PDA

View Full Version : Zelf herfretten



Samder
25 oktober 2006, 19:32
Hallo,

Ik heb een mooie squier hals die ik graag voor een project wil gebruiken, het enige nadeel is dat de frets in slechte zijn.. Kan ik zelf deze hals herfretten, wat heb ik hier allemaal voor nodig (behalve fretdraad)

groet Sander

G.G.
25 oktober 2006, 19:36
Deze zal wel verplaatst worden naar zelfbouw, en de reacties volgen dan vanzelf.

piezo
25 oktober 2006, 19:39
Waarom wil iedereen toch meteen herfretten? Begin eens met frets (laten) vlakken. En hoe dat moet is heus wel ergens te vinden op het www.

no 1 hops
25 oktober 2006, 20:14
als je echt kerven in de frets hebt of de frets zijn al aan de lage kant dan blijft er vaak niets anders over.
maar volgens mij moet er onder zoeken genoeg te vinden zijn van eerdere vragen over hoe en wat.

piezo
25 oktober 2006, 21:03
Normaal gesproken kun je je frets echt wel 2 tot 4 keer vlakken, voordat je moet herfretten. Natuurlijk afhankelijk van de (nieuwe) hoogte van de frets, hoe diep je de putten laat worden en wat je nog lekker vindt spelen.

Gearjunkie
25 oktober 2006, 21:30
Er zijn speciale tangetjes om de oude fretten eruit te halen zonder de toets te beschadigen. Verder een plastic hamertje om de nieuwe erin te slaan en gereedschap om de fretten te vlakken.

En het belangrijkste: kennis en ervaring.

turboblues
26 oktober 2006, 00:07
Normaal gesproken kun je je frets echt wel 2 tot 4 keer vlakken, voordat je moet herfretten. Natuurlijk afhankelijk van de (nieuwe) hoogte van de frets, hoe diep je de putten laat worden en wat je nog lekker vindt spelen.
Om eerlijk te zijn, ik ben er helemaal niet voor! Heb het 1 maal laten doen (omdat de frets echt volledig ingegroefd, dus afgesleten waren), maar de "feel" was volledig verloren gegaan. Wat vroeger een fantastisch bespeelbare gitaar was, werd nu een doordeweeks ding waar de vibe ontbrak..En dit was zelfs na die ene keer al het geval. Ik kan het moeilijk uitleggen maar liever herfretten met de originele soort en dikte van wire!

piezo
26 oktober 2006, 00:15
Dan heb je er te lang mee gewacht.

bass blom
26 oktober 2006, 09:11
ik zit er ook tegen aan te hikken
bij een les paul met binding is het moeilijker en duurder :(
en wie laat je het doen? als je het ding al dik 30 jaar hebt..

Gearjunkie
26 oktober 2006, 09:33
Typisch trouwens,
Ik speel op een Strat met Mighty Might hals, de eerste vier, vijf fretten zijn na 5 jaar al redelijk ingesleten. Blijkbaar gebruikt de ene fabrikant veel zachter fretdraad dan de andere.

Gearjunkie
26 oktober 2006, 09:34
ik zit er ook tegen aan te hikken
bij een les paul met binding is het moeilijker en duurder :(
en wie laat je het doen? als je het ding al dik 30 jaar hebt..
Gewoon een goede gitaarbouwer?

Agent_Smith
26 oktober 2006, 11:53
ik zit er ook tegen aan te hikken
bij een les paul met binding is het moeilijker en duurder :(
en wie laat je het doen? als je het ding al dik 30 jaar hebt..

Dat heb ik dus ook. Twee van m'n Les Pauls ('72 en '73) moeten eigenlijk een refret. Maar aan wie vertrouw je je gitaren toe? Ik laat m'n gitaren normaal nooit ergens achter. Daar zal ik me dus overheen moeten zetten...

Orpheo
26 oktober 2006, 12:04
Dat heb ik dus ook. Twee van m'n Les Pauls ('72 en '73) moeten eigenlijk een refret. Maar aan wie vertrouw je je gitaren toe? Ik laat m'n gitaren normaal nooit ergens achter. Daar zal ik me dus overheen moeten zetten...

precies. al mijn les pauls hebben een herfret nodig... maar durf t niet aan. die horrorverhalen die je dan hoort ' en alle feel was opeens weg' .

schizo910
26 oktober 2006, 12:13
Het is kiezen tussen twee kwaden, zeg maar. Een gitaar waar de frets van zijn versleten is kut, dus dan maar het risico dat de feel verandert, went ook wel weer... :satisfie:

Kan niet wachten tot m'n Gretsch thuis komt :(

Orpheo
26 oktober 2006, 12:59
Het is kiezen tussen twee kwaden, zeg maar. Een gitaar waar de frets van zijn versleten is kut, dus dan maar het risico dat de feel verandert, went ook wel weer... :satisfie:

Kan niet wachten tot m'n Gretsch thuis komt :(

nieuwe fretjes?

no 1 hops
26 oktober 2006, 13:29
als jan akkerman, en die kan soms ook flink kankeren ;-)
zijn oude gibson laat repareren bij heins in sneek.
dan zal die toch wel te vertrouwen zijn.
http://www.heinsguitars.nl/oud/nl/hoofd_frame.html
en kijk bij restauratie.

no 1 hops
26 oktober 2006, 13:37
even terugkomend op fretwerk.
speciaal gereedschap dat echt nodig is zijn fretcrown vijlen, een setje goede kleine sleutelvijlen een slijpsteen/wetsteen en een oude en goed nieuwe knijptang.
de oude slijp je de bek zover af dat die vanaf de zijkant er niet meer zo uitziet ><
maar dat hij de onderste streepjes kwijt is.
fluhss noemen ze dat geloof ik , dus gelijk aan zodat je onder de oude fret kunt komen.
de nieuwe is voor het afknippen van de nieuwe frets.
hamers zijn er genoeg.

voor de rest, ruimte, klemmen geduldt en als het kon het boek van dan erlewine.
heb je voor de meeste gitaarklusjes de nodige info om jezelf wat te redden.
heb nu 4 refrets gehad en het blijft leuk, behalve het vlakken en crownen en de uiteinden goed glad maken.
maar je krijgt wel binding met je gitaar.

heavy-metal-thunder
26 oktober 2006, 13:40
oesje...
ik heb de frets van 2 (nieuwe) gitaren er op 2,5 jaar erdoor gehaald... en ondertussen heb ik nog een paar gitaren gehad waar ik regelmatig op gespeeld heb.

schizo910
26 oktober 2006, 14:02
nieuwe fretjes?

yes, nieuwe fretjes op m'n lightbluepearl duo jet (G6129TL). Waren echt volledig ingekerfd over bijna de hele hals :D :D :D

rarta op welke gitaar speel ik het meest? :p

turboblues
28 oktober 2006, 17:16
Dan heb je er te lang mee gewacht.
Onzin! Als ik ze tussentijds al eens zou laten vlakken hebben, en daarna enige tijd erop voortspelen, zou er weer slijtage komen, m.a.w. waar de groef was, zou een nieuwe groef ontstaan. Liet je die dan weer even vlakken , kwam je aan hetzelfde als je ze tussentijds niet zou laten vlakken hebben en het later 1 keer deed. De put wordt niet gevuld, maar de aarde er rond wordt weggenomen toch?

piezo
28 oktober 2006, 19:47
Natuurlijk zou de totale slijtage aan het einde van de levensduur hetzelfde zijn.

Maar ach, als jij liever speelt op frets van 1 mm hoog met putten van 0,5 mm erin (totale slijtage 0,5 mm) dan op frets van 0,6 mm hoog (= ca. 4 vlakbeurten) met putten van 0,1 mm erin (totale slijtage óók 0,5 mm), wie ben ik dan om te zeggen dat het anders kan?

En als jij meent dat een afvlakking van 0,1 mm een even traumatische verandering in "feel" betekent als een afvlakking van 0,4 mm (omdat je dus zo lang gewacht hebt), wie ben ik dan om je te zeggen dat je verstand een beetje te wensen overlaat?
Doeiii.

ernieman
29 oktober 2006, 08:52
foei piezo :angry: , wel vriendelijk blijven hè :D

Je hebt wel gelijk hoor., maar de eeste gitaristen wachten gewoon veel te lang met hun frets te laten bijwerken. En als ze dan eindelijk toch overstag gaan, dan vallen ze achterover van de prijs die ze dan gaan mogen betalen voor een refret omdat het te laat is voor een fretdress.

Als je echt putten in je frets hebt dan zijn het imo niet zo'n goede frets. Ik zie veel liever gelijkmatig afgesleten frets over de hele/halve lengte van de fret. Putjes wijst volgens mij op een heel zachte fret (spank me if i'm wrong).

zonniewiw
29 oktober 2006, 16:11
mij hebben ze ooit verteld dat de speelstijl er veel mee te maken heeft ,

als je een blues speelstijl hebt (lees veel sleuren aan de snaren) schuiven deze over de fretten en daardoor slijten ze sneller .

Als je voornamelijk arpeggio´s enz (alla malmsteen en konsoorten) speelt heb je minder last van slijtage


klinkt mij logisch in de oren ma kben nie zeker

dat ism zachte frets (die hebben ze mij ooit ook verteld warmer zouden klinken)

Gerrit
29 oktober 2006, 16:58
Wel overdreven hoor die "feel".
Meestal is het gewoon een kwestie van een maand wennen.

schizo910
1 november 2006, 20:50
Ik heb m'n geherfrette Jet nu al terug! Pffft, niets geen feel verloren hoor :D

Er zit op mijn verzoek iets hoger en dikker draad op dan er op zat. Zit nu een beetje tussen de Gibson Jumbo en standaard Gretsch fretdraad in. Speelt weer heerlijk...

fred dons
2 november 2006, 09:07
nog iets over vlakken, deukjes in frets zijn over het algemeen geen slijtage maar echt deukjes, het metaal is op die plek gecompressed. Als je je frets dan laat vlakken zal de fret op de plek waar hij oorspronkelijk ingedeukt was minder snel nieuwe deuken vertonen omdat de fret op die plek inmiddels compacter is geworden. het heeft dus zin eerder te latten vlakken.