PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 Hi Gain Dual Reverb model 4100



Balthazar
26 oktober 2006, 14:37
hallo,

ik kan van een vriend zijn marshall top overkopen, voor 400 euro.
het is een heerlijke amp, daar ik in een metalband zit, want de scheur, in combinatie met een tubescreamer is stukken dikker dan mijn mesa dc5.
alleen is er 1 probleem, bijna elke knop kraakt ontzettend, en ik heb altijd een tijd nodig om het goed af te stellen zodat het geluid eruit komt wat er uit hoort te komen. is hier iets aan te doen? wat contactspray ofzo? of moet ik m wegbrengen en gaat t veel kosten?
graag hoor ik van jullie ervaring over krakende knoppen en of dit een goede koop is.

bedankt
groeten
wieger

pol
26 oktober 2006, 15:20
400 is een goede prijs, en krakende knoppen zijn snel verhopen met wat contactspray.

Agent_Smith
26 oktober 2006, 16:36
Precies wat Pol zegt.

JacksonBas
30 oktober 2006, 16:43
k zou egt nooit op een marshall jcm 900 gaan spele in plaats van een dc-5 :eek: ik zou gwn de tubescreamer op je dc-5 gebruike

Geronimo
30 oktober 2006, 16:54
Ik snap het ook niet. Kan een 4100 uberhaupt goed klinken? De exemplaren die ik gehoord heb klonken nergens naar.

Maar goed, ieder zijn ding. Als ik jou was zou ik de pots vervangen. Daar heb je veel langer plezier van want contactspray is niets meer dan symtoombestrijding. Na een tijdje zullen ze opnieuw gaan kraken.

Agent_Smith
30 oktober 2006, 17:10
Ja een 900 kan goed klinken. Als je met de knoppen om kan gaan én een goeie cab hebt (geen g12-t75's bijv).

Lenweë Míriel
30 oktober 2006, 17:18
Natuurlijk is contactspray symtomen bestrijden, maar dat zegt niet dat je geen plezier er van kan hebben, want mocht contactspray niet meer werken en je kunt zelf een beetje solderen, soldeer je er gewoon nieuwe potmeters op.
verder als je de amp mooier vindt klinken dan je huidige amp is het toch goed. en dan kan iedereen 3 keer zeiken dat zij het een k*t amp vinden dan moet je gewoon denken, maar het gaat er toch om wat ik leuk vindt en leg je het advies gewoon naast je neer.
Dus luister gewoon naar je eigen oren, jij moet er op spelen.

Geronimo
30 oktober 2006, 17:24
Wat is er mis met een 1960 kast? Dat een betere kast een versterker beter tot zijn recht laat komen is waar maar dat een betere kast een matige versterker opeens goed laat klinken is natuurlijk een illusie.
Oke als je een heeele goede gitaar hebt en een betere cab zou het misschien wel oke kunnen klinken, maar oke blijft nog wat anders dan goed.

Maar ja het is een kwestie van smaak en het ligt er natuurlijk aan wat voor geluid je zoekt. Ik vind het persoonlijk in ieder geval niks, en al helemaal niet voor dikke metal. Als ik voor 400 euro lekker zou willen scheuren doe mij dan maar een VS100.

Geronimo
30 oktober 2006, 17:30
Natuurlijk is contactspray symtomen bestrijden, maar dat zegt niet dat je geen plezier er van kan hebben, want mocht contactspray niet meer werken en je kunt zelf een beetje solderen, soldeer je er gewoon nieuwe potmeters op.

Het is maar een advies. Je kan je versleten fietsbanden blijven plakken maar als je die banden vervangt ben je er in een keer van af.


verder als je de amp mooier vindt klinken dan je huidige amp is het toch goed. en dan kan iedereen 3 keer zeiken dat zij het een k*t amp vinden dan moet je gewoon denken, maar het gaat er toch om wat ik leuk vindt en leg je het advies gewoon naast je neer.
Dus luister gewoon naar je eigen oren, jij moet er op spelen.

Tuurlijk moet ie het zelf weten en een dc5 zou misschien ook best bout kunnen klinken dat weet ik niet maar ik weet wel dat dual reverbs sucken, dus misschien is ie verstandig en kijkt (en luistert) ie even verder voordat ie dat ding koopt. That's all.

JacksonBas
30 oktober 2006, 17:35
ja dat wel maar kom op die jcm 900 kan echt niet tippen aan die mesa boogie.
zeker niet op metal gebied

JacksonBas
30 oktober 2006, 17:41
ja kom op een marshall jcm 900 klinkt veel en veel minder als een dc-5 en opzich is een jcm 900 geen slechte versterker, maar veel minder geschikt voor metal als een dc-5. als je die dc-5 nog ff met die tubescreamer op zn donder geeft dan heb je egt een vet geluid

Geronimo
30 oktober 2006, 17:47
Ja het lijkt me alleen sterk dat ie dat nog niet geprobeerd heeft die dc5 met de tubescreamer.

AART
30 oktober 2006, 18:11
waarop staat die jcm 900 en waarop stat de dc 5?

Wat voor kast?

Balthazar
30 oktober 2006, 23:39
de ene keer op een mesa 4x12, de andere keer op een 1960b.
en uiteraard heb ik de dc5 met tubescreamer geprobeerd.

tja ik weet niet wat het is, ik ben altijd super tevreden geweest over die mesa, vooral clean. maar ik probeerde laatst enkele keren die marshall en het klonk verbazend vet, in combinatie met de 5150 van onze andere gitarist. is gewoon net ietsje agressiever lijkt het, vooral op hoog volume, feedbacked ook wat minder, lijkt ook iets voller. lekker korrelig ipv wollig. piepjes zijn echt te gruwelijk ook.

( piepjes ja, geen id hoe het eigenlijk heet, vast iets met harmonics. kan iemand trouwens ff zeggen hoe deze heten ; tussen met je duim+plectrum bij de brug en met je vingertje tegen de 12e fret bijv. )

Nee, mooier zou ik het geluid absoluut niet durven noemen van de marshall,
maar een mooi geluid is ook niet wat ik bij deze band kan gebruiken.
clean stelt ook weinig voor bij de marshall terwijl die mesa masterlijk nuttig is voor jazz, wat ik voornamelijk speel.

trouwens is het wel zo dat ik vermoed dat ik nog niet half de mogelijkheden van die mesa ken, ik ben altijd aan het draaien aan de knoppen en kom telkens weer op een andere instelling terug. en bij die marhsall is het gewoon plug & play, klinkt altijd bijna hetzelfde.

nouja lastig al met al.
maakt het nog uit dat de dc-5 een combo is en de marshall een head? kwa geluid? zou een dc-5 top het zelfde klinken als de combo als er alleen geluid als de 4x12 komt

Agent_Smith
31 oktober 2006, 08:43
Wat is er mis met een 1960 kast? Dat een betere kast een versterker beter tot zijn recht laat komen is waar maar dat een betere kast een matige versterker opeens goed laat klinken is natuurlijk een illusie.
Oke als je een heeele goede gitaar hebt en een betere cab zou het misschien wel oke kunnen klinken, maar oke blijft nog wat anders dan goed.


Relax een beetje gast. Ik heb het duidelijk over speakers en niet over de specifieke kast. Een 1960 is een perfecte kast en voor mij de enige kast, maar de standaard speakers zijn voor de jcm900 DR niet echt optimaal. Dit omdat de JCM900 van zichzelf al iets aan de bright side zit en ook die G12T75s (met name de nieuwere) ontzettend harsh kunnen zijn. Zet een 900 op een 1960 met GBs of V30 en hij klinkt echt wel goed. Ik kan het weten. Verder is er zelfs niets mis met die speakers. Alleen in combi met een DR niet vind ik. Maar goed, jij moet duidelijk niets van een 900 hebben, maar ik weet niet of de TS daarop zit te wachten.

Agent_Smith
31 oktober 2006, 08:46
de ene keer op een mesa 4x12, de andere keer op een 1960b.
en uiteraard heb ik de dc5 met tubescreamer geprobeerd.

tja ik weet niet wat het is, ik ben altijd super tevreden geweest over die mesa, vooral clean. maar ik probeerde laatst enkele keren die marshall en het klonk verbazend vet, in combinatie met de 5150 van onze andere gitarist. is gewoon net ietsje agressiever lijkt het, vooral op hoog volume, feedbacked ook wat minder, lijkt ook iets voller. lekker korrelig ipv wollig. piepjes zijn echt te gruwelijk ook.

( piepjes ja, geen id hoe het eigenlijk heet, vast iets met harmonics. kan iemand trouwens ff zeggen hoe deze heten ; tussen met je duim+plectrum bij de brug en met je vingertje tegen de 12e fret bijv. )

Nee, mooier zou ik het geluid absoluut niet durven noemen van de marshall,
maar een mooi geluid is ook niet wat ik bij deze band kan gebruiken.
clean stelt ook weinig voor bij de marshall terwijl die mesa masterlijk nuttig is voor jazz, wat ik voornamelijk speel.

trouwens is het wel zo dat ik vermoed dat ik nog niet half de mogelijkheden van die mesa ken, ik ben altijd aan het draaien aan de knoppen en kom telkens weer op een andere instelling terug. en bij die marhsall is het gewoon plug & play, klinkt altijd bijna hetzelfde.

nouja lastig al met al.
maakt het nog uit dat de dc-5 een combo is en de marshall een head? kwa geluid? zou een dc-5 top het zelfde klinken als de combo als er alleen geluid als de 4x12 komt

BTW: heeft de Marshall trouwens EL34s of 5881s? Persoonlijk vind ik de EL34 beter klinken (classic British Marshall sound) dan de 5881. Maar dat is smaak.

mmrizio
31 oktober 2006, 08:50
Heerlijk voorspelbaar, dit forum als het over een JCM900 gaat...

1 Als de versterker ok is, is 400 Euro een redelijke prijs (niet super, maar ook niet slecht). Als je 'm weer doorverkoopt verlies je er hooguit een paar tientjes op.
2 Jouw beschrijving van het 4100 geluid herken ik. Als dat geluid je bevalt moet je gewoon je gevoel een kans geven.
3 Ja, een dichte kast klinkt heel anders dan een combo. Test je DC5 ook even met alleen de 4x12 (of had je dat al gedaan)
4 Ik denk dat de adviezen hier wel aangeven dat je niet meteen je DC5 moet verkopen...

Maurice

Geronimo
31 oktober 2006, 17:02
Relax een beetje gast. Ik heb het duidelijk over speakers en niet over de specifieke kast. Een 1960 is een perfecte kast en voor mij de enige kast, maar de standaard speakers zijn voor de jcm900 DR niet echt optimaal. Dit omdat de JCM900 van zichzelf al iets aan de bright side zit en ook die G12T75s (met name de nieuwere) ontzettend harsh kunnen zijn. Zet een 900 op een 1960 met GBs of V30 en hij klinkt echt wel goed. Ik kan het weten. Verder is er zelfs niets mis met die speakers. Alleen in combi met een DR niet vind ik. Maar goed, jij moet duidelijk niets van een 900 hebben, maar ik weet niet of de TS daarop zit te wachten.

Ik ben hartstikke relaxed Mr. Smith. Sorry hoor ik wist niet dat je pissig werd, dat was niet mijn bedoeling.
Als je hebt over G12T75's en een JCM900 hebt denk ik nu eenmaal gelijk aan een 1960 kast. Ik heb er ook een en het is, net zoals die 900 nu eenmaal en tevens de meeste producten van marshall, niet je van het ofzo.
Ik heb idd slechte ervaringen met die die Dual Reverbs en ik vind tevens de meeste marshall zooi goedkope productiemeuk. Ik waarschuw TS alleen maar en misschien heeft ie wat aan een andere point of view dan al die anderen die zeggen dat het wel wat kan zijn als je 'goed met knoppen om kan gaan' en dergelijke dingen meer. Het kan natuurlijk zijn dat je de sound bruikbaar vindt, maar dat kan natuurlijk veranderen als je eens verder kijkt en je iets tegenkomt wat 10x beter is.

Agent_Smith
31 oktober 2006, 19:19
Ik ben hartstikke relaxed Mr. Smith. Sorry hoor ik wist niet dat je pissig werd, dat was niet mijn bedoeling.
Als je hebt over G12T75's en een JCM900 hebt denk ik nu eenmaal gelijk aan een 1960 kast. Ik heb er ook een en het is, net zoals die 900 nu eenmaal en tevens de meeste producten van marshall, niet je van het ofzo.
Ik heb idd slechte ervaringen met die die Dual Reverbs en ik vind tevens de meeste marshall zooi goedkope productiemeuk. Ik waarschuw TS alleen maar en misschien heeft ie wat aan een andere point of view dan al die anderen die zeggen dat het wel wat kan zijn als je 'goed met knoppen om kan gaan' en dergelijke dingen meer. Het kan natuurlijk zijn dat je de sound bruikbaar vindt, maar dat kan natuurlijk veranderen als je eens verder kijkt en je iets tegenkomt wat 10x beter is.

Geen probleem Hr. Geronimo. Ik ben zeker niet pissig. Eveneens zeer relaxed.
De TS heeft de DR gehoord en het geluid bevalt m goed. Als je dat afzet tegen de prijs van 400 euro, dan is dat gewoon een goede deal. Niet teveel geld voor een geluid wat je aanstaat. Prima toch? En één en ander hangt imo direct samen met de muziekstyle die je ermee wilt gaan maken. Voor bijvoorbeeld heavy rock of idd heavy metal (icm met een boostertje) is een jcm900 een prima amp ook al zou het niet mijn eerste keus zijn. Maar de één heeft 400 te besteden en de ander 2000.

Geronimo
31 oktober 2006, 19:47
Je hebt helemaal gelijk.

Zolang TS maar weet wat er nog meer voor opties zijn moet het helemaal zelf weten. Ik dacht in eerste instantie dat ie de Mesa wilde inruilen. Dat doet ie niet dus dan maakt het natuurlijk al helemaal niet meer uit en ja als hij het de 400 euro waard vindt hoeft ie het idd niet te laten.

Tot slot vind ik wel dat het een mooie investering zou zijn als hij de pots zou vervangen. Helemaal voor een eventuele doorverkoop is het een mooie verbetering voor misschien nog wat winst.

Agent_Smith
31 oktober 2006, 20:10
De potmeters zijn idd wel van belabberde kwaliteit in de 900. Van alle Marshalls die ik had, heb ik dat ook alleen maar met die 900 gehad. Of het het waard is om te vervangen weet ik niet (nou ja, zo duur zijn ze ook weer niet). Uiteindelijk moet de TS het zelf maar beslissen, maar ik zou voor 400 de gok wel wagen (liefst 350 eigenlijk). Veel minder zullen ze niet waard worden, al staan er wel altijd veel te koop.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat er veel meer is. Maar voor 400 koop je niet zo heel veel en we weten natuurlijk niet of hij juist dat Marshall geluid wil.
Waar is de TS eigenlijk?:)

Geronimo
31 oktober 2006, 22:23
Ik heb geen flauw idee waar TS gebleven is. Misschien is ie z'n dc5 over z'n 4x12 aan het proberen en is ie erachter gekomen dat dat nog veel bruter klinkt!

En die pots ja ze zullen zo'n 3 eu per stuk kosten dus als ie alles vervangt kost dat 30 euro. Misschien kan ie dat van de prijs aflullen?

Balthazar
1 november 2006, 12:13
ik ga ze van de week nog eens naast elkaar zetten en proberen. die marshall is trouwens van een maat van me die er snel vanaf wil maar geen zin heeft in allerlei reparatie shit en winst maken enzo. denk dat ik zoiezo die marshall koop en dan die krakende shit ga proberen te fixen en al dan niet doorverkopen. is dat makkelijk zelf te doen trouwens? met die pots enzo, of kan ik dat beter laten doen. ( ben niet echt technisch aangelegd )

tijs12
13 november 2006, 19:32
Ik heb zelf ook een jcm 900 staan en ik ben er heel tevreden over , ik hoor sommigen zeggen dat hij nergens naar klinkt. Ik krijg er in ieder geval een goede sound uit.

caliban
13 november 2006, 22:06
Ik snap echt niet dat je een marshall koopt in plaats van een mesa/boogie
Ofwel moet een DC5 echt niet geweldig zijn
En als je dat nu nog zou zeggen over een JCM 800, zou ik het snappen. Die zijn zeer vet voor metal als het toch je geluid is, maar over een 900. Echt niet.
Om rock te spelen vallen ze goed mee, maar voor metal echt niet hè.
Het blijft natuurlijk smaak

Geronimo
15 november 2006, 23:03
ik ga ze van de week nog eens naast elkaar zetten en proberen. die marshall is trouwens van een maat van me die er snel vanaf wil maar geen zin heeft in allerlei reparatie shit en winst maken enzo. denk dat ik zoiezo die marshall koop en dan die krakende shit ga proberen te fixen en al dan niet doorverkopen. is dat makkelijk zelf te doen trouwens? met die pots enzo, of kan ik dat beter laten doen. ( ben niet echt technisch aangelegd )

Tsja bén je niet technisch, of ligt je interesse er niet en heb je er gewoon geen zin in? Je kan alles leren natuurlijk. Ik weet niet of je bijvoorbeeld kan solderen anders moet je dat eerst eens oefenen.
Als je het niet ziet zitten kan je het beter laten doen. Ik weet ook niet precies of de pots op een print zitten of met flying leads, want de oude eerst van de print slopen is een vervelend werkje.

Maar wil je de marshall uberhaupt nog eigenlijk?