PDA

View Full Version : Toonladders en Akkoorden - Deel III



-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 14:28
Ik wil het eens over de functie van de tonen hebben. In m'n vorige 2 lessen heb ik vertelt over de terts en de kwint enzo, maar ik heb nog niets gezegd over de functie van deze intervallen. Ik beperk me even tot de drieklanken, meerklanken komen later aan de orde.

Losse tonen schrijf ik met kleine letters (c d enz), akkoorden met hoofdletters (C Dm enz).

Grondtoon: tonica, priem, 1

De Tonica, de eerste toon van de toonladder, bepaald de toonaard van de ladder en hoe alle andere tonen zich tot elkaar verhouden. Is de tonica bijvoorbeeld een c, dan gedraagt de d zich als een (grote) secunde en de g zich als een (reine) kwint. Alle intervallen uit de toonladder worden dus gerelateerd aan de tonica:

c als grondtoon
van c naar d is een grote secunde (2 fretten verder)
van c naar g is een reine kwint (7 fretten verder)

Maar deze d en g krijgen een hele andere functie als de grondtoon bijvoorbeeld a of e is:

a als grondtoon
van a naar d is een reine kwart (5 fretten verder)
van a naar g is een klein septiem (10 fretten verder of 2 fretten terug)

e als grondtoon
van e naar d is een klein septiem
van e naar g is een kleine terts (3 fretten verder)

Zo zie je dus dat dezelfde tonen (d en g) een hele andere functie krijgen wanneer de grondtoon veranderd.

http://theshower.nl/~zeronine/gitaarles/img/29713372267.jpg

voor meer info klik hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80688)



De Dominant: kwint, 5

De 5e toon van de toonladder is heel erg bepalend, vandaar dat ze haar dominant hebben genoemd, zij domineerd de boel behoorlijk. De dominant laat heel duidelijk horen wat de tonica is, en de tonica laat heel duidelijk horen wat de dominant hoort te zijn. Deze twee zijn aan elkaar gekoppeld als man en vrouw, een bijna onafscheidelijk duo. Ik zeg bijna, omdat er wordt nog wel eens vreemd gegaan, zo wordt de dominant nog weleens vervangen door een jonger grietje (b5) of een wat rijpere dame (#5), maar dit geeft bijna altijd spanning, het liefst willen deze twee (de 1 en de 5) bij elkaar zijn, en samen een harmonisch bestaan leiden. Zo zullen de c en de g erg graag bij elkaar zijn, maar ook de a en de e, of de g en de d, en dan zie je ook gelijk dat de g zowel met de c als met de d een huwelijk kan vormen, maar niet tegelijkertijd. Onderaan deze post vind je straks een schema waarin alle dominanten duidelijk te zien zijn.



De Mediant: terts, 3

De 3e toon van de toonladder zou je kunnen zien als het kind dat het huwelijk tussen tonica en dominant heeft voortgebracht. Maar er zijn vele manieren om dit anders te beschrijven. Ik hou het even bij mijn huwelijk verhaal, omdat ik dit wel een grappig voorbeeld vind. Dit kind kan er voor zorgen dat het een vrolijk gezinnetje wordt, het groeit al snel op en we noemen haar daarom grote terts (3) en het gezin verkeerd in majeur stemming. Maaaaar, het kan ook een klein ettertje blijven, en dit bedroeft het gezin behoorlijk, dit ettertje noemen we kleine terts (b3 of -3 of m3) en het gezin is behoorlijk in mineur stemming. Nou vind ik persoonlijk dat dit helemaal niet bedroevend of vrolijk hoeft te zijn, mineur kan ook heel opwekkend klinken, en majeur behoorlijk donker. In ieder geval zorgt de mediant (terts) dus voor de stemming binnen het gezin. Tezamen vormen ze de drieklank: Tonica, Mediant en Dominant genaamd grondtoon, terts en kwint.



Vriendschappen: progressie, akkoordenreeks

Uiteraard kunnen sommige gezinnen (drieklanken) het beter vinden met gelijkgestemde gezinnen dan met anders gestemde gezinnen, maar dit wil niet zeggen dat een vriendschap met ongelijkgestemde gezinnen onmogelijk is, dit kan juist erg spannend zijn, of een aangename verassing of broodnodige afwisseling. Maar om dit verhaal niet in een soap te laten eindigen, vertel ik alleen even over de vriendschappen die voortkomen uit dezelfde toonaard.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de C toonladder, dan zien we dat deze bestaat uit de: c, d, e, f, g, a en b. Hopelijk heb je inmiddels begrepen dat de c, de e en de g, het 1e gezinnetje vormen. De c fungeert hier als Tonica (grondtoon), de e als Mediant (grote terts), en de g als Dominant (reine kwint). Dit gezin (drieklank) noemen we C majeur. Maar dit gezin kan het ook prima vinden met het 2e gezin bestaande uit d (grondtoon), f (kleine terts) en a (reine kwint), genaamd D mineur. En om het hele gezin verhaal even aan de kant te schuiven en dit weer als muziek te gaan bekijken, kan je het ook zo beschrijven:

De C majeur ladder bestaat uit: c d e f g a b

De 1e drieklank die hier uit voortkomt is het C majeur akkoord: c e g
De 2e drieklank die hier uit voortkomt is het D mineur akkoord: d f a
De 3e drieklank die hier uit voortkomt is het E mineur akkoord: e g b

Je ziet, we schuiven telkens een drieklank verder:

c d e f g a b c d e f enz

1 = c e g = C majeur = I
2 = d f a = D mineur = ii
3 = e g b = E mineur = iii
4 = f a c = F majeur = IV
5 = g b d = G majeur = V
6 = a c e = A mineur = vi
7 = b d f = B verminderd = vii*

Deze drieklanken vinden het prettig samen, en vormen gezamelijk de C majeur progressie. Dit geldt uiteraard ook voor alle andere toonladders. De romeinse cijfers geven zowel de functie als de kleur van ieder akkoord aan. Grote letters (I, IV, V) als het gaat om een majeur drieklank, en kleine letters (ii, iii, vi) als het gaat om een mineur drieklank, met daarbij de uitzondering aangegeven met een * (de verminderde drieklank, bestaande uit een grondtoon, een kleine terts, en een verminderde kwint).

En ook voor deze drieklanken geldt weer dezelfde functie verhouding. Het V en I akkoord vinden het prettig samen. Ze vormen een sterk duo. Hoe de andere akkoorden zich tot elkaar verhouden, kom ik nog wel eens op terug, als ik het zelf ook snap :hippie:

Tot slot een overzicht van alle majeur ladders en de bij-elkaar-passende akkoorden:
I ii iii IV V vi vii*

C major = C Dm Em F G Am Bdim

G major = G Am Bm C D Em F#dim

D major = D Em F#m G A Bm C#dim

A major = A Bm C#m D E F#m G#dim

E major = E F#m G#m A B C#m D#dim

B major = B C#m D#m E F# G#m A#dim

Gb major = Gb Abm Bbm Cb Db Ebm Fdim

Db major = Db Ebm Fm Gb Ab Bbm Cdim

Ab major = Ab Bbm Cm Db Eb Fm Gdim

Eb major = Eb Fm Gm Ab Bb Cm Ddim

Bb major = Bb Cm Dm Eb F Gm Adim

F major = F Gm Am Bb C Dm Edim

dim staat voor diminished en betekent verminderd
(met een kleine terts en een verminderde kwint dus)

Ter verduidelijking

Ik heb begrepen dat nog niet helemaal duidelijk is, hoe je nou aan deze akkoorden komt.
Er zijn 2 manieren om dit uit te leggen:

Eén manier is wat ze noemen "tertsen stapelen". Je begint met een terts te stapelen op de 1e toon van de toonladder, en dan daar vervolgens nog een terts op te stapelen.
Vb: Toonladder van C majeur, dus c + terts = e + terts = g, dus eerste drieklank in de C majeur progressie is een C majeur (c e g). De 2e drieklank is vanaf de 2e toon in de toonladder, dus d + terts = f + terts = a, en deze vormen samen een D mineur (d f a) akkoord.

Maar de tweede manier is eigenlijk veel eenvoudiger. Je schrijft de toonladder uit van de progressie die je zoekt. Laten we weer C majeur als voorbeeld nemen.
C majeur
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 enz
c d e f g a b c d e f gVervolgens pak je de 1e, 3e en 5e toon van die toonladder, deze vormen het I akkoord. Het 1e akkoord bestaat dus uit c, e en g, en deze vormen samen het C akkoord. Het 2e akkoord komt voort uit de 2e, 4e en 6e toon van de toonladder, dus d, f en a, en deze vormen samen het D mineur akkoord (van d naar f is kleine terts, van f naar a is grote terts). En zo ga je het hele rijtje af.


majeur drieklank progressie
----------------------------------------------------------------------------
trap | | tertsen stapelen | | akkoord
-----|-----------|-----------------------------|---------|------------------
I | 1e 3e 5e | grote terts + kleine terts | 1 3 5 | majeur
ii | 2e 4e 6e | kleine terts + grote terts | 1 b3 5 | mineur
iii | 3e 5e 7e | kleine terts + grote terts | 1 b3 5 | mineur
IV | 4e 6e 8e | grote terts + kleine terts | 1 3 5 | majeur
V | 5e 7e 9e | grote terts + kleine terts | 1 3 5 | majeur
vi | 6e 8e 10e | kleine terts + grote terts | 1 b3 5 | mineur
vii* | 7e 9e 11e | kleine terts + kleine terts | 1 b3 b5 | verminderd (dim)
-----|-----------------------------------------|---------|------------------
| toon uit de toonladder |drieklank|
----------------------------------------------------------------------------

Vragen, opmerkingen, verbeteringen en aanvullingen zijn uiteraard weer van harte welkom.

Das Schaap
25 oktober 2006, 14:51
Goed overzichtelijk begin, alleen ipv de * zit er ook een ° op je toetsenbord hoor. :satisfie: Als het goed is. Wellicht net ff iets duidelijker. Ja mierenneuken moet nou eenmaal he. ;)

En een inhoudelijke vraag qua aanpak, wat denk je als vervolg eerst te doen, de rest van de intervallen, akkoordfuncties, 4-klanken of de andere mineur progressies ?

-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 15:18
ja, kan dat ding nooit vinden, vandaar het * :)

ik weet nog niet hoe ik verder ga, heb dat progressie gedeelte op het laatste moment toegevoegd, is ook een beetje kortaf zo

ik zie wel hoe er gereageerd wordt en wat men wel en niet begrijpt

ik weet zelf ook nog niet zo veel over de andere intervallen, wat de functie van de 6, de 9, enz is... de vierklank (met 7) snap ik redelijk, dus die voeg ik als 1e toe denk ik... of misschien eerst de mineur progressies... en akkoordfuncties mag jij of iemand anders uitleggen ;)

gorgasm
25 oktober 2006, 17:53
De C majeur ladder bestaat uit: C D E F G A B

als ik even mag mierenneuken, hier schrijf je dus je ladder eigenlijk verkeerd?
als je de C majeurladder neemt heb je;
C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim

ben ik juist?

-=JEROEN=-
25 oktober 2006, 19:07
nope

ik had het puur over de toonladder van C majeur:
1 2 3 4 5 6 7
c d e f g a ben jij hebt het over de progressie/akkoordenreeks vanuit C majeur :
I ii iii IV V vi vii*
C Dm Em F G Am Bdimdat is ook de rede waarom ik losse tonen liever met kleine letters schrijf (ga ik gelijk ff veranderen 8-))

Lossesnaar
26 oktober 2006, 13:18
ja dat is wel duidelijk toch dat dat de ladder was en niet de akkoorden....maar dan komt ie ntuurlijk weer met ja t waren hoofdletters ;)

het is gwoon duidelijk zoals het er staat zo hoor, well done!

kzit zelf psies in deze fase van muziekkennis, dus is n heel handig en leerzaam stukkie.

Das Schaap
26 oktober 2006, 14:36
ja, kan dat ding nooit vinden, vandaar het * :)

ik weet nog niet hoe ik verder ga, heb dat progressie gedeelte op het laatste moment toegevoegd, is ook een beetje kortaf zo

ik zie wel hoe er gereageerd wordt en wat men wel en niet begrijpt

ik weet zelf ook nog niet zo veel over de andere intervallen, wat de functie van de 6, de 9, enz is... de vierklank (met 7) snap ik redelijk, dus die voeg ik als 1e toe denk ik... of misschien eerst de mineur progressies... en akkoordfuncties mag jij of iemand anders uitleggen ;)

Heh man ik heb echt nooit tijd. :hippie: 2 studies enzo, dat heb je dan.
Als ik een advies mag geven zou ik eerst met mineur verder gaan en dan met intervallen, de septiem van mineur heeft een andere functie dan majeur namelijk dus dat sluit mooi aan. En dan weer 4-klanken ofzo mja zie maar.

-=JEROEN=-
27 oktober 2006, 09:05
ik weet het nog niet, ik denk toch eerst vierklanken met 7, want dan kan ik die ook gelijk meenemen met de 3 mineur progressies

en tijd kan je maken, je hebt ook tijd om hier te reageren, had je in diezelfde tijd ook alvast een beginnetje kunnen maken, iedere dag een beetje, kom je er ook wel :soul:

gorgasm
28 oktober 2006, 10:12
De C majeur ladder bestaat uit: c d e f g a b
De 1e drieklank die hier uit voortkomt is het C majeur akkoord: c e g
De 2e drieklank die hier uit voortkomt is het D mineur akkoord: d f a
De 3e drieklank die hier uit voortkomt is het E mineur akkoord: e g b
waarom zit je dan met mineurakkoorden?


C major = C Dm Em F G Am Bdim
hier heb je geen #'en (snap ik)


G major = G Am Bm C D Em F#dim
hier wel, snap ik niet

-=JEROEN=-
28 oktober 2006, 11:21
zie toonladders deel I:

C majeur ladder = c d e f g a b
G majeur ladder = g a b c d e fis

waarom dan mineur akkoorden, zie aanvulling onderaan post http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275

-=JEROEN=-
6 juni 2007, 12:35
wat vinden jullie eigenlijk van mijn vader moeder kind verhaal?

helpt dat ter verduidelijking van het tonica, dominant en mediant verhaal?

of werkt het eerder verwarrend?

peppie
6 juni 2007, 15:53
persoonlijk vind ik het een beetje kinderachtig:P

maar het ligt er natuurlijk aan aan wie je het verteld.
als je echt er in geintresseerd bent en een beetje een volwassen leeftijd heb denk ik dat je het ook wel zonder die synoniemen moet kunnen begrijpen.
altans al ik voor mij zelf spreek,

ik vind het wel creatief bedacht, dat wel ;)

Guitarmania
7 juni 2007, 18:17
wat vinden jullie eigenlijk van mijn vader moeder kind verhaal?

helpt dat ter verduidelijking van het tonica, dominant en mediant verhaal?

of werkt het eerder verwarrend?

Goed gedaan Jeroen! Leuke manier van uitleggen.

Als vervolg zou ik de septiem er in gooien. Daarna 4-klanks akkoorden en tenslotte de penta-ladders, en dan heb je zo ongeveer 99% van de pop- en rockmuziek te pakken. Ik denk dat het op het forum teveel info zou zijn om met 9 t/m 13 te werken. Eerst maar eens wat voorbeelden nav bekende songs zou ik denken. Want DE vraag die altijd nav theorie wordt gesteld is: wat moet ik ermee? :rockon:

-=JEROEN=-
7 juni 2007, 20:37
ah ja neef 7 komt op bezoek, hahaha :seriousf:

sebass
25 juni 2007, 22:41
Ik heb nog een vraag. Ik kan blijkbaar niet goed zoeken, maar ik wil juist buiten de standaard progressies spelen. Veel theorie die ik vind valt altijd terug op het stapelen van tertsen binnen de majeur ladder. Ik wil juist weten hoe ik hier uit breek. Bijvoorbeeld als ik in C speel en een F akkoord speel is het dan logisch om naar een Bb te gaan omdat dit het verschil is in de C en F majeur ladder?

Oftewel wat zijn goede modulaties. Hoe kom ik uit deze standaard akkoorden en naar de zoals jij zegt gezinnetjes die niet goed bij elkaar passen. Met soli wil ik namelijk ook meer eruit halen dan de in de majeur ladder blijven.

Wat kan ik het best als zoektermen gebruiken, want ik kan het niet vinden. Ik kom alleen de standaard zaken tegen.

Jeroensnake
26 juni 2007, 00:17
Ik was begonnen met een heel verhaal over gelijkgestemde gezinnen (akkoorden) uit verschillende dorpen (toonsoorten), maar het werd naar mijn mening een beetje onoverzichtelijk toen ik begon over adoptiekinderen (gezinnen met kinderen die uit een ander dorp komen). Als je gezinnen uit verschillende dorpen wilt combineren, kun je het beste zorgen dat ook zij enigszins gelijkgestemd zijn. Of bijvoorbeeld dat het adoptiekind van het ene gezin uit dorp A lijkt op een kind of ouder van het gezin uit dorp B. Of dat alles goed samen gaat in je hele reis, is weer afhankelijk wat je volgende bezoek gaat worden (dorp C misschien?).

Kort praktijkvoorbeeldje dan maar. Stel je speelt in C majeur (c d e f g a b). Een C7 zou dan bijvoorbeeld over kunnen gaan in een Bb en dan Gm of Eb, en iets met B voordat je weer begin met C (verder spelen in C majeur toonsoort). Geen idee of dit echt lekker klinkt, maar theoretisch gezien zou je er iets mee moeten kunnen. Ik zal nog even de noten van de akkoorden uitschrijven:

C7 c e g bes
Bb bes d f
Gm g bes d
Eb es g bes
B b es ges/fis
C c e g

Verder weet ik niet helemaal precies wat ik doe, misschien dat anderen wat kunnen analyseren en uitleggen ... ? Zodra je bijvoorbeeld twee akkoorden buiten je normale toonladder speelt, en je herkent toevallig een andere toonsoort waar die twee akkoorden binnen vallen, dan kun je hiermee verder spelen.

Had iemand nog wat aan dat gezinnen en dorpen verhaal ... ?


_________________,
3 keer 3 is negen
haal doop mies
e man cipatie
joop en jan
en rubber
voor al-
leman

Elpedro
26 juni 2007, 10:24
Jeroen,

Ik vind het top dat je tijd besteed aan het uitleggen van dit soort materie.
Eigenlijk vind ik dat alleen opbouwende kritiek toegestaan zou moeten zijn.
Ook al valt het duppie bij mij niet zo snel als gewenst dan toch hulde voor deze acties.

-=JEROEN=-
26 juni 2007, 12:06
Wat kan ik het best als zoektermen gebruiken, want ik kan het niet vinden. Ik kom alleen de standaard zaken tegen.
ik weet hier bar weinig van, google is je vriend

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=muziek+theorie+modulatie


Had iemand nog wat aan dat gezinnen en dorpen verhaal ... ?
ik vond 't wel geinig, kan me goed voorstellen dat het nogal onoverzichtelijk werd

ik denk dat het beter is om hier een apart onderwerp over te starten en onze experts er bij te halen

Guitarmania
26 juni 2007, 18:54
Ik heb nog een vraag. Ik kan blijkbaar niet goed zoeken, maar ik wil juist buiten de standaard progressies spelen. Veel theorie die ik vind valt altijd terug op het stapelen van tertsen binnen de majeur ladder. Ik wil juist weten hoe ik hier uit breek. Bijvoorbeeld als ik in C speel en een F akkoord speel is het dan logisch om naar een Bb te gaan omdat dit het verschil is in de C en F majeur ladder?

Oftewel wat zijn goede modulaties. Hoe kom ik uit deze standaard akkoorden en naar de zoals jij zegt gezinnetjes die niet goed bij elkaar passen. Met soli wil ik namelijk ook meer eruit halen dan de in de majeur ladder blijven.

Wat kan ik het best als zoektermen gebruiken, want ik kan het niet vinden. Ik kom alleen de standaard zaken tegen.

Goeie vraag! Een goeie aansluitende modulatie is vaak 1 extra mol of kruis. Dat zie je juist veel in de jazz met hun II-V-I'tjes. Dan gaan ze eerst bijv.

Am7 - D7 - Fmaj7 (toonsoort F)

om dan te vervolgen met:

Dm7 - A7 - Cmaj7 (toonsoort C: volgende stap op de kwintencirkel: extra #)

Maar je ziet ook wel:

Am7 - D7 - Fmaj7 en dan Fm7 - Bes7 - Esmaj7. Dan heb je er 2 mollen bij.

Lijkt me lastig om op te googelen. Toch een kwestie van de kunst afkijken bij andere nummers. Heeft te maken met componeren. Of met reharmonizen.

Guitarmania
26 juni 2007, 18:55
En de kwartencirkel:

eerst:

Gm7 - C7 - Fmaj7 (toonsoort F)

en dan:

Cm7 - F7 - Besmaj7 (toonsoort Bes)

(nog veel gangbaarder).

Roy K.
27 juni 2007, 18:34
a als grondtoon
van a naar d = 5 stappen = heel + heel + half = reine kwart
van a naar g = 10 stappen = heel + half + heel + heel + half + heel = klein septiem

Hey Jeroen, om van a naar d te gaan begin je je stappenplan met eerst 2 hele stappen (grote terts), om van a naar g te gaan begin je met een hele en een halve (kleine terts).

Daarnaast heb je het de hele tijd over een toonsoort (tonaliteit), hoe je daarmee tot akkoorden kan komen etc., en in dit geval zit je buiten 1 standaard toonsoort (eerst a majeur, vervolgens a mineur).

Ik zou dus het hele stappengebeuren hier weglaten, voor de duidelijkheid.

Verder een mooi duidelijk stuk voor de beginner, leuk dat je tijd vrijmaakt om je medegitarist op weg te helpen!!

-=JEROEN=-
28 juni 2007, 02:15
Hey Jeroen, om van a naar d te gaan begin je je stappenplan met eerst 2 hele stappen (grote terts), om van a naar g te gaan begin je met een hele en een halve (kleine terts).

Daarnaast heb je het de hele tijd over een toonsoort (tonaliteit), hoe je daarmee tot akkoorden kan komen etc., en in dit geval zit je buiten 1 standaard toonsoort (eerst a majeur, vervolgens a mineur).

Ik zou dus het hele stappengebeuren hier weglaten, voor de duidelijkheid.

Verder een mooi duidelijk stuk voor de beginner, leuk dat je tijd vrijmaakt om je medegitarist op weg te helpen!!
daarom had ik er ook onder gezet:

(ik vind dat maar reuze verwarrend, dat heel/half gedoe)

ik heb het aangepast, en nog bedankt http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon7.gifhttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Roy K.
28 juni 2007, 14:19
Ok klasse, ik denk dat het zo ietsje duidelijker (of iig minder verwarrend :D) is voor de beginnende gitarist!

Arts
1 maart 2010, 15:19
ik heb een vraagje
Ik moet voor mijn toelating op de HKU mijn nummer in een partituur opschrijven.


Waarschijnlijk is de reden waarom ze dit gevraagd hebben dat je weet wanneer bijvoorbeeld een Gis geen As en een Cis geen Des. Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit zit??

Ik kan het nummer wel van Guitar Pro uitprinten alleen dan zullen dus de kruizen en mollen niet kloppen.

bv een basloopje hier:

-----0-5--4--3--|---1------0-----------------------------
------------------|------1--------------------------
--3---------------|---------------4------------------
-------------------|-------------------------------

Wat is bijvoorbeeld hier de ''3'' Een Bes of een Ais???

-=JEROEN=-
1 maart 2010, 21:03
Dat hangt van de toonsoort af.
Weet je wat de toonsoort van jouw stuk is?

In de toonsoort G zit 1 kruis: g a b c d e fis
Die fis is geen ges omdat je anders 2 g's zou hebben in 1 ladder.
Dit is niet de beste reden waarom, maar vaak wel de duidelijkste.

Ken je de kwintencirkel?

eddyvanbuiten
3 maart 2010, 11:47
deze twee zijn aan elkaar gekoppeld als man en vrouw, een bijna onafscheidelijk duo. Ik zeg bijna, omdat er wordt nog wel eens vreemd gegaan, zo wordt de dominant nog weleens vervangen door een jonger grietje (b5) of een wat rijpere dame (#5), maar dit geeft bijna altijd spanning, het liefst willen deze twee (de 1 en de 5) bij elkaar zijn, en samen een harmonisch bestaan leiden.

mooi verwoord :cheerup:

Arts
14 maart 2010, 12:07
Dat hangt van de toonsoort af.
Weet je wat de toonsoort van jouw stuk is?

In de toonsoort G zit 1 kruis: g a b c d e fis
Die fis is geen ges omdat je anders 2 g's zou hebben in 1 ladder.
Dit is niet de beste reden waarom, maar vaak wel de duidelijkste.

Ken je de kwintencirkel?


bedankt voor de uitleg.. Ik snap het wel. Maar het blijft moeilijk ;)
Ik zal binnenkort de theorie eens wat meer doornemen.

-=JEROEN=-
14 maart 2010, 22:58
Zou je mijn vragen willen beantwoorden?

Stillborn
2 januari 2012, 18:00
Ik zie dat de volledig les gebaseerd is op akkoordenprogressies binnen de Majeur toonladders.
Hoe moet ik de Mineurtoonladders interpreteren en/of hoe is dit toepasbaar?


Thanks!

terrasbeest
2 januari 2012, 19:31
Wss bedoel je ' natuurlijk mineur', of de 6de trap van de majeur toonladder.

Andere ' toonladders' ( harmonisch mineur, melodisch mineur, diminished, augmented..):zelfde principe als voor majeur. De akkoorden worden gebouwd door het stapelen van de tertsen.

Stillborn
2 januari 2012, 22:29
Wss bedoel je ' natuurlijk mineur', of de 6de trap van de majeur toonladder.

Andere ' toonladders' ( harmonisch mineur, melodisch mineur, diminished, augmented..):zelfde principe als voor majeur. De akkoorden worden gebouwd door het stapelen van de tertsen.

Ik merk dat bij de Majeur (zoals in de les aangegeven), de I, IV en V majeurakkoorden zijn en ii, iii en vi mineurakkoorden. Geldt het omgekeerde dan voor de Mineurakkoordenprogressie?

Vb: Cmaj: C, Dmin, Emin, F, G, Amin, Bdim
Geldt voor Amin dan: Amin, B, C, Dmin, Emin, F, Gdim?

Of moet ik echt telkens de noten binnen de toonladders gaan interpreteren?
Ik vermoed namelijk dat dit een vaste volgorde voor de Majeurakkoordenprogressie is.

Anders gesteld dus: is er ook een 'regeltje' om toe te passen bij de Mineurakkoorden?

terrasbeest
2 januari 2012, 23:38
Ik merk dat bij de Majeur (zoals in de les aangegeven), de I, IV en V majeurakkoorden zijn en ii, iii en vi mineurakkoorden. Geldt het omgekeerde dan voor de Mineurakkoordenprogressie?

Vb: Cmaj: C, Dmin, Emin, F, G, Amin, Bdim
Geldt voor Amin dan: Amin, B, C, Dmin, Emin, F, Gdim?

Of moet ik echt telkens de noten binnen de toonladders gaan interpreteren?
Ik vermoed namelijk dat dit een vaste volgorde voor de Majeurakkoordenprogressie is.

Anders gesteld dus: is er ook een 'regeltje' om toe te passen bij de Mineurakkoorden?

Het zijn gewoon dezelfde akkoorden als bij majeur, maar beginnend op Am
Am/ Bdim/Cmaj/Dmin/emin/F/ G7.....

(Trouwens : dit is geen akkoordprogressie, dat is iets zoals het voorkomt in een nummer. Hier hebben we het over een geharmoniseerde toonladder.)

Stillborn
3 januari 2012, 13:19
Het zijn gewoon dezelfde akkoorden als bij majeur, maar beginnend op Am
Am/ Bdim/Cmaj/Dmin/emin/F/ G7.....

(Trouwens : dit is geen akkoordprogressie, dat is iets zoals het voorkomt in een nummer. Hier hebben we het over een geharmoniseerde toonladder.)

Ik denk wel dat ik het snap...
Je moet dus nog steeds telkens van de corresponderende toonladder beginnen (maj of min) en dan steeds per akkoord je terts (groot of klein) en je kwint gaan zoeken.

Voor Amin kom je dan op:
I: a c e
ii: b d f
iii: c e g
IV: d f a
V: e g b
vi: f a c
vii: g b d

Graag even confirmatie of ik nu juist ben?:rockon:

aaronstonebeat
3 januari 2012, 14:35
Graag even confirmatie of ik nu juist ben?:rockon:

Klopt. Ik zou alleen voor mineurakkoorden kleine Romeinse cijfers nemen en voor majeurakkoorden grote; kleine letters/hoofdletters.

In het geval van Am: i - ii - III - iv - v - VI - VII. Dan zie je daar ook meteen welke trappen majeur en mineur zijn; essentieel voor de 'aard' van een toonaard.

Stillborn
4 januari 2012, 15:36
Klopt. Ik zou alleen voor mineurakkoorden kleine Romeinse cijfers nemen en voor majeurakkoorden grote; kleine letters/hoofdletters.

In het geval van Am: i - ii - III - iv - v - VI - VII. Dan zie je daar ook meteen welke trappen majeur en mineur zijn; essentieel voor de 'aard' van een toonaard.

Hey Aaron,
Bedankt voor je antwoord! Klopt volgende uitspraak:
De overeenkomstige Mineur toonladder van de Majeur is de VIe stap van de Majeur.

Op deze manier is dan G#min de overeenkomstige mineurtoonladder van B.

Als je dit weet, kan je ook verder tellen om snel de geharmoniseerde ladder van de Mineur te vinden:


B:
I B (3, 5)
ii C#m (b3, 5)
iii D#m (b3, 5)
IV E (3, 5)
V F# (3, 5)
vi G#min (b3, 5)
vii A#dim (b3, b5)




G#min:
i G#m
ii A#dim
III B
iv C#m
v D#m
VI E
VII F#



Alvast bedankt om dit te bevestigen/ontkrachten!

aaronstonebeat
4 januari 2012, 16:25
Ja, klopt ook.
Am wordt wel de 'relatieve mineur' van C genoemd, bijvoorbeeld.

terrasbeest
4 januari 2012, 18:19
Als je 4-klankakkoorden gaat gebruiken, word het nog beter.

Stillborn
4 januari 2012, 19:18
Als je 4-klankakkoorden gaat gebruiken, word het nog beter.

oh?

Ik ken de septiemakkoorden (dominant 7 en groot 7) en weet hoe je ze vormt, maar niet hoe ze in een toonladder gebruikt worden. Dat ben ik precies nog niet in de theorie tegengekomen.

terrasbeest
4 januari 2012, 20:25
oh?

Ik ken de septiemakkoorden (dominant 7 en groot 7) en weet hoe je ze vormt, maar niet hoe ze in een toonladder gebruikt worden. Dat ben ik precies nog niet in de theorie tegengekomen.

1-3-5-7.

Blijven tertsen stapelen.
( 1-3-5-7-9-11-13 )

Niks bijzondere theorie tot daar...

Liquid_Metal
15 januari 2012, 16:23
Ik hoop dat dit het juiste deel is als ik een vraag heb over trappen. Trap VII is verminderd maar telkens als ik dit akkoord wil gebruiken klinkt een reine kwint beter. Kan iemand uitleggen waarom dit is?

Overigens heb ik een stukje in E Lydisch geschreven en daar is de ais verminderd omdat E Lydisch de vierde trap is (en dus uit de B majeur ladder komt(.

terrasbeest
15 januari 2012, 17:03
Ik hoop dat dit het juiste deel is als ik een vraag heb over trappen. Trap VII is verminderd maar telkens als ik dit akkoord wil gebruiken klinkt een reine kwint beter. Kan iemand uitleggen waarom dit is?

Overigens heb ik een stukje in E Lydisch geschreven en daar is de ais verminderd omdat E Lydisch de vierde trap is (en dus uit de B majeur ladder komt(.

Het 7de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder is een min7b5 ( 4 klank ) of een Diminished akkoord als 3 klank. Dat is het logische gevolg van de manier hoe akkoorden worden opgebouwd het ' stapelen van tertsen'. Hetzelfde akkoord maar met een reine kwint kan niet voortkomen uit die toonladder,bvb in Cmaj heb je op 7 de Bmin7b5 ( B D F A ), als je een reine kwint speelt ( B D F# A ) heb je een Bmin7 : andere toonladder, want geen F# in C maj .

( Eigenlijk is diminished of verminderd niet van toepassing bij de majeur toonladder. Diminished akkoorden horen eigenlijk bij de Diminished toonladder. :sssh:)

Je ' oren' moeten wss nog even wennen : volhouden dus.

Liquid_Metal
15 januari 2012, 17:12
Het 7de akkoord van de geharmoniseerde majeur toonladder is een min7b5 ( 4 klank ) of een Diminished akkoord als 3 klank. Dat is het logische gevolg van de manier hoe akkoorden worden opgebouwd het ' stapelen van tertsen'. Hetzelfde akkoord maar met een reine kwint kan niet voortkomen uit die toonladder,bvb in Cmaj heb je op 7 de Bmin7b5 ( B D F A ), als je een reine kwint speelt ( B D F# A ) heb je een Bmin7 : andere toonladder, want geen F# in C maj .

( Eigenlijk is diminished of verminderd niet van toepassing bij de majeur toonladder. Diminished akkoorden horen eigenlijk bij de Diminished toonladder. :sssh:)

Je ' oren' moeten wss nog even wennen : volhouden dus.

Ik weet dat het niet mag en ook waarom niet :). Maar jij vindt dus dat het wel goed klinkt? Laten we hopen dat het wennen is want ik word er niet blij van :P.

terrasbeest
15 januari 2012, 17:40
Dat 7de akkoord op zich klinkt ' onstabiel',maar vergeet niet dat akkoorden meestal/altijd in een akkoordprogressie voorkomen, en uiteindelijk zal het blijken dat ze daar tot hun recht komen en dus ook ' nodig' zijn. Ook dit akkoord.
Als je wat met akkoorden gaat experimenteren kom je soms tot heel bizarre vaststellingen : akkoorden lijken soms heel erg op andere.
'Slash' akkoorden bvb.( notatie : akkoord/basnoot)
Emin/C
F/D
G/E
Amin/F
Bdim/G
C/A
Dmin/B

en je hebt gewoon de geharmoniseerde toonladder van C majeur:)

Als je jouw Bmin7b5 speelt met een G in de bas ( Bmin7b5/G dus) heb je een G9:supercool:

Als je de B vervangt door een C heb je Dmin7......(Dmin/C)

Akkoorden dien je te leren met al hun omkeringen ( en dat vraagt tijd en werk) : de bedoeling is dat je de akkoorden in een progressie ' mooi' in elkaar laat overgaan. ( Voice leading ).

Toonladders en hun relatie tot akkoorden is het allerbelangrijkste dat je ooit geleerd hebt of zal gaan leren, en het is een studie die nooit voltooid is:ok: