PDA

View Full Version : Hoe een pod/vamp aansluiten?



gitaarmike
25 oktober 2006, 22:14
Hallo mensen

Kzit met een vraag.
Ik heb een setje actieve monitors gekocht en ik wil dus een pod of v-amp gaan gebruiken voor opnames en gewoon als oefenversterker.
Hoe moet ik dit nu aansluiten? de left en right output van me pod moeten naar me monitors. En dan?
Ben echt een leek op dit gebied..
alvast bedankt

bert k
25 oktober 2006, 22:42
De links en rechts van de pod naar de line-in van je geluidskaart, de line-out van je geluidskaart naar linker en rechter monitor. Op de computer een opnameprogje installen zoals Cubase, Audition of Audacity (de laatste is gratis) en hup, je bent in zaken.

armageddon
25 oktober 2006, 23:00
EDIT: Hier stond iets enorm stoms van me....

gitaarmike
25 oktober 2006, 23:12
Maar er zit maar 1 ingang op m'm monitor volgens mij
Alesis active mk2. En de pod naar me geluidskaart moet ik dan 2 jack naar mini jack kabeltjes hebben ofzo?

bert k
25 oktober 2006, 23:23
Je moet een split snoertje hebben. In de geluidskaart gaat een stereoplug, en dat snoertje split in tweeën, zodat je het op twee boxen kan aansluiten.

En idd jack naar minijack.

Maar kan die pod niet met USB op de computer? Dan kan je de pod rechtstreeks aan de monitors hangen.

gitaarmike
25 oktober 2006, 23:42
ok dus ik moet een kabel hebben: mini jack enkel aan de ene kant en een dubbele jack aan de andere kant.
1tje in de line in van me geluidskaart en 1 in de line out.
Kan ik dat gewoon bij een zaak als feedback halen?

bert k
25 oktober 2006, 23:45
Denk ik wel, dat komen ze daar vaak genoeg tegen.

Roman
26 oktober 2006, 08:37
Hai Mike,

Welke monitoren heb je aangeschaft?

Monitoren (met name active) hebben vaak XLR en TSR (Jack) aansluitingen.
De XLR iig gebalanceerd (maar de TSR vaak ook). Dat betekend dat je deze op een mengtafeltje kunt aansluiten die ook gebalanceerde uitgangen heeft.
Een geluidskaart heeft dit over het algemeen niet. Op zich geen probleem.
Pods,Vamps etc hebben vaak een JAck uitgang (of 2x voor L/R) Hier zou je prima je active speakers meteen aan kunnen hangen.

http://www.line6.com/podxt/images/extras/podsinsouts.jpg
POD® XT is equipped to handle today’s guitar recording needs. Our 24-bit converters and 32-bit floating point processing create a killer tone, delivered through +4dBu balanced or -10dBV unbalanced 1/4 inch connectors.

De 1/4" connectoren zijn de Jacks. Dmv een "stereo" jack kun je (volgens de gegevens) een gebalanceerd signaal krijgen. Een "mono" jack is ongebalanceerd.
Het verschil tussen de 2 is dat een gebalanceerd signaal minder bijgeluiden oppikt en vaak langere snoeren kan aansturen. tevens is het signaal stabieler (maar niet perse sterker).

Wat jij dus nodig hebt voor DIRECTE aansluiting zijn, afhankelijk van de monitoren, 2 gebalanceerde kabels.
XLR->(stereo)Jack
of
(stereo)Jack->(stereo)Jack

Om de speakers aan de computer te hangen heb je nodig:
(mono)Jack->(Mono)Jack (2x)
Splitkabel 2x(mono)Jack -> (stereo)MiniJack

gitaarmike
26 oktober 2006, 08:51
http://www.alesis.com/product.php?id=27
Deze heb ik dus maar ik snap er nu helemaal niks meer van. Wat bert dus zei is dat ik 2 kabeltjes nodig heb. Dubbel Jack naar enkel mini jack en dat 2 keer. Eentje in de line in en eentje in de line out van me geluidskaart.
Dit zeg jij in feite ook toch?

Dit staat er bij connectors btw.
Connectors:
_ Combination XLR-1/4" jack with input level control

Roman
26 oktober 2006, 09:01
Ah, de MKII :)

Wellicht heb ik wat te veel (technische) geschreven.

Connectors:
_ Combination XLR-1/4" jack with input
Dat is wat ik zei met 2 verschillende aansluitingen.

Je noemde in je eerste post dat je de V-AMP rechtstreeks wilt aansluiten. Dan heb je dus andere kabels nodig.

Dus voor rechstreekse aansluiting:2x XLR/Jack1/4" (stereo jack dus. Ook wel TRS genoemd. TRS staat voor Tip, Ring, Sleeve)

voor computer aansluiting nog een extra split kabel zoals boven beschreven.

bert k
26 oktober 2006, 10:10
En wat voegt dat hele verhaal nou toe aan wat er al stond?

Roman
26 oktober 2006, 10:21
En wat voegt dat hele verhaal nou toe aan wat er al stond?
Het feit dat de TS vroeg om een directe aansluiting van de MKII aan de V-AMP en niemand daar een antwoord op gaf.... :)

bert k
26 oktober 2006, 10:52
Ik dacht toch echt dat ik dat net had uitgelegd...

Roman
26 oktober 2006, 10:55
Ik dacht toch echt dat ik dat net had uitgelegd...
nope ;)



(jij had het over aansluiten via computer)

bert k
26 oktober 2006, 11:24
Rechtstreeks is leuk, maar dan kan je niets opnemen, vandaar dat ik me afvroeg of dat ook met USB gaat.

Zo niet, dan moet je toch echt via je geluidskaart.

gitaarmike
26 oktober 2006, 14:07
De pod 2 en v-amp heeft geen usb. Maar het is dus wel de bedoeling dat ik ook op kan nemen.
Dus dan moet het pod --> geluidskaart --> monitors right
Bedankt iig..nu nog beslissen welke het wordt

harrie-beton
26 oktober 2006, 14:35
http://82.73.149.77/website1/schema.jpg

ik zou het gewoon stereo aansluiten en via de mixer die standaard in Windows zit de volumes regelen tussen de v-amp en de computer weergave.

Roman
26 oktober 2006, 15:08
Klik andres ook ff op de link in de footer van HARRY zijn bericht. Daar staat met plaatjes ook 1 en ander uitgelegd.