verder ook helemaal niet erg. Als je er tevreden van word om een dure 'richtingsgevoelige' kabel te gebruiken, en het klinkt voor jou beter, dan is het doel toch bereikt?

peter_heijnen
29 oktober 2006, 16:15
Ik gebruik mijn kabels zoals gezegd aldus in een enkele richting volgens het aloude "baat het niet dan schaadt het niet" principe. Onderstaande text vond ik zojuist op blz 6 van het "Planet Waves Rules!!!" topic in effecten/overige randapparatuur.


Heb een tijdje geleden een oude spectraflex gehoord die al jaren in de versterker zit en er nooit uit ging. Die express omgedraaid......wauw wat een verschil. Alsof die helemaal uit fase was, raar geluid. Het maakt wel degelijk uit, denk ik dan. Met mijn eigen oren gehoord.

Tja, wie zal het zeggen. :)

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 16:49
maar helaas gaat het hier om speaker snoeren en niet om gitaarsnoeren... zoals ik in een eerdere post heb gezegd bestaat er een vrij eenvoudige theoretische onderbouwing voor het verschil dat kan voorkomen bij het omdraaien van kabels.

Tristan
31 oktober 2006, 20:04
Ik heb het vandaag weer geprobeerd, omdat ik nu andere speakers in mijn cab heb en mijn bevindingen zijn weer veranderd...

Bij Chris hebben we de speakerkabel wisseltruuk even geprobeerd op de oude speakers en toen merkte ik weer verschil, maar het was wel minder die "aha erlebnis" zoals je die de eerste keer hebt...
Wat echter wel duidelijk overeind bleef was het verschil in feel en dynamiek/headroom...
De amp voelde met de speakerkabel in een bepaalde richting echt soepeler en er zat minder hoog in het geluid, ook leek het volume iets getemperd, ik vond het zo het lekkerste klinken, maar Chris prefereerde de speakerkabel de andere kant op, omdat dat meer dynamiek gaf...

Met de nieuwe speakers moet ik Chris nu wel gelijk geven, ik vond het lekker dat de oude speakers wat getemperd werden in hun hoog, maar dat is met de nieuwe speakers niet nodig en ik vind het dan te muf en minder open gaan klinken...
Het enige nadeel is wel dat de amp nu nog meer headroom heeft, als ik de amp half open zet dan is het geluid met een Strat nog vrijwel clean...
Ik ben benieuwd wat het gaat doen als ik de amp nog wat verder openschroef en het lekker laat crunchen, dat zal ik binnenkort wel eens testen...

Oh ja, mijn speakerkabel is dus een gewone Monster Cable uit de Standard series van zo'n 20 euro en er staan geen pijlen op die de richtingsgevoeligheid aangeven...

AART
31 oktober 2006, 21:53
Hmm, zou je niet eens een nieuwe kabel kopen, want als er echt klankverschil in zit is ie niet goed.
Heb het zelf ook even geprobeert omdat je er zo heilig van overtuigd was en ik hoorde niks noppes nada verschil.

ik heb een gewone speakerkabel, ook 2 tientjes.
Nuetrik pluggen, rood-zwartgescheiden draad.

Chris Winsemius
31 oktober 2006, 21:55
is er nu nog niemand op het idee gekomen bij jullie volgende meeting een aantal speakerkabels te verzamelen en dan met een toongenerator en scope of spectrumanalizer gewoon te KIJKEN wat het verschil is (als dat er zou zijn, wat ik betwijfel). Dan kan je meteen eens checken wat het verschil is als je je kabel niet omkeert maar de plug bijvoorbeeld een kwartslag draait, het lijkt mij logisch dat je daar makkelijker een verschil kan hebben omdat je met een drukcontact zit tussen de jack en de plug.

"ik heb dat gehoord" en "ik heb dat niet gehoord" zijn geen bewijskrachtige elementen, "ik ben er honderd procent zeker van" ook niet. Een printje van een scope daarentegen...

Scopen zijn leuke dingen om signalen "te zien", probelemen op te sporen en vermogen te meten.
Als het gaat om sound en feel heb je d'r weinig aan, meeste top-amp-ontwerpers die ik ken gaan gewoon op hun oren af en die van hun klanten.

AART
31 oktober 2006, 22:28
Scopen zijn leuke dingen om signalen "te zien", probelemen op te sporen en vermogen te meten.
Als het gaat om sound en feel heb je d'r weinig aan, meeste top-amp-ontwerpers die ik ken gaan gewoon op hun oren af en die van hun klanten.

Die 'feel' en dynamiek is ook meetbaar, alle verandering is meetbaar.
Uiteindelijk is dat alles een verandering van de trilling van de lucht, en dat meet dat apparaat allemaal...

Alhoewel, das geen scope idd.

Maar je zou gewoon iets moeten opnemen, en dat moeten afspelen door een amp + cab en opnemen, twee keer dus.
Ene keer de ene kant om en de andere keer de andere kant om.

Dan met de pc een frequentiediagram maken en kijken naar het verschil.

Orpheo
31 oktober 2006, 22:51
ik ga t eens een prof van me vragen. kijken wat hij zegt.

Negative K3 fan
31 oktober 2006, 22:56
ik ga t eens een prof van me vragen. kijken wat hij zegt.

ik denk dat hij zegt dat als er een verschil optreedt, dat dat aanduidt dat de kabel niet symmetrisch is.

guhlenn
1 november 2006, 11:20
komisch dat de standpunten eigenlijk hetzelfde zijn. immers, we geloven met z;n allen best dat Tristan een verschil hoort en dat dat aan z;n kabel ligt. Dat daar dan grotere oorzaken achter gezocht worden, niet gehinderd door enige kennis, daar verschillen de meningen.

taylor
1 november 2006, 11:35
ik geloof ook wel dat ie verschil hoort maar zou dat niet komen om dat je er juist stil bij gaat staan en denken en zo,de meeste(ik ook) hebben waarschijnlijk al 100 keren gedaan bij optredens enz zonder er bewust van te zijn.

guhlenn
1 november 2006, 11:53
nee, want neem aan dat ze vaker omgedraaid hebben, en tevens meerdere mensen het hoorden. Massapsychose is dan wel een typisch gitaristen trekje, in deze situatie gaat me dat te ver...

taylor
1 november 2006, 12:12
met optredens is het eigenlijk per zaal al verschil in je geluid, dat kabeltje omdraaien lijkt me dan weinig effect hebben.

ik heb er nooit bewust bij stil gestaan en ben eigenlijk ook niet van plan om dat doen maar als het voor een ander werkt prima.

Negative K3 fan
1 november 2006, 15:13
ik heb het net eventjes geprobeerd, maar of het verschil is veel te genuanceerd of het verschil is er niet.

daarbij moet ik wel zeggen dat mijn kabel bestaat uit een erg korte draad met 2,5 mm kern en 2 dikke neutrikpluggen, ik weet niet wat voor kabel tristan gebruikt...

en chris, heb je het zelf ook al geprobeerd? met je voodoo kabels?

Chris Winsemius
1 november 2006, 15:20
en chris, heb je het zelf ook al geprobeerd? met je voodoo kabels?

Nope, nog geen tijd gehad...
M'n voorraad Voodoo-kabels en CMW amps is trouwens behoorlijk geslonken de laatste maanden dus weer tijd voor bestellingen en veel gesoldeer :)

EDIT: volgens mij heeft Tristan 'n Monster-kabel maar ik kan me vergissen.

Tristan
1 november 2006, 15:47
Standard Monster Cable van 20 euro, er staan geen pijlen of iets degelijks op om de richtingsgevoeligheid aan te duiden...
De Vovox speakerkabels heb ik beide kanten op getest en daar hoor je nog meer verschil dan bij de Monster Cable, een beetje hetzelfde soort verschil in het hoog en in het laag, meer dynamiek en gaat minder snel crunchen, maar dan extremer dan bij mijn Monster Cable...
De Vovox heeft echter wel een richtingsgevoeligheid volgens de fabrikant, want die hangt er duidelijk een vlaggetje aan waar dat de kabel in de versterker moet...

Joey Handsome
1 november 2006, 17:12
Tja, zo'n fabrikant speelt natuurlijk ook lekker in op de hype. Ik ben nog steeds sceptisch, maar ik ga het binnenkort zeker eens proberen. Kan ik nu namelijk moeilijk met mijn Twin Reverb.

guhlenn
2 november 2006, 08:32
Gezien jullie hang naar claims van fabrikanten en hoe die op te volgen, die beste mensen geven dan hoop ik toch ook aan waarom ze richtingsgevoelig zijn... of neem je het gewoon als waarheid aan?

Tristan
2 november 2006, 10:46
Zoals ik al zei hoor je met die Vovox kabels helemaal duidelijk verschil, als je hem de "verkeerde" kant op gebruikt gaat de amp sneller crunchen en is het geluid minder open of fel, een beetje hetzelfde verhaal als de Monster Cable dus, maar dan nog wat extremer...

Solidkick
2 november 2006, 13:59
die beste mensen geven dan hoop ik toch ook aan waarom ze richtingsgevoelig zijn

Vande VoVox FAQ:

How is it possible to explain the effect of directionality of VOVOX sound conductors?

In general, metals are crystals. Therefore, they exhibit different properties and values when measured in different directions.
VOVOX sound conductors are based on solid core conductors, which means they are made of single wires and not of many small stranded wires.
The production of stranded wires consists of many processing steps, resulting in a large probability that not all filaments will have the same direction. Directional properties thus cancel each other out. In the case of VOVOX sound conductors this will not happen.

Josdevos
2 november 2006, 14:18
Vande VoVox FAQ:

How is it possible to explain the effect of directionality of VOVOX sound conductors?

In general, metals are crystals. Therefore, they exhibit different properties and values when measured in different directions.
VOVOX sound conductors are based on solid core conductors, which means they are made of single wires and not of many small stranded wires.
The production of stranded wires consists of many processing steps, resulting in a large probability that not all filaments will have the same direction. Directional properties thus cancel each other out. In the case of VOVOX sound conductors this will not happen.


Jullie moeten de proef maar eens op de som nemen... Het verschil is niet reuzegroot maar is er. Het klinkt niet slecht, maar anders...

Ik vermoed dat het koper in sommige kabels gericht is...

Vovox hangt zelfs al vlagjes aan de jack waar de kabel in de speaker moet...

http://www.vovox.ch/neu/media/produkte/303/ls_speakon_303.jpg

Enige vorm van gerichtheid is toch niet zooo uit de lucht gegrepen hé jongens!

Zeikerds! :jam:

Negative K3 fan
2 november 2006, 14:29
dat zou misschien wel zo zijn, maar een gitaar geluid bestaat uit wisselspanning... en dan nog, waarom zou je hem dan precies die kant op moeten gebruiken, misschien vind je hem andersom wel beter klinken?

Josdevos
2 november 2006, 14:34
Doet er toch niet toe, signaal komt toch niet terug?
En of je het beter of slechter vind klinken doet er niet toe... Dat is de issue hier niet. Sommigen hier beweren hier bij hoog en bij laag, zonder het zelfd deftig getest te hebben, dat er geen verschil is. En ja de ene kabel zal het meer hebben als de andere.
En al dat gezever rond boutique speakerkabels vs electriciteitssnoer, mijn VOVOX kostte 24 euro ofzo... Valt nog best mee neen?

Negative K3 fan
2 november 2006, 14:36
Doet er toch niet toe, signaal komt toch niet terug?

bij wisselspanning juist wel :)

guhlenn
2 november 2006, 14:37
dat is volledig uit de lucht gegrepen. :) EN voordat men nog meer gaat roepen, middelbare natuurkunde sluit richtingsgevoeligheid uit. Nou wil ik best aannemen van iemand die schei/natuurkunde gestudeerd heeft dat dat niet de gehele waarheid is. Maar dat een verkoper van richtingsgevoelige kabels een wazig verhaal houdt (want duidelijk is het niet...) is niet onverwacht. Dus, heren, wie heeft er schei en natuurkunde op HAVO/VWO gedaan (en opgelet...)?

overigens noemen zij het een 'probability', iets wat juridisch natuurlijk ontzettend slim is. En een metaal rooster is GEEN kristal rooster, al vertonen ze veel overeenkomsten.

"The production of stranded wires consists of many processing steps, resulting in a large probability that not all filaments will have the same direction. Directional properties thus cancel each other out. In the case of VOVOX sound conductors this will not happen."

Josdevos
2 november 2006, 14:38
bij wisselspanning juist wel :)

Whaaat?

En ik maar denken dat wisselspanning enkel maar een varierende amplitude heeft... :confused:

Negative K3 fan
2 november 2006, 14:38
ik heb technische natuurkunde gestudeerd en orpheo studeert op dit moment theoretische natuurkunde

guhlenn
2 november 2006, 14:41
hehehe, stiekum wist ik dat al. Ik heb VWO natuur en scheikunde gegeven, da;s een trap lager dan het studeren overigens. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar iets zegt me dat de mensen met opleiding binnen dit kader in de 'naysayer' groep oververtegenwoordigt zijn :).

Negative K3 fan
2 november 2006, 14:43
Whaaat?

En ik maar denken dat wisselspanning enkel maar een varierende amplitude heeft... :confused:

klopt, maar uit een amp komt een signaal dat de helft van de golflengte positief is en de andere helft van de golflengte positief zoals in dit plaatje

http://www.jcphysics.com/toolboximages/elecalt/sinusoid.gif

positief is de ene kant op, negatief de andere kant.

Josdevos
2 november 2006, 14:43
hehehe, stiekum wist ik dat al. Ik heb VWO natuur en scheikunde gegeven, da;s een trap lager dan het studeren overigens. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar iets zegt me dat de mensen met opleiding binnen dit kader in de 'naysayer' groep oververtegenwoordigt zijn :).

... en dan ook de slechtste oren hebben of niet willen vergelijken... ;)

Negative K3 fan
2 november 2006, 14:43
hehehe, stiekum wist ik dat al. Ik heb VWO natuur en scheikunde gegeven, da;s een trap lager dan het studeren overigens. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar iets zegt me dat de mensen met opleiding binnen dit kader in de 'naysayer' groep oververtegenwoordigt zijn :).

ja maargoed, ik heb tijdens die studie niets geleerd wat hier uitsluitsel over heeft gegeven, ik snap wel het een en ander over electriciteit.

Josdevos
2 november 2006, 14:46
klopt, maar uit een amp komt een signaal dat de helft van de golflengte positief is en de andere helft van de golflengte positief zoals in dit plaatje

http://www.jcphysics.com/toolboximages/elecalt/sinusoid.gif

positief is de ene kant op, negatief de andere kant.

Juist! :confused: *doh*

Ik heb ook geen idee, ik probeer ook maar een verklaring te zoeken. Ik weet iig dat het versschil er is!

Ik heb trouwens ook een Master in Elektromechanica :confused:

Ik zou de échte verklaring wel willen weten... (Hoewel het er eigenlijk niet toe doet, ik hoor wat ik hoor...)

guhlenn
2 november 2006, 14:48
... en dan ook de slechtste oren hebben of niet willen vergelijken...

Dat is natuurlijk OOK geen mening die word gehinderd door kennis over de actuele situatie. Vooroordelen waren toch taboe in Nederland? of mag het weer met de komst van Wilders en consorten?


maw; Jos, ik geloof best dat je een verschil hoorde, maar waarom moet er nou een neuwe theorie over hoe elektronen binnen een metaalrooster stromen uitgevonden worden

@negk3; Nee, als dat er wel was had ik alleen maar hard moeten lachen. nu wacht ik nog steeds op iemand die bijvoorbeeld de uitdaging van HAn aandurft. Want, zoals ik al aangeef, inzichten veranderen en vrijwel niets is totaal onmogelijk. Maar puur op de man spelen voegt niet echt iets toe aan de inzichten zoals die er nu zijn...

Josdevos
2 november 2006, 14:50
Nee je hebt gelijk... Het heeft weinig zin om er theorieen over te verzinnen, maar ik zou het wel graag willen weten... (En idd ik zit niet diep in de materie maar snap uiteraard wel wat van electriciteit en materiaalkunde...)

Maar de naysayers moeten imo het ook effektief proberen en niet enkel afgaan op natuurkunde...

Negative K3 fan
2 november 2006, 15:02
Juist! :confused: *doh*

Ik heb ook geen idee, ik probeer ook maar een verklaring te zoeken. Ik weet iig dat het versschil er is!

Ik heb trouwens ook een Master in Elektromechanica :confused:

Ik zou de échte verklaring wel willen weten... (Hoewel het er eigenlijk niet toe doet, ik hoor wat ik hoor...)


een masters in elektromechina... sorry :(

maargoed, als je een échte verklaring wil vinden heb je denk ik meer aan een master in psychologie :D

Josdevos
2 november 2006, 15:03
een masters in elektromechina... sorry :(

maargoed, als je een échte verklaring wil vinden heb je denk ik meer aan een master in psychologie :D

Haha, lol.. :)

Negative K3 fan
2 november 2006, 15:03
Maar de naysayers moeten imo het ook effektief proberen en niet enkel afgaan op natuurkunde...

ik heb het geprobeerd met mijn setup in een blinde test en ik hoor absoluut geen verschil, tot zover ben ik niet overtuigd, ik wil ook best eens luisteren naar de setup van tristan.

maar tot zover ben ik neit overtuigd.

ik heb trouwens net een beetje op internet rondgekeken over dit onderwerp en zelfs op hifi sites wordt er niet gesproken over richtingsgevoeligheid bij speaker kabels.

Josdevos
2 november 2006, 15:07
Ja 't kan wel zijn dat je het bij elke kabel hoort, maar dat weet ik niet.
Ik zal eens testen met mijnKlotz + Neutrik speakerkabel.

guhlenn
2 november 2006, 15:08
Jawel hoor, er bestaan heoe dure richtingsgevoelige kabels.
Han heeft geloof ik een lin naar zo'n site. met nog veel meer leuke weetjes. En Jos; je hebt natuurlijk gelijk, maar ik heb geen voorkeur wat betreft richting, sorry ;)

peter_heijnen
2 november 2006, 15:10
hehehe, stiekum wist ik dat al. Ik heb VWO natuur en scheikunde gegeven, da;s een trap lager dan het studeren overigens. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar iets zegt me dat de mensen met opleiding binnen dit kader in de 'naysayer' groep oververtegenwoordigt zijn :).

Tuurlijk mag je dat wel zeggen, en liefst ook met de wetenschappelijke conclusie die je hieraan verbindt. :)

Chris Winsemius
2 november 2006, 15:35
Ik heb net 'n maat met 'n hifi-zaak gesproken.
Bij sommige kabels, bijvoorbeeld v/d Hul(l) wordt de richting aangegeven.
Kabels schijnen ook ingespeeld te (moeten) worden.

Richtingseffekt schijnt te maken te hebben met de stand van moleculen door het "trekken" v/d kabels bij fabrikage.

Nog steeds geen eenduidige verklaring en 't verbaast mij nog steeds.

Tristan
2 november 2006, 15:51
Dat mensen het verschil met mijn Monster Cable niet zullen horen en het al of niet terecht af zullen doen als onzin kan ik nog begrijpen, maar bij de Vovox kabels zit echt een duidelijk verschil...
Voor mij staat het dan ook vast dat in ieder geval sommige (speaker)kabels richtingsgevoelig zijn, ongeacht wat voor theoretisch verhaal daar dan ook achter zit...

Theoretici hebben de neiging iets niet te geloven wat ze niet kunnen zien of meten, maar ze vergeten vaak dat er een hele hoop is dat we niet kunnen zien en meten en dat is of hoeft niet allemaal abracadabra te zijn...
In de loop der jaren zijn er ook een hele hoop oude theorieen weerlegd of zijn er aanpassingen en verfijningen op gemaakt, het is immers vrijwel nooit zo dat een theorie altijd en in alle situaties opgaat...

Joey Handsome
2 november 2006, 15:52
Maar zou je dan juist niet voor de kabel willen gaan die het minste 'effect' geeft? Dat vraag ik me af, wat prefereer je dan?

Tristan
2 november 2006, 15:55
Ik prefereer de kabel die verschil geeft, mits deze niet kapot is natuurlijk...
Ik zie het nu echt als een sonic tool, wil ik op lager volume crunchen en wat minder hoog in mijn geluid dan draai ik hem om, maar in de andere gevallen zal ik hem in de oorspronkelijke richting laten...

peter_heijnen
2 november 2006, 15:56
Theoretici hebben de neiging iets niet te geloven wat ze niet kunnen zien of meten, maar ze vergeten vaak dat er een hele hoop is dat we niet kunnen zien en meten en dat is of hoeft niet allemaal abracadabra te zijn...

En als ik moet kiezen tussen mijn oren of een multimeter, kies ik.........?

Tristan
2 november 2006, 16:10
Ik kies voor mijn oren, alleen al om het doodeenvoudige feit dat ik moet spelen met de klank die uit mijn versterker komt en als ik een voor mijn gevoel positief verschil bemerk dan zal ik dat gebruiken ook als het alleen maar lekkerder voelt...
Uiteindelijk gaat het erom dat je zo lekker mogelijk speelt, daarom begrijp ik die argumenten zoals je hoort het niet de band ook niet, daar gaat het helemaal niet om, het gaat er volgens mij om of dat je het zelf hoort en dat je daarom vindt dat je sound lekker is en extra lekker kan spelen...
Dan zouden we ook kunnen zeggen dat het niet uitmaakt of je een Maxon OD808 of een Ibanez TS9 hebt en in zekere zin zijn het ook dezelfde dingen, maar in detail is het toch net weer anders en als je het ene lekkerder vindt dan het andere dan moet je daarvoor gaan lijkt me...
Professionalisering is juist ook detaillering, dus des te verder je in je vak duikt, des te verder je ook gaat met dit soort dingen...
Een echte kok zal je ook nooit horen zeggen dat het onzin is om net dat ene kruidje wel of niet toe te voegen, vaakt hangt het daarvan af of dat het eten lekker is of goddelijk, helaas zijn er meer slechte dan goede koks en ik proef het verschil, ook bij eten...

Han S
2 november 2006, 19:45
Nogmaals, in de ruimtevaart en medische technische wetenschappen lult er niemand over richting van kabels of inspelen er van.

Fabrikanten van met name hi fi attributen echter hangen het ene na het andere lulverhaal op en uiteraard klinken luidsprekerkabels en interlinks niet hetzelfde.
Zo zal zilver wat helderder klinken dan koper en een dikke LS kabel klinkt anders dan een dunne, zeker als hij wat langer is.

Fabrikanten van interlinks hangen een bult in de kabel met daarin een spoeltje en een condensatortje, uiteraard klinkt die kabel dan anders, dat snapt iedereen met een klein beetje elementaire kennis van de electronica, maar die kabel kost dan wel vele honderden euro's.

Maar wat moet je dan denken van een demagnetiseerapparaat voor CD's? Van een apparaat die een schuin kantje fraist aan de buitenkant van de CD? En die dingen kosten klauwen met geld hoor.

Wat dacht je van een 47 Labs versterkertje van 2000 euro, twee keer 25 watt en volgens de fabrikant het summum van geluidsbeleving. Maar wat zit er in dat kleine blikken doosje denk je? Een versterker IC welke bedoeld is voor TV toestellen van wel 95 dollarcent. En dat zit in elkaar gepriekt met restjes telefoondraad en een paar condensatortjes van een kwartje. De solderingen zijn zo brak dat een kleuter er zich voor zou schamen.

Maar de bezitters bewegen hemel en aarde om recht te lullen dat ze zijn opgelicht door een slimme Japanner.

Hier, kijk zelf maar:

http://www.hifi.nl/gfx/47labs08_cl_270504.jpg


http://www.hifi.nl/gfx/47Labs_balk_270504.jpg

peter_heijnen
2 november 2006, 19:57
Nogmaals, in de ruimtevaart en medische technische wetenschappen lult er niemand over ...........
..............zitters bewegen hemel en aarde om recht te lullen dat ze zijn opgelicht door een slimme Japanner.


Maar daar hebben we het dus niet over. we hebben het over speakerkabel en over het feit dat oa Tristan en chris het verschil horen, dat zijn dus de feiten.

Van de naysayers hoor je hier voornamelijk aannames.

Wizz
2 november 2006, 20:02
Een echte kok zal je ook nooit horen zeggen dat het onzin is om net dat ene kruidje wel of niet toe te voegen, vaakt hangt het daarvan af of dat het eten lekker is of goddelijk, helaas zijn er meer slechte dan goede koks en ik proef het verschil, ook bij eten...

Ah, een kok... wat schaft de pot ? Soep met ballen neem ik aan ? :seriousf:

Wizz

Han S
2 november 2006, 20:10
Peter, ik reageerde min of meer vanwege dit soort verhalen:


Ik heb net 'n maat met 'n hifi-zaak gesproken.
Bij sommige kabels, bijvoorbeeld v/d Hul(l) wordt de richting aangegeven.
Kabels schijnen ook ingespeeld te (moeten) worden.

Richtingseffekt schijnt te maken te hebben met de stand van moleculen door het "trekken" v/d kabels bij fabrikage.

Nog steeds geen eenduidige verklaring en 't verbaast mij nog steeds.
Ik heb eens een interlink 1000 uur laten inspelen en 25 man hebben hem toen vergeleken in een blinde test met een nieuw exemplaar, allemaal audiofielen dus. En niemand die verschil kon aantonen.

Dat hele inspeelverhaal is een leuk geintje met voordeel voor de winkelier. Jij koopt een dure Silltech interlink voor 1600 euro en thuis gekomen sluit je hem vol verwachting aan. Maar de teleurstelling is groot want je hoort weinig of geen verschil met je gratis dropvetertje.

Dus ga je terug naar de winkel en doet je beklag. De winkelier zegt uiteraard: "je moet hem ook eerst inspelen".

Ik draai in de studio met interlinks van Gamma, 7 euro en helemaal goed.
Speakerkabel bij Gamma van 2.5 mm² kost geen euro de meter en het klinkt zelfs beter dan v.d Hul in mijn oren, echt waar.

Je lachuh je broek te barsten zeggen ze hier.

peter_heijnen
2 november 2006, 20:13
Ah, een kok... wat schaft de pot ? Soep met ballen neem ik aan ? :seriousf:

Wizz

Jazeker, maar de hamvraag is: wat smaakt beter, links of rechts gedraaid? :)

peter_heijnen
2 november 2006, 20:14
Peter, ik reageerde min of meer vanwege dit soort verhalen

Ah, dat had ik er niet uit op gemaakt.

Tristan
2 november 2006, 23:05
Nogmaals, in de ruimtevaart en medische technische wetenschappen lult er niemand over richting van kabels of inspelen er van.

Fabrikanten van met name hi fi attributen echter hangen het ene na het andere lulverhaal op en uiteraard klinken luidsprekerkabels en interlinks niet hetzelfde.
Zo zal zilver wat helderder klinken dan koper en een dikke LS kabel klinkt anders dan een dunne, zeker als hij wat langer is.

Fabrikanten van interlinks hangen een bult in de kabel met daarin een spoeltje en een condensatortje, uiteraard klinkt die kabel dan anders, dat snapt iedereen met een klein beetje elementaire kennis van de electronica, maar die kabel kost dan wel vele honderden euro's.

Maar wat moet je dan denken van een demagnetiseerapparaat voor CD's? Van een apparaat die een schuin kantje fraist aan de buitenkant van de CD? En die dingen kosten klauwen met geld hoor.

Wat dacht je van een 47 Labs versterkertje van 2000 euro, twee keer 25 watt en volgens de fabrikant het summum van geluidsbeleving. Maar wat zit er in dat kleine blikken doosje denk je? Een versterker IC welke bedoeld is voor TV toestellen van wel 95 dollarcent. En dat zit in elkaar gepriekt met restjes telefoondraad en een paar condensatortjes van een kwartje. De solderingen zijn zo brak dat een kleuter er zich voor zou schamen.

Maar de bezitters bewegen hemel en aarde om recht te lullen dat ze zijn opgelicht door een slimme Japanner.

Hier, kijk zelf maar:

http://www.hifi.nl/gfx/47labs08_cl_270504.jpg


http://www.hifi.nl/gfx/47Labs_balk_270504.jpg

Ik moet eerlijk zeggen dat cd's wat mij betreft eigenlijk kut klinken in vergelijk met platen of met superaudio cd's...
Ik heb weleens een testje gedaan met een paar platen en paar cd's (beide hetzelfde album) en dat was echt geen vergelijk...
Op de platen hoorde je echt welk instrument er bespeeld werd en vooral ook hoe, je hoort veel meer dynamiek...
Op de cd hoor je gewoon een gepolijst, acceptabel geluid...
Maar dat alles doet niet ter zake, laten we alsjeblieft de hifi wereld erbuiten laten, dat is iets heel anders...
Het gaat mij ook niet om welke kabel het beste klinkt, het gaat mij gewoon om het feit dat sommige kabels dus gewoon richtingsgevoelig zijn en aan de ene kant dus anders klinken dan aan de andere kant, ook al heeft de fabrikant dit zelf niet zo gespecificeerd...

Tristan
2 november 2006, 23:11
Ah, een kok... wat schaft de pot ? Soep met ballen neem ik aan ? :seriousf:

Wizz

Daar zeg je wat...
Het maakt dus bijvoorbeeld wel uit hoe groot je de gehaktballen maakt die je in de soep doet...
Als deze te groot zijn dan worden ze niet helemaal gaar en zit je met een rauwe binnenkant, als ze te klein zijn heb je het risico dat ze uit elkaar vallen of helemaal uitdrogen...
De vorm maakt ook uit trouwens, een vierkant bakt aan de randen bruin en een bal in het midden...
De vorm en het formaat waarin je de groente snijdt doet er ook toe, het beste is om iedere groente zo te snijden of in die volgorde in de pan te doen dat alles gelijk beetgaar is...
Zoals ik al zei herken je daaraan de echt goede koks en de mindere...
Ik mag gitaargeluid graag vergelijken met eten en ik kan van allebei intens genieten als het erg goed is...
En ja, soep zonder ballen is natuurlijk helemaal niets (het hoeven niet per se gehaktballen te zijn), evenals een geluid zonder ballen... :D

armageddon
2 november 2006, 23:22
Richtingseffekt schijnt te maken te hebben met de stand van moleculen door het "trekken" v/d kabels bij fabrikage.


Alsjeblieft, als je geen kaas gegeten hebt van chemie, ga het dan ook niet gebruiken in een discussie. Stand van moleculen...in een vaste kabel.

Ik snap wel wat je bedoelt met het trekken van de kabels, maar die stand gaat echt niet meer veranderen.

Ik vertrouw in deze discussie blind op de ervaring van Han.

Chris Winsemius
2 november 2006, 23:53
Alsjeblieft, als je geen kaas gegeten hebt van chemie, ga het dan ook niet gebruiken in een discussie. Stand van moleculen...in een vaste kabel.

Ik snap wel wat je bedoelt met het trekken van de kabels, maar die stand gaat echt niet meer veranderen.

Ik vertrouw in deze discussie blind op de ervaring van Han.

Chemie niet, wel elektronica en vooral sound en ik citeerde iemand.

Ben nog steeds zeer benieuwd naar het hoe en wat, verschil was in ieder geval duidelijk hoorbaar... nu de theorie nog....

Vonk
3 november 2006, 00:06
Haha leuk voorbeeld Han, die versterker. Een paar elco's waar geen etiket meer opzit, kijk dat zijn de magische onderdelen :seriousf:

En een kabel inspelen, dat is werkelijk waar de grootste onzin in dit onderwerp. Alsof de eerste paar atomen het meeste werk op zich nemen, zodat de rest lekker soepel in de slipstream meeknalt...

Han S
3 november 2006, 00:42
Ik moet eerlijk zeggen dat cd's wat mij betreft eigenlijk kut klinken in vergelijk met platen of met superaudio cd's...
Ik heb weleens een testje gedaan met een paar platen en paar cd's (beide hetzelfde album) en dat was echt geen vergelijk...
Op de platen hoorde je echt welk instrument er bespeeld werd en vooral ook hoe, je hoort veel meer dynamiek...
Op de cd hoor je gewoon een gepolijst, acceptabel geluid...
Maar dat alles doet niet ter zake, laten we alsjeblieft de hifi wereld erbuiten laten, dat is iets heel anders...
Het gaat mij ook niet om welke kabel het beste klinkt, het gaat mij gewoon om het feit dat sommige kabels dus gewoon richtingsgevoelig zijn en aan de ene kant dus anders klinken dan aan de andere kant, ook al heeft de fabrikant dit zelf niet zo gespecificeerd...

Het geluid van een CD of vinylplaat heeft alles te maken met de kwaliteit van de opname en ik kan je CD's laten horen die fantastisch klinken en vinylplaten die volkomen ruk klinken, en vice versa.

Het probleem is de zg 'loudnes war' die typisch is voor de laatste 10 jaar, waarbij het geluid volkomen wordt platgeperst om het harder te laten klinken.

De laatste van RHCP klinkt op vinyl beter dan op CD en als je dat overzet in een audio editor kun je ook heel duidelijk zien waarom.

Voor uitleg, kijk hier: http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm

Maar laten we het niet over hi fi hebben want dat is een enorme discussie.
Kabels dus, een gitaarelement, CD speler, taperecorder of weetikveel stuurt een ingewikkelde wisselstroom over een koperen draadje naar de voorversterker, die het enigszins versterkt via een miezerig dun printbaantje naar de eindversterker stuurt, die op zijn beurt daar een vrij grote stroom van maakt die er nagenoeg hetzelfde uitziet. En die versterkte wisselstroom gaat via een veel dikker koperdraadje naar de luidspreker(s).

Ik kan mij niet voorstellen dat het ook maar iets uitmaakt of dat draadje van links naar rechts loopt, of van rechts naar links. Als je een toon genereert van 1000 hz dan zal dat stroompje 1000 keer per seconde van richting wisselen.

Volgens mij maakt het dus niet uit hoe om dat draadje zit en ik heb het ook nog nooit gehoord.

Wat ik wel hoor is dat mijn gehoor in een paar minuten kan veranderen, zeker als het geluid aan de forse kant is. Ik heb de hele middag muziek gemixt en na een tijdje hoor je het niet meer zo goed. Dan ga je ff stappen, neemt wat drinken en 10 minuten later klinkt het weer fris en fruitig.

Na zes tot acht uur mixen, zit je gewoon stuk, ondanks dat je een geoefend gehoor hebt. Je bent dan bezig met iets en het klinkt gewoon niet goed. Je laat alles staan zols het op dat moment is (geautomatiseerde mengtafel) en gaat de volgende morgen uitgerust verder. En wat schetst je verbazing, dat kutgeluid van gisteren klinkt opeens een stuk beter.

Iemand vraagt of er iets meer zus of zo in zijn geluid kan, maar je bent het op grond van je ervaring en kennis helemaal niet met hem eens en je weet dat meer laag op zijn ding het totaalgeluid slechter zal maken. Dus je draait aan een knop die helemaal niets met zijn geluid heeft te maken en zegt: zo goed? En negen van de tien keer vindt hij het een stuk beter, autosuggestie heet dat.

Ik zeg niet dat ik absoluut gelijk heb, maar ik heb het nog nooit gehoord en het is ook in hi fi kringen nog nooit blind aangetoond.


Alsjeblieft, als je geen kaas gegeten hebt van chemie, ga het dan ook niet gebruiken in een discussie. Stand van moleculen...in een vaste kabel.

Ik snap wel wat je bedoelt met het trekken van de kabels, maar die stand gaat echt niet meer veranderen.

Ik vertrouw in deze discussie blind op de ervaring van Han.


Kabelaars, gelovigen en ongelovigen, ik heb het allemaal al honderden keren gehoord. Als een kabel capacitief is en ook nog lang, zal hij hoge tonen wegfilteren. Ik heb een Neumann M149 buizenmicrofoon, een topmic van zeer grote klasse en wat denk je? Neumann zegt in de handleiding dat je er 200 meter kabel aan kunt hangen.

Ik moest een koortje van 65 kinderen opnemen en dat is een heel verhaal. Een koor met koptelefoons zingt zo vals als een bende geile katten en ik heb geen 65 koptelefoons. Dus ik besluit op de muziek zo zacht mogelijk op twee kleine speakertjes te zetten, te weten twee IMF CM 2 transmissielijntjes met een 16 cm woofertje.

Ik zet die dingen hoog in de beide hoeken, 10 meter uit elkaar en ik hang daar een paar snoeren aan zo van de rol, 2*0,75 mm². De versterker staat een eind weg, dus aan de ene speaker hangt 20 meter draad en aan de andere 30 meter. Dat kan op geen enkele manier goed klinken.

Ik zet een CD op en ik sla compleet achterover van het geluid, superstrak en een laag waar de vloer van trilt. Dat kun je op geen enkele manier verklaren maar het gebeurt gewoon, toeval dus.

Mooie discussie!

Michael AE
3 november 2006, 02:51
Han, de voorbeelden die jij noemt zijn erg grappig, maar ook wel (een beetje) overdreven. Natuurlijk zijn er versterkers van 350.000.000.000.000 euro die uit een drol met een koperdraadje erin bestaan, maar ik geloof niet dat elke "hype" op onzin is gebaseerd. Volgens mij kun jij ook zat merken noemen die veel geld vragen, maar ook een schitterend product leveren.

Dat hele kabel verhaal vind ik maar vreemd. Ik zou zelf zweren dat ik de verschillen toch duidelijk gehoord heb, maar mijn oren worden ook door mijn hersenen beinvloed, dus het zou best kunnen dat ik het alleen maar "gedacht" heb.

Mij maakt het niets uit. Als ik het verschil hoor, dan kies ik voor de beste optie. Het gaat mij er om dat ik zelf weet dat mijn spullen goed klinken en dat ik er zelfverzekerd bij sta op het podium. Als Bert uit Klazinaveen niet hoort dat mijn kabel uit nanocontravelicioboratklikobruto-koper uit Nieuw Mexico gefabriceerd is, maar het stelt mijn brein gerust dat ik het zelf wel hoor...so be it.

De test op de vorige meeting was in elk geval leuk, omdat iedereen toch wel duidelijk een verschil waarnam. Weliswaar ging dat niet over speakerkabels, maar de discussie blijft hetzelfde...

peter_heijnen
3 november 2006, 07:44
Ik vertrouw in deze discussie blind op de ervaring van Han.

Blind zoals in wetenschappelijk/proefondervindelijk?

LordRiffenstein
3 november 2006, 07:55
Persoonlijk kan het me geen hol schelen wat de wetenschappelijke verklaring (als die er is) van dit fenomeen is maar ik vertrouw mijn oren. Ik heb de test al met een aantal mensen gedaan. Gewoon laten luisteren nr verschillende speakerkabels en hun mening geven en stuk voor stuk waren ze ervan overtuigd dat ze een andere kabel hoorden wanneer ik mijn Evidence gewoon omgekeerd had.

peter_heijnen
3 november 2006, 07:57
Mij maakt het niets uit. Als ik het verschil hoor, dan kies ik voor de beste optie.

Al eens een artiest horen ingaan op de natuurkunde achter zijn kunst? Maw, zijn we bezig nou met muziek(=verbeelding) of met techniek? En daarbij, als iemand het verschil alleen al denkt te horen dan is dat toch een feit? En als dat het verschil maakt, so be it.

Jimi Hendrix
3 november 2006, 08:30
los van of 't nou 'waar' is of niet:
studio-apparatuur heeft vaak een bypassknop.
't overkomt iedereen dat je lekker zit te draaien aan die EQ of compressor en denkt: sjonge dat klinkt goed zeg! terwijl 't ding al die tijd in bypass staat....
Derden die erbij zitten hebben ook last van dit fenomeen, ik draai bijv aan de eq van de snare, zegt klant: goh de gitaar klinkt wel veel beter zo....

Of: kun je wat doen aan 't geluid van de snare? na wat tweaken: ja zo is ie goed (teruggekomen op zelfde instelling als eerst).

Ergo: je oren zijn niet te vertrouwen en wat je hoort wordt ingevuld door wat je wil horen... :cheerup:

armageddon
3 november 2006, 08:38
Blind zoals in wetenschappelijk/proefondervindelijk?

Nou, het feit dat ik totaal het verschil niet kan horen zegt natuurlijk niet zoveel. Physisch weet ik gelukkig iets meer erover waardoor ik alvast denk dat het geen ruk uitmaakt. Echter...iedereen neemt z'n mening hier voor waar aan en denkt dat als ie wat hoort ook meteen gelijk heeft en dat koste wat het kost gaat onderbouwen met nonsens argumenten. Dat probeer ik niet en ik meng me dus niet in de hele discussie, maar vertrouw de mening van iemand die daar veel over weet, veel ervaring mee heeft en die dat nog eens goed kan onderbouwen ook.

@Jimi Hendrix:
Een compressor bypassen is wel even iets anders als een 'kabel inspelen' of omdraaien natuurlijk.

Jimi Hendrix
3 november 2006, 08:58
@Jimi Hendrix:
Een compressor bypassen is wel even iets anders als een 'kabel inspelen' of omdraaien natuurlijk.

Uiteraard maar het principe is 't zelfde.... dacht dat't wel een duidelijk voorbeeld is van horen wat je wil horen/denkt te horen.

pol
3 november 2006, 09:30
pfff, ik hoor meer verschil in mijn geluid na een paar pintjes dan als ik mijn kabels omdraai.

Orpheo
3 november 2006, 10:44
ik heb 't mijn prof gevraagd van vastestof fysica, en volgens hem is er in de kabel zelf geen verschil. in het koperdraad. van links naar rechts of van rechts naar links zal het hetzelfde zijn. het verschil zit 'm dus ergens in de plug of in de shielding/aarding.

Josdevos
3 november 2006, 11:21
ik heb 't mijn prof gevraagd van vastestof fysica, en volgens hem is er in de kabel zelf geen verschil. in het koperdraad. van links naar rechts of van rechts naar links zal het hetzelfde zijn. het verschil zit 'm dus ergens in de plug of in de shielding/aarding.

Hmz ok, maar... Sidenote:

Wat weet die man ervan wat de technologie achter Vovox of Evidence Audio kabels is... Zo iemand is, hoewel hij een zeer betrouwbare bron is, geen referentie imo. Misscien omdat de vraag "verkeerd" gesteld is...

Achja, ik ben toch maar iemand met "blind" vertrouwen in de fabrikant... :dance:

piezo
3 november 2006, 11:27
......... elke coax kabel heeft een kern en een afscherming, vanuit het buizenamps bouwen weet ik dat binnen in de amp die afscherming maar aan 1 kant (die van de bron) verbonden moet zijn om de kans op groundloops en dergelijke te minimaliseren.

Het zou dus zo kunnen zijn dat de richtinggevoelige gitaarsnoeren de shield aan 1 kant hebben gesoldeerd aan de plug en dat het dus een verschil kan maken als je die kabel omdraait.

Maar dit gaat dus niet op voor speakerkabels of 'normale' gitaarsnoeren.En jij studeert werkelijk technische natuurkunde? Ik weet dat het onderwijs achteruitgegaan is maar zóveel ...................?

Heren voor- en tegenstanders, ik ben werkelijk verbaasd dat helemaal niemand hierop gereageerd heeft.

Beste NegK3, heb jij ooit geprobeerd om te werken met een gitaarsnoer (totaal 2 geleiders: kerndraad en afscherming), waarvan de afscherming maar aan één kant aan de plug gesoldeerd zat?
Zo ja, dan hebben degenen die zeggen dat het allemaal een kwestie van psychologie is inderdaad gelijk, want jij hoort blijkbaar geluid waar ieder ander alleen maar " ........................" zou horen.

Stilte dus!

----------------------------------------------------------

Ik wil verder aan de discussie wat punten ter overweging aandragen, n.l. draai en/of wikkelrichting van geleiders. Misschien dat de natuurkundigen hier er iets mee kunnen, dan wel het kunnen ontkrachten.

De (elektro-)techneuten weten allemaal dat zelfs een enkele (ééndelige) geleider waar een stroom doorloopt een electromagnetisch veld met een bepaalde richting om zich heen opwekt.
Bovendien weten we:
- dat als een geleider een draai/wikkelrichting heeft dat ook een - veel groter veldeffect opwekt;
- en dat het omkeren van de veldrichting als gevolg van het omkeren van de stroomrichting met "tegenzin" gaat;
- dat de veldrichting afhankelijk is van de stroomrichting EN van de wikkelrichting;

Ik kan me vergissen, maar houdt dat laatste niet ook in dat, als de draad zelf bij een bepaalde stroomrichting een "rechtsom" veld opwekt, bij een van die draad gewikkelde spoel de ene wikkelrichting dat "rechtsom" veld tegenwerkt en de andere wikkelrichting meewerkt? En betekent dat dan niet dat in een gewikkelde en/of gedraaide draad een wisselstroom de ene kant op anders is dan de andere kant op?

Vragen, gebaseerd op bovenstaande overwegingen:
1) als de (meervoudige) kerndraad van een gitaarsnoer een draairichting heeft en/of de afscherming gewikkeld is (i.p.v. gevlochten) zou het omkeren van de kabel dan geen invloed kunnen hebben op het waargenomen geluidssignaal?
2) ook luidsprekerkabels bestaan vrijwel altijd uit in elkaar gespiraalde filamenten en bij veel van de duurdere luidsprekerkabels zijn de beide "aders" ook nog eens om elkaar heen gespiraald. Waarom zou dat geen invloed kunnen hebben?

Voor degenen die blijven herhalen dat we het hebben over wisselspanningen en dat de stroom beide kanten op hetzelfde is en dat dus bovenstaande overwegingen en vragen onzinnig zijn, mag ik ook wel eens iets herhalen: een muzieksignaal is niet symmetrisch.
Om het nog erger te maken: een luidspreker maakt zelfs van een eenvoudig sinussignaal (afgezien van de fase volledig symmetrisch) een ietwat àsymmetrische akoestische "golf"vorm. Omdat de mechanische asymmetrie ervoor zorgt dat de verdichting van de luchtmassa niet helemaal hetzelfde verloopt als de verdunning. Het zou anders zijn als het een eindeloos grote en stijve baffle was met een aan de achter- en voorzijde volledig symmetrische bewegende schijf er in.

Met andere woorden: àls het spanningsverloop in een kabel in de ene richting een iets ander gedrag vertoont dan in de andere, zou dat wel degelijk invloed kunnen hebben op het "objectief" waargenomen geluid.

Dat laat natuurlijk onverlet dat er inderdaad een heleboel tussen onze oren zit. Iedere muzikant heeft wel ervaren dat iets beter lijkt te klinken als we ons op dat moment toch al lekker voelen. En (auto-)suggestie speelt daar ongetwijfeld een rol bij.

Tenslotte:
- zou de richting van het aardmagnetische veld nog invloed kunnen hebben? Zo ja, dan zouden we onze apparatuur/kabels ook nog moeten uitrichten.
Lijkt me geinig om op de technische rider te zetten: "De richting van het podium het podium dient zodanig te zijn, dat de versterkers opgesteld kunnen worden in de richting van Salt Lake City, USA? :D
- heeft iemand al geprobeerd zijn versterker en luidspreker onder een gerichte pyramide te plaatsen? En ......... gaf het verschil? :D

morris
3 november 2006, 11:28
Kijk eens op EA . (http://www.evidenceaudio.com/reviewspage.html)
Ik vertrouw nog altijd meer op mijn oren, blijkbaar hoor ik dan dingen die anderen niet horen.
Wat leuker is: er staat in sommige artikelen een hoop achtergrondinformatie wat zeer interessant leesvoer is.

Morris

Orpheo
3 november 2006, 11:31
Hmz ok, maar... Sidenote:

Wat weet die man ervan wat de technologie achter Vovox of Evidence Audio kabels is... Zo iemand is, hoewel hij een zeer betrouwbare bron is, geen referentie imo. Misscien omdat de vraag "verkeerd" gesteld is...

Achja, ik ben toch maar iemand met "blind" vertrouwen in de fabrikant... :dance:

het principe waar hij en ik t over hadden was alleen 'kan er een verschil zijn in de draad zelf, in het koper' . meer niet.

@ piezo: hmm interessante kost. zo kan je er natuurlijk ook naar kijken.

Tristan
3 november 2006, 11:40
ik heb 't mijn prof gevraagd van vastestof fysica, en volgens hem is er in de kabel zelf geen verschil. in het koperdraad. van links naar rechts of van rechts naar links zal het hetzelfde zijn. het verschil zit 'm dus ergens in de plug of in de shielding/aarding.

Die man spreekt geen onzin...
Ik heb zelf een gitaarkabel waarvan de ene kant aan de aarde is vastgesoldeerd en waar aan de andere kant de aarde bewust los is, de fabrikant geeft ook duidelijk de richting van het snoer aan en je hoort verschil...

piezo
3 november 2006, 11:49
Die man spreekt geen onzin...
Ik heb zelf een gitaarkabel waarvan de ene kant aan de aarde is vastgesoldeerd en waar aan de andere kant de aarde bewust los is, de fabrikant geeft ook duidelijk de richting van het snoer aan en je hoort verschil...Is die gitaarkabel dan 2 aderig, dus 2 aders èn een afscherming? Anders kun je geen geluid hebben.

Tristan
3 november 2006, 11:57
Als het goed is wel, volgens mij heeft hij dus in totaal drie aders, ik moet hem even openschroeven om het zeker te weten...

Negative K3 fan
3 november 2006, 16:51
En jij studeert werkelijk technische natuurkunde? Ik weet dat het onderwijs achteruitgegaan is maar zóveel ...................?

Heren voor- en tegenstanders, ik ben werkelijk verbaasd dat helemaal niemand hierop gereageerd heeft.

Beste NegK3, heb jij ooit geprobeerd om te werken met een gitaarsnoer (totaal 2 geleiders: kerndraad en afscherming), waarvan de afscherming maar aan één kant aan de plug gesoldeerd zat?
Zo ja, dan hebben degenen die zeggen dat het allemaal een kwestie van psychologie is inderdaad gelijk, want jij hoort blijkbaar geluid waar ieder ander alleen maar " ........................" zou horen.

Stilte dus!

hoi piezo bij mijn opleiding techn natuurkunde heb ik het betreffende onderwerp nog niet gehaald, toch kan ik met zekerheid zeggen dat ik gelijk heb, omdat je een verkeerde aanname hebt gemaakt.

Directionele Monsters kabels hebben bijvoorbeeld de shield aan 1 kant onderbroken, maar gebruiken een extra kerndraad om de stroomkring rond te maken.

Negative K3 fan
3 november 2006, 16:53
Is die gitaarkabel dan 2 aderig, dus 2 aders èn een afscherming? Anders kun je geen geluid hebben.

ja dat is het geval

maargoed on topic, de verklaring van piezo kan ik geloven, die snijdt zeker hout. Maar waarschijnlijk is het effect bij mijn setup (hele korte speaker kabel) dermate subtiel dat ik het niet kan waarnemen, ik geloof ik ook graag dat tristan betere oren en een beter geheugen voor geluid heeft en dat het in zijn setup wat duidelijker te horen is, maar daarbij vind ik de uitspraak dat de hoeveelheid crunch afhankelijk is van de richting van de speakerkabel nog steeds ontzettend vergezocht. Ik kan eigenlijk niet wachten tot een volgende meeting om het zelf te kunnen meemaken!

ik zou me bij deze graag willen verwijderen uit het kamp van de naysayers

Negative K3 fan
3 november 2006, 17:09
ik heb 't mijn prof gevraagd van vastestof fysica, en volgens hem is er in de kabel zelf geen verschil. in het koperdraad. van links naar rechts of van rechts naar links zal het hetzelfde zijn. het verschil zit 'm dus ergens in de plug of in de shielding/aarding.

shielding/aarding is niet van toepassing bij speakerkabels.

piezo
3 november 2006, 17:10
hoi piezo bij mijn opleiding techn natuurkunde heb ik het betreffende onderwerp nog niet gehaald, toch kan ik met zekerheid zeggen dat ik gelijk heb, omdat je een verkeerde aanname hebt gemaakt.

Directionele Monsters kabels hebben bijvoorbeeld de shield aan 1 kant onderbroken, maar gebruiken een extra kerndraad om de stroomkring rond te maken.Bij nader inzien was je post alleen een beetje onduidelijk. Dat van 2 aders EN afscherming stond er niet in:
......... elke coax kabel heeft een kern en een afscherming ........
Het zou dus zo kunnen zijn dat de richtinggevoelige gitaarsnoeren de shield aan 1 kant hebben gesoldeerd aan de plug en dat het dus een verschil kan maken als je die kabel omdraait. ................Maar dit gaat dus niet op voor .......... 'normale' gitaarsnoeren.Je noemt eerst alleen kern en afscherming (dus maar 2 geleiders) en aan het eind dat het niet geldt voor normale gitaarsnoeren. Vandaar mijn - onterechte, naar nu blijkt - kritiek.
Mijn verontschuldigingen.
Als je wilt, edit ik mijn post (en jij dan ook de jouwe, om het duidelijk te houden). Anders laten we het gewoon staan.

Het truukje met afscherming aan maar één kant heb ik ook wel eens gebruikt trouwens.

Negative K3 fan
3 november 2006, 17:16
nee ik vind het prima, excuses zijn ook niet nodig hoor mijn poist was idd onduidelijk.

maargoed, ik pas het altijd toe als ik in mn zelfbouw amps afgeschermd draad gebruik, gewoon uit voorzorg tegen vervelende aardingsproblemen.

piezo
3 november 2006, 17:21
.......... maar daarbij vind ik de uitspraak dat de hoeveelheid crunch afhankelijk is van de richting van de speakerkabel nog steeds ontzettend vergezocht.............. Toch zou dat wel kunnen. Als de hoogweergave bijvoorbeeld minder wordt als gevolg van een grotere capaciteit betekent dat meestal niet veel anders dan dat de resonantiepiek is verschoven naar een lagere frequentie. Dan kan het heel gemakkelijk zo zijn dat de versterker beter "cruncht" bij die lagere resonantiefrequentie dan bij de hogere.

Negative K3 fan
3 november 2006, 17:47
of dat een (relatieve) toename van hoog-mid wordt ervaren als crunch?

Tristan
3 november 2006, 18:30
@NegK3 en Piezo:
Mijn ervaring met het crunchen is precies andersom, als het geluid meer hoog(midden) heeft dan lijkt de amp minder te crunchen maar wel meer volume en dynamiek te hebben...
Ik heb dit zowel bij mijn eigen Marshall 2061x met de Monster Cable gehoord als bij de Matchless HC30 met de Vovox kabel...
Als ik de Vovox kabel gebruikte in de door de fabrikant aangegeven richting dan was er minder crunch, meer dynamiek en meer hoog(midden)...

piezo
3 november 2006, 18:43
Dat is toch juist wat ik ook zei? :???:

Een wat snappier hoog ervaar je doorgaans als meer dynamiek, door de wat helderder attack.

Het bewust verlagen van de resonantiefrequentie maakt deel uit van de truukjes om een versterker makkelijker te laten oversturen zònder het signaalniveau te verhogen (en soms wel te verlagen zelfs).

Tristan
3 november 2006, 19:15
Oh, dat had ik niet helemaal uit je post begrepen, NegK3 zei het in ieder geval juist precies andersom en daar reageerde ik met name op en omdat zijn post weer een reactie op de jouwe was had ik jouw naam ook bij mijn reactie neergezet...

Wat jij nu zegt, dat denk ik dus ook, zo heb ik het immers wel ervaren...

guhlenn
3 november 2006, 19:22
Laat ik nou ook met EEG's werken... Ik zal eens aan de technicus vragen om alle kabels om te draaien HAHAHA.
En nee, inspelen is onzin. theoretisch kan het, maar de afstand van één ion tot het ander is te klein om waarneembaar te zijn (daarna is een evenueel tekort immers aangevuld). Dat een fabrikant een manier kan vinden om een kabel richtingsgevoelig te maken ; het zij zo. maar was hte niet zo dat een één kanaals bak het beste was omdat er dan niet met je signaal geklooid werd? en nu willen we aan de signaal veranderende speakerkabel? vreemde twist van mening. maar goed, het begint nou heel veel op een 'bestaat god' discussie te lijken. ieder z'n meug.

piezo
3 november 2006, 19:31
Oh, dat had ik niet helemaal uit je post begrepen
Dan kan het heel gemakkelijk zo zijn dat de versterker beter "cruncht" bij die lagere resonantiefrequentie dan bij de hogere.Duidelijker kan ik echt niet zijn, Tristan. ;)

Hoe gaat het trouwens met je queeste naar het ultieme geluid?

(Hmm, op de een of andere manier lijkt de naam Tristan wel goed te passen bij het begrip "queeste". ;) Al maakte de bekende liefdestragedie natuurlijk geen deel uit van de "Arthur" sagen.)

piezo
3 november 2006, 19:41
Laat ik nou ook met EEG's werken... Ik zal eens aan de technicus vragen om alle kabels om te draaien HAHAHA. Pas daar nou mee op, straks gaan je patiënten ineens in de "overdrive". :seriousf:

Tristan
4 november 2006, 02:20
Duidelijker kan ik echt niet zijn, Tristan. ;)

Hoe gaat het trouwens met je queeste naar het ultieme geluid?

(Hmm, op de een of andere manier lijkt de naam Tristan wel goed te passen bij het begrip "queeste". ;) Al maakte de bekende liefdestragedie natuurlijk geen deel uit van de "Arthur" sagen.)

Waarschijnlijk heb ik daar vanwege de voor mij ingewikkelde materie die je behandelde daar net overheen gelezen, maar ik ben het dus met je eens...

Met mijn soundquest gaat het goed hoor...
Waarschijnlijk komt er binnenkort een Tonetrunk 68, Voodoo Lab Pedal Power, Peterson Strobostomp, Homebrew Electronics Big D en Electro Harmonix Deluxe Memory Man voor bij mijn Marshall 2061X, ik mag niet klagen... :D

Tristan
4 november 2006, 02:21
Pas daar nou mee op, straks gaan je patiënten ineens in de "overdrive". :seriousf:

Nou, sterker nog, zou hij dan ook gaan zeggen dat die mensen overdrijven als ze stuiterend de Rontgen ruimte verlaten?

Tristan
4 november 2006, 02:25
Laat ik nou ook met EEG's werken... Ik zal eens aan de technicus vragen om alle kabels om te draaien HAHAHA.
En nee, inspelen is onzin. theoretisch kan het, maar de afstand van één ion tot het ander is te klein om waarneembaar te zijn (daarna is een evenueel tekort immers aangevuld). Dat een fabrikant een manier kan vinden om een kabel richtingsgevoelig te maken ; het zij zo. maar was hte niet zo dat een één kanaals bak het beste was omdat er dan niet met je signaal geklooid werd? en nu willen we aan de signaal veranderende speakerkabel? vreemde twist van mening. maar goed, het begint nou heel veel op een 'bestaat god' discussie te lijken. ieder z'n meug.

Dat Preamp Based Amp versus Non Preamp Based amp is een heel ander verhaal, bovendien moet ik zeggen dat ik mijn ideale speakerkabel nog moet vinden hoor...
Volgens klinken de richtingsgevoelige speakerkabels trouwens juist heel natuurgetrouw als je ze de juiste richting op gebruikt, heel erg open en dynamisch bovendien laten ze het laag ook goed door en intact, ik weet niet of dat de niet richtingsgevoelige kabels dat net zo goed doen, dat is een kwestie van proberen, maar dat moet ik nog doen...

guhlenn
4 november 2006, 11:52
prachtig, echt waar. nogmaals, ieder z'n meug. Je moet doen wat je moet doen he? ik heb gewoon een no-name generic thomann kabel (well eentje die retedik s natuurllijk, met neutriks). Ik zou het maar vermoeiend vinden om nu op zoek te moeten gaan naar een kabel die bij m;n sound past. HEb gvd 10 aar erover gedaan om een passende gitaar en amp collectie te vinden, moet ik nou de kabels gaan testen. Nee, ik ben gewoon bang voor de waarheid. Ignorance is bliss! :) ;)

LOL @ Piezo

piezo
4 november 2006, 12:21
LOL @ Piezo Voordat ik kaal werd was ik al blond.
Ik bedoel, ik vat niet echt of dat nou bewonderend of sarcastisch bedoeld is. :confused:

Robin.ke
5 november 2006, 01:02
Ik zit echt met verbijstering dit onderwerp te lezen :eek: . Iedereen die enigzins natuurkundig onderlegd is zal toch kunnen begrijpen dat de wisselstroomrichting door de speakerkabel nooit onderscheid kan maken tussen links en rechtsom.
Wordt de verwarring niet veroorzaakt doordat sommigen bij een stereo setup (dual channel) 1 van de speakerdraden omwisselen, zodat 1 speaker in tegenfase gaat staan ?. Dit maakt uiteraard wel een wereld van verschil in geluid.

Negative K3 fan
5 november 2006, 01:36
Ik zit echt met verbijstering dit onderwerp te lezen :eek: . Iedereen die enigzins natuurkundig onderlegd is zal toch kunnen begrijpen dat de wisselstroomrichting door de speakerkabel nooit onderscheid kan maken tussen links en rechtsom.
Wordt de verwarring niet veroorzaakt doordat sommigen bij een stereo setup (dual channel) 1 van de speakerdraden omwisselen, zodat 1 speaker in tegenfase gaat staan ?. Dit maakt uiteraard wel een wereld van verschil in geluid.


nee, zoals je hebt kunnen lezen zijn de signalen die uit een gitaarversterker komen niet symmetrisch, vanuit die veronderstelling zou de richting van de speakerkabel een verschil kunnen veroorzaken.

peter_heijnen
5 november 2006, 14:49
Ik zit echt met verbijstering dit onderwerp te lezen :eek: . Iedereen die enigzins natuurkundig onderlegd is zal toch kunnen begrijpen dat de wisselstroomrichting door de speakerkabel nooit onderscheid kan maken tussen links en rechtsom.
Wordt de verwarring niet veroorzaakt doordat sommigen bij een stereo setup (dual channel) 1 van de speakerdraden omwisselen, zodat 1 speaker in tegenfase gaat staan ?. Dit maakt uiteraard wel een wereld van verschil in geluid.

Sinds wanneer staan je speakers uit fase als je een van je twee speakerkabels in je stereo setup omwisselt?

Robin.ke
5 november 2006, 16:14
Als de + en - aalsluiting van 1 van de speakers omgedraaid is, gaat de luidsprekerconus naar achteren wanneer hij eigenlijk naar voren zou moeten gaan.
Zeker als 2 speakers in 1 kast zitten gemonteerd, heffen ze op deze manier elkaars luchtverplaatsing op en veranderd zeker in het "laag" de sound drastisch.

guhlenn
6 november 2006, 06:50
@Piezo, ik vond het een geslaagde grap. vandaar de LOL. :)

peter_heijnen
6 november 2006, 08:49
Als de + en - aalsluiting van 1 van de speakers omgedraaid is, gaat de luidsprekerconus naar achteren wanneer hij eigenlijk naar voren zou moeten gaan.
Zeker als 2 speakers in 1 kast zitten gemonteerd, heffen ze op deze manier elkaars luchtverplaatsing op en veranderd zeker in het "laag" de sound drastisch.

Maar met je speakersnoer omdraaien draai je dus de plus en min niet om.

guhlenn
6 november 2006, 11:30
huh?
jawel...

je draait bij één speaker de kabel bij de versterkier om (rood aangesloten op zwart) en je geluid is uit fase... of mis ik nu iets?

peter_heijnen
6 november 2006, 11:40
Als je zwart en rood aan een kant van je stereo set omdraait gaan links en rechts uit fase. Als je in een kast de plus en min niet goed op elkaar aansluit staan de speakers in die kast uit fase.

En als je je speakerkabel omdraait blijft zwart gewoon zwart en rood gewoon rood. Er gaat niets uit fase.

Ik ga er daarbij wel vanuit dat Tristan netjes gesoldeerde kabels koopt of zelf soldeert, toch?

e!
1 februari 2007, 12:21
http://www.3daudioinc.com/3db/attachment.php?attachmentid=292&stc=1&d=1153874343<br /><br />

Kijk nog eens goed, de horizontale lijnen zijn echt evenwijdig aan elkaar.
Waar verhaal, maar dat plaatje is geen autosuggestie, maar ofwel een optische vertekening door de bouw van je oog of een effect van de aangeboren interpretatieregels in de 'hardware' van je visueel-cognitief hersencentrum. Ik geloof in dit geval het laatste. Het is in elk geval geen psychologische zelfnepperij die je met een blinde test kunt ontkrachten. Als jij aan je knopje draait maakt die kerel zichzelf wijs dat 'ie verschil hoort, maar iedereen die dat plaatje ziet, neemt echt schuine lijnen waar door de imperfecties van het menselijk visueel systeem. Daar kun je niets aan doen, ook al WEET je dat de lijnen evenwijdig zijn. Da's dus wel ff wat anders.

Niettemin verduidelijkt je voorbeeld je verhaal, maar wilde toch even de puntjes op de i zetten ;)

Deze info komt trouwens uit een boekje dat ik mijn boekenkast heb staan. Het heet "De computer en de menselijke geest" en dat plaatje staat op de kaft. Erg interessant, vooral ook de uitleg over de werking van het "zien". Zo wist ik niet dat "zien" onmogelijk is zonder aangeboren, hardwarematige interpretatieregels in je hersenen over wat bepaalde visuele informatie zou moeten betekenen. Anders was alles nl. gewoon een grote gekleurde lichtshow zonder enige betekenis voor de menselijke geest. Als je meer wilt weten moet je dat boek maar lezen, anders typ ik er hier weer zelf een. Ik ben al aardig op weg... :D

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-LookInSide?BOL_OWNER_ID=1001004002923073&Section=BOOK&Secondary=looki&num=11

Dude
1 februari 2007, 12:24
god...

discussie van 3 maanden terug die een hoop stof deed opwaaien !!


ben benieuwd wat er nu weer gaat komen hier :hippie:

e!
1 februari 2007, 12:26
Meer crap.. ?

Tristan
1 februari 2007, 12:45
Ik geloof best dat het een soort suggestie is, maar dat is geluid eigenlijk altijd...
Het verschil dat ik bij mijn kabel hoor is in ieder geval te vergelijken met het verschil tussen een goede en een minder goede kabel...
Je hebt in het ene geval gewoon meer dynamiek, meer sustain en alles dan in het andere geval, het speelt gewoon makkelijker en de klank is soepeler, het zingt meer...

Ibanez RuleZ
1 februari 2007, 13:15
vond het punt van e! wel grappig en niet onwaarschijnlijk. in jouw beleving klinkt het inderdaad anders... dat geloof ik direct, maar dat is een andere discussie of het ook werkelijk anders is. eigenlijk is dit voer voor neuropsychologen...

harrald

Tristan
1 februari 2007, 13:26
Tsja, het gekke is alleen dat ik precies hetzelfde heb met amps, de ene amp vind ik beter dan de andere omdat de feel van het geluid anders is...
De meeste amps zijn ofwel te schel en te stug, dat doet gewoon pijn aan je oren, of ze zijn juist te slap zodat ze humbuckers niet trekken enzo en dat er meer een soort van scheterig en rafelig geluid uitkomt...
Het omdraaien van de speakerkabel en het kopen van een echt goede (speaker en instrument) kabel draagt bij aan de manier waarop de amp reageert, het kan het karakter of de feel subtiel verfijnen en finetunen zodat het nog lekkerder is zal ik maar zeggen...

Azrael
1 februari 2007, 13:29
Hoi Han, ik heb vergelijkbare ervaring. Kennis van me is audiofiel, bouwt zelf boxen maar weet meer van het mechanische dan het electrische. Hij zit in een "luisterclubje" wat maandelijks bijeen komt om elkaars apparatuur te beluisteren, nieuwe amps, kabels of CD's te beluisteren etc. Ik had 'm wat theorie feitjes genoemd over kabels, connectors e.d. Ik heb hem voorgesteld om een testje te doen met zijn luisterclubje (waar één man bij zit die zelfs columns schrijft voor zo'n audiofielenblad). Ik had, heel demonstratief, speakerkabels gemaakt van wit (!!) 220V tweelingsnoer met goeie RCA connectors. Die kennis van me, had net nieuwe zeer dure snoeren gekocht, 100 Euro voor 2 kabels van een meter of drie, volgens geleverd door die "expert". We zouden eerst mijn goedkopie oplossing beluisteren, daarna het verschil met de hi-end kabels. Dat verschil was volgens het luister clubje overduidelijk te horen, definitie, boventonen, balans, verzadiging nou ik weet allemaal niet wat er voor lovende woorden kwamen voor de 2e set.

Je voelt 'm al komen natuurlijk, voor de tweede test had ik goedkopie kabels losgemaakt en... weer ingeplugd. De derde luistertest (na hun jubelwoorden) weer hetzelfde gedaan, het enige wat ik (gespeeld gefrustreerd) vroeg was "en nu?!... hoe vinden jullie het nu?...". Nou het was weer beduidend minder, een wereld van verschil! Ze zaten dus 3x naar dezelfde kabels te luisteren. Ik heb het eerlijk opgebiecht en ze namen het sportief op. Ze hebben daarna echt verschillende kabels beluisterd en meenden toen toch wel weer verschil te horen maar waren VEEL terughoudender dan bij de eerste sessie. Op een stukkie van 3 meter bij LF frequenties? Heb gaat er bij mij niet in. Een rotte kabel klinkt rot, maar goed is goed.

Nou als zij "het" wel horen als het er niet is, en "het" niet horen als het er wel is, dan dan hoor ik het zeker niet ;) Dat van die kabel omdraaien daar geloof ik nog veel minder van; wat zou de theorie daarachter zijn dan?


Nu je het toch over 220V snoer hebt. Ik gebruikte dat vroeger voor mijn boxen omdat ik niet beter wist. Tot ik destijds eens langs de HiFi boer ging en voor 3 euro de meter speakerkabel kocht (nog niet duur overgens). Dat klonk me er een partij beter! Dubbel blind getest ook. Verschil was duidelijk maar het is echt niet zo dat ik hele andere boxen gehad. Maar het hoog en laag was gewoon duidelijker en de definitie van het geluid was beter (strakker). Maar ik verwacht niet met een onwijs dure kabel een beter geluid te krijgen. De kabels die ik nu heb zijn gewoon simpele meerdere koperdraadjes kabels en die werken prima. Heb niet de illusie dat mijn boxen beter kunnen klinken dan ze nu doen. Het verschil is namelijk duidelijk omdat ik mijn eigen boxen ken , maar op een andere speaker zou ik vast al moeite krijgen met het direct te horen.
Ik ben van mening dat wanneer je kabel goed is , het gewoon snor zit. Kijk , 220 volt snoer is natuurlijk gewoon troep voor audio maar het kost dan ook geen bal. Zo'n audio kabel van 3 euro de meter is naar verhouding vele malen duurder en klinkt een flink tikje beter....

guhlenn
1 februari 2007, 13:45
Deze info komt trouwens uit een boekje dat ik mijn boekenkast heb staan. Het heet "De computer en de menselijke geest" en dat plaatje staat op de kaft. Erg interessant, vooral ook de uitleg over de werking van het "zien". Zo wist ik niet dat "zien" onmogelijk is zonder aangeboren, hardwarematige interpretatieregels in je hersenen over wat bepaalde visuele informatie zou moeten betekenen. Anders was alles nl. gewoon een grote gekleurde lichtshow zonder enige betekenis voor de menselijke geest. Als je meer wilt weten moet je dat boek maar lezen, anders typ ik er hier weer zelf een. Ik ben al aardig op weg... :D

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-LookInSide?BOL_OWNER_ID=1001004002923073&Section=BOOK&Secondary=looki&num=11

Weet je, m'n pa zij weleens, papier is geduldig. er zijn geen aangeboren regels voor zien. Dat ontwikkeld zich nadat je geboren bent ahv impulsen die binnen komen. idd nemen babys slechts vlekken waar. Interpetatie volgt later.

Aangeboren hardware matige interpretatie regels? Pardon? Op zich past het mooi binnen dit topic. Dat dan weer wel (vrij naar HT)

hehehe, zie ik net dat meneer professor is op Princeton. ik veronderstel dat e dan interpetatie fouten maakt. professor op Princeton dwingt redelijk wat respect af... my bad

e!
1 februari 2007, 14:37
er zijn geen aangeboren regels voor zien. Dat ontwikkeld zich nadat je geboren bent ahv impulsen die binnen komen. idd nemen babys slechts vlekken waar. Interpetatie volgt later.

Om vooral niet te lang off topic te blijven hangen.. :D Het gaat in deze niet om bewuste interpretatie van beelden - zeg maar koppeling van mentale concepten aan herkenbare vormen en voorwerpen. Het gaat om de basale verwerking van visuele informatie op zeer elementair neurologisch niveau. Die verwerking is zodanig dat de hersenen, zonder dat je daar ook maar iets aan kan doen, schuine lijnen als diepte-informatie interpreteren en dat overgangen van lichtintensiteit als grenzen tussen vlakken en objecten. Dat soort processen is aldus deze prof. diep ingebakken in de elementaire neurologische structuur van de hersenen, aangeboren en losgekoppeld van ieder leerproces. Zo is onlangs ook wetenschappelijk vastgesteld dat de menselijke voorkeur voor ronde vormen terug te voeren is op dat soort basale neurologische responsen in de hersenen, die in feite, simpel gezegd, dus als positief ervaren worden door het brein, daar waar rechte lijnen en hoeken op neurologisch niveau een negatieve respons opwekken. Nogmaals, dat staat dus los van enige hogere (bewuste of onbewuste) hersenfunctie.

Dat babies later pas gaan zien staat hier los van. Dat komt voornamelijk door de onvoltooide ontwikkeling van het oog of de hersenen na de geboorte en niet de wijze waarop de hersenen op neurologisch niveau functioneren. Basale aannamen die diep in ons hersenstelsel zijn geworteld zijn bv. dat licht van boven komt en dat objecten van boven worden bekeken en niet van onder. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_perception Of lees dat boek natuurlijk. Ondanks dat een baby niet weet wat het is, heeft een baby, mits die zijn ogen al kan gebruiken, dus wel waar een ding begint en eindigt. E.e.a. is enigszins vergelijkbaar met het feit dat iedere baby door een reflex zijn arm wegtrekt als 'ie hitte voelt. Dat gebeurt al voordat enige bewustwording van hitte of pijn en de interpretatie daarvan heeft plaatsgehad. Die volgen daarna pas. M.a.w. eerst zien, dan interpreteren. Dat interpreteren gebeurt aan de hand van een aantal basale uitgangspunten, interpretatieregels waaruit de rest heel snel en onbewust, maar logisch wordt geïnduceerd.

Het gaat hier dus niet om de hogere hersenfuncties waar wij (enige) mentale invloed op hebben, maar om de wijze waarop neurologische schakelingen in onze hersens signalen verwerken. Zoals een speaker wetmatig heen en weer gaat schudden als er een wisselende spanning op wordt aangelegd, zoals een steen naar beneden valt als je hem loslaat, zo wetmatig reageren de elementaire schakelingen in onze hersenen op visuele impulsen. De schrijver van dat boek beschrijft dat op boeiende doch technische wijze. Van interpretatiefouten mijnerzijds is in dit geval zeker geen sprake.

Voor de rest, als je het nu nog niet begrijpt of het er niet mee eens bent moet ik echt naar de literatuur verwijzen, want beter kan ik het niet uitleggen en ik denk een aantal mensen zich nu ondertussen wel hoofdschuddend aan de porno zal vergrijpen om het hoofd even te ontlasten (nou ja, dat ene hoofd dan).

Tristan
1 februari 2007, 15:56
@e!:
De verschijnselen die je nu beschrijft zouden voor de meeste mensen ongeveer hetzelfde moeten zijn toch?
Jouw mogelijke verklaring volgend zou dat moeten betekenen dat de meeste mensen ook het verschil zouden moeten kunnen horen als je een speakerkabel omdraait en dat betekent dat het verschil dan dus echt bestaat, zij het alleen in onze hersenen, maar ja, de meeste muziek wordt dan ook wel voor en door mensen gemaakt, dus kan je jouw verklaring volgend zeggen dat het verschil echt bestaat...
Er zijn volgens mij ook mensen die genezen d.m.v. een placebo en heeft die placebo dan zijn werk niet gedaan, is de ziekte dan immers niet genezen?

e!
1 februari 2007, 17:26
Nee, dan begrijp je me verkeerd. Je haalt in feite twee afzonderlijke discussies door elkaar.

- De eerste ging over of er al dan niet een (significant/hoorbaar/meetbaar) verschil in het signaal is als je de speakerkabel omdraait.

- De tweede was een afgeleide discussie n.a.v. het het plaatje dat Han S (dus ten onrechte) als voorbeeld gaf voor de gevoeligheid van de menselijke geest voor suggestie van anderen en, met name, van jezelf (autosuggestie).

Mijn verhaal, betreffende Han's voorbeeld, was dat zijn voorbeeld wel verhelderend was voor het idee van verstoorde waarneming door autosuggestie, maar dat dat in zijn voorbeeld in feite niet KWAM door autosuggestie. De verstoorde waarneming van de evenwijdige lijnen, die niet evenwijdig lijken te zijn, wordt veroorzaakt door de principieel imperfecte werkwijze van ons visuele hersensysteem. Dat heeft dus niets te maken met autosuggestie.
Samenvattend: autosuggestie is in dit verband een dusdanige innerlijke suggestie dat je waarneming van de feiten erdoor verstoord raakt. Je hoort iets wat er niet is, maar als je blind zou testen en je jezelf niets meer kan wijsmaken, omdat jij niet weet hoe om het kabeltje zit, dan hoor je het verschil niet meer.
Dit in tegenstelling tot het voorbeeld van het plaatje. Hoezeer je ook weet en overtuigd dat de lijnen evenwijdig zijn, de beperkingen van je visuele systeem beletten je om deze evenwijdigheid correct waar te nemen.

Het een is dus een verstorende werking van je eigen geest, zeg maar een software probleem en is puur subjectief, het andere een verstoring door de imperfecties van je neurologisch netwerk, zeg maar je 'visuele hardware' en is objectief: iedereen heeft dat!

e!
1 februari 2007, 17:28
Ik wil hiermee dus niet zeggen dat jij geen verschil in geluid kan waarnemen als je het speaker kabeltje omdraait. Laat staan dat ik weet of dat door autosuggestie of een werkelijk verschil in signaalverwerking wordt veroorzaakt. Dan moet ik het zelf horen.

Tristan
1 februari 2007, 18:16
Tsja, ik kan tot nu toe ook alleen maar van mijn eigen speakerkabel zeggen dat deze een andere sound/feel geeft als ik hem omdraai, ik heb het nog niet met een andere speakerkabel en/of amp geprobeerd...

worst
2 februari 2007, 02:06
ik had laatst een brommende kabel...

ik draai hem om en hij doet het weer.
ik weer omdraaien, weer die zelfde brom,
weer omgedraaid en hij deed het.

dus et is geen bullshit..

komt waarschijnlijk en gelukkig weinig voor :)

guhlenn
2 februari 2007, 08:22
hai e,

gelukkig vatte je mijn post in het goede licht op, ik formuleerde nogal, eh, ongepast.

MAar, vergis je niet, ik ken de literatuur. en een paar stellingen zijn gewoon niet waar. al is het moeilijk verder te gaan dan een welles nietes sicussie omdsat bewijs zo moeilijk leverbaar is. JE draait zaken om. Zo zal een baby licht met boven associeren omdat ie dat van het begin zo tegen komt. graag zou ik ook va je horen hoe een neuron die aangeboren regels dan verkregen heeft ( de enige optie is DNA, maar ik moet het eiwit dat zegt dat licht van boven komt nog tegenkomen, afgezien van de behoorlijk fantasierijke kenmerken die dat eiwit dan zou moeten bezitten). vor regels heb je altijd netwerken nodig, structuur dus, iets wat zich ontwikkeld.

Maar fair enough, dit is enigzins ;) off-topic. alheowel, dit hele draadje had dood moeten blijven. PM me anders, vind het wel leuk...

PeeVee
2 februari 2007, 16:02
Meten is in deze niet nodig, ik zou de "believers" uit willen nodigen om mij blind te demonsteren dat ze het verschil kunnen horen: ze gaan met hun rug naar de amp staan, ik laat ik eerst ene richting horen, dan de andere, vervolgens ga ik een beetje wisselen en zouden ze mij de de stand van de kabel moeten kunnen zeggen.

De gokkans is 50% dus als je het 100x zou doen en men heeft het beduidend vaker dan 50x goed dan begin ik te twijfele. Ik heb deze test overigens al ZEER vaak met (ex!) believers uitgevoerd en NIEMAND kwam boven de 50% uit, sterker nog, tot nu toe regelmatig meegemaakt dat men lager zat dan de gokkans, dat zullen de zenuwen wel geweest zijn. Overigens ook dit soort tests gedaan met dure speakerkabels een een stukkie 220 snoer van de Gamma (top - cabinet, dus minder dan een meter snoer), verschil nihil comma niks noppes.

Conclusie: het omkeren van speaker of gitaarkabels maakt NIETS uit.

Ik ontken overigens niet dat Tristan "iets" gehoord heeft, maar de verklaring zal ergens anders gezocht moeten worden, b.v. een rotte / mindere / capacitieve plug aan één van beide kant oid, niet de "stand" van de kabel. Zou overigens ook nog kunnen dat amp bij het verwisselen van kabel iets verzet is, net even anders in de ruimte klinkt, dat soort dingen.

Heb overigens ook die test gedaan met opnemen; 10 samples waarbij men de richting moest bepalen. Believers hadden meestal rond de 50% fout, dat was niet verwonderlijk want het waren gewoon 10 dezelfde samples. Mensen die het verhaal niet kenden die ik vroeg of ze verschil hoorden antwoordden anoniem: geen verschil (was ook zo). I rest my case: broodje aap verhaal.

Tristan
2 februari 2007, 16:22
Ja, dat is allemaal heel leuk, maar volgens mij kan je het verschil niet horen als je niet zelf speelt, aangezien het meer een feel ding is...
Ken je bijvoorbeeld het verschijnsel dat iemand op een gitaar speelt en dat je denkt, wow, dat klinkt wel goed, dat is wel een goede gitaar en dat je vervolgens de gitaar pakt en ineens de respons van de gitaar heel anders hoort en denkt van, sjongejonge, wat vind ik dit een kutgitaar qua klank...
Een vergelijkbare ervaring (maar misschien iets subtieler) had ik dus eigenlijk met het omdraaien van mijn speakerkabel, het is ook iedere keer hetzelfde, de ene kant geeft meer dynamiek, headroom en punch en de andere kant klinkt softer, doffer en geeft minder headroom...

Azrael
2 februari 2007, 16:32
Ja, dat is allemaal heel leuk, maar volgens mij kan je het verschil niet horen als je niet zelf speelt, aangezien het meer een feel ding is...


Ja holla.....wat is dat nu weer voor een onzin?

Het geluid is toch hetzelfde? Dan veranderd er toch niks? Hoe kan het nu een andere feeling hebben als het 100% hetzelfde klinkt?

Dat jij wat hoort zal best , dat voordeel van de twijfel geef ik je.
De enige reden waardoor het anders kan klinken is omdat jij brakke kabels hebt waarmee ze geintjes hebben uitgehaald. Een normale kabel heeft geen richting dus zal altijd hetzelfde klinken mits hij goed contact maakt (vieze plug aan een kant kun je ook hebben ik noem maar wat).

Tristan
2 februari 2007, 16:50
Het is echt geen onzin hoor, voor mij niet tenminste...
Heb jij dat dan nooit dat je iemand op een gitaar hoort spelen (ook akoestisch op een elektrische gitaar) en dat je het lekker vindt klinken maar dat je als je zelf de gitaar pakt het maar klote vindt klinken?
Dat is wat ik bedoel met een feel ding, het gaat over de respons die iets geeft op je spel en dat kan je niet altijd gelijk horen, je moet het eerst voelen voor het te kunnen herkennen en horen lijkt het...

Azrael
2 februari 2007, 16:51
Het is echt geen onzin hoor, voor mij niet tenminste...
Heb jij dat dan nooit dat je iemand op een gitaar hoort spelen (ook akoestisch op een elektrische gitaar) en dat je het lekker vindt klinken maar dat je als je zelf de gitaar pakt het maar klote vindt klinken?
Dat is wat ik bedoel met een feel ding, het gaat over de respons die iets geeft op je spel en dat kan je niet altijd gelijk horen, je moet het eerst voelen voor het te kunnen herkennen en horen lijkt het...

Ja , maar wat heeft dat in hemelsnaam met een speakerkabel te maken?

Tristan
2 februari 2007, 16:58
Hiermee bedoelde ik te zeggen dat je in sommige gevallen het geluid dus anders hoort als je zelf speelt dan als iemand anders speelt, ik denk dat dat bij het omdraaien van de speakerkabel ook zo is...
Ik durf met redelijke zekerheid te beweren dat ik het verschil niet zal kunnen horen op een soundclipje of als iemand anders dan ik speelt, dat komt omdat je dan niet de gehele informatie krijgt die je nodig hebt, je pakt als het ware de feel en respons van het geluid minder gedetailleerd mee naar mijn idee...
Als ik zelf zou spelen dan weet ik het niet zo zeker, ik denk dat ik bij mijn eigen speakerkabel het verschil wel zal kunnen horen...

savale
2 februari 2007, 17:08
Ehm tuurlijk zit er verschil in geluid als je je speakerkabel omdraait...

1 van de kabels is namelijk de nul en de andere het signaal. Het signaal kan zowel onder als boven de nul komen:


----- -----------
----- ----- ----------
__________________________________________________ _________
----- ------
----------

dichte lijn = NUL, stippellijn = signaal.

Je speaker zal onder de lijn wat naar achter bewegen en boven de lijn wat naar voren. Als je de kabel omdraait wordt dit andersom.

Kan me trouwens niet voorstellen dat niemand dit al heeft bedacht in dit topic, maar geen zin gehad om alles door te lezen.


edit: dit valt trouwens niet echt op als je maar 1 speaker gebruikt. Als je er 2 gebruikt en ze omdraait krijg je fase verschil tussen de speakers.
Ook als je in een luidspreker met meerdere speakers (bijv apart hoog en laag) de polen omdraait gaat het verschil meer opvallen.

BlackSun
2 februari 2007, 17:13
:chicken:

........

ik heb wel een klepel voor je als je die zoekt.

savale
2 februari 2007, 17:14
:chicken:

........

Ja wat? :P

Azrael
2 februari 2007, 17:15
Savale snapt er geen ruk van of ik snap geen ruk van Savale. Waarschijnlijk beiden......

savale
2 februari 2007, 17:19
Savale snapt er geen ruk van of ik snap geen ruk van Savale. Waarschijnlijk beiden......

Misschien hebben we het niet over hetzelfde?

Versterker heeft 2 uitgangen: vaak n rode en n zwarte... daar zit 2 draadjes tussen (vaak ook n rode en n zwarte ;) en dan aan elkaar gelijmt alsof t 1 draadje is) en dan zit r n speaker waar die 2 draadjes weer in kunnen.

Mjah als het niet zo is waar dit topic over gaat dan hebben we t over iets heel anders...

-------------

Ahh volgens mij gaat de discussie hier om welke kant je waar in steekt... dat zou geen kont uit kunnen maken...

BlackSun
2 februari 2007, 17:25
Jij hebt het over een cabinet (of speakergedeelte van combo).
Alleen het kruisen van deze draden naar de speaker toe zal een fasedraaiing van 180 graden tot gevolg hebben.

Een speakerkabel waar dit topic over gaat heeft uiteraard 2 draden in zich. De speakerkabel omdraaien maakt dus geen verschil.

savale
2 februari 2007, 17:28
Jij hebt het over een cabinet (of speakergedeelte van combo).
Alleen het kruisen van deze draden naar de speaker toe zal een fasedraaiing van 180 graden tot gevolg hebben.

Een speakerkabel waar dit topic over gaat heeft uiteraard 2 draden in zich. De speakerkabel omdraaien maakt dus geen verschil.

Ja ik snap al om wat voor kabel het gaat... Dit zou niet uit mogen maken. Kan me echt niet voorstellen dat er ook maar 1 mens in de wereld het verschil kan merken.

chennie
2 februari 2007, 17:29
sorrie, dikke bullshit. Ik heb mn kabels gemarkeerd; aan één uiteinde zitten labels. Verder heb ik verschillende kabels. Het wil zo zijn dat ik elke keer mijn kabel in moet pluggen, soms de ene kant, soms de andere kant op. En zal ik je wat vertellen?

Het klinkt veel beter wanneer ik op mn linker been leun, 70% van mn gewicht op de bal van mn voet heb en mn rechter been in een hoek van 37 graden heb.

LordRiffenstein
2 februari 2007, 17:54
Meten is in deze niet nodig, ik zou de "believers" uit willen nodigen om mij blind te demonsteren dat ze het verschil kunnen horen: ze gaan met hun rug naar de amp staan, ik laat ik eerst ene richting horen, dan de andere, vervolgens ga ik een beetje wisselen en zouden ze mij de de stand van de kabel moeten kunnen zeggen.

De gokkans is 50% dus als je het 100x zou doen en men heeft het beduidend vaker dan 50x goed dan begin ik te twijfele. Ik heb deze test overigens al ZEER vaak met (ex!) believers uitgevoerd en NIEMAND kwam boven de 50% uit, sterker nog, tot nu toe regelmatig meegemaakt dat men lager zat dan de gokkans, dat zullen de zenuwen wel geweest zijn. Overigens ook dit soort tests gedaan met dure speakerkabels een een stukkie 220 snoer van de Gamma (top - cabinet, dus minder dan een meter snoer), verschil nihil comma niks noppes.

Conclusie: het omkeren van speaker of gitaarkabels maakt NIETS uit.

Ik ontken overigens niet dat Tristan "iets" gehoord heeft, maar de verklaring zal ergens anders gezocht moeten worden, b.v. een rotte / mindere / capacitieve plug aan één van beide kant oid, niet de "stand" van de kabel. Zou overigens ook nog kunnen dat amp bij het verwisselen van kabel iets verzet is, net even anders in de ruimte klinkt, dat soort dingen.

Heb overigens ook die test gedaan met opnemen; 10 samples waarbij men de richting moest bepalen. Believers hadden meestal rond de 50% fout, dat was niet verwonderlijk want het waren gewoon 10 dezelfde samples. Mensen die het verhaal niet kenden die ik vroeg of ze verschil hoorden antwoordden anoniem: geen verschil (was ook zo). I rest my case: broodje aap verhaal.

Ik heb zelf de test gedaan met een aantal mensen en die konden het wel horen (speakerkabels). Ik heb zelf de test gedaan met opnames van iemand anders waar de kabels omgekeerd werden en ik hoorde ook het verschil(gitaarkabels).

Azrael
2 februari 2007, 22:26
lollig verhaaltje

Aha , ik zou d'r bijna een enquete van willen maken........................

:D

Merk jij verschil als je de speakerkabel omdraait?

1. Nee
2. Ja
3 Weet niet
4. Alleen op dinsdag, wanneer ik op mijn linker been leun, 70% van mijn gewicht op de bal van mijn voet heb en mijn rechter been in een hoek van 37 graden staat.

erwin_ve
3 februari 2007, 11:33
Het wordt een soort van Mythbuster verhaal...

JvD.
4 februari 2007, 01:11
hoe weet je of je speakerkabel niet al omgedraaid zat?

j.augustus
4 februari 2007, 11:49
Ik geloof er niet in,ik heb een aantal hoge kwaliteitskabels.Die klinken wat beter dan dunne fixed cables,maar daar bestaat de ader echt uit iets van 7 aders.

De enige verklaring die ik hier voor kan geven zou moleculaire strains zijn.Maar het lijkt mij sterk.

Wat ik wel duidelijk hoorde was dat ik mijn binnenbedrading veranderde voor draad met een draad met 10 dikke binnenaders met eromheen4mm dun ader.Dat hoorde ik wel duidelijk.Check met 2 identieke kasten gedaan pre mod. en post mod.

In mijn studio gebruik ik dit draad ook voor de effects mics en line signalen en dat helpt met de s/n ratio.