PDA

View Full Version : Spelen zonder (19")effecten



ateng
25 oktober 2006, 23:21
Ik speel nu een tijdje met een rack met daarin:
- Boss GX700
- Line6 ModPro
- Yamaha SPX90
- Engl midiswitcher
- custom made looper van Velvet

Mijn versterker is een Laney VH100R + een 2x12 Laney cab.

Ik ga vanaf vrijdag alleen met mijn head + cab spelen en voor mijn voeten een TS9, SD9, Keeley compressor, Arion sch-1, Boss GE-7 en FV-300 volume pedaal.
Mijn rackje laat ik dus voortaan thuis om te kijken hoe het is om zonder al die effecten te spelen. Mijn sound zal wat puurder zijn omdat er niks tussen mijn preamp en poweramp zit, ja alleen mijn volume pedaal.

Ik merk gewoon dat ik meestal met 3 á 4 sounds speelt terwijl ik wel 20 patches heb gemaakt.
En het zijn helemaal geen overdreven soundjes ofzo, clean/lead met detune, detune + tri-chorus, crunch met chorus, crunch met rotary, crunch/lead met univibe enz.

Wat is jullie ervaring hiermee en dan bedoel ik van wel of niet met rack, of juist omgekeerd dus van pedalen naar rack en midi vanwege gemak.

Ik zat zelfs te denken om mijn Laney weg te doen en een eenkanaals versterker te kopen.

Dude
25 oktober 2006, 23:26
ik mot dr ook niks van hebben hoor...

zo simpel mogenlijk... heb aantal weken geleden een multieffect gekocht maar ik krijg dr nou niet echt iets "extra's" mee in mn band geluid... eerder een hoop gepruts om alles goed te krijgen..

tis dus weer gewoon gitaar -> tuner -> boss eq -> koch...

simpel, doeltreffend en zo als het hoort !

DarknessAwaits
25 oktober 2006, 23:50
Ik gebruik altijd een multifx (vroeger gt-3, nu gt-8.), maar ik gebruik nooit echt meer dan 4 geluiden.

Het klinkt daardoor misschien wel overkill, heel zo'n apparaat voor 4 basissounds, maar het is heel erg praktisch in live situaties. En dan heb je altijd nog wat extra mogelijkheden als je het echt zou willen.

Bins
26 oktober 2006, 00:18
Tja, ik doe het liefst gewoon gitaar-tuner-amp.. Maar ik ben ook maar een simpele ziel :)

Hempo
26 oktober 2006, 00:36
Ik heb nooit echt behoefte gehad aan het gebruik van effecten. Het heeft wel iets leuks, tuurlijk. Maar het is zoveel moeite en gedoe, geef mij maar een goed basis geluid en ik ram wel wat dingen uit mn gitaar.

Als je professioneel gaat is het msischein ander verhaal.

Goede versterker en gitaar, en ik ben tevreden. Enige wat ik nog wel zou willen zijn wah, en een beetje lead-pedaal, maar voor de rest?

ateng
26 oktober 2006, 00:56
Aah dat was ik vergeten... een wah gebruik ik ook.

Kim Wilson
26 oktober 2006, 08:30
Goeie actie! Less is more! :rockon:

arjanb01
26 oktober 2006, 10:07
Aah dat was ik vergeten... een wah gebruik ik ook.

Ik gebruik alleen de 2 kanalen van mn versterker, wah-pedaaltje en mn gitaar dus. Niks geen effecten, hoewel ik wel een 19" effect apparaat heb.
Naar mijn mening moet je de sound zo puur mogelijk houden om lekker door de mix heen te prikken. Effecten doen toch veel met je sound en je tone (zelfs het duurdere spul heeft de neiging tone te sucken).
Dus voor mij een simpele, pure set-up met alleen een wah-pedaaltje.

Michael AE
26 oktober 2006, 10:27
Ik heb heel lang zonder veel effecten gespeeld, maar tegenwoordig gebruik ik ze weer wat vaker.

Het coole van effecten vind ik de soundscapes die je kan maken. Lekker freaken op zijn tijd is helemaal niet zo slecht, vind ik. Toch is de pure sound van de versterker ook wel lekker bij veel stijlen.

Belangrijk vind ik wanneer je effecten gebruikt, dat je de mix niet te hoog zet. Subtiliteit is het belangrijkste.

MSNL
26 oktober 2006, 10:30
Hoi,

Ik gebruik (naast een paar pedalen) ook 2 19" effect units (intellifex en MPXg2). Deze gebruik ik voornamelijk voor reverb, echo en soms een detune.
Omdat deze parallel worden gebruikt, blijft het gitaargeluid redelijk puur.
Ik gebruik altijd een beetje reverb en beetje echo enben met de 19" appparatuur iets flexibeler. Ik heb per preset een solo-stand waarbij een boost-pedaal wordt ingeschakeld (met axess grx-4) en het geluid iets meer echo krijgt.
Ik heb ook niet veel presets die ik gebruik, maar ben wel flexibeler dan met enkel pedalen.

grt,

Msnl

esproC
26 oktober 2006, 10:32
Ik ben ook nogal van het geen effecten gebruiken.
Ik hou al helemaal niet van multieffecten, ik krijg er praktisch nooit het geluid uit dat ik zoek. Kan natuurlijk ook aan mij liggen (waarschijnlijk wel), maar ik hou het op Gitaar - Boss TU2 - Powertone II. Af en toe de reverb aan trappen en de solo boost van de koch zelf en dat was het wel.

Ik heb weleens aan lopen rommelen met een GT3 en GT8, maar dat is het gewoon niet voor mij. Ik vind effecten sowieso niet echt veel meerwaarde hebben zeker niet met de metal die ik speel. Als ik dan toch 1 of 2 effecten zou willen gebruiken zou ik gewoon losse Boss pedaaltjes kopen.

Jimi Hendrix
26 oktober 2006, 10:56
Vnl. delay gebruik ik fervent (slapback, lukather 'grease', u2-achtig), maar de andere fx de ene keer met mate, de andere keer wat meer.
Als ik m'n 'grote' rack met pedalenlade mee heb gebruik ik de pedaaltjes flanger en phaser nog 't meest samen met de delay.
Wel altijd de Ernst Navigator mee, das prettig om altijd dezelfde layout voor je voeten te hebben. Chorus van g-force (kleine setje) zit dan ook onder dezelfde knop als 1210 (chorus van grote set). Heb 10 basispresets en daarin schakel ik fx bij of uit, geen presets per liedje ofzo, das me teveel gedoe. Delay-timing over 't algemeen via TapTempo.
ik ben blij dat ik de mogelijkheden meeneem naar een gig, maar dat wil niet zeggen dat ik ze de hele tijd moet benutten...

nielsduursma
26 oktober 2006, 11:04
toen ik m'n multieeffectje nog gebruikte had ik soms hele extreme geluiden, met distortion, flanger, octaver (en dan 1 octaaf boven het orgineel, dus niet zo laag). delay, veel galm, en nog ergens tremolo ofzo.

nu heb ik heel simpel 2 scheurpedalen, een analoog multieeffectje (tremolo, vibrato, phaser, en autowah) en dan een lesliesim. en dan delay en nog een pedaaltje voor galm.

AART
26 oktober 2006, 16:09
Gitaar > Amp

Tuner zit uit de signaalketen(slave out van de mesa).

Ik hou niet van pedalen.
Zelfs niet van een footswirtch voor de amp, clean gebruik ik niet, en crunch krijg ik door de volumepot terug te draaien.

bluegate
26 oktober 2006, 16:18
Ik hou van effecten, en zie het als uitbreiding van het geluidspectrum.
Heb een hele hoop zooi gehad, en bezit nu nog een flink pedalboard.
Alle rack app. heb ik echter de deur uitgedaan en hoop ook niet meer
terug te keren naar de onsleepbare monsters.

Het meeste gebruik ik Delay, dit om de solo's wat aan te dikken.
Verdere effecten zoals compressie, Vibe & Chorus gebruik ik veel minder.

Oversturing haal ik altijd uit mijn versterkers tenzij het niet anders kan, dan
gebruik ik mijn HWA Bluefuzz met een Fulltone OCD.

Bram+
26 oktober 2006, 16:22
Ik houd wel van een bak effecten eigenlijk, voor Sonic Youth-achtige 'over the top' dingen e.d. Ik snap dat heel veel gitaristen het vreselijk vinden, maar ik zie het ook niet zozeer als een onderdeel van gitaarspelen, maar meer als live geluidsmanipulatie waar in sommige gevallen de gitaar een ondergeschikte rol heeft. Thuis kan ik ook fijn gitaar-->amp'en en dan een stukje bluesen, maar in een band en op het podium houd ik er wel van om met effecten te kutten. Ik gebruik nu alleen nog stompboxjes vanwege de directe bediening. Niet veel gebruiksgemak in de zin van patches e.d., maar wel veel controle.

nielsduursma
26 oktober 2006, 16:25
toen ik m'n multieeffectje nog gebruikte had ik soms hele extreme geluiden, met distortion, flanger, octaver (en dan 1 octaaf boven het orgineel, dus niet zo laag). delay, veel galm, en nog ergens tremolo ofzo.

nu heb ik heel simpel 2 scheurpedalen, een analoog multieeffectje (tremolo, vibrato, phaser, en autowah) en dan een lesliesim. en dan delay en nog een pedaaltje voor galm.

en jottum!!! nu heeft m'n galmpedaaltje het net nog begeven ook!!! :angry: :angry:

ateng
28 oktober 2006, 05:13
Net terug van een optreden en ben toch blij dat ik mijn rack voor zekerheid had meegenomen.

Bij de eerste set ging het al niet lekker want ik miste wat effectjes die ik normaal wel gebruikt zoals tri-chorus en detune bij cleane dingen, delay bij lead, leslie bij sommige nummers.
Het is ook dat ik dat gewend bent maar zonder klinkt het zo gewoon.

Ik denk dat het ook afhankelijk is met wat voor optreden je te maken hebt want binnenkort heb ik een sessie met alleen maar rock enzo en dan heb ik voldoende aan mijn head + cabinet.
Morgen heb ik een optreden met een gospelband en dan spelen we een beetje amerikaanse poprock style met wat country invloeden en dan gebruik ik veel rotary, chorus en tremolo.
Volgende week vrijdag speel ik "back to the eighties" en dan heb ik mijn rack helemaal nodig want dat is bijna één en al tri-chorus en detune.

Rack blijft dus maar wel afhankelijk met wat voor optreden ik te maken heb.

peter_heijnen
28 oktober 2006, 09:18
Ik heb jaren met 19" en presets gespeeld, maar wilde graag makkelijker knoppen kunnen draaien en speel daarom nu met een klein pedalboard.

Ik ben hiermee nu erg tevreden maar weet ook dat het straks weer zal gaan jeuken en dat ik wellicht zal gaan combineren, dus mijn board + Lexicon G2.

Ibanez RuleZ
28 oktober 2006, 11:19
niets in je keten is inderdaad gewoon een goede zaak, heb het tegenwoordig wel, omdat ik een (smaakvolle) echo een mooie toevoeging vind. als je kijkt naar wat ik gebruik in mn intellifex, dan is dat weinig meer dan een delay, een reverb en een chorusje. daarnaast gebruik ik het voor een clean volume boost voor solo's.

Harrald

peter_heijnen
28 oktober 2006, 11:33
... een analoog multieeffectje (tremolo, vibrato, phaser, en autowah) ...

Welk multieffect is dat?

vinni
28 oktober 2006, 21:00
Hee Ateng,

Ik heb net ook mn rack aan de dijk gezet.
Was stereo, groot, en megaveel opties. Mja....

Dan ga je eens goed nadenken..."Wat gebruik ik eigenlijk?"

Nou 6 of 7 geluidjes dus....

Wat ik nu heb is veel puurder, klinkt beter, kan minder kapot
en bovenalles....het is veel meer mij....

Zal wel eens een topic openen als ik er klaar mee ben.

Ach.....zo'n rack....denk dat iedereen dat een keerje gehad moet hebben
om echt een combo of head te waarderen.

Vinni

morris
28 oktober 2006, 21:59
Er gaat niets boven de sound van een droge amp in een cab.
Zei ik dat?? :sssh:

De kunst van het smaakvol gebruiken van effecten is dat het OF heel extreem uitgesproken moet, OF zo subtiel dat je het alleen maar merkt als het er opeens niet meer is. Dat, en respect voor je signaalpad (=mixer) zorgt ervoor dat je altijd een verzorgd geluid hebt.

Morris

AART
28 oktober 2006, 23:10
Tja, ik heb een rack en desondanks is mijn signaalpad in feite gitaar> Amp > Cab.
Is alleen voordeliger ivm met Wireless, tuner, powersupply, straks misschien nog extra (pre)amp of fx erbij in.
Het is zo alleen makkelijker, vroeger moest ik alles apart verslepen en aansluiten, en zeker als je daar geen uur voor hebt is dit makkelijker....
Ik heb gelukkig trouwens maar 1 cab nodig, dat scheelt.

Dat dan weer wel...

bluegate
29 oktober 2006, 00:01
Bij de eerste set ging het al niet lekker want ik miste wat effectjes die ik normaal wel gebruikt zoals tri-chorus en detune bij cleane dingen, delay bij lead, leslie bij sommige nummers.
Het is ook dat ik dat gewend bent maar zonder klinkt het zo gewoon.

Rack blijft dus maar wel afhankelijk met wat voor optreden ik te maken heb.

Waarom niet overstappen naar klein pedalboard?
Ik gebruikte vroeger ook 19" spullen maar net als vele anderen merkte ik
dat als ik een instelling prettig vond ik die altijd gebruikte.
Nu heb ik pedalen voor alles wat ik toen gebruikte.
Enige voordeel van een rack is dat mits goed opgezet je met 1 druk op de knop
van geluid kunt wisselen.
Ik moet nu wat meer doen om van geluid te wisselen.

morris
29 oktober 2006, 00:13
Ik ervaar het gebruik van pedalen als iets totaal anders dan mijn post gain effecten. Voor dat laatste wil ik geen pedalen omdat ik er nog nooit een heb gehoord die dat beter kan dan mijn eclipse of gforce. Daarom vind ik beide (pedalen voor de amp en rack FX erna) ook onmisbaar, met welke setup ik ook speel.

Morris

Riffcrusher
29 oktober 2006, 10:17
niets in je keten is inderdaad gewoon een goede zaak, heb het tegenwoordig wel, omdat ik een (smaakvolle) echo een mooie toevoeging vind. als je kijkt naar wat ik gebruik in mn intellifex, dan is dat weinig meer dan een delay, een reverb en een chorusje. daarnaast gebruik ik het voor een clean volume boost voor solo's.

Harrald


Inderdaad. Ik gebruik volgende dingen:

Vòòr de amp: TS808 en Phaser. (Beide midi schakelbaar in GCX looper)
In de loop van de amp: Intelliverb, Boss EQ-20, RC Booster en ISP Decimator.

Alles midi schakelbaar dus. Kwestie van flexibele combinaties te kunnen maken (duh... hehe...):
Clean met phaser bijvoorbeeld, zonder TS808 en zonder Decimator. Vandaar kunnen overschakelen naar Rhythm geluid met TS808 en Decimator aan. En dan bijvoorbeeld nog een solo-geluidje (met RC Booster, EQ. en héle lichte delay, bovenop de standaard reverb... moet allemaal wel subtiel ingesteld staan, want het klinkt al gauw overdone, gezien de amp en de twee boost-pedalen !)

Ingewikkeld ? Bwaaa... Eens het ingesteld staat... En het blijft uiteindelijk toch een set pedalen, behalve de Intelliverb. Alleen is die combinatie nu veel flexibeler dan een pedalboard op de grond dankzij de GCX looper. (Maar, daar dient zo'n ding voor, heb ik me laten vertellen. Lol !)

Hier ben ik alleszins tevreden mee !

Cheers !
Jo D.

Michael AE
29 oktober 2006, 10:24
Ik heb nu een aantal repetities gedaan met alleen pedalen, maar dat bevalt me totaal niet. Veel te veel getapdans op alles. Nee hoor, als mijn Switchblade binnen is, zal ik zo blij zijn als een kind. Alle combinaties met 1 druk op de FX1.

nielsduursma
29 oktober 2006, 10:39
Welk multieffect is dat?

EHX worm....

Neals
29 oktober 2006, 11:05
Zelf heb ik een rackmount versterker (mesa formula + peavey classic 60) en het enigste wat ik nog zoek is een simpele multi-fx voor dingetjes zoals een reverb, chorus en delay. Toen ik nog losse effecten had gebruikte ik ze wel, maar met ernstige mate, not overdone kan een effectje veel meer diepte aan je geluid geven.

Moet zeggen dat ik een pre-amp heel erg ideaal vind voor het stoeien met opnamen, en dat deze simpele rack set-up best behoorlijk klinkt naar mijn smaak. Voordeel van midi is dat ik met een enkele knop kan schakelen van een clean met een beetje reverb naar een pure overdrive.

bluegate
29 oktober 2006, 12:15
Na de verkoop van al mijn rack zooi heb ik de Guytron gebruikt, met alleen
een Wah pedaal.
Je gaat er anders door spelen, niet meer kunnen leunen op delays en detunes.

Ik gebruik nu expres geen midi & switchers omdat je dan automatisch meer
gaat toevoegen aan je geluid.
Bij teveel tapdansen denk je eerder "dan maar niet dat effect aanzetten"

Belangrijkste voor mij is: ik kan nu in mijn eentje de gehele setup in 1x meenemen.
Versterker in de linkerhand, Univalve over de rechterschouder, gitaar en effecten
in de rechterhand en ik loop zo van en naar mijn auto...
Voorheen moest ik 4 a 5x heen en weer lopen om alles in te laden.

ateng
29 oktober 2006, 22:30
Waarom niet overstappen naar klein pedalboard?
Ik gebruikte vroeger ook 19" spullen maar net als vele anderen merkte ik
dat als ik een instelling prettig vond ik die altijd gebruikte.
Nu heb ik pedalen voor alles wat ik toen gebruikte.
Enige voordeel van een rack is dat mits goed opgezet je met 1 druk op de knop
van geluid kunt wisselen.
Ik moet nu wat meer doen om van geluid te wisselen.
Ik heb, buiten mijn FC-200, nu een TS-9 en een Keeley compressor voor mijn voeten en dat is meer dan genoeg. Als ik overstap naar een klein pedalboard (en wat noem je klein?) dan blijf ik aan het tapdansen want van clean met compressor en chorus naar lead met delay is dus comp en chorus uitzetten, schakelen naar leadkanaal of overdrive pedaal aanzetten + delay. Te veel handelingen dus.

Ik heb misschien wel 20 presetjes gemaakt maar ik gebruik ze wel allemaal. En dan niet bij één optreden want dan gebruik ik meestal 4-5 soundjes maar bij verschillende optreden.
Vandaag met gospelband veel met univibe en leslie gspeeld wat ik haast nooit gebruikt bij top40 maar aankomende vrijdag bij "back to the eighties" gebruik ik veel detune, tri-chorus en compressor wat ik a.s. woensdag weer niet gebruikt want dan gebruik ik alleen een TS-9, SD-9 en een Arion sch-1.
Dus al die presets worden absoluut benut en dat met één setup.

Ik weet dat minder beter is omdat je signaal puurder blijft maar ik doe het meer voor het gemak en de meeste 19"spullen zijn parallel aangesloten dus dat valt wel mee qua tonesuck.

Ik speel 90% top40 werk en de rest is rock/blues/fusion dus mijn rack blijft zekers.