PDA

View Full Version : leuk joh.. vlakken iemand??



kiem
24 oktober 2006, 22:03
ik had een schaaf die lichtjes hol was, dus die heb ik laten vlakken, 5 weken alter (vandaag) krijg ik mn schaaf trug, leuk joh, nu is ie gvd bol. kan ik dr nog geen kut mee.

iemand idee om 2 body delen te vlakken zonder schaaf of geld (kheb 30 e en ben werkeloos). kheb geen zin om die kutschaaf nu weer naar iemand anders te brengen en weer te wachten en hopen dat ie deze keer wel egt vlak is, kwor dr namelijk schijtziek van.

oh me rei heeft ie trouwens hol gemaakt.... zucht...

sry voor de taal kheb erg saggerijnig door dit hele gedoe, en begin beetje de neiging te krijgen de hele stapel hout in de fik te steken en dr verder mee te kappen, mja ik wil al maandne lang bouwen dus das geen optie.

idee iemand??

schuurblokje dat vlak is en daarmee vlakken?? met de bovenfrees (kheb ene frees maar geen bitjes).

de ''zoek werk'' opmerkingen mogen jullie me besparen, dat doe ik al maanden zonder succes ;)

Minda
24 oktober 2006, 22:07
Wil je het echt vlak, je rei en je schaafzool? Op een glasplaat, met schuurpasta. Bijvoorbeeld kleppenslijppasta van de automaterialenzaak (nee, niet Halfords maar Brezan e.d.). En dan heel veel uren slijpen. Of je eist je geld terug wegens wanprestatie en brengt het naar een slijper die het wel kan...

Je hout vlakken kan ook met een stuk schuurlinnen op een metertje aluminiumprofiel. En ook dat kost heel veel uren.

kiem
24 oktober 2006, 23:15
ik had t voordat ik mn schaaf wegbracht al met een glasplaat geprobeert, maar er moest behoorlijk veel vanaf om em vlak te krijgen, vandaar dat ik em had laten doen, stomme zet geweest mja, ik kom dr wel uit :D

ff uit intresse, hoe doe je dat met schuurlinnen en alufolie??

no 1 hops
25 oktober 2006, 07:19
kiem, je gitaarbouw niet direct in de kiem smoren.
tegenslag vormt een mens in zijn karakter, want nu moet je, met behulp van anderen inventief worden.
in hoevere is die beitel van de schaaf echt bol?
want meestal slijpt men er een hele kleine bolling in zodat de hoeken niet in het hout vreten en kerven maken.
maar als het hout dat je vlakken wilt echt wat kwijt moet dan is die schaaf voor dat ruige werk echt nog te gebruiken, je hebt immers een mogelijkheid de diepte in te stellen.
stel hem niet te diep in, dan heb je ook niet de kans dat je een homp uit de body trekt omdat je tegen de draad in schaaft.
dit word een bloed zweet en tranen gitaar, en daar ben je als hij klaar is des te blijer mee.

ernieman
25 oktober 2006, 07:29
in hoevere is die beitel van de schaaf echt bol?

Als je beitel bol of hol is, is er geen probleem, dat kun je gewoon met een slijpsteen doen.
Maar ik denk dat kiem de zool van zijn schaaf bedoeld.
Idd, gewoon op een glasplaat of een stuk marmer. Maar niet meteen beginnen met slijppasta, dat duurt veel te lang. Probeer het eerst zelf eens als volgt.
-Plak op de glasplaat of marmer een stuk schuurpapier (dun schuurpapier dat heel mooi vlak ligt tegen de plaat natuurlijk) van 800 grit (of iets in de buurt, maar niet te grof) als je echt veel moet afnemen kun je iets grover gaan.
-stel je schaaf zo in alsof je gaat schaven, maar zorg ervoor dat de schaafbeitel niet uit de zool steekt natuurlijk. Je schaaf MOET onder spanning staan, anders heeft het geen effect. Is je schaaf zonder spanning mooi vlak, zet je je beitel erin en dan ineens is iet niet meer vlak.
-zet op de zool mbv een alcoholstift/marker een aantal strepen (diagonaal, overlangs, doet er niet toe)
-haal je schaaf over het schuurpapier en de marker-strepen laten je precies zien waar je materiaal weghaalt.
-Schuren tot alle marker is verdwenen (eventueel tussendoor eens nieuwe strepen zetten) en altijd blijven controleren of je goed bezig bent mbv een lat of iets anders dat recht is.
-Om de schuursporen eruit te krijgen kun je dan overgaan naar ofwel fijner schuurpapier van 2000 of meer, ofwel naar polijstpasta zoals Minda zei.

Op deze manier en met wat geduld moet het lukken.

Enra
25 oktober 2006, 08:21
Als je beitel bol of hol is, is er geen probleem, dat kun je gewoon met een slijpsteen doen.
Maar ik denk dat kiem de zool van zijn schaaf bedoeld.
Idd, gewoon op een glasplaat of een stuk marmer. Maar niet meteen beginnen met slijppasta, dat duurt veel te lang. Probeer het eerst zelf eens als volgt.
-Plak op de glasplaat of marmer een stuk schuurpapier (dun schuurpapier dat heel mooi vlak ligt tegen de plaat natuurlijk) van 800 grit (of iets in de buurt, maar niet te grof) als je echt veel moet afnemen kun je iets grover gaan.
-stel je schaaf zo in alsof je gaat schaven, maar zorg ervoor dat de schaafbeitel niet uit de zool steekt natuurlijk. Je schaaf MOET onder spanning staan, anders heeft het geen effect. Is je schaaf zonder spanning mooi vlak, zet je je beitel erin en dan ineens is iet niet meer vlak.
-zet op de zool mbv een alcoholstift/marker een aantal strepen (diagonaal, overlangs, doet er niet toe)
-haal je schaaf over het schuurpapier en de marker-strepen laten je precies zien waar je materiaal weghaalt.
-Schuren tot alle marker is verdwenen (eventueel tussendoor eens nieuwe strepen zetten) en altijd blijven controleren of je goed bezig bent mbv een lat of iets anders dat recht is.
-Om de schuursporen eruit te krijgen kun je dan overgaan naar ofwel fijner schuurpapier van 2000 of meer, ofwel naar polijstpasta zoals Minda zei.

Op deze manier en met wat geduld moet het lukken.

Juist. Helemaal perfect uitgelegd!!! Maar hadden we dat een tijdje geleden niet al gedaan??

G.G.
25 oktober 2006, 08:41
Snelste manier om je hout te vlakken.

Neem je schaaf en hout mee naar een meubelmaker in de buurt (niet zo'n 1-mans bedrijfje, mara een groot bedrijf) Leg ff uit wat het probleem is, en ze vlakken het zo ff tussendoor voor je, is maar een paar minuten werk met een diktebank en kost bijna niets.

Zo heb ik een adresje waar ik regelmatig wat laat doen of hout haal. Vorige week een heel groot stuk halshout en een berg fineer gehaald, in ruil voor deze week een appeltaartje langsbrengen voor bij de koffie.

Kiem, zeker als je op je centen moet letten is het belangrijk lekker te netwerken. Pak de gouden gids, spring op je fiets (nee, niet eerst bellen, het is gemakkelijk om iemand telefonisch af te poeieren) en rij langs bij zo'n bedrijf

Tips: meubelmakers, restaurateurs, yachthaven, scheepsbouw, trappenfabrikanten.

no 1 hops
25 oktober 2006, 10:57
GG geeft een goede tip waar ik nog volgende aan wil toevoegen.
zorg dat je een timmerwerkplaats treft die met afwerking bezig is van boten of meubels maken.
waarom?
die zijn veel kritischer op machineslag.
dit is een golfpatroon die te maken heeft met de doorvoersnelheid van het hout door een vandikte machine.
bij bouw hout zie je dat patroon regelmatig in het hout terug
toch zal je eerst moeten vlakken op een vlak bank voordat je hem door de vandikte kunt halen.
zoals GG zegt voor die mannen /vrouwen een fluitje van een cent.
en misschien kun je het bekostigen door wat klusjes voor hen te doen, bv even een uurtje helpen opruimen.

Javaca
25 oktober 2006, 11:38
Een schaaf mag héél licht bol staan. Met een bolle schaaf kun je zowel recht, hol als bol schaven. Met een holle schaaf alleen maar bol.

De manier die ernieman uitgelegd heeft is perfect. (Zelfde leermeester? ;) )
Ik heb een aantal weken geleden m'n schaven gevlakt. Kan je vertellen dat dat een enorm rotwerk is.
Het is trouwens erg handig om watervast schuurpapier, of schuurlinnen te nemen, dat is wat slijtvaster. Je kan ook gerust beginnen met een lage korrel (100, 180) en dan later een fijnere nemen. Maar dit alleen als je veel moet afnemen.

Verder het schuurpapier regelmatig uitborstelen (stofzuigen is nog beter).

Michael Amott
25 oktober 2006, 14:13
over het algemeen is de zool van een schaaf vlak. de beitel wordt ook vlak geslepen alleen de hoekjes worden iets omgeslepen zodat ze niet in het hout kerven zoals eerder gezegt. Wat je zou kunnen doen is met je hout naar een timmerbedrijf gaan en vragen of ze het even over de vlakbank willen halen. als je een beetje aardige timmerlui hebt dan willen ze dat wel voor je doen.

Vraag anders vrienden kennissen die in het houtwereldje zitten.. tis dat je niet bij me in de buurt woont anders had ik je nog kunnen helpen.

ernieman
25 oktober 2006, 16:57
Juist. Helemaal perfect uitgelegd!!! Maar hadden we dat een tijdje geleden niet al gedaan??
Oh, kan zijn, maar herhaling kan nooit kwaad. :D

Enra
25 oktober 2006, 17:12
Oh, kan zijn, maar herhaling kan nooit kwaad. :D

Een keer wat anders is ook wel leuk. Wat denk je van de slijptol benadering???

G.G.
25 oktober 2006, 17:22
Een keer wat anders is ook wel leuk. Wat denk je van de slijptol benadering???

Slijptol..... hmmmm.... daar kan ik me nou niet veel bij voorstellen, vlakke met een slijptol?, wel erg quick and dirty


schuurblokje dat vlak is en daarmee vlakken??

Gaat prima, zolang het maar niet een te klein blokje is. Ik heb net de beide mahonie delen op die manier gedaan (voor mijn PRS projectje). Kost wel heel veel tijd, ga er niet vanuit dat je het in een uurtje af hebt. Wel leuk om te doen.

Zorg ervoor dat je een mooie vlakke werkplek hebt, goed licht en een mooie kaarsrechte strook metaal of iets degelijks. Steeds met een potloodje markeren waar wat weg moet en iedere 5 minuten controleren.

Waarom ik deze methode gebruik, terwijl ik een mooie werkplek heb? Gewoon omdat het leuk is om te doen.

Neem er een hele middag voor, dan is het wel te doen met een blokje (zo zullen meubelmakers het 100 jaar geleden ook wel gedaan hebben)

Wat ben je eigenlijk precies aan het bouwen?

kiem
25 oktober 2006, 19:51
ff om wat dingen duidelijk.

t is niet mn beitel die niet goed is, maar de schaaf zelf, de beitels slijp ik zelf met een slijpmachine.

ik heb beetje t probleem dat ik met die bolle schaaf steeds ongelijke happen uit mn hout haal, en aangezien de 2 body delen gelijmt moeten worden wil ik ze egt vlak hebben, of iig zo vlak mogelijk, maar ik krijg t niet voor elkaar :( nu moet ik zeggen dat ik verder niet erg ervaren ben met schaven enzovoort, maar kheb de body alles erder gevlakt, en toen was ie zo vlak dat als ik ze op elkaar legde ik ze overelkaar kon schuiven, ze zogen als t ware op elkaar vast, sjak zwier had me verteld dat ze dan egt vlak zijn dus t moet wel goed zijn geweest, en dat koste me maar 15 min schaven. tis dat ik toen geen lijm en nog geen lijmklemmen had, dus ik moest t tijdje laten liggen en tegen de tijd dat ik lijm en klemmen had was t weer lichtes gana werken omdat t ineens 30 graden werd en vochtig als de tering, terwijl t daarvoor net een week of 3 lekker stabiel weer was.

mja ik ga maares met schuurblokje aan de gang denkik, kwil het t liefst zelf doen en niet laten doen, t moet wel zelfbouw blijven voor zover ik t zelf kan zegmaar.

bedankt voor de suggesties uitleggen enzovoort :)

kiem
25 oktober 2006, 19:59
Wat ben je eigenlijk precies aan het bouwen?bezig met een mahony body voor een telecaster, kheb ok nog paar stukken kwartiers gezaagd esdoorn voor halzen, gevlamd esdoorn toets. kwil de hals voor de tele gaan lamineren met padouk, kheb stuk kwartiers padouk liggen waar ik makkelijk een hals uitkan halen en ok nog genoeg om 2 of 3 halzen te lamineren.

ernieman
25 oktober 2006, 20:51
kwil het t liefst zelf doen en niet laten doen, t moet wel zelfbouw blijven voor zover ik t zelf kan zegmaar.

Effe door de vlakbank halen of de freesbank is nog altijd zelfbouw hoor. Het is toch niet omdat ik mijn zijkanten en ruggen door een schuurbank haal om ze op dikte te brengen dat het dan ineens geen zelfbouw is? Een vlakbank heb ik zelf niet, maar een vriend van me wel, dus als ik iets moet vlakken ga ik naar hem en dan ben ik nog altijd zelf aant bouwen.
Als je nu die dingen niet meer zelf aan elkaar zou gaan lijmen, ok, dan wordt het al minder zelfbouw. Maar ja, het is mijn en uw mening tegen elkaar he.. :hippie:
In ieder geval succes en ik denk dat het heus wel goed komt, hoe je het ook doet.

G.G.
25 oktober 2006, 20:58
Effe door de vlakbank halen of de freesbank is nog altijd zelfbouw hoor. Het is toch niet omdat ik mijn zijkanten en ruggen door een schuurbank haal om ze op dikte te brengen dat het dan ineens geen zelfbouw is?

Helemaal mee eens!

Op het moment dat er een prefab hals op een zelfgemaakte body geschroefd wordt spreek ik niet meer van zelfbouw (dat is gewoon een plank is de vorm van een body zagen). (voorgezaagde toets vind ik zo'n beetje de grens).

Maar een balkje laten vlakken....... Dat maakt toch niet zo heel veel uit?

EDIT: uitzondering op het prefab halzenverhaal is de dubbelneck van Charlotte, want die verbouwd de hals wel heel erg grondig

kiem
25 oktober 2006, 21:58
lol, jullie vatten t niet helemaal goed op geloof ik, ik bedoel ok egt niet dat als je iets laat vlakken dat t geen zelfbouw meer is, maar ik wil in princiepe zoveel mogelijk zelf doen. verder hebben jullie gelijk hoor ;)

met andere woorden, binnenkort tog maar zelf mn schaven vlakken, kheb net nog uurtje of wat geploetert met mn schaaf, maar toen mn schaaf nog hol was ging t een stuk beter dan nu, kheb nu vaak dat ik mn schaaf wel instel op een goeie diepte, maar hij pakt em gewoon niet.... denkik me beitel ok maar weeres slijpen :D

hoevaak of om de hoeveel tijd slijpen julie je bijtels??

oh en nogiets, ik las in iemand zn post (sry ff naam vergeten) dat je schaaf op spanning moet zijn als die gevlakt wordt, nu heeft diegene em natuurlijk helemaal uit elkaargeschoefd om em in zn machine te krijgen, dus daar kan t ok nog aan liggen..

ik weet genoeg nu, ik ga dr wel uitkomen, zodra ik wat zooi voor elkaar heb maak ik wel een topic met fotos van mn gepruts :D

DarknessAwaits
25 oktober 2006, 23:54
Helemaal mee eens!

Op het moment dat er een prefab hals op een zelfgemaakte body geschroefd wordt spreek ik niet meer van zelfbouw (dat is gewoon een plank is de vorm van een body zagen).

:nervous:

Dan heb ik toch wel heel veel tijd in het zagen van een plankje gestoken :p.