PDA

View Full Version : Is zweten slecht voor de lak ???



Ditmar
11 december 2002, 19:30
Hey people, ik heb vaak na een optreden dat m'n gitaar (les paul) vaak onder het zweet zit (ook niet vreemd als je weet hoe ik speel :grin: :grin: :grin:), dus ook echt met strepen en flinke druppels die naar beneden lopen. En nou hoorde ik laatst iemand zeggen dat dat slecht kan zijn voor je lak, op Les Pauls zit bij mijn weten zowiezo een speciaal soort lak, dus kan dat mijn gitaar beschadigingen, en zo ja, wat kan ik er aan doen ???

Dude
11 december 2002, 19:59
over 20 jaar zal jij de resultaten pas zien hoor, de lak zal wat eerder lelijk worden waarschijnlijk, waar ik me eerder druk om zou maken is de electronica van je gitaar, zweet is zout en zout + vocht + metalen is een enge combinatie, maak je gitaar voor de gein eens open en kijk of je vieze aanslag enzo ziet,

zorg ook dat je hals, (toets zeg maar) altijd wat vettig is met fretboard spul,

PJ
11 december 2002, 22:24
Regelmatig goed schoonmaken met Zippo aanstekerbenzine. Dat is geen benzine maar Naphta. Dit werkt erg goed en is veilig voor de lak van de Les Paul. Het is veilig voor alle lakken, ongefinished hout en hardware.

Ook erg goed om plakkerige stickers enzo af te halen.

Koop een kwastje om alles goed schoon te houden rond de brug en elementen.

Eventueel af en toe eens poetsen met een vloeibaar polijstmiddel. Het beste (zeker voor cellulose lakken zoals bij een Les Paul) is 100% carnuba was. Dat is een soort dikke palmolie. Als je dit gebruikt, dan zullen er geen problemen optreden in geval er eens wat moet worden bijgespoten.

Ic3gl0vE
12 december 2002, 16:54
nafta? dat is toch diesel? of zie ik het nu verkeerd...

sash
12 december 2002, 17:03
Op 2002-12-11 22:24, schreef PJ:


Ook erg goed om plakkerige stickers enzo af te halen.




? Als het zelfs dat eraf haalt, wat doet het dan wel niet met je lak.

Braindead
12 december 2002, 17:38
Zweet is echt ontzettend slecht voor je gitaar. Als er ook maar iets op komt kun je het meestal wel vergeten.
Een enig en laatste redmiddel is om de plaats waar het zweet op terecht is gekomen zo snel mogelijk in te smeren met ochtendurine. Laat dit goed intrekken en er in geen geval maar afhalen.
Doe je dit toch, dan is je gitaar alsnog verloren.

Kijk er dus maar goed voor uit.
Voorkomen is beter dan genezen!

schaap
12 december 2002, 17:46
En als dat van braindead niet werkt, dan gewoon een rituele dans uitvoeren tot de gitaargoden :razz:

Duane
12 december 2002, 17:51
Wat zal jij een rottende gitaar hebben.

Ik gebruikte een middel van Ernie Ball guitar polish ofzo....ik raad iedereen aan om dat NIET NIET NIET te gebruiken. Je poetst de lak van je gitaar en mooi glimmen doet ie niet.

PJ
13 december 2002, 15:07
Op 2002-12-12 17:03, schreef sash:


Op 2002-12-11 22:24, schreef PJ:


Ook erg goed om plakkerige stickers enzo af te halen.




? Als het zelfs dat eraf haalt, wat doet het dan wel niet met je lak.


Het haalt alle vieze vettige troep er af. Wat dacht je dan?
Dacht je dat ik hier mijn reputatie als professioneel luthier te grabbel ga gooien door slecht advies te geven?
Trouwens...., niemand die jou dwingt om goed advies op te volgen hoor!

Phizer
13 december 2002, 15:24
PJ heeft gelijk, nafta werkt goed en beschadigt de lak niet... ik gebruik het zelf

staat ook in de GuitarPlayer Repair Guide (dik boek geschreven door een ervaren gitaarbouwer/reperateur)
is trouwens een tip, echt een super goed boek (heb zelf de 2de maar er is geloof ik ook al weer een 3de editie)

Harry
13 december 2002, 15:24
wat is een luthier?

Anders Destium
13 december 2002, 16:22
Luthier: Iemand die professioneel stickers ergens af haalt als ik het zo lees, of anders iemand die professioneel stickers op kerkdeuren plakt en ze er dan weer af moet halen :grin:

Met een natte theedoek afnemen en daarna met een droge wil ook wel eens helpen, vanwege het zout, dat is gevaarlijker dan de nattigheid :wink:

Kitaarhiero
13 december 2002, 18:03
Op 2002-12-13 15:24, schreef Harry:
wat is een luthier?


een luitenbouwer... afgeleid van Lute (engels voor luit)... meestal maken deze luitenbouwers ook gitaren.

Nocki
13 december 2002, 22:44
altijd met een zachte (ninet pluizende) doek je gitaar afvegen. er zit veel vershil in zweet. de ene gitarist heeft fijn zweet de andere rot zweet. er zijn zlefs menens die om de week hun ssnaren moeten vernieuwen omdat ze dof worden door de zweet...

dit is trouwens serieus

Nocki

Negative K3 fan
13 december 2002, 23:02
Ik ben punk, ik maar mn gitaren nooit schoon, ik was mn hadnen niet voordat ik ga spelen en ik poets mijn snaren ook nooit af terwijl ik ogneloofelijjke zweetpoten heb.

Anders Destium
13 december 2002, 23:14
Wat ben jij een ongelooflijke rukker zeg!

Negative K3 fan
14 december 2002, 00:17
Op 2002-12-13 23:14, schreef Anders Destium:
Wat ben jij een ongelooflijke rukker zeg!


rukken windt me op,m maar we gaan of topic!!!!!111

PJ
14 december 2002, 13:39
Op 2002-12-13 15:24, schreef Harry:
wat is een luthier?


Een luthier is iemand die gitaren bouwt en repareert. Ook andere gefrette instrumenten, zoals, luiten, banjo's, mandolines, etc.

Ditmar
14 december 2002, 19:39
....enne, dan nog een vraagje erbij, hoe kan ik voorkomen dat zweet de electronica beschadigt, want ik zweet natuurlijk ook op de brug (piezo) en de pickups, is er een manier om te zorgen dat alle metalen onderdelen ook nog wat langer meegaan ???

ArpeggioKing
15 december 2002, 00:11
Op 2002-12-14 00:17, schreef Negative K3 fan:


Op 2002-12-13 23:14, schreef Anders Destium:
Wat ben jij een ongelooflijke rukker zeg!


rukken windt me op,m maar we gaan of topic!!!!!111


gut wat zielig ben jij

black_crow
16 december 2002, 23:39
maakt niks uit voor je gitaar .
Je Als je gitaar wil schoonmaken gewoon watjes en wasbenzine werkt ook perfect en tast de lak ook niet aan .
maar zozo duurt het lang voordat zweet je gitaar lak kan beschadigen . maar ja af entoe even schoon wrijven met wasbezine dan is ie weer schoon . En 1 ding niet doen geen polijstmiddel gebruiken omdat elke keer als je dat gebruikt haal je een dun laage lak weg . polijsten betekent heel fijn schuren .
Dat klinkt ook niet gezond als je gitaar al gepolijst is als laatste afwerking . of je gitaar word er alleen maar dof van door polijst middel ook al is het heel fijn spul is zozo niet goed .