PDA

View Full Version : Mandoline schouderband



ReinoutV
26 oktober 2006, 12:19
Hey allemaal

Ik heb sinds gisteren een nieuwe mandoline: Kentucky KM-675

http://www.sagamusic.com/catalog/images/KM-675.jpg

Hij bevalt heel goed! Ik heb hem niet vergeleken met Fenders of iets, alleen met een oude Maestro die ik heb. Hij klinkt heel goed, in mijn oren. Ik zal proberen een paar foto's van de mijne te maken, als daar vraag naar is.
Nu mijn vraag: volgens mij zijn er speciale straps voor mandoline, die om de bovenste krul van de body geknoopt kunnen worden. Waar kan ik die dingen ergens vinden? En heeft iemand van jullie ervaring met pickups, als de Fishman M200?

hendrix2
26 oktober 2006, 18:54
Héél erg goeie keuze van mandoline. Ik heb zelf de Fender FM63S onlangs gekocht (die wordt veel vergeleken met de kentucky die jij hebt) en twijfel nu al of ik niet beter die kentucky had gekocht. Kentucky heeft mooier geluid, fender speelt iets soepeler naar mijn mening, kentucky klinkt ook iets voller. Kentucky is in ieder geval een 'beter mandolinemerk' dan fender hoor :). Fender besteedt niet erg veel aandacht aan afwerking enzo. Zeker deze is echt de moeite waard. Ik ben terecht jaloers!

Ik werk met een gewone gitaarband die ik wat ingekort heb. Bij deze F stijl mandolines wordt meestal de gitaarband inderdaad rond de scroll gedaan (krulvormig ding aan body), ikzelf vind dit minder makkelijk spelen, en daarom blijf ik bij mijn systeem waar ik mijn gitaarriem rond de kop knoop. Zoals veel bij akoestische gitaren gedaan wordt. Maar echt speciale straps voor mandoline zijn er niet, het gaat hem dikwijls gewoon om korte gitaarstraps. Aan een gitaarstrap (een goeie) zit meestal een leren lintje, dit kan je dan rond de scroll, of rond de kop knopen.

Wat die elementen betreft, ik ben zelf ook nog aan het zoeken. Ik hoor veel goeds over die Fishman elementen maar heb er zelf geen ervaring mee. IK ben van plan om het binnenkort in ieder geval eens uit te proberen.

ReinoutV
27 oktober 2006, 00:10
Bedankt! Hier en daar zitten er op deze mandoline ook onzuiverheden in de lak. Niets om ongerust over te zijn, maar je betaalt er natuurlijk ook geen 3000 euro voor. Hij klinkt inderdaad heel lekker en ik ben wel gewend om te werken op m'n gitaren. Ik speel 011 op elektrisch en 012 op akoestisch. Alles went :).
Ik heb nu een schoenveter om de scroll gedaan, waardoor ik met een gewone gitaarband het ding toch om kan doen. Hij is een beetje kopzwaar, maar zo veel gewicht heeft het ding sowieso niet. Eindelijk Nickel Creek spelen en nog ergens naar klinken, hartstikke leuk ;).

hendrix2
28 oktober 2006, 17:20
Kopzwaar zijn ze bijna allemaal (de F mandolines) maar zoals je zegt, zo'n ding weegt amper een kilogram :) dus dat maakt niet echt iets uit!
Schoenveter is een goede truk!

Veel plezier met je aanwinst!