PDA

View Full Version : Van rack terug naar top!!



erpece
26 oktober 2006, 10:52
De band waarin ik speel doet rock covers. Om die reden speel ik nu over een rack:

- ENGL E580 Midi preamp
- TC Electronics G-Major
- Mesa/Boogie 20/20
- cab met 2x celestion G12H30

Dit klinkt op zich vrij goed en is lekker compact en licht. Het geluid is veelzijdig en strak, ook bij high gain spul.

Ik zou eigenlijk wat meer een ranziger geluid willen hebben, zeg maar wat minder steriel - zonder dat ik de zaak voluit hoef te zetten. Het voornaamste geluid voor mij is een vroeg AC/DC of vroeg (tot 1984) Van Halen geluid met een tikkie meer gain.

De volgende tops heb ik op het oog:
- ENGL E670 EL34
- Diezel VH4
- H&K Triamp mkII

Zoals je ziet, zoek ik iets met 4 kanalen of meer...

De Mesa Boogie Stiletto klinkt ook super, maar heeft net iets te weinig mogelijkheden. Als ik in een eigen werk band zou spelen, ging waarschijnlijk voor deze.

Vintage gevoicede Marshalls klinken ook best goed, maar moeten hard om goed te klinken en de kwaliteit is tegenwoordig klote.

Wie van jullie heeft ervaring met deze tops en wat zou dan je advies zijn?

groeten,
Rob

heavy-metal-thunder
26 oktober 2006, 11:04
Ik ben ook benieuwd welk advies er komt. Omdat ik geen van de voorgestelde amps ken, onthou ik me van commentaar. Al ben ik geneigd om te zeggen: "AC/DC crunch en Van Halen I zit toch wel in een Marsahll JCM800". Maar dan ontbreken er 3 kanalen. Ik heb zelf een ouwe Marshall en een Marshall DSL. Deze laatste heeft 2 kanalen, met elk nog eens 2 modi, maar dan kom je nog niet weg zonder pedalen.

Michael AE
26 oktober 2006, 11:06
Wat voor en hoeveel verschillende sounds heb je nodig?

Ik ben zelf meer voorstander van 1 goed klinkend kanaal waarbij je de veelzijdigheid uit verschillende pedalen haalt. Meestal klinkt dit in mijn oren beter dan een versterker met 4 "compromis" kanalen.

Als de Stiletto je bevalt, kun je die net zo goed gewoon kopen en dan 1 of 2 pedalen voor wat extra sounds. Een versterker met 4 kanalen gaat zeker niet minder steriel klinken dan je rack, IMO. Misschien juist wel NOG sterieler.

Succes.

Jimi Hendrix
26 oktober 2006, 11:15
rivera KHR55 of KHR100 al gecheckt?
3 kanalen, clean kanaal is meesterlijk, zeer goed marshallkanaal en over the top soldano-achtig (wat meer hoog en gain) kanaal, midi, goeie fxloop. Boost per kanaal.

erpece
26 oktober 2006, 11:27
Wat voor en hoeveel verschillende sounds heb je nodig?

Ik ben zelf meer voorstander van 1 goed klinkend kanaal waarbij je de veelzijdigheid uit verschillende pedalen haalt. Meestal klinkt dit in mijn oren beter dan een versterker met 4 "compromis" kanalen.

Als de Stiletto je bevalt, kun je die net zo goed gewoon kopen en dan 1 of 2 pedalen voor wat extra sounds. Een versterker met 4 kanalen gaat zeker niet minder steriel klinken dan je rack, IMO. Misschien juist wel NOG sterieler.

Succes.

Ik gebruik in totaal 5 amp geluiden:
1 clean
2 lichte vintage crunch
3 zware vintage crunch (meer gain)
4 moderne highgain
5 solo (kan een boost zijn van 3 of 4)

Ik ben het meest kritisch over 2 en 3. De Stiletto is nog niet voorgoed van mijn lijstje af, maar ik heb de andere 3 tops nog niet geprobeerd. Wel de ENGL E670 met 6L6 eindbuizen, maar da's niet wat ik zoek.

erpece
26 oktober 2006, 11:29
rivera KHR55 of KHR100 al gecheckt?
3 kanalen, clean kanaal is meesterlijk, zeer goed marshallkanaal en over the top soldano-achtig (wat meer hoog en gain) kanaal, midi, goeie fxloop. Boost per kanaal.

Thx, lijkt een goeie tip!

Orpheo
26 oktober 2006, 12:13
Ik gebruik in totaal 5 amp geluiden:
1 clean
2 lichte vintage crunch
3 zware vintage crunch (meer gain)
4 moderne highgain
5 solo (kan een boost zijn van 3 of 4)



1: jcm800, low input
2: jcm800, low input met ts9/808/zakk wylde overdrive
3: jcm800, high input
4:jcm800, high input, met ts9/808/zakk wylde overdrive
5: jcm800, high input, met ts9/808/zakk wylde overdrive en band die is minder hard speelt, of een soloboost ervoor ;)


om maar even aan te tonen dat je t makkelijk uit 1 amp kunt halen, of 2 amps live.

Lord Abortion
26 oktober 2006, 12:31
Een Framus Dragon is misschien wel wat voor je ... Je hebt wel geen 4 kanalen, maar de amp ondersteunt midi en doet de sounds die je zoekt wel erg goed.

PeteRS
26 oktober 2006, 12:32
1: jcm800, low input
2: jcm800, low input met ts9/808/zakk wylde overdrive
3: jcm800, high input
4:jcm800, high input, met ts9/808/zakk wylde overdrive
5: jcm800, high input, met ts9/808/zakk wylde overdrive en band die is minder hard speelt, of een soloboost ervoor ;)


om maar even aan te tonen dat je t makkelijk uit 1 amp kunt halen, of 2 amps live.
In het geval van 2 amps, waar leg je dan de deling?

pol
26 oktober 2006, 12:48
lastig okkazie te vinden, de wachttijd voor een nieuwe is verdomd lang, maar een Steavens Poundcake kan dit wel.

www.steavens.com

Duvel
26 oktober 2006, 12:56
Een Framus Dragon is misschien wel wat voor je ... Je hebt wel geen 4 kanalen, maar de amp ondersteunt midi en doet de sounds die je zoekt wel erg goed.

Ikzelf bespeel een Engl E670 6L6 versie en mijn bandmate heeft de Framus Dragon. Op zich is de Dragon een hele lekkere amp, meer Marshal dan Mesa gevoiced. Geplaatst naast een Engl Special Edition is het wel geen partij.
De finesse en strakheid van het geluid van de Engl tov van de Framus is toch wel groot. We spelen trouwens beiden over een 4x12 cab met Celestion V30's. Eentje van Framus en eentje van Engl. Ook daar zit eenzelfde verschil op waarbij het Engl cabje veel strakker is.
Nu kan het misschien lijken alsof ik de Framus geen goede amp zou vinden. Dit is absoluut niet waar, ik vind dat een zeer goede amp met veel mogelijkheden maar voor mij is de Engl gewoon nog een stuk beter (kost ook wel een pak meer => maar dat betekend natuurlijk op zich niets!)
Spijtig genoeg kan ik aan de topic starter verder niets bijdragen daar ik geen ervaring heb met de Diesel en de H&K. Bij mijn amp zoektocht heb ik enkel vergeleken met andere Engl's, Framus Cobra, Brunetti 059 en Mesa Rectifier, waarbij dus in mijn geval de E670 special edition er ver bovenuit stak.
Just my 2 cents.

Orpheo
26 oktober 2006, 13:18
In het geval van 2 amps, waar leg je dan de deling?

die maak je door middel van een ab box. en wanneer ik amp1 gebruik of amp2.. tja. als ik amp1 inprik (de jcm800 in dit geval dan) in de low input, en amp2 in de high, dan is de keuze eenvoudig en eenduidig. ik heb t nu zo, dat ik de CMW heb voor crunch en 'wat meer gain' tot redelijk high gain, de jcm800 voor echt high gain, en voor clean. de jcm heeft gewoon veel en veel meer headroom dan de CMW. en dat werkt uitstekend voor mij. t levert wel allemaal een 'soort' sound op (marshall-esque oversturing en clean), maar dat spreekt mij wel aan.

De CMW is natuurlijk veel veelzijdiger dan waar ik 'm voor gebruik, maar ik vind t best zo! :D

on topic: ik zou gaan voor een dual recto met een ts9.

pol
26 oktober 2006, 14:25
die low input van een stock 2203/2204 vind ik wel erg zwak klinken, ze hadden die beter min of meer hetzelfde circuit als de 1959 meegegeven.
ik heb een jcm800 gehad die zo gemod was, klonk stukken beter dan de stock low input.

LostHighway
26 oktober 2006, 15:16
En wederom een smerige spam: Rocktron Vendetta :D

Squier4ever
26 oktober 2006, 16:51
volgens mij zit de mesa roadking dan ook wel in je budget of anders de roadster

Brord
26 oktober 2006, 20:17
tien tekens

vinni
26 oktober 2006, 21:19
Heb net ook mijn rack aan de dijk gezet.
Wat een Trio preamp met een VHT 2/50/2 en een g-system met wat pedalen.
Twee ENGL 2X12 cabs.

Heb nu een heerlijk Rivera Rake met een minimum aan pedalen.
Die Rake heeft maar twee kanalen....zeg maar clean en dirty.
Gebruik een Booster pedal voor de solo's en een RC booster voor het lichte crunch.

Ik heb een beetje het gevoel dat de door jou genoemde tops overkill zijn.
Vraag me niet waarom.

Zou een Diezel Einstein 50 watt niet beter zijn? (en goedkoper?)

Groet,
Vinni

Ibanez RuleZ
26 oktober 2006, 21:48
volgens mij zit de mesa roadking dan ook wel in je budget of anders de roadster

PM nocki maar even, die gaat er binnenkort toch zoeen van de hand doen :D

Harrald

erpece
27 oktober 2006, 09:04
volgens mij zit de mesa roadking dan ook wel in je budget of anders de roadster

Ik heb pas even op een Roadking van de Golden Earring gespeeld - mmm.... kwas niet super enthousiast. Ik heb veel verschillende amps gehad en heb één ding wel geleerd: de amp die bij je past geeft in de eerste minuut dat je er mee pielt een geluid wat je tof vindt. Als dat niet zo is: weglopen.

erpece
27 oktober 2006, 09:09
5150 III (drie) ik geloof dat fender deze heeft uitgebracht.

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=175611

Ja, deze foto's ken ik. Komen van André Doles, de webadmin van www.eddievanhalen.com.

De 5150-III is mss een hele andere amp dan zijn voorgangers, maar ik vond Ed zijn geluid in de jaren '90 echt klote. De laatste jaren keert hij weer wat terug naar z'n oude geluid, dus wie weet vind je dat ook terug in de 5150-III. Voorlopig even het nadeel van de twijfel....

erpece
27 oktober 2006, 09:13
Heb net ook mijn rack aan de dijk gezet.
Wat een Trio preamp met een VHT 2/50/2 en een g-system met wat pedalen.
Twee ENGL 2X12 cabs.

Heb nu een heerlijk Rivera Rake met een minimum aan pedalen.
Die Rake heeft maar twee kanalen....zeg maar clean en dirty.
Gebruik een Booster pedal voor de solo's en een RC booster voor het lichte crunch.

Ik heb een beetje het gevoel dat de door jou genoemde tops overkill zijn.
Vraag me niet waarom.

Zou een Diezel Einstein 50 watt niet beter zijn? (en goedkoper?)

Groet,
Vinni

Heerlijk, zo'n simpele rig... :-)

Ik kom er helaas niet mee weg. Ik gebruik nu 1 stomp box: een gemodde Boss CS4 compressor die via een midi-switcher wordt gebypassed of niet. De CS4 zit dus in mijn rack geschroefd. Hoe minder voor mijn voeten, hoe beter. Voordat ik overstapte op programmeerbare multi-fx, was ik meer aan het tapdansen op pedalen dan dat ik stond te spelen :-(

vinni
27 oktober 2006, 10:05
Even voor de volledigheid.

Ik heb wel een Brunetti Vestor om de boel aan te sturen en naast de
MoaB Booster en RC Booster heb ik ook nog een Peterson Strobostomp, Empress Tremolo, Silvermachine wah, Pedalpower II, Jacques Meistersinger en Jacques Prisoner (laatste twee arriveren vandaag :))

Alleen over de RC Booster ben ik niet helemaal tevreden.
Daar komt nog iets anders voor.

Vinni

Nocki
27 oktober 2006, 20:26
Hoi,

Komt mij wel beken voor je "situatie"

zelf heb ik een 4 kanaals top (mesa roadster) en een g-system
daarin zitten 4 loops die ik in de loop de ijd wil vol hangen met een acoustic sim en wat od pedaaltjes. waardoor ik helemaal mijn ding heb en veel stijln kan spelen.misschien heb je er wat aan.

Nocki

erpece
29 oktober 2006, 16:29
Bedankt voor al jullie reacties. De stand tot op heden is dat ik begon met de keuze uit:
- Engl E670 EL34
- H&K Triamp MkII
- Diezel VH4
- Mesa/Boogie Stiletto Deuce head

en daar zijn door jullie terecht aan toegevoegd:
- Rivera Knucklehead KR55/KR100
- Diezel Herbert

De andere gesuggereerde amps zitten wat verder weg van wat ik zoek. Kortom, ik had beter moeten weten: ik heb nu nóg meer keus... bedankt! ;-)

Trouwens, iemand buiten dit forum stelde de Carvin V3 voor... kweenie....

Nieuw probleem: waar vind ik winkels waar ik dit high-end spul allemaal kan beluisteren? Ik woon vlak bij Rotterdam. Winkels die me zo te binnen schieten zijn Feedback, Peter Verspuij, Key Music, Rock Palace, maar die hebben lang niet alles en mss zelfs niet één van deze amps.

Anders maar een keer naar Musik Produktiv....

vinni
29 oktober 2006, 18:07
Ik zou Jukebox in Boekel eens bellen. Kijken wat ze hebben staan.

Musik Produktiv....nah....moeilijk testen daar....of je moet dr op maandagochtend zitten.

Kan je beter naar Beyers gaan. Daar kan je wel lekker testen.

Groet,

Vinni

erpece
29 oktober 2006, 20:28
Ik zou Jukebox in Boekel eens bellen. Kijken wat ze hebben staan.

Musik Produktiv....nah....moeilijk testen daar....of je moet dr op maandagochtend zitten.

Kan je beter naar Beyers gaan. Daar kan je wel lekker testen.

Groet,

Vinni

Jukebox kende ik ook, maar Beyers nog niet. Is nog net te doen vanuit Rotterdam. Thx voor de tip!